(La TV) Disputele pe cladirea de langa Catedrala Sf. Iosif

de Catalin Sturza     Blog de jurnalist cultural
Duminică, 12 iulie 2009, 15:23 Actualitate | Esenţial

In Bucuresti se desfasoara in acest moment un mars de protest fata de continuarea lucrarilor la Cathedral Plaza, colosul de otel si sticla ce se ridica aproape lipit de zidurile catedralei Sf. Iosif. Acum doua saptamani, Curtea de Apel Ploiesti a permis continuarea lucrarilor la Cathedral Plaza, iar arhiepiscopul Ioan Robu a mobilizat astazi credinciosii catolici pentru a protesta. Am vazut in jurul pranzului o emisiune la Realitatea TV care a lamurit, cred, destul de bine istoricul si motivele actuale din spatele conflictului.

In fata catedralei Sf. Iosif s-ar fi adunat, de dimineata, 5.000 de protestatari. Monseniorul Robu a deplans, din biserica, faptul ca vocea credinciosilor catolici nu e ascultata, a condamnat construirea unor zgarie-nori intr-o zona cu cladiri istorice, a aratat ca e crestineste sa ne iubim chiar si dusmanii (se referea, evident, la Millenium Building) si a promis ca biserica va continua sa lupte cu mijloacele sale - in acest caz, cu marsuri de protest.

Avocatul Millenium Building, firma ce construieste Cathedral Plaza, a aratat, cu documentele pe masa, ca monseniorul Robu a fost foarte incantat de proiect in 1999 cand a trimis autoritatilor o scrisoare in care lauda viitoarea cladire si si-a dat acordul de principiu pentru constructie in 2001 dupa aprobarea PUZ-ului pe constructia respectiva. Ioan Robu ar fi cerut 10 locuri de parcare si un etaj in cladirea de birouri. Avocatul era o doamna foarte intepata, care vorbea pe tonalitatile de sus ale vocii, dar care isi putea sustine afirmatiile cu hartii semnate chiar de Ioan Robu.

Arhitectul sef al proiectului, prins prin telefon, a sustinut ca teama arhiepiscopiei catolice de efectele unui seism asupra catedralei e nejustificata si a aratat ca proiectul respecta „legislatia actuala a Romaniei”. El a negat constatarile expertilor italieni citati de arhiepiscopie, ce atrageau atentia asupra pericolului pe care l-ar reprezenta transmiterea vibratiilor seismice de la Cathedral Plaza la Catedrala.

Totusi, arhitectul nu a spus nimic despre cum a fost posibila aprobarea unei cladiri de 75 de metri intr-o zona cu cladiri istorice. Un astfel de proiect, sunt sigur, nu are cum sa respecte regimul de inaltime al zonei. In plus, este vorba despre o cladire de patrimoniu care, in caz de incendiu la Cathedral Plaza, ar fi pusa in pericol, deoarece accesul masinilor de pompieri ar fi foarte dificil. Este un risc subliniat si de expertii italieni si cu atat mai evident in contextul incendiului recent de la blocul de birouri de langa Biserica Armeneasca.

Citeste articolul integral si comenteaza pe blogul lui Catalin Sturza.


Citeste mai multe despre   




















Material sustinut de BRD Groupe Société Générale

5 motive de cheltuit banii - electronice pentru casa. Idei de cadouri si rasfat

Decembrie este luna cadourilor si in toata nebunia asta trebuie sa mai cumperi si cate ceva pentru casa ta. Bine, sau poate vrei sa faci un cadou unor apropiati, asa ca de "casa noua". Motive de cheltuit bani se vor gasi mereu. Asadar, va propunem o lista de "motive" pentru cheltuit banii, mai ales ca acum e ocazia perfecta sa beneficiezi de ofertele de Craciun ale comerciantilor.

1031 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    R3 (Duminică, 12 iulie 2009, 16:00)

    szasz [anonim]

    Nu imi imaginez un scenariu in care se opresc toate lucrarile si incep sa dea jos cea ce au construit pana acum cum nu vad dupa gratii nici un politician care a furat din banii statului sau a favorizat diverse firme din interes personal...sau de ce nu inchis pentru organiarea mineriadelor ..ca Iliescu. Daca ar fi asa am trai in germania sau cel putin in austria. Succes !
  • +1 (3 voturi)    
    Ce conteaza? (Duminică, 12 iulie 2009, 16:00)

    Ion [anonim]

    suntem intr-o tara fara Dumnezeu!
  • -1 (5 voturi)    
    Scurt (Duminică, 12 iulie 2009, 17:07)

    hollow [utilizator]

    St. Patrick's Cathedral, Manhattan, NY
    http://www.flickr.com/photos/20839100@N00/2405566674
    Este tot ce am de spus romanilor care se pricep la orice.

    PS: Daca nu v-ati dat seama din nume, STP este catedrala catolica. Muuuult mai veche decat Sf. Iosif.
    • +1 (3 voturi)    
      scurt si pe langa subiect (Duminică, 12 iulie 2009, 18:48)

      Doru Fens [anonim] i-a raspuns lui hollow

      draga hollow, daca te uiti cu google earth la catedrala de care vorbesti vei vedea ce spatiu este in jurul catedralei, nu inghesuiala asta nenorocita care este in Bucuresti, asta apropos de incendiul de la Millenium de acum doua saptamani. dar banuiesc ca tu nu te numeri printre romanii care stiu de toate :)
      • +1 (3 voturi)    
        Mai flacaias-malaias... (Luni, 13 iulie 2009, 1:50)

        hollow [utilizator] i-a raspuns lui Doru Fens

        Pana sa descoperi tu calculatorul si gugal earsu' eu intrasem in vreo 10 randuri diferite in St. Patrick's si ii facusem si vreo 2 perspective. Crede-ma pe cuvant, nu are asa de mult spatiu imprejur. Are ceva mai mult decat au baietii astia de pe Berthelot, dar parca alt regim merita o cladire cu deschiderea la strada de aproape 100m decat un hambar, fie el si proiectat de un austriac, cu o fatada de vreo 20 de metri.
        Cat despre celalalt erudit de internet de mai jos si wikipedia lui minunata, da, am gresit, nu e cu mult mai veche, tinusem minte gresit de Old St. Patrick's de pe Mulberry, care e de la inceputul secolului 19. E doar muuult mai catedrala, sa zicem. Du-te si vezi-o si poate intelegi de ce mi-e scarba de priceputii nostri.
        Cat despre nenea Fane ingineru', i-a raspuns destul baietu' de dupa el. Bedrock-ul nu inseamna ca doar ei "poate". Inseamna doar ca newyorkezii si-au permis sa construiasca chestii cu 100 de ani inainte sa poata si restul lumii cand i-a permis tehnologia.
        Ce sa mai zic de L.A.... Aproape ca trece falia San Andreas pe sub ei, au un sol la fel de infect precum noi, dar n-au greturi cu regimul de inaltime.
    • 0 (2 voturi)    
      Mult mai veche? (Duminică, 12 iulie 2009, 19:32)

      A. [anonim] i-a raspuns lui hollow

      Dacă datele de pe Wikipedia sunt corecte, Catedrala Sf. Patrick a fost construită între 1858 şi 1878 iar Catedrala Sf. Iosif a fost ridicată între 1873 şi 1884. Nu văd, deci, de unde zice "hollow" că e "mult" mai veche.
    • 0 (2 voturi)    
      diferenta (Duminică, 12 iulie 2009, 20:53)

      stefan [anonim] i-a raspuns lui hollow

      Draga Hollow, ai dreptate insa omiti un lucru esential: solul acolo e stanca de granit, vestitul Manhattan bedrock, care face posibila si ridicarea acelor cladiri de cateva sute de metri inaltime. La noi in Bucuresti e un rahat de sol. Uite o analogie: daca topai pe o saltea pe care e un pahar, il vei varsa. Daca in schimb paharul e pe gresie poti topai ceva mai tare si paharul va ramane in picioare. Tu=Milennium, iar Paharul=Catedrala de alaturi. Si inca un lucru la fel de important: NYC nu e zona seismica asa cum e Bucurestiul.
      • +1 (3 voturi)    
        nu-i asa, tata (Duminică, 12 iulie 2009, 22:04)

        me [anonim] i-a raspuns lui stefan

        Da bine mai zicea Hollow, cum le mai stiu romanii pe toate, de la economie la constructii. Cea mai inalta cladire din lume, Taipei 101 se afla in Taipei, zona mult mai seismica cu sol mocirlos, mai prost decat in Bucuresti si in plus cu vreo 2 taifunuri extrem de puternice pe an. A trecut cateva cutremure puternice, unul inclusiv cand inca se construia si n-a avut nimic.
        Alt exemplu, Panama, unde exista zgarie nori de sute de metri si sol mocirlos, tocmai a trecut saptamana trecuta printr-un 6.4 pe scara Richter urmat de o replica de 5 si ceva si n-a cazut absolut nimic.
        Zgarie norii, daca sunt construiti bine, pe fundatie moderna, pe rulmenti, structura flexibila etc, sunt mai siguri la cutremur decat blocurile ceausiste, fie ei de sute de metri. Mitul cu solul mocirlos din Bucuresti care nu permite cladiri inalte vine de la constructorii romani educati pe vremea lui Ceasca cu fier beton etc si care nu stiu mai multe pur si simplu.
        • 0 (2 voturi)    
          citeste atent (Luni, 13 iulie 2009, 2:11)

          stefan [anonim] i-a raspuns lui me

          ingrijorarea principala nu era ca va pati ceva behemoth-ul... ci cladirile din jur, in speta catedrala, care nu e nici pe rulmenti nici pe arcuri sau mai stiu eu ce. capisci now ? In rest de acord cu tine in privinta noilor tehnici de constructie. Sa fie despagubiti dezvoltatorii eventual si de banii aia sa construiasca zgarienorul in alta parte, nu neaparat inghesuit acolo.
  • +2 (4 voturi)    
    dezinformare (Duminică, 12 iulie 2009, 18:14)

    _Dexter [anonim]

    Acordul Monseniorului era pentru planurile initiale de constructie - alt regim de inaltime a cladirii: "pana la cornisa biersicii" !

    Cum ramane cu prezentarea echidistanta a stirilor, Domnule Catalin?!
  • +1 (3 voturi)    
    Intreb si eu (Duminică, 12 iulie 2009, 18:18)

    giga [anonim]

    nu cumva tot Millenium e cladirea de linga biserica Armeneasca, pe care era cit p'aci s-o darime?O fi o chestie de biserici?
    • +1 (1 vot)    
      echidistanta (Duminică, 12 iulie 2009, 21:53)

      catalin sturza [anonim] i-a raspuns lui giga

      @dexter: citi tot articolul, domnule dexter, inainte sa va repeziti la comentarii. bateti in taste ca sa va aflati in treaba. e asa de greu sa dati un simplu click aici? http://catalinsturza.ro/?p=752

      "Avocata Arhiepiscopiei a arătat că proiectul actual este realizat conform unui PUZ din 2005, pentru care nu există un acord din partea romano-catolicilor. PUZ-ul din 2001 pe care îl cunoştea Ioan Robu, ar fi prevăzut construcţia unei clădiri de înălţime mică, 17m, până la cornişa catedralei, în acord cu specificul zonei".

      @hollow: acolo e America, aici e Europa, acolo e New York, aici e Bucuresti. luati aminte la comentariul lui Stefan.

      @giga: cladirea de langa biserica Armeneasca se numeste Millenium Business Center. Proprietarii sunt un fond de investitii scotian.
  • 0 (2 voturi)    
    ia spaga neamuleeee (Luni, 13 iulie 2009, 1:12)

    Gigel [anonim]

    O porcarie... spaga sa fie ca in rest totul se rezolva.

    Toate proiectele astea cu mamuti in zonele cu cladiri vechi ar trebui luate la bani marunti si care nu se incadreaza, aleluia!

    Si taaare mi-ar place ca cineva sa faca un flagrant (sau mai multe...) jigodiilor care in loc sa isi faca treaba si sa nu le dea autorizatiile necesare, le dau pe banda rulanta (contra cost bineinteles)....
    Nemernicii aia distrug orasul asta care si asa a fost facut harcea parcea de comunisti.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version