Ce legatura exista intre Van Damme si Bechtel? Desi neasteptat, raspunsul este TIFF. Ce legatura este intre TIFF si Bechtel? O sponsorizare a carei valoare nu a fost divulgata jurnalistilor. Ce legatura este intre sponsorizarea TIFF si Autostrada Transilvania? Raspunsul este previzibil: PR.

Click pe poza pentru a vedea galeria foto

In noiembrie 2008, CNADNR anunta ca Bechtel a facut greseli de proiectare si executie pe tronsonul Campia Turzii-Gilau al autostrazii Transilvania, ceea ce a determinat alunecari de teren pe un segment de 36 de kilometri, potrivit rezultatelor unui control efectuat de consultantul EGIS Scetauroute la solicitarea CNADNR - potrivit unei stiri publicata la acel moment de Mediafax.

Potrivit ziarului Clujeanul, citat de HotNews.ro, intarzierile lucrarilor pe tronsonul 2B a Autostrazii Transilvania, intre Campia Turzii si Cluj Vest (Gilau), reprezinta motivul pentru care compania Mercedes a renuntat sa construiasca o fabrica la Savadisla si si-a orientat investitia catre Ungaria.

De asemenea, presa a analizat problemele legate de alte lucrari ale companiei Bechtel in Europa: "Intre anulari de contracte si scandaluri politice", arata Realitatea.net

Date concrete: KM asfaltati: 18; KM pregatiti pentru asfaltare:12; KM cu activitati de terasamente, excavatii: 6; KM unde se realizeaza structuri (poduri, viaducte): 6.

Tronsonul 2B (Campia Turzii - Gilau) - 42 km.

Pentru ca jurnalistii sa nu mai fie asa de carcotasi, Bechtel a organizat o excursie pentru presa, pe tronsonul 2B Campia Turzii - Gilau, aflat acum in constructie. Vizita a avut loc in weekendul 29-31 mai cand, culmea coincidentei, la Cluj se desfasura Festivalul International de Film Transilvania - TIFF.

Dupa aproximativ 9-10 ore de calatorie intre viaducte, santuri, terasamente, grinzi de tip U si T, debleuri si culee - detalii tehnice care au facut desigur deliciul jurnalistilor - vizitatorii ajuns si la portiunea care este deja asfaltata. Este vorba despre 18 km de drum asfaltat, la aproximativ 20 de km distanta de Campia Turzii.

Aici drumul a luat sfarsit, fiindca e musai sa te opresti cand se incheie si zona cu asfalt; iar sambata seara, pe 30 mai, in acel punct pe jurnalisti ii astepta, intr-un amfiteatru "drive in", nimeni altul decat Jean Claude Van Damme.

Insa pana la momentul vizionarii cinematografice, acestia au avut cale lunga de parcurs.

Mai intai, au intrat pe drumul de santier undeva in apropiere de Gilau, adica de pe DN1, intre Cluj si Oradea. Aici microbuzul a virat la dreapta, unde santierul abia acum se pune in miscare, deocamdata zona fiind impanata cu utilaje, gunoi si vaci (foto 1-7).

Drum inchis circulatiei publice... mai putin ATV-urilor

De partea cealalta a DN1, adica la stanga - cum mergi catre Oradea, lucrarile pareau sa prinda viata (foto 8-14). Aici se afla practic tronsonul 2B, care trebuie finalizat, conform contractului, pana la finalul anului. Lucrarile inainteaza dar sunt ingreunate, spun cei de la Bachtel, de intarzierile autoritatilor in ce priveste exproprierea terenurilor si relocarea utilitatilor (linii de inalta tensiune, conducte de gaz, conducte de apa).

Jurnalistii se aflau in acel moment undeva la km 50 al viitoarei autostrazi (foto 13). Potrivit ghidului, acestea reprezinta lucrari efectuate in aproximativ un an de zile. Pe traseul drumului in constructie, mai puteau fi vazute ici-colo niste "pete de culoare": o movilita de pamant cu copaci, o coliba parasita, doi calatori cu ATV-ul.

"Pentru acei <> nu avem aprobare nici pana in ziua de azi, iar casa aceea (foto18 - n.r.) nu stiu a cui este, dar pentru o astfel de casa pot intarzia lucrarile", a explicat Bogdan Sgarcitu, director de comunicare Bechtel."

Miocrobuzul cu jurnalisti s-a intersectat apoi cu doi ATV-isti, desi drumul este inchis circulatiei publice. In mod evident, n-au rezistat tentatiei, dat fiind ca pentru ei noroiul si drumul accidentat sunt mana cereasca.

Intre doua opriri pentru poze, jurnalistii mai solicitau ceva informatii. Care este situatia exproprierilor? A fost intrebat reprezentantul Bechtel. "Pe acest tronson au fost expropriate peste 90% din terenuri, insa pe tronsonul 3C, Suplacu de Bacau - Bors, mai trebuie mai trebuie expropriat in proportie de 35%. In ultima perioada nu s-a mai <> nimic. De ce? Pai...costa! Si banii bugetului sunt putini, in aceasta perioada", ne-au explicat reprezentantii proiectului.

Pe de alta parte, in septembrie 2008, Cotidianul scria ca "statul roman a expropriat inutil pe autostrada Transilvania zeci de hectare de teren pentru care s-au platit milioane de euro. Aceasta deoarece Bechtel a schimbat fara justificare si de patru ori traseul autostrazii".

"Asteptam autoritatile sa mute utilitatile"

Mergand in sensul invers numerotarii kilometrilor, grupul se apropie de "tabara" de santier Bechtel. In drum, se mai iteau niste case in constructie, de o parte si de alta a viitoarei autostrazi.

De asemenea, se vedeau linii si stalpi de inalta tensiune foarte aproape de drumul in constructie (n.r. - din cauza ploii, nu au putut fi "prinse" in poza) . "Relocarea utilitatilor este o problema mai mare decat cea a exproprierilor. Autoritatile ar fi trebuit sa mute 38 de utilitati pana la data de 30 aprilie, si au fost mutate numai 17", spune Bogdan Sgarcitu.

"Este un mit ca Autostrada se face cu turci"

Grupul ajunge in tabara. Aici sunt birourile echipei de proiect si sunt cazati muncitorii care vin din zone mai indepartate (foto 21-29). Pentru ceilalti, ni se spune, la o distanta maxima de 70 km, se asigura transport. In total, sunt cazati aici 150 de muncitori. Oameni la munca se vad destul de putini, fiind sambata. Sunt si romani, si straini. Grupul viziteaza camere, centrul de recreere, spalatoria, cantina. Cheltuielile totale pentru acestea "nu sunt informatii publice". Pot fi vazute inscriptii in romana, engleza si turca (Foto 28-29). "Sunt multi turci?" este intrebat ghidul.

"Sa stiti ca acesta este un mit, ca autostrada se face cu turci. Exista 11 nationalitati in echipa de proiect. Dar nu a existat niciun moment in proiect in care sa fie mai mult de 10% straini. In medie, procentul strainilor este de 5-7%", a explicat Bogdan Sgarcitu.

Potrivit acestuia, Bechtel a reluat angajarea muncitorilor, fiind reangajati circa 1.400 in ultima perioada, dupa ce au fost trimisi in somaj la finalul anului 2008. Pe de alta parte, in presa au fost publicate in mai multe randuri reportaje legate de probleme pe santierele Bechtel, in ce priveste angajarea muncitorilor.

Vlaha - Savadisla: case fisurate si specula pe terenuri

Din tabara, grupul pleaca spre una din localitatile din apropierea santierului, pentru a schimba "impresii" cu primarul comunei Savadisla, Andrei Tamas (foto 30-31). Asa cum a scris in mai multe randuri presa locala, in localitate sunt probleme legate de lucrarile la Autostrada. Primarul a vorbit cu jurnalistii despre camioanele Bechtel, despre casele fisurate din cauza deplasarii vehiculelor de mare tonaj, si despre preturile la terenuri. "Avem reclamatii legate de circa 50 de locuinte, care sunt fisurate", a spus primarul Tamas.

"La Vlaha s-au plans locuitorii de Bechtel vara, cand e praf, din cauza transporturilor. Drumurile au avut de suferit din cauza masinilor transportatorilor. Au avut si ei dreptate, dar si autostrada trebuie facuta. Cei de la Bechtel ne-au ajutat cu ce am avut nevoie si nu puteam realiza din fonduri proprii. Dar, pe langa mult ce ne-au ajutat am avut si ceva probleme. Am adus cantarele pentru tonaj; am pus la dispozitie terenuri sa faca drumuri ocolitoare. Dar nu le folosesc intotdeauna..." a spus primarul.

"Drumurile locale vor fi refacute dupa ce se va termina autostrada. Ele au fost construite pentru un trafic mult mai redus si nu pentru un trafic greu. Drumurile sunt in administrarea si intretinerea Consiliului Judetean. Nu exista prin contract obligatia Bechtel de a le repara, dar o parte de cheltuieli va fi suportata de companie, cealalta de autoritatile locale. Nu stiu acum care va fi procentul", a spus Bogdan Sgarcitu.

Legat de pretul la terenuri, primarul Tamas acesta a explicat ca "inainte de criza" se cerea si 40 de euro/mp, iar la exproprieri, statul oferea in jur de 5 euro. Desigur, fata de preturile practicate, acesta parea insignifiant. "Unii nu au vrut sa vanda, au

negociat cu statul si au primit chiar 19 euro pe metrul patrat", a spus Tamas. Acesta a adaugat ca acum, in schimb, nu se mai vand terenuri deloc.

Jean Claude Van Damme, proiectat de Bechtel

Jurnalistii au mai vizitat o portiune de drum unde lucrarile sunt intr-un stadiu intermediar (foto32) dar cel mai important obiectiv "turistic" l-a reprezentat, desigur, zona asfaltata (foto 33-34).

Potrivit datelor companiei, este vorba de 18 km de drum asfaltat. Lucrarile efectuate in luna martie valoreaza circa 13,5 milioane euro, factura pe care Guvernul trebuia s-o achite pana la data de 26 mai, a mai adaugat acesta.

Dupa apusul soarelui, zona asfaltata a fost inclusa in 'circuitul artistic' a Festivalului International de Film Transilvania (TIFF), care a fost sponsorizat de Bechtel. "Nu cred ca va putem spune suma, este un contract privat", au explicat reprezentantii companiei. Dupa ora 8, aici au inceput sa se adune masinile spectatorilor care aveau sa urmareasca, pe ecranul instalat in aer liber - in sistem Drive In (foto35) - cel mai recent film cu Jean Claude Van Damme.

Pentru cine nu a aflat inca, este vorba despre filmul 'JCVD', realizat de Jean Claude Van Damme, despre viata lui Jean Claude Van Damme, in care joaca, desigur, Jean Claude Van Damme.

Nu se stie inca daca in film aparea, pana la final, si vreo autostrada, deoarece, cu toata atmosfera hollywoodiana improvizata, jurnalistii nu au rezistat la vizionare mai mult de jumatate de ora.

Informatii pe scurt. Pretul Autostrazii Transilvania.

In prezent, pret total: circa 8 miliarde de euro.

Bogdan Sgarcitu, director de comunicare, a explicat pentru HotNews.ro cum se modifica pretul din contract, care trebuie platit catre Bechtel: "in contract sunt prevazute preturi unitare, pe fiecare activitate de constructii. Exista un mecanism de indexare, in functie de indicele preturilor de consum - stabilit de Institutul National de Statistica - si in functie de cursul valutar/ Pe langa aceste indexari, pretul inital, de 2,2 miliarde de euro, a crescut si din alte motive. Era doar o estimare, inainte de realizarea studiilor de fezabilitate. Ulterior, dupa realizarea acestor studii, s-a constatat ca nu erau incluse suficiente cantitati de executat, astfel incat pretul total a fost ridicat. Pentru celelalte tronsoane, proiectarea nu este finalizata si nu se poate sti inca la ce suma se va ajunge"

Recent, Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat la Antena 3 - citata de ziare.com: "Contractul dintre statul roman si compania americana Bechtel este foarte rost pentru partea romana si foarte bun pentru constructorul din Statele Unite". Cu toate acestea, a aratat berceanu, "Romania ar avea si mai mult de pierdut daca il reziliaza din cauza clauzelor incluse de compania americana in document"