Proiectele de Cod Penal si Civil

Sondaj: Romanii doresc pedepse mai mari pentru infractiunile grave. 56% nu isi permit un avocat, iar 70% si-ar dori ca detinutii sa se intretina din munca proprie

de E.M.     HotNews.ro
Vineri, 15 mai 2009, 14:52 Actualitate | Esenţial

Opt din zece romani apreciaza ca trebuie sa ai bani pentru ca justitia sa iti faca dreptate. 78% ar prefera curtea cu jurati: in opinia lor, posibilitatea de coruptie a judecatorilor s-ar diminua prin existenta acestora. Acestea sunt doua dintre concluziile unui sondaj dat publicitatii vineri de Transparency International, realizat in perioada 22-30 aprilie. Organizatia subliniaza ca este necesara prelungirea perioadei de dezbatere publica pentru noile coduri din justitie.

Sondajul Ce ar vrea populatia sa fie legiferat in Codul Penal si Codul Civil releva ca romanii se pronunta in majoritate pentru marirea pedepselor pentru infractiunile grave, ca mijloc de reducere a fenomenului infractional. Sapte din zece romani nu sunt de acord cu micsorarea pedepselor, in conditiile in care codurile aflate in dezbatere micsoreaza anii de condamnare cu inchisoarea si permit efectuarea pedepsei sub supraveghere judiciara.

Iata cateva puncte relevate in sondaj:
  • 92% dintre romani considera ca, pentru omor, condamnarea trebuie sa fie mai mare de 20 de ani sau detentie pe viata.
  • Cand vine vorba despre infractiuni impotriva copiilor, 40% dintre romani cer pedeapsa de peste 20 de ani sau detentie pe viata.
  • Romanii sunt mai clementi in ceea ce priveste infractiunile de fals: aproape 50% considera ca pedeapsa aplicabila este de pana la 5 ani.
  • Jumatate dintre romani considera ca, pentru viol, condamnarea trebuie sa fie mai mare de 20 de ani, sau detentie pe viata, sau castrare.
  • 7 din 10 romani vor ca detinutii sa se intretina din munca lor, efectuata in penitenciar in timpul condamnarii.
  • Opt din zece romani considera ca trebuie sa ai bani ca sa ti se faca dreptate.
  • 56% dintre romani nu isi permit sa isi angajeze un avocat.
  • Doar jumatate dintre repondenti considera ca au sanse sa li se faca dreptate, chiar si atunci cand legea este de partea lor.
  • Majoritatea romanilor au mai mare incredere in tribunal decat in parchet, adica in judecatori decat in procurori.
  • Opt romani din zece cer pedepsirea camatariei, infractiune care nu este incriminata in Codul Penal.
  • 75% dintre romani resping garantarea imprumuturilor cu imobile in contractele civile.
  • 54% au auzit despre existenta Curtii cu jurati in alte tari, iar 78% ar prefera o astfel de institutie, intrucat posibilitatea de coruptie a judecatorilor s-ar diminua prin existenta juratilor. (Sistemul a fost utilizat in Romania, in perioada interbelica.)
Organizatiile neguvernamentale din coalitia "Opriti codurile" continua sa isi sustina criticile legate de prevederile referitoare la micsorarea pedepselor, libertatea presei sau legitima aparare si insista asupra nevoii de continuare a discutiilor publice pe marginea codurilor.


Citeste mai multe despre   






















1224 vizualizari

  • -1 (9 voturi)    
    pareri (Vineri, 15 mai 2009, 15:02)

    george [anonim]

    De fiecare data ma minunez - gresala mea! - cum toata lumea isi da cu parerea despre toate subiectele din toate domeniile.
    Din articolul de mai sus mi-a placut foarte mult ca x % dintre romani sunt de acord cu castrarea chimica. Mi-ar placea sa stiu daca cei chestionati au raspuns in cunostinta de cauza: au fost in prealabil informati in legatura cu ce inseamna si cum se obtine castrarea chimica.
    • +4 (8 voturi)    
      tu cum crezi ca ar trebui pedepsit violul? (Vineri, 15 mai 2009, 15:23)

      piktor [anonim] i-a raspuns lui george

      avand in vedere ca prin castrarea chimica romanii au cerut pedepsirea violului, nu cred ca e relevant ce inseamna si cum se obtine; orice ar insemna, oricat de inuman ti s-ar parea, e prea putin pentru o asemenea fapta!
      • 0 (6 voturi)    
        hai sa nu exageram... (Vineri, 15 mai 2009, 15:41)

        liviu_ [utilizator] i-a raspuns lui piktor

        castrarea chimica nu e neaaparat "prea putin pentru o asemenea fapta"...
        trebuie sa ai totusi o ierarhie... nu poti pune violul pe aceeasi treapta cu crima, sunt totusi lucruri diferite...

        adica sa o luam altfel... daca pentru viol il castrezi (pt femeilor care violeaza ce li se face? sterlizare?) atunci pentru crima ce ii faci? nu poti avea o pedeapsa mai dura pentru viol decat pentru crima...
        • +3 (5 voturi)    
          = (Vineri, 15 mai 2009, 15:50)

          piktor [anonim] i-a raspuns lui liviu_

          sunt la acelasi nivel, violul si crima
          ambele sunt acte de violenta extrema indreptate impotriva persoanei umane
        • +3 (5 voturi)    
          nu e o pedeapsa mai dura (Vineri, 15 mai 2009, 16:21)

          io [anonim] i-a raspuns lui liviu_

          Corect, pt crima ar trebui executati sau inchisi pe viata, cam ca in statele civilizate: USA, Japonia, etc.

          Pt viol, cativa ani de inchisoare + castrarea ajung ...deci o pedeapsa mai usoara :) ...

          Oricum majoritatea celor care se dedeau la astfel de actiuni sunt recidivisti, asa ca niste legi mai dure n-ar strica. Apropos, Scott Peck, un psiholog american faimos, ajunsese spre finalul carierei la concluzia ca forta bruta este singurul argument in fata caruia raul cedeaza neconditionat ...deci legi dure pentru descurajarea borfasilor!
      • +1 (1 vot)    
        raspuns (Vineri, 15 mai 2009, 16:34)

        george [anonim] i-a raspuns lui piktor

        De acord - fapta e grava. Din nou de acord - trebuie pedepsita exemplar. Dar daca metoda propusa nu este exemplara? Daca castrarea chimica nu e chiar o castrare? Daca este doar un termen care desemneaza ceva care nu e o pedeapsa atat de grava pe cat ar merita un violator? Nu e riscant sa vorbesti despre ceva fara sa iti fie foarte clar despre ce vorbesti? Asta era intrebarea mea.
  • +4 (8 voturi)    
    Transparency International e tare suspect (Vineri, 15 mai 2009, 15:26)

    - [anonim]

    Codurile astea stau pe site-ul MJ de anul trecut - si acum, cand riscam sa pierdem si bani din cauza lor - s-au trezit ca nu le "stie lumea"

    Alistar a fost seful de cabinet al lui Cozmanca, sau miki Spaga, cam asa ceva
    • -4 (6 voturi)    
      transparency face ce trebuie (Vineri, 15 mai 2009, 15:53)

      zizi [anonim] i-a raspuns lui -

      Vrei sa iti spun eu ce se intampla cu propunerile trimise pentru codurile alea care stau pe site (ca sa nu mai spun ca nu sunt tocmai alea.... ca varianta postata pe site nu coincide cu ce au aprobat ei)... propunerile se inregistreaza, in varianta fericita sunt citite dupa care le pune cineva bine in varful unui mare teanc de propuneri pe care nu le ia nimeni in calcul dupa modelul... las' ca nu ne obliga nimeni sa le includem in lege si oricum noi stim mai bine decat neica nimeni. .... Ceea ce ar fi plauzibil in conditiile in care era o lege despre compozitia chimica a cauciucului de la bicicleta... unde nu se pricepe toata lumea, dar in conditiile in care sunt niste legi care ne afecteaza pe toti lucrurile sunt diferite. Societatea civila vrea dezbatere publica, adica sa organizeze ministerul un fel de adunare generala cu toti cei interesati si sa se discute si sa se certe si sa se paruiasca, si administratorul de la bloc si afacerisul si reprezentantul interlopilor si a camatarilor pana ajung la un compromis. In forma asta codurile reprezinta doar interesele infractorilor (ca vorba aia, ei au bani si sunt direct interesati de pedepse cat mai mici si flexibile). Mai zic? Mai explic de ce reprezentantii societatii civile se lupta ca amaratii de cetateni sa invete ca au dreptul si posibilitatea sa vorbeasca? Poate pe tine nu te intereseaza... dar pe mine da... si fara aceste campanii vocea mea nu are sanse sa fi auzita. Numai de bine si nu va temeti sa va cereti drepturile, invatati care sunt si ceretile tot timpul, altfel nu se va misca nimic.
      • +6 (6 voturi)    
        E suspect ca TI vorbeste despre Coduri doar acum (Vineri, 15 mai 2009, 16:14)

        - [anonim] i-a raspuns lui zizi

        nu din momentul in care s-au afisat pe site.

        e firesc sa se modifice pe site, fctie de sugestii.

        nu e firesc ca ti sa stea cu mainile-n poala si sa nu le faca cunoscute la tv si in ziare;
        pt. ca:

        dezbaterea publica este deschisa in primul si in primul rand pt. ong-uri.

        ti e un oficiu psd-ist, la fel a pus piedica si variantei de lege pt. ani initiata de monica macovei, ca sa traga de timp cat mai mult., si sa ajunga cu ea ne-adoptata pana in 2007, cand au modificat-o psd-istii si pnl-istii pana au facut-o praf.
      • +5 (7 voturi)    
        Lupul Victor Alistar, paznicul stanei anticoruptie (Vineri, 15 mai 2009, 16:37)

        - [anonim] i-a raspuns lui zizi

        http://www.hotnews.ro/stiri-presa_regionala_arhiva-1722704-lupul-victor-alistar-paznicul-stanei-anticoruptie.htm

        Din articol:

        Victor Alistar este directorul executiv al filialei române a prestigioasei organizatii Transparency International, devenind purtãtorul de cuvânt al coalitiei anticoruptie initiate de societatea civilã româneascã. Trecutul recent al acestui Fãt-Frumos imberb îl recomandã însã mai degrabã drept un veritabil cal troian menit sã compromitã demersurile reformiste ale unor organizatii neguvernamentale care s-au transformat în „câinii de pazã“ ai democratiei românesti.
  • +4 (4 voturi)    
    referitor la castrare .... (Vineri, 15 mai 2009, 15:34)

    mac [anonim]

    sint de acord cu castrarea sar numai daca infractorul e recidivist (de ex. la doilea viol).....la prima abatere nu consider ca trebuie o astfel de pedeapsa mai ales ca sistemul juridic (indiferend care e ) poate sa dea eroare.....si atunci ce avem ....un om traumatizat ???
  • +5 (5 voturi)    
    justitie (Vineri, 15 mai 2009, 16:13)

    popescu dan [anonim]

    asa este detinutii sa se intretina din munca lor, sau sa fie pusi la diferite munci sub paza statul cheltuieste prea mult cu ei
  • -1 (3 voturi)    
    Paradox? (Vineri, 15 mai 2009, 16:18)

    finlandezul [anonim]

    Se spune ca:
    "Doar jumatate dintre repondenti considera ca au sanse sa li se faca dreptate, chiar si atunci cand legea este de partea lor."
    si
    "56% dintre romani nu isi permit sa isi angajeze un avocat."
    Pe de alta parte insa:
    "92% dintre romani considera ca, pentru omor, condamnarea trebuie sa fie mai mare de 20 de ani sau detentie pe viata."

    S-ar zice ca o buna parte dintre romani considera ca nu-i nici o problema ca ar putea fi acuzati de omor pe nedrept, nu ar avea posibilitatea sa se apere decit cu un avocat din oficiu, si chiar daca ar avea un avocat si legea de partea lor tot ar putea fi acuzati la inchisoare pe viata dintr-o eroare judiciara (sau pentru ca altcineva a platit o spaga).

    Hmm, mie mi se pare absurd (prosteste?) sa militezi pentru pedepse grele cind stii ca sistemul judiciar nu functioneaza ca lumea.

    Cu alte cuvinte, daca se intimpla sa fiu condamnat pe nedrept, macar sa fiu impacat ca iau o pedeapsa grea! :)
    • +3 (3 voturi)    
      e absurd (Vineri, 15 mai 2009, 16:41)

      clujean [anonim] i-a raspuns lui finlandezul

      ori de cate ori se pune problema unor pedepse dure,sar unii ca tine cu contrargumentul erorii judiciare; pai in acest caz trebuie sa renuntam la reprimarea actiunilor antisociale, fiindca eroarea e oricand posibila, nu? numai infractorii isi vad de treaba, fiindca ei nu comit erori, ci fac totul cu buna stiinta!
      • 0 (0 voturi)    
        greu cu logica (Vineri, 15 mai 2009, 17:44)

        finlandezul [anonim] i-a raspuns lui clujean

        Clujeanule, imi pare rau dar nu ai inteles.
        Aici nu vorbim de un sistem judiciar abstract ci de cel romanesc, cu eficacitatea sa bine stiuta.
        Tie ti se pare normal ca intr-un sistem judiciar despre care se spune ca
        "Opt din zece romani considera ca trebuie sa ai bani ca sa ti se faca dreptate."
        sa pui niste pedepse foarte aspre?
        Imi explici si mie ce valoare au sentintele alea dure date de un astfel de sistem?
        A, daca se spunea ca 90 la suta din romani au incredere in sistemul judiciar roman, as fi zis ca ei bine, hai sa incercam cu pedepse aspre.
  • +1 (1 vot)    
    Foiletonul "Ce-si doresc romanii"... (Vineri, 15 mai 2009, 16:28)

    Vlad [anonim]

    Din foiletonul "Ce-si doresc romanii", astazi episodul "Te-am prins ca furi? Harsti, te-am tras in teapa!"
  • 0 (0 voturi)    
    pai e bine (Vineri, 15 mai 2009, 21:25)

    c# [anonim]

    sunt de acord cu ce se zice.
    poate ar fi bun si un sondaj pe tema asta


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică