Bucuresti punkt Bonn, emisiunea HotNews.ro-DW

Mihaela Neacsu, vicepresedintele Publisind: Consilierul superior din minister a fost echivalat cu medicul primar, conferentiarul universitar, maiorul, judecatorul de tribunal

de Redactia     HotNews.ro
Joi, 7 mai 2009, 16:00 Actualitate | Esenţial

Bucuresti punkt Bonn
Foto: HotNews.ro, Deutsche Welle
Mihaela Neacsu, vicepresedintele Publisind, Federatia Sindicatelor din Administratia Publica, s-a aflat in redactia HotNews.ro pentru a discuta despre avantajele si dezavantajele legii unice a salarizarii, despre cum decurg negocierile pe aceasta tema si despre salariile din sectorul bugetar. Mihaela Neacsu a participat la toate intalnirile grupului de lucru pentru elaborarea legii unice a salarizarii, reprezentand Blocul National Sindical (BNS). Cele mai bune intrebari se vor regasi in emisiunea "Bucuresti punkt Bonn", realizata de HotNews.ro si Deutsche Welle.
  • Intalnirea s-a incheiat
  • Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.

Elaborarea legii intampina o serie de dificultati din cauza echivalarilor de functii care nu sunt pe placul tuturor. Ministerele privilegiate, in care se inregistreaza cele mai mari salarii, evita sa faca propuneri de echivalari pentru functiile bine platite. In special, reprezentantii justitiei si cei ai internelor au incercat pana acum sa evite cooperarea la elaborarea legii. Ministerul Administratiei si Internelor refuza sa faca propuneri de echivalari, iar Ministerul Justitiei incearca sa evite punerea in discutie a functiei de judecator. Un alt aspect care trebuie lamurit este stabilirea functiei cea mai bine platita in sectorul bugetar.


Citeste mai multe despre   















Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 Preda

    In primul rand vreau sa spun ca nu fac parte din randul bugetarilor dar privind echivalarile care se fac nu mi se pare echitabil ca sa se echivaleze salariul unui medic primar cu cel al unui maior si nici pe departe al unui profesor de liceu cu cel al unui locotenet.Am in familie persoane cu aceste functii si stiu cat s-a pregatit fiecare si mai ales cat munceste fiecare.In exemplele alese raportul echitabil mi s-ar parea firesc sa fie 1 la 2.In privinta salariului maxim mi se pare firesc ca in sectorul bugetar cel mai mare salariu sa fie egal cu salariul mediu din sectorul privat.De ce nu se fac grile de salarizare corepunzatoare nivelului de studii si al muncii depuse?

    • Mihaela N.

      Fiecare institutie bugetara are o organigrama si un nomenclator de functie corespunzatoare nivelului de studii si importantei functiei in cadrul institutiei.

      Discrepantele au aparut intre diverse institutii, nu in cadrul aceleiasi institutii. De exemplu, intre educatie si justitie.

      Diferentele mari apar intre diversele categorii sociale. Exista o diferentiere intre administratiile locale, centrale si in cadrul fiecarei administratii.

  • Întrebarea nr. 2 dienuta

    Chiar si in cadrul functionarilor publici, in aceeasi institutie, exista persoane incadrate la acelasi nivel ( ex. consilier superior), dar in departamente diferite si a caror munca si responsabilitate difera in functie de specificul activitatii departamentului respectiv.
    Ca sa dau un exemplu, avem un consilier superior a carui activitate presupune cunoasterea a 2 limbi straine, elaborarea de acte normative, care negociaza acorduri internationale, participa in comitete nationale de coordonare a implementarii unor proiecte si, bineinteles, raspunderea este pe masura, uneori direct in fata ministrului de resort.
    La fel de bine avem un consilier superior la departamentul administrativ, secretariatul general sau la resurse umane, a carui activitate si raspundere este evident mai redusa.
    Este normal sa fie platiti la fel? Oare egalizarea nu va duce la plafonarea celor mai capabili si dispusi sa-si asume responsabilitati? Cum vedeti rezolvarea acestei probleme?

    • Mihaela N.

      Importanta nu este persoana, ci functia. Aceasta are in spate fisa postului. Nu se urmareste prin aceasta lege o egalizare a salariilor, ci o armonizare la nivel de structura. Este la latitudinea fiecarui angajator sa-si propuna nomenclatorul de functii de care are nevoie si ierarhia lor. Trebuie apreciata si activitatea persoanei pe criterii de performanta. Prin acest proiect de lege unica a salarizarii, exista posibilitatea sa se faca o diferentiere in functie de performanta persoanelor. In toate statele democratice, este mult mai bine platita performanta.

  • Întrebarea nr. 3 Alexandru C

    Trebuie luate in considerare mai multi factori:
    1. Timpul de pregatire necesar pentru calificare
    2. Zona in care isi desfasoara activitatea (nu mi se pare normal ca un doctor din Bucuresti sa aiba acelasi salariu cu un doctor dintr-un orasel)
    3. Raportul de activitate din ultimii ani. incurajam si performanta nu?

    Salariul din mediul bugetar trebuie sa fie aproximativ egal cu cel din mediul privat pentru a incuraja atragerea oamenilor capabili.

    Problema din sectorul bugetar nu o reprezinta salariile mici/mari ci numarul foarte mare de angajati si performanta foarte scazuta.

    Din punctul meu de vedere este o lege comunista.

    Pana la urma statul este o "companie mare" unde criteriul de recompensare ar trebui sa fie performanta. Esti bun castigi mult, esti slab castigi putin.
    Nu ar fi mai usor ca bugetarii sa fie platiti in functie de performanta si de proiectele realizate (dau cateva exemple care imi vin rapid in minte: fisc- % comision din evaziunile fiscale depistate, politie- infractori prinsi, justitie - dosare instrumentate si solutionate, agricultura si nu numai - comision din atragerea de fonduri europene, Infrastructura - km de autostrada si drumuri construite, reabilitate etc., toate domeniile - proiecte realizate si implementate unde este cazul)?

    De ce sa plafonam nivelul maxim de salarizare in sectorul bugetar la nivelul salariului presedintelui? Este el cel mai capabil om dintre bugetari?
    Credeti ca plafonand salariile din sectorul bugetar la 8000 lei veti atrage vreodata oameni performanti care pot sa faca treaba?

    • Mihaela N.

      In acest moment nu se stie daca salariul presedintelui va fi cel mai mare in aceasta grila. Pe de alta parte, presedintele are indemnizatie, nu salariu. Nici in alte tari europene, presedintele nu are cel mai mare salariu. Este vorba de inghetarea salariilor mari pentru ca salariile mici sa ajunga la un nivel corespunzator pozitiei pe care o are pe noua grila de ierarhizare a functiilor. Dupa aceasta, va urma o crestere a salariilor respecand proportia intre salariul minim si cel maxim de 1 la 15.

  • Întrebarea nr. 4 anamaria

    cu ce post se echivaleaza functia specifica denumita manager public, in noua lege a salariazarii unitare?

    • Mihaela N.

      Managerii publici au o lege speciala unde au deja echivalari de functii si vor fi echivalari in functie de prevederi. Unde va fi plasat directorul de directie, va fi si managerul.

  • Întrebarea nr. 5 alexandra

    Cum este echivalat un functionar (consilier superior) din administratia locala specializat in fonduri europene?

    • Mihaela N.

      Pana acum nu s-a facut decat echivalarea consilierului superior din minister cu medicul primar de clinica si a referentului superior din minister cu secretarul de scoala si grefierul cu studii medii. Pentru functiile din administratia locala, propunerile se vor face in sedinta de joia viitoare.

  • Întrebarea nr. 6 viorel c

    Cat de mult si cat de repede o sa ajute un functionar din cadrul INS cu 5 ani vechime in munca,masterat si doctorand in statistica,actualmente expert grd2 cu un salariu de 850 de lei?de ce liderii sindicali nu se leaga de discrepantele salariale intre directori de directii,consilieri externi(pensionari) ???

    • Mihaela N.

      Prin ordonanta de urgenta pentru reducerea cheltuielilor bugetare a fost stabilit un plafon maxim al pensiei pana la care pensionarii pot ocupa cumulativ functii si intr-o institutie bugetara. Deci, numarul pensionarilor care vor lucra in sistemul bugetar va fi foarte mic.

    • Mihaela N.

      Este importanta pozitia pe care o ocupa acel functionar, dar in mod cert salariul pe actuala grila va fi mult mai mare decat 850 de lei.

  • Întrebarea nr. 7 florin

    Sunt expert intr-un minister si dupa 10 ani vechime in acest loc, am un salariu net de 1100 lei. Credeti ca dupa adoptarea legii unice a salarizarii imi va creste venitul, sau aceasta lege nu modifica mai nimic in grila de salarizare? Am impresia ca este doar o promisiune a guvernului ca sa nu iesim in strada. Multumiri anticipate ptr raspuns.

    • Mihaela N.

      Principiul este clar de crestere a salariilor mici si este importanta functia pe care o ocupa angajatul care este stabilita in functie de cele noua criterii care au fost stabilite in grupul de lucru. Cresterea nivelului veniturilor incep de la baza piramidei. Ritmul in care se vor face echivalarile veniturilor functiilor din grila este estimat la 3-5 ani. Nu se poate spune exact pana ce Ministerul Finantelor nu va face o analiza a impactului pe care o va avea aceasta grila.

  • Întrebarea nr. 8 luana

    exista in categoria functionarilor publici o situatie mai aparte. este vorba de cei care au fost f.publici cu studii medii, au absolvit studii superioare si sunt incadrati in cel mai bun caz, consilieri superiori. este si cazul meu care am 54 de ani si sunt incadrata doar consilier principal treapta 1. desi am vechime in administratia publica legislatia actuala nu permite promovarea in grad decit prin promovare rapida, modalitate care nu s-a organizat in acest an.

    avind in vedere ca virsta sunt aproape de pensie si nu am posibilitate de promovare normala iar promovare rapida nu s-a organizat niciodata, se poate tine seama de aceasta situatie la negocierile privind legea unica de salarizare a bugetarilor?

    va multumesc

    • Mihaela N.

      Sincer, nu. Anul acesta exista restrictionarea angajarilor si promovarilor cauzate de impactul financiar. De aceea nu poate fi gasita o solutie pentru ocuparea unei pozitii mai inalte. Nu poate fi rezolvata aceasta problema prin legea unica de salarizare.

  • Întrebarea nr. 9 bedexe

    1. Care sunt motivele pentru care sustineti sau nu modelul german al legii de salarizare unica?

    2. Cum explicati faptul ca unii candidati care obtin note bune la concursul pentru functii publice nu trec de interviu ?
    (cunosc caz concret, absolventa de management, cu experienta de lucru part-time la firma de turism si full-time ca director economic la o firma agricola, a obtinut cea mai buna nota dintre toti candidatii la testul scris, dar a fost eliminata prin proba de interviu (care nu se poate contesta). Candida pentru un post la APIA, concurs sustinut la Craiova, jud. Dolj)

    • Mihaela N.

      Astazi a fost prezentat in cadrul grupului de lucru modelul german, care este sustinut de vicepremierul Dan Nica. Pana la urmatoarea intalnire va fi prezentat punctul de vedere privind acest model. Personal consider ca se poate aplica si este un model bun.

    • Mihaela N.

      2.Nu cred ca a fost un concurs corect. Nu au fost interesati sa ocupe acea functie o persoana competenta, ci probabil o persoana apropiata membrilor comisiei. In mod normal interviul trebuie sa aiba loc inaintea probei scrise.

  • Întrebarea nr. 10 dana s

    Cu ce se va echivala salariul unui consilier juridic principal dintr-o institutie publica de la nivel de judet?

    • Mihaela N.

      Inca nu s-a facut propunerea pentru administratiile locale. Saptamana viitoare se vor discuta functiile din administratiile locale.

  • Întrebarea nr. 11 ciprian

    Cu ce se va echivala salariul unui consilier superior treapta I dintr-o institutie publica la nivel de judet?

    In noua lege dispar treptele de salarizare?

    • Mihaela N.

      Consilierul superior din minister a fost echivalat cu medicul primar de clinica, coferentiarul universitar, maiorul, judecatorul de tribunal, procurorul de tribunal, subcomisar din MAI si viceconsul. Aceste echivalari au fost decise astazi de catre Ministerul Justitiei, Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul de Interne.

      La nivel de judet nu a fost facuta inca o echivalare. Probabil saptamana viitoare.

      Nu dispar treptele de salarizare. Acestea vor exista in cadrul fiecarei functii.

  • Întrebarea nr. 12 Petre Puflea

    D-na vicepresedinte, credeti ce veti fi in stare sa duceti pana la capat acest proiect al legii unice de salarizare si sa va luptati cu sistemul anchilozat guvernamental. Aveti curaj sa deranjati acest viespar si sa stricati anumite interese, ptr ca functionarii publici sunt pe mai multe caprarii? Chiar nu v-ati dat seama ca este vorba de vointa politica si nu se doreste acest lucru?! Credeti ca puteti sa desfiintati cele 10 legi de salarizare si cele 10 legi de pensionare? va multumesc si va urez succes deplin! P Petre

    • Mihaela N.

      Declarativ exista vointa politica pentru elaborarea acestei legi si pentru a se propune echivalari de functii rezonabile si mai ales pentru respectarea acelui principiu de raport intre 1 la 15 intre salariul minim si maxim.
      Nu sunt convinsa ca acest proiect de lege va fi adoptat in Parlament chiar daca cei care lucreaza in grupul de lucru sunt bine intentionati. Cred ca un asemenea moment prielnic in care sa existe o astfel de majoritate in Parlament nu va mai exista. Deci, aceasta lege se va face acum sau niciodata.
      Si impunerile care vin partea FMI si UE probabil ca ar putea impulsiona clasa politica.

  • Întrebarea nr. 13 maria

    S-a luat in discutie si echivalarea consilierilor pentru afaceri europene din administratia centrala sau locala?

    • Mihaela N.

      Propunerile de echivalare s-au facut numai pentru functionarii din cadrul ministerelor. La urmatoarea intalnire sunt invitati si reprezentantii administratiilor locale pentru echivalarile propuse. In 2-3 sedinte se vor face echivalarile si pentru administratia locala.

  • Întrebarea nr. 14 ion

    De ce in sistemul public nu se incearca trecerea la o salarizare bazata pe perfomanta?

    O sa se faca echivalarile, o sa se mai aduca la un nivel mai decent unele salarii si cam atat. De fapt nu o sa schimbe nimic. In continuare cineva care invarte doua hartii prin birou toata ziua va lua salar la fel ca cel care lucreaza opt ore; sau un tanar capabil care lucreaza si se implica in ceea ce face va lua mai putini bani decat unul mai in varsta care nu prea se omoara cu lucrul?

    Cum explicati faptul cand in sectorul privat se fac concedieri sindicatele vin cu cereri de marire a salariilor? Pe baza a ce?

    Daca parlamentul vota o lege sa se tripleze toate salariile, acuma cereati o triplare a salariilor?

    • Mihaela N.

      In statele europene exista doua sisteme: unul bazat pe performanta si unul bazat pe cariera. Cel bazat pe performanta s-a implementat in Marea Britanie insa nu a dat rezultate. Este foarte greu sa stabilesti niste criterii de perfomanta si trebuie creata o autoritate care sa evalueze functionarul in mod obiectiv. In general in statele europene exista o structura a functionarilor publici bazata pe cariere, studii si nomenclatorul de functii.

    • Mihaela N.

      La intrebarea "Cum explicati faptul cand in sectorul privat se fac concedieri sindicatele vin cu cereri de marire a salariilor?", pot sa va spun ca s-au cerut cresteri de salarii foarte mici pentru a se asigura un trai decent.

  • Întrebarea nr. 15 lucian

    am inteles ca s-a stabilit ca salariul unui magistrat de tribunal sa fie egal cu al unui consilier superior din minister sau cu al unui subcomisar/maior? chiar nu mai exista respect pentru puterea judecatoreasca in tara asta? chiar credeti ca puterea judecatoreasca o sa fie de acord cu asa ceva? salariul unui magistrat trebuie sa fie egal cu al unui ministru sau cu al unui parlamentar!! toti reprezinta o putere a statului!! legea unica a salarizarii nu trebuie sa fie expresia unor frustrari acumulate de unele categorii sociale la adresa magistratilor!! daca se stabileste astfel inseamna ca nu se tine deloc seama de criteriile anuntate acum o luna care ar sta la baza acestor echivalari!!!

    • Mihaela N.

      Nu se pune egal intre salarii. Este o echivalare a functiilor. Nici magistratii nu sunt salarizati uniform. Salariile de lux se gasesc la varf, de la magistratii de la Curtea de Apel in sus. In rest, sunt la un nivel rezonabil. Salariile judecatorilor de judecatorii sunt mici chiar daca acolo sunt cele mai multe dosare.

  • Întrebarea nr. 16 ion

    Care este, de fapt, modelul german? Se pare ca nimeni nu il cunoaste, cu adevarat. Dumneavoastra il cunoasteti?

    • Mihaela N.

      Pot sa va spun ca principiile de baza sunt cele ale stabilitatii si transparentei in cadrul functionarilor publici. La nivelul functiilor, doar 1,5% a functiilor din ministere sunt politice. Restul sunt ocupate de persoane care nu sunt numite politic, ci prin concurs. Modelul se bazeaza pe sistemul de cariera si garanteaza un standard minim pentru perfomanta profesionala.

  • Întrebarea nr. 17 gigel

    doamna neacsu, o negociere, in general, implica un compromis intre pozitiile participantilor.

    la ce anume din cererile dumneavoastra, ca sindicalisti, ati fi dispusi sa renuntati pentru a ajunge la un punct comun?

    • Mihaela N.

      La momentul acesta, initiatorul este de acord cu sindicatele ca trebuie sa existe o lege unitara. Divergenta s-a plasat intre ministere, si intre ramuri de activitate. De exemplu: invatamant-justitie.

  • Întrebarea nr. 18 claudiu

    nu se poate ca un consilier de probatiune sa fie echivalentul magistratului de tribunal! stie cineva cate examene trebuie sa dea un magistrat pana sa ajunga la tribunal? stie cineva ca un magistrat nu poate face altceva fiind oprit de foarte multe incompatibilitati si interdictii?stie cineva care e importanta sociala a muncii unui magistrat si care sunt riscurile pe care le presupune o astfel de profesie? stie cineva ce volum de munca are un magistrat? sunt niste echivalari nedrepte si nu se va putea merge inainte cu asemenea propuneri facute in bataie de joc!!

    • Mihaela N.

      Criteriile stabilite pentru evaluarea fiecarei functii sunt rezonabile. Consiliul Superior al Magistraturii si Ministerul Public au refuzat participarea la dezbateri si atunci plasarea pe aceasta grila de echivalenta a functiilor au rezultat din propunerile Ministerului Muncii. Ministerul Justitiei a facut precizarea ca nu poate face propuneri pentru magistrati si procurori, aceasta fiind responsabilitatea CSM.

  • Întrebarea nr. 19 Bula

    cum se masoara eficienta in administratia publica? as dori un raspuns concret, nu poezii.

    • Mihaela N.

      Fisele posturilor existente nu includ obiective clare care sa permita o evaluare clara la finalul careia sa rezulte un anumit nivel de eficienta.










Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

6237 vizualizari

  • echivalare (Miercuri, 6 mai 2009, 16:07)

    Preda [anonim]

    In primul rand vreau sa spun ca nu fac parte din randul bugetarilor dar privind echivalarile care se fac nu mi se pare echitabil ca sa se echivaleze salariul unui medic primar cu cel al unui maior si nici pe departe al unui profesor de liceu cu cel al unui locotenet.Am in familie persoane cu aceste functii si stiu cat s-a pregatit fiecare si mai ales cat munceste fiecare.In exemplele alese raportul echitabil mi s-ar parea firesc sa fie 1 la 2.In privinta salariului maxim mi se pare firesc ca in sectorul bugetar cel mai mare salariu sa fie egal cu salariul mediu din sectorul privat.De ce nu se fac grile de salarizare corepunzatoare nivelului de studii si al muncii depuse?
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:01)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui Preda

      Fiecare institutie bugetara are o organigrama si un nomenclator de functie corespunzatoare nivelului de studii si importantei functiei in cadrul institutiei.

      Discrepantele au aparut intre diverse institutii, nu in cadrul aceleiasi institutii. De exemplu, intre educatie si justitie.

      Diferentele mari apar intre diversele categorii sociale. Exista o diferentiere intre administratiile locale, centrale si in cadrul fiecarei administratii.
  • salarizare functionari publici (Miercuri, 6 mai 2009, 16:18)

    dienuta [anonim]

    Chiar si in cadrul functionarilor publici, in aceeasi institutie, exista persoane incadrate la acelasi nivel ( ex. consilier superior), dar in departamente diferite si a caror munca si responsabilitate difera in functie de specificul activitatii departamentului respectiv.
    Ca sa dau un exemplu, avem un consilier superior a carui activitate presupune cunoasterea a 2 limbi straine, elaborarea de acte normative, care negociaza acorduri internationale, participa in comitete nationale de coordonare a implementarii unor proiecte si, bineinteles, raspunderea este pe masura, uneori direct in fata ministrului de resort.
    La fel de bine avem un consilier superior la departamentul administrativ, secretariatul general sau la resurse umane, a carui activitate si raspundere este evident mai redusa.
    Este normal sa fie platiti la fel? Oare egalizarea nu va duce la plafonarea celor mai capabili si dispusi sa-si asume responsabilitati? Cum vedeti rezolvarea acestei probleme?
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:04)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui dienuta

      Importanta nu este persoana, ci functia. Aceasta are in spate fisa postului. Nu se urmareste prin aceasta lege o egalizare a salariilor, ci o armonizare la nivel de structura. Este la latitudinea fiecarui angajator sa-si propuna nomenclatorul de functii de care are nevoie si ierarhia lor. Trebuie apreciata si activitatea persoanei pe criterii de performanta. Prin acest proiect de lege unica a salarizarii, exista posibilitatea sa se faca o diferentiere in functie de performanta persoanelor. In toate statele democratice, este mult mai bine platita performanta.
  • Salarizare (Miercuri, 6 mai 2009, 16:34)

    Alexandru C [utilizator]

    Trebuie luate in considerare mai multi factori:
    1. Timpul de pregatire necesar pentru calificare
    2. Zona in care isi desfasoara activitatea (nu mi se pare normal ca un doctor din Bucuresti sa aiba acelasi salariu cu un doctor dintr-un orasel)
    3. Raportul de activitate din ultimii ani. incurajam si performanta nu?

    Salariul din mediul bugetar trebuie sa fie aproximativ egal cu cel din mediul privat pentru a incuraja atragerea oamenilor capabili.

    Problema din sectorul bugetar nu o reprezinta salariile mici/mari ci numarul foarte mare de angajati si performanta foarte scazuta.

    Din punctul meu de vedere este o lege comunista.

    Pana la urma statul este o "companie mare" unde criteriul de recompensare ar trebui sa fie performanta. Esti bun castigi mult, esti slab castigi putin.
    Nu ar fi mai usor ca bugetarii sa fie platiti in functie de performanta si de proiectele realizate (dau cateva exemple care imi vin rapid in minte: fisc- % comision din evaziunile fiscale depistate, politie- infractori prinsi, justitie - dosare instrumentate si solutionate, agricultura si nu numai - comision din atragerea de fonduri europene, Infrastructura - km de autostrada si drumuri construite, reabilitate etc., toate domeniile - proiecte realizate si implementate unde este cazul)?

    De ce sa plafonam nivelul maxim de salarizare in sectorul bugetar la nivelul salariului presedintelui? Este el cel mai capabil om dintre bugetari?
    Credeti ca plafonand salariile din sectorul bugetar la 8000 lei veti atrage vreodata oameni performanti care pot sa faca treaba?
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:08)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui Alexandru C

      In acest moment nu se stie daca salariul presedintelui va fi cel mai mare in aceasta grila. Pe de alta parte, presedintele are indemnizatie, nu salariu. Nici in alte tari europene, presedintele nu are cel mai mare salariu. Este vorba de inghetarea salariilor mari pentru ca salariile mici sa ajunga la un nivel corespunzator pozitiei pe care o are pe noua grila de ierarhizare a functiilor. Dupa aceasta, va urma o crestere a salariilor respecand proportia intre salariul minim si cel maxim de 1 la 15.
  • intrebare (Miercuri, 6 mai 2009, 17:55)

    anamaria [anonim]

    cu ce post se echivaleaza functia specifica denumita manager public, in noua lege a salariazarii unitare?
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:09)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui anamaria

      Managerii publici au o lege speciala unde au deja echivalari de functii si vor fi echivalari in functie de prevederi. Unde va fi plasat directorul de directie, va fi si managerul.
  • intrebare (Miercuri, 6 mai 2009, 19:40)

    alexandra [anonim]

    Cum este echivalat un functionar (consilier superior) din administratia locala specializat in fonduri europene?
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:11)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui alexandra

      Pana acum nu s-a facut decat echivalarea consilierului superior din minister cu medicul primar de clinica si a referentului superior din minister cu secretarul de scoala si grefierul cu studii medii. Pentru functiile din administratia locala, propunerile se vor face in sedinta de joia viitoare.
  • salarizare (Joi, 7 mai 2009, 9:15)

    viorel c [anonim]

    Cat de mult si cat de repede o sa ajute un functionar din cadrul INS cu 5 ani vechime in munca,masterat si doctorand in statistica,actualmente expert grd2 cu un salariu de 850 de lei?de ce liderii sindicali nu se leaga de discrepantele salariale intre directori de directii,consilieri externi(pensionari) ???
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:15)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui viorel c

      Prin ordonanta de urgenta pentru reducerea cheltuielilor bugetare a fost stabilit un plafon maxim al pensiei pana la care pensionarii pot ocupa cumulativ functii si intr-o institutie bugetara. Deci, numarul pensionarilor care vor lucra in sistemul bugetar va fi foarte mic.
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:17)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui viorel c

      Este importanta pozitia pe care o ocupa acel functionar, dar in mod cert salariul pe actuala grila va fi mult mai mare decat 850 de lei.
  • Legea unica a salarizarii (Joi, 7 mai 2009, 9:24)

    florin [anonim]

    Sunt expert intr-un minister si dupa 10 ani vechime in acest loc, am un salariu net de 1100 lei. Credeti ca dupa adoptarea legii unice a salarizarii imi va creste venitul, sau aceasta lege nu modifica mai nimic in grila de salarizare? Am impresia ca este doar o promisiune a guvernului ca sa nu iesim in strada. Multumiri anticipate ptr raspuns.
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:20)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui florin

      Principiul este clar de crestere a salariilor mici si este importanta functia pe care o ocupa angajatul care este stabilita in functie de cele noua criterii care au fost stabilite in grupul de lucru. Cresterea nivelului veniturilor incep de la baza piramidei. Ritmul in care se vor face echivalarile veniturilor functiilor din grila este estimat la 3-5 ani. Nu se poate spune exact pana ce Ministerul Finantelor nu va face o analiza a impactului pe care o va avea aceasta grila.
  • sugestie (Joi, 7 mai 2009, 9:51)

    luana [anonim]

    exista in categoria functionarilor publici o situatie mai aparte. este vorba de cei care au fost f.publici cu studii medii, au absolvit studii superioare si sunt incadrati in cel mai bun caz, consilieri superiori. este si cazul meu care am 54 de ani si sunt incadrata doar consilier principal treapta 1. desi am vechime in administratia publica legislatia actuala nu permite promovarea in grad decit prin promovare rapida, modalitate care nu s-a organizat in acest an.

    avind in vedere ca virsta sunt aproape de pensie si nu am posibilitate de promovare normala iar promovare rapida nu s-a organizat niciodata, se poate tine seama de aceasta situatie la negocierile privind legea unica de salarizare a bugetarilor?

    va multumesc
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:23)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui luana

      Sincer, nu. Anul acesta exista restrictionarea angajarilor si promovarilor cauzate de impactul financiar. De aceea nu poate fi gasita o solutie pentru ocuparea unei pozitii mai inalte. Nu poate fi rezolvata aceasta problema prin legea unica de salarizare.
  • Intrebari (Joi, 7 mai 2009, 10:20)

    bedexe [anonim]

    1. Care sunt motivele pentru care sustineti sau nu modelul german al legii de salarizare unica?

    2. Cum explicati faptul ca unii candidati care obtin note bune la concursul pentru functii publice nu trec de interviu ?
    (cunosc caz concret, absolventa de management, cu experienta de lucru part-time la firma de turism si full-time ca director economic la o firma agricola, a obtinut cea mai buna nota dintre toti candidatii la testul scris, dar a fost eliminata prin proba de interviu (care nu se poate contesta). Candida pentru un post la APIA, concurs sustinut la Craiova, jud. Dolj)
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:24)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui bedexe

      Astazi a fost prezentat in cadrul grupului de lucru modelul german, care este sustinut de vicepremierul Dan Nica. Pana la urmatoarea intalnire va fi prezentat punctul de vedere privind acest model. Personal consider ca se poate aplica si este un model bun.
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:26)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui bedexe

      2.Nu cred ca a fost un concurs corect. Nu au fost interesati sa ocupe acea functie o persoana competenta, ci probabil o persoana apropiata membrilor comisiei. In mod normal interviul trebuie sa aiba loc inaintea probei scrise.
  • intrebare (Joi, 7 mai 2009, 11:09)

    dana s [anonim]

    Cu ce se va echivala salariul unui consilier juridic principal dintr-o institutie publica de la nivel de judet?
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:27)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui dana s

      Inca nu s-a facut propunerea pentru administratiile locale. Saptamana viitoare se vor discuta functiile din administratiile locale.
  • consilier superior tr. I (Joi, 7 mai 2009, 11:30)

    ciprian [anonim]

    Cu ce se va echivala salariul unui consilier superior treapta I dintr-o institutie publica la nivel de judet?

    In noua lege dispar treptele de salarizare?
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:30)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui ciprian

      Consilierul superior din minister a fost echivalat cu medicul primar de clinica, coferentiarul universitar, maiorul, judecatorul de tribunal, procurorul de tribunal, subcomisar din MAI si viceconsul. Aceste echivalari au fost decise astazi de catre Ministerul Justitiei, Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul de Interne.

      La nivel de judet nu a fost facuta inca o echivalare. Probabil saptamana viitoare.

      Nu dispar treptele de salarizare. Acestea vor exista in cadrul fiecarei functii.
  • intrebare ;Legea Functionarului Public (Joi, 7 mai 2009, 11:49)

    Petre Puflea [anonim]

    D-na vicepresedinte, credeti ce veti fi in stare sa duceti pana la capat acest proiect al legii unice de salarizare si sa va luptati cu sistemul anchilozat guvernamental. Aveti curaj sa deranjati acest viespar si sa stricati anumite interese, ptr ca functionarii publici sunt pe mai multe caprarii? Chiar nu v-ati dat seama ca este vorba de vointa politica si nu se doreste acest lucru?! Credeti ca puteti sa desfiintati cele 10 legi de salarizare si cele 10 legi de pensionare? va multumesc si va urez succes deplin! P Petre
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:34)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui Petre Puflea

      Declarativ exista vointa politica pentru elaborarea acestei legi si pentru a se propune echivalari de functii rezonabile si mai ales pentru respectarea acelui principiu de raport intre 1 la 15 intre salariul minim si maxim.
      Nu sunt convinsa ca acest proiect de lege va fi adoptat in Parlament chiar daca cei care lucreaza in grupul de lucru sunt bine intentionati. Cred ca un asemenea moment prielnic in care sa existe o astfel de majoritate in Parlament nu va mai exista. Deci, aceasta lege se va face acum sau niciodata.
      Si impunerile care vin partea FMI si UE probabil ca ar putea impulsiona clasa politica.
  • legea unica a salariarii (Joi, 7 mai 2009, 13:33)

    maria [anonim]

    S-a luat in discutie si echivalarea consilierilor pentru afaceri europene din administratia centrala sau locala?
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:36)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui maria

      Propunerile de echivalare s-au facut numai pentru functionarii din cadrul ministerelor. La urmatoarea intalnire sunt invitati si reprezentantii administratiilor locale pentru echivalarile propuse. In 2-3 sedinte se vor face echivalarile si pentru administratia locala.
  • Performanta (Joi, 7 mai 2009, 14:55)

    ion [anonim]

    De ce in sistemul public nu se incearca trecerea la o salarizare bazata pe perfomanta?

    O sa se faca echivalarile, o sa se mai aduca la un nivel mai decent unele salarii si cam atat. De fapt nu o sa schimbe nimic. In continuare cineva care invarte doua hartii prin birou toata ziua va lua salar la fel ca cel care lucreaza opt ore; sau un tanar capabil care lucreaza si se implica in ceea ce face va lua mai putini bani decat unul mai in varsta care nu prea se omoara cu lucrul?

    Cum explicati faptul cand in sectorul privat se fac concedieri sindicatele vin cu cereri de marire a salariilor? Pe baza a ce?

    Daca parlamentul vota o lege sa se tripleze toate salariile, acuma cereati o triplare a salariilor?
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:38)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui ion

      In statele europene exista doua sisteme: unul bazat pe performanta si unul bazat pe cariera. Cel bazat pe performanta s-a implementat in Marea Britanie insa nu a dat rezultate. Este foarte greu sa stabilesti niste criterii de perfomanta si trebuie creata o autoritate care sa evalueze functionarul in mod obiectiv. In general in statele europene exista o structura a functionarilor publici bazata pe cariere, studii si nomenclatorul de functii.
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:42)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui ion

      La intrebarea "Cum explicati faptul cand in sectorul privat se fac concedieri sindicatele vin cu cereri de marire a salariilor?", pot sa va spun ca s-au cerut cresteri de salarii foarte mici pentru a se asigura un trai decent.
  • magistrati (Joi, 7 mai 2009, 16:19)

    lucian [anonim]

    am inteles ca s-a stabilit ca salariul unui magistrat de tribunal sa fie egal cu al unui consilier superior din minister sau cu al unui subcomisar/maior? chiar nu mai exista respect pentru puterea judecatoreasca in tara asta? chiar credeti ca puterea judecatoreasca o sa fie de acord cu asa ceva? salariul unui magistrat trebuie sa fie egal cu al unui ministru sau cu al unui parlamentar!! toti reprezinta o putere a statului!! legea unica a salarizarii nu trebuie sa fie expresia unor frustrari acumulate de unele categorii sociale la adresa magistratilor!! daca se stabileste astfel inseamna ca nu se tine deloc seama de criteriile anuntate acum o luna care ar sta la baza acestor echivalari!!!
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:45)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui lucian

      Nu se pune egal intre salarii. Este o echivalare a functiilor. Nici magistratii nu sunt salarizati uniform. Salariile de lux se gasesc la varf, de la magistratii de la Curtea de Apel in sus. In rest, sunt la un nivel rezonabil. Salariile judecatorilor de judecatorii sunt mici chiar daca acolo sunt cele mai multe dosare.
  • model german (Joi, 7 mai 2009, 16:19)

    ion [anonim]

    Care este, de fapt, modelul german? Se pare ca nimeni nu il cunoaste, cu adevarat. Dumneavoastra il cunoasteti?
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:51)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui ion

      Pot sa va spun ca principiile de baza sunt cele ale stabilitatii si transparentei in cadrul functionarilor publici. La nivelul functiilor, doar 1,5% a functiilor din ministere sunt politice. Restul sunt ocupate de persoane care nu sunt numite politic, ci prin concurs. Modelul se bazeaza pe sistemul de cariera si garanteaza un standard minim pentru perfomanta profesionala.
  • intrebare (Joi, 7 mai 2009, 16:29)

    gigel [anonim]

    doamna neacsu, o negociere, in general, implica un compromis intre pozitiile participantilor.

    la ce anume din cererile dumneavoastra, ca sindicalisti, ati fi dispusi sa renuntati pentru a ajunge la un punct comun?
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:53)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui gigel

      La momentul acesta, initiatorul este de acord cu sindicatele ca trebuie sa existe o lege unitara. Divergenta s-a plasat intre ministere, si intre ramuri de activitate. De exemplu: invatamant-justitie.
  • cum e posibil? (Joi, 7 mai 2009, 16:33)

    claudiu [anonim]

    nu se poate ca un consilier de probatiune sa fie echivalentul magistratului de tribunal! stie cineva cate examene trebuie sa dea un magistrat pana sa ajunga la tribunal? stie cineva ca un magistrat nu poate face altceva fiind oprit de foarte multe incompatibilitati si interdictii?stie cineva care e importanta sociala a muncii unui magistrat si care sunt riscurile pe care le presupune o astfel de profesie? stie cineva ce volum de munca are un magistrat? sunt niste echivalari nedrepte si nu se va putea merge inainte cu asemenea propuneri facute in bataie de joc!!
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:55)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui claudiu

      Criteriile stabilite pentru evaluarea fiecarei functii sunt rezonabile. Consiliul Superior al Magistraturii si Ministerul Public au refuzat participarea la dezbateri si atunci plasarea pe aceasta grila de echivalenta a functiilor au rezultat din propunerile Ministerului Muncii. Ministerul Justitiei a facut precizarea ca nu poate face propuneri pentru magistrati si procurori, aceasta fiind responsabilitatea CSM.
    • d/lui magistrat (Joi, 7 mai 2009, 23:16)

      consilier de probatiune [anonim] i-a raspuns lui claudiu

      stimate domn magistrat , se pare ca nu cunoasteti cu adevarat munca unui consilier de probatiune . in ordinea celor invocate de d/voastra , un consilier intra in sistemul de probatiune in urma unui examen , a carui admitere este posibila doar daca se constata ca respectiva persoana are cunostiinte temeinice nu doar dintr/un singur domeniu, cum e cazul admiterii in magistratura , ci din mai multe , adica drept, sociologie , psihologie , asistenta sociala . apoi , sustieti ca magistratul da o gramada de examene. ei , bine , consilierul de probatiune da si mai multe , si chiar reale , nu " din pix" cum se intampla in alte domenii , adica un examen de definitivare si cel putin 2 examene de promovare in grade profesionale . si noi avem doar incompatibilitati si interdictii , la fel ca magstratul, simpla deosebire fiind aceea ca un magistrat se poate descurca cu salariul lunar , fara sa mai desfasoare alta activitate , pe cand un consilier de probatiune , debutant sau de gradul III, mai greu .cat despre riscuri , va asigur ca ne expunem unora despre care nici nu aveti idee, dar se pare ca nu cunoasteti deloc activitatile noastre si vb in necunostiinta de cauza . volum de activitate ?? doar un exemplu : un serviciu compus din 20 de oameni are in evidente un numar de 1100 persoane , cat un penitenciar .
  • eficienta (Joi, 7 mai 2009, 16:39)

    Bula [anonim]

    cum se masoara eficienta in administratia publica? as dori un raspuns concret, nu poezii.
    • Raspuns: (Joi, 7 mai 2009, 16:57)

      Mihaela N. [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bula

      Fisele posturilor existente nu includ obiective clare care sa permita o evaluare clara la finalul careia sa rezulte un anumit nivel de eficienta.
  • inghetare salarii (Joi, 7 mai 2009, 17:03)

    clarissa [anonim]

    In conditiile in care grila de salarizare a noii legi va fi aplicata in urmatorii 3-5 ani, ce solutii vedeti pt. functionarii publicii din ministere, cu studii superioare, care au inca salarii sub 1000 lei? Pt. cei care au salarii de peste 10000 de lei, o inghetare a salariilor nu ii va afecta (poate cel mult nu vor mai face vacanta in Bora Bora) ci, in cel mai rau caz, in Egipt sau Malta. Dar pt. cei cu salarii mici? Cat timp sa ne mai sacrificam pt. cei "privilegiati"?
  • Vasile (Joi, 7 mai 2009, 17:06)

    vasile [anonim]

    Nu credeti ca abordarea actuala a "salarizarii unice" este una de tipul "sa moara si capra vecinului" ?

    Multi considera ca era mult mai simplu sa se elaboreze legi noi de salarizare pentru acei care nu au, de exemplu profesori, medici etc. si sa ramana in vigoare cele care sunt deja. Se evitau negocierile dintre ministere si invrajbirea intre bugetari. Se obtineau legi satisfacatoare pentru toata lumea si se puteau include eventual in salariile de baza sporurile. Asa, nu se stie daca iese ceva din aceasta lege.
  • Biblioteca (Joi, 7 mai 2009, 21:17)

    Alina [anonim]

    Spuneti-mi, va rog, daca s-a discutat despre bibliotecarii si bibliografii din bibliotecile publice. Cu cine vor fi echivalate aceste functii ?
  • salarizari (Vineri, 8 mai 2009, 0:20)

    mihai [anonim]

    Profesorii stau la catedra si oamenii din ministere si administratie publica stau pe net. A fost vreo intrebare legate de salarizarea profesorilor?
  • diferente (Vineri, 8 mai 2009, 9:14)

    ionut [anonim]

    vor fi diferente la salariu (ex. consilier S 2 -administratie publica judet) intre persoane cu studii superioare fara master sau studii postuniversitare si o alta ....cu a 2 a facultate si o multime de mastere in administratie sau alt domeniu (caci se "poarta")
    multumesc
  • corectitudinea echivalării funcţiilor (Vineri, 8 mai 2009, 15:50)

    anonim [anonim]

    Este o utopie egelizarea funcţiilor. În primul rând nu potţi pune semnul egal între un profesor şi un magistrat sau un grefier care lucrează sute de dosare. Magistratul şi grefierul încep activitatea la 8 dimineaţa şi termină, în cel mai fericit caz, la 8 seara. Nu mai vorbim de zilele de sâmbata şi duminică în care trebuie să asigure permanenţa în materie penală fără a fi remuneraţi. profesorul are munca normată, un anumit număr de ore şi meditaţii cât cuprinde, în shcimb în justiţie, statutul interzice desfăşurarea oricăror alte activităţi. Aşa că nu e normală o echivalare a funcţiilor. Se vorbeşte de prea mult personal în sistemul bugetar. în justiţie un om trebuie să acopere activitatea a trei persoane întrucât schemele de personal sunt incomplete şi chiar dacă ar fi complete tot nu ar fi suficient datorită volumul imens de muncă. Credeţi oare că ar fi corectă o astfel de echivare a funcţiilor de care vorbiţi dumneavoastră?
  • solicitare clarificare (Marţi, 12 mai 2009, 16:24)

    danutza141167 [anonim]

    Imi pare rau sa constat, dar, la intrebarea nr. 2 de mai sus, la care autorul a pus problema foarte clar si concis pentru toata lumea ( "Chiar si in cadrul functionarilor publici, in aceeasi institutie, exista persoane incadrate la acelasi nivel ( ex. consilier superior), dar in departamente diferite si a caror munca si responsabilitate difera in functie de specificul activitatii departamentului respectiv.
    Ca sa dau un exemplu, avem un consilier superior a carui activitate presupune cunoasterea a 2 limbi straine, elaborarea de acte normative, care negociaza acorduri internationale, participa in comitete nationale de coordonare a implementarii unor proiecte si, bineinteles, raspunderea este pe masura, uneori direct in fata ministrului de resort.
    La fel de bine avem un consilier superior la departamentul administrativ, secretariatul general sau la resurse umane, a carui activitate si raspundere este evident mai redusa.
    Este normal sa fie platiti la fel? Oare egalizarea nu va duce la plafonarea celor mai capabili si dispusi sa-si asume responsabilitati? Cum vedeti rezolvarea acestei probleme? "), dvs nu ati raspuns nici pe departe la obiect , nici clar, ci ati batut campii cuceva ce , probabil nici dvs. nu ati inteles.
    Omul va intreba clar care e diferenta intre cele doua categorii de consilieri superiori, aflati pe aceeasi treapta de salarizare, in cadrul aceleeasi institutii, dar la departamente diferite. Oare chiar nu ati inteles ca, daca si unul si altul isi fac treaba la locul sau de munca ( deci isi realizeaza criteriile de performanta stabilite de sefi ) iau amandoi acelasi salariu, cu toate ca munca primului este de 10 ori mai complexa, mai dificila si implica o responsabilitate de 10 ori mai mare decat a celui de-al doilea ? Prin urmare, asa cum constatam ca decurg discutiile cu dvs. probabil ca pledati si la negocieri, iar daca dvs. nu sesizati diferentele dintre cele doua categorii de activitati si nu solicitati salarizarea diferita , cine o va face ?
  • salarizare (Marţi, 2 iunie 2009, 8:54)

    Clau [anonim]

    Care va fi de exemplu salariul unui asistent social, psiholog cu studii superioare din cadrul Directiilor Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului.
    Va multumesc.
  • echivalenta (Luni, 31 august 2009, 14:08)

    s. petruta [anonim]

    din data de 14.09.2008 lucrez in mai consilier asistent , cu ce ma echivalez in noua grila.
  • Vreau sa ma lamuresc (Sâmbătă, 27 februarie 2010, 1:53)

    Any [anonim]

    Va rog sa imi spuneti daca in domeniul biblioteconomiei in legea unica de salarizare se va tine cont de cei care are care au terminat studii pe profil indiferent de forma de invatamant postliceala, colegiu, Bologna. Poate ar fi normal ca anumite posturi care cer o anumita abilitate care se obtine prin ani de studiu in domeniu sa nu fie ocupate de oameni fara studii de specializare pe profil .Ar fi corect ca aceste studii sa se faca numai in cadrul facultatilor care au aceasta specializare. Ce ziceti de acest lucru? E posibil sa fie aplicata aceasta metoda pe viitor la nivelul intregii tari?
  • si eu vreau lamuriri (Marţi, 8 iunie 2010, 13:48)

    state gheorghita [anonim]

    incepand cu 01.01.2010 am fost incadrat in functia publica de consilier principal I in urma unui examen.va rog sa-mi spune-ti si mie la ce salariu ar trebui sa ma incadrez ? eu lucrez in administratia publica locala si am salariul la aceasta ora de 1114 ron.din care nenorocitii astia imi mai iau 25%. mai avem eu si ceilalti colegi niste sporuri castigate prin sentinta ramasa definitiva si irevocabila, astia le-au luat si pe acestea. ce ar trebui sa facem/


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică