ONG-urile despre Noul Cod Penal: Romania e singura tara din UE care interzice avortul terapeutic daca fatul are peste 24 de saptamani. Primul pas spre interzicerea avortului?

de D.Tapalaga     HotNews.ro
Marţi, 5 mai 2009, 19:33 Actualitate | Esenţial

 documente
Mai multe ONG-uri sustin ca o modificare introdusa in noul Cod Penal face imposibil avortul terapeutic daca fatul are mai mult de 24 de saptamani si cer, intr-un memoriu trimis marti in Parlament, modificarea textului pe motiv ca toate tarile UE permit avortul, indiferent de varsta sarcinii, daca viata femeii e pusa in pericol. Pe de alta parte, juristii din Comisia Speciala din Parlament afirma ca au introdus referiri la varsta sarcinii la recomandarea unor medici de la Institutul de Medicina Legala si ca dupa 24 de saptamani nu se mai poate vorbi de avort, ci de nastere. Parlamentarii mai spun ca dezbaterile s-au incheiat si ca miercuiri se va da votul final, urmand ca noul Cod Penal sa fie trimis la promulgare.

Adoptarea acestor prevederi ar face ca Romania sa fie singurul stat membru al Uniunii Europene care interzice avortul in situatii in care viata femeii insarcinate este pusa in pericol de ducerea la termen a sarcinii (dupǎ 24 de sǎptǎmani de la conceptie).

O astfel de masura legislativa ar reprezenta un mare regres in garantarea unor drepturi fundamentale precum dreptul la viata, dreptul la sanatate, dreptul de a nu fi supus torturii sau unor tratamente inumane sau degradante si dreptul de a nu fi discriminat pe criteriul sex, in cazul femeilor
”, se arata intr-un memoriu trimis Parlamentului, semnat de mai multe ONG-uri.
  • In forma propusa de Guvern, articolul 199 alineatul 6 din noul Cod Penal prevedea ca „Nu constituie infractiune avortul terapeutic efectuat de un medic de specialitate obstetrica-ginecologie”.
  • Parlamentarii din Comisia Speciala au modificat alineatul in felul urmator: „Nu constituie infractiune avortul terapeutic efectuat de un medic de specialitate obstetrica-ginecologie, pana la varsta de 24 de saptamani”.
  • Articolul 199 referitor la avort, alineatul 1 litera c) prevede ca: "daca varsta sarcinii a depasit paisprezece saptamani, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda si interzicerea exercitarii unor drepturi."
Medicii sustin ca situatiile in care e nevoie de avort dupa 24 de saptamani sunt rare, dar perfect posibile. “Se intampla asta cand femeia nu s-a dus la examenul prenatal din timp si descopera tarziu ca fatul are o malformatie care nu-i permite supravietuirea”, a declarat pentru HotNews.ro medicul ginecolog Borbala Koo, directorul executiv la Societatea de Educatie Contraceptiva si Sexuala, SECS.

Pe de alta parte, juristii din Comisia Speciala care dezbat in parlament noile Coduri sustin ca textul a fost modificat dupa consultari cu echipe de specialisti de la IML. Mihai Boldea, deputat-jurist (PDL) a declarat pentru HotNews.ro ca femeile care intrerup sarcina dupa 24 de saptamani nu intra sub incidenta noului Cod Penal: „Dupa 24 de saptamani, ii fortezi nasterea, nu se mai cheama avort. Deci nu intra sub incidenta codului penal, medicul va aprecia daca-i forteaza nasterea”. Boldea sustine ca amendamentul a fost votat in unanimitate.

"Intr-o buna zi ajungem sa interzicem avortul de tot"

Medicii afirma insa ca limitarile introduse astazi in noul Cod Penal deschid un precedent si ca se poate ajunge chiar la interzicerea avortului. „E vorba de substrat. Toate aceste presiuni sunt mici seminte aruncate cu scopul de a merge mai departe si de a face un pas ulterior in care avortul nu va mai fi disponibil. Textul in varianta guvernamentala nu facea referire la varsta. Noile prevederi lasa loc la interpretari.

Temerea noastra este ca, in momentul in care se introduc limitari in textele de lege, se deschide poarta limitarilor in general. Azi 24 de saptamani, maine se interzice la o varsta mai mica si ajungem intr-o buna zi sa interzicem avortul de tot. Fiecare persoana trebuie sa aiba libertatea de a decide in functie de propriile sale valori
”, afirma Borbala Koo, medic ginecolog si director executiv al organizatiei SECS.

Borbala mai spune ca e o discutie foarte complexa: „Sunt diverse interpretari: din perspectiva mai multor religii, viata apare din clipa cand spermatozoidul fecundeaza ovulul. Dupa altii, viata incepe dupa ce acest ovul fecundat s-a implantat in uter. Dupa alte opinii, viata incepe in momentul in care acest produs de conceptie s-a dezvoltat si inima s-a format si incepe sa bata. Dupa altii, viata s-a format dupa ce copilul s-a nascut. Toate aceste opinii influenteaza toate discutiile despre avort si despre metodele contraceptive”.

Potrivit memoriului trimis in Parlament, toate tarile membre ale Uniunii Europene permit avortul atunci cand viata femeii insarcinate este pusa in pericol de ducerea la termen a sarcinii, indiferent de varsta sarcinii.

Initiatorii demersului sunt SECS (Societatea de Educatie Contraceptiva si Sexuala), Center for Reproductive Rights (NY Statele Unite), Centrul Euroregional pentru Initiative Publice si Societatea de Analize Feministe ANA. Memoriul a fost semnat de peste 20 de ONG-uri, de Renate Weber (candidat la europarlamentare din partea PNL si de Monica Vasile, secretar de stat si membru in consiliul director in cadrul Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii.


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de BCR

VIDEO Antreprenor StartUp Nation / Fondatorul Scolii de Bijuterie Contemporana: Eu nu vin la serviciu, eu vin in propriul meu atelier, in care imi exprim ideile. Ceea ce misca industria asta sunt ideile, nicidecum cifrele

David Sandu s-a ocupat de designul de bijuterii de cand era copil si a invatat pe cont propriu tot ceea ce stie. Assamblage - Scoala de Bijuterie Contemporana a aparut drept consecinta a acestei pasiuni. David face parte dintr-o industrie creativa emergenta, insa atat el, cat si cei care au trecut in ultimii 7 ani pe la bancurile de lucru ale scolii sale se vad adesea nevoiti sa spuna ca fac alte lucruri, pentru ca activitatea lor nu exista intr-un cadru legal.

2143 vizualizari

  • -1 (5 voturi)    
    pai (Marţi, 5 mai 2009, 20:12)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    probabil ca majoritatea membrilor ong-urilor, in loc sa fie avortati, s-au nascut la sase luni. De unde si neintelegerea faptului ca la sase luni e nastere, nu avort
    Simplu ca bonjour, adica buna ziua..
    • +1 (3 voturi)    
      Poporul are memorie scurta (Marţi, 5 mai 2009, 20:50)

      Vlad I [anonim] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

      Intr-o tara unde o lege anti-avort a facut pe timpul lui Ceausescu atata rau, nu ar trebui sa uitam niciodata ca am avut zeci de mii de copii in orfelinate si acum o parte sunt infractori in Italia. Romania pt. cine nu stie are un nivel inalt de familii destramate iar tinerii refuza masiv sa foloseasca prezervative. Care este romanul care se casatoreste cu o fata la 25 de ani care la 15 ani a avut un copil? Chiar si cei mai liberali oameni vad in asta o mare problema chiar daca fata le place mult. Trebuie sa sprijinim natalitatea, dar sa aducem pe lume copii doriti si iubiti. Un copil are nevoie de multe mii de ore de atentie acasa si alti ani de munca la fabrica pt. a putea fi intretinut, daca treaba nu-i facuta cu mare atentie "produsul uman" poate iesi un element antisocial.
      • -1 (1 vot)    
        Ceausescu si Poporul (Miercuri, 6 mai 2009, 9:10)

        Nautilus [anonim] i-a raspuns lui Vlad I

        Legea a facut "atata rau" cu sprijinul populatiei civile (in traducere: babe turnatoare, vecini de bloc dusmanosi, asistente si infirmiere recrutate dintre ei, medici de intreprindere de acelasi calibru), iar "ei" n-au murit, orice ar crede lumea. Se stie ce au comentat atunci cand s-a discutat in presa scrisa si electronica despre avort sau contraceptie, se stie la fel de bine cum reactioneaza cand aud de X ca e gravida sau de Y ca a facut avort. La asa alegatori, asa coduri.

        ~Nautilus
      • 0 (0 voturi)    
        Hmm (Luni, 11 mai 2009, 19:55)

        anteea [utilizator] i-a raspuns lui Vlad I

        Este o prostie ce spuneti. Va folositi cu totii de dreptul la viata insa nu faceti decat sa-l negati, sa luptati contra lui. Ar trebui sa va sune logic ca acest drept este cel mai important si primul drept care ii este dat unui om sa il aiba. DREPTUL LA VIATA! si ce inseamna pentru voi acest drept? NIMIC! pentru ca il refuzati sub pretexte absurde si de nimic in comparatie cu el cum ar fi drepturile asupra propriului corp al femeii!! Daca vi s-ar fi refuzat si voua dreptul de a va naste, ce alte drepturi ati mai fi avut? ca si voi, acesti copii impotriva carora va ridicati au dreptul sa se nasca. Ce va fi cu ei dupa aceea nu aveti de unde sa stiti. Iar exemplele pe care le dati sunt cazuri nefericite ale un unor copii ce se manifesta in fellul spus de voi tocmai din cauza ignorantei oamenilor si nu din cauza ca s-au nascut orfani sau au crescut la orfelinat. Avortul este crima pentru ca este facut impotriva cuiva fara aparare, impotriva cuiva nevinovat. Cum puteti spune voi ca luptati pentru drepturile omului cand tot ce faceti este sa va ridicati impotriva vietii? SA fim seriosi! Mai degraba faceti apel la RESPONSABILITATEA individului asupra propriilor fapte si nu la legalizarea avortului care este ceva urat si crud, CRIMA pe fata!
    • 0 (0 voturi)    
      copil cu malformatii (Marţi, 5 mai 2009, 20:50)

      FFF T [utilizator] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

      ...nu-i doresc nimanul sa fie nevoit sa creasca un copil cu malformatii.
      Daca as fi rea, le-as putea dori asta celor care sustin interzicerea avortului terapeutic...
      • 0 (0 voturi)    
        Copii nedoriti - viitorii criminali, sinucigasi (Miercuri, 6 mai 2009, 20:29)

        c a [anonim] i-a raspuns lui FFF T

        Copilul stie din burtica mamei daca e sau nu respins de mama, tata si familie. Consider ca o trauma mai mare decit asta nu exista. Sa te nasti - nedorit ! Copiii nedoriti sint copii cu probleme psihologice, sau psihice si fizice grave ! sint deseori viitorii criminali, sint viitoriii depresivi si schizofreni, sint viitorii nefericiti ai omenirii ! Revenim pe timpul lui Ceausescu - revenim .la decretei.....si nu numai....
        Psihoterapeutii si psihiatrii stiu ca un copil nedorit poate deveni mai apoi depresiv - cu tentative de suicid, schizofren, criminal, etc !!!!!! E o crima mai mare a condamna un copil din fasa la o viata nefericita - (pentru ca el simte ca nu a fost dorit), decit sa faci avort la momentul potrivit ! Inmultim casele de copii....in loc sa se lucreze pe CAUZE (Adica educatia contraceptiva - folosirea prezervativului) se lucreaza ceausist pe efecte ! Ne intoarcem la comunism ! Copiii nascuti din parinti frustrati ca au trebuit sa il nasca vor avea ura mare impotriva acelor parinti - ura pe care o vor proiecta catre altii (mecanism de aparare a eului - Identificarea cu agresorul - iata cum se ajunge la criminalitate)
        1. daca copilul are malformatii dovedite la echograf ? interzicem avortul ?
        2. daca mama are probleme si e lasata sa moara ca sa fie salvat copilul ? (daca are o boala incurabila -in timpul sarcinii?)
        De citit : teoriile atasamentului - fara mama - copilul in primii ani de viata e mort dpdv psihologic
        http://psihiatru.pulsmedia.ro/article--x-Clinica,_simptomatologie-Influenta_stilului_de_atasament_in_structurarea_personalitatii_si_a_stilurilor_de_c--931.html PulsMedia.ro / Psihiatru.ro / Revista Psihiatru.ro nr. 3, XII 2005 / Clinica, simptomatologie
        De citit: Revolta trupului - Alice Miller (psihoterapeut, psihanalist) - ed Nemira
        http://www.garbo.ro/articol/Entertainment/1463/Carte-Revolta-trupului.html
  • -2 (4 voturi)    
    .... (Marţi, 5 mai 2009, 20:16)

    bogdan [anonim]

    primitivismul si religia la romani !!!
    • +1 (5 voturi)    
      Ai dreptate .. suntem primitivi si religiosi (Marţi, 5 mai 2009, 20:24)

      Adrian [anonim] i-a raspuns lui bogdan

      dar nu criminali.
  • +2 (6 voturi)    
    SOS (Marţi, 5 mai 2009, 20:36)

    x-man [anonim]

    Oare cine ne da dreptul sa decidem asupra vietii unui om?Din celula rezultata din fecundarea gametului feminin cu cel masculin, dupa legea biologiei, se naste un om, nu altceva. Deci este vorba de viata umana inca din acel moment... indiferent de ce zice unul sau altul. Viata omului, daca este supusa parerii (ideologice a) unuia sau a altuia, este o viata manipulata. Asa ca, avortul este o omucidere.Eu cred ca nici nu ar trebui sa existe nici o lege impotriva avortului:ar trebui sa se inteleaga de la sine ca e ceva care nu trebuie facut.E o chestie de bun simt... sau de minim simt pentru viata umana. Dar oare oamenii stiu sa pretuiasca viata omului? DIn ce se vede, am mari dubii!
    • +1 (3 voturi)    
      cand viata femeii este in pericol (Marţi, 5 mai 2009, 21:11)

      viory [anonim] i-a raspuns lui x-man

      avortul terapeutic se face in situatii exceptionale, cand viata femeii e in pericol sau fatul are malformatii.
      X-man, probabil esti barbat si nu stii de vorbesti...
    • -3 (3 voturi)    
      ... (Marţi, 5 mai 2009, 21:42)

      alex [anonim] i-a raspuns lui x-man

      Dute domnule de aici... sa-ti vezi fetita sau sotia violata de un recidivist si sa ramana insarcinata cum te simti sa cresti un copil de genu? Sau fata de 15 ani si-o trage cu gagiisu si iti vine bortoasa acasa ce faci? Te apuci sa faci gradinita? Ai sa zici doamne ajuta si deschzi grupa mica?
      Mai aveti de trecut si prin viata reala un pic astia cu religia voastra si apoi sa mai vorbiti..
    • 0 (0 voturi)    
      SOS pentru cine? (Miercuri, 6 mai 2009, 13:15)

      Anca [anonim] i-a raspuns lui x-man

      Si ce vei face daca copilul tau s-ar putea naste cu o malformatie extrem de grava? Mai mult decat atat, daca ar fi o malformatie careia i se poate supravietui, dar niciodata nu ar putea fi vindecata? Nu punem la socoteala cat v-ati chinui voi ca si parinti pentru ca avand in vedere ca e copilul vostru l-ati iubi oricum ar fi. La suferinta ulterioara a copilului te-ai gandit? Ce viata ar duce el?
    • 0 (0 voturi)    
      Ptr x-man (Miercuri, 6 mai 2009, 23:30)

      Adina [anonim] i-a raspuns lui x-man

      X-man,daca ai avea un copil,sa zicem.Si stii dinainte de nastere ca are malformatii grave,l-ai lasa sa se nasca?!?!?!?Ti-ar placea sa-ti vezi copilul cum se chinuie psihic si fizic?Propriul tau copil?!?!??Daca raspunsul e da,inseamna ca esti EGOIST!!!!!!!!Cand iti vezi copilul ca se chinuie si o va face pentru tot restul vietii......e crunt,e infiorator de dureros!Da,ii dai viata,are dreptul la ea,dar CE VIATA ar fi aia????
  • +3 (3 voturi)    
    borbala nu e femeie (Marţi, 5 mai 2009, 21:43)

    lucid [anonim]

    Daca la 28 de saptamani se NASTE UN OM (apropos, ex-regele Mihai-viteza s-a nascut la 26 de saptamani), la 24 avortul INSEAMNA OMUCIDERE, oricum ai da-o. Cazurile tragice de ori-ori, adica potzi salva ori mama ori copilul trebuie rezolvate prin asumarea poverei CRIMEI de catre mama si de catre tata., nu aruncata pisica constiintzei medicului. Punct.
  • 0 (0 voturi)    
    14.000.000 de avorturi (Marţi, 5 mai 2009, 23:42)

    beee [anonim]

    atatea s-au facut de la revolutia din 1989 pana acum.
  • +1 (1 vot)    
    Copilul ala e viu! (Miercuri, 6 mai 2009, 11:20)

    Provita [anonim]

    cata ticalosie poate sa zaca in unii oameni?

    la 24 de saptamani fatul este viu! e scos din pantece, indiferent daca e nastere prematura sau nastere fortata, viu! ce vor astia? sa bagam copiii de 24 de saptamani in lighene, sa ii lasam sa moara, cum se face in sua?

    nu v-ar mai rabda pamantul!
    • 0 (0 voturi)    
      aveti dreptate (Joi, 7 mai 2009, 17:40)

      dumi [anonim] i-a raspuns lui Provita

      Comentariile pro-avort de mai sus sunt inepte. Avortul ar trebui interzis cu totul.
  • 0 (0 voturi)    
    COPII NEDORITI = BOLI PSIHICE, CRIMINALITATE (Miercuri, 6 mai 2009, 17:31)

    c a [anonim]

    crima asupra femeii !
    doar psihoterapeutii si psihiatrii stiu ca un copil nedorit poate deveni mai apoi depresiv - cu tentative de suicid, schizofren, criminal, etc !!!!!! e o crima mai mare a condamna un copil din fasa la o viata nefericita - (pentru ca el simte ca nu a fost dorit), decit sa faci avort la momentul potrivit !!!!! inmultim casele de copii....in loc sa se lucreze pe cauze se lucreaza ceausist pe efecte ! ne intoarcem la comunism ! cititi carti de psihologie si o sa intelegeti despre ce e vorba.
  • 0 (0 voturi)    
    Ramine cum a fost dintotdeauna....... (Luni, 11 mai 2009, 23:36)

    erika burciu [anonim]

    Indiferent de lege, cine va dori sau va fi obligat( a) sa o faca , o va face........asa cum a fost dintotdeauna posibil. Daca e legal si liber de cistigat au tot medicii care fac un serviciu in plus....la cabinetele personale.
    Drama unui avort si conseintele lui v-a apartine in totalitate tot numai femeii.........
    Si spunand din experienta proprie, am un copil cu o boala genetica incurabila, medicul care mi-a urmarit sarcina a vazut ca este ceva in neregula , nu mi-a spus si a asteptat la risc sa vada deznodamintul, dar......gindindu-ma la cit de mult mi-am dorit un copil nu stiu daca in luna a 8-a de sarcina as fi putut renunta si m-ar fi putut cineva convinge ca este o sarcina teratogena si cu risc crescut pentru copil.................si boala pe care o are este asa cum este ...........
    E clar ca viata si suflul exista din momentul in care cele doua celule sexuale se intilnesc, noi parintii suntem doar vehiculele cu care dumnezeu mai trimite un inger pe pamint.........si e foarte greu de stabilit cine si de ce ar avea dreptul deplin de a face crima, dar gestul e acelasi la 1-2 zile, 1-2 luni sau 8 luni.
    E o crima mica sau mai mare, terapeutica, sociala, financiara, medicala sau psihologica dar tot CRIMA este.
    Ar trebui lasat sa decida liberul albitru al fiecaruia.
    • 0 (0 voturi)    
      Rezervatia online (Marţi, 12 mai 2009, 12:44)

      Monstruletul [anonim] i-a raspuns lui erika burciu

      Noul cod penal favorizeaza casatoria copiilor de 13 ani (prin faptul ca actul sexual cu o pesoana care a depasit varsta de 13 ani si si-a dat acordul, nu reprezinta infractiune). Ca urmare multi copii rromi vor fi casatoriti de parinti la aceasta varsta. La 13 ani organismul uman nu este suficient de dezvoltat pentru a concepe un copil sanatos. Pana la 24 de saptamani malformatiile nu sunt vizibile la ecograf (presupunand ca gravida merge la consultatii). Daca avortul va fi interzis dupa ce sarcina a atins varsta de 24 de saptamani, vom avea in curand in Romania o rezervatie de monstri pe care nici ingineria genetica nu ar putea-o crea din rebuturile experimentelor sale ratate.
      • 0 (0 voturi)    
        fals din 2 motive (Miercuri, 27 mai 2009, 17:55)

        Nautilus [anonim] i-a raspuns lui Monstruletul

        1. Casatoria este reglementata de Codul Familiei, care stabileste varsta minima de 18 ani pentru baieti si de 16 ani pentru fete

        2. Articolul din Codul Penal referitor la "contactul sexual al unui major cu o persoana intre 13 si 18 ani" contine o ambiguitate. Daca era dezbatut de Comisiile juridice ale Camerelor s-ar fi adoptat o exprimare mai clara, dar daca se adopta ca atare prin asumarea raspunderii lui Diliboc, formularea ambigua ramane, iar judecatorii ar face ore suplimentare...

        ~Nautilus


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă