Povestea crizei in agricultura sau cum a ajuns marul mai scump ca portocala

de Ruxandra Hurezean     HotNews.ro
Vineri, 24 aprilie 2009, 13:18 Actualitate | Esenţial

Agricultura de subzistenta
Foto: HotNews.ro
Anul acesta, criza agrara se anunta dramatica. De exemplu, doar 30% din terenurile arabile din judetul Cluj au fost cultivate. Nici in restul tarii lucrurile nu stau mai bine. In Bistrita, abia jumatate din terenul arabil a fost arat si semanat. Restul se asterne de-o parte si de alta a soselelor, acoperit de pustietate. Alocarile bugetare pentru agricultura au coborit la 1,37% din PIB, iar la rectificare a mai pierdut un sfert din acesti bani. Specialistii agronomi spun ca e o crima ce se intimpla. Ca vom plati scump, foarte scump, nepasarea fata de acest domeniu. Ca platim deja marul mai mult decit portocala.

Cum s-a ajuns aici si de ce autoritatile nu se intorc cu fata spre agricultura? „Pentru ca subventia in Romania este de doar 100 de euro la hectar spre deosebire de cea din Europa unde este de 350 de euro la hectar”, explica pentru Hotnews directorul Directiei Agricole din Cluj, Ilarie Ivan, profesor la Stiinte Agricole.

 „Va dati seama ca nu putem concura cu europenii, ei vin cu produsele lor si ne bat in piata Flora, ne bat la noi acasa. O agricultura subventionata de trei ori mai mult decit a noastra, ne face praf pe piata. Noi ne-am batut joc de tarani. Le-am promis subventii si in loc sa crestem sumele, le-am redus in fiecare an. In 2005 se dadeau 1,7 mil de lei vechi la hectar. In 2006 1,5 mil, in 2007, 0 lei, iar in 2008 s-au dat banii pe 2007.

Va dati seama cita lipsa de responsabilitate este? In Romania nu s-a inteles ca prin disparitia taxelor vamale piata noastra este vulnerabila si ca daca vrem sa facem fata trebuie sa acoperim din resurse interne diferenta pina la nivelul subventiei europene. Acum, gindirea producatorului occidental stiti care este?

«Stai ca astia nu mai au produse, putem pune pretul cit vrem noi, ca ei sint descoperiti.» Asa ca avem mere mai scumpe decit portocalele. Avem rosii din Turcia, fasole din Grecia, castraveti din lunca Nilului si asa mai departe. Si de aici vine deficitul balantei externe. Taranul roman a fost omorit cu buna stiinta
!”

Agricultura de import

Economia nu se poate ridica fara agricultura, iar agricultura nu se poate ridica fara investitii, strategie, dar mai ales, vointa. Romania, spun specialistii, ar putea hrani cu resursele pe care le are,100 de milioane de oameni. Dar populatia ei maninca, o spun statisticile, 70-80% produse din import. Anul trecut s-a cheltuit pe mincare 4 miliarde de euro. Terenul arabil este de 9,5 milioane de hectare. Daca s-ar investi acesti bani in agricultura noastra, am ajunge la 400 de euro la hectar, mai mult decit este subventia in Europa, calculeaza profesorul Ivan.

Daca ar fi salvata, agricultura este un domeniu de la care ar putea veni salvarea, conchide profesorul Ivan. „In ce paragina au ajuns paminturile, se vede cu ochiul liber. Nu ca va spun eu, dar luati-o cu trenul prin tara si vedeti de-o parte si de alta cimpurile pline de ciulini. As vrea sa le spun romanilor sa cumpere produse romanesti. Dar de unde sa cumpere? Nu exista legume autohtone in piete, sau foarte putin, in pietele volante, peste tot gasesti produse din import.

As vrea sa le spun somerilor sa se intoarca la paminturile lor, la ce au lasat acasa si sa cultive in gradini macar cit e necesar pentru familiile lor. Dar nu mai poti face astfel de indemnuri fara sa fii hulit si considerat comunist. Dar nu e vorba de comunism aici, ci de supravietuirea noastra ca popor. Vom ajunge sa nu avem ce minca. Va dati seama ca o productie autohtona si mai mica decit in anii precedenti, pe fondul crizei financiare inseamna foamete in toata regula?”

"Taranii au ajuns sa urasca pamantul"

Cit priveste o strategie pe agricultura, ea ar trebui gindita pe cel putin 4-5 ani. Punctele principale ale unei strategii ar putea fi: recuperarea pietei de desfacere, cresterea subventiei pina la cea europeana, educatie pro-agricultura si accesarea fondurilor europene, ca tinte strategice.

Pentru inceput ar trebui relansate pietele taranesti, apoi aducerea subventiei la zi ca sa se echilibreze piata, si ar mai trebui gasite solutii pentru a fi atrasa forta de munca tinara in agricultura. Trebuie schimbate si conditiile si mentalitatea, crede Ivan.

Eu le spun taranilor sa fie mindri, ca ei sint proprii lor sefi. Ei sint patronii pamintului lor. Inteleg de ce au ajuns sa urasca pamintul, pentru ca cei mai multi nu pot trai din el. Dar pe de alta parte, trebuie sa luptam impreuna sa recuperam pietele pierdute. Nu putem crea locuri pentru tarabe, fara a avea ce pune pe ele. Daca am pierdut batalia cu supermarketurile, sa salvam macar lupta cu taraba.”

La Cluj, ca si in Bucuresti, din aceasta primavara se deschid piete volante pentru producatorii autohtoni, o data pe luna. 

Profitabilitatea scazuta este certificata

Potrivit unui studiu efectuat de BCR, mai bine de o treime din veniturile populatiei din zona rurala reprezinta veniturile in natura care sustin in mare masura autoconsumul. Numarul de exploatatii agricole din tara este de 4,2 milioane, din care 99,6% sint exploatatii individuale, restul fiind reprezentate de asociatii si societati comerciale.

Un alt motiv al profitabilitatii scazute si al capacitatii limitate de atragere a investitiilor il reprezinta faptul ca doar 29% din totalul exploatatiilor agricole din Romania sint aliniate in prezent la standardele Uniunii, in timp ce ponderea acestor ferme in alte state membre, precum Polonia, este de 44%, iar in Cehia si Slovenia este de 62%, respectiv 79%.


Citeste mai multe despre   











5358 vizualizari
  • +30 (32 voturi)    
    Agricultura (Vineri, 24 aprilie 2009, 14:34)

    Gabriel [anonim]

    Romania nu are conducatori ... are doar jefuitori. Din pacate aceasta este tara noastra ... cei care fura si cei care sunt furati. Orice masina de lux pe care o vedeti pe drum este cumparata din banii nostri... furati printr-o modalitate sau alta. Agricultura, Sanatate, Invatamant, Cercetare ... hmmm ... pe cine mai intereseaza .... au fost domenii interesante cand se putea fura .... acum se fura la Turism, Transporturi ... si acolo doar ce a mai ramas. Prin noile impozite si taxe .... o alta modalitate de a ne fura pe fata .......... Si aceste probleme sunt mascate de circul cu Jiji, furtul din fotbal, cu cine se mai culca vre-un fotbalist sau cu povesti despre vrajitoare. de ce nu se face un meeting sau miting intr-o zi cu toate sindicatele si fratiile care tipa ca nu se respecta drepturile salariatului, a taranului sau a omului in general.

    Intr-o tara in care hotul si politistul sunt mana in mana sau uneori aceeasi persoana, intr-o tara in care statul te fura pe fata, intr-o tara care este fara directie, condusa de incapabili si unde oferta electorala este compusa din hoti, mincinosi si sarlatani, intr-o tara in care votul se cumpara cu un mic sau un kg de faina, intr-o tara in care .... pe cine mai intereseaza sa o familie de tarani onesti moare de foame chiar daca muncesc de la rasaritul soarelui pana la apus. In aceasta tara cel care munceste este un prost, o bovina buna de pus la jug, un fraier, un om fara viitor. Ca sa ai viitor trebuie sa furi, sa tipi cat mai tare si sa minti ... acestea sunt valorile care ar trebuie cultivate copiilor nostri pentru a avea succes in viata. Saracii tarani .... saracii bunici... saraci vor muri.
    • +8 (10 voturi)    
      De acord. (Vineri, 24 aprilie 2009, 16:05)

      festinalente [utilizator] i-a raspuns lui Gabriel

      Am trecut saptamana trecuta pe langa Adunatii Copaceni. Sunt ceva pamanturi cultivate in zona, foarte frumoase dar mai multe sunt cele cumparate de marii agenti imobiliari (Eurovest sau ceva de genul asta - asta scria pe pancardele de vanzare) care, va dati seama, nu le vor cultiva niciodata. Criza asta, din punctul de vedere la care fac referire, este un mare noroc pentru noi caci, in modul in care lucrurile evoluau, insemna ca in 5 ani sa fim o tara de betoane si asfalt, de mall-uri, fara parcuri, fara paduri, fara hrana. Nu am mai fi avut nimic; doar cartiere rezidentiale. Domul Ilarie Ivan are mare dreptate: Nu va vindeti pamanturile, cultivatile: atat cat puteti. Nu renuntati la propria tara: e tot ce aveti! Nu va dati batuti in fata mafiei care s-a instalat. Vor pompa bani in noi atat cat este suficient ca toti sa fim datori. Atunci ne vor putea cumpara cu usurinta. Industrie nu mai avem, invatamant nu mai avem, avem potential de agricultura. Sa il folosim. Este posibil. Eu am foarte mult pamant din partea parintilor. Chiar poate aduce profit dar trebuie sa muncesti pentru asta. Este al meu si nu mi-l poate lua nimeni. Stiu ca pot fi un ghimpe in coasta pentru unii dar ce vor putea face? Nimeni nu ne vrea binele, oricare ar fi presedintele sau partidul de guvernare sau cine stie ce principe venit de peste mari si tari. Suntem singurii care pot lua atitudine. Vedeti-va interesul!
    • +4 (6 voturi)    
      generalizare... (Vineri, 24 aprilie 2009, 20:18)

      nicksone [anonim] i-a raspuns lui Gabriel

      99% ai dreptate si ca tine gandsc si eu si multi altii. problema e a DOAR gandim. sistemul asta monstros a fost creat, sau mai bine zis perpetuatde clica Iliescului dupa care au aparut latreii, catzei, lupii tineri etc..
      vreau sa subliniez numai un lucru: ma SUNTEM si romani care castigam absolut cinstit bani buni, e adevarat nu in tzara.. posed un off-road platit cu bani cinstiti...
    • -2 (6 voturi)    
      COZI DE TOPOR (Sâmbătă, 25 aprilie 2009, 10:36)

      Observatorul [anonim] i-a raspuns lui Gabriel

      Romania este o tara de cozi de topor. Asta este adevarul. Orice alte comentarii nu isi au rostul. Fugiti din tara cei care nu va simtiti coada de topor si lasati totul in urma in miros de basini.
    • 0 (0 voturi)    
      spun unii:... (Marţi, 28 aprilie 2009, 22:36)

      muky [utilizator] i-a raspuns lui Gabriel

      ...cine-i harnic si munceste,

      ori ii prost,ori nu gandeste.
      spun eu(si nu numai):-cine fura,-nseala,trandaveste,
      lume multa fraiereste,
      si de munca se fereste
      bine-n viata el traieste.
      din pacate nu e omul potrivit la locul potrivit,si sunt promovati tot pe principiul PCR(cel putin la bugetari,si in special in posturile in care nu trebuie sa faci mai nimic,sau eventual sa mimezi munca,dar care sunt remunerte cat mai "gras").
      pacat ca intr-o tara asa frumoasa si bogata,in care muntii aur poarta,noi,trebuie sa cersim din poarta-n poarta. mare pacat.......
      ...si cand te gandesti ca cea mai mare avutie a unei tari sunt oamenii;sa respecti aceasta avutie(oamenii),stiindu-le necazurile si nevoile,stiind ce si cat sa le ceri sa munceasca,si mai ales sa le fii chiar tu exemplu(ca si guvernant,ca si conducator),aratandu-le ca un lucru,se poate face si cantitativ,dar in acelasi timp si calitativ-e o arta pe care prea putini politicieni din tara aceasta o stapanesc;-si cum zice o vb. din batrani:-cu o floare nu se face primavara,si nici cu o cioara iarna.
  • +10 (10 voturi)    
    "ne autodistrugem!" (Vineri, 24 aprilie 2009, 14:37)

    roman [anonim]

    Fratilor, singuri ne dam cu capul de pereti, cu pietre in cap, ne prindem degetele in usa, iar apoi planegem ca ne doare! Atat cei care vand in piete, cat si cei care cumpara produse de import (ca deh, sunt mai injectate si arata mai bine sau altceva nu gasesti) nu realizeaza ca, un kilogram de rosii de import cumparat reprezinta o caramida in capul lor! Totul se intoarce ca un bumerang impotriva noastra. Nu inteleg cum de nu putem constientiza ca orice leguma de import vanduta si cumparata de romani, inseamna, peste o perioada de timp, un pumn in ochi. "Daca un fluture bate din aripi la Bucuresti, poate provoca un uragan la Tokio". Totul se desfasoara intr-un ciclu inchis, defavorabil noua. Dar nu-i nimic, suntem obisnuiti: am fost saraci, apoi mai putin saraci, dar de acum incolo vom fi foarte saraci!
  • +17 (17 voturi)    
    cateva repere (Vineri, 24 aprilie 2009, 14:42)

    Claudiu MINEA [anonim]

    1. Noi nu avem bani de subventii in agricultura, ca fondurile din buget trebuie sa sustina sectorul bugetar super-stufos, clar? Si noi nu dam pe nimeni afara din sectorul bugetar, ca doar vin alegerile...

    2. Taranul poate sa mai sufere, oricum e un "animal" exotic in UE, pe cale de disparitie. Asa ca, fara subventii, sa moara mai repede.

    Daca vi se par cinice aceste repere, urmariti politica generala a guvernului. Nu doar a celui actual, ci pe ultimii 7-8 ani (cand cele 3 partide mari au alternat la guvernare), continuitatea este remarcabila din acest pdv in timp.
    • +9 (9 voturi)    
      Agricultura romaneasca (Vineri, 24 aprilie 2009, 14:57)

      Bauersmann [anonim] i-a raspuns lui Claudiu MINEA

      De acord, suntem aici din cauza unei inepte politici de stat pentru care ar trebui sa raspunda TOATE guvernele de pana acum.
      In Romania agrcultura se face ca pe vremea lui Stefan cel Mare!!!
      Trebuie stimulata agricultura pe suprafete mari (sub 100 de ha, agricultura NU este rentabila!!!).
      • 0 (0 voturi)    
        s-a demonstrat... (Marţi, 28 aprilie 2009, 22:47)

        muky [utilizator] i-a raspuns lui Bauersmann

        ...ca de la 60 de ha in sus si pana la vreo 200 de ha,sunt fermele care se pot gestiona relativ usor si cu un profit bun. cu bine
  • -4 (10 voturi)    
    in zece 20 de ani ne reluam locul in europa (Vineri, 24 aprilie 2009, 14:48)

    pamanturile noastre se odihnesc,se refac [anonim]

    toate pamanturile ar trebui lasate in paragina
    100 de ani daca putem manca bine din importuri
    • 0 (2 voturi)    
      cam ai dreptate (Vineri, 24 aprilie 2009, 20:10)

      emilper [utilizator] i-a raspuns lui pamanturile noastre se odihnesc,se refac

      Agricultura cere investitii mari si da profituri mici cu risc mare. De ce sa bagi capital intr-o ferma si sa obtii profit in 5 ani cand poti sa faci altceva si sa obtii profit in cateva luni ? De ce sa blochezi forta de munca in agricultura in loc sa se duca catre altceva.

      Lasa-i pe olandezi sau germani sa suventioneze supermarketurile de la noi :) ca oricum la consumator ajunge cel mai mare pret pe care poate sa il plateasca ... cel putin pana se vor inmulti hipermarketurile si nu vom mai sta la coada cate o ora la Cora sau Carrefour.
  • -4 (10 voturi)    
    Cred ca e bine ce se intampla... (Vineri, 24 aprilie 2009, 14:49)

    FLORIN [anonim]

    Daca taranii falimenteaza nu o sa mai tina cu dintii de terenurile alea mici si faramitate ale lor. O sa le vanda la prima sau a doua oferta venita din partea unui agricultor mare. Abia acel agricultor mare o sa poata face ceva in tara asta. La tarani degeaba le dai subventii ca ei is saraci si nu pot sa-si cumpere tractoare semanatori si altele.
    • +10 (12 voturi)    
      nu (Vineri, 24 aprilie 2009, 15:14)

      hope [utilizator] i-a raspuns lui FLORIN

      iar acel agricultor care vine e un strain...buna treaba
    • +7 (9 voturi)    
      ... (Vineri, 24 aprilie 2009, 15:56)

      festinalente [utilizator] i-a raspuns lui FLORIN

      A sustine agricultura inseamna acordarea de subventii astfel incat taranii sa fie determinati sa isi uneasca pamanturile pentru a putea fi lucrate cu utilaje specializate, pentru a putea creste productivitatea. Suntem printre cei putini care inca se mai bucura de produse cultivate in conditii naturale, cu gust.
      • 0 (6 voturi)    
        Fugi, ma (Vineri, 24 aprilie 2009, 16:35)

        soferul [utilizator] i-a raspuns lui festinalente

        cu acele "conditii naturale". Crezi ca taranul nu toarna chimicale la greu? Cand ai fost ultima oara pe la tara?
    • +5 (5 voturi)    
      aici e cheia (Vineri, 24 aprilie 2009, 18:20)

      Radu [anonim] i-a raspuns lui FLORIN

      Asta se si vrea: sa scada pretul pana nu mai stiu ce sa faca sa scape de el. Si atunci vine cine trebuie (de afara evident) si ia pe nimic tot. Nu s-a mai vazut scenariul? Eu deja m-am plictisit sa se tot repete!
      • 0 (0 voturi)    
        haida de... (Marţi, 28 aprilie 2009, 22:56)

        muky [utilizator] i-a raspuns lui Radu

        ...ca in tara nu avem oameni bogati,care au bani ,sa cumpere pe nimic, o suprafata de teren arabil cat a unui judet-sa-ti enumar cativa...dar mai bine uita-te in top 500. cu bine
  • +9 (9 voturi)    
    Agricultura Romaniei...?? Care agricultura!? (Vineri, 24 aprilie 2009, 14:49)

    Ion Dumitru [anonim]

    itr-adevar, ceea ce spune prof. ivan este riguros exact. dar cine il asculta!? daca strabati tara cu trenul sau masina pamantul "lucrat" este cred sub 20 %, restul este o preerie de ciulini si buruieni perene iar asa-zisele lucrari agricole sunt la nivelul plugului de lemn si al semanatului cu mana. mergeti prin tari vecine noua, ca serbia, ungaria, croatia, chiar bulgaria, sa vedeti ce inseamna pamantul lucrat si cum se prezinta culturile in acest sfarsit de aprilie. la ei de ce se poarte si care este secretul!? anul acesta graul nostru va fi bun exclusiv pentru furaje(este ca iarba acum doar) iar porumbul, probabil va lipsi cu desavarsire. ca sa nu mai vorbim de celelalte culturi sau livezi etc, inexistente. probabil ca foamete nu o sa fie, pentru ca, pe principiul vaselor comunicante, penuria de la noi va fi acoperita imediat de produsele din celelalte tari ue, dar romanii vor plati greul pret, incepand chiar din aceasta primavara. agricultura nu sta doar in subventiile ue. acestea acopera 10-15% din costurile anuale de productie agricola.
    marea problema este lipsa unei strategii fundamentale pentru dezvoltarea acestei ramuri deosebit de importante a economiei tarii (50% din populatie traieste la tara , practic , din putinul pe care il mai produce!!!). nici un guvern, dupa 1990, inclusiv cel actual, nu a manifestat cea mai mica preocupare pentru agricultura, care s-a prabusit unde este acuma ! vor fi necesare investitii enorme pentru redresarea ei, si pe termen lung. in actuala criza acest lucru este exclus, iar agriculturii i s-a luat si putinul pe care il mai avea prin rectificarea bugetara. este o mare iresponsabilitate ceea ce s-a facut si se face cu agricultura tarii. pur si simplu ne-am taiat singuri craca. agricultura este deja un domeniu pierdut! dar cu mari consecinte negative pentru nivelul de trai al populatiei! propun parlamentului sa organizete o "excursie prin campiile tari," ca sa vada cu ochii lor ce jale este in aceasta tara!
    • +4 (4 voturi)    
      Teren de vanzare (Vineri, 24 aprilie 2009, 17:07)

      nevermind [anonim] i-a raspuns lui Ion Dumitru

      20 de ani de...prostie, hotzie si 72 miliarde euro...datorie.
      Asta se intampla din '89 incoace...

      Facem umbra pamantului de pomana...
    • +1 (1 vot)    
      "50% la tara" (Vineri, 24 aprilie 2009, 20:14)

      emilper [utilizator] i-a raspuns lui Ion Dumitru

      50% or fi traind la tara, dar lucreaza la oras ... in plus, daca s-ar aplica la noi regulile americane sau britanice am avea sub 15% "la tara", daca nu cumva chiar mai putin ... "ruralitatea" in Romania tine de drepturile administratiei locare, nu de cat de tarani sunt aia :(
  • +18 (18 voturi)    
    Iar intre timp, (Vineri, 24 aprilie 2009, 14:56)

    czc_1968 [utilizator]

    o multime de "specialisti" si "analisti" urla impotriva agriculturii de subzistenta. Pentru ca oamenii aceia:
    - sunt relativ autonomi, nu depind prea mult nici de stat, nici de vreun patron,
    - nu consuma prea multe din supermarketuri,
    - nu prea au ce impozite plati la stat.

    Sunt deci total inutili din punctul de vedere al statului si al corporatiilor, asa ca trebuie transformati si ei in robotei salariati cuminti, platitori de impozite si cumparatori din Carrefour.

    Iar daca vor reusi sa-i transforme, putem sa ne punem cruce pe termen lung ca tara.

    Felicitari pentru articol, pacat ca cine ar putea si ar trebui sa ia masuri il va ignora.
  • +6 (6 voturi)    
    LOVITURA .. (Vineri, 24 aprilie 2009, 15:19)

    AYAN [anonim]

    lovitura aplicata agriculturii romanesti a inceput f devreme ... inteligent ..metodic... repetitiv... cineva spunea .. daca vrei sa ucizi un popor ..ii ucizi agricultura ... ca sa ii ucizi agricultura ii ucizi mai intai combinatele de ingrasaminte .... si asta s-a facut cu brio in romania noastra capitalista ,moderna ,europeana... avem tara frumoasa .. pacat ca nu este guvernata ptr poporul roman..... romanie iti meriti soarta .. mai actual ca in 89 este desteaptate romane!
  • +6 (6 voturi)    
    "strategie-accesarea fondurilor europene" (Vineri, 24 aprilie 2009, 15:27)

    maria [anonim]

    Cu tot respectul pentru Dl. Profesor

    Am vazut ca gestioneaza si Directia Agricola, deci stie cu ce se "mananca" agricultura ultimilor 20 de ani.
    Dorinta de accesare a fondurilor europene destinate dezvoltarii/modernizarii sectorului agricole exista. Dovada avalansa de proiecte reportate pe Masura 121, 123. Altudeva este problema:iIncoerenta in elaborarea Ghidurilor si a sumelor alocate pe masuri, favorizarea unor sectoare in detrimentul altora. De exemplu zootehnia constituie osatura agriculturii , in sensul ca ce se produce in sectorul vegetal(cereale) se consuma in zootehnie, si mai mult zootehnia genereaza dezvoltarea industriei alimentare, deci efecte economice pozitive atat in amonte cat si in aval.
    Si ce este mai grav si distrugator,politica bancilor in relatia cu micul fermier. Pai degeaba am castigat un proiect cu finantare europeana, daca pentru un credit de investitii discut o dobanda variabila de min. 12,5%, un comision de risc aplicabil la dobanda de 2,5-4,5%, si o garantie la valoarea investitiei de 1-3% functie de fondul de garantare la care apelez!!
    Modul de acordare a subventiilor, pai daca eu primesc subventia pe suprafata in luna mai, in conditiile in care tb. primita in luna decembrie, hai sa zicem cel mai tarziu februarie,cu ce sa lucrez pamantul. Si atunci, cea mai buna solutie este abandonul, sau lucrul la limita subzistentei.

    O agricultura performanta nu se poate face decat cu coerenta, strategie pe termen mediu si lung, si dorinta de a realiza o Politica agricola care sa fie recunoscuta de toate guvernele care se succed, din momentul aprobarii.
    • +6 (6 voturi)    
      "strategie-accesarea fondurilor europene" (Vineri, 24 aprilie 2009, 16:24)

      CISA [anonim] i-a raspuns lui maria

      Foarte corect !
      De acord cu Maria; societatea romaneasca, tara este acaparata de o "vegetatie" parazita - aparatul birocratic, politic - care consuma resursele si mai mult incurca decat face buna guvernare. Tara ar trebui condusa pe baza de contract de management incepand cu primul ministru.
      Problema accesarii fondurilor este falsa; acolo unde solicitantii eligibili au fost din categoria IMM-urilor - vezi chiar 121-modernizarea exploatatiilor agricole - proiectele depuse au depasit capacitatea de raspuns rapid sistemului. Acolo unde solicitantii au fost structuri administrative .... accesarea a fost anemica si paguboasa prin prisma indicatorilor cost/beneficiu.
    • +2 (2 voturi)    
      WTO (Vineri, 24 aprilie 2009, 20:17)

      emilper [utilizator] i-a raspuns lui maria

      Ce nu spune nimeni e ca dreptul de a da sau nu subventii de guvernat de acordurile WTO, si ma tem ca Romania nu prea are voie sa dea subventii. Treaba asta ar trebui spusa deschis, sa nu ne mai jucam de-a capitalismul cu fata umana.
  • +3 (3 voturi)    
    Povestea crizei in agricultura (Vineri, 24 aprilie 2009, 16:31)

    ella [anonim]

    Ati observat oare ca in jurul Bucurestiului la 40-50 km toate terenurile agricole, odinioara verzi si infloritoare sunt acum niste maidane pline de maracini cu 3-4 "vile" pe ele si restul camp dezolant, neangrijit ? Daca cultivam acele campuri din care am facut "locuri de casa" si ne-am batut joc de noi si de averea noastra ca sa facem bani cati mai multi si cat mai repede, acum n-am mai fi fost in "criza" , am fi avut ce manca, ce munci, ce trai. Asa este cand toate sunt lasate la voia intamplarii, cand nu e o organizare, cand nimanui nu-i pasa. Si bruma de tarani batrani, cei care iubesc pamantul si munca la tara (ca numai astia au mai ramas!) ce sa mai faca si ei? Vin in pietele din orasele mari si sunt obligati de mafia pietelor sau cea tiganeasca sa-si dea marfa inca de la intrarea in piata pe nimic. Specula e in floare. Mere avem in supermarketuri pana si din Argentina. numai romanesti nu. Pentru ca nu sunt conform standardelor europene. Branza s-a scumpit "la taran" cu 30-40% pentru a fi ambalata si a fi conform normelor din afara. Nici nu e ambalata , tot in putina este adusa, tot de-acolo este scoasa, tot nu sti de care este si cand e facuta, tot nu sti pana cand e valabila, etc. Pretul insa a ramas marit ca si cum tot ce a fost prevazut s-a indeplinit. Sat fara caini asta suntem!
  • +5 (5 voturi)    
    "agricultura" romaneasca "moderna" (Vineri, 24 aprilie 2009, 16:35)

    Mare Liviu [anonim]

    Cred ca problema fundamentala a acestei tari (si implicit si a agriculturii) este legata de accesul la parghiile de conducere ale acestei tari a unor oameni lipsiti de orice urma de : viziune, strategie pe termen lung, patriotism . Mai mult, ei nu sunt animati decat de o singura idee : imbogatirea cat mai rapida si cat mai consistenta, CU ORICE PRET!!!
    Trist este ca, accesul lor la putere le-a fost oferit de catre noi, cei multi si nemultumiti !
    Adevarul este ca TOTI ne-au mintit, de la modul primitiv si barbar al anilor '90, pana la moduri din ce in ce mai sofisticate in ultimii ani, si ne-au facut sa le oferim GRATUIT biletul de acces la carma jafului national.
    Pacatul este ca, pe masura trecerii timpului, granita dintre lege si faradelege s-a subtiat atat de mult incat, cei trimisi de noi sa faca legi (cu speranta ca le vor face in interesul si filosul nostru) sunt cei care inventeaza, comit si sustin cele mai teribile faradelegi !
    Cat despre agricultura, ar fi atat de multe de comentat incat nu indraznesc decat sa definesc baza tuturor relelor din acest sector : Romania are o agricultura de "evul mediu tarziu". In mod realist privind lucrurile, cei care au o cat de vaga idee despre acest domeniu, trebuie sa recunoasca faptul ca Romaniei i-a revenit odata cu intrarea in UE, rolul de "piata de consum" de 20 de milioane de oameni si, nicidecum de "putere agrara" asa cum ar fi trebuit si ar fi fost normal la potentialul dat de Dumnezeu acestei tari. Practic, in lumea civilizata, tehnologia agricola care se aolica de mai bine de 30 de ani este COMPLET DIFERITA de ceea ce se face astazi inca in Romania. Este cred irelevant pentru marele public de a intra in amanunte tehnice dar, ca o comparatie, trebuie sa inteleaga toata lumea ca, in anii cand lumea se deplaseaza cu avionul Romania perfectioneaza modele noi de carute si trasuri ... Cam asta este cu agricultura romaneasca ... Din pacate si din indolenta noastra, a tuturor celor care mergem veseli la vot !!!
  • +2 (2 voturi)    
    standarde (Vineri, 24 aprilie 2009, 17:01)

    maria [anonim]

    Si problema standardelor este falsa si generata de inconscventa si incoerenta in elaborarea strategiilor de dezvoltare prin PNDR.
    Din pacate cand s-a elaborat Planul National Strategic si ulterior PNDR-ul, ca prioritate sumele s-au alocat pentru modernizari, si implicit "pentru implementare de standarde" in sensul favorizarii la punctajul obtinut, pentru selectia proiectulor. In loc sa se favorizeze investitiile noi care se construiesc obligatoriu pe standarde. Ba mai mult, daca aveau un dram de coerenta si strategie economica, trebuia sa inteleaga ca este foarte greu si costitsitor sa repari/renovezi, sa gasesti solutii pentru concepte uzate moral.
    In momentul in care pornesti o investitie noua, clar ca se va realiza cu ce este mai modern dpdv tehnic.
    Si uite asa importam rosii din Turcia,mere din Argentina,oua din Polonia.
    Asta in timp ce proiecte pentru investitii noi in exploatatii viabile dpdv economic, care au stat din luna noiembrie 2008 la evaluat, au fost declarate eligibile(sere, ferme de pasari, ferme de porci etc.)dar s-au reportat pentru ca nu au avut punctajl necesar pentru a fi selectate. Investitii in care se producea cu respectarea standardelor de mediu,sanitar veterinare,de siguranta alimentara, care generau locuri de munca, si dezvoltarea/modernizarea acestei ramuri de baza a econmiei nationale.
    In schimb achizitionam masini si utilaje agricole, care genereaza "dezvoltare durabila", vizibila prin cresterea suprafetei necultivate si a numarului de vile construite in teren arabil, pe stoc( se vor vinde candva, cu bani imprumutati de la banca in conditii avantajoase".

    Cand un fermier intra intr-o banca este privit ca ultimul om. Chiar dac are indicatori, in general raspunsul este de genul"este interesanta propunerea dvs. dar vedeti, agricultura este o activitate/ramura/sector cu grad maxim de risc", mai analizam dosarul dvs. si va comunicam.
  • +3 (5 voturi)    
    Acesta este rezultatul (Vineri, 24 aprilie 2009, 17:40)

    Lucianmotzul [anonim]

    Guverneaza tara cei mai incompetenti oameni care ia dat Romania in ultimi 200 de ani ,acesti asa zisi conducatori incepind cu Iliescu si toate partidele care au guvernat sint niste oameni preocupati de inbogatirea lor ,al cunoscutilor si sa creat o mafie care se razboiesc cu altele care sa puna mina pe putere ajutati la manipularea maselor de mas media ,ziare si televiziuni.Sa distrus si sa furat tot ce sa putut fura practic nu mai exista ce sa se vinda ,culmea sa vindutconcesionarea platoului din marea neagra inainte de a fi cistigat procesul ,asta este culmea furaciuni ,mai zice cineva ceva .Pacat de asa TARA bogata si frumoasa cu asa oameni la conducere ,acesti eu le zic pe nume tradatori de neam si tara ,niste hoti profesionisti calificati scosi la lumina de comunistul de ILIESCU criminalul,care a ingropat speranta revolutiei din 89 .la care au murit peste 1000 o mie de oameni .
    • 0 (0 voturi)    
      doua sute de ani e cam mult. (Duminică, 26 aprilie 2009, 20:13)

      Gabor [anonim] i-a raspuns lui Lucianmotzul

      Scuze, dar o mica informatie: Romania ca si stat putem spune ca exista doar de la 1859 (Unirea Moldovei cu T. Romaneasca).
      Si daca ai face referire la perioada scrisa de tine, ce informatii poti sa aduci despre ce s-a intamplat in agricultura in aceea perioada?
  • +2 (4 voturi)    
    In mare, aveti dreptate (Vineri, 24 aprilie 2009, 18:52)

    panadol [utilizator]

    Dar... totusi... cutreierind noi tara un pic pe zona de est, de la nord la sud, pot sa va spun ca agricultura nu sta chiar asa de prost, iar apocalipsa e destul de departe. Sunt destul de putine terenuri in paragina, mai ales acelea care sunt parcelate extrem de mici, si proprietarii de drept sunt plecati la mama dracului. In schimb, terenurile comasate si propice agriculturii sunt toate cultivate, si multe din culturi aratau surprinzator de bine. Rapita era chiar f mare, griul era des si arata bine, cel putin aceste doua culturi cu siguranta vor iesi bine. Desi pomii erau plini de flaore, nu stiu cit de bine vor rezista daca da frigul sau seceta asa cum se preconizeaza in mai.
    Zilele astea a fost mare foiala prin oras, ca au venit taranii sa incrie terenurile la APIA. Se pare ca acea mica subventie ii intereseaza destul de mult. Si noi avem niste terenuri, pe care le-au verificat chiar surprinzator de riguros cei de la APIA, inainte de a le inscrie din nou pentru subventii. In legatura cu parcelele necultivate, sa stiti ca noua ne-au recomandat sa facem prin rotatie cite un an pauza.
    In principiu, atit am vrut sa punctez, ca situatia suporta totusi imbunatatiri de la an la an, multi agricultori au inceput sa isi cumpere terenuri si sa le comaseze. Va mai dura probabil un deceniu pina om ajunge la performante, dar cred ca situatia nu e chiar asa de trista, mai ales ca au inceput sa apara si investitorii straini.
  • +1 (3 voturi)    
    primul pas al lui Ilici: distrugerea sistemului na (Vineri, 24 aprilie 2009, 21:51)

    Eu [anonim]

    primii doi pasi in ceea ce a insemnat distrugerea agriculturii romanesti, au fost facuti de catre " odiosul dictator:Ion Iliescu si de sinistra sa sotie: Petre Roman". cel dintai a "decapitat" sistemul national de irigatii, iar cel de al doilea (pentru cei care au uitat deja) a facut un..."pariu cu agricultura"! in ceea ce priveste miile de hectare lasate parloaga, poate, sunt lasate pentru a se regenera!!!! strainii vor face agricultura bio! ce ii costa? corporatii straine cumpara pe nimic mii si mii de hectare de teren agricol. ghici cine munceste pe nimic? amaratul de taran roman! munceste parca etern c u Bator (vezi Fefeleaga) si cu acelasi plug.diferenta e ca azi si maine sau poimaine face agricultura bio!
  • +2 (4 voturi)    
    Statuia tradatorului national! (Vineri, 24 aprilie 2009, 23:49)

    Danut D Deleanu [utilizator]

    @Intamplarea face ca am"fost fermier"si am facut performante reale nu scriptice ,altii in aprilie la bilant erau"Eroi ai Agriculturii socialiste"Jena a fost si mai mare ca trecand la DIA am facut un control exact unuia care-mi furase locul,La control viteii lui mancasera cat un pui de elefant.Ferma noastra avea marfa livrata pe piata. Afirm ca agricultura a fost si este sabotata din exterior cat si din interior.Numai cateva jaloane povestea fiind lunga si crancena pentru cei ce si-au lasat sanatatea in abatajele agriculturii , mergand cu avionul nu vedeai teren necultivat ,ori in 93-94 deja vedeai bataia de joc cu tarlale intregi cu porumbul cultivat mecanic si strujenii ramasi in picioare .In al doilea an numai tremn de semanat nu putea fiCat teren ramanea nearat de pe an pe an,Mai nimic.Demolarea a inceput-o P.Roman care numai roman nu e cu 10 ha cu marele hidroenergitician I,Iliescu care recunostea ca statul socialist pompa apa din Dunare la o inaltime de 6 m cand putea sa vina prin cadere libera,Si azi primari efemeri aplica impozite de 50- 100 de ori mai mari ca in primul an,proprietarii nu primesc nimic chiar daca au 90 de ani si peste 10 ha,mafia arendatorilor prin APIA contra comisioane au subventiile.(Cele mari se cam dau pe sub mana)Zootehnia,Turismul ecologic pri n sanctuare,Delta si agricultura ultramoderna cu GPS si masini uzina cu performante de 60 ha recoltate pe schimb la o trecere,tractoare fara tractorist si ferme de 5-10.000 de ha.Am distrus marile complexe de porcine pasari care dadeau frisoane occidentalilor,trenurile mostenire se faramiteaza,proprietarii se decapitalizeaza inprocese de zeci de ani .In acelasi timp strainii cumpara mii de hectare pentru specula ca in Brazilia,Cine urmareste impozitele pe aceste terenuri?Spagarii? Dece nu se comfisca aceste terenuri pt specula imobiliara sau pentru mulsul bugetului la autostrazi?Latifundiarii au chitante de plata impozitelor.Avem si pentru cele cu titlu fara posesie.date de ADS pe...?DDD
  • +2 (2 voturi)    
    - (Vineri, 24 aprilie 2009, 23:53)

    johm [anonim]

    pe langa faptul ca aceia care ne-au guvernat ne-au jefuit de tot, trebuie sa recunoastem ca si romanii si-o fac cu mana lor, adica sa aiba carrefour romania in 2009 cel mai mare profit trimestrial din intreaga europa...inseamna ca la noi se cumpara in prostie orice cu oricat.
  • +2 (4 voturi)    
    Statuia..II(continuare) (Sâmbătă, 25 aprilie 2009, 0:26)

    Danut D Deleanu [utilizator]

    @Ne macinam in procese cand instante dau hotarari definitive si mafia se erijeaza in stapana instantelor.Se taie in draci padurile terenurile pleaca cu sau peste case.politicienii si administratiile fac"Chiohlanuri la creneluri"vorba poetului.Apele si ploile diluviale nepieptanate de paduri, care nu mai sunt, trec prin curti si case,taie noi albii fara ca cineva sa le controleze nemaivorbind de o decolmatare a apelor ..Romania inainte de 1900 intra intr-un plan de canale europene pentru transport, alimentare cu apa si irigatii din care s-a realizat numai Bega?Europa vrea Romania si R.Moldova dar fara romani ,moldoveni- basarabeni.Genaralul Iarna ii bate a patra oara de pe scaun.Butonand.Are dreptate Dl.Tiriac 80%din functionari au aparut dupa 90 odata cu AIT.Ca in bancul cu militieni! Unul sa stie AIT unul sa copie pe hartie al treilea sa-i supravegheze pe ceilalti "intelectuali"ultimul sa stie meserie.Un al cincilea sef care nu stie nimic dar e SEF.Numai la surprize surprize daca se cheltuiau valoric doua tractoare pe episod ori 50 ha/tractor cate hectare nu ar fi azi nearate.Sau diferenta de pret intre masinile straine si autohtone la alesi si guvernanti cate tractoare si masini unelte se cumparau?Nu mai vorbim de delegatiile fara rost pe valuta.Unii pana la lovilutie nu au iesit din judet si azi sunt adevarati globtroteri pe banii din buget,Cica sa nu faca tara de ras,Nu o fac?Avem cea mai bogata flora si fauna.Avem Delta! Avem si planurile lui Gr,Antipa! Cui pasa? Mai mult cele moistenite greu se lasa dinamitate.Cele de azi se surpa inainte de predare.De ce unele holdere au fost golite de apa care era necesara la seceta avand si peste valoric mai pretios decat cerealele produse sau nu pe acele suprafete.Dar..erau exploatate de "baieti destepti sau sponsori politici cica si sau sacrificat sate intregi da amarasteni.S-a finlizat vreo ancheta? Mai mult UE ne prinde pe satelit cu GPS cu recolte raportate fictiv,unele poate raportate ca export si TVA.recuperat.DDD
  • -1 (3 voturi)    
    Sa-mi explice cineva si mie (Sâmbătă, 25 aprilie 2009, 0:27)

    moroes [anonim]

    Ce e atat de tragic in faptul ca Europa ne plateste legumele pe care le mancam?

    'O agricultura subventionata de trei ori mai mult decit a noastra, ne face praf pe piata'

    Bine, daca statele din Occident doresc sa imi subventioneze mie mancarea, treaba lor. In schimb, nu vad de ce ar trebui sa fiu fortat sa platesc mai mult pentru a sprijini agricultorii autohtoni.

    'Economia nu se poate ridica fara agricultura'

    De ce? Economia romaneasca a putut. Si s-ar fi dezvoltat chiar mai bine daca fondurile imense ce au fost deturnate catre acest sector falimentar ar fi fost alocate corespunzator, catre activitati mai profitabile.
    • +3 (3 voturi)    
      Raspuns ! (Sâmbătă, 25 aprilie 2009, 4:38)

      Danut D Deleanu [utilizator] i-a raspuns lui moroes

      @ moroes! Cat credeti ca occidentul va subventiona "mancarea "Dvs.? Economia de azi in general este o economie"turistica"mereu in miscare dupa piete cu mana ieftina de munca.Ieri in Germania azi in Romania,Ungaria maine in India, Asia.Un septel de taurine se formeaza in minim 7 ani , pentru omogenizare 20.Ce garantii de biosecuritate alimentara avem va intrtebati dvs? Pe termen scurt mediu si lung.E Eronata ideea unei postari anterioare ca terenul se odihneste cu buruieni si ciulini.Respectivul ce face aceasta afirmatie nu a infiintat o cultura de minim un ha dar de 2.000-3.000 de ha.Infrastructura agricola se construieste in zeci de ani si se poate distruge intr-un an,Vezi instalatiile de irigatii,adaposturile zootehnice,fanare,tabere de vara cu muls mecanic.Un alt aspect tine de genetica si genoteca nationala de la plante alimentare,tehnice,medicinale la cea zootehnica.Ce gust au rosiile de import care sunt dure pentru recoltarea mecanica si calitati gustative de guma gata mestecata nemaivorbind ca ramai ori fara lucrari dentare sau dinti mai putin rezistenti.Apoi nu cunoasteti randamentul specific economic.Agricultura este o ramura cu risc maxim si profituri minime cu exceptii in viticultura,pe seceta se fac cantitati si mai ales cele mai bune calitati de vin,(In ani ploiosi cresc cheltuielile de combaterea bolilor si scade alcoolul implicit zaharul din fruct.)Dar fara agricultura nu poti avea industrie alimentara care e si profitabila si cu multe locuri de munca.Ungurii au cumparat fabricile de ulei si la fier vechi.??!!Daca se blocheaza granita cu ungaria zece zile de carantina veterinara sau fitosanitara??Fondurile europene sau dus in general la organizarea unor centre de recalificare,APIA,ADS,unele ferme pilot dar la amaratul de agricultor sau in sanatate la pacient se opreste totul la usa salonului.In final ca sa nu o luam pe aratura la fotbal si agricultura zicese ca se pricep toti.Uite ca de aceea ambele merg prost.Si inainte de 89 la fel.Indicatii! DDD
  • +1 (1 vot)    
    Stupul bezmetic (Sâmbătă, 25 aprilie 2009, 8:50)

    Gogu [anonim]

    Intr-un stup bezmetic se poate face agricultura? De ce agricultura in Romania ?! Numai un apicultor ne poate da solutia. Atentie politicieni, la ce va spune apicultorul ...
  • +2 (2 voturi)    
    70% (Sâmbătă, 25 aprilie 2009, 9:00)

    bizonul [anonim]

    Intre 1990 si 2008 au fost distruse pur si simplu 70% din livezile existente in 1989. O mare parte a fost distrusa chiar de catre taranii care si-au primit livezile inapoi, pentru ca nu aveau bani pentru a le intretine, o parte a fost vindute - prost sau bine, nu conteaza - pentru a deveni mall-uri, cartiere rezidentiale, iar statul roman nu a facut nimic. Pacat, pentru ca se puteau face bani buni cu modernizari in special in domeniul depozitarii acestora prin tehnici moderne.
  • +2 (2 voturi)    
    cretini (Sâmbătă, 25 aprilie 2009, 22:49)

    cri [anonim]

    in ultimul timp romanul cu mic cu mare s-a transformat in tepar imobiliar si a uitat sa mai munceasca.cum agricultura nu mai exista alimentele de dincolo or sa ajunga sa valoreze cit un apartament si atunci romanasii isi vor da seama ca stomacul nu digera betoane si fier beton..daca criza asta are si un lucru bun in ea atunci poate o sa reusim sa ne reanalizam prioritatile si sa ne mai desteptam si noi un pic...problema e ca pina nu scapam de guvernantii incompetenti si hoti de genul lui Pogea sau ...apropo ce ministru este la agricultura???(asta si pogea ar trebui impuscati)
    • +1 (1 vot)    
      ministru la agricultura (Duminică, 26 aprilie 2009, 12:11)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui cri

      Este Ilie Sarbu (care a mai fost acolo si in guvernarea Nastase).

      Acesta oricum s-a impuscat (cica) singur (drept pentru care a ramas fara, ca sa zic asha, un ou - ca sa fiu "pe tema" agriculturii) - ar mai ramane Pogea... >:)


Abonare la comentarii cu RSS

In cazul unui ordin de mobilizare pentru cetatenii romani, ati raspunde chemarii la arme?
(Un singur răspuns posibil)
  • Da
  • Depinde de situatie
  • Nu
  • Nu stiu / Nu raspund



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri