Primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, a prezentat joi proiectul de buget al Bucurestiului pe 2009, aratand ca municipalitatea s-a axat in acest an pe o crestere a veniturilor estimate de numai 5%, fata de 7% cat a recomandat Guvernul. Primarul nu se abate de la promisiunile facute in campanie, dar este nevoit sa renunte la proiectul autostrazii suspendate, construite din fonduri de la bugetul local, si ca va alege o varianta de parteneriat public-privat pentru acest obiectiv.

Proiectul de buget al municipalitatii pentru 2009 este in continuare in discutie cu viceprimarii generali si consilierii municipali. El va fi supus aprobarii luni, 13 aprilie, in plenul sedintei CGMB.

Iata cele mai importante puncte abordate de primarul Oprescu:

  • Am avut semnale inca de la sfarsitul anului trecut de o scadere a veniturilor. Facem eforturi de crestere a veniturilor si de aceea ne-am axat pe 5%, nu am mers pe 7%, cat a recomandat Guvernul. Una din surse sunt miile de contracte de concesiune care au redeventa neschimbata de mai multi ani, numai 1,29 de euro pe an.
  • Nu vreau sa ma abat de la promisiunile facute la inceputul mandatului, dar voi cauta sa fiu realist in promovarea proiectelor noi.
  • Vor fi continuate investitiile in proiectele deja incepute, iar pentru cele viitoare primaria se va limita la strictul necesar - parcarile intre blocuri, reabilitarea scolilor, amenajarea spatiilor verzi, reabilitarea gradinitelor si imbunatatirea traficului.
  • Bugetul RADET si RATB: se incearca asigurarea unui buget de subzistenta in special pentru prima regie. Cele doua regii vor cunoaste o reformulare in acest an. Exista studii pentru a realiza un grup economic al municipalitatii, asemanator cu cel de la Viena, in care municipalitatea sa fie actionar 65%. La RADET am introdus deja o monitorizare exacta pentru datorii si creditele angajate.
  • Atrag atentia guvernantilor ca, daca pretul gigacaloriei va creste exorbitant, nu vom mai putea suporta subventia.
  • Consolidarea blocurilor cu bulina: pentru 2009 este pregatita reparatia a zece blocuri, cu un buget de 5,380 milioane lei, din care 2,990 milioane lei de la bugetul local si restul de la bugetul de stat.
  • Proiectele ce vor continua sunt pasajul Basarab si complexul sportiv Lia Manoliu. Pasajul Basarab ne va costa anul acesta 210 milioane lei. Suntem pe ultima suta de metri cu exproprierile si suntem cu toate platile la zi, asa ca in foarte scurta vreme veti vedea ceea ce si eu imi doresc sa vad: echipele la lucru, ca sa incheiem odata cu acest imens santier. Anul acesta se vor face progrese considerabile - de pilda, in perioada imediat urmatoare veti vedea montat un tablier peste Dambovita. Daca constructorul isi respecta angajamentele si totul merge bine, atunci ar trebui sa finalizam pasajul pana la sfarsitul anului viitor.
  • Pentru stadionul Lia Manoliu exista fonduri guvernamentale, dat fiind ca este un stadion national. Anul acesta, lucrarile sunt estimate la 200 milioane de lei, din care 40 de milioane lei fonduri locale si 160 milioane de lei de la guvern.
  • Reabilitarea infrastructurii scolare se va realiza prin programul BEI - proiect in valoare de 520 milioane lei. Va exista front de lucru pentru toate unitatile de invatamant incluse in program. Sursa de finantare: sume de la bugetul local - 520 de milioane lei - si creditul BEI, in valoare de 330 milioane lei.
  • Vor fi finalizate lucrarile la Teatrul Excelsior si Teatrul Constantin Tanase. Aceste proiecte insumeaza 21 milioane lei.

Investitii cu fonduri europene:

  • Atragerea unor astfel de finantari este binevenita, mai ales in conditiile crizei economice. Datoria municipalitatii este sa prezinte proiecte serioase si eligibile.
  • Primul exemplu: reabilitarea parcurilor Cismigiu, Carol, Tineretului si Herastrau, reamenajarea lacurilor pentru agrement sportive si un proiect social pentru siguranta cetateanului.
  • Constructia pasajului rutier Colentina - Doamna Ghica, realizarea strapungerii si supralargirii str. Avionului, pasajului subteran Piata Sudului cu fonduri atrase prin Agentia de Dezvoltare Regionala.
  • Cu ajutorul creditului furnizor poate fi realizata si modernizarea bulevardelor Aviatorilor si Prezan.