Criza economica mondiala, extrem de tare si incredibil de aproape

de Catalin Sturza     HotNews.ro
Duminică, 29 martie 2009, 21:20 Actualitate | Esenţial

Criza, peste noi toti
Foto: Livia Dumitru
Lawrence Summers arata, intr-o conferinta de pe www.bigthink.com, ca cele mai mari costuri ale crizei economice mondiale sunt cele sociale. Valoarea proprietatilor imobiliare, spre exemplu, scade, insa numai pe hartie. Efectele crizei se simt, de multe ori, doar matematic. Pentru cei ramasi fara locul de munca, insa, criza devine o problema de supravietuire. Si, la nivelul intregii societati, aceste probleme se cumuleaza.

„Sunt oameni fara slujbe si fara venituri. Daca ar exista o bursa a oamenilor, valoarea lor umana s-ar considera ca a scazut drastic. Insa nu exista o bursa a oamenilor. Totusi, dintr-o perspectiva sociala, in termeni de calitate a vietii, as spune ca acele locuri de munca pierdute, acele oportunitati ratate de a dezvolta deprinderi, acei oameni care termina liceul, nu vor reusi sa se angajeze si se vor apuca de acele lucruri pe care le faci cand nu ai alternativa de a lucra, acelea sunt pierderi mai serioase, din punctul de vedere al societatii, decat faptul ca valoarea imobiliara a caselor a scazut”, spune Summers.

De la cifre la oameni

Cele mai multe dintre firmele din Romania n-au stat prea mult pe ganduri: au inceput, inca din ultimele luni ale anului trecut, de cand criza a devenit subiect pentru ziare si televiziuni, sa restructureze posturile si sa dea oamenii afara. Pentru manageri, concedierile sunt cifre modificate pe hartie, care asigura un tampon de siguranta deasupra liniei de profit. Pentru unii analisti economici acestea sunt, in special cand vine vorba despre concedierile din companiile de stat, modalitati de asanare a economiei sau masuri necesare de a inchide gaurile negre.

Dan si Corina locuiesc intr-un sat din apropierea Campinei. Dan este sudor si a schimbat, dupa Revolutie, mai multe intreprinderi, care s-au desfiintat pe rand. Corina este un fel de proiectant de mobila, lucreaza intr-un depozit unde asambleaza si proiecteaza mobilier, fara a fi completat insa studiile necesare. Au un baiat de 12 ani, Ciprian, si impart o curte cu alte doua familii. In vremurile bune, inaintea crizei, Dan castiga 600 RON (aprox. 190 $) si Corina 500 (160$). Amandoi aveau un program de 8-9 ore pe zi si din cei 350 de dolari lunari familia se descurca. Bucurandu-se de prosperitate, acum doi ani au construit chiar o camera noua, pentru Ciprian.

Din ianuarie, Dan a fost „disponibilizat” (ce eufemism!) cand s-a desfiintat firma unde lucra, iar Corina lucreaza doua saptamani si alte doua sta acasa. Depozitul ei e, de asemenea, in curs de desfiintare. Dan nu prea are perspective sa-si gaseasca in Campina un alt loc de munca. Salariul Corinei s-a injumatatit si va disparea, si el, de tot.

Pentru mine, Dan si Corina nu sunt doar cifrele de mai sus. I-am cunoscut destul de bine (sunt rudele unei prietene) si anul trecut am luat masa de Paste in casa lor. Cel mai important lucru pentru ei e Ciprian, caruia ii cer sa fie mereu primul la scoala; au patru motani pe care-i tin cu ei in casa (lucru rar, la tara); toti motanii au nume si cate o poveste, au fost salvati, fiecare in parte, de pe strada; Dan e pasionat de muzica (in tinerete folk-rock, acum mai mult folk-populara), isi repara singur Dacia 1310 ba, mai mult, repara din placere toate Daciile vecinilor; Ciprian are un calculator pe care parintii i-l upgradeaza (i-l upgradau) din cand in cand, e fan Steaua (nu si Becali) si se joaca toata ziua Fifa; Corina gateste o ciorba grozava, dar nu prea nimereste drobul (dupa gustul meu, cel putin).

Exista un mit, despre viata la tara: cu ceapa din gradina, cu rosiile, cu ouale din cotet te descurci. Dan si Corina nu prea au, insa, unde sa cultive rosii sau ceapa in mica lor curte betonata. Si e greu sa-ti imaginezi cum le vor permite rosiile si ceapa sa plateasca facturile la curent, apa, gaze si sa-l tina pe Ciprian la scoala.

Concedieri isterice
Multe firme au actionat, in Romania, isteric: au inceput sa concedieze oameni ca masura preventiva, inca de dinainte de a vedea rapoarte de vanzari si cifre. Actionarii si-au pus profitul la adapost trimitand, intai, la plimbare angajatii de care voiau sa scape oricum. „De la noi au fost dati deja afara trei oameni, insa doi dintre ei chiar meritau, nu faceau mai nimic”, mi-a povestit prin decembrie o cunostinta care lucreaza intr-un birou. Criza a fost la inceput doar un pretext pentru a face curatenie.

Intre timp, ea a devenit ceva mai mult decat atat: s-a transformat in bici si in sperietoare. Angajatii sunt sfatuiti sa se gandeasca de doua ori inainte de a-si schimba locul de munca pentru un salariu mai bun; oricum, salariile au inghetat cam peste tot, si in companiile private, si in cele de stat. Cele doua atu-uri ale angajatilor, libertatea de a se muta intr-o alta companie si de a vana un salariu mai bun, au disparut. Toate cartile mari sunt, acum, in mana angajatorilor. „Fiecare angajator are asteptari crescute de la angajati. Asteapta un efort sustinut, dedicatie si angajament”, scrie o revista de business. Nu conteaza daca intr-o companie criza e reala sau nu: aceasta a devenit un bun pretext pentru a-i tine pe salariati in sah si pentru a le impune, fara a intampina vreo rezistenta, cele mai apasatoare conditii.
Ceea ce e de neinteles, insa, in Romania este comportamentul companiilor de stat, care se grabesc sa le depaseasca, in privinta numarului de oameni concediati, pe cele private. Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a anuntat deunazi sindicatele ca va reduce numarul personalului in sistemul feroviar cu 12.139 de angajati, de la toate cele trei companii ale CFR. Se va reduce si numarul trenurilor, si al haltelor si statiilor CFR, vor fi inchise chiar linii intregi de cale ferata.

Cu o zi inainte, aflam ca Japonia se pregateste sa aloce 15 miliarde de dolari pentru a proteja locurile de munca din tara si pentru a-i ajuta pe cei care au ramas someri. Planul japonez include cursuri de recalificare pentru cei care isi cauta de lucru, masuri de ajutorare a companiilor pentru pastrarea locurilor de munca si bani pentru imigrantii care nu mai au slujbe. In aceeasi perioada, Romania negoica un imprumut de 19 miliarde de euro de la FMI. Ma intreb ce destinatie vor lua acesti bani? Protejarea locurilor de munca, cel putin in companiile de stat, sigur nu se numara printre destinatii.

„Un salariat disponibilizat in aceasta perioada deosebit de dificila este un om sacrificat fara nici o perspectiva. Mai mult, programul va afecta si anumite comunitati locale si agenti economici prin inchiderea unor sectii de circulatie si prin anularea unui numar mare de trenuri”, spune un lider de sindicat feroviar.

Ce sanse are un sef de halta (un macagiu, un muncitor in triaj) sa-si gaseasca de lucru, in special fara cursuri de recalificare? Absolut nici una. Ce sanse are un sef de halta (un macagiu, un muncitor in triaj) disponibilizat sa devina alcoolic, depresiv, violent, sa-si bata mai abitir nevasta, sa-si injure copiii, frustrat fiind ca nu are ce sa le puna pe masa? Multe, foarte multe sanse.

Cate carciumi se vor umple de barbati care isi vor incepe programul alcoolic in fiecare saptamana, luni, la 7 dimineata si vor lucra tot mai sustinut full time, 7 zile din 7, cate femei vor fi tot mai des batute, cati copii vor avea tot mai mult de suferit, acum si peste 10, 20 de ani, in urma disponibilizarilor CFR nici un analist economic nu poate calcula.

Pentru realitati din acest gen, pe care scriitorii incearca sa le urmareasca pana la cazul particular (oricare dintre aceste familii poate fi subiectul unui roman) si din care televiziunile extrag, din cand in cand, cate o stire pentru jurnalul de la ora cinci s-au inventat termeni foarte dragi analistilor si politicienilor, precum „costuri sociale” si „disponibilizari”.

Criza perpetua
In Romania, criza economica nu este o mare noutate. Optimistii spun ca, dupa primii 10 ani haotici ai tranzitiei, situatia se stabilizase, economia incepuse sa creasca, romanii se pusesera temeinic pe consum. O fosta tara comunista are multe frustrari si magazinele occidentale infinite, pline cu bunatati interzise, au fost, dupa 1989, visul de aur al oricarui roman. Explozia de hipermarketuri si de mall-uri, plantate in punctele vitale ale oraselor, ar confirma acest lucru. Si, intr-adevar, in ciuda crizei romanii dau in continuare navala, mai infometati ca oricand de fite, firme si trend-uri, la mall.

In realitate, insa, as spune ca, in cei 20 de ani scursi de la Revolutie, criza n-a parasit niciodata Romania. Am avut valuri dupa valuri de disponibilizari, din colosi industriali si din mine, zeci de mii de oameni trimisi acasa, cu cateva salarii, sa-si deschida buticuri; am avut inflatie galopanta, colaps iminent al economiei (in timpul presedintiei lui Emil Constantinescu), mineriade, haos legislativ, coruptie, mari delapidari de fonduri, contracte dezastruoase ale statului roman (cu Bechtel, de exemplu), punctaj slab la siguranta mediului de afaceri, saracie lucie a celei mai mari parti a populatiei, sate in evul mediu, protectie sociala slaba, sistem sanitar la pamant, crima organizata, mafie politica, baroni locali. Anii de relativa normalitate, daca au existat, au fost foarte putini. Multe companii romanesti se afla in criza perpetua, din 2005 sau din 2003 sau chiar de mai devreme. Acum au gasit si prilejul sa recunoasca acest lucru, atasand, desigur, crizei adjectivul „mondial”.

Pentru Romania, criza financiara e, mai degraba, ocazia binevenita de a tine pasul cu restul lumii. Acum ne putem jelui si noi, alaturi de ceilalti, ca ne-a zdruncinat criza, fara sa (mai) parem codasii Europei. Ba ne mai si batem cu pumnul in piept: in Romania criza se simte mai putin decat in Polonia sau in Ungaria, iata, suntem o tara mai stabila. In Polonia, insa, salariul mediu net pe economie a depasit 1000 de euro, in timp ce in Romania acesta se straduieste sa nu scada sub 300.

Iar firmele romanesti s-au aliniat, rapid, acestui trend. Invoca marea criza economica pentru a intarzia salariile angajatilor si pentru a nu-si mai plati deloc colaboratorii. Am patit-o pe pielea mea: o editura cu pretentii de seriozitate, pentru care am desfasurat un proiect educational consfintit printr-un contract de colaborare, a „uitat” sa ma mai plateasca in ultimele sase luni. Motivul: criza economica mondiala. Putea la fel de bine sa fie fluturarea rochiei lui Betty Boop.

Inapoi, tot inapoi
Razvan si Elena sunt amandoi ingineri si lucreaza intr-o firma din Campina. Locuiesc in acelasi sat din apropierea Campinei si fac in fiecare dimineata, la ora 7, naveta de 8-9 km la serviciu. Razvan are 30 de ani si este inginer proiectant, pe un salariu de 1000 RON (aproximativ 315$). Elena are 25 de ani, nu si-a terminat inca facultatea (s-a transferat la frecventa redusa pentru a se muta cu Razvan), insa s-a angajat si ea ca proiectant, pe un salariu ceva mai mic. Ei stau in casa lui Razvan, cu parintii acestuia; tatal lui Razvan e imobilizat la pat.

In ultimele luni, firma n-a mai avut comenzi. Acum este pe cale sa se inchida. Razvan si Elena isi vor pierde, dintr-un foc, locurile de munca. Deja sunt perioade in care au fost trimisi sa stea acasa. Ceea ce stiu amandoi sa faca este sa proiecteze in Autocad. Ce-i drept, Elena a fost si vanzatoare la supermarket o vreme, insa nu i-a priit. Salariile lor nu erau mari: nu le permiteau sa-si cumpere o masina mai buna (Razvan mestereste mai tot timpul cu pasiune la o Dacia 1310), nu le permiteau in nici un caz sa viseze la o vacanta in Grecia. Tot ceea ce le asigurau cele doua salarii era un minim de siguranta materiala, mancarea de pe masa de a doua zi. Acum vor fi nevoiti sa testeze pe pielea lor supravietuirea prin ceapa si rosii. Cultivate cu propria mana, in gradina.

Altii vor incerca solutii alternative, „se vor apuca de acele lucruri pe care le faci cand nu ai alternativa de a lucra”, cum spune Lawrence Summers. Crescutul zarzavaturilor pentru consumul propriu nu e tocmai cel mai profitabil dintre ele. Un barbat a jefuit, recent, o benzinarie din cartierul Manastur, din Cluj, dupa ce, cu doua saptamani inainte, in acelasi cartier fusese sparta o banca. Spre deosebire de jefuitorii bancii, care au ranit un agent de paza si au plecat cu 70.000 de euro, hotul de la benzinarie a sarjat, foarte probabil, cu un pistol de jucarie. Si cu o doza foarte mare de disperare. Prada lui a fost de 1400 RON (440 $), salariul mediu in Cluj pe o luna.

Cu Razvan si Elena am baut vin, am stat la lungi discutii in serile din vara trecuta si am urmarit cateva meciuri de la Campionatul European de Fotbal (unul dintre ele a fost semifinala Spania-Rusia, cand si eu si Razvan tineam cu Rusia pentru frumusetea jocului pe care-l aratase; pana la final, cand Rusia a fost facuta pres, cu 3-0, am sorbit cot la cot vreo 2 litri de vin).

Razvan si Elena nu sunt pentru mine „costuri sociale”. Sunt oameni pe care-i cunosc indeaproape, a caror soarta nu mi-e indiferenta. De fapt, mi se pune un nod in gat atunci cand ma gandesc la ce solutii au. Sunt inca tineri, foarte tineri, au terminat sau sunt pe punctul de a termina cate o facultate, sunt buni profesionisti (l-am vazut pe Razvan la lucru, in Autocad). N-ar trebui sa aiba probleme, pentru gasirea unui loc de munca.

Din pacate locuiesc in Romania, in provincie, la sat. Tot din pacate, au meserii specializate. Un proiectant are nevoie de un birou de proiectare, nu se simte bine ca vanzator la supermarket. Si sansele lor de a-si dezvolta deprinderile, de a practica acea meserie pentru care s-au pregatit si care le face placere sunt tot mai mici.

Spre deosebire de Dan si Corina, nu au inca un copil. Dan si Corina, pe de alta parte, trec prin astfel de situatii, cu mici pauze, de 20 de ani. „Criza economica mondiala” suna, insa, mai amenintator si mai definitiv decat „criza de tranzitie”. Si, in ultimii ani de „performante economice” ale Romaniei, cei doi se obisnuisera sa creada ca lucrurile au intrat intr-o anume normalitate, ca pot manca, de pilda, carne la fiecare masa. De pe o asemenea pozitie e cu atat mai greu sa dai inapoi.

O varianta a acestui articol a aparut si pe blogul Pagini.com


Citeste mai multe despre   






















15193 vizualizari

  • +10 (14 voturi)    
    felicitari (Duminică, 29 martie 2009, 21:34)

    M [anonim]

    foarte bun articolul, felicitari
    • +4 (6 voturi)    
      criza de personalitate (Luni, 30 martie 2009, 8:06)

      ispy [utilizator] i-a raspuns lui M

      subscriu, e un articol care surprinde exact comportamentul romanesc. criza a devenit un pretext de a plati polite angajatilor.
    • +1 (1 vot)    
      asa merita cine tine cu rusii (Luni, 30 martie 2009, 11:34)

      meh [anonim] i-a raspuns lui M

      there. i said it.
      :D
    • 0 (0 voturi)    
      Ar fi totusi cateva probleme in articol (Luni, 30 martie 2009, 19:43)

      TheBorg [utilizator] i-a raspuns lui M

      De exemplu cu trenurile. Eu umblu mult prin tara, si invariabil trenurile pe care le vad sunt 90% goale.

      Solutii ar fi, de exemplu scaderea pretului biletelor.

      Dar asta merge pana la un punct, si daca CFR-ul intra pe minus scazand preturile la bilete, trebuie sa recupereze de undeva banii, si asta inseamna reducerea costurilor operationale.

      Printre altele, reducerea costurilor operationale se poate face prin reducerea salariilor, sau prin disponibilizari.

      Daca as fi sindicalist CFR, as alege reducerea salariilor in locul disponibilizarilor, presupunand ca ar negocia conducerea cu mine.

      Dar si asta cu redusul salariilor, are niste limite. Pentru ca niste oameni stupizi au introdus salariul minim pe economie, care produce urmatorul efect: Ai un angajat care e dispus sa accepte un salariu mai mic decat salariul minim, si un angajator care nu poate oferi un salariu mai mare decat salariul minim.

      Desi cererea se intalneste cu oferta, nu-l poti angaja pentru ca nu permite legea. In schimb, omul va sta acasa, nu va produce, si o vreme va primi si ajutor de somaj din banii de la cei care muncesc. Salariul minim ar trebui eliminat, in acest mod ar aparea multe locuri de munca noi.

      In rest ce sa zic, deprimant articolul.
      • 0 (0 voturi)    
        Salariul minim (Marţi, 31 martie 2009, 0:17)

        CETATEAN [anonim] i-a raspuns lui TheBorg

        Stimate domn.
        Nu trebui eliminat salariul minim. Cred ca nu realizezi cat de greu ii este unei familii cu unul sau doi copii, in care ambii parinti lucreaza pe salariul minim. In conditiile acestea o famiie nu-si permite decat strictul necesar supravietuirii, nicidecum altceva, nicidecum viitor. Nici pentru parinti si mai ales nici pentru copii. In conditiile in care se va renunta si la aceata limita inferioara, a subzistentei unde se va ajunge? Cat despre gaurile negre ale bugetului, acestea nu vor disparea atata timp cat 90% (poate ma insel si procentul este mai mare) din achizitiile si proiectele finantate de stat sunt in detrimentul cetateanului (si aici ma refer doar la raportul calitate-pret pentru ca in final cetateanul este beneficiarul,sau asa ar fi normal sa fie,iar statul ca si sistem doar un administrator, un intermediar).
  • -2 (14 voturi)    
    Pentru Razvan si Elena (Duminică, 29 martie 2009, 21:55)

    minu57 [utilizator]

    Va vreau binele.
    Plecati in Canada franceza sau engleza si veti trai mai bine.Sa aveti copii si statul va ajuta.
    Jucati la loteria vizelor USA poate aveti noroc.
    Plecati oriunde in vest,invatati limba,fiti cuminti,muncitori,ceva engleza la inceput foloseste.
    Se fura prea mult in Romania fostii sunt peste tot.
    Succes
    • -3 (9 voturi)    
      corect (Luni, 30 martie 2009, 9:09)

      ispy [utilizator] i-a raspuns lui minu57

      da, sau incercati-va norocul la 6/49 sau macar la pronosport. vedeti ca in ziar e o doamna cu numele si prenumele de mama omida.... astea cu inveti un pic engleza la batrinete si plecatu peste ocean sint vise, taica, vise...
      • +2 (4 voturi)    
        6/49...ar fi cel mai simplu nu? (Luni, 30 martie 2009, 10:08)

        oarecare [anonim] i-a raspuns lui ispy

        ai incercat tu sa pleci si nu ai reusit? e o diferenta intre a vrea sa ramai in Rom ceea ce nu e de condamnat si a vrea cu adevarat sa pleci in afara.
        exemplu cu canada e bine dat. este f simplu de plecat mai ales ca acolo se cauta munca calificata, mai ales daca mai ai si familie.
        canada e o tara cu f multi bani si resurse si cu o populatie f redusa.
        daca vrei visele se relaizeazam dar numai sa vrei
        sunt plecata de ceva timp in germania,am realizat profesional aici ce probabil in romania nu realizam.
        asa ca nimic nu e imposibil..mult succes si nu va mai lasati asa usor batuti, sau daca nu aveti chef de luptat cu viata asta, nu mai bagati pretexul de "vise"
        • +2 (4 voturi)    
          no offence (Luni, 30 martie 2009, 12:31)

          ispy [utilizator] i-a raspuns lui oarecare

          nu vreau sa incep o polemica pro-contra canada. ia-o ca pe o parere subiectiva, din partea cuiva care traieste pe continentul american. si citeste mai bine, femeia e necalificata. profesori universitari in tarile de origine fac taximetrie in canada, oare de ce. te rog informeaza-te, dar nu mai lasa impresia falsa in romania cum ca toate probleme sfirsesc daca pleci in canada. nu mai zic nimic, doar atit: informati-va mai intii, sa nu patiti ce au patit altii.
  • +3 (7 voturi)    
    Un articol bun (Duminică, 29 martie 2009, 21:59)

    Rational [anonim]

    Felicitari Hotnews si autorului: e un articol bine scris. Alaturi de articolele cu personalitati culturale si academice. Felicitari inca o data!
  • 0 (2 voturi)    
    sanatate (Duminică, 29 martie 2009, 22:01)

    odorica ion [utilizator]

    sa fie sanatosi sa duca toate greutatile caci alta scapare nu este.
  • 0 (10 voturi)    
    disponibilizari la stat (Duminică, 29 martie 2009, 22:03)

    dan [anonim]

    Sunt un cetatean romin plecat acma 7 ani din rominia pentru un trai mai bun in vest.Aici lucrurile se vad altfel decit le vedeti dumneavoastra acolo,dumneavoastra ne spuneti ce masuri au luat japonejii dar nu uitati ca nu ne putem compara cu ei si in legatura cu reducerea numaruli de bugetari nu cred ca e o decizie rea de unde bani, marim impozitele,dam mai multe amenzi,marim abcizele sau taxele la acei ce creaza locuri de munca.
  • -1 (5 voturi)    
    va plati si Romania la fel ca toate tarile lumii.. (Duminică, 29 martie 2009, 22:19)

    Eneas [anonim]

    razboaiele din Irak si Afganistan+Pakistan au costat SUA pana acum cca 5000 de miliarde de dolari !Devizul lucrarii trebuie platit pentru ca nu e o investitie -tot petrolul din subsolul Irakului nu valoreaza atat -este o cheltuiala ,deci o paguba ...
    si atunci valoarea se va imparti dupa posibilitati :ala 10 miliarde ,altul 30 miliarde de $ etc.,dupa sufletul(economic) al fiecaruia pana se va regasi echilibrul economic spulberat de razboaiele respective ..doar nu era sa plateasca supraputerea mondiala toata paguba ;asa ceva nu se face
    • +2 (4 voturi)    
      Cele 5000 de miliarde ale tale. . . (Luni, 30 martie 2009, 8:16)

      Vali Cel batran [anonim] i-a raspuns lui Eneas

      . . . .sunt ipotetice! Ele sunt constituite din valoarea tehnicii de razboi folosite( armament. munitie,logistica etc.) care tehnica nu avea oricum alta soarta. Orice munitie sau armament odata fabricat nu are alta soarta decat, fie folosirea lui intr-un razboi, fie distrugerea sa la terminarea perioadei de depozitare. In valoarea de mai sus intra si intretinerea soldatilor care ar fi fost oricum cheltuita daca sedeau in cazarmi. Nu asta este sursa crizei pentru ca la urma urmei industria de razboi opricum este producatoare de locuri de munca. Sursa crizei este ca omenirea civilizata a consumat mai mult decat a produs si la un moment dat sursele consumului (banii) nu mai exista. Acest lucru s-a intamplat si la nivel macro dar mai ales la nivel micro al sociatatii. Un individ care a primit credite cu nemiluita acordate prea usor de bancheri pusi pe capatuiale, intra sigur in incapacitate de plata. Inmultit cu sute de milioane la nivelul intregii socoietatim criza este gata.
  • +4 (6 voturi)    
    foarte bun articol (Duminică, 29 martie 2009, 22:25)

    un strain [anonim]

    prietene iti multumesc, m-ai ajutat sa vad iar lucrurile altfel, sa mi le amintesc asa cum sunt ele cand am plecat din tara acum 2-3 ani din lipsa de oferte de munca,8 luni de cautat.criza este adevarat ca exista de foarte mult timp si nu va disparea:aceea a relatiilor, spagii si celor asemenea.in afara salariile pe calificarea mea incep de la 2.000 E in sus.
    imi este dor imens de tara, vin de cel putin doua ori si as vrea sa ma reintorc si maine...
    dar realitatea ma sperie, salariul mi-ar scadea de cel putin 4 ori, volumul de muca ar creste de 2 ori...
    cand citesc articolele bune cu realitatea crunta ma trezesc si nu mai imi doresc decat sa revin in vacanta in tara, nu sa imi pun destinul in mana unora care nu se pricep la nimic.
    merci prietene
  • +14 (14 voturi)    
    acum vine greul (Duminică, 29 martie 2009, 22:31)

    ovidiu [anonim]

    Eu ma astept la luna Mai la o trezire a romanului din betia fitelor, mall-urilor, hainelor de firma.
    Niciodata nu am inteles de ce sa lucrezi 8 ore pe zi pentru ca sa te duci intr-un magazin sa-ti iei ceva de care nu mai ai nevoie.
    Este ca si cand ti-ai bate joc singur de munca ta, de viata ta. Exista si o categorie de oameni care produc banii cheltuiti in mall, batandu-si joc de la bun inceput de viata lor. Nu ma adresez lor!

    Strange-ti banii aia si te du intr-o excursie sa te relaxezi, sa te odihnesti. O meriti, ai robit , iti recastigi un pic din sanatate inapoi, nu da maruntul pe care l-ai agonisit pe inca o bluzita conceputa special sa se poarte doar 6 luni.

    Eu nu cred ca placerea extrema a romanului este sa-si bata joc de el risipindu-si viata in mall-uri.

    Mai citeste o carte, invata o limba straina, du-te in tara vorbitoare de limba straina pe care ai invatat-o dar nu te lasa sedus nonstop de publicitatea ieftina dar in cantitati monumentale care te inconjoara!

    Altfel o sa ajungi sa-ti petreci restul vietii intr-un amarat de mall, strangand lucruri de care nu ai nevoie, dar aducand unor oameni care iti exploateaza slabiciunea posibilitatea sa-ti traiasca ei viata ta: ei sa mearga unde vor, ei sa aiba timp.

    Pentru ca la asta se rezuma tot, cu cat tu vei lucra si vei cheltui mai mult , cu atat altcineva va sta mai mult, si se va bucura de viata ta mai mult.....
  • +1 (5 voturi)    
    Daca e real, e f frumos articolul. (Duminică, 29 martie 2009, 22:36)

    Anon [anonim]

    Daca ce sta scris e real e f frumos articolul, felicitari !


    numai bine
  • +1 (7 voturi)    
    excelent ! (Duminică, 29 martie 2009, 22:46)

    claudiu [anonim]

    foarte bun articolul prin realismul de care da dovada. intr-adevar, la f multe societati criza este un pretext pt presiune asupra angajatilor si pt inghetarea sau reducerea salariilor.
  • +9 (13 voturi)    
    Doar un comentariu... (Duminică, 29 martie 2009, 22:55)

    eu [anonim]

    Fara sa fiu rautacios, stiu ca e criza si oamenii o duc greu si rau si au fost dati afara, etc. DAR ... daca Corina e femeia din poza, si o duce chiar asa de rau, de ce totusi mai fumeaza? Din cate stiu eu, un pachet de tigari e in jur de 6 lei. Face doua prostii in acelasi timp: isi strica sanatatea si isi "arde" putinii bani care ii are.
    Eu inteleg ca tabieturile sunt tabieturi... dar daca e criza, si nu au servici si o duc greu, uite un motiv FOARTE BUN sa incepi sa faci concesii si sa-ti dramuiesti cat mai bine banii care ii mai ai.
    Oricum, articolul e foarte bun, dar poza aia e total neinspirata. Parerea mea de nefumator.

    Astept minusurile!
    • 0 (2 voturi)    
      update (Luni, 30 martie 2009, 15:06)

      ispy [utilizator] i-a raspuns lui eu

      poza e din arhiva familiei. acu s-o fi lasat si de fumat, si de mincat mere verzi.
  • +2 (4 voturi)    
    Guvernanti, TREZITI-VA! (Duminică, 29 martie 2009, 23:33)

    Stef [anonim]

    Stimabile,

    Din pacate cazul mentionat de domnia ta nu este singular. Romania "duhneste" de asemenea situatii nefericite. Numarul acestor "drame anonime" (pentru ca asta sunt pentru guvernanti) va continua sa creasca intr-un ritm ametitor, daca alesii nostrii nu se trezesc din buimaceala care i-a lovit de la alegeri incoace.
  • +6 (6 voturi)    
    nu e bine sa mananci carne la fiecare masa (Duminică, 29 martie 2009, 23:36)

    Ovidiu [anonim]

    deoarece s-a dovedit ca aceasta, mai ales cea roshie creste riscul cancerului.

    Este bine sa se manance legume, zarzavaturi si chestii cat mai naturale.
    • +2 (2 voturi)    
      plus (Luni, 30 martie 2009, 9:11)

      ispy [utilizator] i-a raspuns lui Ovidiu

      o tigara pe stomacu gol face cit o masa copioasa plina de vitamine delicate pentru ten.
  • -2 (10 voturi)    
    articolul este slab (Luni, 30 martie 2009, 0:01)

    toto [anonim]

    incoerent, nu spune nimic. Doar niste bajbaieli despre criza ca e subiect la moda.
  • +1 (5 voturi)    
    Blana mea (Luni, 30 martie 2009, 1:06)

    iosif Stalin [anonim]

    Numele meu este Stalin: Iosif Stalin. Criza este de fapt viata noastra, a romanilor. Am 34 de ani acum. Asta inseana ca mai mult de 50% din viata mea am trait in criza, cu fasole, cartofi si macrou inghetat. Nu am copii si nici nu am vreo sansa. Viata noastra s-a decis deja. Nu la un nivel superior, la un nivel inferior. Noi suntem suboamenii unei lumi care nu doreste suboameni. La televizor ne invata ca esti un ratat daca nu ai 7 femei, 7 case si 7 masini. Ce mama zmeului cautam atunci in cursa asta e care nu o putem castiga? Criza mondiala a facut victime exact unde nu trebuia: sunt un om harnic si imi iubesc locul meu in tara asta. Ca rasplata am fost concediat. Doar pentru ca americanii au un sistem care spune ca cine are bani este automat fericit si Bill Gates este Preafericitul.
    As vrea sa vad comentarii la postarea mea.
    Pace
    • +1 (1 vot)    
      criza ca sansa (Luni, 30 martie 2009, 8:34)

      Ililie [utilizator] i-a raspuns lui iosif Stalin

      Orice lucru bun are si o parte rea, si orice lucru rau are si o parte buna. Crizele duc la analize, evaluari si intrebari, iar daca gasim raspunsul si cauza, putem sa remediem si sa avem chiar mai bine decat inainte. Vorbesc din experienta. Am fost un fiu risipitor, candva mi-am recunoscut greseala si m-am intors din drum. De multe ori suferinta este necesara ca sa ni se deschida ochii si urechile, ca sa vedem, sa auzim si sa cercetam lucruri esentiale, pentru care altfel nu am avea timp sau interes.
      Dumnezeu spune ca mustra si pedepseste, pe cine iubeste.
    • +1 (3 voturi)    
      Ceausescu (Luni, 30 martie 2009, 8:57)

      Crizatul [anonim] i-a raspuns lui iosif Stalin

      se rasuceste in mormant, pentru ca a fost dobitoc si nu si-a dat seama ca ne poate cumpara cu niste pasapoarte.
      Raspunsul pe care il cauti este in cartea lui John Perkins "Memoriile unui asasin economic".
      Citeste-o! Ai sa gasesti acolo toate raspunsurile legate de criza mondiala, de rolul si locul nostru ca indivizi in societate si al Romaniei in general.
      Dupa aceea te vei linisti. Nu-ti va mai pasa de nimeni decat de tine.
      Iti doresc toatre cele bune si ai grija de tine.
  • 0 (4 voturi)    
    !! (Luni, 30 martie 2009, 1:25)

    teo [anonim]

    Bun articol. Ai dreptate, dar crezi ca poate romanul de rand sa faca ceva? Nu. Totul depinde numai si numai de cei ce sunt in fruntea statului asta. Si te asigur ca pe ie nu-i doare de Dan si Corina, si in general de nimeni din tara asta care se straduieste sa munceasca cinstit. Ei au mult mai multe probleme delicate de rezolvat precum in ai sutine in afaceri pe marii capitalisti romani, de a mari salariile demnitarilor statului, de a gasi joburi bune pentru membrii familiilor lor, de a face pensii fabuloase judecatorilor sau procurorilor, sa gaseasca noi biruri pe spinarea oamenilor de rand si ... mai vreti, pentru ca sunt multe.
    Nu va asteptati sa vina zile mai bune, pentru ca nu vor veni. Nici nu stiu ce va trebui sa facem. Chestia cu inca o revolutie e totala utopie, sa nu ne ducem la vot sau chiar sa ne ducem masiv iarasi nu mai are nicio valoare. Eu unul am sa ma rog la Dumnezeu sa ne dea un om, macar un roman adevarat, care sa fie corect si sa aibe putere de decizie in tara asta. El poate o sa coordoneze un program coerent de reconstructie al tarii si doar asa printr-o munca organizata vom reusi. Pacat de Romania, o tara asa de frumoasa, inca bogata, cu oameni extraordinari dar din pacate fara conducatori de valoare!!
  • +6 (6 voturi)    
    Razvan si Elena, Razvan si Madalina (Luni, 30 martie 2009, 1:46)

    Observator [anonim]

    Inteleg ca autorul a baut vin cu Razvan si Elena dar cind ciresc mai jos despre Razvan si... Madalina (?!!) imi dau seama ca fie ca autorul a exagerat cu vinul, fie Razvan, disperat, a apelat la Madalina ca sa scape de saracia de Elena! :-)
  • -1 (3 voturi)    
    . (Luni, 30 martie 2009, 8:04)

    Daniela [anonim]

    "Un proiectant are nevoie de un birou de proiectare, nu se simte bine ca vanzator la supermarket."
    daca ar fi simti cu adevarat ca sunt in criza ar accepta multumiti si slujba ca vinzator la supermarket
    nevoia te mai smereste, iar acel nu se simte bine ca.... isi pierde valoarea, revenindu-se la valori adevarate
  • +6 (6 voturi)    
    Bloc (Luni, 30 martie 2009, 8:53)

    edy [anonim]

    Trebuie sa va ganditi ca sunt altii mai necajiti, care stau la bloc, care nu au posibilitatea de rosii, ceapa, etc. sau si mai rau care stau in gazda, si sunt acuma someri. Pentru acestia e si mai rau...
  • +2 (2 voturi)    
    Titlu?! (Luni, 30 martie 2009, 9:21)

    criticul [anonim]

    Oare Jonathan Safran Foer n-o vrea niscaiva drepturi de autor pentru titlu?! :D
    E frumos, dar copiat...
  • +1 (3 voturi)    
    Reconfortant (Luni, 30 martie 2009, 9:56)

    sabertooth [utilizator]

    articol, hotnews.

    Felicitari.
  • +1 (1 vot)    
    ... (Luni, 30 martie 2009, 10:07)

    Nautilus [anonim]

    "Ce sanse are un sef de halta (un macagiu, un muncitor in triaj) sa-si gaseasca de lucru, in special fara cursuri de recalificare? Absolut nici una. Ce sanse are un sef de halta (un macagiu, un muncitor in triaj) disponibilizat sa devina alcoolic, depresiv, violent, sa-si bata mai abitir nevasta, sa-si injure copiii, frustrat fiind ca nu are ce sa le puna pe masa? Multe, foarte multe sanse."

    Descrie foarte bine realitatea "epocii Victor Ciorbea", dar atunci populatia (atat a agentilor economici cat si a salariatilor) nu facea tambalaul de acum. E oare Boc mai incompetent decat predecesorul lui?.... :)

    ~Nautilus
  • 0 (0 voturi)    
    >>>>>>>> (Luni, 30 martie 2009, 10:07)

    Julian [anonim]

    Dar e bine ca pe timp de criza intotdeauna exista o afacere care prospera: CARCIUMILE. Nu am auzit de nici una care sa dea vrodata faliment. Mai ales ca romanu permanent isi ineaca amaru, si nu cauta niciodata o solutie. Cam meritam sa fim exploatati de straini pt k niciodata nu ne folosim mintea.
  • +4 (4 voturi)    
    raspunsuri (Luni, 30 martie 2009, 11:46)

    catalin sturza [utilizator]

    @ eu: Corina nu este femeia din poza; nici unul dintre personajele articolului nu apare in poza. Din cate stiu, totusi, Corina s-a lasat de ceva timp de fumat.

    @Observator: Cititi "Razvan si Elena" peste tot; Madalina nu exista, e o scapare de-a mea (trebuie facuta corectura de rigoare in text). Multumesc pentru observatie. Speculatia e amuzanta, insa nu "tine".

    @Criticul: Da, o parte din titlu e al lui Foer (traducerea romaneasca pentru "Extremely Loud & Incredibly Clouse"), insa titlul intreg e al meu. E mai degraba o trimitere la Foer, nu cred ca am incalcat drepturile de autor.

    @anonim: Cazurile sunt reale. cele doua familii (ma rog, Razvan si Elena nu s-au casatorit inca) se trezesc in fiecare dimineata exact in situatia pe care am descris-o aici. Bine a observat insa cineva ca in Romania sunt multi, foarte multi oameni in situatia lui Razvan si a Elenei.
  • +1 (1 vot)    
    se poate si mai rau?!.. (Luni, 30 martie 2009, 12:48)

    xctln [anonim]

    Excelent articolul, deoarece surprinde foarte frumos si sensibil dimensiunea umanitara a unei crize economice care la noi este de-abia la inceput. Oricum, e greu de imaginat ca situatia protagonistilor ar putea mai grea decit este acum. Decit poate in caz de razboi, Doamne fereste!...
  • -1 (1 vot)    
    Disponibilzarile sint necesare!! (Luni, 30 martie 2009, 13:16)

    xctln [anonim]

    Guvernul nu poate sustine artificial, din bani publici, niste job-uri doar pentru a amina un colaps social. COSTUL SOCIAL, oricit de eufemistic ar suna, ESTE NECESAR si doar disponibilizind acele locuri de munca si reorganizind economia pe principii de eficienta se poate iesi din criza. Din criza economica vom iesi doar daca facem CEVA (ex. disponibilizind job-uri), nu stind cu miinile in sin si ateptind ca va trece criza, precum trece o ploaie de vara. Cu cit guvernul va gasi mai repede solutii si cu cit ele vor fi mai eficiente, cu atit mai repede protagonistii articolului si altii asemenea vor putea reintra in circuit. De ce sintem cu totii cuprinsi de acest umanitarism sentimentaloid si nu intelegem ca, vrem nu vrem, disponibilizarea, somajul, inghetarea salariilor, diminuarea lor etc. sint masuri necesare pentru ca lucrurile la nivel macro sa se echilibreze pe termen mediu si lung.
    • +1 (1 vot)    
      v-au implantat cipuri (Luni, 30 martie 2009, 16:09)

      bzl [anonim] i-a raspuns lui xctln

      Al cui guvern il sustii tu si de ce? Iar sunteti de acord cu incompetenta altora?
    • 0 (0 voturi)    
      Necesare?? (Marţi, 31 martie 2009, 13:53)

      Oana M [anonim] i-a raspuns lui xctln

      Atunci disponibilizeaza-te tu! Toate lucrurile de pe lumea asta sunt necesare si obligatorii pentru a sluji anumite interese. De ce sa slujim interesul altuia si nu pe al tau?

      De sustinut poate sa sustina cu bani de la buget, insa de ce ar sustine mai multe costuri sociale cand banii respectivi poti sa ii distribui ca profituri mai mari in alta parte?

      Stiu ce vorbesc. Sunt manager si stiu ca orice fond din orice companie poate avea modo grosso doua destinatii: ramane in tara sau nu, ramana la angajati sau se duce pe profit samd. Rationamentul este valabil daca se aplica unui individ, unei tari sau mai stiu eu cui.

      DECI, CAND TE AUTODISPONIBILIZEZI?
  • 0 (0 voturi)    
    acum e timpul ca la stat sa se faca curatenie (Luni, 30 martie 2009, 13:20)

    marius [anonim]

    Acum e timpul ca la stat sa se faca curatenie. Si o spun, bugetar fiind. Cel putin o treme din functionari si din cei angajati in companiile mari ce tin de stat, de la TVR la CFR, pot fi dati afara. Azi am putut asista pe viu cum 6 (sase) insi de la CFR au instalat un semn din acela cu crucea Sf. Anfrei la o trecere. Nu au scos stilpul din pamint, nu, au scos vechiul semn si au pus altul. DECI: unul dadea indicatii, unul tinea un cablu, altul a dat drumul la ap. de sudura, unul a sudat, in fine ultimul a sters de parf semnul dupa ce a fost pus. Va jur ca e adevarat si am asistat personal la scena (imi pare rau ca nu am filmat). Era de cascadorii risului. Apoi au plecat la alt semn, pe partea cealalta. Pai din aia 6 citi ar merita sa fie angajati de fapt? Maxim DOI. Singurele domenii de care nu m-as atinge ar fi sanatatea si invatamintul, unde chiar as face angajari. INsa cu introducerea unor evaluari periodice, ca asa sa ne facem ca operam/predam nu mai merge. Cine face treaba ramine, cine nu, nu. Insa, nu imi pun multe sperante. Aia cu pile vor ramine, cei ce mai muncesc insa nu au spate, PA si PA. Ca in Romanica.
  • +2 (2 voturi)    
    Multumim de clarificari (Luni, 30 martie 2009, 14:02)

    anon [anonim]

    @catalin sturza : multumim de clarificari
  • 0 (0 voturi)    
    Un articol foarte bine scris (Luni, 30 martie 2009, 14:57)

    Tantza si Costel [anonim]

    Felicitari autorului acestui articol, este un articol foarte bine scris despre oamenii obisnuiti ai acestei tarii chinuite ce se numeste Romania.
  • 0 (0 voturi)    
    criza (Luni, 30 martie 2009, 15:28)

    cosmin [anonim]

    Saracii oameni. Insa nu stiu ce sentimente ma incearca. Anul trecut am avut de lucru in agricultura. Am avut nevoie de oameni. Cateva zile vreo 10 insi. Credeti-ma ca in vreo 6 sate inconjuratoare deabia am gasit niste prapaditi de tig ... romi care sa dea la lopata. Si daca nu dadeam si eu in rand cu ei si sa mai dau si din gura sa ii tot indemn la munca nu faceam nimic. Asa ca sincer cei care stau in varf de bloc si se plang ca nu au ce manca din cauza crizei nu prea merita ascultati. De bine de rau in Romanica exista varianta alternativa in agricultura. Oare cati dintre disponibilizati vor veni si anul asta sa dea la lopata la mine sau la alti ca mine in schimbul unei sume destul de frumusele????
    Parerea mea e ca mai bine stau si butoneaza telecomanda si urla cat ii tin gura ca le este foame.
    Eu de bine de rau o sa dau in continuare la lopata insotit sau nu dar sincer m-am cam saturat de vaicareli gratuite.
    • 0 (0 voturi)    
      ... (Luni, 30 martie 2009, 17:09)

      x [anonim] i-a raspuns lui cosmin

      Exact asta am vrut sa scriu si eu. N-ai job ? Pune mana pe o lopata.
  • +1 (1 vot)    
    nu e chiar asa (Luni, 30 martie 2009, 16:52)

    ina [anonim]

    ...cum se spune in articol, adica unele firme avand pretextul crizei, incep sa trimita in somaj anumiti angajati. Nu cred ca exista firma privata care sa nu fi pierdut o serie de comenzi, tot datorita crizei, pentru ca piata este in expectativa, nimeni nu mai face investitii in nimic si, neavand comenzi, cu ce sa mai acoperi salariile? Ce sa faci? Sa aduci bani de acasa pentru a plati niste muncitori care si-asa mai mult stau decat sa puna umarul la redresarea situatiei? Asta e o prostie...sa mai spunem ce impozite se cer pe amaratele alea de salarii, statul ar trebui sa scada presiunea asupra firmelor, dar este imposibil, tot de la firmele private reusesc sa stoarca inadmisibil de mult, pentru a plati pensiile si somajul, etc. N-are nimic, dupa ce vor falimenta majoritatea firmelor mici si mijlocii, sa vedem de unde mai stoarce statul banii pentru asistatii sociali care vor fi din ce in ce mai multi!
  • 0 (0 voturi)    
    Scuza sau nu .. va zic ca nu e asa (Luni, 30 martie 2009, 20:41)

    Vlad [anonim]

    E neplacut sa citesti ca aceasta criza e motivul perfect sa faci disponibilizari. Am propria companie, 10 angajati - domeniul IT. Nu pot angaja si da afara dupa propriul plac - ma costa sa angajez, ma costa sa dau afara. Cei care zic ca folosesc criza sa dau oameni afara ii rog sa se duca si sa vorbeasca cu firmele care au restante de plata la mine si pe care daca le duc in justitie sa-mi plateasca, vor plati peste 12 luni. Cu ce imi platesc oamenii pana atunci? Am de lucru, nu ma plang. Nu am bani pentru ca altii nu ma platesc pe ce le-am facut. Nu dau afara, mai strang cureaua din alte cheltuieli (din decembrie tot fac asta). Voi da afara daca, pana in luna mai, nu incep sa primesc din restante.
    Cei care credeti ca e o criza falsa, va zic: nu e falsa. E reala. Orice elan aveam acum 1 an, e taiat de altii. Si nici nu am ajuns inca la un punct in care sa stim macar ce urmeaza. Stim doar ca e o criza care va continua.
    • 0 (0 voturi)    
      Salut, Vlad (Luni, 30 martie 2009, 22:30)

      Gigel [anonim] i-a raspuns lui Vlad

      Salut Vlad, sunt exact in aceeasi situatie, dar iti dau un sfat: du-te si cauta solutii pentru tine si angajatii tai. Chiar nu merita sa iti pierzi timpul incercand sa explici ( oricum sunt prea limitati ca sa inteleaga ) celor ce cred ca dupa ce te chinui sa gasesti oameni, apoi ii formezi, iti vine sa ii dai afara asa, ca sa fii in "trend" cu criza.

      Iar celor ce sunt concediati, le recomand sa faca acelasi lucru : adica sa lupte pentru ei si familiile lor ( se pare ca Dumnezeu este destul de ocupat acum!). Exista destul loc in agricultura ! Eu am o vie si anul trecut am muncit-o doar eu cu niste tigani ( 40RON + mancare, cafea si tigari / zi) !

      Mult noroc iti urez tie, Vlade si celorlalti !
  • 0 (0 voturi)    
    REGRET (Luni, 30 martie 2009, 21:02)

    mihai [anonim]

    sa le ajute dumnezeu
    • 0 (0 voturi)    
      Dumnezeu sa ii ajute sa fie sanatosi (Luni, 30 martie 2009, 22:44)

      Vasile [anonim] i-a raspuns lui mihai

      Dumnezeu sa ii ajute sa fie sanatosi, in rest poate ar trebui sa se agite si ei cumva.

      Si un pic de solidaritate. Autorul poate ne spune si ce a incercat el sa faca sa ii ajute ( sfaturi, orice ). Poate ajuta si la altii.
  • 0 (0 voturi)    
    Frunze (Luni, 30 martie 2009, 21:06)

    bedexe [anonim]

    De ce oare criza inseamna doar taierea frunzelor din organigrama?

    Sunt oamenii care efectiv muncesc si aduc ceva intr-o companie.

    Exista insa o sleata de ”middle-management” care consuma mult (au salarii mari, sunt inteligenti si se ascund ). Iar organigrama sa fie ca un arbore, este ca un cartof.

    CFR are nevoie de reforma, de analiza si eficientizare si nu neaparat disponibilizari.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version