Patriarhul Daniel si IPS Anania
Foto: AGERPRES

Disputa din jurul pasapoartelor biometrice a adus la lumina un conflict mai vechi intre Patriarhul Daniel si Mitropolitul Bartolomeu Anania. Sfantul Sinod a decis joi, 26 februarie, ca pasapoartele biometrice nu sunt periculoase si ca teoriile legate de numarul 666 nu au fundamente teologice. Anterior deciziei Sinodului, Mitropolitul Bartolomeu Anania sustinea ca introducerea pasaportului biometric reprezinta o ofensa la adresa intregului popor roman.

  • Un element-cheie al acestei dispute il reprezinta si faptul ca introducerea pasapoartelor biometrice a fost catalogata ca semn al Satanei de catre parintele Iustin Parvu de la manastirea Petru Voda, care este in subordinea Mitropoliei Moldovei - condusa din 2008 de IPS Teofan, un apropiat al mitropolitului Bartolomeu.

Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane (BOR), condus de Patriarhul Daniel a anuntat joi ca nu se opune introducerii pasapoartelor biometrice. Reprezentantii Patriarhiei au comentat public si atitudinile unor monahi precum Iustin Parvu, care au facut legatura intre introducerea pasapoartelor biometrice si Apocalipsa biblica.

“Numarul 666 este mentionat in Apocalipsa, dar el este ca si orice alt numar. Il avem in telefoane. Daca il gasim pe oriunde altundeva nu trebuie sa ne temem”, a declarat parintele Constantin Stoica, purtatorul de cuvant al Patriarhiei. El a mai mentionat ca monahii care au speculat pe marginea acestui subiect au exagerat si au oferit presei “informatii senzationale cu un caracter indoielnic”. Parintele Stoica a mai mentionat ca si el isi va face un pasaport biometric.

In comunicatul oficial al Patriarhiei se mentioneaza ca deciza nr. 638/2009 a Sfantului Sinod prin care Biserica Ortodoxa se exprima pentru introducerea pasapoartelor biometrice a fost luata in unanimitate.

Cu toate acestea, polemica in interiorul BOR este publica. Unul dintre contestatarii deciziei de introducere a pasapoartelor biometrice este Mitropolitul Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului - Bartolomeu Anania. “Eu nu am fost la lucrarile Sfantului Sinod. Sunt aici izolat si nu mi-a parvenit nici un fel de decizie, dar imi mentin punctul de vedere exprimat public”, a declarat pentru HotNews.ro Bartolomeu Anania.

Cu cateva zile inainte, pe 18 februarie, IPS Bartolomeu a prezentat presei pozitia oficiala a Mitropoliei Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului, prin care condamna introducerea pasapoartelor biometrice.

“Argumentul ca acest sistem de supraveghere contribuie la identificarea si urmărirea delicventilor constituie o ofensa la adresa intregului popor roman, care nu poate fi tratat ca o banda de infractori. Acest sistem de supraveghere e un atentat la libertatea si intimitatea oamenilor, drepturi consfintite nu numai de legile civile, ci si de normele religioase. E ca si cum un duhovnic ar divulga secretul spovedaniei, fapt aspru pedepsit in randuielile bisericesti, dar cu drept de cetatenie in sistemul transparentei fara perdea”, se arata in luarea de pozitie semnata de IPS Bartolomeu Anania.

Mitropolia Moldovei, locul de unde a pornit disputa pasapoartelor biometrice

Un alt element important in disputa din interiorul BOR pe marginea pasapoartelor biometrice este si faptul ca in 2008 au avut loc in Sfantul Sinod alegerile pentru functia de Mitropolit al Moldovei, loc ramas liber dupa ce Daniel a fost ales Patriarh. In cursa au fost aruncati apropiati ai IPS Bartolomeu si ai Patriarhului Daniel. Potrivit analistilor teologi, de acesta data a castigat Mitropolitul Anania. Mai precis, Sfantul Sinod l-a ales ca Mitropolit al Moldovei pe IPS Teofan, care este un apropiat al IPS Bartolomeu Anania.

De mentionat este faptul ca intreaga isterie a pasapoatelor biometrice a plecat din Moldova. Parintele Iustin Parvu de la Manastirea Petru Voda, manastire din subordinea Mitropoliei Moldovei a semnat mai multe luari de pozitie in care sustine ca pasaportul biometric este un semn al diavolului si prevesteste Apocalipsa. Potrivit Patriarhiei aceste luari de pozitie nu au fost girate de Biserica Ortodoxa Romana.

Disputa pentru preotii-candidati

Un alt episod in care Mitropolitul Anania a avut o pozitie diferita fata de cea a Patriarhului Daniel a fost inregistrat in 2008 inainte de alegerile locale. Pe 7 martie 2008, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe a decis sa permita preotilor sa candideze la alegerile locale. Reprezentantii Patriarhiei argumentau ca au luat aceasta decizie la solicitarile venite din partea preotilor din teritoriu si a faptului ca ar exista o traditie in implicarea acestora in administratia locala.

Pe 12 martie IPS Bartolomeu a semnat o circulara adresata preotilor din subordinea sa in care ii indemna sa nu candideze la alegeri. “Preotul este un soldat al bisericii, si i se permite in mod excepţional să participe la viaţa cetăţii. Preotii se abtin de la implicarea lor in organismele politice ale statului, cum sunt consiliile locale si judetene”, declara Mitropolitul Anania in 2008

Disputa de putere dintre IPS Bartolomeu si actualul Patriarh Daniel a iesit pe scena publica dupa moartea fostului Patriarh Teoctist. IPS Bartolomeu si pe atunci Mitropolitul Daniel au candidat pentru functia de Patriarh. In final Patriarh a fost votat IPS Daniel care a obtinut 95 de voturi in timp ce IPS Bartolomeu a obtinut doar 66 de voturi.

Analistii teologi apreciau ca noul Patriarh Daniel trebuie sa aleaga intre a moderniza BOR sau sa continue politicile conservatoare apropiate de Biserica Ortodoxa din Rusia. Aceasi analisti sustin ca Patriarhul Daniel a ales calea reformei. Ca argument sunt realizarile BOR din ultimul an. La nivel de imagine BOR a infiintat un post de televiziune, o agentie de stiri si a demarat o ampla campanie de construire de biserici si manastiri.

IPS Bartolomeu este vazut ca un adept al conservatorismului proliferat de Biserica Ortodoxa din Rusia si cea din Grecia. In ultimii ani cele doua foruri bisericesti si-au exprimat vehement opozitia fata de unele inovatii tehnologice precum pasaportul biometric. De remarcat este si faptul ca asociatiile si organizatiile, printre care si Noua Dreapta, care au organizat protestele impotriva introducerii pasaportului biometric si-au argumentat opozitia folosindu-se si de declaratiile publice ale celor doua biserici amintite mai sus. Puteti citi aici cateva din aceste pozitii.