Interzicerea cumularii pensiei cu salariul: Guvernul Boc gafeaza din graba, foame de bani si cumul de populism   

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Miercuri, 7 ianuarie 2009, 19:06 Actualitate | Esenţial

Cine castiga?
Foto: AGERPRES
In 30 decembrie 2008, Guvernul Boc i-a tuns pe toti cu ordonanta 230, in mod egal si nediscriminatoriu: pe magistrati, pe fostii militari si politisti, dar si pe actorii, profesorii si medicii reveniti in sistem dupa pensionare. Guvernul a mai turnat in textul ordonantei o picatura de populism, solicitandu-le militarilor si politistilor care aleg salariul sa returneze platile compensatorii incasate la pensionare. Ce a urmarit Guvernul? Ce a iesit? Un mic dezastru.

Nici o dispozitie constitutionala nu impiedica legiuitorul sa suprime cumulul pensiei cu salariul, cu conditia ca o asemenea masura sa se aplice in mod egal pentru toti cetatenii, iar eventualele diferente de tratament intre diversele categorii profesionale sa aiba o ratiune licita”, scrie Curtea Constitutionala in motivarea unei decizii pronuntate in 6 iulie 2005. Atunci, Curtea declarase neconstitutionala o prevedere care le interzicea doar procurorilor si judecatorilor sa cumuleze pensia cu salariul.

Starea de fapt
  • Guvernul Boc a avut in vedere cateva realitati simple: fondul de pensii este gol sau prabusit, cum l-a caracterizat insusi Traian Basescu inainte si dupa campania electorala. Altfel spus, in contextul crizei, Guvernul s-a vazut obligat sa taie masiv cheltuielile publice, sa stopeze risipa si sa elimine categoria bugetarilor de lux.
  • Totul a inceput in 1998, odata cu restructurarea marilor unitati militare. Ca sa indeplineasca standardele NATO, Romania a incurajat iesirea militarilor la pensie, platindu-le solde compensatorii (OUG nr. 7 din 1998). Generalii din armata si politie s-au pensionat, la fel simplii ofiteri, au incasat platile compensatorii insemnand cateva solde bune, iar ulterior multi au revenit in sistem. Numai Ministerul de Interne raporteaza astazi 350 de cumularzi. La fel s-a intamplat in cazul unor servicii speciale ca Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS). Astfel, pe langa pensie incasau si salariu. Nici o lege nu le-a interzis asta. 
  • La fel au procedat procurorii si judecatorii. Au profitat de faptul ca, potrivit statutului magistratilor, pot iesi mai repede la pensie decat alte categorii profesionale. La fel ca militarii si politistii, si ei au revenit in sistem, profitand de eterna lipsa de cadre din magistratura. Fostul ministru al justitiei, Monica Macovei, modificase legea interzicandu-le judecatorilor si procurorilor pensionati sa mai revina in sistem. Curtea Constitutionala a desfiintat noile reguli prin Decizia pronuntata in 6 iulie 2007. Astfel, zeci de judecatori de la Inalta Curte si de la alte instante cumuleaza pensie si salariu, veniturile lunare incasate de la buget depasind in multe cazuri 150 de milioane de lei (in jur de 4.000 de euro). 
  • Si in alte zone bugetare s-au inregistrat situatii aberante: celebrul caz Florea Geica, consilier la Autoritatea Aeronautica Civila, incasa de la buget pensie si salariu, venituri care depaseau 200 de milioane de lei vechi. Si alte institutii de stat, ca Agentia Nationala de Integritate, au angajat politisti pensionati intre timp. Altfel spus, vorbim de un fenomen de proportii. 
  • La fel s-a intamplat in invatamant si in sanatate, unde tinerii absolventi de facultate se plang ca nu mai pot ocupa posturi tocmai din cauza pensionarilor care picotesc la catedra sau prin spitale. La randul lor insa, pensionarii reveniti in sistemul medical sau de educatie ii acuza pe cei tineri ca nu vor sa se angajeze pe un salariu de 10 – 15 milioane. Numai in Capitala, profesorii pensionari suplinesc peste 500 de posturi.  
  • Astfel, Romania s-a transformat incet intr-o tara de cumularzi si risca sa devina tara tinerilor pensionari reangajati la stat.
Ce a iesit
  • Grabit sa faca rost de bani si sa-si consolideze imaginea de “Guvern responsabil”, ministrii cabinetului Boc n-au prevazut ca ordonanta nu loveste doar in bugetarii de lux descrisi mai sus, ci si intr-o larga categorie de bugetari saraci: profesori, medici, actori, dar si in fosti politisti sau militari care n-au revenit in sistem, ci s-au angajat, tot la stat, ca functionari sau profesori.
  • Actori renumiti ca Victor Rebengiuc, Mircea Diaconu sau Ion Caramitru au iesit public cu critici dure impotriva Guvernului Boc, amenintand ca vor ataca ordonanta in instanta. Actorii pensionati s-au plans ca noile reguli le interzice practic sa mai joace, desi inca pot si isi doresc sa o faca, iar daca ar alege salariul ar fi privati pe nedrept de un drept castigat dupa zeci de ani de munca: pensia.
  • Iata doar un exemplu de caz nedreptatit de OUG nr. 230, publicata in M.Of. nr. 4 din 2009: “Am fost ofiter activ pana in 1998 si am iesit la pensie in baza Ordonantei nr. 7/1998. Am primit salarii compensatorii 49 milioane de lei vechi. I-am investit intr-o afacere care nu a mers. In anul 2001 m-am angajat la Corpul Gardienilor Publici, iar din 2005 lucrez la Politia Comunitara, avand un salariu net de 1.700 lei. Pensia mea este de 1.500 lei. Am credite cu rata lunara totala de 1.000 lei. Am facut aceste credite pentru cumpararea apartamentului, masina Cielo si centrala termica. Deci nu am facut credite pentru a cumpara obiecte de lux. In situatia ca imi pierd serviciul venitul meu va fi de 1.500 lei, din care 1.000 lei rate. Cum pot trai cu sotia, care nu mai are serviciu, din suma de 500 lei?”.   
  • Altfel spus, exista o categorie mai restransa de fosti militari si politisti care, de buna credinta, s-au pensionat si tot de buna credinta s-au angajat ulterior intr-o functie publica. Statul le-a dat aceasta posibilitate legala, si au angajat intre timp credite pe care astazi s-ar vedea in imposibilitatea de le mai plati daca raman fara slujba. Veti spune ca n-au decat sa se angajeze in sectorul privat, insa multi s-au specializat ulterior tocmai ca functionari la stat, iar in contextul crizei le-ar fi mult mai dificil sa gaseasca azi un loc de munca in sectorul privat. 
  • Ca lucrurile sa devina si mai complicate, guvernul Boc a strecurat in textul ordonantei regula ca militarii si politistii care aleg salariul sa returneze platile compensatorii primite la pensionare. Ministrul de interne, Gabriel Oprea, a dat primul semn ca va returna cei 25.000 de euro primiti la pensionare, insa majoritatea juristilor sustin ca e neconstitutional ca regula sa se aplice retroactiv. E ca si cum ai decreta ca, de astazi, e ilegal sa treci strada pe culoarea verde si sa amendezi toti pietonii care ieri au trecut pe verde. 
  • Presedintele UNJR, Dana Garbovan, sustine ca Ordonanta nu trebuie aplicata retroactiv si ca este anormal ca persoanele care au primit bani in mod legal de la stat sa ii returneze. "Nici o lege nu se aplica retroactiv. Exista un principiu al stabilitatii, care spune ca trebuie sa-ti reglezi conduita in functie de norma care se afla in vigoare. Daca legea ti-a permis sa cumulezi salariul cu pensia, ai facut-o in temeiul unei legi aflate in vigoare la data respectiva. Sa vina apoi o lege care sa-ti nege drepturi pe care tu ti le-ai exercitat in baza unei alte legi inseamna sa aplici retroactiv o lege", a explicat, pentru NewsIn, presedintele Uniunii Nationale a Judecatorilor din Romania, Dana Garbovan. Altfel spus, e de asteptat un val de procese din partea celor care astazi sunt pusi sa aleaga intre pensie si salariu sau sa returneze platile compensatorii. 
  • Guverul Boc a dat miercuri o prima derogare in cazul medicilor, care vor putea cumula pensia cu salariul, dar numai in baza unui contract incheiat pe perioada determinata. Nu e clar insa de ce militarii, politistii sau pilotii nu pot beneficia de acest drept. Inapoi la motivatia deciziei din iulie 2005 pronuntata de Curtea Constitutionala: “Nici o dispozitie constitutionala nu impiedica legiuitorul sa suprime cumulul pensiei cu salariul, cu conditia ca o asemenea masura sa se aplice in mod egal pentru toti cetatenii, iar eventualele diferente de tratament intre diversele categorii profesionale sa aiba o ratiune licita”. 
  • E de neinteles de ce Guvernul n-a recurs la alte solutii posibile: plafonarea cumulului ca in Franta sau suprataxarea salariului cumulat cu pensia, ca in Ungaria. Dovada erorii este ca astazi, acelasi Guvern se vede nevoit sa negocieze separat cu profesorii, cu medicii si cu actorii, categorii bugetare cu venituri mai mici decat fostii militari, politisti, judecatori sau procurori. 
  • Populismul are un pret, iar masurile adoptate in pripa se lovesc pana la urma de Constitutia si de legea cu care premierul Emil Boc pretinde ca umbla inarmat pana in dinti.
Citeste AICI integral textul ordonantei de urgenta 230 prin care se intezice cumulul pensiei cu salariul

Citeste si Cum se cumuleaza pensiile si salariile de la stat in Germania, Ungaria, Cehia si Franta




  
6802 vizualizari
  • -8 (18 voturi)    
    impostorii (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 19:40)

    mihai [anonim]

    guvernul unineuronilor atat poate la fel ca si celelalte guverne ale ciumei rosii .din gresheala in gresheala spre victoria finala . nori negri s-au abatut din nou deasupra tzarii.
    • +10 (14 voturi)    
      Bine a facut guvernul Boc! (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 22:48)

      roxana-clara [anonim] i-a raspuns lui mihai

      Ia sa mai fie toti astia vocali mari personalitati la privat, nu la stat! E normal sa nu mai cumuleze pensiile cu salariile in sectorul de stat! Daca sunt cu adevarat capabili, nu vor avaea probleme sa migreze in sectorul privat. Ne sufoca toate mariel astea autointitulate personalitati de neinlocuit. Ia sa mai vina si tinerii, ca au luat-o mai putin in freza de la comunisti.
      • +6 (8 voturi)    
        se putea si mai bine (Joi, 8 ianuarie 2009, 8:31)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui roxana-clara

        Salut decizia guvernului, dar ma surprinde neplacut faptul ca n-au avut pe langa ei un amarat de jurist care sa le spuna ca nu se poate pune aplicare retroactiv.
        Mi se pare o chestiune de bun simt.. de ce s-au reangajat la stat? Pentru ca vor sa ajute statul? Pai atunci de ce s-au mai pensionat?
        O lege proasta i-a lasat sa se pensioneze cand ei inca mai puteau sa munceasca 10 de ani. Acum eu, care lucrez la o firma privata, ii platesc micului politist comunitar / pensionar salariu, pensie si undeva in spate.. si salarii compensatorii. Bine ca nu si-a angajat niste rate si sotia lui inainte sa renunte la serviciu.. ca poate ar fi scris ca vrea inca o data salariile compensatorii.. deh.. are rate la banca.. si e problema statului, nu a lui. Gandire de oaie.
      • -5 (7 voturi)    
        Problema (Joi, 8 ianuarie 2009, 9:53)

        boc -boc [anonim] i-a raspuns lui roxana-clara

        Oricum draga mea de DOCTORI , PROFESORI SI ACTORI NUUUUUU mai ai tu nevoie . De imbolnavit te duci la particular , ca de ne permitem , de profesori , deja avem tastatura am invatat sa scriem . Si chiar sincer daca avam INTERNET de ce ne mai trebuie actori , da sincer ?
        Pacat .
        Ar trebui sa infintam cimitirul ELEFANTILOR si sa ai ducem acolo pe toti sa dispara . Dar draga mea Roxana-clara , sa ai duci primi pe parinti tai , ca ei nu mai au nevoie de pensie de la stat :))))
        • +3 (5 voturi)    
          Corect! (Joi, 8 ianuarie 2009, 10:59)

          nuem [anonim] i-a raspuns lui boc -boc

          Corect, pana muncesc, inseamna ca nu au nevoie de pensie. Pensia e un ajutor dat celor care, din cauza unei boli sau a varstei, nu mai pot sa munceasca. Ei pentru asta au contribuit: sa primeasca de la stat niste bani cand va veni vremea sa se retraga din activitate. Nu poti sa iei si pensie si sa si lucrezi in acelasi timp. Daca distinsii DOCTORI, PROFESORI si ACTORI vor sa lucreze in continuare, sa se multumeasca cu salariul, ca si milioane de alti oameni care muncesc cinstit si nu se lamenteaza atata. Cand vor fi prea obositi sa mai poata lucra, pot sta acasa pe pensia de la stat. Dar ei vor si pe cal si in caruta.
        • +4 (4 voturi)    
          exista sistemul privat! (Joi, 8 ianuarie 2009, 11:42)

          Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui boc -boc

          In toate domeniile de care zici, exista sistemul privat! Daca aceia sunt "mari valori", or sa alerge angajatorii privati dupa ei!

          Legea nu se refera decat la salariile celor care lucreaza la stat! Las'! sa mai vina si tineri! Ca si asa sistemul e intzepenit!
  • -8 (16 voturi)    
    populism (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 19:45)

    PaulR [utilizator]

    E singura masura populista luata de noul guvern? Nu. Guvernarea Boc ma surprinde prin neprofesionalism.
  • +5 (13 voturi)    
    Si pensie de la stat ,siu salariu de la stat este (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 19:52)

    Ludovika Ilieskaia [anonim]

    ...amoral !Dar pentru niste milogi din teatru , invatamant sau sanatate, fie, sa revenim si sa dam legea cersetoriei legale ! Pe aceiasi functie ia tataita actorasule sau bolsevikule Simirad mare ambasador in Cuba -o javra comunista , si pensie ia si salariu ! Vai de dreptul muncii din Romanika ! La munca egala salariu egal si (pe la dos) , de ce nu , o pensioara !

    cel putin Simirad cu partidul Moldovenilor, cea mai mare tradare a poporului roman, trebuia de mult sa zaca in puscarie !
  • +14 (20 voturi)    
    exact (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 19:59)

    suca [anonim]

    d-aia germania si polonia interzice cumulul si franta plafoneaza la ultimul salariu obtinut.
    ca e acest guvern populist
    nu s-a intrebat nimeni cum actorii tineri pot trai doar din salariu cand au si copii dar cei pensionari precum rebenciuc nu poate trai desi copii lui se descurca singuri acum.

    Daca guvernul asta arunca cu banii este acuzat de inconstienta. daca face economii este acuzat de populism. evident, carcotasi toti pot fi dar nu gandesc mai mult decat le dicteaza politica...
    • +8 (8 voturi)    
      corect (Joi, 8 ianuarie 2009, 9:07)

      mamalustefancelmare [utilizator] i-a raspuns lui suca

      Majoritatea celor iesiti la pensie au copii la casa lor pe salariul lor....Cunosc multi pensionari care inca mai lucreaza si castiga mult peste salariul unuia care are deja cativa ani in campul muncii...si nu mi se pare corect...La privat pot face ce vor ei, dar la stat unde sunt bani publici nu trebuie sa existe pensie+salariu....Daca se elimina mai de mult chestia asta acum era echilibru si nu mai existau atatea nemultumiri. Acum sunt obisnuiti cu bani (foarte) multi si normal ca sar la beregata guvernului....
  • +11 (13 voturi)    
    Pensie (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 20:02)

    Alex [anonim]

    Nu mai au loc tinerii doctori de toti pensionari care rod un ciolan f gros. Sa faca loc si la tineri ca le ajunge.
    • -6 (14 voturi)    
      a (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 20:41)

      nume [anonim] i-a raspuns lui Alex

      dc tu esti doctor atunci ar trebui sa-ti fie rusine pentru ca nu esti in stare sa scrii corect romaneste...
      si in al doilea rand experienta se acumuleaza in timp...oricat de destept e un putoi iesit dintr-o facultate nu se poate compara cu un profesionist care a acumulat experienta.
      Sunteti niste dobitoci
      Am 29 de ani.
      • +10 (10 voturi)    
        profesinistii (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 21:46)

        dan [anonim] i-a raspuns lui nume

        Nici tu nu stii sa scrii romaneste, nu pui virgule, semne ortografice...
        Experienta se cumuleaza daca apuci sa INCEPI sa profesezi, desteptule! Ce au facut toata viata? Nu au avut timp sa isi stranga bani sa isi traiasca batranetile in liniste? Chiar masurile luate de guvern sunt de bun simt: si plafonarea indemnizatiei pentru mame, si oprirea cumulului pensiei cu salariul, sper ca profesorii sa nu primeasca o crestere cu 50% a salariului, este mult prea mult pentru un profesor universitar care are sa zicem 3000 de lei sa creasca la 4500, in timp ce un asistent .... nici nu mai scriu! Parca nu cel tanar are nevoie de bani! Nu, cel cu experienta e mare si tare!!! Masurile populiste au fost ale guvernului anterior care a vrut sa castige prin masurile stopate de guvernul Boc! Nu spun ca e un guvern bun, are in componenta oameni indoielnici, dar masurile luate pana acum mi se par corecte.
        Un tanar inginer la privat, de 30 de ani, cu un salar de 800 euro.
      • -6 (8 voturi)    
        De acord (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 21:56)

        un roman [utilizator] i-a raspuns lui nume

        Am 30 de ani si nu vreau sa ajung la medic pe mana unui incepator habarnist.

        Astia care dati din gura fara sa stiti ce vorbiti si va bucurati de legile neghioabe ale lui boc o sa plangeti mult si bine cand se va duce tara de rapa.
        • +9 (9 voturi)    
          ! (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 22:26)

          ileana [anonim] i-a raspuns lui un roman

          Ai tot dreptul sa-ti alegi medicul!
          Si unii batrani sunt neghiobi ( si mai si uita in timpul operatiei sau consultatiei)
        • +8 (8 voturi)    
          (Joi, 8 ianuarie 2009, 1:15)

          Tetelu [anonim] i-a raspuns lui un roman

          Ordonanta nu-l opreste pe medicul pensionar sa profeseze in privat, da? Sunt spitale si policlinici private girla! Daca e asa de bun si cu experienta, sigur va fi bataie pe el!
          Nu le pling de mila nici actorilor pensionari. Nu-i opreste nimeni sa joace in soap-urile de pe pe acasa tv, romantica, protv, etc. Sunt facultati particulare unde pot preda (nu e IATC-ul alfa si omega).
          Deci daca iei salariul in privat, n-are guvernul nimic cu tine. Problema e ca la privati se cere performanta, ceea ce la stat nu prea exista.
          • +5 (5 voturi)    
            Corect (Joi, 8 ianuarie 2009, 11:03)

            nume [anonim] i-a raspuns lui Tetelu

            Ordonanta nu-l opreste pe medic sa profezeze nici la stat. Il opreste doar sa incaseze pensie in timpul asta. Medicul trebuie doar sa se hotarasca: Tataie, mai poti sa muncesti? Daca da, atunci hai si munceste si ia salar in continuare. Daca nu, atunci tine pensia si mergi in parc sa joci table. Dar nu poti sa iei si pensia si salariul. Ori esti prea obosit si batran ca sa mai muncesti, ori nu. Hotaraste-te.
        • +4 (4 voturi)    
          ha! (Joi, 8 ianuarie 2009, 8:55)

          mim [anonim] i-a raspuns lui un roman

          eu nu mi-as alege niciodata un medic care are +65 ani.
        • 0 (2 voturi)    
          no problem! (Joi, 8 ianuarie 2009, 11:47)

          Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui un roman

          cauta un medic pensionar, cu parkinson - iti garantez eu ca nu va fi greu sa gasesti!
      • +7 (7 voturi)    
        ? (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 22:24)

        ileana [anonim] i-a raspuns lui nume

        La doctori vorbim si de tratamente si de noi proceduri...nu doar de experienta tampa cu internatul, ca sa ai "pacientul sub supraveghere medicala"! ( si bani la plic, ca doar l-ai internat, astepti sa-i treaca).
        Sa lucreze in clinici, la privat , ca acolo putem sa-i ocolim! In spital orice medic tanar si bun, are probleme cu accesul la aparatura sau sala de operatii, ca-i trebuie aprobare de la fosila!
      • +7 (9 voturi)    
        cu mesajul asta... (Joi, 8 ianuarie 2009, 1:38)

        radukku [anonim] i-a raspuns lui nume

        ...esti penibil. Daca lui ar trebui sa ii fie rusine ca nu stie sa scrie corect, atunci tu ar trebui sa faci harakiri. Limbaj suburban si fara noima. Unul cu "experienta" (pensionar) nu mai e in stare sa isi aminteasca propriul nume. De ce crezi ca exista PENSIONARE? Pentru ca de la o anumita varsta nu mai esti in stare sa iti faci munca asa cum trebuie. Doctorii/profesorii care s-au pensionat pe la 50 de ani pe diverse motive, ca apoi sa continue sa profeseze ar trebui sa stea pe fundul lor si sa se bucure de pensie sau sa se angajeze in sectorul privat daca ii accepta careva. Daca tu ai 29 de ani inseamna ca s-a dus dracului viitorul Romaniei.
        @un roman: si daca iti zic ca stiu sigur de un medic asa zis cu experienta care a omorat cel putin 5 oameni in operatii de polipi si amigdale ce ai zice? Ce ai alege? Sa te opereze doctorul asta de polipi (sa zicem ca ai) ? Sau daca ai hernie ai merge la Ciomu pt ca e cu experienta?
        Problema medicilor cu experienta e ca sunt superficiali cu pacientii.
        Din proprie experienta: medicii tineri sunt mult mai empatici si mai profesionisti. Sa nu mai zic ca sunt receptivi noilor tehnologii, noilor medicamente, mai tin minte si medicina teoretica (e mai bine sa gandesti teoretic in medicina, nu prin intuitie si noroc sau sa te bazezi pe asa zisa experienta - fiecare pacient e un caz separat si trebuie tratat ca atare...nu diagnostic de cancer dupa ce s-a uitat cu ce se imbraca).
        Sa nu mai vorbesc de profesori. Alegeti profesorul protrivit pt ipoteticul vostru copil de clasa a5a: profesor comunist pensionat de 5 ani dar profeseaza inca, aplica pedepse fizice, nu stie sa explice, nu are rabdare cu elevii sau ai alege unul tanar, gandire moderna, facultate terminata dupa revolutie, mai apropiat de varsta de elevi, rabdator etc.
        FUNDAMENTAL: Un batran nu mai invata, chiar daca ar fi multe de invatat. Cu timpul si tinerii de azi o sa fie in aceasta situatie, lumea se schimba. Trebuie sa ne modernizam.
        • -3 (3 voturi)    
          Esti sigur? (Joi, 8 ianuarie 2009, 11:47)

          Orpheus [utilizator] i-a raspuns lui radukku

          Pai daca tot batranii nu mai invata si oricum nu mai pot face nimic, hai sa-i impuscam si sa rezolvam problema.

          Amice, cunosc oameni in varsta care au de 10 ori capacitatea si energia unor tineri, asa ca nu mai veni cu pareri de incult.
          • 0 (0 voturi)    
            zise Orpheus... (Joi, 8 ianuarie 2009, 16:06)

            radukku [anonim] i-a raspuns lui Orpheus

            ...om cult cu masterat in psihologia ratelor si doctorat in habarnism contemporan. Totusi, orice geniu sufera de o boala, Orpheus nu face exceptie. Se numeste idiotus viralis si ameninta stralucita lui inteligenta. Aceasta boala este de asemenea responsabila de frustrarea de care da dovada. Totusi studiile arata ca aceasta boala virala transmisibila , pana azi incurabila, poate fi invinsa cu ajutorul unui medicament miraculos: Diaze+Dka (sau DIAZEpam+voDKA). Succes tuturor care sufera de aceasta boala. In sfarsit o sa o invingem!
  • +7 (9 voturi)    
    Argumente (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 20:05)

    msb [anonim]

    Faptul ca oamenii au contractat credite dupa ce s-au (re)angajat la stat si faptul ca s-au specializat in a fi functionari la stat nu mi se pare un argument in defavoarea acestei hotariri.
    Pai daca aplicam aceeasi logica, nici un angajat, la stat sau privat, nu mai poate fi dat afara daca are credite, pentru ca, vezi bine, nu mai are de unde returna creditul.
    In rest, intr-adevar, aplicarea retroactiva este nedreapta..
  • +7 (9 voturi)    
    Gardian public (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 20:07)

    cititor [anonim]

    Legat de exemplul dat in articol, nici nu e rau sa te plimbi pe strada si sa iei 3200 RON. As vrea sa scrieti, stimabililor, si varsta la care a iesit la pensie domnul respectiv. O sa va cruciti.
  • +5 (7 voturi)    
    Lasati sa cumuleze dar impozitati cu 50% (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 20:07)

    Eneas [anonim]

    daca are o pensie de 2000 si un salariu de 3000 de ex impozitati-l cu 50% ,pe cumulat , daca vrea cumul ,mamanul lor de cersetori !
    • -5 (5 voturi)    
      Comunistule (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 21:59)

      un roman [utilizator] i-a raspuns lui Eneas

      De ce 50%? 30% este deja dublu fata de altii dar nu va ajunge?!
      Tu esti din aia care nu stiu sa munceasca si asteapta ajutoare de la stat in timp ce se bucura ca altii platesc mai mult ca sa ai de unde suge?!
      • +1 (3 voturi)    
        comunist esti tu (Joi, 8 ianuarie 2009, 11:06)

        nume [anonim] i-a raspuns lui un roman

        Propun sa se reduca varsta de pensionare la 18 ani. Toata lumea sa ia pensie si salariu cumulat! Sa fie egalitate pentru toti!
  • +11 (13 voturi)    
    Precizare (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 20:07)

    suki [anonim]

    Domnule reporter sau analist, ce o-ti fi...
    Guvernul asta nu a gafat deloc in aceasta privinta. Este absolut normal sa alegi intre pensia DE STAT si un serviciu LA STAT. Nu e nici o problema sa muncesti in privat... sau in contract de munca cu ora, etc. E o mare problema insa capusarea sistemului de stat cu bosorogi eterni, marile si eternele valori ale partiei, etc. Daca ii doriti neaparat, platitii din impozitele dvs. Totodata, nu uitati sa le platiti si somajul tinerilor absolventi. Mult succes!
  • -9 (11 voturi)    
    aurolacule (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 20:08)

    mihai [anonim]

    "milogi din teatru" ? ce sunt aia impostorule ? asa -i numesti pe adevaratii actori din Romania ? mai dobitocule ce carti ai mai citit in afara de Abecedar ?baga capu'n punga si mai trage o priza.
    • -5 (9 voturi)    
      da (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 20:50)

      da [anonim] i-a raspuns lui mihai

      nu-ti mai bate capul cu dobitocii astia. Sunt atat de prosti incat ma mir cum dracu' reusesc sa respire fara ajutor.
      In alta ordine de idei, guvernul Boc face ceea ce trebuie sa fac un guvern modern....legea mamelor, legea plafonarii salariilor, legea interzicerii cumulului etc...sunt facute sa satisfaca majoritatea nesimtita si proasta din Romania...nu rezolva nimic concret...nu le face viata mai buna prostilor...
      guvernul Boc loveste in cei care au un pic de creier si care nu casca gura la minunatiile lor, le da circ celor prosti da'multi si fura in liniste...
      Ca daca aia prosti ar gandi putin...ar vedea ca numai schimbarile de nume ale ministerelor antreneaza cheltuieli de cateva zeci de mii de euro doar pentru schimbarea stampilelor, siglelor etc. Infiintarea unor noi ministere inseamna cheltuieli de sute de mii de euro.
      Demiterea unor noi directori inseamna ca in locul lor vor fi pusi oamenii lor...
      prostia umbla libera
    • +4 (4 voturi)    
      ce exprimare elocventa (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 22:03)

      un roman [utilizator] i-a raspuns lui mihai

      Tu esti sigur ai macar cei 6 ani de acasa?!
      Dupa cum te exprimi nu poti fi decat un actor diletant, unul din ala care joaca la Golden Blitzuri.
    • +8 (8 voturi)    
      ? (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 22:29)

      ileana [anonim] i-a raspuns lui mihai

      De ce au iesit la conferinta si protest doar "marii recitatori"ai Epocii de Aur?
      Pot sa dau 2-3 exemple de actori , fff mari, care si-au facut chiar teatru privat...castiga bine, nu s-au bagat in rahat politic...
      PE ASTIA NU I-AM AUZIT COMENTATND!
    • +7 (7 voturi)    
      d. mihai (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 22:49)

      directia 5 [anonim] i-a raspuns lui mihai

      acum cativa ani in urma ,actorul 'liberal' [liberal dupa declaratia de avere] ,sustinea in cadrul unei emisiuni tv , ca actoru nu trebuie s a fie incorsetat de dependenta materiala fata de ministru culturii [stat] sau de capricile unui primar fie el videanu,oprescu ,mazare,etc,el -Diaconu-vedea actoria ca pe o meserie 'profund liberala' eliberata de constrangeri impuse de autoritati-salaru fiind una dintre ele-astazi acelai actor cerseste intr un mod jenant mila acelorasi autoritati de care cu putin timp in urma isi manifesta independenta
      Astazi ,in cinematografie se cheltuiesc enorm de multi bani ,iar beneficiarii sunt aceleasi nulitati ca si in 'iepoca de aur'-nicolaescu,blaier-rezultatul ?un dezastru ,de la Padurea Spanzuratilor a excelentului Ciulei,pana la 4,3,2 a lui Mungiu o seceta de performanta mascata de un triumfalism desentat a multor actori si regizori ,care mai degraba ar intra la categoria -manelisti-
      PS avem un exemplu ,Marcel Iures ,nu are salar nici pensie nici nu preda si totusi datorita talentului si a iubirii fata de meseria de actor este un model demn de urmat de actorii care doresc profesionism si nu pulpana statu lui
    • +1 (1 vot)    
      ei, da... (Joi, 8 ianuarie 2009, 11:52)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui mihai

      ... ca toti actorii tineri or avea vreun handicap, ce sa spun! printre ei n-o mai fi existand nici un "adevarat actor"!
      • 0 (0 voturi)    
        ai gandit-o? (Joi, 8 ianuarie 2009, 13:43)

        carmy [anonim] i-a raspuns lui Codruta N

        inchipuie-ti Take Ianche si Cadar jucat la Teatrul National de actori de 20 de ani?!In taetru sunt roluri pt. toate varstele...deci varsta poate fi un handicap in teatru, pt. ca nu oricine isi permite sa petreaca ore (si bani multi) pt. un machiaj de imbatranire....

        dar ca sa raspund la tema articolului, problema nu e cumularea, legea in intentia ei nu e rea (desi retroactivitatea e o aberatie) insa trebuiau sa se gandeasca l ao plafonare a veniturilor.
        Problema majora o constituie salariile (si implicit pensiile) mici din unele sectoare ca invatamant, teatru si sanatate (si aici ma refer strict al salariu si nu la impamantenita mita pe care nu pot sa o sufar), pt. ca daca salariile ar fi decente, atunci nu ar fi o problema in a alege intre pense si salariu.....
  • +6 (8 voturi)    
    pensi si salariu (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 20:28)

    maria [anonim]

    De ce sa nu poata cineva sa renunte la pensie sau salariu? Pe motiv ca are credite sau ca are o anumita functie?
    Dar pe amaratul de muncitor din combinatul Sidex l-a intrebat cineva daca are cu ce plati creditele la banci? Bineinteles ca nu, este doar o "vita" care trage in jug. Doctorii, profesiorii pensionari nu sunt de neinlocuit; sunt destui tineri care asteapta eliberarea posturilor pentru ca nu au cu ce sa-si cumpere o casa. Se plang ca nu se pot descurca cu o suma de 2.000 lei - si chiar mai multi pe luna, dar la cei care nu au niciun venit s-au gandit sau se gandesc?
  • +4 (6 voturi)    
    Foamea de bani ! (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 20:30)

    STEFAN A. [utilizator]

    Doamnelor si domnilor aceasta este situatia actuala, economia nu mai duduie, au gresit grosolan si calculele cele mai elementare, au votat legi fara acoperire financiara.
    Acest nou guvern , incepe sa descopere niste gauri facute in conturile statului ca nu mai stiu cum sa le astupe.
    De disperarea situatiei, au facut urgent o ordonanta ( in linie cu politica de ordonante a vechiului guvern) si au uitat sa intrebe un jurist (sint destui prin ministere ) daca este legala restituirea banilor primiti legal, cu ani in urma, la pensionare.
    Destul sa citesti Constitutia care prevede ca nici o lege nu poate fi rettroactiva.
    Pornim bine ,cu noi "experti"de renume , ca si cei care au lasat fotoliile puterii cu putine zile in urma !
  • +5 (7 voturi)    
    pensie vs salariu (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 20:35)

    emanuel [anonim]

    Corect, sa dam o sansa si tinerilor! Actorii de unde au plecat ? Nu erau tineri cand au inceput ? Au avut sansa su nu aiba pe nimeni inaintea lor. Sa vina tinerii plini de entuziasm si energie Va ganditi doar la pensia voastra ca e mica( corect!) dar tinerii care nu au CASA sau un SALARIU ce facem cu ei ? ??????????????? Ati mancat malaiul lasati si pe altii dupa voi nu fiti egoisti !
  • -2 (6 voturi)    
    Alte categorii, alte exemple (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 20:42)

    diana d [anonim]

    Si daca vreti, exemplele pot continua, chiar in categoria "demnitari publici".
    Tatal meu este pensionar (pensia aprox 1000 Ron/lunar). Dupa alegerile locale din 2008, a fost desemnat de catre consilul local - Viceprimar in comuna in care locuieste, primind astfel un salariu de aprox 1700 RON. Dupa ce o buna perioada de timp a trait din pensie (mai mica in perioada 2004-2008 decat nivelul actual), vazand ca posibilitatile de finantare au intrat intr-un "normal" a reusit sa faca un credit pentru masina (kalos, second-hand) si renovari in casa.
    Dupa faimoasa lege si el ca si altii in situatia lui, se intreaba, cum voi plati?, cum voi trai?. DE ce isi pune intrebarile acestea? Pentru ca ... paradoxal ... mai sunt si "demnitari" demni, care nu fura si nu iau spaga ... Pentru ca sunt "demnitari" mincinosi, demagogi, populisti, incompetenti.
    • +7 (7 voturi)    
      Greseala (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 21:52)

      msb [anonim] i-a raspuns lui diana d

      Diana, cu tot respectul, cred ca tatal tau a facut o greseala atunci cind a considerat ca noua sa slujba la stat e una absolut sigura, si in consecinta a subevaluat riscul luarii unui credit. Daca, de pilda, s-ar fi angajat la o firma privata ar fi procedat la fel?
      Atunci cind iei un credit trebuie sa faci o evaluare a riscurilor. Banuiesc ca si in calitate de viceprimar trebuie sa stii lucrul asta elementar.
      Acum trebuie sa incerce sa vinda masina de exemplu. O sa vinda in pierdere poate, dar o sa-si micsoreze datoria.
    • +5 (5 voturi)    
      solutie (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 22:31)

      ILEANA [anonim] i-a raspuns lui diana d

      Se poate angaja la privat!
    • +5 (5 voturi)    
      Hai sa o luam altfel (Joi, 8 ianuarie 2009, 1:22)

      Tetelu [anonim] i-a raspuns lui diana d

      Daca tatal tau ar fi fost muncitor la Sidex si si-ar fi luat un credit pt Kalos sh, cum ar fi procedat cind ar fi aflat ca de la 1 ianuarie e dat afara?
    • +3 (3 voturi)    
      vinde masina (Joi, 8 ianuarie 2009, 12:00)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui diana d

      ... sau il ajuti tu sa-si plateasca creditele (ca si el te-o fi ajutat, pana la o varsta).
      Dat fiind ca pensia e mai mica, renunta la ea, vinde masina... nu cred ca i se intampla ceva "mortal".

      Exista o gramada de tineri care au facut credite - si care nu vor avea cu ce sa le plateasca, aceia ce crezi ca or sa faca? Or sa stranga cureaua - si pace buna!

      Nu vad pe NIMENI sa le planga de mila tinerilor care nu vor avea cu ce sa-si plateasca creditele - desi, in cazul lor, era MULT mai justificat sa le faca!

      Dupa cum nu vad pe NIMENI sa le planga de mila tinerilor care nici macar nu POT sa-si faca un credit - pt. ca nu pot sa-si gaseasca un post platit, din cauza ca toate sunt ocupate de pensionari!

      Ia uite, mai, frate! Am ajuns sa le plangem de mila unora care au cate 2 - 3 venituri (sau mai multe) si trebuie sa mai renunte la cate ceva - in loc de aceia care nu au NICI un venit dar de la care avem pretentia sa construiasca viitorul tzarii!!!
  • +4 (6 voturi)    
    cumul (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 20:55)

    j [anonim]

    cand s-a votat pt. prima data legea pt.ca sa ofere pensionarilor cu pensii mici sa poata sa mai lucreze s-a infiintat conventia,adica pensionarul avea un timp limitat de munca si era platit la ore lucrate,fara alte avantaje.Numai ca tara ac.are baieti destepti si inventivi si s-a ajuns ca persoane iesite cu pensii mari si beneficiind si de salarii compensatorii in special cei din armata si politie,a doua zi dupa pensionare sa fie angajati cu ac.salariu si daca era posibil si in aeeasi.functie de conducere care a avut-o anterior.Mai fratilor cica suntem in UE, ce naiba,acolo ai iesit la pensie ,adio,lucru la stat,ai cabinet particular nu mai esti medic la spital municipal,esti profesor la stat numai predai la particular si invers.Oare cand vom intra si noi in normalitate?
  • +6 (6 voturi)    
    Intentia e buna (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 21:02)

    IonCan [anonim]

    Intentia e buna, insa cred ca a fost data in graba fara a se gandii prea mult. O parte din vina o are si fostul guvern care a lasat sacul gol (fondul de pensii) si noul guvern pur si simplu nu are de unde sa plateasca pensiile.
    Deasemenea, trebuie sa se gaseasca o cale (de exemplu suprataxarea salariului obtinut in plus fata de pensie).
    Multe din exemplele din articol sunt copilaresti: exemplul cu ofiterul care s-a pensionat si se plange ca acum are credite de 1.000 lei. Pai se asteapta pana la pensionare sa se cumpere Cielo, apartament si centrala domnule ofiter in rezerva? Sunt milioane de pensionari care au o pensie mult mai mica si nu au posibilitatea (prea batrani sau bolnavi sau pur si simplu depasiti technologic/moral) pt a fi angajati din nou.
    • -6 (8 voturi)    
      Asa si? (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 22:12)

      un roman [utilizator] i-a raspuns lui IonCan

      Doar pentru ca unii pensionari nu mai pot, de boala, de nepasare, de lene sau de prostie asta inseamna ca ceilalti care pot si vor sa fie de folos societatii sa nu mai aibe dreptul sa o faca?!

      F...tuva in aripa de comunisti bashiti, iar ne intoarcem pe vremea cand trebuia sa fim cu totii egali?!
      Cand ultimul bolovan alcoolist avea aceleasi drepturi cu cei scoliti si seriosi?
      Cand scapam de jeguri ca voi odata pentru totdeauna?!

      Cand vor avea oamenii harnici si seriosi posibilitatea de a trai la nivelul pe care si-l castiga prin munca cinstita fara sa fie trasi inapoi de toti lenesii bashiti care nu fac nimic toata ziua dar sunt sustinuti de politicieni populisti?

      La munca cu voi nespalatilor si daca nu va duce capul puneti mana pe sapa, dar nu va mai milogiti atat.
      • +4 (6 voturi)    
        Amice... (Joi, 8 ianuarie 2009, 1:30)

        Tetelu [anonim] i-a raspuns lui un roman

        Numai la stat poti face tu performanta si ajuta societatea dupa ce iesi la pensie? Ca gardian public ajuti tu societatea? Daca esti cu muschi de gardian fa-te bodyguardu' lu' Gigi si nu mai are guvernul nimic cu tine.
        Dar nu... tu vrei la stat. Ca la stat stii ca se sta! Si leafa merge! Trai nenica!
        Va doresc celor care lucrati la stat sa va primiti lefurile cu 3 - 6 luni intirziere, ca in Moldova! Ca sa incepeti dracului sa munciti, nu sa dormiti pe zeci de milioane!
      • +5 (5 voturi)    
        Mojic (Joi, 8 ianuarie 2009, 1:37)

        IonCan [anonim] i-a raspuns lui un roman

        Trecand peste faptul ca folosesti un limbaj de mojic, o sa incerc sa iti raspund civilizat.
        Nu sunt impotriva a muncii mai departe dimpotriva, insa mi se pare drept sa ia si salariu si pensie si tinerii care vor sa munceasca nu au loc de munca.
        In rest, cred ca interpretezi gresit mesajul meu. Oameni care au muncit 45 de ani si au iesit la pensie cu o suma mica, ii faci pe toti alcolisti, puturosi, prosti etc. Iar cei care au si pensie si salariu sunt toti inteligenti si scoliti. Nu stiu de unde ai scos faptul ca un politist ajuns gardian public e neaparat si scolit si serios. La fel cu fostii securisti care au pensii mari si acum sunt salariati in plus. Mai degraba, procentul cel mai mare de "comunisti basinosi" sunt cei care de fapt au o pensie pentru ceea ce au facut in epoca glorioasa si acum se folosesc de structurile birocratice sa revina in sistem.
        Vrei sa ai bani mai multi fiind scolit si serios, te duci in domeniul privat. De ce sa plateasca statul pentru ca o numai anumite persoane sa o duca bine?

        Cat despre mine, mai am pana la pensie si cu siguranta nu o sa astept pana atunci sa imi platesc casa, masina si centrala. Mai mult, am de gand sa imi adun si o pensie privata. Am lucrat la stat decat un singur an, am predat la universitate ca si tanar asistent si am primit un salariu care nu acoperea nici macar chiria la apartament. In schimb, profesori pensionari erau inca in servici, cu trei norme de profesor + ore suplimentare + sporuri si aveau salariu de 30-40 de ori mai mare. Nu puteai sa zici nimic pentru ca pierdeai serviciul imediat. Pentru mine a fost OK, pentru ca era doar un hobby, mai avean un alt serviciu din care faceam bani adevarati, munciti nu cersind de la stat.
        • 0 (2 voturi)    
          ionCan (Joi, 8 ianuarie 2009, 7:32)

          coradam [anonim] i-a raspuns lui IonCan

          in limba romana corect este: a munci
        • +1 (1 vot)    
          IonCan (Joi, 8 ianuarie 2009, 7:36)

          coradam [anonim] i-a raspuns lui IonCan

          corect este: nu am lucrat decat un an, sau: am lucrat numai un an
      • +1 (1 vot)    
        la munca, la munca...!!! (Joi, 8 ianuarie 2009, 12:04)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui un roman

        In sectorul privat, bine ai zis! La munca! nu la frecat mangalu' la stat!

        La stat sa vina aceia care chiar AU ce pierde daca fac prostii la servici! aceia care, daca sunt dati afara, NU pot trai dupa aia din pensie!

        La stat sa vina aceia care sa SIMTA ca isi asuma raspunderea!
    • +1 (1 vot)    
      Ion Can (Joi, 8 ianuarie 2009, 7:34)

      coradam [anonim] i-a raspuns lui IonCan

      in limba romana corect este: a gandi
  • +9 (9 voturi)    
    Intentia lui Boc e buna si sper sa o mentina (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 22:19)

    axel [anonim]

    Cei care lucreaza la stat normal ca vor salarii cat mai mari si munca daca se poate deloc!
    Cei care sunt angajati la privat muncesc mult mai mult si poate uneori au salarii mai mari, dar cu stres si munca multa, nu huzur ca la stat.
    In plus, patronii de firme mici, care muncesc cot la cot cu angajatii lor, aduc bani in tara si trebuie sa dea inca 70% din salariul net al unui angajat sub forma de taxe la stat, iar acesti patroni nu sunt incantati deloc de bataia de joc din sistemul bugetar. Este jaf la drumul mare, pe banii celor care intr-adevar fac si aduc bani in tarisoara asta. Din taxele noastre ar trebui sa avem drumuri, asistenta medicala, scoli .. dar nu avem nimic. De ce sa mai plateasca firmele atunci taxele astea catre buget daca nu vad nimic inapoi. Pana si atunci cand mergi sa achiti impozite si taxe stai la cozi si ti se vorbeste nesimtit, in loc sa te aseze pe scaun si sa iti multumeasca pentru contributia la buget!
    Asteptam mai mult respect de la guvern pentru firme, pentru cei care intr-adevar contribuie la bugetul asta din care unii se infrupta cu 10 maini!
  • -3 (3 voturi)    
    o decizie necinstita (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 22:41)

    Ciprian [anonim]

    Nu este nimic gresit in cumulul pensiei si a salariului in sectorul public. Daca un angajat din sectorul privat vrea sa continue sa lucreze pentru firma la care a lucrat toata viata, poate foarte bine sa incaseze si salariul si pensia, care este dreptul lui in baza contributiilor. De ce ar fi diferit la stat? Cum ar fi ca firma privata care te angajeaza dupa pensionare sa iti ia din pensie pentru ca iti da si salariu?
    mai multe detalii pe www.politicasociala.wordpress.com
    • +2 (2 voturi)    
      incomplet gandit (Joi, 8 ianuarie 2009, 9:26)

      Silviu [anonim] i-a raspuns lui Ciprian

      Gresesti punand semnul egal intre particular si stat . Statul plateste din impozite si taxe - deci din bani publici - pentru care responsabilitatea este mai mare . Privatii pot plati fara aceasta responsabilitate . Pensionarea este considerata limita de munca - daca esti inca apt de munca , limitele pensionarii se pot extinde prin lege dupa cum este tendinta ...
    • +2 (2 voturi)    
      banii (Joi, 8 ianuarie 2009, 12:07)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Ciprian

      Firma face ce vrea, din BANII EI!!!

      Statul face ce vrea, din BANII MEI!!!

      Iar banii mei NU sunt bine cheltuiti, pe salarii pentru pensionari care freaca mangalu' la stat!
  • +3 (5 voturi)    
    Decizie inteeapta a guvernului (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 22:52)

    gigi [anonim]

    Colegu ofiter e suparat, dar nu-i dau dreptate. Pensia e destul de mare, deloc de neglijat - 1.500 lei (cand salariu mediu e de 6-7 milioane). In vremuri mai grele trebuie sa intelegi ca si binele celorlalti conteaza, nu numai al tau. Consider decizia guvernului inteleapta in situatia de fata, iar cei care sunt impotriva dau dovada de egoism.
  • -1 (3 voturi)    
    excelent (Miercuri, 7 ianuarie 2009, 23:39)

    marius darie [anonim]

    Felicitari, domnule! O analiza excelenta si pertinenta. Solutia plafonarii rezonabile a veniturilor cumulate este cea care-i mai poate salva de efectele bumerang ale acestei ordonante 'toxice'.
  • +1 (3 voturi)    
    O lege poate bine intetionata dar negandita (Joi, 8 ianuarie 2009, 0:42)

    interlagos [anonim]

    Faptul ca un pensionar sau un tanar munceste la stat nu reprezinta chiar nici o problema cu doua conditii : postul sa fie ocupat prin concurs si recompensat in functie de responsabilitati. Cat timp se respecta aceste lucruri putem fi siguri ca poate exista si un progres al institutiilor publice altfel va fi in continuare refugiul ciurucurilor din piata muncii cu exceptiile existente in orice domeniu pentru a nu jigni si persoanele competente.
    PS : lucrez la privat si am 25 de ani.
    • 0 (0 voturi)    
      corect! (Joi, 8 ianuarie 2009, 12:09)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui interlagos

      Si sa ELIMINE din concurs conditiile de "vechime" anterioara (acum, denumite pompos "experienta")!!!
  • +1 (1 vot)    
    Un articol corect (Joi, 8 ianuarie 2009, 1:44)

    Ben [anonim]

    Un articol corect, util si responsabil. Felicitari hotnews.ro. Mai ca nu ma asteptam de la voi...
  • +2 (2 voturi)    
    toti avem credite (Joi, 8 ianuarie 2009, 5:24)

    lucrez la particular [anonim]

    si eu am jumate din venituri credite, doar pentru un apartament. daca maine se restrange activitatea din cauza crizei, nu vine statul sa ma salveze.
  • +1 (1 vot)    
    Pensii actori (Joi, 8 ianuarie 2009, 7:00)

    odorica ion [utilizator]

    Strategii au gindit sa faca in asa fel ca pensiile actorilor sa ramina la mila statului. Colaborarile nu se calculeaza la pensie. Beneficiaza actorul numai cit traieste si poate muncii. Aceasta este strategia pe termen lung. Sa nu beneficieze si vaduva sau alti urmasi dupa moartea sa. Sa greveze bugetul pe ani buni.
  • -1 (1 vot)    
    pensiile actorilor (Joi, 8 ianuarie 2009, 7:42)

    odorica ion [utilizator]

    nu se adauga la pensii colaborarea. Pensiile ramin la mina statului. Nu beneficiaza nici urmasii.
  • +2 (2 voturi)    
    are dreptate Boc (Joi, 8 ianuarie 2009, 8:41)

    Catelu [anonim]

    Mi se pare perfect normal ca statul sa nu plateasca salarii celor care au ales sa iasa la pensie (retirement). Daca vreun general pensionat la 50 de ani a inventat apa calda si poate castiga o gramada de bani din asta, calea ii este deschisa prin aceasta lege.
    • 0 (0 voturi)    
      retirement (Joi, 8 ianuarie 2009, 14:02)

      Cristina [anonim] i-a raspuns lui Catelu

      mai nene! Multi nu au iesit la pensie ca au vrut.. au iesit la limita de varsta obligati fortati - exemplu mama care a fost scoasa la pensie la 60 ani cu 42 de ani vechime in invatamant desi sunt convinsa ca mai face fata cu succes inca vreo 5 ani! Nu a ales ea sa iasa la pensie..Nu compara cu "retirement" care se aplica la americani - e cu totul alt sistem!
  • +3 (3 voturi)    
    plati compensatorii (Joi, 8 ianuarie 2009, 9:22)

    Silviu [anonim]

    "Ca lucrurile sa devina si mai complicate, guvernul Boc a strecurat in textul ordonantei regula ca militarii si politistii care aleg salariul sa returneze platile compensatorii primite la pensionare. Ministrul de interne, Gabriel Oprea, a dat primul semn ca va returna cei 25.000 de euro primiti la pensionare, insa majoritatea juristilor sustin ca e neconstitutional ca regula sa se aplice retroactiv. E ca si cum ai decreta ca, de astazi, e ilegal sa treci strada pe culoarea verde si sa amendezi toti pietonii care ieri au trecut pe verde. "
    Va citesc cu placere , de regula , dar acum ati scrantit-o la capitolul logica - acele plati compensatorii au rolul de a usura trecerea in rezerva , iesirea din sistem . Daca eu ma intorc , platile nu si-au atins scopul deci este corect sa fie returnate .
    Corect ?
  • +2 (2 voturi)    
    Bosorogii la pensie ! (Joi, 8 ianuarie 2009, 9:25)

    Lica [anonim]

    D-l Boc are dreptate ! Ia sa mai iasa si la pensie bosorogii de actori ceausisti si niste profesori invatati cu marxismul. Il sustinem pe D-l Boc si pe D-l Presedinte.
  • 0 (0 voturi)    
    am o intrebare legata de comentarii... (Joi, 8 ianuarie 2009, 9:53)

    liviu [anonim]

    cand ai 2-3 milioane pensie ce sa faci?
    nu sunt pensionar (nici pe departe), dar sunt 2 probleme
    1 - invatamant + medical duce lipsa de personal si tinerii nu vin (se poate rezolva prin salarii mai mari da nu e cazu acum)
    2 - oamenii cu pensii foarte mici... ce faci cu ei?

    in rest sunt de acord cand ai pensia de la 15 milioane in sus categoric alege intre pensie si salariu nu pe amandoua...
    • +1 (1 vot)    
      daca e asa mica pensia aia (Joi, 8 ianuarie 2009, 12:10)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui liviu

      ...poti sa renunti la ea, ce mare paguba?
      Ramai pe salariu - si gata!
  • -2 (2 voturi)    
    Aferim dom' Boc (Joi, 8 ianuarie 2009, 10:24)

    sabertooth [utilizator]

    Comunistii au inventat "lupta de clasa" si matale ce ti-ai zis? Cum sa te lasi mai prejos: ai inventat "lupta intre generatii".

    Ai dat legea asta stramba ca bineinteles ca agenerat reactii precum cele de mai sus: sa-i trimitem pe bosorogi la canal, sa moara.

    Asta e: guvern manelist care conduce o tara de manelococi cu reactii abrutizate de prea multa Elodia asezonata cu stirile de la ora 5.

    Parerea mea: cine poate si vrea sa munceasca este liber s-o faca indiferent de varsta. Atat timp cat isi gaseste o nisa pe piata muncii este OK, nu ma deranjeaza.
    • +2 (2 voturi)    
      libertate!! (Joi, 8 ianuarie 2009, 10:47)

      moni [anonim] i-a raspuns lui sabertooth

      Toti sunt liberi sa munceasca, dar nu la stat! Nu cu SALARIU peste PENSIE! Ce e asa de greu de priceput? Daca e nevoie de medicii pensionari, li se poate face o conventie civila la care platesc impozite si pe care o pot cumula foarte bine cu pensia. Intr-o conventie civila este mult mai simplu sa reglementezi ce face X, de exemplu lucreaza 4 ore pe saptamana, 20 de ore pe luna etc., prestand activitatea de... Daca chiar e nevoie de expertiza celor care au fost pensionati, pot fi angajati punctual pe domeniul de expertiza, dar nu mi se pare corect sa ocupe un loc de functionar public, de exemplu. Mai mult, si profesorii pot fi platiti pe conventie, asa numita plata cu ora, iar actorii pot fi platiti pe drepturi de autor (ceea ce se si intampla, pt ca e mai avantajos pentru toata lumea, uitati-va la ce inseamna impozitele pt fiecare tip de contracte!). Este rusinos faptul ca la televizor apar tot felul de personaje precum Sergiu Andon, care induc oamenii in eroare. De asemenea, e grav ca oamenii reactioneaza fara sa stie despre ce e vorba: toate reactiile actorilor au fost disproportionate si emotionale, niciunul nu s-a dus la un jurist sa-l intrebe ce scrie in ordonanta. Acolo scrie clar: nu se poate cumula pensia cu o functie salarizata. Nu a fost vorba nici de venituri in general, nici de altceva. Ordonanta specifica foarte clar si la ce categorii de pensionari se refera, pe articole, si care legi sunt modificate. Nu se vorbeste despre "demnitati" - adica alesi, aceia au o lege speciala, ordonanta nu se refera la ei.
  • +2 (2 voturi)    
    hmmmm (Joi, 8 ianuarie 2009, 10:49)

    anonym [anonim]

    cred ca intrebarea este cum a putut dl Boc, jurist de meserie si profesor la facultatea de drept in cluj, sa sustina, in calitate de sef al guvernului, ordonanta care sa fie aplicata retroactiv? este o chestiune arhicunoscuta, ceea ce ma face sa ma intreb cat de competent este dl boc in calitate de jurist...de restul ce sa mai zic

    oricum, in ceea ce ii priveste pe angajatii de la interne, mapn etc - cei aflati in serviciu activ beneficiaza de nenumarate sporuri (care sunt si semnificative de altfel), nemaivorbind de facilitati de genul medicamentelor gratuite, transport gratuit ,etc. ce vreau sa subliniez legat de angajatii MAI, este urmatorul lucru -sa nu uitam ca acestia nu isi risca viata cum o fac, sa zicem, cei din statele unite, care la intrarea in tura nu stiu daca se mai intorc acasa.

    statul ar trebui sa incurajeze tineretul crescand atractivitatea salariala, si nu ne-am mai trezi ca ne pleaca medicii si asistentele in strainatate (mi-e exemplul cel mai la indemana, dar nu e singurul). nu am nimic cu pensionarii sau cei aflati in pragul pensionarii- multi dintre acestia sunt oameni valorosi, care ar trebui pastrati, pentru indrumarea tinerilor, pentru ca din experienta acestora se poate invata. in fond nimeni nu opreste un administrator de spital, sau o universitate sa incheie contracte de colaborare/consultanta...iar unii privati chiar cauta oameni cu experienta
    am vazut ca multi au dat profesorii universitari ca si exemple negative. din pacate trebuie sa le dau dreptate, deoarece multi dintre acestia sunt cam de multisor trecuti de varsta pensionarii. si oricum, exista in cadrul facultatilor de stat, multiple centre de invatamant la distanta, unde tot domnii profesori onoreaza cu prezenta lor, uneori, masele de studenti. plus incasarile din cartile care desi sunt scrise de asistenti, lectori etc ii au drept autori tot pe dansii.
    in fine, o masura tot trebuia luata, dar ca de obicei, trebuie sa reinventam roata, si sa ne dam cu stangul in dreptul.
  • 0 (0 voturi)    
    clarificare (Joi, 8 ianuarie 2009, 10:53)

    roco [anonim]

    Cel putin in privinta sist.medical.articolul dezinformeaza. Iata de ce: angajarea medicilor pensionari se face intotdeauna numai dupa ce postul existent este scos la concurs si ramine neocupat( adica nu se prezinta nimeni!)- asa ca tinerii nu pot invoca argumentul ca nu ar avea loc.
    Angajarea pensionarilor se face nu pentru a le face lor un favor ci pentru a rezolva o problema punctuala a sistemului ,anume lipsa de personal calificat.
    Daca guvernul ar fi analizat cu seriozitate toate implicatiile acestei ordonante ea ar fi aratat cu totul altfel.
  • +2 (2 voturi)    
    pensi private (Joi, 8 ianuarie 2009, 10:58)

    86 [anonim]

    Cei in varsta care au si pensie si salariu, sa fie colaboratori, sa aiba si pensie si daca vor pensii mai mari sa opteze pt pensii private, m am saturat sa beneficieze unii de pensii atat de mari, mi e mila totusi de profesori, ca ei oricum au salarii amarate, cu exceptia celor care fac meditatii :)
    Viata e grea, asta e, o sa fie un haos anul asta, deja a inceput cu gazele, tara asta se duce de rapa, mai ales ca toti tinerii pleaca in strainatate, pt ca cei din tara nu le au dat nici o sansa.
  • -1 (1 vot)    
    unde sunt juristii ? (Joi, 8 ianuarie 2009, 11:32)

    cristus [anonim]

    1. Art.15 alin.(2) : "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile."
    2. Codul Muncii interzice conventiile civile.
    Ce face Guvernul Boc-Poc ? Modifica Legea fundamentala si Codul Muncii sau intra in ilegalitate ? Sunt stupizi ! Penibili ! Chiar ca este un Guvern de liliputani (atat fizic, cat si intelectual).
    De fapt ce ne mai mira avand in vedere ca au infiintat un minister nou pentru Nuti Udrea ? Probabil ca acum Euroconstruct 93 va face autostrazi pana la fiecare scoala ca are datorii la banci "jurista" Nuti si trebuie sa mai castige niste licitatii.
    In rest, numai de bine, ii meritam ca i-am votat !
  • +1 (1 vot)    
    saracii actori... (Joi, 8 ianuarie 2009, 11:33)

    noki [anonim]

    Acesti actori, ca Beligan, Rebenciuc, Popeasca, care se dau eroi ai neamului, care isi sacrifica viata pentru noi, sar in sus numai cand ii atinge cineva la buzunar.
    Niciodata nu iau atitudine civica cand e vorba de alte nedreptati facute altor categorii sociale, care poate sunt mai utile societatii decat ei.
    Beligan et Co, fostul CCist, are 1000 Eu lunar, tot de la stat, basca pensie, basca salariu si alte colaborari platite la invoiala.
    Ce o mai dori la 90 de ani, acea pensie, care mereu spune ca e asa de mica?
    Marii artisti romani, sunt niste indivizi egoisti, indiferenti la problemele societatii, care nu se preocupa decat de viata lor.
    Adevaratii artisti, tocmai asta au menirea si vocatia: sa se implice in viata civila si prin faima lor sa contribuie la eradicarea nedreptatiilor politicienilor.
    Dar nu e cazul celor care au dus/o bine si in comunism, pe care l/a slujit si nici acum, cand vor numai bani.
  • 0 (0 voturi)    
    ma intreb (Joi, 8 ianuarie 2009, 11:42)

    Leo MC [utilizator]

    cum va rezista OUG in fara art. 40 Const, (1) "Dreptul la muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupaţiei, precum şi a locului de muncă este liberă." atentie: si a locului de munca.
    Conditiile iesirii la pensie sunt trecute clar in Lg 19/2000 privind sistemul public de pensii.
    Sa citim si Art 1 Const: "(3) România este stat de drept [...] în care [...] drepturile şi libertăţile cetăţenilor [...] sunt garantate."
    Deci oricat s-ar chinui, pe legislatia actuala n-au cum sa faca nimic, unde mai pui ca daca s-ar specifica faptul ca se refera doar la militari sau la ... stiu eu, scafandri atunci s-ar trezi cu procese pentru incalcarea egalitatii de sanse in alegerea locului de munca (tot art 40 Const).
    Nici suprataxarea nu este o solutie (dupa ce ne-am batut pentru cota unica, in conditiile existentei PSD-ului la putere ne putem trezi cu totii cu solutia bolsevica a impozitarii in scari).
    Cred ca cel mai usor ar fi sa se introduca niste concursuri deschise anuale (primul organizat chiar de maine) si niste indici de performanta asta pana la schimbarea Legii fundamentale (Constitutia).
  • -3 (3 voturi)    
    Interzicerea cumularii pensiei cu salariul (Joi, 8 ianuarie 2009, 12:25)

    NEDUMERIT [anonim]

    data fiind explicatia ”financiara” si morala a oug-ului : din punct de vedere buget si alocatie bugetara care este diferenta ”financiara” si morala dintre alocatia bugetara pentru plata contractelor civile si alocatia bugetara pentru plata salariului? daca nu este nici o diferenta, guvernul ar trebui sa-si aduca aminte de un sfat vechi (predat de profesori ... batrani!) ”cine n-are batrani sa-si cumpere”!
    • +1 (1 vot)    
      Sa-si cumpere (Joi, 8 ianuarie 2009, 15:00)

      Eli. [utilizator] i-a raspuns lui NEDUMERIT

      Dar pe banii lui nu pe ai mei.
  • -2 (2 voturi)    
    Profesorii (Joi, 8 ianuarie 2009, 13:46)

    Cristina [anonim]

    Romanii au uitat de mult zicala:"CINE N-ARE BATRANI SA-SI CUMPERE!".Umilinta celor in varsta este din ce in ce mai mare! Multi dintre voi sunteti adulti-spuneti-mi daca parintii vostri la 60-62 ani sunt de aruncat la cos?Mama mea are 62 ani si este unul dintre cei mai buni profesori pe care i-am intalnit in viata mea(si asta fara sa fiu subiectiva-zeci de copii victoriosi la olimpiade,copii care au ajuns apreciati in lumea literara dupa ce au iesit din mainile ei, cenacluri infiintate, reviste pentru copii pe care le sustine si le incurajeaza si acum - profesor pensionar fiind). Preda inca(desi a iesit la pensie acum 2 ani la limita de varsta) pentru ca un profesor cu o experienta de peste 40 ani in invatamant nu poate fi comparat cu un necalificat(= pesoana care nu are studii in domeniu, nu are pregatire in pedagogie sau psihologia copilului).Este mai activa la cei 62 de ani ai ei decat multi tineri din jurul ei ... la 58 s-a apucat sa invete engleza pe langa franceza pe care o stia deja, a facut cursuri de calculatoare si sunt mandra ca isi pregateste toate lectiile, testele si tezele pe calculator. Citeste tot ce apare nou si se tine la curent cu tot ce o poate ajuta in activitate. Asta inseamna pasiune si dedicare meseriei. Putini tineri mai sunt dispusi sa se dedice total meseriei de profesor!Un astfel de om este acum scos in afara legii, aruncat la cos si considerat un paria care ocupa locul unui tanar. I-am auzit pe unii ca se plang ca impart catedre la 3 scoli-as vrea sa stiu ce note a luat la examenul de titularizare de nu a fost in stare sa prinda un loc din cele 8000 disponibile la nivel national? Nu cumva sub media admisa? Pt ca numai daca nu ai luat examenul de titularizare imparti 3 catedra la 3 scoli.Se spune ca din cauza pens. nu au loc tinerii-daca sunt 8000 de posturi ocupate de pensionari inseamna ca tinerii nu sunt platiti cat tb ca sa isi doreasca meseria de dascal-nu ca 8000 de pensionari le ocupa locurile in scoli ilegal.Cifra e prea mare.
  • +1 (1 vot)    
    Ce fel de pensionar vreau sa fiu cand cresc mare (Joi, 8 ianuarie 2009, 14:03)

    Ana [anonim]

    1. Sa ma fac dom' general, ca sa ies la pensie azi (cu sau fara banet compensatoriu) si sa ma intorc maine sa muncesc cu norma intreaga, pe acelasi post / post similar, in asa fel incat sa umflu gratios pensie + salariu?
    Cu putin noroc, devin Florea Aerospatialul 2 si-mi asigur si plata pentru autoconsiliere... Ca si cum as castiga lunar la 6/49!!

    2. Sa ma fac dom' profesor care, odata iesit la pensie, mai are ocazia sa predea 4 ore pe saptamana la scoala de stat? Si sa ma vad in situatia de a alege intre pensie (evident mai mare) si salariu? ("supliment"?)

    Sau dom' doctor care mai lucreaza 1 zi pe saptamana in ambulator?

    Fireste, as putea fi si dom' profesor / doctor care se intoarce la scoala / dispensar cu norma intreaga, pentru ca n-are cine preda / consulta in satul lui...
  • -1 (1 vot)    
    Rasu'-Plansu' (Joi, 8 ianuarie 2009, 14:29)

    Johnny [anonim]

    Nu aveam eu oricum o parere prea buna despre acest guvern fesenist, dar nu ma steptam sa faca gafe dupa gafe, chiar de la inceput.

    Afara de hotararea asta care e pripita si populista, ne-au mai asigurat cateva zile ca problema gazului nu ne va afecta dar ieri s-a promulgat "situatie de urgenta". Desi nu tine direct de guvern, procente bune s-au castigat la alegeri pe promisiuni "indarjite" privitoare la salarii si pensii. Dupa o luna, gata, "vom vedea...".

    Acum un minister care s-a infiintat special pentru cineva care vroia un post caldutz capata si atributii de servicii secrete: http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/834807/Elena-Udrea-spaima-teroristilor/
    Daca n-ar fi de plans ar fi de ras.
  • -1 (1 vot)    
    Rasu'-Plansu' (Joi, 8 ianuarie 2009, 14:29)

    Johnny [anonim]

    Nu aveam eu oricum o parere prea buna despre acest guvern fesenist, dar nu ma steptam sa faca gafe dupa gafe, chiar de la inceput.

    Afara de hotararea asta care e pripita si populista, ne-au mai asigurat cateva zile ca problema gazului nu ne va afecta dar ieri s-a promulgat "situatie de urgenta". Desi nu tine direct de guvern, procente bune s-au castigat la alegeri pe promisiuni "indarjite" privitoare la salarii si pensii. Dupa o luna, gata, "vom vedea...".

    Acum un minister care s-a infiintat special pentru cineva care vroia un post caldutz capata si atributii de servicii secrete: http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/834807/Elena-Udrea-spaima-teroristilor/
    Daca n-ar fi de plans ar fi de ras.
  • +1 (1 vot)    
    I sfarsit o decizie inteleapta (Joi, 8 ianuarie 2009, 14:49)

    Eli. [utilizator]

    In sfarsit vad si in Romania o decizie care incurajeaza competitia si adevaratele valori.
    Bravo.
    • 0 (0 voturi)    
      fanfare (Vineri, 9 ianuarie 2009, 17:08)

      octavian [anonim] i-a raspuns lui Eli.

      fanfarele din centrele muncitoresti din ardeal sunt platite din cotizatiile oamenilor care solicita asistenta la serviciile funerare
  • 0 (0 voturi)    
    pensiile (Miercuri, 11 martie 2009, 10:32)

    rares [anonim]

    Nu mai avem loc noi tinerii de acesti pensionari.Credeam ca in sf s-a dat o ordonanta calumea.da de unde ne cramponam de alti pensionari.Credeam c-o sa faci si tu ceva mai Boc.Noi plecam ramai cu pensionarii sa te voteze ei.


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version