Dupa aproape o saptamana de asteptare, cercetatorii au reusit sa prinda un semnal. La centrul operativ al NASA din Tucson, Arizona, asta a starnit sentimente conflictuale. Roverul martian Phoenix este inca in viata si mai are puterea sa comunice date. Pe de alta parte, misiunea isi traieste ultimele zile. Probabil ca in curand Phoenix nu va mai putea emite semnale catre satelitii care se afla pe orbita in jurul planetei Marte. Cum moare o misiune spatiala?

Roverul Phoenix functioneaza deja intr-un fel de mod de hibernare – se deplaseaza doar doua ore pe zi si incearca sa comunice o singura data. Misiunea functioneaza pe ultimele ramasite de energie. Se apropie iarna martiana, panourile solare nu mai pot face mare lucru, iar cercetatorii au ratat ultima manevra de a mai salva din energie.

Solul martian
Foto: NASA
In ultimele saptamani, temperaturile au coborat sub -100 de grade Celsius si a fost mai mereu innorat. Toate aceste ghinioane au cazut destul de prost, pentru ca, in programul misiunii spatiale, noiembrie ar fi fost o luna incarcata. Era planificat un studiu meteorologic al atmosferei martiene. In plus, Phoenix, care sapa in solul planetei Marte din luna mai si care a gasit primele dovezi ale prezentei apei, se afla in continuare in zona in care se gaseste apa inghetata la mica adancime in sol.

Saptamana trecuta, cercetatorii au reusit sa comande bratului robotic al roverului Phoenix sa ia probe de sol chiar deasupra zonei inghetate pe care o descoperise luna trecuta. Manevra a reusit. A fost insa ultima. De atunci, cercetatorii au pierdut contactul cu misiunea iar apoi, dupa ce acesta a fost restabilit, s-a vazut ca energia de care dispune Phoenix este prea putina pentru a mai putea spera in noi descoperiri.

Cand energia a scazut sub punctul critic, roverul a intrat in asa numitul mod « Lazarus », ceea ce inseamna ca 20 de ore pe zi intra intr-un fel de hibernare.

Misiunea Phoenix : cateva date

Phoenix contine la bord cateva dintre cele mai sofisticate instrumente de masura pe care tehnologia spatiala le poate produce. Scopul lor este detectarea « urmelor de apa » de pe Marte.

• Bratul robotic : construit de Jet Propulsion Laboratory poate fora, sapa si colecta probe, selectand mostre de sol pentru aparatele «stiintifice» ale misiunii. De bratul robotic este atasata o camera de luat vederi, cea cu care Phoenix a realizat, in ultimele 6 luni, fotografii care au entuziasmat lumea. Pe Phoenix exista mai multe camere de luat vederi si un aparat numit SSI, surface stereo imager, cu care se pot recompune imagini panoramice ale suprafetei de sol strabatute, etc.
  • MECA – analizor microscopic, electrochimic si de conductivitate, adica o combinatie de instrumente care functioneaza ca un microscop optic si atomic, ca un laborator chimic de detectare a urmelor de apa si ca un instrument de masurare a conductivitatii electrice si a conductivitatii termice