Experimentul secolului

Acceleratorul de particule a fost oprit pentru doua luni din cauza unei defectiuni

de Dumitrina Galantonu     HotNews.ro
Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 16:21 Actualitate | Esenţial


LHC a fost oprit din nou
Foto: AGERPRES
Acceleratorul de particule de langa Geneva a fost oprit din nou din cauza unei defectiuni mecanice. Experimentul, unul dintre cele mai ambitioase intreprinse pana acum, isi propune sa recreeze conditiile existente la aparitia Universului. Purtatorul de cuvant al Organizatiei Europene de Cercetare Nucleara (CERN) a declarat ca LHC a fost oprit pentru doua luni, transmit agentiile internationale de stiri.

"A avut loc un incident in timpul unui test. Un element al dispozitivului trebuie reparat", a declarat purtatorul de cuvant James Gillies pentru AFP.

Acceleratorul mai fusese oprit joi din cauza unei probleme electrice la sistemul de racire si a fost repus in functiune vineri.

Exista sute de astfel de magneti, care trebuie raciti la temperaturi extrem de joase, prin intermediul heliului lichid. Dar heliul s-a scurs intr-o sectiune a inelului si aproximativ 100 de magneti s-au supraincalzit, ceea ce a determinat oprirea experimentului in vederea unor investigatii.

Experimentul secolului

Cel mai mare accelerator de particule construit vreodata -  Large Hadron Collider (LHC) - a fost pus in functiune miercurea trecuta, la frontiera franco-elvetiana, intr-o incercare de a recrea conditiile care au existat in momentul imediat urmator Big-Bang-ului, in urma cu 13,7 miliarde de ani.

Acceleratorul, la care au lucrat, timp de zece ani, aproximativ 5.000 de fizicieni si ingineri, este cel mai mare proiect stiintific al ultimilor ani. Incepand cu 1996, CERN a construit, la o adancime de 100 de metri sub Alpi, un inel cu o circumferinta de 27 de kilometri, care a fost supus unui proces de racire, timp de doi ani, pentru a ajunge la o temperatura de minus 271,3°C, cu aproape doua grade mai ridicata decat zero absolut.

In jurul inelului sunt instalate patru mari detectoare in interiorul carora se vor produce coliziunile dintre pachetele de protoni (particule din familia hadronilor, de unde vine si numele acceleratorului). Viteza acestor particule va ajunge la 99,999% din viteza luminii.

La momentul maxim, se vor produce 600 de milioane de coliziuni pe secunda, ceea ce ar putea permite aparitia unor particule ce nu au mai fost niciodata observate. Experimentul ar putea sa conduca si la observarea bosonului Higgs, o particula elementara a carei absenta bulverseaza fizica teoretica.

Coliziunile ar putea genera gauri negre minuscule, despre care fizicienii de la CERN dau asigurari ca nu reprezinta un pericol, pentru ca prezenta lor va fi efemera. Cativa oameni de stiinta s-au temut insa ca acestea vor absorbi toata materia din jurul lor, provocand sfarsitul lumii.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.















.*.


8286 vizualizari

  • -3 (3 voturi)    
    pff (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 17:14)

    Victor [anonim]

    li s-a stricat "centrala nucleara"...
    • -6 (8 voturi)    
      scula nu va functiona niciodata (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 19:48)

      einstein [anonim] i-a raspuns lui Victor

      au fost aruncati 4 miliarde pentru a retine cercetatorii europeni departe de SUA si pt a construi elvetienilor un alt adapost antiatomic de mari dimensiuni -in nici un caz nu va folosi stiintei verificarea unor ipoteze aiuristice egale caq valoare sau nonvaloare cu varianta evolutie -Universul a existat inainte de a isi pune maimuta ganditoare intrebari, va exista dupa disparitia Pamantului inghitit de Soare, pentru ca pentru Univers timpul nu exista
      • +3 (3 voturi)    
        adevarat (Duminică, 21 septembrie 2008, 2:04)

        boogeyman [utilizator] i-a raspuns lui einstein

        ai o gindire demna de nickul pe care ti l-ai luat.. esti cumva specialist in fizica particulelor? mai pe romaneste, "domnu', pot sa va ating?" :))
      • +4 (6 voturi)    
        mai retardnstein (Duminică, 21 septembrie 2008, 3:20)

        X7 [anonim] i-a raspuns lui einstein

        vezi-ti de cartile tale de desenat si nu te mai abera pe aici ca te umplii de ridicol vorbind despre ce nu cunosti: Modelul Standard, cu exceptia bozonului Higgs, a fost verificat experimental cam in totalitate ... da' tu sigur esti genul de roman care stie de toate si-si da cu parea despre toate
  • +4 (6 voturi)    
    Ce a generat defectiunea de fapt? (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 17:16)

    Adrian Buzatu [anonim]

    Am scris un articol detaliat care explica pe intelesul tuturor ce a generat de fapt aceasta defectiune (cu denumirea tehnica de "quench", cand un magnet rece si superconductor este lovit de fascicolul de protoni din greseala si atunci se incalzeste si nu mai este superconductor, iar heliul lichid se evapora in atmosfera). Este primul articol de sus la www.StiintaAzi.ro, pentru cei care doresc sa afle mai multe. Comentarii si intrebari sunt binevenite, voi raspunde cat de prompt pot. Adrian Buzatu, doctorand in fizica particulelor
    • 0 (2 voturi)    
      genial!!! (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 17:41)

      atreus [anonim] i-a raspuns lui Adrian Buzatu

      sincer sa fiu nu am de ce sa ma bag in detalii tehnice ca nu ma pricep. Multumesc pentru informatie, asta inseamna ca tot nu le iese cu mentinerea fascicolului pe traiectorie si mai intarzie cu cateva luni... Cu cateva saptamani in urma venise un tehnician de la cern pe aici sa ne explice cat de precis au focalizat ei fascicolul bla bla bla... se vede... mana de lucru europeana...
      • +4 (4 voturi)    
        Despre "quench"-uri (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 18:08)

        Adrian Buzatu [anonim] i-a raspuns lui atreus

        Salut Atreus! Am fost martor la mai multe "quench"-uri si la Tevatron, cat eram in camera de comanda de la CDF. Sunt acceleratoare foarte precise, dar se mai intampla si din astea. E suficient sa cada un fulger pe accelerator si sa mareasca cu putin curentul electric pentru ca traiectoria sa se modifice cu cativa cm si atunci gata, loveste magnetul si quench! Nici eu nu sunt expert in detaliile tehnice, am explicat atat cat inteleg eu. Ma gandesc totusi ca nu se intampla chiar la fiecare fulger. Dar se poate intampla ... Ma surprinde ca a fost vorba de 100 de magneti, nu doar de unul singur. Si ca le ia doua luni sa repare. De obicei ia o singura zi. Dar asta poate pentru ca sunt la inceput, inca se obisnuiesc cu masinaria care este si asa cea mai mare dezvoltata vreodata in stiinta ...
      • +1 (3 voturi)    
        ya ya ya (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 18:15)

        Gigel [anonim] i-a raspuns lui atreus

        mda... spre deosebire de mana de lucru din state... ah uitasem, in state totul este made in china...
        Inainte sa dai cu supozitii de cum se lucreaza la CERN poate ar fi bine sa te documentezi mai bine...
    • +2 (2 voturi)    
      Dezinformare (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 21:08)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui Adrian Buzatu

      Domnule Buzatu,

      Comunicatu de presa CERN spune clar ca acest "quench" a avut loc fara fasciculul de protoni!
      http://press.web.cern.ch/press/PressReleases/Releases2008/PR09.08E.html

      Daca dati explicatii va rog informati-va! Nu faceti acest lucru doar ca sa faceti trafic siturilor dumneavoastra!
      • +2 (4 voturi)    
        Aveti dreptate ... (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 23:41)

        Adrian Buzatu [anonim] i-a raspuns lui anonim

        Nu am avut acea informatie, "quench"-ul de data aceasta a avot loc fara fascicul. Eu am explicat atunci cum are loc el in cazul general. Voi ajusta articolulu meu sa reflecte acesta informatie. Multumesc mult pentru corectare.
      • +4 (4 voturi)    
        Am corectat articolul (Duminică, 21 septembrie 2008, 0:04)

        Adrian Buzatu [anonim] i-a raspuns lui anonim

        Stimate domn Anonim, am corectat articolul de la StiintaAzi.ro si m-am multumit explicit pentru clarificare (ultima fraza din articol). Va multumesc pentru vigilenta. Din fericire, explicatiile mele despre cum functioneaza un magnet superconductor si cum va avea loc un quench atunci cand vor fi protoni in accelerator raman valabile. Aici a fost un caz particular de quench.
        • 0 (0 voturi)    
          si savantii mai gresesc uneori, nu-i asa? (Joi, 25 septembrie 2008, 3:19)

          aloo! domnuuuuu...', trezirea, ati ratat statia". [anonim] i-a raspuns lui Adrian Buzatu

          "Mulţumiri lui Anonim de la comentarii de la Hotnews care mi-a atras atenţia corect că de fapt în cadrul acestui "quench" nu erau protoni în accelerator, cum credeam eu iniţial. Când vor fi protoni şi va avea loc un "quench" se va întâmpla cum am descris în articol."
          Am intrat foarte interesat pe site-ul unde ne-ati invitat si, cautand in disperare sursa de iluminare, am dat, inainte de a o gasi, de ceva care m-a trimis la culcare. M-am gandit ca desi lamuririle sunt facute deja de dumneavoastra, ar fi bine sa ii trimit si pe altii la somn... Noapte buna copii!!
    • -8 (8 voturi)    
      Utilitatea practica (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 21:16)

      Alien [anonim] i-a raspuns lui Adrian Buzatu

      D-le Buzatu, am rugamintea sa ma lamuriti si pe mine care este utilitatea practica, efectiva a acestui LHC? Sa zicem ca obtinem hadroni, boozoni, etc. Asa, si? O utilitate a acestui experiment, putin cam fantezist de altfel, care sa justifice 5.5 mld euro si riscurile respective (sa zicem ca nu sunt foarte convins ca un raport despre securitatea unui experiment de la CERN, raport intocmit si finantat de CERN ar fi 100% impartial, stiut fiind apetitul savantilor de a-si asuma riscuri doar de dragul confirmarii teoriilor proprii, presupun ca va aduceti aminte ca initial si deespre radiatii s-a spus ca nu prezinta pericole!).
      Parerea mea este ca nu reprezinta decat obiectul unei confruntari de orgolii intre europeni si americani, o "gaura" si la propriu si la figurat de 5 mld. bani care puteau fi folositi mult mai cu folos in medicina de exemplu. Noi nu suntem in stare sa tratam in mod eficient si definitiv cancerul in schimb umblam dupa "bozoni verzi pe pereti"!
      Repet, astept de la dvs. o aplicatie concreta, palpabila, reale, aducatoare de beneficii pentru omenire, nu de premii Nobel pentru Dr. X sau Prof. Y.
      • +6 (6 voturi)    
        Cercetarea prin definitie (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 22:42)

        Gigel [anonim] i-a raspuns lui Alien

        Daca gandim asa nu o sa reusim niciodata sa evoluam. Daca se mergea pe acelasi principiu cand s-a descoperit electricitatea? ca doar si atunci era nevoie de cercetare in medicina.
        Exista o gramada de probleme in lume si e adevarat ca e vorba de un munte de bani, dar daca acest experiment poate aduce la evolutia omenirii, automat va duce si la imbunataria vietii celor saraci.
      • +5 (5 voturi)    
        Transfer de tehnologie (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 23:25)

        OZ [anonim] i-a raspuns lui Alien

        In privinta utilitatii practice, situatia e similara cu Formula 1 sau raliurile auto. La ce ne servesc? E suficient sa te uiti mai atent la un autoturism modern si intelegi la ce ne folosesc. La fel e si aici. De altfel pe situl CERN exista o legatura referitoare la noile tehnologii cu aplicabilitate in mai multe domenii, intre care chiar si medicina: http://technologytransfer.web.cern.ch/TechnologyTransfer/
        Sa nu uitam ca si pana acum medicina a beneficiat din plin de cercetarile in fizica (laseri, RMN, medicina nucleara si nu in ultimul rand toata aparatura electronica), asa ca sa lasam ipocrizia si expresiile stupide deoparte. Leacul pentru cancer poate veni dintr-o directie cu totul neasteptata.
        • -4 (4 voturi)    
          Corect! (Duminică, 21 septembrie 2008, 9:20)

          Alien [anonim] i-a raspuns lui OZ

          Pastreaza-ti expresiile stupide pentru tine!
          • 0 (0 voturi)    
            sigur ca da... (Marţi, 23 septembrie 2008, 18:05)

            muky [utilizator] i-a raspuns lui Alien

            ...tot ce nu intelegem e stupid...mai cauta pe unul ca tine si poate o sa puteti vorbi aceeiasi limba.succes!
      • -4 (4 voturi)    
        Utilitatea practica (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 23:30)

        John Doe [anonim] i-a raspuns lui Alien

        Poate vor sa produca un ZPM (Zero-Point Module), ca in Stargate Atlantis :)
      • +9 (9 voturi)    
        Aplicatii Practice (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 23:44)

        Adrian Buzatu [anonim] i-a raspuns lui Alien

        Nimeni nu a pretins ca va aduce aplicatii practice. Insa istoria ne arata ca in o suta de ani vom avea aplicatii practice la ceea ce se studiaza acum la LHC. Tot asa, acum o suta de ani oameni ce studiau atomul de dragul de a il intelege erau intrebati ce aplicatii practice au ceea ce fac ei. Ei au spus sincer ca nu stiu. Si iata, fara studiul atomului nu am fi avut mecanica cuantica, iar fara mecanica cuantica nu am fi avut tranzistorul, iar fara el nu am fi avut electronica, iar fara ea ... nu tu calculator, nu tu celular, nu tu laser, nu tu roboti industriali, nu tu roboti medicali, nu tu mers pe Luna, nu tu tomografie computerizata, nu tu tratament al cancerului cu fizica partielor ...

        Cercetarea fundamentala descopera legile universului. Dupa ce vor fi descoperite li se vor gasi si aplicatii.

        Asadar intrebarea este: ce aplicatii practice a adus cercetarea fundementala pana acum?
        • -3 (3 voturi)    
          Ok, de acord (Duminică, 21 septembrie 2008, 9:30)

          Alien [anonim] i-a raspuns lui Adrian Buzatu

          Dar exista o vorba "Orice ar face savantii, pana la urma tot arma iese". Exista aplicatii practice ale cercetariilor nucleare sub forma de centrale electrice si exista aplicatii practice numite Hiroshima si Nagasaki! Nu sunt nici pe departe un ignorant bigot, dar cred ca fizicienii au tendinta de a fi "fantezisti" uneori in mod gratuit. "To catch a devil by the tail" va spune ceva? Nu cred ca fizicienii de azi sunt mai responsabili decat cei care faceau asta acum 50 de ani si joaca cu plutoniul s-ar transforma in joaca cu particulele (eventual strangelet-uri).
        • 0 (0 voturi)    
          aplicatii practice directe? (Luni, 22 septembrie 2008, 11:34)

          dorinteodor [anonim] i-a raspuns lui Adrian Buzatu

          aplicatiile practice directe ale lhc-ului sint minime, in acest moment, asa cum ziceti. dar scopul direct nu este acesta. scopul direct este fortarea industriei (care ia cam toti banii) sa faca lucruri pe care nu le-ar fi facut fara acest proiect (finantare si expertiza de foarte inalta specialitate).

          chiar defunctul ssc a adus o mare contributie la productia industriala a supraconductorilor in general de catre industria americana, astfel ca sub acest aspect ssc-ul a fost un succes.

          mai exista de asemenea contributii esentiale la obtinerea si mentinerea vidului ultainalt (10E-12 mbar?...) de catre sisteme industriale si foarte multe altele legate de sistemele electronice si de prelucrare a informatiei cu aplicare directa in industrie. pentru asa ceva se dau bani si se vor da in continuare si numai in planul 2 pentru gauri negre si bozoni higgs...
      • 0 (0 voturi)    
        degeaba... (Marţi, 23 septembrie 2008, 17:57)

        muky [utilizator] i-a raspuns lui Alien

        ...ar incerca sa-ti explice ca tot n-ai pricepe...pacat,caci e destul de interesant ce vor 'baieti' sa experimenteze(dar ai nevoie de un minim de cunostinte).cu bine
  • +4 (4 voturi)    
    What can we say? (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 17:25)

    neculaiandrei [utilizator]

    Un proiect super-ambitios , se mai ridica nijte piedici , cu perseverenta si vom obtine rezultatele dorite!
  • -4 (4 voturi)    
    da (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 17:30)

    omul [anonim]

    O sa vedeti ca nu vor fii lasati sa faca nici o ciocnire la 7 TeV. De catre cine? Ei, asta peste mai multi ani veti afla :)
  • +3 (3 voturi)    
    Bafta multa (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 17:35)

    naufragiatul [anonim]

    Eu am cunostinte minime atat in ceea ce priveste fizica cat si chimia (daca are vreo relevanta asta), nu pricep prea bine ce se petrece acolo, si nici nu cred ca voi pricepe, dar banuiesc ca experimentul are legatura si cu centrala pe baza de fuziune nucleara din Franta, si daca va reusi va reprezenta un mare pas inainte al omenirii. Lupta pentru itaietate in ceea ce priveste energia se ascute din ce in ce mai mult, si pe mine ma bucura faptul ca omenirea nu sta pe loc.
    Oameni buni, eu le doresc cat mai multa bafta cercetatorilor de acolo.
    • -1 (3 voturi)    
      NU are (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 17:42)

      atreus [anonim] i-a raspuns lui naufragiatul

      Nu are!
      • 0 (0 voturi)    
        fuziunea... (Marţi, 23 septembrie 2008, 18:19)

        muky [utilizator] i-a raspuns lui atreus

        ....inseamna unirea a doua nuclee usoare de atomi, care prin contopire,dau nastere la unul mai greu;asa ca ,are.cu bine
    • +4 (4 voturi)    
      Nu e vorba de ITER (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 18:05)

      Adrian Buzatu [anonim] i-a raspuns lui naufragiatul

      Experimentul de fuziune nucleara e ITER, e tot in Franta, este tot coordonat de o colaborare interenationala, dar este inca in constructie si va fi gata peste vreo zece ani (cred). LHC-ul studiaza cele mai mici caramizi ale materiei si interactia intre ele. Cauta pe google dupa "Introducere la Large Hadron Collider". Este exact ceea ce iti trebuie, primii pasi despre LHC.
      • +2 (2 voturi)    
        N-o avea (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 18:25)

        naufragiatul [anonim] i-a raspuns lui Adrian Buzatu

        Cum v-am zis, nu ma pricep, si nici nu am de gand sa ma pricep mai mult decat acum. Insa le doresc succes atat celor cu generatorul de particule cat si celor cu fuziunea (stiam ca sunt doua lucruri diferite). Cand ma refeream la legauri ma gandeam ca cercetarile de la generatorul de particule se vor putea aplica la reactorul pe fuziune, se pare ca m-am inselat, oricum sper sa reuseasca ambele.
        • +3 (3 voturi)    
          Multumesc (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 18:42)

          Adrian Buzatu [anonim] i-a raspuns lui naufragiatul

          Multumesc pentru clarificare. Sa stii ca nu este exclus ca ceva descoperit la LHC sa ne ajuta si in fuziune peste ceva timp. In general, in stiinta s-au gasit mereu aplicatii practice la legi noi descoperite despre Univers, ori tocmai aceasta cauta si LHC-ul.
          • 0 (2 voturi)    
            sa vedem (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 20:21)

            atreus [anonim] i-a raspuns lui Adrian Buzatu

            ok, m-ai facut curios: ce anume poate ajuta din ce se afla la cern la fuziunea controlata?
            • +3 (3 voturi)    
              Uff ... (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 23:47)

              Adrian Buzatu [anonim] i-a raspuns lui atreus

              Nu am spus ca vor fi aplicatii practice pentru fuziunea controlata. Am spus ca vor veni aplicatii practice peste o suta de ani si cum nu stim care vor fi, poate ca vor fi si pentru fuziunea controlata. Poate ca expertiza construirii campurilor magnetice intense pentru LHC vor fi utile pentru construirea magnetilor puternici necesari in fuziunea nucleara. Dar punctul ce doream sa il fac este ca aplicatii vor veni, chiar daca nu stim noi acum care sunt. Acum stim sigur ca se vor raspunde intrebari fundamentale despre Univers, ceea ce e foarte important!
              • -1 (1 vot)    
                imi place (Duminică, 21 septembrie 2008, 2:12)

                boogeyman [utilizator] i-a raspuns lui Adrian Buzatu

                ca esti destul de explicit.. adica n-o s afie aplicatii practice la chestia asta care se cheama LHC, nu? ci doar niste confirmari/infirmari teoretice, asa e? adica niste teorii noi, nu? da' toat eaplicatiile practice sint urmari ale unor teorii.. deci, avand noi teorii, se vor gasi si noi aplicatii practice, nu-i asa? ma rog, eu sint un optimist :))
  • -4 (4 voturi)    
    nimic nui sigur (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 18:18)

    Motzul [anonim]

    Merg pe presupusuri ,nui sigur nimic, poate tot cautind particula asta care ei au numito particula lui Dumnezeu ,poate il vor simti chiar puterea LUI ,mai bine ne-am vedea lungul nasului si sa nu fim mai destepti de cit sintem, nu ca a-si fi contra progresului si cunoasteri ;dar era asta atomica a dus doar la multe distrugeri, bombe atomice, cernobil, care mai pot sa fie,pericolul unui razboi atomic, teroristi care pot folosi asta,experiment parca prea fortat si mult se vorbeste de aceasta ,ceva nui in regula ,avem de toate pe acest pamint ,dar fuga asta nebuna si dementa pt.inbogatire si profit maxim ne va auto distruge,lumea mai bine ar fi mai inteleapta ,distrugeri le ecologice ,taieri masive de paduri, poluare maxima , topirea ghetarilor, multe masini care polueaza si care profitori petrolieri nu vreau sa schimbe sursa de energie si multe altele,BANUL OCHIUL DRACULUI.Toata lumea fuge dupa bani , BANUL stapineste lumea ,toate investitile se fac spre cistiguri maxime si prea putin pentru OM,am uitat credinta ,nu mai credem decit in BAN , credinta in Dumnezeu te face mai bun ,mai tolerant, esti multumit cu mai putin,te bucuri pentru viata, esti mai linistit din toate punctele de vedere ,dragostea fata de aproapele tau si multe altele.SA FIM MAI BUNI ca sa traim mult si bine pe acest pamint ,viata este trecatoare pt orce fiinta ,pe acest pamint sintem doar trecatori ,sa nu distrugem viata pt urmasi nostri.
    • -1 (1 vot)    
      asa e (Luni, 22 septembrie 2008, 0:49)

      boogeyman [utilizator] i-a raspuns lui Motzul

      si credinta in dumnezeu a dus la o groaza de razboaie, mult mai nimicitoare decit bombele de la Hiroshima, Nagasaki si Cernobil.... care e mai buna?
      si de ce sa nu incercam sa fim mai destepti? sau poate tu preferi sa sari dintr-un copac in altul si acum... na, doar asa faceau si stramosii nostri, ciupanzeii, nu? :)
      nu zic, la partea cu banul si ce inseamna in prezent cam ai dreptate, da' lasa-l in pace pe al de sus.. la urma urmei, dupa credinta ta, si banul tot de la el ar fi, nu? :))
  • +1 (3 voturi)    
    Bey, avea dreptate... (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 18:23)

    Claude [anonim]

    bivolu', aaa asta bideu' ala de la Pe Ce. A reusit sa-si amine sfirsitul cu 2 luni :)))
  • +2 (2 voturi)    
    si totusi unde sunt apocalipstii :)? (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 18:27)

    Lucian* [utilizator]

    pana de curand era plin de astia care incepeau cu pocainta, cu gaura neagra si cu mai stiu eu ce...
    Vad ca au cam disparut...
    Cred ca singura gaura neagra care a fost (imaginara, bineinteles) le-a inghitit putin din fanatism si la unii sper ca le-a inghitit blocajul dintre sinapsele neuronilor si au inceput sa mai gandeasca.
    In orice caz, trebuie sa recunosc ca chiar imi place directia in care s-au indreptat comentariile.
    • +1 (1 vot)    
      cercetare europeana!!! (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 19:41)

      ionica [anonim] i-a raspuns lui Lucian*

      Cam toate proiectele europene se poticnesc din cauza ca "cercetatorii adevarati" fie emigreaza in state fie se duc pe alte meleaguri mai putin birocratice si mai putin corupte.
      UE-ul a reusit performanta sa dea bani numai pentru nimicuri in cercetare si numai la firme de-a prietenilor lor.
      Ue-ul nu reprezinta nimic in cercetarea mondiala si nici nu va reprezenta nimic, deoarece banii destinati pentru cercetare se dau NUMAI la prieteni si ciubucari!
      Birocratia de la UE nu-si da seama ca dezvoltarea tehnologica duce societatea inainte si nu "sumele enorme alocate pentru nimicuri".
      Un prieten din Germania, mare cercetator, lucreaza intr-un institut de cetcetare extraordinar si care nu a luat NICIODATA finantari europene, de ce? Foarte simplu! AU bani suficienti de la finantatorii adevarati si nu de la "coruptia generalizata" de la UE!!!!
      • +1 (1 vot)    
        pacat (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 20:23)

        atreus [anonim] i-a raspuns lui ionica

        imi pare rau sa spun dar asa vad si eu lucrurile. Cern este condus de oameni cu studii in afara europei. Finantarea nu stiu exact in ce proportii de unde vine dar mintea stiu sigur ca nu e formata in europa... Pana la urma pacat
      • +2 (2 voturi)    
        fonduri structurale pe cercetare! (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 20:32)

        un castigator ... suparat! [anonim] i-a raspuns lui ionica

        Ionica are dreptate!
        Noi am castigat un mare proiect de cercetare pe structurale, dar am primit o "indicatie" sa luam un consultant agreat de catre ...UE!
        Asa ca din banii castigati vom da o buna parte pentru un consultant ...agreiat!
      • 0 (2 voturi)    
        Americanul frustrat (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 22:36)

        Gigel [anonim] i-a raspuns lui ionica

        Bla bla bla... nu generaliza situatia din Ro pentru toata Europa. Daca in Ro se iau proiectele de cercetare pe pile, pe hartii scrise aiurea si nefacand nimic, asta nu inseamna ca si la CERN este la fel.
        In plus, a numi LHC un nimic mi se pare o lipsa de respect pentru munca a mii de oameni de stiinta si ingineri.
        In plus, nu mai slaviti atata Statele Unite si cercetarea lor, e si la ei cum bate vantul, anul asta mii de cercetatori si-au pierdut locurile de munca,
      • 0 (0 voturi)    
        o fi asa, nuzic (Duminică, 21 septembrie 2008, 2:20)

        boogeyman [utilizator] i-a raspuns lui ionica

        da' totusi ar trebui sa le multumesti astora de la CERN, ca daca nu erau ei, nu era nici internetu asta de unde puteai tu sa ne luminezi cu asemenea pareri destepte...
      • 0 (0 voturi)    
        ce vorbesti ionica? (Luni, 22 septembrie 2008, 11:47)

        dorinteodor [anonim] i-a raspuns lui ionica

        acum citiva ani americanii au inchis SSC-ul, un fel de lhc american. nu stiu cine incotro se duce mai ales ca cern-ul are IHC in plan, mult mai mare ca lhc-ul (international hadron collider...) iar la darmstadt in germania exista de asemenea un proiect gigant de accelerator, in constructie (de asemenea deschis cooperarii internationale).

        in legatura cu fizica particolelor, europa este cit se poate de respectata. descoperirea acum vreo 8 ani (cred) a bozonilor w si z (premiul nobel pentru sincrotron si w&z) este un exemplu...

        zici ca banii se dau la prieteni. banii nu se pot da decit la cei care sint in stare sa faca ce li se cere. aici nu se pune problema licitatiei ci se pune problema capacitatii unei firme de a face lucruri pe care, in mod normal, nu ar fi in stare sa le faca pentru ca nu au oameni suficient de calificati. niciodata cercetatorii nu cer lucruri care se gasesc la magazinul din colt....

        daca vrei termopane atunci poti face (si maslui) licitatii. dar daca vrei vid de 10E-12 mBar, atunci nu cred ca gasesti mai mult de 2..3 firme capabile sa faca asta. nu vad cum ar putea cineva sa masluiasca vreo licitatie in aceste conditii...
        • 0 (0 voturi)    
          scolile (Luni, 22 septembrie 2008, 23:42)

          atreus [anonim] i-a raspuns lui dorinteodor

          si cu asta sunt de acord. Nu cred ca banii pentru cercetare se dau pe "pile" dar sunt sigur ca diplomele europene nu atesta valoarea reala si abilitatile tehnice reale. Intr-adevar, banii pentru proiecte si investitii se dau spre cei care stiu sa lucreze. Problema este ca diplomele in europa se cam dau pe "pile" si nu doar in romania. Asta e motivul pentru care un institut european este sustinut (la nivel de materie cenusie) de vreo 2 japonezi, 3 europeni (romani, polonezi, cehi), 4 americani si 5 chinezi. Pe langa astia sunt vreo 200 de pierde vara europeni cu studii inalte care se incurca la strans suruburi si nu prea le iese nimic. Apoi mai sunt vreo 3-4 "figuri istorice" platite triplu dupa perioada de pensionare ca sa creasca prestigiul institutului, fara ca aceste "figuri" sa mai fi facut ceva relevant in ultimii 20 de ani. Asta e dupa mine organigrama unui "institut de cercetare" european. Nimeni nu zice ca nu functioneaza si ca nu poate face cercetare dar scolile europene nu mai produc mare lucru... Se pare ca sistemul bologna a distrus tot ce mai era de distrus. Daca unii isi doresc sa popularizeze stiinta altii (ca mine) au ca scop in timpul liber ridicarea nivelului scolilor europene. Sistemul de predare fara nici o prezentare a utilitatilor cunostiintelor dobandite creaza niste blazati impotenti social cu pretentii de nesaturat. Cam asta produc acum scolile europene...
    • 0 (0 voturi)    
      prea multe somitati (Duminică, 21 septembrie 2008, 19:25)

      alin [anonim] i-a raspuns lui Lucian*

      pai nu mai au loc de atatia ''oameni de stiinta'' care-si tot dau cu parerea, sau poate si-au dat seama ca e mai bine sa nu-si piarda timpul cu aceste aberatii.
  • +2 (2 voturi)    
    cern si noi (Sâmbătă, 20 septembrie 2008, 20:29)

    atreus [anonim]

    Si apoi daca tot e concurenta aia infernala in romania la studii al' de europene si economii si drepturi si stiinte politice si sociale atunci de ce nu vin acesti ilustri cu niste propuneri pentru draguta de criza mondiala sau atentatele de nu stiu unde? Ca doar pe asta se specializeaza romanii nu? MBA, gestiunea afacerilor etc. Cern o sa mearga intr-un final dar ar fi stupid sa "stam" sa-l asteptam...
    La munca!
  • +1 (1 vot)    
    gauri negre (Duminică, 21 septembrie 2008, 0:33)

    ady [anonim]

    Am citit cartea lui Stephen W. Hawking - scurta istorie a timpului, si, daca tin eu bine minte si am inteles corect (nu sunt fizician) e destul de nashpa cu gaurile astea negre: nu prea mai iese nimic din ce intra in ele, si nici nu prea pot fi controlate. Sunt locuri in spatiu unde densitatea tinde la infinit iar acceleratia gravitationala nu permite nici luminii sa paraseasca locul.
    Intrebarea este: cum pot fi controlate, daca apar, gaurile negre (nu stiu care e diferentza dintre cele "normale" si cele minuscule). Cateva explicatii ar fi binevenite.
    p.s. Intrebarea este adresata lui Adrian Buzatu (sau unui alt fizician/cercetator). MUltumesc.
    • +4 (4 voturi)    
      Despre gauri negre (Duminică, 21 septembrie 2008, 1:05)

      Adrian Buzatu [anonim] i-a raspuns lui ady

      Salut! Lumina nu scapa din gaura neagra dupa ce a fost prinsa in o zona din jurul ei. Daca nu intra in acea zona, atunci particulele si lumina scapa. In cazul gaurilor micrsocopice, ele sunt mai mici ca un atom si cu masa mai mica cu mult decat un atom. Ar putea atrage alte particule doar gravitational. Dar aceste alte particule ar fi electroni sau protoni din materie, care sunt tinuti in materie de forte de miarde de miliarde de miliarde de miliarde deori mai puternice decat forta gravitationala de atractie a gaurii negre. Deci nu ar cadea in gaurile negre nici o materie. Asta e unul la mana. Pe de alta parte, tot Hawking a dedus din principii GENERALA ale teoriei cuanticii si relativitatii (adica e sansa foarte mica sa fie gresit) ca gaurile negre emit totusi o radiatie, cu atat mai mult cu cat masa gaurilor negre este mai mic. De aceea, gaurile negre microscopice se evaporeaza practic imediat ce s-au produs. Cercetatorii le vor recunoaste in detector ca emisii de energie in toate directiile si cu aceeasi intensitate. Trei la mana, in atmosfera au loc coliziuni proton-proton de milioane de ori mai energetice decat la LHC, asadar daca cumva se vor putea produce gauri negre la LHC, ele s-au produs deja in atmosfera si au mase de milioane de ori mai mari decat cele ce s-ar putea produce la LHC. Cum Planeta este inca aici, inseamna ca nu este cu adevarat nici un pericol de la LHC. Pentru a afla mai multe despre gauri negre microscopice si LHC, viziteaza StiintaAzi.ro si FizicaParticulelor.ro. Cu bine, Adrian Buzatu
      • 0 (0 voturi)    
        cui (Duminică, 21 septembrie 2008, 2:42)

        atreus [anonim] i-a raspuns lui Adrian Buzatu

        vin si io cu niste cuie aici:
        1. gaurile negre pot avea sarcina electrica
        2. gaurile negre cu sarcina nu se pot evapora complet
        Na, sa va vad acum!
        • +1 (1 vot)    
          Raspuns (Duminică, 21 septembrie 2008, 15:10)

          Adrian Buzatu [anonim] i-a raspuns lui atreus

          La punctele tale nu stiu sa raspund. Dar tu esti teoretician si sunt sigur ca stii si ca ai pus intrebarea ca sa ma incurci. Cum am explicat mai sus la "Trei la mana", daca in atmosfera Pamantului se intampla coliziuni de acelasi tip, de milioane de ori mai energetice, atunci s-au produs gauri negre ca la LHC (si cu sarcina electrica, daca se pot produce si la LHC ele) si noi tot suntem acum. Dar nu stiu mai multe detalii despre cele cu sarcina, eu sunt experimentalist ... Dar daca stii tu, te rog sa explici aici ...
      • +1 (1 vot)    
        aveti o explicatie pentru.... (Duminică, 21 septembrie 2008, 9:03)

        SIC [anonim] i-a raspuns lui Adrian Buzatu

        carenul lui Nostradamus, avand in vedere faptul ca s-au cam adeverit toate profetiile sale?

        "Migrés, migrés de Genefue trestous,
        Saturne d’or en fer se changera,
        Le contre Raypoz exterminera tous,
        Auant l’aruent le Ciel signes fera."

        „Fugiţi, fugiţi din Geneva cu toţii,
        Saturn din aur în fier se va transforma,
        Raza contra-pozitivă
        (negativă,n.trad.)
        va extermina totul,
        Vor fi semne în cer înainte de aceasta.”

        Este foarte ciudat, mai ales ca datele sunt pea exacte.
        • 0 (0 voturi)    
          Raspuns (Duminică, 21 septembrie 2008, 15:12)

          Adrian Buzatu [anonim] i-a raspuns lui SIC

          Raspunsul meu este ca nu cred in profetiile lui Nostradamus in general. Apoi, ele sunt prea metaforice si vage ca sa intelegi ceva din ele. Dar ca sa zic si ceva legat de fizica, te intreb la ce din fizica se refera aceasta raza negativa? Din cate stiu eu, la LHC sunt raze de protoni (pozitivi) care se ciocnesc cu raze de protoni (tot pozitivi).
          • 0 (0 voturi)    
            MULTUMESC (Duminică, 21 septembrie 2008, 16:24)

            SIC [anonim] i-a raspuns lui Adrian Buzatu

            Totusi, este foarte ciudat.
          • 0 (0 voturi)    
            E vorba de anti-protoni (Luni, 22 septembrie 2008, 14:46)

            dragon [utilizator] i-a raspuns lui Adrian Buzatu

            Domnu Adrian Buzatu, intr-un eveniment are loc o coliziune intre un proton care are sarcina pozitiva si un anti-proton care are sarcina negativa, dar nu este un electron. E o particula de anti-materie. Deci fraza 'Le contr Raypoz' are sens. Ar fi bine sa pastrezi o minte deschisa, chiar si la profetii de-ale lui Nostradamus. Face bine unui fizician. Se pare ca mai ai de invatat de la maestrii fizicii moderne, care incep sa creada in Dumnezeu dupa ce au studiat fizica cuantica. Daca ai ajuns sa intelegi ca exista Dumnezeu, macar ca si Toma Necredinciosul, din demonstratii si nu din credinta, tot e bine, si atunci se deschide si portita ca profetiile lui Nostradamus si a altor profeti sa aiba samburele de adevar pe care unii il ignora. Domnu SIC, unde se gasesc profetiile astea pe internet?
            • 0 (0 voturi)    
              Lamurire (Luni, 22 septembrie 2008, 21:55)

              Adrian Buzatu [anonim] i-a raspuns lui dragon

              Cu tot respectul, la LHC nu se vor ciocni protoni cu antiprotoni, ci protoni TOT CU protoni! Documentati-va mai bine ...


              Protoni cu antiprotoni se ciocnesc la Tevatron si au facut asta vreme de 20 de ani, la energii de doar 7 ori mai mici decat la LHC si dupa cum vedeti, suntem tot aici ...
              • 0 (0 voturi)    
                butelia cu protoni... (Luni, 22 septembrie 2008, 23:50)

                atreus [anonim] i-a raspuns lui Adrian Buzatu

                hmm... Adrian are dreptate... protoni cu protoni, energii mari, se vad gluonii... Am vazut "butelia" de hidrogen... micuta, amarata intr-un colt, pe care scrie mare sa se stie ca de acolo vin protonii pentru LHC... Oricum mi-a placut sa vad "sursa" maretului experiment, o butelie amarata... a fost un contrast extraordinar... atatia km pentru niste gaz intr-o butelie...
                • 0 (0 voturi)    
                  Minuat ... (Marţi, 23 septembrie 2008, 14:25)

                  Adrian Buzatu [anonim] i-a raspuns lui atreus

                  Foarte frumos completat, Atreus. Hidrogenul e foarte usor de obtinut, iar daca se scape de electroni, se ramane cu ioni de hidrogen, adica cu protoni ...
        • 0 (0 voturi)    
          aiureli.... (Luni, 22 septembrie 2008, 12:47)

          dorinteodor [anonim] i-a raspuns lui SIC

          sic,
          nostradamus ar fi trebuit sa "stie" ca daca vine gaura neagra, nu mai avem unde sa fugim....de aici concluzia ca nostradamus vorbeste aiureli din moment ce nu a fost in stare sa prevada un sfirsit al lumii pornit din geneva....
          • 0 (0 voturi)    
            Sfarsitul lumii? (Luni, 22 septembrie 2008, 14:53)

            dragon [utilizator] i-a raspuns lui dorinteodor

            Nostradamus nu prevede sfarsitul lumii in catrenul asta, ci doar avertizeaza Geneva despre un posibil accident. Pe de alta parte, Nostradamus nu prevede sfarsitul lumii in nici un catren, ci prevede sfarsitul timpului, sau a veacurilor, din punct de vedere uman. Se va fi sfarsit poate lumea asa cum o stim noi, pentru a face loc unei alte lumi, probabil atemporale.
            • 0 (0 voturi)    
              nu o da cotita.... (Luni, 22 septembrie 2008, 20:17)

              dorinteodor [anonim] i-a raspuns lui dragon

              pai experimentul de la geneva chiar se face. nimeni nu-l va putea opri. nostradamus ar fi trebuit sa stie asta. pai daca "stia" trebuia sa stie si faptul ca nimic rau nu se va intimpla, deci trebuia sa stie ca la geneva nu se va intimpla nimic important. asa ca oricum o iei, citatul din nostradamus nu se potriveste cu nici o realitate de azi de la geneva. vino secolul urmator poate atunci o sa scoti ceva....
        • 0 (0 voturi)    
          catrene vechi, catrene noi... (Luni, 22 septembrie 2008, 23:45)

          atreus [anonim] i-a raspuns lui SIC

          nu cred in previziuni dar oricum te-ai asigurat ca acest catren e autentic? S-au facut o multime de "adaugiri" mai ales DUPA 11 septembrie...
      • 0 (0 voturi)    
        multumesc (Duminică, 21 septembrie 2008, 9:19)

        eu [anonim] i-a raspuns lui Adrian Buzatu

        Multumesc pt raspuns.
      • 0 (0 voturi)    
        "circotasii" zic.... (Luni, 22 septembrie 2008, 12:43)

        dorinteodor [anonim] i-a raspuns lui Adrian Buzatu

        circotasii zic ca este adevarat ca radiatia cosmica produce gauri negre inclusiv in interiorul planetei noastre, dar aceste gauri se misca cu viteza luminii mai departe pe cind intr-un collider, exista sansa ca ele sa fie in repaus.....afara de argumentul cu evaporarea, celalalt ru radiatia cosmica nu pare a tine.....
        • 0 (0 voturi)    
          Alte argumente (Luni, 22 septembrie 2008, 21:59)

          Adrian Buzatu [anonim] i-a raspuns lui dorinteodor

          Atunci iata acest argument. O gaura neagra microscopica are masa de repaus de cel mult 2 milionimi de Joule/c^2. O masa foarte mica, caci nu poate avea masa mai mare decat suma energiilor celor 2 protoni ce se ciocnesc. O gaura neagra nu poate atrage materie decat gravitational. Deci pentru un electron sau un proton din atomi, exista o forta gravitationala ce ii atrage spre gaura neagra. Bun, dar exista o forta de miliarde de miliarde de miliarde de miliarde de ori mai puternica care ii tine in atomii in care sunt (forta electrica). Deci nu o forta cam egala, ci de 10 la puterea 36 de ori mai mare. Iata deci ca gaura neagra nu va absorbi nimic, nici macar daca ar fi stabila ... In plus, nu e nici stabila ...
          • 0 (0 voturi)    
            formula magica daca se poate (Joi, 25 septembrie 2008, 3:55)

            imblanzitorul de .... [anonim] i-a raspuns lui Adrian Buzatu

            Sunt foarte sigur ca nu-i nevoie de tunuri pe aici, dar ca sa nu se sperie lumea propun sa se faca un calcul de linistire. Daca o gaura neagra atrage gravitational ce e in jurul ei, sa inteleg ca intr-adevar are masa concentrata. Sa lasam gaurile alea minuscule, sa zicem ca sunt mai mari... In principiu o gaura neagra se supune legilor inertiei, are inertie? Nu de alta dar ma gandeam ca daca este "impuscata" cu un proiectil care sa detina impulsul necesar evadarii intregii mase in discutie (masei ce reuseste sa se faca absorbita de gaura, masei gaurii respective si masei diverselor chestii intalnite in atmosfera, atrase gravitational electrostatic si cum mai doreste si capturate de aceasta gaura) din campul gravitational terestru, scapam de "marele dezastru". Dincolo de gluma, avem baze sa facem un calcul?
  • -1 (1 vot)    
    aiurea (Duminică, 21 septembrie 2008, 6:39)

    marius [anonim]

    o sa fie totul gres .. ori dispare franta si elvetia .. ori intreaga planeta. deja sunt 2 erori .. nu se permite asa ceva cu asa ceva! poate da domnul sa nu mai porneasca deloc :) oricum o sa de-a gres!
    • 0 (0 voturi)    
      mda.. (Duminică, 21 septembrie 2008, 17:04)

      stefan [anonim] i-a raspuns lui marius

      "oricum o sa *de-a* gres" (!?)
  • 0 (0 voturi)    
    cazare bran (Duminică, 21 septembrie 2008, 12:38)

    bobb2008 [anonim]

    www.pensiuneabogdan.info
  • 0 (0 voturi)    
    cum asa ? (Duminică, 21 septembrie 2008, 20:01)

    alin [anonim]

    s-a stricat marea masinarie de atatea miliarde de euro si dezvoltata in 10 ani ? vai si cate chestii facea ! va vindeca si pe voi de naivitate.
    dar de ce le ia 2 luni s-o repare ? daca e o problema atat de banala, de ce le ia asa mult ?
    poate sunt prea multi specialisti acolo si le ia prea mult timp pana isi dau toti cu parerea.
    • 0 (0 voturi)    
      fiindca.... (Marţi, 23 septembrie 2008, 18:36)

      muky [utilizator] i-a raspuns lui alin

      ...trebuie sa incalzeasca sectorul cu probleme,pt a fi reparat si apoi trebuie adus treptat inapoi la temperatura de 271,3 grade c.cu bine
  • +1 (1 vot)    
    tehnicienii (Duminică, 21 septembrie 2008, 21:28)

    atreus [anonim]

    s-o spunem si drept: "masinaria" aia e extrem de complexa, sunt o multime de lucruri care ar fi putut sa mearga prost si totusi in final va fi pusa in functiune. Probabil este cel mai complex instrument construit vreodata de oameni si este la limita actuala a posibilitatilor tehnice. Doar supraconductorii par inca pentru majoritatea oamenilor niste materiale exotice, sa nu mai vorbim de capacitatea de adunare a datelor, si pana la tipul de materie cu care opereaza: coliziuni intre gluoni (bine, ok sunt protoni dar de fapt la energia aia vezi gluonii care mediaza interactiile din protoni, deci este un aparat care ciocneste gluoni). Dupa mine era extrem de improbabil sa mearga totul din prima perfect... si totusi majoritatea lucrurilor au mers... asa ca oricum, jos palaria pentru tehnicienii de la cern
  • 0 (0 voturi)    
    Asta e efectul (Luni, 22 septembrie 2008, 4:10)

    Ghiauru Negru [anonim]

    Razelorl lunii asupra gauricilor negre care s-au format in LHC.
  • 0 (0 voturi)    
    sfarsitul lumii (Sâmbătă, 25 aprilie 2009, 11:14)

    demtor_x [anonim]

    acum serios...oamenii au spus ca lumea se sfarseste ba in 1000 ba in 1500 ba in 2000 ba in 2012. Nimeni nu poate spune exact cand acest fenomen se va intampla. petru ca nici nu stim care-i fenomenul. generatorul de particule este facut si probat de niste oameni de stinta care totusiu nu vor sa se sinucida sau sa distruga pamantul cum e in desene animate. Ei s-au gandit la tot si nu vor sa se joace cu asta. o sa fie bine. dar totusi...gaura neagra este corp care se formeaza numai cu ajutorul unor comete, chestii de prin spatiu, etc. e foarte imposibil sa se creeze din niste particule micute. daca e cineva dornic sa vorbeasca despre asta adresa mea de mail e : vendetta_teona@yahoo.com
    multumesc
  • 0 (0 voturi)    
    ACCELERATORUL si magnetismul omului (Luni, 25 octombrie 2010, 14:11)

    SURMELIS ARGENTINA PUSA [anonim]

    Nu cumva cei ce se ocupa cu experimentele ACCELERATORULUI DE PARTICULE au descoperit ca omul isi poate pierde magnetismul fata de pamant si poate fi aruncat in afara atmosferei terestre cu ajutorul unui scut electro-magnetic ??? exact cum am vazut in filmul de la PRO TV de la ora 23 din data de 24-10-2010 , duminica seara ??? Acest experiment putand fi folosit ca si o arma impotriva PERSOANELOR INCOMODE ce pot dispare fara urme si fara mari eforturi ,in COSMOS ??? In 1979 INTERNETUL a fost o arma militara secreta si dupa 10 ani a fost data in folosinta publica , nu-i asa ??? Acum urmeaza ca si ARMA PSIHOTRONICA si cu MICROUNDE ce sunt in prezent arme militare sa fie date in folosinta publica , nu-i asa ??? Dar ce se va intampla cu ACCELERATORUL de particule daca poate elimina magnetismul pamantului fata de oameni ??? Nu este vorba de extraterestrii ci de o inteligenta umana extrem de avansata , nu-i asa ???


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by