In Bucuresti parcarile sunt administrate printr-un intermediar, compania Dalli. Primaria primeste jumatate din incasari. Parcarile publice sunt neamenajate. In principalele orase din provincie inacasarile din taxele de parcare ajung integral in bugetele locale. Ora de parcare costa, in Capitala, 1,5 lei. In Sibiu o zi de parcare costa numai 1 leu. In Bucuresti nu exista automate pentru tichetele de parcare. In Timisoara parcarea poate fi platita prin sms. Capitala a incasat anul trecut 1,5 milioane de euro din parcari. Un oras mult mai mic, ca Timisoara, a incasat 1 milion de euro, tot din parcari.

Primarul Sorin Oprescu a anuntat, la inceputul lunii iulie, ca va rezilia contractul cu compania Dalli. Contractul este inca in vigoare. Potrivit reprezentantilor companiei, contractul nu poate fi reziliat decat in instanta.

O ora de parcare in centrul Capitalei costa 1,5 lei, fiind unul dintre cele mai mari tarife

Parcarile administrate de compania Dalli
Foto: Hotnews
practicate in tara. Investitiile facute de companie sunt minime. Fata de alte orase din tara, in Bucuresti nu exista parcometre, tichetele de parcare nu se vand la chioscuri si nu exista alte dispozitive automate de tichetare. In parcari sunt plasatori care incaseaza taxa si dirijeaza masinile spre locurile libere.

Un abonament pe o luna costa 250 lei, de zece ori mai mult decat un abonament de parcare in Iasi, spre exemplu. Compania Dalli are in administrare parcarile publice din capitala in baza unui contract semnat in anul 1995. Prin contract se prevede ca municipalitatea sa primeasca 55,5% din incasarile companiei. Primaria a incasat in 2007 din exploatarea parcarilor de catre Dalli 1,5 milioane de euro.

Parcare rezervata prin SMS in Timisoara

In provincie primariile au preferat sa infiinteze servicii proprii sau chiar companii prin care sa exploateze parcarile publice, dar fara sa concesioneze acest serviciu public. In principalele orase din provincie primariile beneficiaza de intreg profitul realizat din exploatarea parcarilor, nu doar de 55,5% din incasari asa cum se intampla in Bucuresti.

Unul dintre cele mai complexe sisteme de parcare din tara este cel din Timisoara. Municipalitatea a infiintat o companie, Telpark al carei unic actionar este Consiliul Local si care administreaza parcarile din oras. Parcarile din Timisoara sunt impartite in trei zone distincte in functie de cat de aproape de centrul orasului sunt amplasate parcarile.

Cel mai scump loc de parcare in Timisoara costa 1,3 lei pe ora. Pe langa cele peste 310 de puncte de unde se pot achizitiona tichetele de parcare soferii pot rezerva si plati un loc de parcare prin sms. Soferii au la dispozitie un numar de telefon la care trimit un mesaj sms cu numarul masinii si parcheaza, apoi la parasirea locului de parcare trimit un alt mesaj, ulterior plata parcarii fiind inclusa in factura telefonului.

Incasarile inregistrate in 2007 din exploatarea parcarilor s-au ridicat la peste 1 milion de euro. “Suntem cei mai eficienti din tara daca ne raportam la locurile de parcare. Suntem chiar mai eficienti decat compania Dalli care oficial spune un numar de parcari, dar in realitate exploateaza mult mai multe. Oricum incasarile sunt integral ale municipalitatii, dar in fiecare an avem un plan de investitii in noi locuri de parcare”, a declarat Liviu Barbu, directorul companiei Telpark.

1 leu pentru o zi de parcare in Sibiu

In Sibiu, cele 3.000 de locuri de parcare din oras sunt administrate de Primarie direct printr-un serviciu specializat.

“Sumele colectate in urma nerespectarii regimului parcarilor pe domeniul public si privat in urma incasarii taxelor de ocupare a domeniului public sunt virate in bugetul Consiliului Local Sibiu. Restul, tichete si abonamente, intra in bugetul propriu al Serviciului cu care sunt promovate noi investitii. Daca ar fi sa facem o medie pentru primele sase luni ale anului 2008, din vanzarea de tichete si abonamente, s-a incasat suma de aproximativ 80.000 de lei/luna”, a declarat pentru HotNews.ro, Sergiu Olteanu, consilier asistent in cadrul Serviciului de Relatii cu Presa.

Administratia din Sibiu percepe cea mai mica taxa de parcare din tara; astfel, in zona centrala, o zi de parcare costa doar 1 leu. O parte din banii colectati de municipalitate provin si de la societatile din centrul istoric al Sibiului care platesc taxe de acces. Aceste societati au abonamente prin care masinile de aprovizionare pot intra intr-o anumita zona a centrului istoric intr-un anume interval de timp. O parte din centrul istoric al Sibiului a fost inchis pentru traficul auto. Reprezentantul Primariei a mentionat ca una din problemele sistemului de parcare este ca municipalitatea nu poate ridica autoturismele parcate ilegal.

Clujul a renuntat la intermediari

In Cluj-Napoca pana anul trecut parcarile au fost administrate de compania Valcon. Afacerea s-a dovedit paguboasa pentru Primarie care a renuntat la serviciile companiei de la inceputul acestui an.

“S-a dovedit a fi o decizie buna deoarece avem incasari bune. Din ianuarie pana in iulie am incasat aproape 600.000 de lei”, a declarat Raimonda Boian, purtatoare de cuvant a Primariei Cluj-Napoca. In zona centrala a orasului o zi de parcare costa 9 lei, insa tarifele scad in functie de amplasarea parcarilor.

Un abonament lunar costa 45 de lei. Amenzile pentru neplata locului de parcare sau parcarea ilegala sunt colectate tot de municipalitate prin intermediul Politiei Comunitare. In Cluj-Napoca a fost implementat si sistemul de ridicare a masinilor care sunt parcate ilegal.

In Iasi locurile de parcare sunt scoase la licitatie

In Iasi parcarile publice sunt administrate de Primarie prin Biroul de Parcari. Primaria are angajati care colecteaza taxele de parcare si dirijeaza masinile. Pentru o ora de parcare taxa perceputa este de 1 leu. Pentru rezidentii orasului Primaria a demarat un program de licitatii pentru parcari. Astfel ca iesenii care doresc un loc de parcare langa blocul in care locuiesc trebuie sa liciteze.

“Am organizat pana in prezent cateva zeci de licitatii. Pretul mediu al unei parcari este de 20 de lei pe luna. Primaria marcheaza locul de parcare cu numarul masinii. Acum se lucreaza si la un sistem cu placute”, a declarat Letitia Palaga, directorul Administratiei Domeniului Public si Privat.