Lavrov: Moldova si Transnistria sunt gata sa se intoarca la Planul Kozak

de Olga Popescu     HotNews.ro
Marţi, 26 august 2008, 18:39 Actualitate | Esenţial

Serghei Lavrov
Foto: AGERPRES
Dupa precedentul Osetiei si Abhaziei, centrul de interes in spatiul ex-sovietic pare a se bascula spre Transnistria, o alta republica separatista sustinuta de Moscova. Seful diplomatiei ruse, Serghei Lavrov, a declarat marti ca partile implicate in conflictul transnistrean sunt gata sa se intoarca la "Planul Kozak" din 2003. Directorul general al Centrului pentru studierea proceselor politice din spatiul fost sovietic, Aleksei Vlasov, este de parere ca Transnistria va accepta, in curand, conditiile Kremlinului si ale Chisinaului.

"Practic, toate partile sunt convinse de necesitatea revenirii la principiile de care au fost atat de aproape in 2003. Lucram la asta impreuna cu reprezentantii Chisinaului si ai Tiraspolului, cu observatorii, sperand ca va fi realizat un progres, intr-un interval destul de scurt de timp", a spus ministrul rus de externe.

Dimitri Kozak, membru al staff-ului fostului lider rus Vladimir Putin, a propus partilor implicate, in noiembrie 2003, solutionarea conflictului prin federalizarea Republicii Moldova.

Planul  - "Principii de baza ale structurii de stat a statului unificat" - este, de fapt, un proiect de constitutie pentru o federatie moldoveana.

Transnistria si Gagauzia ar capata, prin acest plan, dreptul la referendum pentru a stabili daca doresc sau nu sa apartina Republicii Moldova, dar si drept de veto asupra chestiunilor de politica interna sau externa care "contravin intereselor lor".























6382 vizualizari

  • +4 (10 voturi)    
    Veto gagauz (Marţi, 26 august 2008, 19:36)

    Mujik [anonim]

    Acest plan de rusificare a Rep. Moldova prevede ca 150.000 de gagauzi (turci crestini) sa aiba o greutate la fel de mare ca 3,3 milioane de romani !!
    Un drept de veto pe chestiuni interne si externe semnifica in fapt ca va fi de ajuns ca in asa-zisul parlament gagauz sa existe o majoritate anti-romaneasca (de ex. 70.000 gagauzi voteaza un astfel de partid sa intre in parlament) pt. ca orice act intre 21 milioane cetateni romani si 3,3 milioane romani din Rep. Moldova sa depinda de votul a catorva zeci de mii de gaguzi. E stupid, USA e un stat federal, Rusia e un stat federal, Germania e un stat federal, insa nici Hawai, nici Republica iakuta, nici orasul-land Hamburg nu pot bloca o decizie de politica externa germana !
    Planul Kozak e o monstruozitate gandita pentru a paraliza politica Moldovei si a o face dependenta de cateva micro-partide supuse Moscovei.
    Daca Voronin accepta asta, merita sa fie executat pt. tradare, e ca si cum ar vinde bucati intregi in Moldova fara sa obtina in schimb decat o bucata de hartie "garanta" de niste kgbisti de la Kremlin !
    Rusia a fost intotdeauna un dusman de moarte pt. romanime si asta se vede si azi.
    • +3 (5 voturi)    
      Dupa Georgia, urmeaza Moldova ... (Miercuri, 27 august 2008, 3:23)

      yankey ... [anonim] i-a raspuns lui Mujik

      "Georgia a fost cu bum-bum. Voi Moldova vreti la fel? Sau o facem fara impuscaturi?"

      Cam asa ar suna "oferta" Rusie catre Moldova.
      Este politica rusa de secole, cine nu are ochi sa vada nu are decat ...

      Si cum in Moldova de peste Prut la putere sunt comunistii, priceputi in ale politicii, Rusia va reusi sa obtina ce doreste ...
  • +1 (9 voturi)    
    Nu pare un plan bun. (Marţi, 26 august 2008, 19:37)

    Alin [anonim]

    Cel mai bine le-ar lasa Transnistria si Gagauzia rusilor si moldovenii s-ar uni cu Romania.
    • 0 (0 voturi)    
      nu-i cam scump? (Miercuri, 27 august 2008, 10:13)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui Alin

      si ar mai trebui sa se faca si separatia teritoriala.

      R.Moldova pe moment se incoarda doar la Romania pentru trasarea granitei.
      Se pare ca Romania are deja o reputatie "buna" ca-si cedeaza teritoriile usor.

      Referitor la unire, poti sa mai astepti. Muuuult....

      Nici Germania nu s-a unit cu binele in sec 19.

      Nu uita ca este valabila vorba: decat servitor in rai, mai bine rege in iad. Pun pariu ca membrii parlamntului din Moldova se gandesc exact la chestia asta.
    • 0 (0 voturi)    
      Ne le convine rusilor... (Miercuri, 27 august 2008, 19:12)

      Lavrov [anonim] i-a raspuns lui Alin

      Ne le convine rusilor sa se separe Moldova de Transnistria, pentru ca nu ar mai avea nici un motiv sa intervina in zona. Lor le convine ca ele sa stea unite intr-o "federatie" si daca apar probleme, le "rezolva" ei cu o misiune "umanitara". Jos cizma de pe Basarabia!
    • 0 (0 voturi)    
      Corect (Luni, 1 septembrie 2008, 22:25)

      Olivus [anonim] i-a raspuns lui Alin

      Sunt de acord cu Alin.
      La cat de scarboase sunt zonele acelea Nu cred ca ne trebuiesc.
      Moldova, mutati populatiile si lasati regiunea rusilor ca sa dea un banchet !
  • 0 (14 voturi)    
    cat a costat jocul cu focul (Marţi, 26 august 2008, 19:43)

    observatorul astronomic [anonim]

    De multa vreme pacea planetara n-a fost mai fragila ca acum. Americanii au facut un pariu perdant pe Saakashvili, care a reusit in nebunia lui sa intoarca istoria inainte de 1989. Delja in State se vorbeste de georgian ca de un om mort. Scapate de sub control, evenimentele se precipita si problema nu e cine domina pe celalalt, ci cum s-ar putea restabili dialogul de acum cateva luni. Caci o confruntare directa ruso- americana este sinucigasa pentru toti.
    Washington Post a enumerat ce posibilitati au americanii si rusii de a se contracara reciproc. Concluzia i-a pus pe ganduri.
    SUA poate intrerupe dialogul strategic cu Rusia, poate stopa accesul Rusiei in OMC si OECD. precum si poate sa o elimine din G8.
    Rusia poate bloca in Consiliul de Securitate orice sanctiune impotriva Iranului, poate da peste cap programele americane antitero, antidrog si antimafia. Rusia mai poate stopa orice colaborare energetica, poate incuraja tacit Coreea de Nord, Siria, Venezuela, Hamas. Poate bloca tranzitul spre Afganistan si influenta si celelalte state ex-sovietice sa intrerupa colaborarea. Rusia mai poate livra Iranului rachete S-300 in stare sa doboare avioanele israeliene.
    Un lucru este clar: nu exista drept international valabil pentru toata lumea. Exista insa mari puteri si state mici. Marile puteri au interese pentru care sacrifica oricand statele mici ce le stau in cale. SUA se bazeaza pe NATO. Rusia poate racola in tabara ei pe toti dusmanii americanilor, care nu sunt deloc putini. De pierdut, pierd oamenii simpli, fraierii ca noi.
    • 0 (8 voturi)    
      cat a costat jocul cu focul (Marţi, 26 august 2008, 22:47)

      Caligula [anonim] i-a raspuns lui observatorul astronomic

      Desigur ca Rusia poate face ce vrea, in cazul cand da peste cap programele antitero risca sa fie inclusa in lista statelor care sponsoreaza terorismul alaturi de Siria, Iran, Cuba si Coreea de Nord. In acest caz sanctiunile economice aplicate rusiei vor fi foarte drastice si vor include printre altele interdictia de a exporta in Rusia hardware (microprocesoare, sisteme de automatizare, sisteme de comunicatii, etc.), software cat si controlul comertului cu produse alimentare. Astfel de sanctiuni economice pot lovi foarte greu economia rusiei. Impactul se vede deja la bursa.
      • -1 (3 voturi)    
        fii serios! (Miercuri, 27 august 2008, 10:25)

        Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui Caligula

        cine sa voteze sanctiuni contra Rusiei?
        Tarile europene? Ma faci sa rad!
        Nemtii au ajuns sa-si recicleze pana si apa de ploaie (este ultima moda - pe post de apa menajera, spalat si udat) si sponsorizeaza centralele de incalzire solara a apei de au ajuns sa coste panourile de incalzire 500 de euro/metru patrat de la o valoare de 5 ori mai mare in urma cu 5 ani.
        Nimeni din cei care sunt dependenti.de resurse nu va vota nimic si chiar daca vor comenta ceva, vorbele sunt doar vorbe!
        Referitor la transferul de tehnologii catre Rusia, nu cred ca este vreo corporatie care sa opreasca productia in Rusia.
        Rusia a reusit sa faca ca si China. A absorbit atat de mult din infrastructura mondiala incat nimeni nu mai doreste sa-i blocheze pt ca vor fi loviti la randul lor.
      • -1 (1 vot)    
        nu i-ar afecta (Miercuri, 27 august 2008, 12:28)

        sorin [anonim] i-a raspuns lui Caligula

        Hardwareul se produce in china, taiwan, malayezia... iar softwareul si-l iau de pe torrent. mare lucru. sa nu uitam ca rusia, alaturi de india, are cei mai buni softisti.

        Americanii pot opri exportul de coca-cola, mcdonads, filme si cam atat. Pe cate produse ai vazut: "made in USA" ?
        • 0 (0 voturi)    
          Lame de barbierit (Miercuri, 27 august 2008, 18:05)

          Caligula [anonim] i-a raspuns lui sorin

          Hitler a spus ca nu se teme de americani pentru ca tot ce stiu ei sa faca bine sunt lamele de ras.

          Sub sanctiuni, firmele care fac comert cu tara sanctionata sunt de asemenea sanctionate. Softistii rusi se vor trezi fara slujbe inaite de a folosi bittorent-ul.
      • 0 (0 voturi)    
        si? (Luni, 17 noiembrie 2008, 2:19)

        kalinix [utilizator] i-a raspuns lui Caligula

        US include URSS (pardon Rusia) in lista statelor care sponsorizeaza terorismul. Si? Crezi ca Rusia e Coreea de nord? Fa si tu o comparatie intre ele. Macar la suprafata ocupata.
        Dar la mafia rusa, care incepe sa detina o parte tot mai importanta din economia mondiala te gandesti? Crezi ca toti miliardarii rusi care sunt imprastiati prin lume suntde capul lor? Cu o organizatie ca si KGB-ul? Sa calce gresit si a doua zi ar fi istorie.
        Sau crezi oare ca submarinele sau rachetele nucleare rusesti au procesoare Intel?
        Apropos de exportul de tehnologie catre Rusia: una din companiile romanesti de IT, care printre altele facea si sisteme de operarea pentru un producator de echipamente de retea de pe continentul american a fost cumparata de rusi. Deci care pe care? Observatorul are dreptate: "nu exista drept international valabil pentru toata lumea. Exista insa mari puteri si state mici."
  • +6 (10 voturi)    
    Planul Kozak = RM parte a federatiei ruse (Marţi, 26 august 2008, 20:08)

    Caligula [anonim]

    Transnistria e un agent de interes rusesc. Veto-ul Transnistrian este egal cu anexarea RM de catre Rusia.

    Pe de alta parte, pana azi doctrina Putin sustinea dreptul de interventie al Rusiei orinde cetatenii rusi sunt prezenti pe un teritoriu. Se pare ca aceasta doctrina a suferit modificari recente prin includerea bulgarilor din Gagauzia. In acest ritm s-ar putea ca romanii sa devina parte din interesele Rusiei luna viitoare si europenii peste un an.

    Parca Putin seamana tot mai mult cu Hitler.
  • +9 (13 voturi)    
    Planul cel mai logic (Marţi, 26 august 2008, 20:32)

    Johnny Bravo [anonim]

    Cel mai bun plan pentru a scapa de acest proverbial "cui al lui Pepelea" care este Transnistria este foarte simplu. Transnistria nu mai este, de facto, parte a Moldovei de ani de zile si este evident ca Moldova se poate lipsi de ea si de populatia ei mafioto-sovietica. De aceea, propun urmatorul lucru:

    Pasul 1: Moldova sa renunte unilateral la Transnistria, recunoscandu-i independenta. Punct.

    - Pasul 2: Moldova declara unirea cu Romania si intra, imediat si irevocabil, in Uniunea Europeana si in NATO.

    Pasul 3: Amplasarea strategica a unor baze militare NATO in Moldova, care sa tina in sah fortele rusesti din Transnistria si sa asigure securitatea frontierei estice a Europei. Asta, cel putin pana la intrarea previzibila a Ucrainei in NATO.
    • +9 (9 voturi)    
      socoteala de acasa (Marţi, 26 august 2008, 21:37)

      PaulR [utilizator] i-a raspuns lui Johnny Bravo

      Alin si tu Johnny propuneti planul asta care da, pare logic la prima vedere. Romanii care doresc unirea Moldovei cu Romania oricum nu se dau in vant de a avea si alte cateva mii de rusi si ucraineni care oricum sunt pe un teritoriu care nu a fost al Moldovei istorice (Moldova se oprea la Nistru). Problema e ca planul nu are sanse de izbanda, cel putin nu in viitorul apropiat. Si asta pentru ca moldovenii nu vor sa se uneasca cu romanii. Majoritatea romanilor traiesc cu ideea ca moldovenii sunt 'la fel de romani' ca si noi, doar ca sunt niste rusi la putere care ii controleaza. Realitatea si problemele identitare are moldovenilor sunt mult mai complexe. Faptul ca doar 2,1% din populatia tarii s-au declarat romani si faptul ca au continuat sa aleaga un comunist rusofon ar trebui sa iti dea de gandit. Din pacate nu am timp acum sa scriu mai multe pe tema asta. Moldovenii (cei care se cred moldoveni si cei care se cred romani) sunt 78% din populatia tarii; daca doreau unirea o puteau face; din partea Romaniei era si cred ca inca mai este destula deschidere pentru asta.
      • 0 (2 voturi)    
        bai socotealade acasa (Marţi, 26 august 2008, 21:57)

        vav [anonim] i-a raspuns lui PaulR

        vezi ca pana acum in Moldova votau doar maxim 38% din cetateni,99% fiind pensionari cu amintiri din tineretile lor , cand era mai bine ,votul din Moldova nu reflecta si opinia celor de-acolo
        • +1 (3 voturi)    
          opinii si vot (Miercuri, 27 august 2008, 1:09)

          PaulR [utilizator] i-a raspuns lui vav

          vav daca cei de acolo au o alta opinie atunci sa faca bine sa si-o exprime. Daca tot sunt asa multi care se simt romani dupa cum spui tu atunci de ce nu declara asta la recensamant? si acum nu imi spune ca au falsificat rusii datele de au iesit 2% romani.
          Am fost in Moldova, am intalnit si moldoveni care mi-au spus ca suntem frati romani dupa cum am intalnit si statui ale lui Lenin in sate.
          Faptul ca tinerii (mai activi) au plecat, ca batranii isi amintesc de tineretile lor cand era mai bine (pentru ca erau tineri si pentru ca in Moldova se traia mai bine in timpul URSS) au rolul lor.
          Dar nu imi spunea ca mai toti moldovenii se simt romani si ca doresc sa se uneasca cu Romania pentru ca nu este asa.
      • -7 (9 voturi)    
        zdarovie ! (Marţi, 26 august 2008, 23:04)

        tolea din orhei [anonim] i-a raspuns lui PaulR

        Baiatule, vad ca te chinuie istoria. Ca sa intelegi cum vine de se duce, ia asculta la mosu: noi nu avem treaba cu voi romanii pentru ca sunteti destul de inapoiati fata de restul Europei. In schimb, aveti mana lunga. V-ati plans ca ati dus-o rau din cauza comunistilor, dar au trecut douzej de ani si tot aiurea o duceti. Pai cu cine sa ne unim? Cu niste coate-goale, cu ochii numai dupa manglit? Binele vostru( putin cat e) e de la bani straini, care cum vin asa se duc. N-aveti industrie, n-aveti agricultura, n-aveti nimic al vostru. Mosu-meu imi spunea ca si intre razboaie v-ati purtat rau cu ai nostri. Dupa 1918 singurul lucru pe care l-ati facut a fost sa dublati jandarmii care ii gabjeau pe basarabeni. Pai, faceti bine stati voi in banca voastra ca n-avem nevoie de asa neamuri rupte-n fund. Zdarovie!
        • +5 (7 voturi)    
          da' chiar nu te'nteleg (Marţi, 26 august 2008, 23:38)

          roman verde [anonim] i-a raspuns lui tolea din orhei

          Tolea draga, daca Romania se uneste cu Moldova o sa fie mai mult o hotarare de suflet decat in avantajul Romaniei. Din mai multe puncte de vedere: s'ar supara URSu' care va tine pe voi in brate, am avea niste cetateni romani cu salariu mediu Mult mai mic decat al nostru, fara drumuri, un fel de Romanie dinainte de 1918, ca tot aminteaitu de perioada asta. Asa ca, puteti din partea mea sa dormiti in continuare in masinile furate din tari civilizate si sa exportati fete.
          • +5 (7 voturi)    
            Nu te chinui... (Miercuri, 27 august 2008, 0:13)

            stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui roman verde

            Nu este nimic de inteles. Tipul intitulat "tolea din orhei" nu este roman basarabean. Nu este nici macar rus.
            In limba rusa nu exista salutul "zdarovie !" ("sanatate !"). Tipul a cautat in dictionar un salut romanesc si a tradus mot-a-mot in rusa. Dar rusii nu au asa ceva in vocabular (ma abtin sa spun motivul pentru care rusii nu se saluta cu "Sanatate!"...)
            ... in concluzie tipul asta este un coate-goale care incearca sa mai taie din elanul romanilor de a se uni.
        • +1 (1 vot)    
          bai tolea pui de dac (Miercuri, 27 august 2008, 7:07)

          diktatoru' [anonim] i-a raspuns lui tolea din orhei

          poi de ce sa va uniti voi in bunastarea voastra cu romania, ca si-asa majoritatea dezghetzatilor din moldova au cetatenie romana. intreaba-ma cati romani au cerut cetatzenie "molodveana" ???
          eu inca am carti acasa cumparate de la profesorii moldoveni care veneau in romania sa isi vanda cartile primite in loc de salarii. probabil ca faceau asta din hobby. ca la cat de ridicat e nivelul de trai in moldova fatza de romania nu vad alt motiv. Poi la cat de incuiatzi sunteti voi astia care strigati sus si tare impotriva romaniei, nici nu meritati sa va uniti, stati acolo la fratii vostri rusi care va iubesc.
        • +1 (1 vot)    
          Cine te crezi tu tovorisci Tolia? (Miercuri, 27 august 2008, 7:26)

          Un roman anonim [anonim] i-a raspuns lui tolea din orhei

          Nu stiu cine te crezi de vorbesti in numele tutror basarabenilor. Iar chestia cu jandarmii las-o jos ca macane. Poate tie ti-au placut mai mult gb-isti sovietici. Pe de alta parte noi oricum o ducem infinit mai bine ca voi si oricum nivelul nostru de civilizatie e mult mai ridicat decat nivelul rusilor bolsevici pe care ii regreti. Macar avem libertatea de a vorbi liber si nu mai avem partid comunist. Iar de mna lunga nu mai spun nimic pentru ca nu trebuie sa vorbesti de funie in casa spanzuratului. Cel mai usor e sa acuzi pe altul de defectele tale. Oricum exista o generatie tanara care a inceput sa cunoasca adevarul si care va va spulbera pe voi astia nostalgicii bolsevici. Si atunci, in ciuda opozitiei voastre a bolsevizatilor si rusofonilor se va realiza si unirea, pentru ca dreptatea si adevarul istoric inving pana la urma. Pana atunci somn usor si viseaza la tauca Lenin si tatuca Stalin
      • +3 (5 voturi)    
        socoteala din targ (Marţi, 26 august 2008, 23:58)

        stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui PaulR

        PaulR, realitatea asta se poate schimba simplu. Moldoveanul crede ce ii spui. Daca rusul ii spune ca el nu este roman ci moldovean, crede. Daca un guvern Chirtoaca ii baga in cap ca nu fiind moldovean este automat roman, crede.
        Este doar o chestiune de educatie. Asa cum au fost rusificati, pot fi si re-romanizati. Contextul este favorabil unei astfel de re-educari (comunismul nu mai este dorit decat de unii de pe la tara). Asa cum au invatat alfabetul latin in loc de cel chirilic, vor invata si istoria si tot restul.
        In plus, basarabenii au fost mult prea mult ocupati si re-educati ca sa mai aiba vreo opinie proprie. Ei pur si simplu spun ce li se spune ca trebuie sa creada si sa spuna - cum faceau si romanii inainte de '89, cum era si la noi propaganda comunista cu epoca de aur.
        Nu vor invata usor sa gandeasca singuri. Dar vor invata usor sa spuna ca sunt romani.
        • +1 (3 voturi)    
          hmmm (Miercuri, 27 august 2008, 0:52)

          PaulR [utilizator] i-a raspuns lui stefan2008

          Stefan nu cred ca e asa de simplu. Plus ca pana la partea cu educatia ei trebuie sa se hotarasca si sa vrea unirea. Chit ca 'tolea din orhei' e moldovean sau nu, are si el partea lui de dreptate. Romania s-a purtat execrabil cu Moldova in perioada interbelica. Acolo erau trimisi functionarii care trebuiau sa fie pedepsiti, care clar ca faceau o gramada de magarii; plus nu s-a dat importanta dezvoltarii regiunii etc., etc., asa ca moldovenii au ramas cu amintiri destul de neplacute. Binenteles partile astea de istorie nu prea se spun la noi. Bine 'tolea' abereaza mai apoi, cu 'coatele goale' si 'lipsa de industrie'. Daca tot trateaza totul foarte rational (pe model noua ce ne iese) ar trebui sa vada ca Moldova e cea mai saraca tara din Europa; pana acum cativa ani se batea pentru locul ala cu Albania dar acum e sigur locul si chiar asa este amintita in mai toate articolele si cartile. Ce sa zic tolea, poate o sa ajungi sa iti schimbi parerea.
          • +1 (1 vot)    
            Tolea din Orhei (Marţi, 2 septembrie 2008, 13:51)

            stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui PaulR

            Nu este altceva decat un om rusificat.
            Stai linistit, ei stiu foarte bine ororile facute si de rusi (spre deosebire de Tolea din Orhei - baiat cu nume de fata - care a avut un bunic ce a acceptat sclavia la rusi si a incercat cat a putut de bine sa convinga lumea ca este rus, altii au bunici care au fost deportati in Siberia, etc.).
            Se schimba, doar ca trebuie invatati. Pana acum nu i-a invatat nimeni adevarul. Cine sa-i invete? Profesorii de limba romana de acolo ar vrea sa stie si ei romaneste; cum sa-i invete pe copii ceva ce nu stiu nici ei corect? Si atunci apare diferenta intre moldoveneasca lor din sat si limba literara pe care o aud la TV si din care nu prea inteleg ei tare bine.
            Singura limba literara pe care o stiu bine basarabenii din oraselele Rep.Moldova este ... rusa!
            Repet: daca au fost in stare sa invete corect rusa, vor fi in stare sa invete corect romaneste, sa invete istoria cu mandriile si rusinile ei, sa invete ca asa rai sau buni cum sunt, dar sunt ROMANI !
        • +1 (3 voturi)    
          Nu vorbi din carti (Miercuri, 27 august 2008, 7:42)

          Florin C [anonim] i-a raspuns lui stefan2008

          Tolea din Orhei e un cretin batut in cap, dar asta nu inseamna ca nu are dreptate.

          Basarabenii nu vor sa auda de Romania, asa cum romanii de la noi nu vor sa se intoarca la monarhie, si asta nu inseamna ca au fost spalati pe creier de comunisti.

          Pe vremea URSS-ului, moldovenii erau parte a unui imperiu de care se temeau si americanii, pe cind daca s-ar uni cu Romania ar fi parte dintr-o tara de care ride toata lumea.

          Nu mai vorbi aici de identitate nationala, ca si romanii care pleaca in strainatate, daca interesul le-o cere, renunta imediat la identitatea romaneasca.
          • +1 (1 vot)    
            Nu are dreptate (Joi, 4 septembrie 2008, 12:33)

            stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui Florin C

            Fiind cretin batut in cap, implicit nu are dreptate.

            Eu n-as fi asa sigur ca basarabenii nu vor sa auda de Romania. Depinde ce li se spune ca trebuie sa auda. Dupa cum spuneam, la basarabeni, liberul arbitru este foarte atrofiat. Ei vor sa auda de cine li se spune ca trebuie sa auda (moda s-a transmis de la rusi, unde as spune ca nu exista liber arbitru: ce spune Putin da, este da pentru tot rusul).
            Cat despre monarhie, daca aceasta ar oferi ceva interesant, romanii ar alege-o fara probleme. Deocamdata Base pare mai interesant decat monarhia

            Acum, interesul le-o cere basarabenilor sa se uneasca cu Romania.
            Este adevarat ca Rep.Moldova este cea mai saraca tara din Europa doar in statisticile oficiale (pt ca in realitate - daca facem abstractie de tehnologie si produse din vest - au din ce trai la fel de bine ca si romanii din Romania). Dar oricum, le convine de minune basarabenilor sa se poata misca liber prin UE, deci le convine sa fie in Romania.
    • -2 (6 voturi)    
      Inca un punct ... (Marţi, 26 august 2008, 22:29)

      John [anonim] i-a raspuns lui Johnny Bravo

      Eu as zice mai degraba sa dea Transnistria pe gurile Dunarii, acolo unde isi fac Ucrainienii de cap acum, Adica de la granita de Sud pana la Chilia si Bratul Chilia!

      Acela e Pamant romanesc!!!

      Transnistria nu a fost vreodata!!!
      • -4 (4 voturi)    
        degeaba polemizam (Miercuri, 27 august 2008, 0:00)

        maddy [utilizator] i-a raspuns lui John

        Si de ce ma rog tot polemizam noi aici? Cei MARI tot cum vor ei o sa faca, iar apropo de unirea Moldovei cu Romania,lasati- o balta, fratilor, ca mai degraba s-ar alipi Mamei Rusie decat noua. Si noi ce nevoie avem de ei? de moldoveni? Nu ne ajung rromii ca ne fac de ras prin Europa si prin lume? Haideti sa fim seriosi si sa-i lasam pe conducatorii nostri iscusiti sa faca cum stiu ei mai bine. Momentan suntem cam prinsi la mijloc - nu putem supara nici UE, nici Rusia. Grele vremuri or sa vina.....
      • +1 (1 vot)    
        teritorii (Miercuri, 27 august 2008, 1:01)

        PaulR [utilizator] i-a raspuns lui John

        John in Bugeac moldovenii sunt 13% din populatie, plus ca dupa cum spuneam si mai sus marea lor majoritate nici nu vor sa fie parte a Romaniei.
        Ia vezi aici http://en.wikipedia.org/wiki/Budjak
        La partea cu pamant romanesc cam poti renunta. Teritoriul a fost luat Moldovei si a fost colonizat de Imperiul Otoman de mult de tot si pentru multa vreme si apoi si de cel rus. Da, l-a avut si Romania 20 de ani dar asta nu a schimbat lucrurile prea mult.
        Si in general chestia asta cu schimbul de frontiere, ne dau noua aia, ei iau aia, e naiv si ramas in timp.
      • +1 (1 vot)    
        nu a fost pe naiba! (Miercuri, 27 august 2008, 10:31)

        Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui John

        place sau nu,
        va amagiti sau nu
        dar in Transnistria se fondau asezari de catre voievozi moldoveni si erau moldoveni cu mult timp inainte de a pune vreun rus piciorul pe acolo.
    • -2 (2 voturi)    
      bun plan (Miercuri, 27 august 2008, 0:03)

      maddy [utilizator] i-a raspuns lui Johnny Bravo

      ......pacat ca e utopic, la multitudinea de interese care exista si vor exista intotdeauna. Mai degraba ar porni un nou razboi mondial decat sa ia in seama un plan atat de simplu si fara urmari drastice. De ce sa nu mai moara niste oameni nevinovati? pana la urma, interesele politice prevaleaza fata de interesele umane. Astea sunt luat in seama numai la nivel de declaratii. Practic, nu se face si nu se va face nimic care sa fie in interesul celor multi.
    • 0 (0 voturi)    
      Chiar asa logic? (Miercuri, 27 august 2008, 6:21)

      Garcea [anonim] i-a raspuns lui Johnny Bravo

      Nu prea cred ca asa ceva este posibil. In primul rand tocmai fiindca Romania se afla in Nato si in UE. Cand ne-au acceptat in UE, ne-au acceptat cu toate problemele noastre economice, etc. O unire cu Moldova ar mari considerabil numarul acester probleme si nu cred ca UE va accepta asta. La fel, in Nato, ne-au acceptat (printre altele) si fiindca suntem aproate de Rusia dar totusi nu avem granita cu ea. O tara NATO care sa aiba granita cu Rusia ar fi in mod cert considerata de cea din urma drept o amenintare (desi nu este inca membra nato georgia este un exemplu in aceasta privinta). Singura varianta pentru ca unirea Moldovei cu Romania este ca acest lucru sa se intample o data cu aderarea Moldovei la UE.
    • 0 (0 voturi)    
      si romanii din Transnistria? (Miercuri, 27 august 2008, 8:29)

      Gabriel din Deva [anonim] i-a raspuns lui Johnny Bravo

      Planul pare este excelent, dar din pacate este incomplet. Ce faci cu populatia romana din Transnistria. Romanii de acolo inca au de suferit pentru simplul fapt ca vorbesc limba romana.
      • -1 (1 vot)    
        Daca se doreste exista si solutii (Miercuri, 27 august 2008, 9:55)

        Un roman anonim [anonim] i-a raspuns lui Gabriel din Deva

        Romanii din Transnistria pot fi rlocati in cadrul Bsasrabiei, cu plata unor compensatii. Ar putea fi de exemplu relocati in zona Tighina sau in zna Comrat. Iar trnasnistrenii pot lua in locul lor rusofoni nostalgici, ca tot nu prea au ce cauta in Basarabia.Si eventual s-ar putea convenii si la compensarea bunurilor imbile pe care unii si altii le parasec. Oricum teritoriul istoric al Moldovei se termina la Nistru. Se spunea ca pe malul stang incepe o alta lume.
        • -1 (1 vot)    
          bine ar fi (Miercuri, 27 august 2008, 12:13)

          Gabriel din Deva [anonim] i-a raspuns lui Un roman anonim

          Ai dreptate, si eu cred ca ar fi cel mai bine ca romanii din Transnistraria sa inceapa o noua viata in alte zone si Republica Moldova mai bine sa renunte la Transnistia decat sa semneze niste acorduri care sa blocheze dezvoltarea acestei tari. Dar in mod sigur nu toti vor vrea sa-si paraseasca casa, chiar daca ar fi in interesul lor.
    • -1 (1 vot)    
      planul (Miercuri, 27 august 2008, 11:40)

      bucuresteanul [utilizator] i-a raspuns lui Johnny Bravo

      pare logic, pare frumos dar este utopic. Pacat!
  • +2 (2 voturi)    
    Apropos (Miercuri, 27 august 2008, 0:04)

    Caligula [anonim]

    Voronin de vreo doua-trei luni a tot spus ca rezolvarea chestiunii transnistriene e iminenta datorita semnalelor primite de la rusi. Asta arata ca rusii aveau deja un plan pregatit pentru Georgia si RM pe care doar l-au pus in miscare la inceputul lunii august... sau poate e doar o coincidenta...
    • +1 (1 vot)    
      Nu cred (Miercuri, 27 august 2008, 7:33)

      Un roman anonim [anonim] i-a raspuns lui Caligula

      Un fsot agent GRU ( spionajul militar sovietic) spunea ca mai mult de doua coincidenta indica clar faptul ca nu e vorba de coincidente. Sunt basarabeni care spun despre asa-zisi refugiati osetini adusi in Transnistria cu multe zile inainte de inceputul asa-zisului tac georgian contra bietilor osetini nevinovati. In conditiile in care din punct de vedere al tratatelor internationale Osetia de Sud e parte intergranta a Georgiei, asa cum Kosovo era parte intergranta a Serbiei.
  • -1 (1 vot)    
    Salt mare (Miercuri, 27 august 2008, 6:33)

    detzu [anonim]

    A sarit cam mult Rusia peste cal , desi is convins ca la ei impresia e cu totul alta. Cred ca aici ar trebui lucrat un pic sa se intzeleaga diferenta de perceptie. Rusii cred ca or fost atacati indirect de Nato , care avea cu o luna inainte de atac 1000 !!!!!! de soldati americani in Georgia. Noi nu avem asa multi americani cu baza noastra colosala. Europa si America vad superamenintzari de la rusi , sincer sa fiu nu prea stiu de ce. In afara de afacerea de spionaj din Anglia nu vad nici un caz in care Rusia nu a jucat necinstit. Cu Georgia e complicat ca aia or atacat ei primii si or incercat sa tzina pozitiile castigate. Parca avem tot mai multi prosti si se incearca clar marginalizarea Rusiei. Acum e si vina lor ca nu prea au nici un prieten , cred ca de fapt toti iau asteptat la colt .
  • -1 (1 vot)    
    constiinta nationala romaneasca (Miercuri, 27 august 2008, 10:14)

    fefe [anonim]

    Ca veni vorba despre locuitorii din Republica Moldova si aparteneta lor la nationalitatea romana...

    Nu uitati ca natiunile s-au format in sec. al XIX-lea. In acea vreme Basarabia era o gubernie ruseasca de margine de imperiu unde populatia autohtona era tratata cam la fel ca indienii din preeria americana. In primul rand accesul la cultura pentru autohtoni era egal cu zero. Constiinta nationala este in primul rand o opera culturala, iar moldovenii din Basarabia au fost lipsiti de asa ceva si in consecinta nu au dobandit o constiinta romaneasca. Perioada dintre 1918-1940 a fost prea scurta pentru a schimba substantial lucrurile si in plus nici nu s-a lucrat prea mult in acest sens. Astfel ca moldovenii din Basarabia sunt vorbitori de limba romana, dar constiinta de a fi roman lipseste la cei mai multi. Chiar si majoritatea tinerilor de acolo care si-au luat cetatenia romana, devin romani nu din vreun imbold patriotic, ci pentru ca a fi roman reprezinta o situatie economica avantajoasa. Sa nu ne iluzionam prea mult cu romanismul moldovenilor de peste Prut.
  • +1 (1 vot)    
    Problemele altora (Miercuri, 27 august 2008, 10:40)

    andrei [anonim]

    Din pacate, orice idee venita dinspre Bucuresti se loveste de un zid ostil la Chisinau. Moldovenii, basarabenii sau cum vor ei sa-si mai zica au ramas cu senzatia indusa de rusi ca romanii abia asteapta sa le ia muuultele lor bogatii. Realitatea este cu totul alta, diferenta economica si chiar de evolutie sociala intre Romania si Moldova este foarte mare. Lasand la o parte rautatile aluia din orhei sau zdarovie, cautati date statistice si o sa vedeti ca pentru Romania, eventuala integrare a Moldovei ar fi o foarte mare problema. Moldova este cea mai inapoiata si saraca tara din Europa, comparatia cu Romania, ca PIB, structura economica si infrastructura fiind mare, in ciuda parerilor unora. In Romania nu e paradisul dar diferentele sunt enorme in favoarea sa. In conditiile astea, cu ostilitatea fatisa a rudelor noastre indepartate din Moldova, cred ca ar fi bine sa mergem mai departe, cu regret in suflet, dar cu convingerea ca nu ai cu cine. Punct.
    • 0 (0 voturi)    
      It's all about the money (Miercuri, 27 august 2008, 19:38)

      Pentronel [anonim] i-a raspuns lui andrei

      da, moldova e o tara saraca si inapoiata, si diferenta economica este enorma. Dar cine zice ca unirea ar trebui sa se faca intr-o zi? Nici Romania nu s-a integrat in UE intr-o zi. Daca se vor face proiecte, o aliniere a standardelor, vor veni investiile si acolo. Plus e o tara mica si sunt sigur ca UE va ajuta cu fonduri.

      Totul este posibil, dorinta sa fie.
  • -1 (1 vot)    
    unificare (Miercuri, 27 august 2008, 15:37)

    cronicarul [anonim]

    Situatia Moldovei trebuie vazuta asa cum este ea in ziua de azi.A gandi pasional ca este posibila o unire cu Romania nu face bine nici uneia din ele.Realitatea e ca majoritatea romanilor,ca si ce a moldovenilor nu este de acord cu unirea.Daca exista adepti ei o vor doar din interese personale sau politicianiste,moldovenii sa circule liber in Europa si Romanii sa-si faca campanie.Trebuie sa facem insa tot ce e posibil sa-i ajutam pe moldoveni sa depaseasca stadiul de inapoiere in care se gasesc si sa-i lasam sa-si aleaga singuri sfera in care vor sa traiasca.O unire cu Romania cred ca ar fi posibila peste cateva generatii,daca va mai fi cazul.
  • 0 (0 voturi)    
    a trai pentru a birui (Miercuri, 27 august 2008, 19:41)

    roman basarabean [anonim]

    Romani,daca aveti minte recunoasteti Transnistria ca stat independent fara or.Tighina,apoi propuneti un plan de creare a unui stat comun cu R.Moldova astfel incat statalitatea sa fie perpetua dar in componenta Romaniei si cel mai important de cat sa dati 4 miliarde pe avioane F-16,dati cate 5000 euro pe cap de roman basarabean si va asigur ca toti vor vota un asemenea plan.Sunt un consilier si stiu mentalitatea de la tara a moldovenilor,au fost invatati sa urasca romanii de sovietici,dar cand le spun pai iata romanii pentru chinurile noastre si perspectiva crearii unui stat comun dau cate 5000 euro si deoadata tuturor le place.Frate,frate dar branza e cu bani spune un proverb romanesc plin de intelepciune,


Abonare la comentarii cu RSS



Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri