Dosar Hotnews.ro

Premierul Tariceanu suplimenteaza fondurile Autostrazii Transilvania. DNA cerceteaza cazul Bechtel, care a triplat pretul asfaltului

de Attila Biro     HotNews.ro
Joi, 21 august 2008, 14:25 Actualitate | Esenţial

Tariceanu in inspectie pe santierul Bechtel
Foto: Rompres
Prezent pe santierul Bechtel din judetul Cluj, premierul Tariceanu a anuntat ca statul roman a platit 238 de milioane de euro pentru primii cinci kilometri de autostrada. Totodata, premierul a declarat ca va suplimenta fondurile destinate constructiei autostrazii. Intre timp, cazul Bechtel este investigat de procurorii DNA, cercetarile fiind in faza actelor premergatoare. Pretul Autostrazii Transilvania s-a triplat din 2004 si se estimeaza ca va trece de 7 miliarde de euro.
  • Procurorii DNA au deschis o ancheta in cazul Bechtel, fiind in faza actelor premergatoare. Trei dintre directorii CNADR, responsabili de Autostrada Transilvania si-au dat demisia
  • Potrivit unor documente al CNADR, statul roman plateste 75% din lucrarile la autostrada indiferent de calitatea acestora
  • Pretul Autostrazii Transilvania s-a triplat din 2004 si se estimeaza ca va trece de 7 miliarde de euro
  • Reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) au declarat pentru Hotnews ca este vorba doar de o investigatie a Corpului de Control al Ministerului Transportutilor
  • Compania Bechtel are o reputatie internationala in marirea preturilor. In SUA, Bechtel a crescut pretul unei autostrazi de sapte ori.

Aflat in inspectie pe santierul din judetul Cluj, unde s-au finalizat primii 5 kilometri de autostrada, premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat ca este multumit de ritmul lucrarilor. El a declarat ca Guvernul va suplimenta fondurile destinate constructiei autostrazii.

Potrivit premierului, pana in prezent Guvernul a platit 238 de milioane de euro. “Suntem cu platile la nivelul lunii mai. Nu sunt intarzieri la plata lucrarilor. Exista niste proceduri, adica se platesc doar lucrarile care sunt certificate”, a declarat premierul. In schimb, reprezentantii Bechtel sustin ca Guvernul are restante de plata de 80 de milioane de euro, adica valoarea lucrarilor efectuate intre lunile aprilie-august.

Sesizarea lui Berceanu

Potrivit unor surse judiciare, procurorii DNA investigheaza modul in care fondurile guvernamentale au fost manageriate de catre Compania de Autostrazi. Procurorii investigheaza cum au fost facute platile. Informatia a fost vehiculata pentru prima data de catre fostul ministru al transporturilor Radu Berceanu.

Procurorii de la DNA verifica majorarea preturilor pentru lucrarile la Autostrada Transilvania, platile fara verificarea lucrarilor si modificarile din contract. Procurorii incep ancheta prin a pune cateva intrebari, apoi cer verificarea dosarelor si a facturilor de plata”, afirmase Berceanu.

Fostul ministru al transporurilor a declarat pentru HotNews.ro ca el insusi a trimis la DNA unele acte prin care demonstreaza cum statul, prin Compania de Autostrazi, a efectuat plati nejustificate catre compania Bechetel.

Demisii la CNADR

Reprezentantii CNADNR sustin insa ca nu este vorba de o ancheta a DNA. “Este vorba de un control al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor. Nu e ancheta DNA”, a declarat Dorin Debucean, director  CNADNR. El a recunoscut faptul ca reprezentantii corpului de control au solicitat documente legate de preturi si platile facute catre Bechtel.

Trei dintre directorii CNADNR Constantin Gheorghe, George Cirjan si Emilian Pascanu responsabili de proiectul autostrazii au demisionat in luna mai din functiile detinute, la scurt timp dupa ce Radu Berceanu a anuntat ca DNA are avea in lucru un dosar legat de Autostrada Transilvania.

Plati in orb

Procurorii DNA cerceteaza modul in care Compania de Autostrazi a efectuat platile catre Bechtel. Potrivit documentelor publice, CNADR a decis ca Bechetel sa primeasca un minim de 75% din valoarea lucrarilor efectuate fara ca aceste lucrari sa fie certificate de catre consultant.

Certificarea la plata a unui procent stabilit de dvs. care sa fie de cel putin 75% din valoarea lucrarilor executate si masurate pentru asigurarea cash-flow Antreprenor. Plata diferentei se va face odata cu prezentarea testelor corecte conform legislatie”, se precizeaza intr-o adresa de certificare a lucrarilor din 2007 semnata de fostul director CNADR, Mihai Grecu, si trimisa la inceputul anului 2008 premierului Tariceanu. Or, prin constractul semnat de catre Guvern si Compania Bechtel se stipuleaza ca nu va fi achitata nici o lucrare care nu are avizul consultantului, or in adresa CNADR nu se pomeneste de vreun aviz al consultantului.

In opinia conducerii Bechtel, statul roman ar trebui sa plateasca integral lucrarile nu doar 75%. “Ar trebui sa fim platiti integral nu doar 75%. In fiecare luna consultantul emite un aviz preliminar si conform contractului ar trebui sa fim platiti integral”, a mai declarat Bogdan Sgarcitu. In luna mai, reprezentantul Bechtel a declarat ca Guvernul nu ar fi platit lucrarile efectuate din decembrie 2007 pana in acel moment. 



Cum a evoluat pretul autostrazii din Ardeal

2004        2005        2006        2007        2008
2,24          2,24         3,6           5,2            7,0    miliarde de euro


2008 - 7 miliarde euro: “Daca cititi cateva din frazele raportului consultantului care supravegheaza modul in care se realizeaza Autostrada Transilvania, aprecierea ca va costa peste sapte miliarde de euro pare plauzibila. Cred ca vom cheltui cu cel putin cinci miliarde de euro mai mult pentru aceasta autostrada", a precizat Berceanu, in cadrul unei conferinte de presa

2007- 5,2 miliarde de euro: In 2007, CNADNR trimite Guvernului Tariceanu o scrisoare in care se precizeaza ca pretul final al Autostrazii Transilvania este de 5,2 miliarde de euro.

2006 -  3,6 miliarde euro: In mai lucrarile la autostrda au fost reluate dupa ce Guvernul a finalizat in februarie renegocierea contractului cu compania americana Bechtel.

2005 - 2,24  miliarde euro: In iunie lucrarile la autostrada au fost oprite. Guvernul a inceput renegocierea contractului pentru realizarea Autostrazii Transilvania.

2004 - 2,24 miliarde euro: In 16 iunie are loc ceremonia oficiala de deschidere a lucrarilor pentru Autostrada Transilvania.

Contractul dintre statul roman si compania Bechtel a fost semnat in 13 decembrie 2003 si adoptat prin hotarare de Guvern pe 5 martie 2004 de catre guvernul Nastase. Guvernul in care la acea data ministru al Transporturilor era Miron Mitrea a decis sa acorde constractul in valoare de 2,24 miliarde de euro fara licitatie.


In ceea ce priveste pretul pe care Romania il va plati pentru autostrada reprezentantii companiei americane nu au o cifra exacta. “Sunt doar niste estimari si noi ne ferim de estimari. Costurile fie si estimative vor fi cunoscute doar dupa finalizarea lucrarilor de proiectare. In acest moment doar la doua din cele opt sectiuni ale autostrazii au fost finalizate lucrarile de proiectare”, a declarata Bogdan Sgarcitu, reprezentantul companiei Bechtel.

Si platitorii de taxe din SUA cunosc preturile Bechtel
  • In SUA presa si ONG-urile locale au reactionat la modul in care Bechtel a cheltuit banii provenititi din taxe. Astfel, in 2003, Corpwatch, un ONG format din jurnalisti si specialisti in economie, a realizat un studiu asupra contractelor pe care le are in executie Bechtel in toata lumea. Raportul arata ca mare parte din contractele de miliarde de dolari ale Bechtel se scumpesc de la an la an. Cel mai clar caz este cel al autostrazii urbane din San Francisco.
  • Proiectul initial aprobat de autoritatile locale era de peste 2 miliarde de dolari. In 2003, Bechtel a anuntat ca in final costurile vor ajunge la 14 miliarde de dolari. Cel mai important aspect relevant insa de raportul Corpwatch este implicarea Bechtel in reconstruirea Irak-ului. Potrivit jurnalistilor americani, Bechtel a avut un rol important in declansarea razboiului din Irak. 
  • Unul dintre argumnentele aduse in sustinerea teoriei ca Bechtel este implicata in razboiul din Irak este faptul ca la numai doua zile de la declansarea conflictului armat, Bechtel a primit din partea guvernului SUA un angajament prin care i se ofereau fara licitatie lucrarile de reconstructie.
  • Un alt caz in care Bechtel este acuzata ca a ridicat preturile extrem de mult este privatizarea companiei de apa din Bolivia. In acest caz situatia a devenit critica dupa ce Bechtel a scumpit apa cu peste 60% de la o zi la alta. In 2003 localnicii au organizat revolte, iar guvernul bolivian a fost nevoit sa intervina in forta, ulterior contractul cu Bechtel a fost anulat.  

Bechtel, sub scutul administratiei americane

Compania Bechtel a fost acuzata ca unii dintre directorii companiei detin posturi de consultanti in cadrul administratiei prezidentiale americane. Unul dintre exemple este Riley Bechtel, CEO al companiei care a fost numit presedinte al consiliului pentru export din cadrul administratiei Bush.

In Romania, compania Bechtel este puternic sustinuta de  ambasadorul SUA, Nicholas Taubman. Ambasadorul a declarat ca Autostrada Transilvania este unul dintre cele mai bune proiecte din Romania. De asemenea, ambasadorul SUA a participat la un turneu de promovare a Romaniei in SUA, unde a declarat Bechtel drept una dintre cele mai bune investitii din tara noastra.

























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

4795 vizualizari

  • +2 (4 voturi)    
    suntem prosti (Joi, 21 august 2008, 15:18)

    lucian11 [utilizator]

    nu stiu de ce dar presimt ca dupa alegeri se vor renegocia iar toate comisioanele, pardon, contracte din romania

    si pretul va mai creste cu siguranta.

    oricum chiar asa de prosti suntem?
    cine a semnat contractul? cum de am acceptat asemenea clauze

    si la un credit te astepti sa varieze putin rata.. dar nu sa creasca de 4 ori asa ca vor ei

    tariceanu asta e chiar prost.. cum poti sa zici ca esti multumit de ritmul lucrarilor cand dupa 4 ani ei au reusit sa faca 5 km de autostrada?

    punem pariu ca ajunge la 20 de miliarde de euro?

    iar noi romanii nu eram in stare sa o construim singuri? sau au venit americanii si ne-au facut canalul dunare-marea neagra sau casa poporului?

    sunt foarte dezamagit de ce se intampla in general in tara asta
    • +2 (2 voturi)    
      unde esti ti Tepes doamne?.... (Joi, 21 august 2008, 15:36)

      petronasc [anonim] i-a raspuns lui lucian11

      Cei care au negociat contractul cu bechtel trebuie trasi....la raspundere...
      Asa ceva este inadmisibil pentru platitorii de taxe din Romania.
      E ca si cum cineva ar veni la tine la usa in fiecare luna si ti-ar cere cite 20-30 de euro, air tu intreband pentru ce anume ti se va raspunde:
      - Pai stiti s-a scumpit km de autostrada la Bechtel......
      Si plata este obligatorie...
      • +2 (2 voturi)    
        Pai tocmai asta e (Joi, 21 august 2008, 16:05)

        sile [anonim] i-a raspuns lui petronasc

        Ca nu a negociat nimeni contractul: a fost votat in parlament direct, pe vremea lui Nastase.

        In alta ordine de idei, tocmai am vazut in Grecia un panou pe marginea unei autostrazi in constructie: cca 110Km, 800 milioane euro.
        • +1 (1 vot)    
          ai si tu dreptate (Joi, 21 august 2008, 17:05)

          petronasc [anonim] i-a raspuns lui sile

          Negociere nu a fost deoarece Bechtel a pus in contract exact ce clauze a vrut partea romana (daca o putem numi asa , mai degraba i-as spune partea barbara sau mercenara) fiind preocupata doar de negocierea comisioanelor..
          Contractul a fos doar supus spre aprobare Parlamentului ( vot secret cu bile ) pentru diminuarea raspunderii....Vorba romanului " Prinde orbul , scoate-i ochii"......
          • 0 (0 voturi)    
            Nu tocmai (Vineri, 22 august 2008, 0:44)

            sile [anonim] i-a raspuns lui petronasc

            Daca ai fi urmarit presa vremii, Bechtel chiar a insistat la vremea aia ca tratativele sa fie publice. Recunosc ca nu stiu toate dedesubturile (le stie cineva?), dar din ce am citit, a fost o afacere a guvernului roman de la inceput (clauze de izbeliste ca sa-si poata lasa loc de comisioane).
    • +2 (2 voturi)    
      Bechtel (Joi, 21 august 2008, 15:39)

      Rali [utilizator] i-a raspuns lui lucian11

      In afara SUA este un ,,asasin economic''.
      Sunt foarte buni la dat spaga si facut contracte beton in care chiar daca nu fac nimic castiga o caruta de bani!
    • +2 (2 voturi)    
      munca a la romania (Joi, 21 august 2008, 15:43)

      Io [anonim] i-a raspuns lui lucian11

      Am fost eu duminica pe-acolo; nu muncea absolut nimeni; erau doar cativa muncitori care o frecau langa niste baraci.
      N-am vazut nici macar un picior de viaduct cu platforma pe el; probabil aia 5 km sunt in zonele cele mai simple.
      La 20 miliarde se va ajunge daca castiga McCain; daca castiga Obama probabil nu se va mai face nici o autostrada si niste avocati vor castiga f.f. multi bani.
    • 0 (0 voturi)    
      'una dintre cele mai bune investitii...' (Vineri, 22 august 2008, 2:33)

      Ionel [anonim] i-a raspuns lui lucian11

      EXACT ASA CUM SCRIE!
  • +1 (1 vot)    
    politica SUA (Joi, 21 august 2008, 15:21)

    cipri [anonim]

    Recomand cartea "Confesiunile unui asasin economic"; veti descoperi ca acest contract cu Bechtel este de fapt un "asasinat economic" la adresa statului roman, exact cum se intampla cu contracte similare din America de Sud...
  • +3 (3 voturi)    
    Incredibil!!! (Joi, 21 august 2008, 15:32)

    Sorin [anonim]

    Cei de la Bechtel, in cardasie cu cativa mahari de pe la Ministerul Transporturilor "executa" momentan cea mai mare golanie moderna de pe teritoriul Romaniei. Se vorbeste despre cifre oficiale incredibile, nici nu vreau sa ma gandesc la nivel neoficial despre ce vorbim...Nu pot sa cred ca in 4 ani, pretul km de autostrada a crescut de mai mult de 3 ori, iar rezultatele aproape ca nu se vad. Tariceanu e multumit, vine si el o data la 6 luni, insa eu sunt din zona Savadislei, unde este head-carter-ul Bechtel si va spun k aia au bagat mai multi bani in confortul lor (locuinte moderne, jeep-uri, tot felul de facilitati) si ii doare in cot de cat si mai ales de cum se construieste. Sa va fie rusine tuturor celor implicati in proiectul Autostrazii Transilvania pentru ca va bateti joc de o tara intreaga, in conditiile in care ne zbatem sa supravietuim in mocirla unei infrastructuri infecte
    • 0 (0 voturi)    
      "head-carter-ul Bechtel" ... (Joi, 21 august 2008, 16:06)

      zaboo [anonim] i-a raspuns lui Sorin

      sau headquarters?????
  • +3 (3 voturi)    
    este clar (Joi, 21 august 2008, 15:32)

    tod [anonim]

    Daca citesti printre randuri situatia este foarte clara.
    Doar nu credeati ca Romania a intrat in NATO pentru ca SUA ne iubeste. Totul e pe bani pe lumea asta, bani care la nivel mondial se schimba mai voalat, ce-i drept, dar tot bani. Aceste proiecte au fost probabil negociate (sau mai degraba inpuse), cu tot circul de rigoare ca sa nu sara alegatorii in sus, de la inceputul inceputului. Asa ca lasati orice speranta ca se va schimba ceva. Chiar si presupunand ca vreun politician mai tembel va anula contractul sau va penaliza Bechtel, pot sa pun pariu ca asta va genera pierderea altor fonduri si/sau impunerea de sanctiuni pe alte parti.
    Just my 2 cents.
  • +2 (2 voturi)    
    suntem idioti ? (Joi, 21 august 2008, 15:32)

    cristi [anonim]

    Daca am inteles bine, pentru cinci km de autostrada am platit (noi, romanii) 238 milioane euro. Asta face cam 50.000 de euro pentru un metru de autostrada. Nu sunt specialist, dar bunul simt comun imi spune ca e enorm. Sau sunt eu idiot.
    Rog pe cei ce se pricep sa-mi scrie care sunt costurile specifice de constructie ale altor autostrazi similare din alte tari. Nu ma refer la cele cu dificultati majore - viaducte lungi de cativa km, tuneluri etc.
    Din cate stiu eu, drumul asta nu pune probleme deosebite, nu se sparg muntii, nu se trece peste prapastii de 2 km largime s.a.
    • 0 (0 voturi)    
      preturi (Vineri, 22 august 2008, 9:47)

      Nobine [anonim] i-a raspuns lui cristi

      Cristi, cum poti sa iti imaginezi ca 5 km de autostrada costa 238 de milioane? E ca si cum ai spune atunci cand iti pui primul mp de parchet in casa proaspat construita, ca un mp de parchet costa cat te-a costat toata casa pana in acel moment. Pentru a ajunge sa asfaltezi 5 km inseamna sa construiesti viaducte, sa faci fundatii, sapaturi, taluzuri, etc. Cel mai greu este sa aduci lucrarea la nivelul la care pui asfaltul. Ca dupa aia merge repede. Si ca sa iti risipesc banuielile, nu lucrez la autostrada.
  • -1 (1 vot)    
    totalul se scumpeste exponential (Joi, 21 august 2008, 15:34)

    Radu [anonim]

    Pe fonul cresterii la toate elementele de constructie preturile nu sunt exagerate.

    In ultimii ani au crescut preturile la proprieteti, forta de munca, si materiale (asfaltul e facut din petrol).
    • 0 (0 voturi)    
      Hotie la drumul mare (Joi, 21 august 2008, 17:28)

      dana [anonim] i-a raspuns lui Radu

      Daca eu semnez un contract pe un anumit pret , ce sens are sa-l modific cum imi vine mie. Vina cea mare este a guvernului care participa la HOTIE. Se poate renunta la contract si angaja o alta companie. Este foarte simplu. Dar cine va mai lua spaga ? Asta este intrebarea cea grea!
      • 0 (0 voturi)    
        tu nu ai semnat contractul pe un anumit pret (Vineri, 22 august 2008, 9:52)

        Nobine [anonim] i-a raspuns lui dana

        Dana, tu nu ai semnat contractul pe un anumit pret. Tu ai accpetat un pret unitar pentru tot ce intra in constructia proiectului, dupa care ai facut niste estimari (total gresite) despre cat te-ar putea costa lucrarea. Dar repet: nu ai un pret fix. Intre timp, pretul petrolului a crescut, china ingite enorm din productia mondiala de fier-beton, pretul terenului a crescut, salariile au crescut, etc. Ma intreb daca tu poti sa iti construiesti acum casa la aceleasi preturi ca in 2003?
  • +1 (1 vot)    
    culoarul 4 paneuropean (Joi, 21 august 2008, 15:36)

    Gabriel din Deva [anonim]

    In loc sa inceapa lucrul la Autostrada A1- Nadlac Bucuresti, care va degreva si traficul de pe DN7 , suplimenteaza banii pt. Autostradada Transilvania, ruta pe care traficul este mult mai scazut. Incredibil a crescut si pretul de aprope 3 ori. Ce a inceput cu Nastase continua cu Tariceanu.
  • +4 (4 voturi)    
    Autostrazi si drumuri (Joi, 21 august 2008, 15:40)

    mariusika [anonim]

    Bine ca Imperiul Roman nu a avut angajati drumarii romani....ca nu mai stapanea niciodata teritorii pe trei continente daca se bazau pe descultii astia!! Este incredibil cat de desculti sunt......romanii au facut un pod peste Dunare in doi ani cu tehnologia de akum 2000 de ani shi handicapatii astia nu sunt in stare sa toarne un kilometru de asfalt in patru ani de zile!!!
  • +1 (1 vot)    
    Bravo Finkelstein ! (Joi, 21 august 2008, 15:50)

    $$$$$$$ [anonim]

    Afacere americana de succes: prostii platesc, si primesc pentru asta cadou de la americani PSDPNL la putere FOREVER
  • +1 (1 vot)    
    prosti si orbi (Joi, 21 august 2008, 15:57)

    aa [anonim]

    Nu este nicio diferenta intre cazul de la Cluj cu pastorul acela care a inselat cativa investitori sa ii dea 1 mil. Euro pentru niste constructii pe care nu le-a facut niciodata si Bechtel cu statul roman. Si astia la fel, cand au vazut ca se ingroasa gluma si ca au inceput diversi sa puna intrebari au adus niste masini, au turnat 5 kilometri de asfalt, au facut poze, au plimbat un pic ziaristii pe acolo sa le inchida gura....
    Ma indoiesc ca acest contract se va finaliza vreodata (si daca se apuca statul roman sa ii dea in judecata ... banii nu ii va mai recupera in veci, ca doar ei au adus oameni acolo, sa stea e adevarat; si-au carat echipamente acolo, care au stat evident. Toate astea costa). Cat despre autostrada, nu va fi niciodata gata...nu cu Bechtel oricum....
  • 0 (4 voturi)    
    despre pret (Joi, 21 august 2008, 16:03)

    sebi [anonim]

    Daca lucrarile la autostrada ar fi continuat si nu ar fi fost oprite vreme de mai bine de 2 ani lucrurile ar fi fost putin altfel. Numai un singur exemplu: in 2005 eu am cumparat un sac de ciment de 50 de kg cu 120.000 lei. In acest an un sac de 40 de kg de ciment l-am cumparat cu 310.000 de lei. De asemenea 1kg de otel beton in 2005 era 11.000 lei, acum este 32.000 lei. Eu personal nu ma mir ca pretul km de autostrada a crescut atit de mult. Ma mir de prostia politicienilor nostri care pun interese de grup deasupra celor ale poporului. Acum citiva ani Basescu spunea ca Romania nu are nevoie de autostrazi. L-a pus pe Dobre sa opreasca lucrarile crezind ca o sa-i pacaleasca pe americani. Uite cum i-am "pacalit". Cine plateste? Probabil ca Basescu si Boc. Sau noi, prostii!. Sanctionati-i. Cu votul din noiembrie sau cind vor fi alegerile. Sa nu mai auda nici dracul de ei !!!
    • 0 (0 voturi)    
      de unde ai scos preturile alea? (Vineri, 22 august 2008, 9:12)

      cumparatorul [anonim] i-a raspuns lui sebi

      cred ca dvs ati facut cumparaturile de materiale de constructie la MALL, altfel nu-mi explic preturile enuntate, cred ca aveti bani si nu stiti ce sa faceti cu ei sau ati trimis muncitorii/constructorii angajati sa va cumpere materialele si in acest caz ati fost pacalit!
  • +1 (1 vot)    
    bravo lucian11 ai foarte mare derptate (Joi, 21 august 2008, 16:09)

    123ABC [anonim]

    eu cred ca autostrada asta trebuia facuta pe vremea lui Ciasca !dar daca nu s-a putut asta este ghinion
    astia sunt oamenii pe care i-am ales si ii alegem la fiecare patru ani si fac ei ce vreau ideea e ca ei sa iasa cat mai in castig!
    puteau si romanii construi autostrada asta ca doar si noi avem ingineri foarte buni si nu numai ,....poate ca printre cei mai buni din lume , dar de ce sa faci cu o firma oarecare cand poti sa aduci una conditionat ...adica .....ministrul care era la putere la inceperea lucrarilor ce a zis , bai fratica ...iti dau tie lucrarea darrr ..imi iese si mie ceva ...nnuuuu? plus ca si daca o faceau romanii sigur castiga licitatia ceva firma al carei administrator e fiul sau cumnatu lu nustiucare ministru sau deputat si atunci poate ieseam si cu o autostrada de doi lei care costa nu 20 de miliarde ci 30 si tinea maxim doi ani sau o dadeau in folosinta deja cu gropi ca doar asa sunt tendintele in materie de sosele la noi.....concluzie : de cate ori incepe statul la noi un proiect , face unu de doi bani pentru care plateste trei bani !
  • +1 (1 vot)    
    Sa vedem cat si unde s-au dus banii (Joi, 21 august 2008, 16:12)

    Giro [utilizator]

    Daca noi suntem cei care platim pt nenorocita asta de autostrada , scuzati expresia , cred ca suntem indreptatiti sa stim unde s-au dus banii si de ce s-a scumpit ??
    Nu sunt analist , om simplu cu intrebari simple , dar vreau si un raspuns simplu si concret......
  • -1 (1 vot)    
    .... (Joi, 21 august 2008, 16:14)

    Vladutz [anonim]

    poa' sa coste si 120mld. euro... nu-mi pasa... intrebarea e... cand va fi finalizata? daca tot se baga bani ca la balamuc, macar sa fie finalizata repede.

    stiu, e o gluma buna ce zic eu... :(
  • +1 (1 vot)    
    Ce credeati bei naivilor?? (Joi, 21 august 2008, 16:19)

    Putin [anonim]

    Cam ce va inchipuiti bei prostilor(am numit aici o natzie care sta cu gura deschisa la orice flegma ii serveste Unchiu' Sam) ca americanii dau doi bani pe voi? Asta e soarta natiunilor bananiere ,care se entuziasmeaza exact precum cainele mangaiat de stapan, atunci cand sunt bagate un pic in seama de marele licurici. Daca nu v-ati prins de stilul de subjugare economica practicat de americani chiar ca va meritati soarta(aia crunta din cantecel)...O sa platiti si voi si copiii vostri si nepotii vostri pentru bunastarea greilor de pe wall street, giboni fara minte
  • +1 (1 vot)    
    Salariul directorului financiar ... (Joi, 21 august 2008, 16:23)

    Bibicu13 [anonim]

    ... este de .... ati ghicit .... 4000 Euro net in mana.
    Nu credeti?? Verificati.
    Nationalitatea?? Romana
    Domiciliul?? Cluj


    Taves Bahtalo Romania !!!!
    • 0 (0 voturi)    
      Ce are capra cu varza? (Vineri, 22 august 2008, 10:02)

      TNT [anonim] i-a raspuns lui Bibicu13

      Si care e problema ca are 4000 de euroi? Din partea mea poate sa-i dea si 14.000 !!! Crezi ca de aia au crescut pretul ca le-au marit salariile angajatilor?
  • +3 (3 voturi)    
    trebuie o solutie alternativa (Joi, 21 august 2008, 16:34)

    Lucian* [utilizator]

    cred ca la asemenea sume ar trebui facut ca si la contractele de armament.
    Mai precis sa existe si o obligativitate de contract offset. Adica cel care castiga contractul sa investeasca in Romania o cota parte din ceea ce i se plateste.
    Ar fi o idee si nu cred ca rea...
  • 0 (0 voturi)    
    Pret-record: 13 milioane de euro pe kilometru (Joi, 21 august 2008, 16:40)

    Strategia Finkelstein [anonim]

    Plata a 5,502 miliarde de euro catre firma americana ar semnifica un pret mediu pe kilometru de 13 milioane de euro. Acesta este egal cu cel platit pentru un kilometru de autostrada, intr-o zona de munte, in oricare tara central sau est-europeana si este mai mult decit dublul sumei la care in alte tari se construiesc autostrazi in zonele de ses sau de deal. Potrivit unui material aparut in octombrie 2007 in "Polish Construction Review", ministrul Transporturilor din aceasta tara, Jerzy Polaczek, doreste rezilierea unui contract de concesiune semnat cu firma GTC pentru construirea a 90 de kilometri intre Gdansk si Grudziadz. Concesionarul a cerut 7,6 milioane de euro pe kilometru, iar statul polonez crede ca il va putea face din resurse proprii cu doar cinci milioane de euro.
    Autostrada Transilvania este mai scumpa chiar decit alte proiecte ale firmei Bechtel. In Croatia, pentru o autostrada inceputa in 1998, cu o lungime de 198 de kilometri, statul a platit echivalentul a 810 milioane de euro, adica o medie de 4,1 milioane de euro pe kilometru, tinind cont ca 40% din aceasta traverseaza zone muntoase. Date recente prezentate de ministrii de profil din Croatia si Polonia la Forumul international de infrastructura desfasurat la Bucuresti indica preturi mult mai mari platite de Ministerul Transporturilor din Romania pentru construirea de autostrazi. Potrivit publicatiei bulgaresti "Dnevnik", anul trecut s-a inceput construirea a 19 kilometri din autostrada Lyulin, proiect in valoare de 148 de milioane de euro, respectiv 7,8 milioane de euro pe kilometru. Conducerea CNADNR a explicat diferentele mari de preturi platite in Romania fata de alte tari pentru realizarea legaturilor rutiere moderne prin cresterile mari inregistrate la materialele de constructii.


    http://cotidianul.ro/e_oficial_autostrada_bechtel_sare_de_la_2_la_5_miliarde_euro-36622.html
  • 0 (2 voturi)    
    Din pacate, avem nevoie de autostrada asta..... (Joi, 21 august 2008, 16:40)

    driver [anonim]

    Pretul este intradevar enorm.
    Singura problema e ca fara autostrada asta suntem morti. Acu 2 ani faceam sa zic asa drumu de la Cluj la Ramnicu Valcea in 3 h , maximum 3.5 h, acu e nevoie de 4.5 h cel putin. Si nu din cauza masinii, sau a soferului, ci din cauza traficului. Traficul a crescu exponential in fiecare an. Imi pare rau, dar avem nevoie de autostrada asta, si nu doar de asta.
    Pretul ? este irelevant, trebuie facuta urgent.
    Pacat ca magnificul domn Basescu a stopat lucrarile cu ceva ani in urma, declarand sus si tare : NU AVEM NEVOIE DE AUTOSTRADA ! .... mda din clipa aia mi-a parut rau ca am stat 4 ore la coada ca sa il votez.
  • 0 (0 voturi)    
    este logic (Joi, 21 august 2008, 17:14)

    guardia [anonim]

    bai, voi nu va dati seama ca asta e pretul prieteniei cu USA? voi ce credeati , ca de ce ne baga in NATO, UE, etc....? pai ca sa ne exploateze; sa nu ma intelegeti gresit, nu ca as vrea sa fim aliatii rusilor, dar fiti constienti ca alta cale nu exista, decat sa dam bir ori la unii ori la altii....nu exista independenta; cine face gura mare, o ia peste bot: exemple: Yugoslavia, Irak, Myanmar, etc.
  • 0 (0 voturi)    
    de ce? (Joi, 21 august 2008, 17:48)

    alex [anonim]

    - de ce nu reziliem contractul cu Bechtel?
    - de ce nu intervenim pe langa administratia americana? stiu ca Bechtel este firma privata, insa si administratia americana ar avea un cuvant de spus.
    - de ce romanii nu vad pagubele facute de administratia nastase si a PSD? inca voteaza cu acesti viermi...

    de ce?
    • 0 (0 voturi)    
      pentru ca (Joi, 21 august 2008, 18:13)

      horea [anonim] i-a raspuns lui alex

      la prima ta intrebare raspunsul ii simplu: pentru ca in contract sunt clauze de reziliere care ne-ar costa mai mult decat autostrada in sine.

      la a doua ... noi suntem niste purici pentru administratia americana, pe ei cam doar in cot de un contract care este mic din punctul lor de vedere.

      la a treia ... nu am un raspuns :)
      • 0 (0 voturi)    
        si pentru ca... (Joi, 21 august 2008, 23:22)

        Corina [anonim] i-a raspuns lui horea

        ... nimeni nu vede, nu se sesizeaza sau chiar nu mai conteaza ca directorul CNADNR Debuceanu este un fost (???) angajat Bechtel. S-a spus, cand a fost doar director adjunct al CNADNR, ca este omul Bechtel infiltrat in Ministerul Transportului. Oare acum, ca e director, s-o fi spalat de pacate? Fugiti de aici, trebuie si omul sa manance o paine "cinstita" . Lasa fraierii sa se agite ca tot cum vreau eu fac!
        • 0 (0 voturi)    
          da (Vineri, 22 august 2008, 9:07)

          cocor [anonim] i-a raspuns lui Corina

          nimeni nu vede nici faptul ca acest debuceanu nu are declaratie de avere postata pe siteul CNADNR? oare de ce?
  • 0 (0 voturi)    
    Asta e pretul NATO! (Joi, 21 august 2008, 18:04)

    koer [anonim]

    Voi chiar ati uitat ca in perioada in care am intrat in NATO s-au pus bazele acestul contract?? Pozitia Romaniei in ziua de azi, adica NATO si UE, se plateste la greu! NATO s-a platit cu autostrada asta, eventual si fregatele la U.K. UE s-a platit cu primatizati grele, cele mai usturatoare au fost catre Austria, care nua carait nimic dar a luat Petrom si BCR.
  • 0 (2 voturi)    
    este evident ca (Joi, 21 august 2008, 18:08)

    Bechtel [anonim]

    este o interfata intre noi si administratia Bush.

    -acum noi platim pretul intrarii in NATO
    -si am platit inclusiv pt realegerea lui Bush

    Adevarul este ca se lucreaza extrem de incet. Trec zilnic pe langa autostrada si nu se intampla nimic de la o zi la alta. Au inceput sa asfalteze acolo unde se putea asfalta la 2 luni de la inceperea constructie autostrazii.

    RUSINE sa le fie la Bechtel, se plimba numai cu o droaie de NISAN NAVARA toata ziua.
  • 0 (0 voturi)    
    trebuie 45 km (Joi, 21 august 2008, 18:21)

    alexc [anonim]

    daaa.

    pana nu sunt finalizati cei 45 de km intre Campia-turzii si Gilau (adica sectorul 2B) autostrada este neutilizabila. ei au inceput asfaltarea in mijlocul campului fara nici o legatura, nici un nod, cu drumurile principale E60.
    asaaaa ca... spor la asfaltat in... ciurila savadisla

    rusine
    • +1 (1 vot)    
      desteaptate romine (Joi, 21 august 2008, 20:43)

      akajohn [anonim] i-a raspuns lui alexc

      in 2003 cind s-a semnat contractu a fost unu care, cind a aparut la televizor si a zis exact ce zic unii dintre voi acum, a fost tratat de nebun
      zice el
      - contractul este pagubitor pt rominia
      - firmele italiene sau germane, mult mai tari in cosntructii de autostrazi in europa erau cu mult mai ieftine
      - ca nu era nici un control al costului sau al calitatii
      etc

      in plus bechtel se angaja sa construiasca autostrada cu personal (muncitori), intr-o proportie covirsitoare, rominesc. ma intreb daca macar asta s-a facut dar ma indoiesc puternic

      nu-i mai zic numele ca ar insemna sa va fac nebuni pe toti. dar cred ca puteti sa-l ghicitzi

      asa ca pliscul mic si joc de glezne. unchiul sam este in rominia pentru binele vostru. o voi acei care nici macar cum incepe imnul national nu prea stiti
  • 0 (0 voturi)    
    Va spun eu care este problema. (Joi, 21 august 2008, 21:29)

    Alin [anonim]

    La un moment lucrarile s-au intrerupt intrucat cineva, nu-mi aduc acum aminte exact cine, nu era de acord cu pretul contractat de 2.2miliarde si spunea ca este o hotie.
  • +2 (2 voturi)    
    he he he.. (Joi, 21 august 2008, 21:30)

    teo [anonim]

    Asta se intampla cand stam cu fundul in doua barci. Ba suntem cu UE, ba cu americanii. Cum spuneau si altii mai sus, asta e pretul pentru intrarea in NATO si "protectia" oferita de americani impotriva rusilor, arabilor etc. Asta in conditiile in care investitiile americane sunt la cote mici, pentru ca inca nu ne-am platit "datoriile". I-am asteptat noi 40 de ani ca sa ne arate cum e in capitalism. E voila :)

    Deja in toata treaba asta nu se mai pune problema de apartenenta politica, ce partid e la putere sau de cine e seful statului. Vrem sa nu facem "buba" de la Kalasnikov? Vlem sa nu facut "Bum bum" la tine? Then get up and dance, dude!

    P.S: Punem prinsoare ca la final, pretul va fi mai mare de 7 miliarde euroi? Si ca eu, tu si altii ca noi o sa-i platim pe toti prin taxe si impozite pana ne gasesc toti dracii? :) Vorba alora de la Vama Veche: "Americani's de vina, f..ui in gura sa-i f.."
  • +2 (2 voturi)    
    Da (Joi, 21 august 2008, 23:45)

    babilou [anonim]

    Da, jocurile sunt mari... sunt legate de intarea in NATO, dar mai sunt si alte planuri.... executia e coordonata de o firma turceasca.... e cadoul pentru sprijinul Turciei in Irak.... mai sunt si altele.... dar....
    In plus e si coruptia interna....
  • 0 (0 voturi)    
    asasinii economici (Vineri, 22 august 2008, 4:15)

    ioan timisoara [anonim]

    1. prima data am aflat aici despre catrea "confesiunile unui asasin economic". N-am citit-o intre timp dar nici nu e nevoie. Recomand tuturor care se mira de unele chestii sa caute John perkins pe youtube si in minimum 10 minute se vor lamuri.

    2. nu e oportun sa se politizeze subiectul pt ca toate partidele au participat la aceasta devalizare monstru. psdul a semnat contractul. pdul l-a sistat si "renegociat", dupa care renegociere fenomenala ne-am ales cu intarzierea lucrarilor timp de an jumate si dublarea pretului, iar pnlul a repornit lucrarile si a acceptat o noua crestere a pretului cu 50 la suta. sunt toti bagati si e ridicol ca cineva din aceste partide sa arate cu degetul pe altul.

    3.miezul problemei e ca romania are nevoie de autostrada, si nu-si poate permite nici o zi de intarziere
  • 0 (0 voturi)    
    Bechtel te da jos de la putere sau te tine la pute (Vineri, 22 august 2008, 9:00)

    Strategia Finkelstein [anonim]

    "Taubman a venit de trei ori la mine cu delegatia Bechtel"

    Convins ca pretul Autostrazii Transilvania nu se va opri la 5 miliarde de euro, Radu Berceanu ii ofera un rol in aceasta afacere si ambasadorului SUA la Bucuresti, Nicholas Taubman: "Ambasadorul este amestecat permanent. Eu, prima data cand Taubman a spus: "stiti, sa mergem si noi pe acolo!", am spus: "Hai, dom’le, sa mergem!". Ne-am dus, ne-am pus casti de alea. Am zis ca e ambasadorul american, e o firma foarte mare americana. Dom’le, dar mai departe… cand el dadea telefon si venea cu delegatia Bechtel… Dar nu o data. Cred ca a venit de trei ori la mine cu delegatia Bechtel. El era in fruntea delegatiei. Era, cum sa spun, era cu delegatia la discutiile despre autostrada. La discutii de bani, de economie, de cutare, de cutare. O data, de doua ori. Ca i-am si spus o data: "Domnule ambasador, eu inteleg ca dvs. sustineti interesele americane, dar totusi parca prea. Nu credeti ca…??". Mi-a raspuns: "Nu, dom’le, asa e la noi! Bechtel e o mare firma americana, e o lucrare. Noi vrem ca lucrarea asta sa fie un simbol al Americii…". Imi spunea si ce trebuie facut: "Domnule, sa cumparati terenuri in jurul nodurilor, ca acolo terenurile vor creste. si cutare, si cutare. Da, multumesc, domnule ambasador, dar nu vreti sa ne lasati sa…", a declarat Radu Berceanu.
    Ambasada SUA la Bucuresti nu a avut nici o reactie fata de declaratiile fostului ministru democrat.

    http://www.romanialibera.ro/a114044/autostrada-bechtel-ar-putea-costa-10-miliarde-de-euro.html

    PS: O vedeati pe Monica macovei semnand pentru suplimentarea contractului Bechtel pe care a semnat-o tariceanu ?
    Bush a venit cu reprezentantii Bechtel in avion la Summit-ul NATO
    http://revistapresei.hotnews.ro/stiri-subiectele_zilei-2649040-gandul-transilvania-agenda-nato-lui-bush.htm

    „Transilvania“ - pe agenda NATO a lui Bush
  • 0 (0 voturi)    
    ruminskaia curva (Vineri, 22 august 2008, 10:51)

    eu [anonim]

    imi este clar. din ciclul pupam in cur pe americani
    si achizitia de aeronave militare, tot sa cotizam la bugetul US, platim ca ne-au primit in NATO. Sunteti niste vite. Nu puteam sa facem autostrazi cu nemtii nu?
    Ce mai urmeaza?
    E clar ca Romania nu are nimic de spus aici, li se impune, frumoasa spaga platesc ei la americani
  • 0 (0 voturi)    
    Ok, hai ca ne-am lamentat destul (Vineri, 22 august 2008, 13:36)

    Mircea [anonim]

    Daca asta ar fi ultimul tun care se va da in Romania, zau ca m-as inscrie din proprie initiativa pe lista de cotizanti, numai sa se termine cu nebunia asta. Problema este ca nu se va termina. Cand e vorba de bani, americanii sunt in top (as spune si/sau evreii da' mi-e ca ma acuza cineva de antisemitism). Ei, americanii, au inventat multe din parghiile economice actuale si intr-un mod mai mult sau mai putin voalat, le pun in aplicare.

    Peste noi au trecut popoare migratoare care ne-au distrus, turci care ne-au jecmanit, comunisti care ne-au furat, capitalisti care ne dau tzepe. De unde o mai fi in tara asta ceva de furat, zau ca nu stiu. Ce facem noi de acum incolo? Suntem in stare sa ne schimbam ca mentalitate, ca popor, ca oameni?

    Brucan spunea de 20 de ani ca sa ne fie bine. Dezvoltarea economica i-ar sustine spusele, dar realitatea din teren e alta: le e bine celor carora le-a fost bine si inainte sau cei care fura mult, sunt in politica si au PCR (pile cunostinte relatii) in sange. Sa nu-i privim cu invidie. Orice se ridica, trebuie sa coboare, e o lege a omenirii. Ne-au trebuit 45 de ani sa dam jos comunismul. Cu siguranta nu va dura atat si pentru actualii parveniti.
  • 0 (0 voturi)    
    Preturi (Vineri, 22 august 2008, 13:44)

    Catalin I. [utilizator]

    E clar pentru toata lumea ca acest contract a fost unul din preturile primirii in NATO, asa cum privatizarea Petrom a fost unul din preturile primirii in UE.Dar nu se mai poate continua asa ! Terminati cu aceste contracte ssecretizate,adevarate "viclesuguri tainuite" , folositi mai eficient banul public ! !Iata care au fost costurile in Coatia :
    " Potrivit cifrelor oficiale furnizate de firma Bechtel, contractul incheiat cu guvernul croat a vizat realizarea a 198 de kilometri de autostrada, la un pret de 990 de milioane de dolari, adica 810 milioane de euro. Rezulta un pret unitar de 4,1 milioane de euro pe kilometru. Potrivit unor surse locale, in jur de 40 la suta din autostrada croata strabate zona muntoasa din centrul tarii, si a inclus si realizarea unui tunel lung de 5,5 kilometri, la Mala Kapela. Mai mult, lucrarile din Croatia au presupus si o operatiune extrem de riscanta, inutila insa in Romania: deminarea zonelor pe unde urma sa treaca autostrada, estimandu-se ca un numar de aproximativ 900.000 de mine antitanc si antipersonal au ramas nedescoperite din timpul razboiului de acum un deceniu. In schimb, autostrada Brasov-Bors strabate, in cea mai mare parte a ei, podisul transilvan si Campia de Vest. Intrebata cum se explica diferenta dintre pretul unitar obtinut de croati si cel acceptat de romani, avocatul Simona Neagu ne-a spus ca, in momentul negocierii, cifrele aratau cu totul altfel: "Din cate imi amintesc, noi ieseam mai ieftin decat croatii". O contrazic insa cifrele oficiale ale firmei Bechtel. "
    • 0 (0 voturi)    
      bechtel si Nato (Vineri, 22 august 2008, 19:06)

      max [anonim] i-a raspuns lui Catalin I.

      NU e adevarat ca acest contract e o plata pentru NATO! Intrarea in NATO s-a decis in 2003, contractul cu Bechtel s-a semnat in ultimele luni din 2004.

      Se poate spune ca trimiterea de trupe in Irak si Afganistan e o plata pentru Nato - n-are sens sa bagam fiecare contract prost facut ca o plata pentru Nato, e o scuza tampita a PSD-istilor, ca vezi Doamne, li s-a impus si n-au avut ce face.
  • 0 (0 voturi)    
    negociatorii romani (Vineri, 22 august 2008, 15:37)

    max [anonim]

    Nu americanii sunt de vina, normal ca o firma sa vrea sa-si maximizeze profitul. Taubman sustine interesele comerciale americane, e normal pentru un ambasador sa puna o vorba pentru o firma din tara lui. Problema e cine sustine interesele Romaniei.

    Cretinii de negociatori romani si tampitii care au semnat contractul ar trebui bagati la inchisoare pentru sabotarea economiei - fie erau hoti, fie incompetenti, rezultatul e acelasi, o pierdere economica uriasa. Ce s-ar fi putut face cu banii astia? Cel putin un spital mai acatarii + cateva autostrazi, etc. E incredibil ce cost platim pentru prostia (sau coruptia) unora.
  • 0 (0 voturi)    
    nato si bechtel (Vineri, 22 august 2008, 15:40)

    max [anonim]

    Primirea in NATO conditionata de autostrada Bechtel? Sa fim seriosi, in primul rand, acest contract s-a semnat mult dupa primirea noastra in NATO, care fusese antamata inca din 2003.

    Astea sunt scuze PSD-iste ca de ce au dat un astfel de contract fara licitatie, vezi doamne n-au avut de ales. Hoti nenorociti.
    • 0 (0 voturi)    
      Plata pt. Bechtel se transforma intr-o garantie (Vineri, 22 august 2008, 17:29)

      Strategia Finkelstein [anonim] i-a raspuns lui max

      a ramanerii la PUTERE si a castigarii alegerilor de catre PSD si PNL - si de catre oricare alt guvern - acum si in viitor
      pare deci mai mult decat o conditionare politica devine una strategica
      Nu degeaba Finkelstein consilierul american, a consiliat in Romania intotdeauna exclusiv partidele de la PUTERE
      • 0 (0 voturi)    
        finkelstein (Vineri, 22 august 2008, 19:01)

        max [anonim] i-a raspuns lui Strategia Finkelstein

        Hai sa-l lasam pe finkelstein in pace, face si el un ban pe aici, dar nu de la Bechtel. Trebuie sa ne uitam mult mai aproape pentru vinovati - Mitrea, Nastase, cei de la Autostrazi, guvernul, etc. Americanii le-au luat banii la prosti, why not?
        • 0 (0 voturi)    
          "why not? " (Sâmbătă, 23 august 2008, 10:32)

          Strategia Finkelstein [anonim] i-a raspuns lui max

          Finkelstein a venit sa ajute la daramarea lui Basescu si a PDL - adica acelor slabi - si sa consolideze pe cei puternici adica PSD si PNL

          de la americani asteptam sa se alieze cu noi, adica cu populatia si interesele ei - nu cu clasa politica > impotriva noastra

          dar dupa ce taubman a declarat ca in romania in sfarsit "a invins democratia" inseamna ca pentru ei PSD si PNL, Bechtel si Finkelstein reprezinta "democratia"


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version