Romania tanara vorbeste despre „generatia turnatorilor”

de Vlad Mixich     Hotnews.ro/Deutsche Welle
Miercuri, 6 august 2008, 11:05 Actualitate | Esenţial

Corneliu Porumboiu
Foto: Rompres
De ce ar trebui sa ne mire faptul ca, in Romania, o comisie parlamentara condusa de Adrian Paunescu va ancheta activitatea unui Institut condus de H.R.Patapievici?  Un eveniment normal in buna traditie a celor sase decenii de neintrerupta dominatie comunista a Romaniei. Dar tanara generatie continua sa fie uimita de tupeul „generatiei turnatorilor”.  

Dezbaterea iscata de prezenta celor doi profesori fosti informatori in cadrul Scolii de Vara, organizata la Berlin sub umbrela Institutului Cultural Roman, a fost deja deturnata in directia unor rafuieli politice. Marti, presedintele Senatului, Nicolae Vacaroiu, a cerut Comisiei de Cultura a Parlamentului sa initieze o ancheta a activitatii Institutului Cultural Roman, ca urmare a articolelor din presa. Zgomotul creat de o parte a mediei romanesti acopera, pentru a cata oara, esentialul unei dezbateri vitale pentru societatea romaneasca: ce atitudine adoptam in privinta fostilor informatori ai securitatii, a caror alura profesionala si intelectuala ii face nedispensabili mediului academic?


Precedentul compromisilor din Germania

Aceasta dilema este departe de a aparea pentru intaia oara in istoria unei tari europene. Cazul Germaniei postbelice si a denazificarii ei, care continua oficial si la sase decenii dupa sfarsitul razboiului, poate reprezenta cel mai bun studiu de caz. Daca in 1966 numirea democratica a lui Kurt-Georg Kiesinger, fost membru important al partidului nazist, in functia de cancelar al R.F.G. a declansat demonstratii ale studentilor si manifeste revoltate ale celor mai respectati scriitori si intelectuali germani, Romania de dupa 1989 a privit aproape calma instalarea la fel de democratica a unui fost inalt demnitar comunist in functia de presedinte al tarii. In acest context, este izbitoare similaritatea dintre Germania si Romania: ambele au practicat un  comportament recuperator al intelectualilor si oamenilor de stiinta valorosi, care au participat inainte de schimbarea regimului la activitati indoielnice. Diferentele sunt insa la fel de izbitoare.


Copiii „epocii de aur”

Problema informatorilor recrutati de Securitate din randul intelectualilor valorosi este dezbatuta in Romania in special de personalitati care au fost implicate in mod direct in trecutul comunist al tarii, fie in rol de victima, fie in cel de beneficiar. Obiectivitatea intr-o astfel de dezbatere este un simplu mit, dar o anumita detasare permite emiterea unei analize lucide. O astfel de detasare poate fi insa oferita nu de calitati intelectuale sau morale, ci de avantajul fiziologic al varstei. Caci pentru generatia nascuta dupa 1974-1975, calitatea de copil al „epocii de aur” a oferit si protectie in fata unei eventuale interogatii dificile: „ma fac sau nu turnator?”. Am cerut parerea catorva dintre tinerii remarcabili ai acelei generatii protejate, prea mica pentru a turna dar suficient de mare pentru a intelege.


Studentii ii pot boicota pe profesorii-turnatori

Antropologul Alexandru Balasescu plaseaza greutatea deciziei de a permite profesorilor informatori sa-si continue activitatea academica, pe umerii studentilor din salile de curs: „Persoanele implicate in colaborarea cu securitatea nu au avut atunci taria de caracter sa spuna „nu” acestei colaborari. Nu cred ca ne putem astepta de la ele sa aiba astazi taria de caracter de a spune nu - din rectitudine morala - unei pozitii academice sau publice care le aduce avantaje substantiale. Este o problema structurala - aceea a imposibilitatii impunerii unui criteriu moral in standarde academice, desi poate necesar - cat si una individuala care tine de decizia personala a celor implicati. Dar ca student al unei personalitati academice care are un trecut indoielnic, poti foarte bine, daca ai o constiinta de consumator al cursului persoanei respective, poti pur si simplu sa boicotezi acel curs. Daca studentii invalideaza prezenta acelei persoane, dilema dispare".

Aceasta invalidare nu a avut insa loc in cazul romanesc. Atunci care ar putea fi solutia? „Calitatea morala si cea profesionala sunt inseparabile, mai ales fiind vorba de oameni care formeaza minti pentru ca au si activitate pedagogica”ne spune Alexandru Balasescu. „Dar eu cred si in redemptie si in evolutie personala. Insist insa asupra recunoasterii faptelor trecute si atata timp cat in standardele academice nu exista incorporata o evaluare a trecutului pe standarde morale, degeaba luam o pozitie daca nu dam si o solutie. Solutia ar fi: in momentul evaluarii unor proiecte sa se evalueze nu doar CV-ul academic ci si cel politic”.


Dezirabila delicatete

Pentru pictorul Dumitru Gorzo responsabilitatea prezentei neintrerupte a colaboratorilor Securitatii in spatiul public romanesc trebuie impartita:Eu cred ca o persoana ca Herta Müller poate sa se simta jignita de prezenta intr-o academie de vara a doi fosti informatori. Atata vreme cat mai traiesc niste oameni care au suferit crunt de pe urma vechiului regim, si multi dintre ei locuiesc afara, problema trebuia abordata mai delicat. Fiind vorba totusi de niste oameni al caror profesionalism e dincolo de orice dubiu, lucrurile ar trebui privite pozitiv. Ei nu trebuie izolati, nicidecum. Chiar daca au fost informatori. Dar atata vreme cat aceste personaje nu se dau ele singure la o parte, probabil neconsiderand ca lucrurile pe care le-au facut sunt foarte grave, cei care ii trimit in anumite locuri ar trebui sa fie mai atenti”.


Imoralitatea turnatorilor din politica

Suntem obisnuiti sa traim intr-un stat asistential si, prin urmare, asteptam din partea institutiilor statului, inclusiv asumarea responsabilitatii unor alegeri morale, de care ulterior sa ne prevalam. Tocmai de aceea, spre deosebire de cazul german, existenta unei legi a lustratiei in Romania este vitala pentru solutionarea dilemei discutate. Regizorul Corneliu Porumboiu crede ca in alb si negru puteam judeca in urma cu 15 anicand ar fi fost normal sa se interzica accesul in viata politica a celor care au lucrat cu Securitatea. Insa acum, sa interzici accesul in viata publica nu se poate, caci aproape 4 milioane de romani se pare ca turnau la Securitate. Daca nu exista o lege a lustratiei ce poate sa faca Institutul Cultural Roman? Nefiind un lucru reglementat, Institutul Cultural Roman ar discrimina daca ar interzice accesul unor oameni bine pregatiti profesional sa participe la evenimente academice”.

Insa o lege a lustratiei, de altfel subiectul celebrului punct 8 al Proclamatiei de la Timisoara, depinde exclusiv de clasa politica din Romania. Ar sprijini aceasta clasa politica, o astfel de initiativa legislativa? Corneliu Porumboiu, ca de altfel cei mai multi dintre tinerii generatiei sale, nu isi face iluzii:Sa fim seriosi, singurul politician care a fost deconspirat si careia i s-a inchis accesul la viata politica a fost Mona Musca. Dar ce a facut ea in comparatie cu altii? Si se stiu ei care. Insa nu cred ca poti sa interzici cuiva dreptul de acces la viata publica indiferent de trecutul lui, altfel am reactiona si noi ca si comunistii. Aceasta este una dintre marile lectii pe care o putem invata din democratie: sa nu discriminam atata vreme cat nu exista nimic legiferat. Din aceasta cauza, toata aceasta discutie este absurda. O lege a lustratiei este oportuna mai ales in viata politica. Este imoral sa faci politica in Romania dupa ce ai fost turnator, si sa semnezi legi dupa ce ai fost mare comunist”.


O lipicioasa imbratisare

Diferenta esentiala dintre cazul Romaniei si cel al Germaniei poate fi rezumata in doar cateva randuri: in Romania, din 1947 comunistii s-au aflat la putere sub o forma sau alta. Neintrerupt, pana in prezent. Privita din aceasta perspectiva, transformarea acestei dezbateri intr-un nou prilej de asalt politic nu trebuie sa mire. Cum nu trebuie sa mire nici faptul ca o comisie condusa de Adrian Paunescu, fostul mare poet al comunismului, este astazi trimisa sa ancheteze activitatea unui Institut Cultural condus de o echipa ale carei presupuse simpatii comuniste nu pot fi decat absurde.

Pentru generatia prea tanara ca sa toarne dar suficient de mare sa inteleaga, directia este mult mai clara decat pentru acea cincime din poporul roman, care se pare ca a colaborat cu Securitatea. O directie care indica catre Europa. Este singura sansa a unei Romanii tinere prinsa inca in imbratisarea lipicioasa a generatiei turnatorilor.     

  • Alexandru Balasescu a obtinut un doctorat in antropologie la Universitatea din California si un masterat in etnologie la Universitatea din Lyon. A castigat peste 10 burse internationale si mai multe premii. S-a nascut in 1974.
  • Dumitru Gorzo este unul dintre cei mai de succes artisti plastici ai momentului. A expus in cele mai mari galerii din Romania si strainatate. S-a nascut in 1975.
  • Corneliu Porumboiu face parte din noul val al cinematografiei romanesti. Este regizorul celui mai premiat film romanesc despre revolutia din 1989, celebrul „A fost sau n-a fost”. S-a nascut in 1975.

























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ca voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

3456 vizualizari

  • -3 (7 voturi)    
    Din pacate... (Miercuri, 6 august 2008, 11:25)

    Weather [anonim]

    Te asteptai ca tinerii sa vorbeasca despre viitor si propriile lor proiecte.Din pacate ei privesc,frustrati,catre un trecut pe care nu au cum sa il inteleaga.Nenorocirea cea mare este ca generatia urmatoare ii va numi pe cei tineri de astazi ca fiind "generatia drogatilor si a manelistilor".Oare care din aceste generatii e cu adevarat o generatie pierduta?
    • +1 (5 voturi)    
      ..un simplu fapt (Miercuri, 6 august 2008, 12:10)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui Weather

      daca vrei sa ai curat in casa, intai trebuie sa arunci gunoiul si abia dupa aia sa pastrezi curatenia.
      • -3 (5 voturi)    
        Frumos dar.... (Miercuri, 6 august 2008, 12:17)

        Weather [anonim] i-a raspuns lui Alex

        Dar casa cine ti-a lasat-o?Daca esti asa radical si moralist,de ce nu vinzi si casa,ca doar si ea e veche si murdara.Iar banii ce ii obtii sa ii dai la saraci si sa iei totul de la zero ca sa arati cit de mult poti face de unul singur si fara a recurge la compromisuri...
        • +1 (1 vot)    
          ...gresesti (Joi, 7 august 2008, 11:28)

          Alex [anonim] i-a raspuns lui Weather

          pot sa accept ca alternativele au fost putine si ca era greu sa traiesti decent fara sa faci un pact cu regimul. Am o doza de intelegere pentru cei care nu au putut sa fie eroi, dar sunt unii care au avut exces de zel in relatia cu regimul, exces ce le-a adus beneficii atunci si care prin aceleasi canale si prin aceleasi metode lucreaza in prezent subminand societatea actuala. Eu ma refeream la prezent cand am spus ca trebuie intai sa scoti gunoiul din casa. Totdeauna exista compromisuri, ..dar sunt compromisuri si compromisuri.
          • 0 (0 voturi)    
            Adevar? (Joi, 7 august 2008, 12:45)

            Weather [anonim] i-a raspuns lui Alex

            Daca intr-adevar acest tinerel e odrasla lui Porumboiu-arbitrul ceea ce am spus are acoperire perfecta in realitate.E lucru cunoscut ca Porumboiu - senior a fost in relatii sa zicem strinse cu fosta securitate.Si uite cine se da acum moralist...
            • 0 (0 voturi)    
              esti varza (Vineri, 8 august 2008, 13:17)

              vivi [anonim] i-a raspuns lui Weather

              ce treaba ai tu cu taica-so!
              are tot dreptul sa fie moralist, daca el e corect.

              de cand e raspunzator pt ce a facut taica-so?

              ce daca taica-to ucide pe cineva faci tu puscarie? sau invers?
    • +3 (5 voturi)    
      aberant (Miercuri, 6 august 2008, 13:06)

      cosmin [anonim] i-a raspuns lui Weather

      cum poti vorbi despre viitor cand trecutul te bantuie?!
      despre ce viitor se poate vorbi atat vreme cat o serie de compromisi se afla in pozitii cheie la nivelul unei conduceri statale plina de pete de multe feluri si culori. sa renunti ca o curatare a clasei politice de fosti colaboratori e ca si cum ai accepta sa fi condus de politicieni cercetati penal.
    • +4 (4 voturi)    
      Trecutul glorios si viitorul luminos (Miercuri, 6 august 2008, 14:01)

      MB [anonim] i-a raspuns lui Weather

      suna cunoscut? daca nu, probabil faci parte din generatiile tarzii ale anilor 80.

      Ce fel de planuri de viitor poti face si cu ce optimism cind nu iti poti alege, de ex, cu inima usoara un mentor - pt ca oricand poti afla ca a tradat cu un simplu gest toate teoriile pe care le proclama carismatic de la catedra. Asta nu duce la frustrare ? Nu stiu in cazul tau, dar in cazul meu, da.

      Problema turnatorilor la noi e una foarte importanta - au facut-o de la mari profile academice pina la ultimul electrician - daca nu iti convenea ce face vecinul, sopteai cui trebuie ceva - si imediat era cercetat pt cine stie ce rezerve avea prin camara obtinute in mod ilicit , de multe ori distrugindu-i viata, cariera...

      Ce este aceea generatie pierduta ?
      Nici sintagma de generatie de sacrificiu nu o cunosc - exista doar probleme cu care se confrunta fiecare generatie, mai mari sau mai mici, in functie de capacitatea generatiei anterioare de a se fi luptat cu demonii ei.
      Iar lamentarile nu fac altceva decit sa impinga orice efort in resemnare.
    • +1 (1 vot)    
      sa fim seriosi... si cu un pic de bun simt (Joi, 7 august 2008, 15:41)

      Bibicool [utilizator] i-a raspuns lui Weather

      Din pacate generatia tanara despre care este vorba (eu personal am 31 de ani) cred ca stie destul de multe despre aceasta perioada ca sa nu accepte sa le fie pus pumnul in gura pe principiul "voi nu ati mancat salam cu soia".

      "Frustrarea" nu vine din aceast trecut negru, ea rezulta din faptul ca realitatea gri a Romaniei actuale este modelata tocmai de acesti oameni "minunati" (politicieni, oameni de afaceri specializati pe "tunuri", ziaristi etc., in general oameni in pozitii de influenta) dintre care multi sunt fosti activisti/informatori/securisti.

      Cred ca este evident pentru oricine cunoaste mentalitatea acestora ca niciodata nu vor accepta sa fie dati deoparte sau sa isi ceara scuze; iti vor spune ca negrul e alb si ca datorita lor avem privilegiul de a respira.
      Lipsa asta de bun-simt si dezamagirea au marcat Romania din 1990 pana acum. Dezamagirea ca desi am scapat de ciuma rosie, ne-am impotmolit intr-o mocirla din care cu greu mai facem cate un pas inainte. Asa ca da, ar fi trebuit facuta o curatenie generala inainte ca mizeria sa imbacseasca societatea romaneasca....

      Despre ce sistem de valori sa vorbim cand parlamentarii nostrii dragi sunt (multi dintre ei) niste gainari cu staif? Cum sa te mai mire ca multi spun ca Romania e o tara de ......, cand nesimtirea si jigodismul au fost aduse la rangul de calitati? Cand mizeria zilnica ne-a devenit atat de familiara incat este in general acceptata ca ceva normal? E adevarat ca fiecare poate sa isi aduca aportul, oricat de mic ar fi, in a impinge lucrurile spre normalitate, dar....

      Germanii macar au avansat mult din punctul acesta de vedere, si cred ca aici e o diferenta esentiala.

      Planurile de viitor pentru noi exista doar la nivel personal; viitorul Romaniei, cel putin in timpul vietii noastre, nu apare prea roz.

      Ce credeti, o sa il vedem vreodata pe Adrian Paunescu cerandu-si public scuze, cu adevarat, pentru cat a lins stiti voi unde pe conducatorii mult iubiti? Nu prea cred...
    • 0 (0 voturi)    
      Frate ,mai turnator ca ta-su nu a fost nimeni (Joi, 7 august 2008, 22:54)

      Ciprian Porumbescu [anonim] i-a raspuns lui Weather

      Cinematografia romana =zero, regizorii romani=zero ,Porumboiu =zero -daca ala era un sfant ,dar era un arbitru turnator de prima clasa
  • +1 (3 voturi)    
    totusi... (Miercuri, 6 august 2008, 11:44)

    Mihai G [anonim]

    Cel mai premiat film romanesc a fost "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" al lui Mungiu... Nu inseamna ca al lui Prumboiu nu e un film superb, dar totusi...
  • +4 (4 voturi)    
    Paunescu, ca o eczema... (Miercuri, 6 august 2008, 13:24)

    Silviu [anonim]

    Paunescu , acest pigmeu intelectual care a acaparat avant-scena culturala romaneasca cu scirboase ceauseasiste, acest poet minor cu vers plingacios si putred, acest shmecher versificator oltean ascutit la limba a carui singura aspiratie este sa fie shef, a uitat cum a fost scuipat in fata in Decembrie 1989 si acum se erijeaza in judecator.
    Acest potlogar trebuie sa dispara din politica si cultura romaneasca, pe care le infecteaza ca un cancer care se regenereaza de cite ori este extirpat.
    O cultura care il cuprinde pe Paunescu este si va fi o cultura minora, si cu cit mai mare este el, cu atit mai nesemnificativa va fi ea.
    Mi se face greata de cite ori il vad, si la fel simteam si in anii '80 cind imputise Romania cu adunatura de corifei arivisti de la cenaclul flacara, cel de foarte trista amintire.
    • 0 (0 voturi)    
      Vai, ce mesaj (Joi, 7 august 2008, 6:48)

      Anton [anonim] i-a raspuns lui Silviu

      Sunt departe de a fi un admirator al "Porcului", dar un asa mesaj penal, cu acuze nesustinute de fapte, cu discurs neargumentat, patetic, ofensator si populist, care, personal, imi aduce aminte de un tovaras ce il acuza pe altul de tradare a partidului si poporului, nu mi se pare ca ar trebui sa existe pe un site din 2008.

      Cu atat mai putin sa primeasca aprecieri pozitive.

      Ce exprimari, frate... "vers .. putred", "eczema", "le infecteaza ca un cancer"...

      PENAL...

      M-am si enervat, nu pot sa cred ca exista asa ceva in anul 2008.
      • 0 (0 voturi)    
        Paunescu, intre "porc" si "eczema". (Joi, 7 august 2008, 11:57)

        Silviu [anonim] i-a raspuns lui Anton

        Care va sa zica e OK ca tu, Anton, sa-l faci "porc" pe porcul de Paunescu, pe cita vremea-l numi "eczema" pe fata culturii Romane (na, ca iar am zis-o) ti se pare "penal"... ba chiar te enerveaza...
        Asta e cusurul tau, esti inconsecvent ... si te enervezi repede...
        Cum adica "nu poti sa crezi ca asa ceva exista in 2008", nici macar atita imaginatie nu ai?
  • -2 (4 voturi)    
    cine vorbeste... (Miercuri, 6 august 2008, 13:42)

    kllaus [anonim]

    tinerelul acesta inainte de a vorbi de generatiile trecute, mai bine ar vorbi de tacsu si cum ajuta el la trucarea meciurilor. Nu i se pare ca sunt toti la fel ? Unii au omorat oameni prin puscarii altii au omorat vise. Cat tupeu au avut altii sa mearga in Germania la Scoli de vara tot atata are si patronul Vasluiului cand se da pe sticla alb si curatel. Ar trebui sa vorbeasca altii, care nu aveau ce pune pe masa, nu el, care se pare ca a mancat atat multa mancare cat si tupeu.
    • 0 (4 voturi)    
      Tinerelul, tinereii (Miercuri, 6 august 2008, 14:39)

      MB [anonim] i-a raspuns lui kllaus

      Porumboiu are talent si a dovedit-o.
      A avut si noroc cu banii. Probabil asta deranjeaza, si mai deranjeaza ca vorbeste de apa, cind toti sunt in apa pina la git (nu-i cazul sa folosesc alt cuvint, mi se pare destul de amenintator si asta)
  • 0 (4 voturi)    
    Ziua judecatii... (Miercuri, 6 august 2008, 13:54)

    albert [anonim]

    Cred ca ziua judecatii pentru aceasta natiune s-a stins deja. De altfel dreptul de a judeca nu il avem noi..ci Dumnezeu. Nu putem insa sa uitam si nici nu putem fi obligati sa acceptam, si cand spun noi nu ma refer la generatiile de dupa '75. Noi suntem prea tineri si prea putin atinsi de negurile epocii de aur. Noi am trait la umbra celor ce au suferit si am inflorit in noua societate. Nu pot sa inteleg pe aceia ce prea tineri fiind se reped sa judece oameni si situatii prea straine noua. Pentru noi ar fi cu mult mai util si mai decent sa putem face ceva care sa ridice nivelul propriilor generatii. Intoleranta unui tanar este hidoasa pe cand a unui varstnic este rara si poate fi justificata. Ei au trait ecele vremuri si au suferit ororile acelui regim intretinut de tot ce a avut mai rau aceasta natiune.
    Asa ca, dragi prieteni, sa judecam mai putin (pe altii) si sa facem mai mult. Nu e locul nostru al tinerilor in procesul comunismului. Avem o alta generatie de ridicat.
    • +1 (3 voturi)    
      Resemnare (Miercuri, 6 august 2008, 14:25)

      MB [anonim] i-a raspuns lui albert

      cam asta este tonul mesajului tau - nu il judec, e dreptul tau la o opinie.

      De acord cu efectul negativ al intolerantei, dar trebuie recunoscut dreptul tinerilor de a pune intrebari - liber, chiar daca uneori entuziasmul varstei duce la tonuri nepotrivite.

      O problema greu de digerat a societatii romanesti este cred conflictul intre cei care au suferit in epoca comunista si cei care s-au descurcat... iar copii acestora, evident, nu isi pot invinui cu inima usoara parintii pentru atitudinea luata.
      .. Uitarea si "iertarea" sunt foarte usor de luat in brate, dar ranile pe care le acopera sunt prea adinci, si romanii probabil se vor zvarcoli multa vreme pina vor intelege sa vorbeasca de trecut
      • 0 (2 voturi)    
        De acord.... (Miercuri, 6 august 2008, 15:48)

        albert [anonim] i-a raspuns lui MB

        Sunt perfect de acord cu ceea ce spui. Nu cred insa ca a avea o atitutdine fata de cei care au avut o pozitie sau alta in acel context fie ca au fost ei tortionari sau victime ale opresiunii poate ajuta un tanar sa evolueze. Tot ce am spus este ca mi se pare decent ca un tanar sa lase pe cei care au trait vremurile sa judece si sa acuze (pe buna dreptate), sa asculte mai mult sa filtreze si sa discearna pentru propria constiinta. Entuziasmul varstei genereaza opinii pripite sau insuficient fundamentate. NU SUNT impotriva demascarii celor ce au chinuit poporul roman. Cred chiar ca ar fi fost corect ca toti aceia sa poata fi gasiti pe o lista publica fara instante care sa constate si oameni care sa hotarasca. Nu am mai fi avut dezamagiri. Dar spun ca atunci cand se pune problema judecatii pe orice fel de baze sa lasam pe cei care au argumente sa o faca. Noi vom invata din asta.
        Iertarea tortionarilor trebuie lasata la indemana victimelor si a lui Dumnezeu. De uitare insa nu cred ca se poate pune problema.
        • 0 (2 voturi)    
          Claritate (Miercuri, 6 august 2008, 23:35)

          MB [anonim] i-a raspuns lui albert

          Eu insa cred ca a avea o atitudine fata de tortionari sau victime este importanta pt evolutia unui tinar - dar mai ales sa cunoasca exact fetele acestora.. nu doar masti... la nesfirsit ... daca se dadea acea lege a lustratiei din timp, lucrurile poate ar fi stat mai altfel, poate s-ar fi scos mai repede la iveala unele necunoscute..

          Si apoi crezi ca cei tineri, care nu au fost implicati prea mult in viata regimului vor sta deoparte ? crezi ca cel care stie ca parintele a lucrat la Securitate, si poate el insusi e o persoana importanta in viata sociala/politica (sau cu sperante) va sta deoparte, asteptind cu resemnare verdictul societatii, in loc sa incerce sa scunda anumite detalii suparatoare ... sau ca cei a caror parinti au suferit de pe urma "ciripelii" invidioase a unor colegi, sau chiar a prietenilor, si au ajuns cu viata sfarimata - pot uita tragediile ?

          Si noi, ca tineri avem partea noastra in istoria recenta
          • +1 (1 vot)    
            Atitudinea fata de tortionari, (Joi, 7 august 2008, 9:09)

            gabifm [utilizator] i-a raspuns lui MB

            intelegand prin acestia turnatori in primul rand si in al doilea rand securistii (acestia erau la vedere, era meseria lor), este aceea ca, in nestiinta, ii votam. Vorbesc in deplina cunostinta de cauza stiind actual senator care a fost turnator.
            • +1 (1 vot)    
              recomandare: (Joi, 7 august 2008, 12:27)

              eeeuuuu [utilizator] i-a raspuns lui gabifm

              tortionar, conform dex, inseamna: 1. Adj. De tortură. 2. S.m. Persoană care torturează; călău. [Pr.: -ţi-o-] – Din fr. tortionnaire.
              deci nu mai folisi termenul pentru turnatori, e ca si cum i-ai declara din start nevinovati. in ce priveste senatorul pe care il stii tu ca a fost turnator... nu-ti face griji nu e singurul!
              • 0 (0 voturi)    
                Tortionarii sunt si ei responsabili (Joi, 7 august 2008, 14:53)

                MB [anonim] i-a raspuns lui eeeuuuu

                ... ca au facut-o ca un job, ca erau platiti sa tortureze dusmanii poporului si regimului, au stiut in ce se baga. Sigur, poti zice ca vremurile erau violente, ca si politistii folosisera inaintea comunistilor bataia, dar asta nu justifica cruzimea.
                Gravitatea faptei, eu cred, o raportezi la lezarea dreptului la viata si integritatii fizice si psihice a unui om.
                • 0 (0 voturi)    
                  nu te contrazic (Vineri, 8 august 2008, 8:02)

                  eeeuuuu [utilizator] i-a raspuns lui MB

                  eu iti recomandasem sa nu folosesti termenul de "tortionar" de parca ar fi sinonim cu cel de "turnator", genereaza confuzie. era o remarca asupra formularii comentariului, o chestiune de detaliu.
                  • 0 (0 voturi)    
                    formulari (Vineri, 8 august 2008, 12:40)

                    MB [anonim] i-a raspuns lui eeeuuuu

                    raspunsesem unui comentator anterior care folosise termenii de tortionar si victima - si i-am pastrat pt ca sunt capetele intregului spectru.
                    Si turnatorul poate fi tortionar, psihologic.
                    Nu are cum sa apara confuzii atit timp cit te raportezi la drepturile omului.
            • 0 (0 voturi)    
              Dovada .. ? (Joi, 7 august 2008, 14:02)

              MB [anonim] i-a raspuns lui gabifm

              :) ca acel senator a fost turnator?
              Asta e marea problema la noi - toata lumea stie, dar folosindu-se de zvonuri (uneori poate intemeiate) ... si mai grav e ca atunci cind apare si dovada din arhivele Securitatii nu este urmata de admonestare sociala . Nu e vorba de spirit vindicativ, ci pur si simplu de respectarea unor reguli de baza morale. De unde revolta tinerilor - si ma refer si la cei "tineri" in spirit, nu doar in virsta.
          • 0 (0 voturi)    
            nu-ti face iluzii! (Vineri, 8 august 2008, 18:45)

            eeeuuuu [utilizator] i-a raspuns lui MB

            in astia 20 de ani s-au "triat" cei care trebuiau sa ajunga la putere. acum romania nu mai e un organism contaminat, este o infectie integrala, periculoasa pentru oricine intra in contact cu ea. europenii ar trebui sa scape de noi, ca de ciumati, ceea ce s-ar putea sa faca in cele din urma. sper sa nu fie prea tarziu si pentru ei.
            • 0 (0 voturi)    
              iluzii (Marţi, 12 august 2008, 15:57)

              MB [anonim] i-a raspuns lui eeeuuuu

              Imi pare rau ca tu gandesti asa - si cine ar merita sa fie in UE? crezi ca in tarile vechi din organizatie nu exista tensiuni si noroaie in societate ?? coruptie si moralitate indoielnica? Asa ca nu te ingrijora pt ei -vor avea grija sa se apere...

              In ceea ce priveste ideea de ciumat - come on! nu toti romanii sunt la fel ... si in definitiv nu crezi ca avind asa o atitudine defetista le dai apa la moara alora negri de la putere?
  • +5 (5 voturi)    
    MI-E SCARBA! (Joi, 7 august 2008, 7:30)

    eeeuuuu [utilizator]

    daca in '89 un razboi civil ar fi fost un act salutar de chirurgie sociala, astazi se pare ca nici bomba atomica nu ne mai poate scoate din rahat! nu au existat securisti "buni" sau "rai", niciodata nu exista exponenti ai vreunei politii politice care sa merite titlul de om. nu exista colaborator al securitatii care sa fie exonerat de acuzatia de crima impotriva aproapelui fie si numai prin pasivitate! daca au fost 4 milioane de turnatori, ei bine, in '89 ar fi trebuit sa fie 4 milioane de condamnati! astazi, la astia ar trebui sa se adauge toate tinichelele care au acceptat sa colaboreze cu ei intr-un fel sau altul, din mila sau din interes, din lasitate sau ipocrizie, in toti acesti 20 de ani. indiferent cat de nevinovati ar parea exponentii "tinerei generatii", prin simpla acceptare a turnatorilor securitatii, se fac partasi la scarnava "omerta" rosie, cu ajutorul careia, de 20 de ani, criminalii in slujba regimului comunist se plimba printre noi, nepedepsiti, liberi si nestingheriti de nimeni! ma voi bucura in ziua cand acest teritoriu, impropriu numit tara, va disparea de pe harta politica a lumii, caud despre aceasta populatie, impropriu numita natiune, nu se va mai putea vorbi decat la timpul trecut!
  • +1 (1 vot)    
    ESTE ADEVARAT!!! (Joi, 7 august 2008, 7:41)

    gabifm [utilizator]

    "de ce ar trebui sa ne mire faptul ca, in romania, o comisie parlamentara condusa de adrian paunescu va ancheta activitatea unui institut condus de h.r.patapievici? " - asa incepe articolul.
    nu pot sa cred??
    nu avem minim bun simt?!
    cum este posibil ca paunescu, un...., sa il controleze pe patapievici?
    nu pot sa cred. in ce lume am ajuns sa traim!??
    • +1 (1 vot)    
      raspuns (Joi, 7 august 2008, 12:57)

      clujean [anonim] i-a raspuns lui gabifm

      Traim in Romania, si asta ne ocupa tot timpul!
    • -2 (2 voturi)    
      Alo (Joi, 7 august 2008, 13:18)

      Weather [anonim] i-a raspuns lui gabifm

      Mai nene,Paunescu o fi fost el comunist dar Patapievici pare fascist.Si nu uite pe cinea preferat omenirea intre Hitler si Stalin....
  • +1 (1 vot)    
    generatia prea tanara (Joi, 7 august 2008, 18:59)

    alin [anonim]

    Patapievici si Paunescu nu sunt chiar atat de incompatibili precum ar putea parea la prima vedere si cum articolul de mai sus si majoritatea romanilor vor sa creada.

    in definitiv si Paunescu si Patapievici sunt inhamati la aceeasi caruta, a aceluiasi sistem, platiti din acelasi buget.
    Ideologia fiecaruia poate fi impachetata diferit, dar acceptarea unei realitati si sprijimnirea ei este esentiala.

    in fata rahatului realitatiii, Patapievici ar putea sa-si prezinte o demisie de onoare din fruntea ICR, dar probabil ca contul bancarnu i-o permite.
    • -1 (1 vot)    
      !!! (Vineri, 8 august 2008, 12:45)

      MB [anonim] i-a raspuns lui alin

      Daca ai ajuns sa ii pui pe acelasi raft, e cazul sa iti iei o pauza de citeva minute.
      Renuntarea nu e o solutie - din pacate au facut-o multi alti carturari si o parte covirsitoare a intelectualitatii... si e trist ca efortul continuu al unora ajunge sa doara pentru cei care au renuntat
  • -1 (1 vot)    
    cat de scurta e memoria (Joi, 7 august 2008, 19:04)

    tony [anonim]

    "Ceea ce deosebeste iarasi, in chip izbitor, dezvoltarea vietii noastre istorice de a oricarui alt neam, este desavarsita incoerenta si anarhie a istoriei noastre politice, sociale si economice.[...] Viata neamului nostru, sub toate formele ei, nu fu decat un sir de cutremuraturi, de convulsiuni, de spasme."
    D Draghicescu -1898"Din psihologia poporului roman"- 1907
    "Daca romanii de azi sunt mai putin civilizati decat francezii sau germanii, daca, in ciuda tuturor eforturilor, ei nu reprezinta decat un tip de tranzitie intre barbarie si civilizatie..."
    Pompiliu Eliade- "Influenta franceza asupra spiritului public din Romania"-1898

    "Romanul considera nerespectarea legii ca un titlu de mandrie si de putere...Romanul cere benefici pe baza dovezii ca e roman...Romanii sunt eroi, cu deosebire cand sunt in grup. Cand este izolat, romanul este bland ca mielul...Daca nu face parada de nationalism, nu este nationalist....Toti asteapta mantuirea de la actiunea poporului intreg...In grup, fiecare se judeca sever, foarte sever: in parte, individual, fiecare se judeca foarte indulgent. Lasa sa inceapa ceilalti, ca sa nu raman eu singurul pacalit...El are un suflet gregar, si atat tot.... Gregarismul se produce prin imitatie, solidariatatea prin incordare si stapanire de sine."
    C.Radulescu-Motru - "Psihologia poporului roman"-1937
    Aviz tuturor celor care pun defectele romanilor in carca comunismului. Celor cu nostalagia anilor interbelici, celor care ne incanta cu povesti vanatoresti despre "micul Paris". Si, mai ales, celor care acuza cu neobrazare doua generatii de romani ca au suportat comunismul. Ei fiind eroii ascunsi in spatele ferestrelor. Ca la revolutie.
    • -1 (1 vot)    
      Lista (Vineri, 8 august 2008, 13:05)

      MB [anonim] i-a raspuns lui tony

      ai uitat sa il citezi si pe Eminescu - are si el niste comentarii foarte acide vis-a-vis de societatea romaneasca. Sau Iorga...
      Si nimeni nu acuza generatiile, ci pe unii din acele generatii, dar abia dupa ce vom incepe sa vorbim cu adevarat despre acele vremuri si cei care au gresit, facind rau altora, isi vor asuma vina.
      Evident, sunt metehne ale romanilor care vin de departe din trecut, dar sa minimalizezi efectele regimul comunist, considerindu-l parte dintr-un lung rind de greseli (si nu e cazul), e nerealist. Si grav.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică