Eurodeputatii socialisti romani critica dur Comisia europeana, in timp ce popularii europeni din PE constata ca dorinta autoritatilor romane de a combate marea coruptie se rezuma la declaratii

de Anne-Marie Blajan     HotNews.ro
Miercuri, 23 iulie 2008, 18:40 Actualitate | Esenţial

Eurodeputatii socialisti romani critica dur concluziile raportului Comisiei Europene, pentru ca incearca sa se sustituie justitiei romane si nu acorda atentie cauzelor coruptiei. Mai mult, ei cer comisiei sa renunte la monitorizarea sistemului juridic romanesc. Pe de alta parte, popularii europeni din PE au salutat - printr-un comunicat al presedintelui Joseph Daul - neactivarea clauzei de salvgardare si atrag atentia ca "dorinta autoritatilor romane de a realiza obiective concrete, se limiteaza numai la anunturi de lupta impotriva coruptiei".

"Parlamentul nu se poate substitui sistemului judiciar iar demnitarii, membrii ai parlamentului nu trebuie sa se simta deasupra legii. Partidele politice de la putere nu pot continua sa blocheze progresul in aducerea demnitarilor corupti in fata legii. Sistemul judiciar este singurul responsabil pentru deciziile asupra condamnarilor de persoane, indiferent de pozitia lor sociala", a spus Joseph Daul, liderul celui mai mare grup politic din Parlamentul European.

Popularii europeni, familia politica a PD-L, considera ca dorinta autoritatilor romane de a realiza obiective concrete in lupta anticoruptie s-a diminuat si se rezuma doar la "anunturi de lupta impotriva coruptiei". "Incurajam autoritatile romane sa isi reinnoiasca cu convingere angajamentele pentru reforma in aceste domenii sensibile. Cetatenii romani merita acces deplin la beneficiile aderarii la Uniune si aceste intarzieri i-ar face sa sufere si mai ales sa isi piarda increderea in institutiile romanesti si cele europene, astfel, orice pas inainte facut de Romania in domeniul reformei justitiei si luptei impotriva coruptiei va fi facut pentru beneficiul poporului roman", a conchis presedintele grupului PPE-DE.

Socialistii romani din PE demonteaza concluziile raportului

Printr-un comunicat de presa, social-democratii din Parlamentul Europeana, condusi de Adrian Severin, critica dur Comisia Europeana pentru concluziile raportului si cer incetarea monitorizarii justitiei din Romania. Mai mult, ei spun ca institutia europeana substituie justitiei romane si politizeaza ea insasi lupta anticoruptie din Romania. Iata ce spun eurodeputatii PSD:

• Progresul in lupta impotriva coruptiei la nivel inalt in Romania se reduce, din perspectiva „expertilor europeni’’, la judecarea unor fosti demnitari romani acuzati de fapte minore, iar succesul luptei impotriva coruptiei la condamnarea acestora. Acest lucru este atat inadmisibil cat si ridicol, faptul ca marea coruptie s-ar reduce la favoritisme minore si la servicii obtinute fara plata adaugand o alta dimensiune paradoxala fenomenului coruptiei din Romania. In aceasta viziune, coruptia din Romania nu ramane numai ”o coruptie fara corupti” dar devine si ”o mare coruptie fara acte de mare coruptie”.

• Laudarea procurorilor DNA si criticarea parlamentului si a judecatorilor este "cel putin bizara din punct de vedere al ordinii democratice". Nu se poate da credit procurorilor numiti politic, blamandu-se in acelasi timp, fara dovezi, puterea judecatoareasca, care in orice stat democratic este garantia statului de drept, argumenteaza PSD-istii. Nu pot fi transformati procurorii in garantii statului de drept, iar judecatorii in veriga slaba a statului la modul global si general. In raport nu se aduc argumente concrete pentru sustinerea unei asemenea concluzii.

• Nu se poate acorda mai multa incredere unor procurori numiti politic decat Parlamentului ales prin vot direct de poporul roman. Nu Parlamentul este cel care politizeaza lupta impotriva coruptiei ci executivul, prin intermediul procurorilor numiti de guvern si a caror actiuni de hartuiala politica nu pot fi confirmate de nicio instanta independenta.

• Socialistii remarca dorinta CE de a se substitui justitiei romane si de a fixa criterii cantitative si simbolice pentru masurarea succesului luptei impotriva coruptiei. Toate acestea constituie "o forma de politizare" a luptei anticoruptie. "Aceasta presiune, dublata de telejustitie, anihileaza prezumtia de nevinovatie", argumenteaza socialistii.

• "Este totodata surprinzator ca executivul comunitar nu acorda atentie cauzelor coruptiei si nici adevăratelor acte de corupţie, acestea, ca şi făptuitorii lor, fiind camuflate", mai spun socialistii. Ei considera "cel putin ciudat" faptul ca nimeni nu este acuzat in dosare legate de marile firme europene, in ciuda unor informatii aparute in presa in ultimii ani, fapt care ne-ar putea duce cu gandul la o coniventa periculoasa intre oficiali europeni si factori politici implicati in acte de coruptie, atat in calitate de corupti cat si de corupatori. Asemenea acte de coruptie implicand firme sau lobbisti politici straini sunt cele care au distorsionat raportul dintre cerere si oferta pe piata romaneasca, in scopul de a transfera banul public in patrimoniul privat.

• Lipsa de viziune in instrumentele propuse, dupa 2005, de autoritatile romane si oficialii europeni, poate fi observata si in modificarile succesive ale competentelor unor institutii (de exemplu Consiliul Superior al Magistraturii) respectiv in introducerea unor institutii nemaintalnite in Europa, precum Agentia Nationala de Integritate. Vulnerabilitatile acestui sistem puteau fi intuite inca de la inceput si au fost dovedite pe parcurs. In acest sens, nu este prea devreme sa ne pronuntam cu privire la eficienta ANI, dupa cum se afirma in raport; dimpotriva, e urgent sa admitem ca aceasta institutie fara paralela intr-o alta tara europeana nu are capacitatea sa functioneze si sa atinga scopurile dorite.

In urma acestor constatari, social-democratii din PE solicita Comisiei Europene "sa renunte la continuarea actualului sistem de monitorizare precum si la sustinerea institutiilor exceptionale propuse pana in prezent. Europarlamentarii PSD propun executivului comunitar si autoritatilor romane sa lucreze impreuna pentru crearea unui program comun dedicat combaterii cauzelor corupţiei, program care ar raspunde cu adevarat asteptarilor legitime ale cetatenilor Romaniei. Esecurile luptei impotriva coruptiei in Romania si mentinerea acestei tari intr-un statut de rangul doi sunt imputabile in egala masura autoritatilor romane si Comisiei Europene".

Material sustinut de Superbrands

Help Net, 19 ani de excelenta pe piata farma

Help Net Farma opereaza una dintre cele mai importante retele de farmacii din Romania si face parte alaturi de Green Net - importatorul si distribuitorul de suplimenti nutritivi si dezvoltatorul lantului exclusivist Beautik Haute Perfumerie, din grupul Farmexim, primul importator si distribuitor de produse farmaceutice din Romania.

841 vizualizari

• +5 (9 voturi)
    social democrati? (Miercuri, 23 iulie 2008, 19:00)

bladd00 [anonim]

lua i-ar dracu de javre... cine i-a trimis acolo sa ne faca de rusine?
    • +2 (4 voturi)
      Ha, ha, ha ... (Miercuri, 23 iulie 2008, 20:56)

ReoPro [anonim] i-a raspuns lui bladd00

Ma faci sa rad bladd00. Poporul roman i-a trimis acolo prin votul lui. Bravo ! Ne facem de ras in Europa dar avem conducatoii pe acre ii meritam.
      Huoooo (Joi, 24 iulie 2008, 3:07)

Corina Cretu-navetista de Bruxelles [anonim] i-a raspuns lui bladd00

Iliescu i-a trimis, vezi cazul Corina Cretu.
  • -2 (2 voturi)
    ?!? (Miercuri, 23 iulie 2008, 19:23)

666 [utilizator]

Există eurodeputaţi socialişti români?
    Nu ştiu nici măcar de deputaţi români-români socialişti.

Fiindcă socialismul e una (ansamblul doctrinelor social-politice care urmăresc reformarea societăţilor umane prin desfiinţarea proprietăţii private asupra mijloacelor de producţie şi de schimb şi punerea acestora sub controlul statului) şi politica socială e alta.
  • +5 (7 voturi)
    Baronii Rosii, Petrolisti, pomeni electorale.. (Miercuri, 23 iulie 2008, 19:47)

Fripturistu lu Iliescu [anonim]

Si iata cum se vede acum cu ochiu liber ca de fapt jegurile astea de mafioti din PSD asteptau cu nerabdare ca Romania sa fie spurcata si facuta de rahat in raportul UE pt. ca ei sa poata castiga cateva procente la alegeri.
    PSD-ului "geonist" nu-i pasa de cum functioneaza Romania ci de cum "da pe sticla" opinia "da partid".

E o rusine, un tupeu gretzos sa vezi partidul lui Mitrea si Mazare cum "combate "coruptia pe holurile din Bruxelles, in timp ce el e principalul vinovat de privatizarile mafiote, de furtul resurselor naturale, de comisioane uriase luate pe autostrazi, etc.

PSD si "hotul care striga hotii" s-ar putea intitula mascarada lor eurodeputateasca !
  • +4 (6 voturi)
    fara rusine (Miercuri, 23 iulie 2008, 20:34)

spectator [anonim]

Dupa ce au slujit sistemul totalitar comunist si au aplaudad metodele represive utilizate de Securitate si de celelalte organe PCR, cum isi permit acei asa zisi social-democrati sa vorbeasca despre justitie si dreptate. O debanda de talhari si fripturisti care au uitat ca sau prostituat la rusi pentru a obtine un apartament mai mare si un pasaport.
  • +4 (6 voturi)
    nu ma mira (Miercuri, 23 iulie 2008, 20:48)

dorel [anonim]

nu ma mira, aceasta atitudine a socialistilor romani, decat sa faca curatenie in propria ograda, mai bine spune povesti tipic populiste si demagogice, pacat ca avem asemenea politicieni, sau mai bine zis ii meritam, ptr ca noi i-am votat
  • 0 (4 voturi)
    de fapt... (Miercuri, 23 iulie 2008, 21:21)

palinca penala [anonim]

nu v-ati prins voi, dat de fapt CE actioneaza la comanda politica a lui basescu, care vrea sa scape de bombonel, sa le-o traga celor 322 si sa se declare a doua zi imparat in monarhia constitutionala a lui stoica.
    cei mai corecti si gingasi dintre politicieni sunt la psd, incepind cu iliescu, nastase, mitrea, hrebenciuc, severin etc etc.
  • 0 (2 voturi)
    Ce e si cu coruptia asta... (Joi, 24 iulie 2008, 10:01)

sorinm [anonim]

La noi lupta impotriva coruptiei consta in anchetarea termopanelor lui Nastase, renovarii casei lui Mitrea si tradarii in una din putinele privatizari bune pe care le-a facut Romania dupa '90, privatizarea Electrica Muntenia. Cum ramane cu privatizarea Petrom, Distrigaz Sud, Distrigaz Nord, autostrada Bechtel, flota, fregatele cumparate de la Marea Britanie, privatizari facute pe bani putini, respectiv, contracte facute pt sume imense ? Toate acestea s-au facut in favoarea companiilor europene si americane si au constituit "biletul " nostru de intrare in UE, respectiv, NATO.

Deci daca tot e sa luptam impotriva coruptiei atunci haideti sa anchetam aceste aspecte si impreuna cu Nastase (si cam toata clasa politica) sa "cada" si cativa oficiali europeni care au pus presiune asupra noastra sa facem acele privatizari.
  • -2 (2 voturi)
    Raportul comisiei europene (Joi, 24 iulie 2008, 10:15)

George [anonim]

DNA a fost apreciat fiindcă "vrea" să combată corupţia, dar comisia , în naivitatea ei, nu înţelege că DNA nu poate, datorită faptului că are procurori incompetenţi, sau poate buni actori, să întocmească asemenea dosare, încât judecătorii să nu fie nevoiţi, pentru a nu ieşi din prevederile codului penal sau de procedură penală, să le respingă. În România, avocaţii şi judecătorii sunt mai bine pregătiţi profesional decât procurorii, în rândul cărora mai există încă un număr mare din cei care au terminat dreptul la fără frecvenţă, înainte de revoluţie.
    Chiar is haiosi (Joi, 24 iulie 2008, 14:53)

bogdan [anonim]

"Laudarea procurorilor DNA si criticarea parlamentului si a judecatorilor este "cel putin bizara din punct de vedere al ordinii democratice"."

Auzi la ei. Cum adica isi permit ei sa laude DNA (care intre noi fie vorba n-a facut chiar mare brinza) si la critice ditamai parlamentu (care a facut mare brinza, blocind dosarele citorva politicieni).
    Chiar dom'le. Cine mai e si PE asta de isi permite sa critice PSD/PNL si sa paude PDLu lui Basescu. Adica noi bagam bani in toate talk-shourile de la Antene.
    Pe astia de la PE nu i-au mai putut plati sa ne povesteasca cit de nociv e basescu si cit de imaculat e parlamentu, cit de corecti sint judecatorii si cit de ticalos DNA-ul.

Da' macar o scrisoare de dezaprobare tot trebuia trimisa, sa vada poporul ca ei nu se tem de nimic.