Romania va fi criticata pentru coruptia persistenta si pentru deficiente ale sistemului de justitie, dar nu va fi supusa deocamdata unor sanctiuni financiare, au declarat pentru Reuters surse europene, referitor la raportul care va fi publicat saptamana viitoare. In plus, Comisia remarca progrese in Romania, in ciuda "obstacolelor politice".

Executivul Uniunii Europene va publica in 23 iulie trei raporte privind justitia, crima organizata si problemele legate de coruptie din Romania si Bulgaria, precum si gestionarea fondurilor europene de catre cele doua tari. "Proiectele de raport sunt tinute secrete, chiar si fata de guvernele de la Bucuresti si Sofia, dar o sursa europeana familiarizata cu continutul documentelor spune ca CE constata progrese in Romania, in ciuda obstacolelor politice", informeaza agentia citata.

Romania nu va pierde deocamdata niciun ban din fondurile europene, in timp ce Bulgariei i-au fost reduse deja 500 de milioane din fondurile preaderare, din cauza unor fraude. "Exista suficiente progrese care sugereaza ca exista perspectivele unor rezultate. Sunt cooperanti si exista vointa politica de a face ceva", a spus sursa Reuters referitor la Romania. "Exista un real risc financiar acum", a mai spus oficialul european, argumentand ca OLAF, agentia UE antifrauda, a cercetat cateva proiecte in Romania. "Un motiv pentru care au urgentat reformele este ca au vazut ceea e s-a intamplat in Bulgaria".

Aspectele pozitive remarcate de Comisie in ultimele sase luni sunt numirea unui nou ministru al justitiei, infiintarea si punerea in functiune a agentiei nationale antifrauda si suspendarea unei ordonante menite sa blocheze urmaririle penale, inventariaza Reuters. Problema ramane insa iexistenta proceselor si a condamnarilor. Sursa citata a remarcat faptul ca partidele parlamentare au continuat sa blocheze progresul in a-i deferi justitiei pe "pestii mari".

In martie, Curtea Constitutionala a decis ca procurorii au nevoie de aprobarea Parlamentului pentru a investiga actuali si fosti ministri care sunt membri ai parlamentului, reaminteste Reuters, adaugand ca aceasta decizie a inghetat anchetarea acuzatiilor de coruptie la nivel inalt, in conditiile in care solicitarile procurorilor sunt acum "impotmolite" in proceduri parlamentare. Agentia de presa reaminteste si respingerea de catre comisia parlamentara a cererii de urmarire penala impotriva lui Adrian nastase, dar si demerdsul diplomatilor europeni de la Bucuresti care sustin ca obstructionarea cazurilor de coruptie este datorata luptei dintre presedintele Traian Basescu si premierul Tariceanu si, in consecinta, dintre partidele lor.

In privinta raportului Comisiei, sursa Reuters a spus ca Bruxelles-ul nu va decide aplicarea clauzei de salvgardare.