„Marti m-a sunat si mi-a spus: Plec la Resita, la concurs! Eu l-am certat. Lenti, ai 75 de ani, n-ar trebui sa pilotezi acum! Dar el mi-a raspuns ca si alta data: Ce moarte mai frumoasa pentru un pilot de curse, decit la volan, in concurs?!”, povesteste automobilistul Puiu Banca, prietenul campionului.

Duminica, la raliu, pe un traseu simplu, masina lui a iesit in linie dreapta dintr-o curba, s-a izbit de un copac iar Laurentiu Moldovan a murit. Nu exista o explicatie logica a accidentului. Nimeni nu stie ce s-a intimplat. A fost primul accident din viata lui. Si ultimul. Duminica, organizatorii raliului de la Resita au decis anularea etapei, din respect fata de Laurentiu Moldovan. Astazi are loc inmormintarea campionului, intr-un cimitir din Cluj-Napoca.

Inainte de plecarea spre ultimul concurs, Laurentiu Moldovan a pus in vinzare masina sa de curse, un Renault Clio. L-a rugat pe Puiu Banca sa dea anuntul pe site-ul automobilistilor, iar cineva din Brasov a decis ca vrea sa o cumpere. Dupa accident, clientul pentru masina lui Lenti nu s-a razgindit. O ia pentru ca a fost masina campionului.

"O gasca de baieti destepti, cu sange in ei"

Langa prima sa masina de curse
Foto: Hotnews

Povestea de dragoste pentru automobilism a lui Laurentiu Moldovan ca si a prietenilor lui, „o gasca de baieti destepti, cu singe in ei, proveniti din familii bune, cu minti sclipitoare, unii bogati altii saraci, dar isteti, care si-au trait tineretea impreuna, cintau in trupe, faceau automobilism, ski, ciclism, erau baieti de viata” a inceput la Cluj, in 1969.

Ei erau pionierii. Laurentiu Moldovan, Laurentiu Borbely, Flaviu Bran Baliban, Toni Suciu, Marin Dumitrescu. De-a lungul anilor, nenea Lenti - cum i se spunea - a cistigat titluri de campion national la viteza in coasta si de circuit, Maestru al Sportului in 1980, a fost constructorul primului automobil de curse de tip „Ester” din Romania. A ajuns campion alaturi de copilotii sai Avram si Haas Stefan. Pionierii din jurul lui Lenti sint „baietii motoarelor”, ei au infiintat Raliul Clujului, Coasta pe Feleac, Raliul Recoltei. Lenti era conductor arhitect de meserie. In ´72 si-a facut prima masina de curse cu mina lui, o Dacie verde 1100 „aparte”, cu care a si devenit pentru prima data campion.

Evada din comunism la volan

„Atunci automobilismul era un hobby, nu o meserie, nu era posibil sa faci o cariera din asta. Asa cum cintau in trupa de muzica, tot asa faceau si automobilism. Munceau fiecare unde puteau. Unii faceau taximetrie, care ce putea. Lenti facea tinichigerie ca sa mai scoata un ban, pentru ca masina de curse e o pasiune care te costa. Foarte mult! Te costa masina, te costa cauciucurile, benzina care e mai scumpa. Te costa bani, timp, uneori si viata…”, ii aluneca gindul lui Puiu Banca. „Dar poate ca merita?”

Erau tineri si vroiau libertate. Constringerile comuniste omorau pofta de viata din ei. Masina, bolidul care minca spatiul cu viteza le dadea portia de libertate de care aveau nevoie. Gasca lui Lenti evada din comunism la volanul unor masini care se intreceau pe trasee fixe, bine pazite si bine delimitate. Era o iluzie de libertate, dar acolo ei erau stapinii. “Cind esti la volan, esti doar tu cu masina. Atit! Nu depinzi de nimeni altcineva. Ai viata ta si moartea ta in fata. Esti stapinul!” este ce a inteles Puiu de la prietenii lui, „pionierii”.

La inchisoare pentru ca a cintat „Traiasca Regele”

Lenti iubea viata, cinta la orga si la acordeon. Iubea femeile, petrecerile, isi iubea prietenii si orasul. Era vesel si gata sa o ia de la capat totdeauna. A avut mai multe sotii, mai multi copii, mai multe afaceri la care a renuntat, mai multe masini, a facut inchisoare politica in tinerete, a facut inchisoare pe timpul lui Ceausescu, dar „s-a ridicat de fiecare data si a luat-o de la capat”. Lenti avea o pofta nebuna de viata si o vointa de fier. „Avea prieteni si nu avea dusmani. Lenti nu putea fi urit de nimeni.”

„Eu aveam 16 ani cind l-am cunoscut si am intrat in lumea lor, a automobilistilor", isi aminteste Puiu Banca. "Acum eu organizez raliurile la Cluj si ma ocup de Clubul Napoca Rally Team. Desi il certam pe prietenul meu Lenti, pentru imprudenta lui, era o parte din mine care-l intelegea. Imi pare rau ca a murit. Dar nu pot sa nu ma gindesc ca este multumit acum: Dumnezeu i-a dat moartea pe care si-a dorit-o. Ce moarte mai frumoasa pentru un pilot de curse? Avea dreptate!”

De ce a plecat in cursa la 75 de ani? „Pentru ca iubea masina”, explica fiica lui Lenti, Adriana, „iar pentru el virsta era numai o cifra. Era tinar in suflet si avea ambitia de a nu se lasa. Oricum, se ruga la Dumnezeu sa-l fericeasca cu o astfel de moarte. Era de o vitalitate de exceptie. De la tata am invatat sa nu ne lasam. Traim toti trei copiii lui in strainatate, dar peste tot pe unde am umblat am reusit datorita lectiilor pe care le-am primit de la el: sa facem ce iubim mai mult!”