Povestea pilotului Moldovan

A murit la 75 de ani asa cum a visat: la volanul masinii de raliu 

de Ruxandra Hurezean     HotNews.ro
Joi, 10 iulie 2008, 12:46 Actualitate | Esenţial

Pilotul Laurentiu Moldovan
Foto: Hotnews
„Marti m-a sunat si mi-a spus: Plec la Resita, la concurs! Eu l-am certat. Lenti, ai 75 de ani, n-ar trebui sa pilotezi acum! Dar el mi-a raspuns ca si alta data: Ce moarte mai frumoasa pentru un pilot de curse, decit la volan, in concurs?!”, povesteste  automobilistul Puiu Banca, prietenul campionului.

Duminica, la raliu, pe un traseu simplu, masina lui a iesit in linie dreapta dintr-o curba, s-a izbit de un copac iar Laurentiu Moldovan a murit. Nu exista o explicatie logica a accidentului. Nimeni nu stie ce s-a intimplat. A fost primul accident din viata lui. Si ultimul. Duminica, organizatorii raliului de la Resita au decis anularea etapei, din respect fata de Laurentiu Moldovan. Astazi are loc inmormintarea campionului, intr-un cimitir din Cluj-Napoca.

Inainte de plecarea spre ultimul concurs, Laurentiu Moldovan a pus in vinzare masina sa de curse, un Renault Clio. L-a rugat pe Puiu Banca sa dea anuntul pe site-ul automobilistilor, iar cineva din Brasov a decis ca vrea sa o cumpere. Dupa accident, clientul pentru masina lui Lenti nu s-a razgindit. O ia pentru ca a fost masina campionului.
"O gasca de baieti destepti, cu sange in ei"
Langa prima sa masina de curse
Foto: Hotnews

Povestea de dragoste pentru automobilism a lui Laurentiu Moldovan ca si a prietenilor lui, „o gasca de baieti destepti, cu singe in ei, proveniti din familii bune, cu minti sclipitoare, unii bogati altii saraci, dar isteti, care si-au trait tineretea impreuna, cintau in trupe, faceau automobilism, ski, ciclism, erau baieti de viata” a inceput la Cluj, in 1969.

Ei erau pionierii. Laurentiu Moldovan, Laurentiu Borbely, Flaviu Bran Baliban, Toni Suciu, Marin Dumitrescu. De-a lungul anilor, nenea Lenti -  cum i se spunea - a cistigat titluri de campion national la viteza in coasta si de circuit, Maestru al Sportului in 1980, a fost constructorul primului automobil de curse de tip „Ester” din Romania. A ajuns campion alaturi de copilotii sai Avram si Haas Stefan.  Pionierii din jurul lui Lenti sint „baietii motoarelor”, ei au infiintat Raliul Clujului, Coasta pe Feleac, Raliul Recoltei. Lenti era conductor arhitect de meserie. In ´72 si-a facut prima masina de curse cu mina lui, o Dacie verde 1100 „aparte”, cu care a si devenit pentru prima data campion.

Evada din comunism la volan

Atunci automobilismul era un hobby, nu o meserie, nu era posibil sa faci o cariera din asta. Asa cum cintau in trupa de muzica, tot asa faceau si automobilism. Munceau fiecare unde puteau. Unii faceau taximetrie, care ce putea. Lenti facea tinichigerie ca sa mai scoata un ban, pentru ca masina de curse e o pasiune care te costa. Foarte mult! Te costa masina, te costa cauciucurile, benzina care e mai scumpa. Te costa bani, timp, uneori si viata…”, ii aluneca gindul lui Puiu Banca. „Dar poate ca merita?”

Erau tineri si vroiau libertate. Constringerile comuniste omorau pofta de viata din ei. Masina, bolidul care minca spatiul cu viteza le dadea portia de libertate de care aveau nevoie. Gasca lui Lenti evada din comunism la volanul unor masini care se intreceau pe trasee fixe, bine pazite si bine delimitate. Era o iluzie de libertate, dar acolo ei erau stapinii. “Cind esti la volan, esti doar tu cu masina. Atit! Nu depinzi de nimeni altcineva. Ai viata ta si moartea ta in fata. Esti stapinul!” este ce a inteles Puiu de la prietenii lui, „pionierii”.

La inchisoare pentru ca a cintat „Traiasca Regele”

Lenti iubea viata, cinta la orga si la acordeon. Iubea femeile, petrecerile, isi iubea prietenii si orasul. Era vesel si gata sa o ia de la capat totdeauna. A avut mai multe sotii, mai multi copii, mai multe afaceri la care a renuntat, mai multe masini, a facut inchisoare politica in tinerete,  a facut inchisoare pe timpul lui Ceausescu, dar „s-a ridicat de fiecare data si a luat-o de la capat”. Lenti avea o pofta nebuna de viata si o vointa de fier. „Avea prieteni si nu avea dusmani. Lenti nu putea fi urit de nimeni.”

Eu aveam 16 ani cind l-am cunoscut si am intrat in lumea lor, a automobilistilor", isi aminteste Puiu Banca. "Acum eu organizez raliurile la Cluj si ma ocup de Clubul Napoca Rally Team. Desi il certam pe prietenul meu Lenti, pentru imprudenta lui, era o parte din mine care-l intelegea. Imi pare rau ca a murit. Dar nu pot sa nu ma gindesc ca este multumit acum: Dumnezeu i-a dat moartea pe care si-a dorit-o. Ce moarte mai frumoasa pentru un pilot de curse? Avea dreptate!

De ce a plecat in cursa la 75 de ani? „Pentru ca iubea masina”, explica fiica lui Lenti, Adriana, „iar pentru el virsta era numai o cifra. Era tinar in suflet si avea ambitia de a nu se lasa. Oricum, se ruga la Dumnezeu sa-l fericeasca cu o astfel de moarte. Era de o vitalitate de exceptie. De la tata am invatat sa nu ne lasam. Traim toti trei copiii lui in strainatate, dar peste tot pe unde am umblat am reusit datorita lectiilor pe care le-am primit de la el: sa facem ce iubim mai mult!

























[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

6032 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    ... (Joi, 10 iulie 2008, 13:16)

    Mihai [anonim]

    Dumnezeu sa-l odihneasca.
  • 0 (4 voturi)    
    frumoasa viata si frumos articol (Joi, 10 iulie 2008, 13:18)

    alex [anonim]

    sa se odihneasca in pace
  • -1 (3 voturi)    
    povestea pilotului moldovan (Joi, 10 iulie 2008, 14:33)

    nandy [anonim]

    dumnezeu l-a primit in rai cu o masina de concurs! poate chiar acum fac o tura impreuna.

    odihnestete in pace nenea lenti!

    bravo ruxandra hurezean pentru articol! foarte, foarte frumos! inca odata.....bravo!
    • +1 (3 voturi)    
      ? (Joi, 10 iulie 2008, 15:24)

      Weather [anonim] i-a raspuns lui nandy

      Mi-a placut chestia cu tura.Oare ce vei scrie la moartea Laurei Andresan?Aud?
      • +1 (1 vot)    
        exact asta: ca a facut o tura)))) (Joi, 10 iulie 2008, 21:47)

        Doboritorul de Bizoni [utilizator] i-a raspuns lui Weather

        cred ca-i si place.
  • -1 (3 voturi)    
    RIP (Joi, 10 iulie 2008, 14:43)

    gabitza_sta [anonim]

    Dumnezeu sa il odihneasa. Toata admiratia pentru ca a facut ce i-a placut, chiar si in vremuri grele.
    Foarte frumos scris articolul...subliniaza frumos viata unui om.
    RIP...
    G.
  • 0 (2 voturi)    
    Respect (Joi, 10 iulie 2008, 16:10)

    Marius [anonim]

    Respect de la unul care nu are nici macar carnet.
  • -1 (1 vot)    
    pilot (Vineri, 11 iulie 2008, 6:30)

    mihai [anonim]

    Ai scris frumos, e printre putinele articole frumoase intr-o presa care a cautat senzationalul, sangele, ahaaaa uite ce fac astia la curse. Nu stiu daca ai sau nu vreo legatura cu lumea raliurilor; daca nu, jos palaria de la un coleg de breasla care se mai da uneori. Numai respect - si pe bune, nu ca in reclama.
  • -1 (1 vot)    
    R.I.P (Vineri, 11 iulie 2008, 14:53)

    mANGo [anonim]

    Sa se odihneasca in pace. Un articol extraordinar !! Cum a spus cineva mai sus, respect de la cineva care nici macar nu are carnet!


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version