Corespondenta din Dublin

Studiu de caz: Solutia irlandeza pentru cresterea natalitatii

de Cristian Roman     HotNews.ro
Luni, 7 iulie 2008, 0:22 Actualitate | Esenţial

Parinti tineri cu copii
Foto: Hotnews
Spre deosebire de Romania sau de alte tari europene, in Irlanda situatia natalitatii este diferita: aici, o familie moderna are cel putin doi copii. Iar numarul femeilor cu cel putin 3 copii este impresionant. Statul irlandez ofera sprijin social si financiar extrem de ridicat. Irlanda, in general, este o tara in care ajutorul social este foarte generos.

Potrivit datelor din 2006 (ultimele oficiale) rata de fertilitate este de 1,9 copii pentru fiecare femeie, iar rata natalitatii este de 15,3 nasteri la mia de locuitori. Un alt motiv important pentru care familiile irlandeze au multi copii il reprezinta interzicerea avortului.

In prezent, in Irlanda, populatia foarte tinara, cea sub 14 ani, numara aproape 900.000 de locuitori (20% din cei 4,5 milioane ai intregii tari).

166 euro/luna – alocatia unui copil

Deborah Hadley
Foto: Hotnews
Deborah Hadley are 28 de ani, este casatorita si are doi copii, unul de 4, altul de 5 ani. “Familia mea primeste suma de 332 de euro pe luna din partea Guvernului, pentru cei doi copii pe care ii avem. De asemenea, statul ne mai ofera inca 1.100 de euro pe an, platiti trimestrial, pentru fiecare copil. Acest ultim ajutor este insa doar pentru copiii sub 6 ani”, spune Deborah.

Alocatia in Irlanda se plateste pina ce copilul a implinit 16 ani, sau pina la 19, daca respectivul copil se afla inca incadrat intr-o forma de invatamint.

Lapte si miere, nu? Ei bine, situatia e chiar mai buna pentru cuplurile necasatorite, lucru recunoscut cu amaraciune de Deborah: “Pur si simplu nu mi se pare corect ca un cuplu necasatorit sa primeasca mai multi bani pentru acelasi numar de copii. Le inteleg pe femeile tinere si singure, dar nu inteleg cum de statul irlandez incurajeaza, practic, sa nu te casatoresti. Astazi, in Irlanda, un cuplu necasatorit primeste ajutor mai mare decit unul casatorit”.

La ce se refera insa Deborah: o femeie singura (necasatorita) care are un copil sau doi de crescut poate beneficia ca ajutor din partea statului, pe linga sumele de bani ca si alocatie, si de plata a 90% din chiria unei locuinte. De asemenea, un cuplu care nu este casatorit dar are doi copii poate ajunge sa primeasca ajutor din partea statului chiar si 2.000 de euro pe luna (diferite ajutoare cumulate).

Mamele irlandeze, tot mai in virsta

Copii in Dublin
Foto: Hotnews
In ciuda natalitatii ridicate, totusi, virsta la care femeile din Irlanda devin prima oara mame continua sa creasca. “Eu am 28 de ani si am deja doi copii, fiindca asa am vrut, sa fiu mama tinara. La gradinita insa, toti parintii pe care ii vad cred ca au cel putin cu 8-10 ani mai mult decit mine. Banuiesc ca sint oameni de cariera si au destui bani sa faca la virsta asta copii. Ii vad cum isi permit sa aiba carucioare scumpe, de 600-1.000 de euro. Oare bebelusul respectiv va sti vreodata de ce parintii lui l-au plimbat intr-un carucior de 1.000 de euro?”.

Sigur, sint si in Irlanda numeroase cazuri de femei care devin mame la 14-16 ani, dar acestea fac parte din familii dezorganizate si, in general, sarace.

Boom-ul natalitatii, intre 1950 si 1990

Potrivit statisticilor, perioada in care s-au nascut cei mai multi copii in Irlanda a fost exact perioada de crunta saracie, intre 1950 si 1990, cind media nasterilor a fost de aproape 22 la mia de locuitori.

Practic, imediat dupa incheierea celui de-al doilea razboi mondial si pina in 1990, cind Irlanda a fost una dintre cele mai sarace tari din toata Europa, erau majoritare cazurile cu femei care aveau cite 3 sau 4 copii. Dupa 1990, cind Irlanda a inceput perioada de boom economic (“Perioada Tigrului Celtic”), acest numar a inceput sa scada, pina la 15 nasteri la mia de locuitori in anul 1995, indice care se mentine, in mare, si in ziua de astazi.

* Citeste si articolul 70% din cuplurile din Romania nu isi mai doresc deloc copii

























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

11326 vizualizari

  • +8 (8 voturi)    
    la noi va fi o tara de tigani (Luni, 7 iulie 2008, 0:43)

    felicitari [anonim]

    si mitici. Bravo irlandezilor pt suportul acordat familiilor.
  • +4 (6 voturi)    
    The Irish Solution: (Luni, 7 iulie 2008, 1:14)

    666 [utilizator]

    1. MORE BEEEEEEEEEEER!

    2. No abortion.

    3. Case dismissed.
  • +7 (7 voturi)    
    Solutie proasta (Luni, 7 iulie 2008, 1:21)

    Romanul [anonim]

    Dupa ce multe tari occidentale au 10% emigranti o asfel de masura face ca musulmanii si cei mai saraci membrii ai societatii sa faca multi copii. Daca pe vremea lui Stefan de mare, sarcimea s-ar fi dublat la copii, nu era bai, pana acum prin diversele fenomene sociale in atatea secole nu exista nici urma de explozia demografica ipotetica de atunci, totul era iarasi uniform. Dar acum contribuabilul ar simti pe pielea lui ce inseamna sa oferi mai mult pt. fiecare copil, persoanele cu inalta educatie si mari venituri nu ar fi tentate sa faca copii doar pt. alocatie, in schimb o familie saraca poate ca da. Solutia ar fi sa dea raportat dupa salariul mamei, si nu ar fi rau sa platim ca unele familii destramate si alcoolice sa nu mai faca copii.
    • +2 (2 voturi)    
      Previziune pentru viitor (Luni, 7 iulie 2008, 4:00)

      Petru Clej [anonim] i-a raspuns lui Romanul

      Potrivit unor modelări făcute de Oficiul de Statistică al Irlandei
      http://www.cso.ie/census/documents/Projections_2011-2041.pdf, menținerea acestei rate de 1,9 copii pe femeie este o ipoteză optimistă, iar în următorii ani se va înregistra o îmbătrânire dramatică a populației.

      Așa încât, tot migrația e o soluție.
    • -6 (6 voturi)    
      prostanacii nostrii (Luni, 7 iulie 2008, 4:09)

      eu [anonim] i-a raspuns lui Romanul

      pun pariu ca pe tine te-a adus barza
      • +3 (3 voturi)    
        Oare ce a zis gresit Romanul? (Luni, 7 iulie 2008, 9:24)

        Real Dee Dee [anonim] i-a raspuns lui eu

        Eu nu am inteles acest comment. "Tu" ai putea sa fii mai explicit. Este absolut normal ceea ce zice "Romanul". Pentru o familie cu venituri peste medie, un copil in conditiile de fata, poate aduce un dezechilibru financiar. Marea majoritate a tinerilor din ziua de astazi este casatorita, cu studii superioare si un credit in banca pentru casa. (statul nu ajuta nici pt. achizitionarea unei locuinte, tot pe cont propriu treb. sa te descurci). Stai sa-ti fac un mic calcul. Dintr-un venit pe familie de 5000 RON, in jur de 2000-2500 RON se duc pe rate. In cazul in care cuplul se decide sa faca un copil venitul pe familie ar scadea cu 1920 RON (800 Ron aloca statul pentru copil), adica ar ramane sa traiasca 3 persoane cu un venit pe luna de 1000 - 1300, in conditiile in care pampersul pe luna ajunge la cel putin 200 Ron, nu mai vb de intretinere plus alte zeci de cheltuieli. Si daca tanarul cuplu nu mai are parinti care sa-l ajute? Oare nu este o familie de tineri cu studii peste medie mai potrivita pentru a creste un copil sau doi copii si a le asigura o educatie si un viitor adecvat. Ar fi multe de zis aici, dar cred ca e suficient momentan. :) Nu am vrut sa supar pe nimeni, doar ca eu ma aflu in aceasta situatie si nu e usor.
        • -4 (8 voturi)    
          nedumerire (Luni, 7 iulie 2008, 10:17)

          batacanda [anonim] i-a raspuns lui Real Dee Dee

          n-am inteles cine va obliga sa va indatorati cu 800 Euro/luna cu rate la banca. Mi se pare ciudat sa te plangi ca o duci rau si ceri ajutoare de la stat in conditiile in care tu esti dispus sa arunci 700-800 Euro/luna in rambursari de credite. N-ar fi fost mai bine ca de banii aia sa asigurati tot ce-i trebuie copilului in loc sa va cumparati plasma, masina si casa? In occident poate lumea sa traiasca f bine in chirie si nu se vaita ca e oprimat si oropsit doar pt. ca nu e proprietar de casa sau apartament. Sigur ca toti ne dorim sa traim mai bine si sa avem un standard de viata cat mai ridicat dar de aici si pana la a te plange ca ca nu esti ajutat de stat sa-ti cresti copilul doar pt. ca nu-ti mai ajung banii pt. ca ai de platit rate mi se pare cam mult.
          • +6 (6 voturi)    
            Cine ma obliga? (Luni, 7 iulie 2008, 10:42)

            RealDeeDee [utilizator] i-a raspuns lui batacanda

            Haide ca nu e asa de usor. Cine ma obliga? Nu stiu daca m-am exprimat corect. Nu am facut un credit sa-mi iau plasma si masina. Am facut un credit sa imi iau un apartament amarat. Pai unde s-ar presupune sa stau? In chirie, si in chirie costurile ajung la 400 eur/2 camere. Tot acolo ajung plus ca ma pot da afara cu copil cu tot daca se horataste proprietarul. In afara exista legi care protejeaza locatarul. Atunci da, sunt de acord, dar la noi? Imi pare rau, dar nu cred ca ai dreptate. Nu mi se pare normal ca eu si sotul meu sa platim jumatate din salariul brut si sa nu beneficiez de ajutor de la stat direct proportional cu taxele pe care le platesc. Pana la urma de ce platesc atatea taxe? Nu ca sa fiu ajutata cand am nevoie?
          • +3 (5 voturi)    
            Nu mai fi asa nedumerit (Luni, 7 iulie 2008, 11:22)

            ion [anonim] i-a raspuns lui batacanda

            Cum cine ma obliga sa iau credit? Este clar mai bine sa fac copii pe banda rulanta si cand ies la pensie sa nu am nimic dar sa fiu mandru ca am copii. Ce sa zic este o perspectiva grozava sa fii chirias la 70 de ani (oriunde nu numai in Romania)
    • 0 (0 voturi)    
      nu chiar (Marţi, 8 iulie 2008, 0:11)

      sorin [anonim] i-a raspuns lui Romanul

      lasand la o parte discrimnarea inerenta in mesajul tau (si nu sunt adeptul lui "politically correct"),
      sunt de acord ca indemnizatia sa depinda cumva
      si de calificarea parintilor, dar nu doar de salariul mamei. Stiu femei cu masterat care s-au dedicat
      de mult familiei, si nu ar primi astfel un ajutor.
      Plus ca o angajata la banca ar primi mai mult
      decat o persoana cu doctorat...
      In cel mai rau caz, ar trebui luat salariul cumulat
      al familiei.
  • +3 (3 voturi)    
    pai, ia sa vedem! (Luni, 7 iulie 2008, 6:46)

    eeeuuuu [anonim]

    "Potrivit statisticilor, perioada in care s-au nascut cei mai multi copii in Irlanda a fost exact perioada de crunta saracie, intre 1950 si 1990, cind media nasterilor a fost de aproape 22 la mia de locuitori." un autor italian, cam comunist de felul lui, punea in gura unei tipese-personaj de-a lui cam urmatoarele cuvinte: "daca am avea bani, am merge la cinematograf. dar nu avem bani si ne bagam in pat. uite-asa apar copiii". este o solutie pentru prasirea oricarei populatii dar problema, cel putin la oameni, este nu cat de multi ai, ci ce ai de gand sa faci cu ei. daca iti trebuie adunatura pentru cersit, dezordine sociala sau, in cazul statelor cu un potential militar peste medie, razboi, este perfect, cu cat mai multi cu atat mai bine! dar daca iti trebuie oameni pentru munca superior calificata... uite-atunci se-ncurca lucrurile! muncile astea cer putin personal cu o pregatire de lunga durata (pana pe la 25 de ani si uneori peste) si costisitoare. ori perioada fecunditatii la femei este cuprinsa inte 15 si 25 de ani, exact perioada necesara studiilor medii si superioare. daca am avea, ca pe vremuri, familii in care era suficient sa munceasca barbatul ca sa-si intretina familia. n-ar fi alta problema decat coarnele pe care le-ar purta sotii varstnici si bogati langa consoartele lor adolescente. numai ca, in zilele noastre, un salariu nu mai ajunge, trebuie sa munceasca amandoi parintii sa intretina copiii. ar trebui sa ne impacam cu gandul ca suntem prea multi pe un glob care ne itretine din ce in ce mai greu, si sa nu ne mai lamentam atata ca, vaaaaai-vaaaaai-vaaaaai!!! iar scade populatia!
  • -4 (8 voturi)    
    Oare la noi cine si-ar mari familia cu gandul la.. (Luni, 7 iulie 2008, 7:22)

    MIHAI 2 [anonim]

    ....O NENOROCITA DE ALOCATIE....Chiar si de 166 de Euro pe luna ?....aveti vreo banuiala ?....ca eu am o certitudine....In plus...de fapt in minus ....nimic in articol despre Catolicism..... care combate mult mai dur avortul decat o fac alte biserici...Iar irlandezii se cam duc la biserica....nu la Best Fest , Targul Artificiilor si alte dragalasenii sataniste.....Oricum daca se face REFERENDUM eu voi vota IMPOTRIVA SOLUTIEI IRLANDEZE....mi-e scraba de acest popor care si-a permis sa respinga noua Constitutie UE....Ar trebui exclusi din UE ....iar banii ramasi sa ni-i dea noua ca am votat IN UNANNIIMITATE MOSER - DA pupand papucii lui Sarkozi ..
    • 0 (2 voturi)    
      re: oare... (Luni, 7 iulie 2008, 10:42)

      Dan D. [utilizator] i-a raspuns lui MIHAI 2

      sincer, si mie mi-e mila pentru ignoranti ca tine...
  • -1 (1 vot)    
    Am auzit ca... (Luni, 7 iulie 2008, 8:48)

    Claude [anonim]

    Nu prea le intereseaza pe irlandeze familia ci doar sa aiba copiii. Daca tatal "dispare", nu pare sa le deranjeze.
    In alta ordine de idei, e adevarat ca irlandezele care ramin gravide "accidental" dar nu doresc copilul, fug pe sest in Anglia sa avorteze?
    • 0 (0 voturi)    
      pe vapor (Luni, 7 iulie 2008, 20:42)

      cris [anonim] i-a raspuns lui Claude

      daca au bani merg in Anglia, daca nu pe Vapor in larg, in apele internationale. ca e mai ieftin.
  • -2 (4 voturi)    
    Cultura conducatorilor (Luni, 7 iulie 2008, 8:50)

    reforma [anonim]

    La noi Base se plange de natalitate dar nici macar gradinite nu este in stare sa faca.

    Dar prietenul lui Videanu a cuparat cu 2 mil 2 doua case sa le faca gradinita in care intra maxim 20 de copii.

    Niste INCOMPETENTI.

    Ce mai tara de idioti suntem, sa vadeti peste alti zece ani cat de SUPER IDOTI vom ajunge.
    • +3 (7 voturi)    
      hai ca-i buna.....?! (Luni, 7 iulie 2008, 10:01)

      judex [anonim] i-a raspuns lui reforma

      Am aflat cu aceasra ocazie ca Basescu trebuie sa faca si gradinite? Si...altceva ce ar trebui sa mai faca pentru a va aduce cu picioarele pe pamant? Videanu a schimbat bordurile, nu-i asa? Atat a facut, nu-i asa? vezi ca pe bulevardul Decebal tocnai se schimba si acum bordurile, iar primar, daca nu ma insel, nu mai este Videanu ci Oprescu !!! Dar Tariceanu si Iliescu ce fac? Dar parlamentarii ce ar trebui sa faca? Halal cultura politica si civica ?!
    • +5 (7 voturi)    
      re: cultura conducatorilor (Luni, 7 iulie 2008, 10:45)

      Dan D. [utilizator] i-a raspuns lui reforma

      Dna Reforma, am ajuns rau de tot daca trebuie sa faca Presedintele gradinite si Guvernul doar taxe auto. Daca imi aduc bine aminte nici Iliescu si nici Constantinescu nu au facut vreo graditinza, ba chiar daca ma gindesc mai bine nici macar super-constructorul Ceausescu nu a inaugurat vreuna...

      Ziceti de Basescu ca se plinge si nu face nimic - sincer nu va vad nici pe dvs facind mare lucru, va plingeti de Basescu dar nu cred ca vreti sa candidati la presedentie...
    • +3 (5 voturi)    
      NUMAI in (Luni, 7 iulie 2008, 11:01)

      gabifm [utilizator] i-a raspuns lui reforma

      sectorul 3 s-au facut gradinite noi in acest an. Ma amuza cat sunteti de veninosi; nici cand e vorba de Irlanda, de natalitate, deci lucruri f.f.f. generale voi nu puteti decat gandind la Base si PD-L. Va dati seama cat sunt de importanti pentru voi daca va umple toate gandurile!
  • +6 (6 voturi)    
    da si la noi se sprijina... (Luni, 7 iulie 2008, 9:36)

    liviu [anonim]

    natalitatea... da numai a unei clase mancatziashi
    • +3 (3 voturi)    
      stai numai sa vina iar PSD la guvernare.... (Luni, 7 iulie 2008, 11:31)

      judex [anonim] i-a raspuns lui liviu

      sa vezi ce incepe iar tiganiada ?!
  • +2 (2 voturi)    
    DReptui numai celor ce muncesc (Luni, 7 iulie 2008, 9:54)

    Ovidix [anonim]

    Solutia la noi ar fi foarte simpla, sa beneficieze de ajutoare cei care sunt integrati in societate,adica: muncesc, isi duc copii la scoala, platesc impozitele la timp, nu au taxe restante etc. si astfel nu vor face copii numai cei care stau degeaba pentru ca altfel explozia demografica in paturile de romi si toti nenorocitii va duce la probleme mai mari ulterior ca acesti nu vor munci si vor crea probleme de ordine si disciplina
  • 0 (6 voturi)    
    bravo irlanda! (Luni, 7 iulie 2008, 10:09)

    gicu [anonim]

    felicitari guvernului acestei brave tari care-si protejeaza cetatenii inca dinainte de nastere.

    unul din motivele pentru care irlandezii au respins tratatul de la lisabona a fost teama lor ca li s-ar putea impune legalizarea asasinari pruncilor in pantecele mamelor lor.

    bravo irlanda!
    • -1 (3 voturi)    
      re: bravo Irlanda! (Luni, 7 iulie 2008, 10:50)

      Dan D. [utilizator] i-a raspuns lui gicu

      Gicule, nu am idee din ce studiu ai scos concluzia ca ala a fost unul dintre motivele de ingriojare, ba chiar daca nu ma inshel vor sa aduca problema in disctie publica - nu te lua dupa unii ca biserica catolica pe ici si pe dincolo, se discuta public pina si legalizarea cuplurilor homosexuale. Ce pot sa-ti spun ca majoritatea au votat NU pentru ca sistemul actual s-a dovedit ca functioneaza iar avantajele tratatul nou nu a fost explicate cu incredere de catre guvern punct. Chiar se discuta despre o investigatie a prestatiei televiziunii nationale RTE in dezabaterea tratatului sa se decida daca a fost echilibrata sau nu.
    • 0 (4 voturi)    
      serios? (Luni, 7 iulie 2008, 14:02)

      Daniela [anonim] i-a raspuns lui gicu

      daca ai fi femeie, nu ai gandi asa...
  • +4 (4 voturi)    
    Irlanda (Luni, 7 iulie 2008, 10:34)

    Pink Panther [anonim]

    Deci, ca sa fie clar, pasii pe care i-a urmat Irlanda sunt:
    1. prioritate pe educatie
    2. Investitii in tehnologie inalta
    3. atragerea investitiilor straine
    4. atragerea fortei de munca calificata.

    Mie mi se pare o ordine logica.
    Nu poti sa ai bani pentru alocatii daca nu sunt bani.
    Bani de unde...daca nu sunt investitii si productie
    Iar calificare fara scoala (legata de practica si ne nevoile economiei nu cum se facea in timpul comu nismului sau dupa).

    Dar, atentie prin educatie inteleg in primul rand respectul fata de tine, fata de altii si autocontrolul.
    Tehnologia vine mai apoi de la sine.
    In Ro este nul!!!
  • +1 (1 vot)    
    re: articol interesant (Luni, 7 iulie 2008, 10:36)

    Dan D. [utilizator]

    Astept articole la fel de interesante despre costurile vietii in Irlanda, medicale, gradinitze, salariu, chirie, mortgage etc. Poate chiar si citeva mici detalii citi dintre noii parinti sint non-Irlandezi si de ce au ales sa faca copii in Irlanda...
  • +1 (1 vot)    
    irlanda (Luni, 7 iulie 2008, 10:44)

    aiurea [anonim]

    irlanda nu a avut intotdeauna 166 euro alocatie ptr copii. de fapt sunt 166euro de prin aprilie anu asta. pina acu a fost 160 si cam in fiecare an creste. prin 2000 alocatia era de 35 de euro. deci irlandezii nu fac copii pentru ca au alocatia mare. de asemenea acele ajutoare ptr parinti necasatoriti nu se dau la oricine ci numai la cei care au un venit mic si e in functie de venit. adica suma nu e fixa. asa de ex si batrinii cu pensii mici beneficiaza de subventie la plata chiriei, a gazelor, a electricitatii, a abonamentului TV si la transportul in comun.
    cit despre intrebarea de mai sus despre avort in UK da este adevarat. multe irlandeze merg sa avorteze in UK cu toate ca de curind spuneau la radio ca numarul acestora a scazut in ultimul an.
  • 0 (2 voturi)    
    cine face 1,2 copii, cine face 6? (Luni, 7 iulie 2008, 11:00)

    olandezu [anonim]

    De ce, in general, oamenii saraci (needucati, nu neaparat cu IQ de varf) fac copii multi iar astia mai rasariti, fac copii mai putini? Ce poate insemna asta pentru omenire, pe termen lung?

    Vedeti filmul Idiocracy (comedie neagra)
  • +1 (1 vot)    
    Inaplicabil la noi! (Luni, 7 iulie 2008, 11:03)

    gabifm [utilizator]

    Vom obtine doar ca noi vom deveni minoritari!
    Totul ar trebui corelat, cel putin, cu faptul ca parintii (sau mama in caz de parinte unic) sa fie angajat.
  • 0 (2 voturi)    
    Diversiuneeeeeeeeeeee.......... (Luni, 7 iulie 2008, 11:25)

    Adevarul [anonim]

    Adevaruri care nu se spun public:
    - rata natalitatii la tiganii din Romania este 5,3 copii pe femeie
    - tiganii s-au dublat numeric in ultimii 16 ani
    Este normal sa cereti romanilor sa intre in competitie demografica cu tiganii?
  • +5 (7 voturi)    
    Irlanda (Luni, 7 iulie 2008, 14:45)

    viorica [anonim]

    nu ne trebuie modelul din Irlanda, ne trebuie revenirea la sistemul de dinainte de anul 2000: plata indemnizatiei de crestere a copilului egala cu 85% din salariul din ultimile 6 luni de munca. Asa femeile care nu au servici s-ar gandi mai mult inainte sa faca un copil iar cele cu salarii mai mari ar face copii atunci cand ii doresc. Oricum s-au facut statistici si s-a vazut foarte clar ca femeile cu salarii mai mari se intorc mai repede la servici decat celelalte care stau 2 ani acasa, si asta nu numai din cauza banilor ci ptr ca de obicei au o functie mai importanta si atunci daca stau acasa mai mult isi pierd serviciul. Ptr cresterea natalitatii trebuie sa se dea indemnizatii proportional cu taxele platite din salariu. Daca vrem sa avem un viitor mai bun trebuie incurajati cei care au mai multa educatie si responsabilitate sa faca copii nu toti tiganii si golanii fara nici un rost.
  • +1 (1 vot)    
    islanda (Luni, 7 iulie 2008, 22:36)

    calin [anonim]

    Fara a supara pe nimeni, dar eu m-am saturat de MODELUL IRLANDEZ pe care il vad saptamana de saptamana pe hotnews, prezentat de acelas domn, pe diferite teme. Este deja extrem de plictisitor, zau asa, si stau si ma tot intreb de ce naiba mai scriu acum..... Macar daca ar excela Irlanda sau irandezii sau Dublinul acela prin ceva....
  • 0 (0 voturi)    
    decenta (Marţi, 8 iulie 2008, 16:46)

    terente pufulete [anonim]

    parerea mea e ca ar trebui sa se dea alocatie pt copii procent din ce castiga parintii.
    adik sa nu se mai faca si anume copii doar ca sa intre neshte bani in casa,ci sa se stimuleze sa se munceasca mai bine si mai banos ca sa poti sa asiguri copilului decenta.
    sa nu mai fie ca acum de se fac copii doar ca sa aiba parintii bani de bautura si tutun.
    politica sociala din ce stiu eu inseamna sa ii ajuti pe cei care nu pot nu pe cei care sunt lenesi.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri