ICCJ a admis pe jumatate recursul procurorului general

Kovesi deschide calea spre noi procese la CEDO pentru casele nationalizate

de Anca Rascutoi     HotNews.ro
Marţi, 10 iunie 2008, 16:30 Actualitate | Esenţial

Recursul in interesul legii al Procurorului General al Romaniei, Laura Codruta Kovesi, a fost admis de ICCJ intr-o forma combinata, care lasa loc intepretarilor, judecatorii putind continua sa aprecieze de la caz la caz. Cu toate acestea, Legea 10 a imobilelor nationalizate va avea prioritate in fata Codului civil, dar va lasa loc Conventiei Europene a Drepturilor Omului acolo unde este cazul. Fostii proprietari ameninta ca vor contesta la CEDO decizia ICCJ si spun ca demersul lui Kovesi le ingradeste accesul la Justitie.

Motivand prin existenta unei practici neunitare, Laura Codruta Kovesi a cerut Sectiilor Unite ale ICCJ sa admita ca procesele fostilor proprietati sa se deruleze de acum incolo doar in baza Legii 10/2001, considerand ca actiunile intemeiate pe dreptul comun sunt inadmisibile.

Kovesi vrea anularea Codului civil pentru fostii proprietari

Pana la intrarea in vigoare a Legii 10 toate litigiile legate de imobilele preluate abuziv de comunisti se rezolvau in baza Codului civil. Cum legea speciala este derogatorie de la dreptul comun, atunci instantele nu trebuie sa mai ia in considerare actiunile in revendicare de drept comun, a declarat Procurorul General al Romaniei.

De-a lungul timpului judecatorii au dat sentinte si in baza Legii 10, si in baza dreptului comun. Proprietarii care nu au castigat procesele in Romania au ajuns la CEDO, unde statul roman a pierdut cel mai adesea. Codruta Kovesi spune ca a inaintat recursul tocmai pentru a evita discordantele dintre sentinte si eventualele condamnari la Curtea Europeana. Insa, conform ICCJ, judecatorii vor putea inca sa aprecieze de la caz la caz.

Conventia Europeana bate Legea 10

Presedintele ICCJ, Nicolae Popa, a motivat admiterea recursului intr-o forma combinata prin faptul ca “doamna Kovesi nu a propus o solutie unitara ci a dat mai multe variante. Noi am luat decizia in baza unui principiu de drept, care statueaza faptul ca intre legea speciala si legea generala are prioritate legea speciala".

"Cu alte cuvinte, spune Nicolae Popa, intre Conventia Europeana a Drepturilor Omului si legea 10, are prioritate Conventia Europeana intr-o actiune de revendicare”.

Proprietarii se vor duce la CEDO

Un prim proces este deja planuit de Asociatia Proprietarilor Deposedati Abuziv de Stat. "Vom contesta decizia la Strasbourg si credem ca vom obtine o hotarire favorabila, bazandu-ne ca, intr-o situatie similara, CEDO a dat caştig de cauza proprietarilor din Bulgaria intr-un proces cu statul bulgar" a precizat Maria Theodoru, presedintele APDAS.

Fostii proprietari dau vina pe felul in care statul a gestionat problema in cei optsprezece ani de dupa revolutie."Prin ceea a făcut procurorul general ne-a luat dreptul de a ne adresa in instanta pentru a ne recupera casele. Dreptul la justitie nu poate fi ingradit" a declarat Maria Theodoru pentru HotNews.ro.

CRJ impotriva procurorului general

Acum o saptamina, intr-un comunciat de presa, Centrul pentru Resurse Juridice a atras atentia ca Romania risca sa piarda si mai multe procese la CEDO, daca Sectiile Unite de la ICCJ imbratiseaza punctul de vedere al procurorului general si declara inadmisibila o actiune in revendicare promovata pe dreptul comun, dupa aparitia Legii 10/2001.

Motivele: legea nu contine clar articole care o deroga de la dreptul comun; termenul de 10 ani in care cumparatorii fostelor imobile nationalizate nu aveau dreptul sa le instraineze se apropie de sfarsit si in contextul noii legi fostii proprietari risca sa-si piarda definitiv imobilele, deci cei mai multi se vor indrepta din nou spre CEDO.























1974 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    vina nu este la Kovesi (Marţi, 10 iunie 2008, 17:45)

    stefan pop [anonim]

    din pacate vina este la cine a facut legile atat de proaste si atat de interpretabile - mai ales in materie de proprietate si revendicare a proprietatii.

    in plus sistemul juridic romanesc nu este adeptul jurisprudentei si atunci varza ramane varza si nu are cum sa se autoregleze prin deciziile finale date de justitie.

    multumim PSD, multumim Iliescu, Nastase si compania.
    • 0 (0 voturi)    
      cine a cheltuit banii ? (Marţi, 10 iunie 2008, 19:37)

      dumitri [anonim] i-a raspuns lui stefan pop

      Cine a cheltuit banii luati de la cei care au cumparat pe Legea 112 ?
      Regimul de dupa 1996, si a fost vorba in total cam de 1.5 miliarde USD. Pe ce s-au cheltuit acesti bani? S-a carpit bugetul tarii cu ei?
      Curat-murdar.
      Legile si harababura or fi fost create de regimul de dinainte de 1996, insa grosul banilor s-au incasat intre 1996-2000.
  • 0 (0 voturi)    
    pe dracul interesul legii (Marţi, 10 iunie 2008, 20:09)

    procuratura sluga lui iliescu [anonim]

    interesul impostorilor si al noilor imbogatiti
    impotriva fostilor proprietari mereu umiliti
  • 0 (0 voturi)    
    da da da ... si marmota... (Miercuri, 11 iunie 2008, 1:00)

    un cetatean turmentat [anonim]

    lume...nu mai puneti placa cu cedo ca nu merge..mai intai cititi bine ce zice iccj ..si anume ca cedo primeaza ;) si cedo zice ca nu poti sa faci dreptate comitand o nedreptate..deci despagubirile in natura cand vine vorba de cei care au cumparat in baza legii 112/1995 nu sunt agreate de cedo decat daca au fost facute nelegal ;) hotararile cedo zic clar ca trebuie in natura SAU despagubiri..tot romanii interpreteaza gresit si s-au gasit sa dea numai in natura(de altfel sa stiti ca sunt si persoane care au cumparat in baza legii 112/1995 care au castigat la cedo..nu numai fosti proprietari de dinainte de "90 . ) cedo zice clar (si de altfel am vazut ca acum si iccj a zis la fel: nu poti face dreptate facand o nedreptate..deci solutia e: actualii proprietari raman in case iar cei vechi iau despagubiri la pretul pietei..si asa e cel mai bine..se evita daune morale etc etc plus mii de procese,,ce mare greutate de inteles?..
    • 0 (0 voturi)    
      Zau??? (Miercuri, 11 iunie 2008, 11:30)

      hollow [anonim] i-a raspuns lui un cetatean turmentat

      Ti se pare mai normal sa plateasca statul roman despagubiri din banii pe care mi-i jupoaie mie din taxe cate 6-700.000 de euro pentru o casa pe care un chirias a cumparat-o in 1996 cu 30.000 de dolari?
      Sincer, pe mine Gigi Contribuabilul personal ma doare-n brisca de principiul "dreptate prin nedreptate" si il prefer pe "cum e mai ieftin pentru mine" care zice ca mai bine il scot din casa pe fostul chirias care a cumparat casa si-i dau banii pe care i-a dat el la momentul cumpararii plus un ceva pentru investitii decat sa-i dau proprietarului adevarat despagubiri la nivelul pietei aberante de azi.
      Sau varianta 2: da-le tu despagubiri din banii tai, cetatene.
      • 0 (0 voturi)    
        da e normal (Miercuri, 11 iunie 2008, 15:12)

        un cetatean turmentat [anonim] i-a raspuns lui hollow

        sa platim noi ca cetateni si asta deoarece atunci cand se dau legi proaste nu zice nimeni nimic . romanul stie sa se planga doar cand ii ajunge cutitul la os .si asta fiindca e las . si privitor la banii care ii prefererati dumneavoastra in investitii in loc de a fi dati proprietarului ganditi-va ca inainte de toate avem nevoie sa fim civilizati si sa stim sa respectam legile domnul meu drag... ca bani se investesc si in africa dar cam degeaba...mai trebuie sa zic de ce?... si v-ati gandit ca oamenii aia care ar putea fi dati afara din casele lor or sa creeze un dezechilibru social? ca in loc de profesori etc etc o sa avem niste oameni care stau in strada si cersesc? si credeti ca aceasta ar putea fi echilibrata de niste investitii?... nu cred... ganditi-va mai bine...problema e mult mai complicata decat o vedeti dumneavoastra. iar piata nu e aberanta e asa cum o facem noi domnul meu .v-ati gandit ca majoritatea acelor oameni nu vor sa faca bani ci sa aiba o casa? o casa care o vor cumpara la preturile din 2008 nu la cele din 1996 deci e normal sa primeasca despagubiri la nivelul anului 2008 ! si sa stiti ca asa se face in lumea civilizata ( a se vedea CEDO ) . iar privitor la remarca precum ca va "doare-n brisca" am sa incerc sa o comentez cat mai putin : daca erati in situatia de a fi dat afara din casa va mai durea in "brisca" ? nu cred...e atitudinea tipica a celor care scuipa seminte pe strada findca ii doare in brisca de ceilalti ... daca doriti sa continuam...poftiti de raspundeti . am sa incerc daca timpul imi permite sa va raspund.
      • 0 (0 voturi)    
        La noi ca la nimenea (Miercuri, 11 iunie 2008, 16:30)

        Elena Oprea [anonim] i-a raspuns lui hollow

        Chiriasii au cumparat casele..iar statul a luat banii. Ce sa faca acum actualul proprietar ? Sa plece din casa fara insa a primi despagubiri reale ? A platit in 1996 o suma considerabila care acum insa nu mai valoreaza absolut nimic. Fostii proprietari trebuie despagubiti de catre stat deoarece asa este corect. In Cehia, Ungaria asa s-a procedat.. Statul roman insa continua sa joace la doua capete.
  • 0 (0 voturi)    
    Un articol manipulator sau prost ales (Miercuri, 11 iunie 2008, 12:19)

    adik [anonim]

    Un articol manipulator sau prost ales.
    Nu am nici un interes in povestea de fata. Nu am imobile de revendicat si stau la bloc.
    Dar autoarea ori vrea trafic folosind numele Kovesi, ori are vre-un interes.

    Exemplu: Titlul - "Kovesi deschide calea spre noi procese la CEDO pentru casele nationalizate."
    Continut: "Motivand prin existenta unei practici neunitare, Laura Codruta Kovesi a cerut Sectiilor Unite ale ICCJ ....."
    Pai, asa se procedeaza la noi si este corect.
    Toata lumea este de acord ca in RO justitia nu se aplica unitar.
    Pentru a se putea aplica unitar prevederile unei legi, este necesar ca Procurorul general (oricare ar fi numele lui) sa solicite o decizie a Sectiilor Unite ale ICCJ formuland un recurs in interesul legii.
    Normal ca are si o propunere de solutionare, care propunere poate fi luata in considerare sau nu.

    Sunt de acord ca legile sunt proaste, facute pentru imbogatirea unora si subscriu la comentariul domnului stefan pop (cu mentiunea ca trebuie sa multumim tuturor politicienilor).


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi