Nu trebuie sa cadem in capcana fortelor de negociere artificial create, nici in favoarea supermarketurilor, dar nici in favoarea producatorilor romani. Nu trebuie sa parasim taramul obiectivitatii si al realitatii. Justificarile si cauzalitatile invocate de catre patronatele romane din industria alimentara vor trebui mult mai clar definite. Procedura cu privire la acuzatiile de abuz de pozitie dominanta a supermarketurilor s-a incheiat la nivelul Parlamentului European, iar decizia 88/2007 a fost transmisa tuturor parlamentelor nationale si institutiilor responsabile.

Acum investigatia este in derulare la Comia Europeana. Va dura cel putin un an, cred, pana la finalizarea sa, cand am putea asista la directive noi pentru piata de retail sau alte masuri reparatorii impotriva practicilor comerciale abuzive. Patronatele romane s-au ambalat exagerat de tare, au importat argumentele europene fara sa fie in mod obligatoriu valide si pentru Romania. Isi arunca propriile neperformante sub pres, aratand cu degetul incriminator acum exclusiv spre supermarketuri.

Spre exemplu, incapacitatea fermierilor romani de a se coaliza si livra cantitati mari de produse, in mod constant, este o piedica relevanta in accesul cu preturi competitive la rafturile supermarketurilor. Pe acest fond, inteleg si pozitia Consiliul Concurentei din Romania care nu are motivatii solide pentru demararea unei investigatii. Daca urmariti anchetele derulate pe piata nemteasca, britanica, franceza sau spaniola in ultimii sapte ani veti observa ca au un anumit specific, in functie de problemele concrete semnalate pe pietele lor de interes.

Ele se modifica apoi de la o perioada la alta, de la o piata a unui produs sensibil la celalte piete. Era bine daca Romania ar fi avut parte de spete foarte concrete, analizabile bucata cu bucata de catre Consiliul Concurentei. Adica, sa avem o petitie a unui producator roman viciat de un contract "impus abuziv" de catre un supermarket, nu generalitati. In schimb, ei au importat, la distanta de o luna si jumatate, o tema aprig dezbatuta de catre europeni in sensul introducerii sale pe masa de lucru a DG Concurenta.

Acum ei culeg argumente, analizeaza piata in detaliu. Rezultatul anchetei ramane inca o necunoscuta pentru europeni. Noi, ce facem? Am iesit la galceava. Riscam sa vulnerabilizam si sa aruncam in derizoriu problemele reale, cu unicul castig al exercitiului de imagine. Haideti sa mutam discutiile in arena analizelor de fond, sa identificam practicile comerciale abuzive de pe piata romaneasca de retail si sa propunem solutii concrete.

Care este specificul pietei romanesti in raport cu cele europene? Exista si o anumita temere a producatorilor romani "faultati" de catre puternicele retele de retail de a discuta deschis despre propriile lor cazuri, sub presiunea eventualelor represalii din partea celorlalte supermaketuri cu care deruleaza contracte sau sunt in curs de negociere. Pe de alta parte, sunt convinsa si ca preturile excesive de care sufera patologic economia romaneasca isi gaseste justificarile in practicile comerciale abuzive ale supermarketurilor.

Asadar, cum ne aparam aceste interese in cadrul masurilor pe cale a se contura la nivelul UE si care, implicit, se vor repercuta si asupra noastra? Sunt intrebari la care patronatele romane vor trebui sa dea un raspuns foarte clar, daca doresc ca demersurile lor sa aiba finalitate si eficienta.

Nota: Andreea Vass este cercetator la Institutul de Economie Nationala si consilier in Parlamentul European.

Citeste o ampla analiza pe tema investigatiilor UE in cazul supermarketurilor realizata de Andreea Vass, cercetator la Institutul de Economiei Nationala