Reportaj HotNews.ro

Maghiarii din Ardeal, indiferenti la Kosovo: Sadim cucuruz si vin mistretii de-l mananca. No, asta e problema noastra!

de A.Biro, R.Hurezean     HotNews.ro
Miercuri, 20 februarie 2008, 13:13 Actualitate | Esenţial

Radicali maghiari la birt
Foto: Hotnews
Faptul ca provincia Kosovo si-a declarat independenta i-a lasat reci pe maghiarii din Ardeal. In localitatile clujene Luna si Sic, maghiarii sunt majoritari insa pana si autonomia ceruta de liderii UDMR, care presupune altceva decat independenta,  pare sa-i exaspereze. Taranii maghiari din Luna si Sic isi bat  capul cu pamantul, care mai sunt in tara, sau cu plecatul la munca in UE. Par sa priveasca discutiile despre autonomie sau independenta ca pe o “cearta” si “zazanie” bagata de politicieni. Unii maghiari isi concentreaza exasperarea intr-o rabufnire la adresa UDMR: "sa stea pe p... lor cu autonomia".

In localitatea Luna de Sus, la 7 kilometri de Cluj-Napoca, traieste una dintre cele mai mari comunitati maghiare din judet. La Bucuresti, Marko Bella s-a folosit de cazul Kosovo pentru a recupera tema autonomiei. In schimb, pe strazile din Luna de Sus, maghiarii par preocupati de alte probleme:  „Ce autonomie? Ce Kosovo? Eu sunt rupt de munca. Nu ma intereseaza si nici nu am timp de prostiile astea”, spune unul dintre tinerii maghiari din Luna. Langa magazinul comunal am intalnit-o pe Marton Anuska. Femeia are 60 de ani, din care 40 spune ca i-a muncit in Cluj-Napoca. Anuska a auzit de Kosovo, dar nu o prea intereseaza. Spune ca politicienii maghiari o enerveaza la culme cand vorbesc despre autonomia teritoriale. „Nu vreau autonomie. Eu am o nora romanca si traiesc in pace. Sa stea pe p..a lor cei cu atonomia”, spune Anuska.

„Vor zazanie intre noi?”

Alaturi de Anuska vine si Marta, care se mandreste ca este tiganca-unguroaica. „Eu sunt unguroaica, ea tiganca dar avem un singur Dumnezeu. Daca pana acum am avut ce sa mancam, o sa avem si de acuma. Sa ne lase in pace cei cu autonomia. Vor zazanie intre noi?”, se intreaba femeia. Ea povesteste ca are vecini romani cu care se intelege de minune si vecini maghiari care nu  o suporta. "Din toata povestea asta cu autonomia o sa iasa razboi. O sa ne trimitem copiii la moarte. Oare de nu stau cei din UDMR pe p..a lor?”, spune enervata Anuska. Desi spune ca nu este o persoana cu prea multa carte, femeia vede in spatele declaratiilor liderilor UDMR altceva. „Pai sigur ca ei vin cu autonomia, daca ani de zile le-a mers bine, trebuie sa le mearga si de acuma. Dar cand eu nu am bani pentru gaz sau paine nu vine nici un parlamentar sa ma ajute”, a mai explicat femeia.

"Nu stiam ca exista diferente intre romani si maghiari"

Datorita numarului mare de maghiari in Luna de Sus, poti intalni romani care vorbesc limba maghiara si sunt si mandri de asta. Este si cazul Mariei Pop. Am intalnit-o la cumparaturi in magazinul comunal. „Eu sunt romanca dar am crescut printre maghiari asa ca vorbesc ungureste”, spune ea. Cat despre autonomie si independenta provinciei Kosovo, Ana spune ca este unul dintre ultimele subiecte pe care le are in minte. „Nu vreau decat sa le dau in cap celor de la Bucuresti pentru ca au amestecat lucrurile atat de tare. Pana sa fi venit la putere acesti idioti de vaza, eu nu stiam ca exista diferente intre romani si maghiari. Traiesc printre maghiari si nu este nici o diferenta”, spune Maria Pop.

Extremistii de la birt

Luna are insa si o platforma radicala, care se manifesta in special seara, la birt.  „Eu sunt administratorul de la scoala, nu va zic numele. Da, asta e pamant unguresc, unde stau eu. Autonomia e buna ca toti isi vor lua pamantul inapoi”, spune barbatul care abia se tine pe picioare, facand confuzie intre autonomie si alipirea Ardealului la Ungaria. In bar la o masa, patru barbati discuta in ungureste despre Kosovo. „E bine ca poate si la noi incepe”, spune unul dintre barbati. Altul are alt punct de vedere. „Ce e bine ca tu nu ai de lucuru de aia iti trebuie autonomie si Kosovo. De ce sa fie razboi nu e bine ca e pace ca putem sa muncim, adica aia care muncim”, spune un alt barbat.

Sadim cucuruz si vin mistretii de-l mananca. No, asta e problema noastra!

O alta asezare clujeana cu majoritate maghiara (90%) este Sic.  Si aici, tema autonomiei si cazul Kosovo nu par sa fi inflacarat pe cineva. “Nici nu m-am uitat la televizor si nici nu ma intereseaza, drept sa spun, ce mai zic cei cu politica pe acolo! Unde e Kosovo? Unde e Sicul? Si unde sint eu? Ce treaba avem noi cu ei?!  Noi avem treaba cu agricultura, ca nu e la pamint, e sub pamint! Sadim cucuruzul si vin mistretii de-l maninca. Asta e problema noastra”, spune batranul Zsoldos Gyorgy, locuitor al comunei clujene Sic. Il bate gandul sa-si lase cele trei hectare nemuncite. Crede ca i se trage tot de la politicieni: “Politicienii nu stiu de ale noastre, pe noi de ce ne-ar interesa de ce zic ei? UDMR? Care UDMR? Au treaba sa se certe la televizor, pentru fotoliile lor, pentru serviciul lor, ca asta e politica!”.

“Se cearta si baga zazanie”

Un alt sican isi aminteste ca politicienii ii intreaba de sanatate doar in campaniile electorale: “Nici ai lui Tokes nu prea trec pe aici. La referendum, parca si la alegerile alea cu Europa, au fost. Dar nu-i bai, ca nu ne mai trebuiesc politicieni, ne-am saturat de ei! Sa nici nu mai vina, ca vin degeaba! Cica au facut drumurile, dar nu UDMR a facut drumurile, ca de la stat o fost. Statul tot ne facea drumuri cu udemereu sau fara el! Pe mine nu ma mai duc ei! Cit priveste Kosovo, ca tot m-ati intrebat, m-am uitat si eu la televizor, e asa cum o zis vecinu: se cearta si baga zizanie politicienii nosti de la Bucuresti, ca sa zicem noi ca ei fac ceva acolo, dar numai pantru fotoliile lor se bat. Ascultati la mine, aistea din asta traiesc, e, cum ar veni, servicul lor! Dumitale ti-ar placea sa pierzi serviciu? Nu? Dapai, nici ei! Cit priveste cu Kosovo, sa va spun parerea mea: eu zic asa, ei stiu cel mai bine cum e treaba, dar daca sint 80% de-o natie si de-o parere, eu zic ca au dreptate!”, crede sicanul Marton, care nu vrea sa-si “divulge” si numele de familie.

“Cine sunt eu?”

Sicul s-a infratit cu o comuna din Olanda, are banca, pensiune, piata, magazine, tractoare. Tinerii locuiesc la Gherla, la Cluj sau la Budapesta.  “Dar cine sint eu?”, se intreaba  Zsoldos Gyorgy, ”parintii mei or fost unul german, unul maghiar si bunica romanca. Eu ce-s? Al cui sint? Ca daca vor sa se separe unii de altii, eu unde ma duc? In sat sint patru biserici: romana, catolica, reformata si capela pentru martori. Ce facem? Daca vreau sa aprind lumanari pentru stramosi trebuie sa trec pe la toate bisericile! Asta e satul nostru. Eu zic asa, ca sa ne vedem de treaba nostra care e aici, nu de a altora care nu stim unde e!” Batrinul ramine la primarie sa-si platesca impozitul. Primarul e tinar, prosper, are vila pe deal si citeva mandate. In jurul lui se aduna barbatii iesiti de la circiuma.

“La noi e bine asa cum e”

“Apoi, domnita, noi nu ne ocupam cu politica, poate primarele, ca-i cu UDMR-ul, dar nici el, ca are si alte treburi. Dar sa stiti ca avem noi multe pe cap, nu ne mai trebuie si asta cu separarea si cu Kosovo!”, e de parere Sandor-baci, care mai nou lucreaza si la Bucuresti.  “Ba io va spun ca-s suparat rau pe sirbi! Fiti atenti aici la mine: inainte de razboiul mondial, cine l-o omorit pe austriac de s-a aprins lumea? Nu un sirb? Apoi, in 56, cind s-o intilnit Tito pe insula cu rusii si s-au inteles impotriva ungurilor nostri, nu tot sirbii? Acum, nu tot pe-o mina cu rusii sint? Eu sa nu-i vad pe sirbi, dar pe Kosovo, da! Imi place ce au facut! Bravo lor!”, peroreaza cu vehementa maghiarul Ioan iesit de la barul de vis-a-vis. Primarul le spune calm, sigur pe situatie: “La noi e bine asa cum e!”.



  




8124 vizualizari
  • -4 (6 voturi)    
    Locatie gresita (Miercuri, 20 februarie 2008, 13:23)

    Zsolt Bodola [utilizator]

    Pai mai baieti, autonomia nu se cere in judetul CJ, de unde au emigrat masiv ungurii dupa 1920!!! Ea se cere in secuime, dar voi nu prea stiti ce e secuimea.... :( De ce nu intrabti taranii din satele judetelor Covasna si Harghita?! De ce nu ii intrebati daca nu cumva s-au saturat sa aiba mai multi politisti romani (de import, care nu stiu o iota limba maghiara) decat medici si profesori in satele lor....? Aaaa, sau nu aveti corespondent in zona? Pai cum asa?!
      #showComment#showComment#showComment#showComment#showComment
  • -2 (4 voturi)    
    Prostie (Miercuri, 20 februarie 2008, 13:50)

    Sandor [anonim]

    Educata mai e si corespondenta voastra....:))))Crede ca cineva vrea autonomie in jud Cluj? ....domnisoara hai in Harghita, sa vezi si ce spun oamenii de aici...
    Mai bine scoateti articolul asta....
      #showComment#showComment#showComment
  • -1 (7 voturi)    
    Felicitari (Miercuri, 20 februarie 2008, 14:18)

    n [anonim]

    Felicitari pt articolul asta de nimic, care din cate vad eu are un sigur rol: sa incinga spiritele.
    Mai bine ati fi stat pe p... voastra in loc sa fi publicat asa mizerii....
  •    
  • -2 (6 voturi)    
    titlu prost (Miercuri, 20 februarie 2008, 14:21)

    Vasi [anonim]

    Daca tot ati scris acolo in titlu in ungureste "fasz", de ce nu l-at folosit cuvantul si in romaneste???

    Vi se pare corect?!

    Acest articol e cel mai jegos si stupid articol ever pe Hotnews.
    Shame on You!
  • +4 (6 voturi)    
    Reportaj nerelvant (Miercuri, 20 februarie 2008, 14:30)

    Dezinformare [anonim]

    Articolul nu este relevant, este si jignitor.Trivialitatile in lb. maghiara de ce nu l-ati cenzurat??.
    Presa romaneasca a demonstrat inca o data ,faptul ca incearca sa informeze gresit opinia publica.E clar ca nu in jud.Cluj se doreste autonomie,ci in Harghita si Covasna.
  • 0 (0 voturi)    
    Interesant (Miercuri, 20 februarie 2008, 14:50)

    romanul [anonim]

    Imi place ca articolul este scris de un ungur si un roman, si totusi ungurii se da de ceasul mortii .

    In schimb sunt de acord ca unele din expressile folosite in titlu si in articol nu au ce cauta pe un site de stiri de nivel national.
  •    
  • 0 (0 voturi)    
    bravo (Miercuri, 20 februarie 2008, 14:53)

    cristi [anonim]

    reportaj penibil... trebuia sa scrieti cu litere mai mari:
    "de A.Biro, R.Hurezean HotNews.ro" - sa stie lumea ca sunteti buni
      #showComment
  • +2 (2 voturi)    
    harghita (Miercuri, 20 februarie 2008, 15:20)

    levi [anonim]

    Nici in Harghita nu se vrea autonomie,si oricum habar nu are nimeni ce inseamna autonomie ptr.zona noastra, aici ma refer la locuitori jud.hr si cv, ,deci se discuta in van ,un lucru e sigur ca fara acordul majoritati nu se va intimpla nimic!
    Traiesc de 37 de ani in Harghita si nici o data nu am fost martor ca un roman sa nu fie servit pentru faptul ca vorbeste limba romana,chiar si eu vorbesc cu vinzatoarele in limba romana daca vorbesc pe mobil cu un interlocutor roman.Este gresita idea ca este obligatoriu sa inveti limba romana daca traiesti in Romania,ai dreptul democratic sa fi bou,insa nu ai dreptul sa te plingi ca esti marginalizat,lipsit de drepturi etc..
      #showComment#showComment#showComment#showComment
  • 0 (2 voturi)    
    limba oficiala (Miercuri, 20 februarie 2008, 15:24)

    Ion [anonim]

    sunt de acord cu obligativitatea cunoasterii limbii romane in institutiile publice, magazine, etc IN TOATA ROMANIA. Nu ma intereseaza ca intre ei sa vorbeasca ungureste.. Dar sa mergi ca roman intr-un spital si sa nu se uite la tine pt ca nu vorbesti ungureste, sau sa nu te serveasca la un magazin din aceleasi motive, e inacceptabil.
      #showComment
  •    
  • 0 (0 voturi)    
    Libertate, egalitate, fraternitate!! (Miercuri, 20 februarie 2008, 16:36)

    Stefan [anonim]

    Oameni buni,poate faza cu vanzatoare unguroaica,care nu vroia sa va dea paine ca nu vorbeati maghiara nu cred ca mai este de actualitate (daca nu cumva a fost o legenda urbana :) ) Si eu am fost demult in Harghita si intr-adevar erau multi oameni care nu stiau romaneste (nu-i vorba ca nu vroiau, dar incercam sa vorbim romaneste si mergea foarte greu...) Oricum, mi se pare normal intr-o democratie ca minoritatile nationale sa poata studia in limba lor; si eu daca as emigra in alta tara mi-ar place ca si copiii mei sa poata studia macar cateva materii in limba romana. Oricum legile economiei de piata ii forteaza pe tinerii maghiari sa invete limba romana; asa cum fara limba engleza nu prea mai gasesti un loc de munca bine platit, asa si tinerii maghiari cand vor vrea sa mearga la munca intr-un oras mare din Ro se vor descurca foarte greu fara romana deci vor trebui s-o invete... Multa sanatate si intelepciune tuturor!!
  • -4 (4 voturi)    
    Mi se falfaie... (Miercuri, 20 februarie 2008, 17:29)

    Vlad [anonim]

    Sunt bucurestean si sincer sa fiu mi se cam falfaie de Harghita & Covasna, nici n-am ajuns vreodata pe-acolo neam de neamul meu si nici nu cred ca o sa ajung. Nici stiu unde vine tinutul secuiesc pe harta. Lucrez la o multinationala si eu si sotia, avem rate grele de platit... problemele secuimii erau chiar ultimele probleme care ma puteau interesa. Ce treaba am eu cu autonomia lor? Nu inteleg...
      #showComment#showComment#showComment
  • +2 (2 voturi)    
    Cetatenii romani i-au "citit" pe politicieni :) (Miercuri, 20 februarie 2008, 19:03)

    illiniwek [anonim]

    Cetateanul roman...de etnie maghiara, moldoveana, munteana sau vranceana...ii "citeste" domnle' pe politicienii de la Bucuresti de orice etnie or fi dumnealor...Omul are alte probleme decat chestii legate de autonomie, care ar mai aduce ceva capital politic "liderilor" de orice natie. Traim in Uniunea Europeana...daca cetatenii vor autonomie, UE o garanteaza...ca au mai facut si altii la fel si nu s-a rupt tara...vezi UK (Scotia, Tara Galilor), Spania (Catalunia mai ales). DAR, cetatenii nu vor domnle' nici o autonomie...ca nu le pune autonomia mai mult pe masa...Suntem in aceeasi oala si unguri, si munteni, si moldoveni, si vranceni...si asa cum am trait in aceeasi oala pana acum respectandu-ne unii pe altii...asa vom face domnle' si de acum incolo...ca cetatenii romani de orice etnie nu-s prosti sa fie jucati pe degete de politicienii de 2 bani de la centru...
  • 0 (0 voturi)    
    Solutie (Joi, 21 februarie 2008, 7:35)

    Alien [anonim]

    Propun ca la urmatoarele alegeri ungurii sa nu mai voteze UDMR, romanii sa nu mai voteze PRM, asa nu mai intra extremistii din nici o parte in parlament, nu se mai dau in stamba la tv nici unii nici altii si ne vedem linistiti de treaba indiferent de natie. Pana una alta suntem toti cetateni romani, UE & stuff, ideea este sa ajungem o data si o data la normalitate in tara asta, ca avem destule probleme pe cap fara sa ne mai si batem cuie in cap singuri! Problemele le fac politicienii si acei indivizi suficient de "putini" la minte care inca mai cred ceva din ce spun acestia indiferent ca-i cheama Marko Bela sau C.V.Tudor! Hai sa na trezim o data la realitate!
  • 0 (0 voturi)    
    cine-si mai pune camasa mortii ? (Joi, 21 februarie 2008, 9:57)

    burebista [anonim]

    Cred ca, daca ne-ar privi cineva de sus, de la o oarecare inaltime, s-ar minuna cat de trogloditi suntem. Sau, poate , cat de puslamale. "Pericolul unguresc" este mana cereasca pentru o clasa politica in descompunere, fara nici o chemare, fara nici un ideal, disperata ca s-ar putea sa-si piarda privilegiile pe care i le facea cu regularitate cadou - odata la 4 ani- un electorat debusolat. Parca inviati din morti sau scosi de la naftalina, Vadim si Paunescu fac acum echipa, luand cu asalt televiziunile de unde arunca ligheane pline cu laturi in capul celorlalti. Liberalii, compromosi pentru matrapazlacuri fara numar, hotii si cinism nemasurate, au scos si ei capul lor de patrioti la suprafata, isi umfla bicepsii, vocifereaza si ameninta, socotindu-si capitalul politic pe care ar putea sa-l mai adaoge la zestrea electorala de fete sarace, daca ar imbraca "camasa mortii". Campeanu, despre care nu stiam ca mai traieste, Voiculescu, fantoma securistilor de bine, Orban, spaima pietonilor intalniti in cale, si inca vreo doua-trei regimente de neispraviti ne mai fac o data de ras in fata intregii lumi.
    Estimp, o presa de analfabeti le tine isonul: organizeaza jenenate discutii in jurul unor subiecte rasuflate sau scrie reportaje despre nevoile ale romanilor si maghiarilor infratiti intru saracie. Vai de capul nostru de farisei!
  • 0 (0 voturi)    
    diferente??!! (Joi, 21 februarie 2008, 13:13)

    Lucian* [utilizator]

    nu pot sa nu observ ca se fac diferente intre maghiari si secui.
    Totusi UDMR cu cine "tine" cu maghiarii sau cu secuii??
    Intreb pt ca vad ca se face diferenta destul de clar: n-are importanta ce zic aia de langa Cluj si este mai important ce spun cei din Harghita.
    No, ca eu nu pricep...
  • 0 (0 voturi)    
    conversatie autentica (Joi, 21 februarie 2008, 17:11)

    marius [anonim]

    - Ludovic Orban e roman sau ungur?
    - E ungur!
    - Pai si atunci de ce se ia de ungurii lui?
    - Pentru ca este un bun roman!
  • 0 (0 voturi)    
    o realitate... (Vineri, 22 februarie 2008, 19:37)

    anonim [anonim]

    apropos de placute bilingve...in SUA a 2-a limba de circulatie(nu oficiala) este spaniola si (mai ales in statele sudiste, cu un ridicat nr. de hispanici.
    in banci, scoli, magazine exista indicatii, placute, formulare etc. in ambele limbi, ...intr-adevar in scoli, obligatoriu pt. toti este lb. engleza, cu toate ca sunt f. multe nationalitati conlocuitoare.
    cum reusesc totusi sa-si pastreze toti acestia specificul national...? prin religie si cultura....
    in Ro, din pacate, politicul murdareste tot si nu reprezinta decat o mica parte din viata unei comunitati/natii
  • 0 (0 voturi)    
    Si atunci cine voteaza udmr-ul daca nu ei?? (Sâmbătă, 23 februarie 2008, 0:01)

    c [anonim]

    Bullshit, ca sunt dezgustati de politica UDMR - pai atunci cine-i voteaza? Romanii din Moldova sau din Banat?
    De unde procentul constant de votanti daca "de fapt" li se rupe de autonomia sustinuta de udmr??
    Hai sictir,
  • 0 (0 voturi)    
    bozgori (Sâmbătă, 23 februarie 2008, 0:02)

    eu [anonim]

    sau cum vreti sa le ziceti.....inteleg....se nasc in romania...deci sunt cetateni romani...dar...de alta etnie......ca si tiganii.....dar.....spre deosebire de tigani...care sunt mult mai multi decat ungurii....parerea mea....ei nu isi cer nici o autonomie....nu cer sa invete la scoala...care se duc...limba tiganeasca...samd....atunci dc vreti voi sa impuneti asa ceva in ROMANIA.....pai invata fratele meu romana.....ca nu e greu....cum ziceam mai sus...esti cetatean roman...iar limba materna este lb romana.....pune plaucutele la localitati in romaneste....ungureste....are mai putina importanta asta ca e doar un nume....dar nu scrie in ungureste bine ati venit sau astea ca nu esti in ungaria.....cat despre cei batrani ca nu stiu romaneste.....stati linistiti ca le traduc aia mai tineri si tot se inteleg ei cumva...nu asta era problema...problema sunt aia tineri...ei reprezinta majoritatea....
  • 0 (0 voturi)    
    quiz (Sâmbătă, 23 februarie 2008, 3:50)

    Geo [anonim]

    Am si eu o intrebare catre voi : stiti care este cea mai profitabila afacere din lume? .....
    Este sa ai o tzara pe care sa o conduci ! Automat ai niste milioane de sclavi pe care ii imbrobodesti cu concepte ca "democratie" si "drepturi", ii manipulezi cu preaclasica metoda a "dusmanului nostru comun" etc, si de fapt tu aduni de la fiecare omulet din tara ta cate un banut, cate o mie de banuti , totul inmultit cu milioane. Le mai construiesti niste utilitati - bineinteles cu firmele prietenilor tai , un sistem medical de doi bani , invatamant cum o fi si merge treaba!
    Va mai mirati de tendinta asta de atomizare a teritoriilor pe criterii diverse? Cel etnic e chiar la indemana pentru doritorii de putere ; ii ajuta istoria ;
    Va inchipuiti ca daca prin absurd, judetele cu pricina ar deveni ca si kosovo, independente , s-ar grabi domnii udemeristi sa fuga cu noua tzara catre ungaria? cand deodata ar avea tot cascavalul numai al lor credeti ca s-ar mai grabi sa-l imparta? Think about.
  • 0 (0 voturi)    
    fitil aprins... sau nu (Sâmbătă, 15 martie 2008, 11:20)

    mladici [anonim]

    sa trecem Carpatzii, ne trebuie Ardealul
    de-ar fi sa ne/ngropam de vii

    haidetzi domnilor, luatzi-o mai ushor. Nu ne putem lasa la mana unor shovini. Una e treaba in Kosovo, unde e provincie la granitza, alta e treaba judetzelor noastre care sunt in mijlocul tzarii. Ar fi o enclava autonoma shi asta nu ar fi chiar o bucutie. Pe de alta parte... ardealul e cam mare sa- se desprinda tot shi... sincer... ar fi rau sa incerce doar. rau pt toata romania, rau pt intreaga zona. Balcanii sunt shi asha "cu nervii intinshi shi cutzitul intre dintzi". nu avem nevoie de scandal.. trebuie sa mergem inainte pentru ca planurile UE la o adika e disparitzia granitzelor shi a diferentelor etnice. Dumnezeu e martor ca va dura mult pentru ca istoria Europei e complicata, dar sper sa se intample candva.
    A mai rasunat cantecul asta candva pe front. A fost de ajuns atunci. sa lasam trecutul shi sa facem un viitor. Maghiarii sunt shi ei oameni ;i nu shtiu ce ar rezolva guvernul de la Budapesta cu secuii lor care moir de foame ca shi romanii nostri. sunt oameni care traiesc greu shi o vorba spune: schimbarea domnilor, bucuria proshtilor. cine-o vrea razboi... sa ne rugam sa nu-l obtzina, pentru ca autonomia asta inseamna shi atunci viitorul se duce in vacantza.
    Vrem oare sa repetam era comunismului? se spune ca ne-a tras inapoi cu un sfert de mileniu, cat ne-ar trage inapoi un razboi civil?
    Ororile razboiului civil le-au trait sarbii, bosniacii shi albanezii, sa invatzam ca nu e bine pentru nimeni. Placutze bilingve? de ce nu? daca tanarul ghiury vrea sa-shi traiasca viatza intreaga in covasna, e treaba lui, va avea nevoie de limba romana ca sa munceasca in Bucureshti, Timishoara, Iashi sau Constantza. Alegera de a nu shti romana e o limitare shi o alegere care o aleg singuri.
    in plus... ce ne batem capul cu asta? Oamenii shtiu ca nu le-ar merge mai bine. Ce sa faca ei autonomi? sa stea 5 luni sa obtzina viza sa-shi viziteze mama romanca aflata la 5 km dar dincolo de o granitza?
  • 0 (0 voturi)    
    UDMR & autonomie (Miercuri, 26 martie 2008, 22:23)

    Max [anonim]

    Kosovo si autonomie sunt lozinci agitate de UDMR care nu este capabil sa ajunga in parlament altfel decat agitand tema placutelor bilingve, a limbii maghiare in scoala si a autonomiei. Si lozinci agitate de consiliul national secuiesc care ar vrea sa ajunga in parlament cu ajutorul extremistilor secui - cati or fi si aia.

    Acelasi UDMR cand se vede la conducere insa - ministere, consilii judetene, primarii, consilii locale, agentii nationale - nu stie mai stie cat si cum sa mai fure. Am fost acum o luna prin Harghita si Covasna si majoritatea localitatilor arata ca vai de mama lor. Totul e praf. Asfaltul arata ca dupa bombardament, cladirile triste, cenusii. Singura localitate care arata cat de cat mai bine era Sf Gheorghe. Asta multumita conducerilor locale UDMR. Pai votati-i in continuare pe UDMR-isti ca din buzunarul vostru local fura.
      #showComment


Abonare la comentarii cu RSS
 

Hotnews
Agenţii de ştiri
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică