Ordonanta propusa de Executiv asigura administrarea arhivelor de catre CNSAS, dar ii ia toate atributiile cu exceptia accesului la propriul dosar. Nu vor mai fi date verdicte, nu se vor mai face verificari din oficiu ale candidatilor si nici ale altor demnitari. Nu este reglementata nici deconspirarea ofiterilor de securitate. Ordonanta a fost discutata marti seara cu reprezentantii societatii civile, in ideea unor posibile modificari inainte ca ea sa fie adoptata in sedinta de guvern de miercuri.

Ordonanta nu a suferit insa niciun fel de modificare, iar ONG-urile prezente la intalnire s-au delimitat de formula Guvernului.

Colegiul CNSAS va continua sa administreze arhivele si pina la aparitia unei alte legi va avea atributii strict legate de accesul la propriul dosar, asa reiese din draftul Ordonantei de Urgenta pe care guvernul a pregatit-o. "CNSAS continua sa functioneze in structura, cu patrimoniul si bugetul existente la data in intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta", se arata la primul articol al documentului.

Accesul la propriul dosar intocmit de fosta Securitate se face prin " studierea nemijlocita, eliberarea de copii dupa dosare si dupa inscrisurile doveditoare despre cuprinsul dosarului".

Draftul Ordonantei are citeva lipsuri si neclaritati majore, care insa ar putea fi corectate la intilnirea de marti seara cu ONG-urile care si-au declarat sustinerea pentru CNSAS. Intilnirea are loc la sediul Guvernului si mai multe ONG-uri si-au exprimat deja nemultumirea fata de forma documentului, pe care spera sa o poata modifica.

1. Ministerul Justitiei nu vrea deconspirarea informatorii din propriul dosar al cetatenilor

In discutie este insa aliniatul 2, litera b, referitor la deconspirarea turnatorilor din aceste dosare. Mai exact, paragraful prin care CNSAS poate sa "furnizeze la cerere identitatea persoanelor care, utilizind nume conspirative, au contribuit cu informatii la completarea dosarului numai daca acestia pot fi stabiliti cu certitudine".

Ministerul Justitiei ar dori eliminarea deconspirarii informatorilor din dosarele cetatenilor, fara a-si motiva insa demersul.

2. Verificarea demnitarilor se poate face doar pe legea accesului la informatii

Verificarea din oficiu a candidatilor in alegeri sau a celorlalte persoane prevazute de legea 187 nu va mai intra printre atributiile noului CNSAS.

Mai mult, verificarea tuturor celor care ocupa functii de demnitate in publica in stat se va mai putea face doar pe baza legii accesului la informatii, se spune in articolul 2, litera c, al Ordonantei.

Acest lucru este insa sortit esecului, deoarece dosarele Securitatii contin in buna parte si date din viata privata, motiv suficient de puternic pentru ca astfel de cereri sa fie refuzate.

3. Ofiterii de securitate nu vor fi deconspirati, ci doar "organele"

Deconspirarea ofiterilor de securitate nu este reglementata in nici un fel in proiectul de Ordonanta, desi la intilnirea dintre Calin Popescu Tariceanu si membrii CNSAS, premierul a promis acest lucru.

Exista un singur paragraf ( litera d) care spune ca CNSAS " da publicitatii informatiile si documentele care atesta implicarea organelor de securitate si a altor structuri politice si represive ale regimului totalitar comunist in savirsirea unor fapte grave impotriva vietii, integritatii fizice si liberatatii persoanelor, precum si a unor acte de tradare a intereselor nationale".

Prevederea vorbeste doar de "organele de securitate", deci de forma "administrativa" a acestora si nu de ofiterii de securitate, si precizeaza ca trebuie sa fie vorba de "fapte grave", neprecizind cine anume stabileste gravitatea acestora.

4. Colegiul, administrator de arhiva si curier

Articolul care se refera la atributiile Colegiului, arata ca acesta va fi un simplu gestionar de arhiva, un curier si un coordoantor al cercetatorilor.

Unica prevedere care dadea o oarecare relevanta Colegiului, cea prin care putea sa "constate, in virtutea dreptului de acces la propriul dosar, a identitatii persoanelor care, utilizind de nume conspirative, au contribuit cu informatii la completarea dosarului", pe linga faptul ca straluceste prin confuzie, este pe cale sa fie eliminat, tot la cererea Ministerului Justitiei.

Nici Colegiul, nici CNSAS nu ar mai avea astfel dreptul sa verifice informatorii din dosare si sa ii comunice petentilor.

5. Sesizarea instantelor lipseste cu desavirsire

Premierul Tariceanu si consilierul sau pe probleme de securitate, Marius Oprea, au spus ca vor cauta o solutie prin care CNSAS sa poata sesiza instantele in cazurile colaboratorilor sau ofiterilor de securitate care au incalcat drepturile omului. O asemenea prevedere nu se regaseste insa in draftul Ordonantei.

Nici posibilitatea de a publica pe Net dosarele ofiterilor sau colaboratorilor nu apare.