Bulgaria construieste autostrazi la fel de repede ca Serbia. Croatia e fara concurenta in Balcani. Cum sta Romania la capitolul autostrazi in comparatie cu vecinii

de Redactia stiri     HotNews.ro
Joi, 2 noiembrie 2017, 11:58 Actualitate | Esenţial

Autostrazile in Romania
Foto: CNADNR
Presa bulgara analizeaza situatia autostrazilor din unele tari din Balcani, ajungand la concluzia ca Bulgaria construieste cam la fel de repede ca Serbia, desi oficialii de la Sofia prezinta rapoarte triumfaliste, dar este mult in urma Croatiei. Romania, spre exemplu, are tot 747 de km de autostrada, cati numara in 2015, Bulgaria a construit in total 740 (cu jumatate din populatia Romaniei) iar Croatia se lauda cu 1310 km (tara de doua ori mai mica decat Bulgaria).

La sfârşitul anului 2009, (an în care Borisov vine pentru prima dată la putere) autostrăzile în Bulgaria au o lungime totală de 418 km. Şapte ani mai târziu, lungimea acestora a crescut la 740 de km, conform datelor INS şi Eurostat. În anul 2017, nu au fost inaugurate tronsoane de drum. Asta înseamnă că, în perioada 2009-2016,  în Bulgaria au fost construiţi şi daţi în exploatare 322 de km de autostradă, transmite site-ul Mediapool, citat de Rador.

“Dacă trebuie să facem o comparaţie, Serbia a construit - în perioada 2010-2017 - autostrăzi cu o lungime de 110 kilometri, iar Bulgaria a construit 350 de kilometri. Comparativ cu Serbia, construirea de autostrăzi în Bulgaria este de trei ori mai rapidă", declara pe 25 octombrie ministrul dezvoltării reginale din Bulgaria, Nikolai Nankov.

Ministrul dezvoltării regionale, Nikolai Nankov, anunţă 350 de km, incluzând şi drumul de mare viteză din partea de nord a Sofiei şi şoseaua de centură a capitalei, care are şi ea limită de gabarit. Nu este clar dacă aceste tronsoane sunt incluse în datele INS.

Construirea de autostrăzi în Bulgaria se face cu bani europeni, pe linia politicii de apropiere. Bulgaria co-finanţează proiectele cu 15% din bugetul naţional. În aceeaşi perioadă, din 2009 până în 2017, Serbia a construit şi dat în exploatare 252 de km de autostradă, după cum arată datele Institutului de Statistică al Serbiei şi ale companiei Coridoare-Serbia, care răspunde de construcţia autostrăzilor. Eurostat nu deţine date cu privire la drumurile din Serbia.

Asta înseamnă că, în ultimii şapte ani, Bulgaria a construit cu 70 de km de autostradă mai mult decât Serbia, ceea ce, în niciun caz, asta nu înseamnă de trei ori mai mult, după cum susţine ministrul Nankov. Raportul dintre Bulgaria şi Serbia este de 322 la 252 km.

Ministrul dezvoltării regionale spune că, din 2010 până în prezent, Serbia a construit 110 km de autostradă, ceea ce, în mod evident, nu corespunde cu datele oficiale ale statisticii sârbe. Cel mai probabil, ministrul Nankov a luat aceste date de pe site-ul sârb Insinomer, însa ele se referă la o perioadă mai scurtă (după anul 2012) decât cea cu care el face comparaţia (după 2010). 
  • Bulgaria construieşte  cu bani europeni, Serbia - cu împrumuturi 

Datele de la statisticile naţionale ale celor două state arată că, în Bulgaria şi în Serbia, lucrările de construcţie la autostrăzi au loc mai mult sau mai puţin la fel, anii de lucrări intense alternând cu cei de stagnare.

Finanţarea este diferită. Bulgaria se bazează pe fondurile europene; de aceea, perioadele sale puternice sunt legate de finalizarea financiară a perioadei de program. Serbia îşi construieşte autostrăzile cu împrumuturi de la Banca Mondială, BEI, BERD, de la EXIM şi prin împrumuturi din Azerbaidjan.

Cum evoluează lucrările de construcţie în ultimii zece ani? Serviciul de Statistică din Serbia pune la dispoziţie date online pentru perioada 2006 - prezent. Atunci, Serbia are 374 de km de autostradă, iar Bulgaria, cu 20 de km mai mult.

Până la sfârşitul anului 2011, sârbii avansează serios, cu 595 de km faţă de cei 458 ale Bulgariei. Urmează însă trei ani în care în Serbia nu se construieşte. În acelaşi timp, Bulgaria absoarbe mulţi bani europeni, pentru că perioada 2012-2015 coincide cu finele financiar al precedentei perioade de program şi, la sfârşitul anului 2015, Bulgaria are 734 de km comparativ cu cei 639 km ai Serbiei. În ultimii doi ani, însă, lucrurile se schimbă şi Serbia conduce din nou, cu 777 contra 740 de km.

În aprilie 2017, vecina noastră de la vest are deja 747 de km de autostradă, conform datelor Coridoare-Serbia. Potrivit companiei, în acest an vor fi daţi în exploatare 122 de noi km de autostradă. În luna septembrie, preşedintele sârb Aleksandar Vucic a tăiat panglica pentru încă 30 de km de autostradă şi, astfel, Serbia are deja 777 de km de autostradă. Vom vedea la sfârşitul anului dacă ambiţiosul plan va fi fost şi dus la îndeplinire.
În acelaşi timp, în Bulgaria avem 740 de km de autostradă la sfârşitul anului 2016, conform datelor INS. În anul 2017, nu au fost date în exploatare noi tronsoane de autostradă. În construcţie sunt doar două segmente din autostrada Struma - între Blagoevgrad şi Krupnik şi de la Kresna la Sandanski.
  • Croaţia e fără concurenţă în Balcani
Şi dacă Bulgaria se compară cu Serbia în privinţa construirii autstrăzilor, vecina noastră de la vest se compară cu Croaţia, care nu are concurenţi în Balcani. Deşi Croaţia are cea mai mică suprafaţă dintre cele trei state, fiind aproape de două ori mai mică decât Bulgaria, acolo s-au construit 1.310 km de autostradă. În Croaţia însă, este introdus un sistem Toll pentru traversarea contra cost a autostrăzilor, iar taxele sunt mult mai mari decât cele din Bulgaria. În Bulgaria există o opoziţie cu privire la introducerea sistemului de taxare. Turcia are 2.159 de km de autostradă, România - 747 km, iar Macedonia - 259 de km, arată datele Eurostat pentru anul 2015. De mentionat ca Romania nu a inaugurat in 2016 nici un kilometru de autostrada. (sursa: Mediapool, traducere realizata de Rador)


Citeste mai multe despre   






















​VIDEO MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii HotNews.ro

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anunta ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari au raspuns Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care a avut loc luni dimineata.
  • Intalnirea s-a incheiat. Urmareste inregistrarea VIDEO in articol

11424 vizualizari

  • -1 (27 voturi)    
    Croatia (Joi, 2 noiembrie 2017, 12:16)

    yyyxxx1981 [utilizator]

    Are nenumarate autostrati, iar multe din ale trec prin n tuneluri de peste 10 km. Diferenta este ca platesti zdravan sa mergi pe ele. Noi vrem peste tot autostrazi dar sa nu platim nimic (aproape nimic).
    • +19 (27 voturi)    
      >>>>>>>>>>>> (Joi, 2 noiembrie 2017, 13:05)

      Invincible [utilizator] i-a raspuns lui yyyxxx1981

      Nu numai ca vrem, dar si platim de ne ies ochii din cap ca la melc.
      Problema ca banul intra in buzunarul PSD-ului si al sustinatorilor lui.
      • -13 (15 voturi)    
        Autostrăzi foarte imp. neterminate în Serbia și Bg (Joi, 2 noiembrie 2017, 18:03)

        simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui Invincible

        Autostrăzi de importanta extrema la nivel European (peste cea a oricărei existenta sau care se va face în Romania) au sectoare lipsa în Bulgaria și Serbia.

        Autostrada care leagă Turcia de Budapesta, Viena și Germania este neterminata, intre Sofia și Nis pe o porțiune egala cu distanta Pitești - Sibiu.

        Autostrada care conectează portul grecesc Salonic de Ungaria și Austria are de asemenea tronsoane lipsa în Macedonia și Serbia.

        Sa revin la Romania. Nu avem trafic suficient. Italia are de zece ori mai multe mașini și de zece ori mai multi kilometri de autostrada decât Romania. Pe ansamblu cele doar state au același număr de vehicule pe km de autostrada și acesta este parametrul care contează, nu câți km ai.

        Slovenia, Croatia, Ungaria au construit autostrăzi nejustificate de trafic, care se deteriorează în timp și trebuie reparate.

        Autostrada fără mașini este o paguba.
        • +7 (7 voturi)    
          Autostrada genereaza bunastare si automat (Vineri, 3 noiembrie 2017, 3:35)

          Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

          Trafic, nu invers, e notiune de baza, de pe vremea romanilor.
    • +15 (17 voturi)    
      as plati si eu (Joi, 2 noiembrie 2017, 13:08)

      pepper89 [utilizator] i-a raspuns lui yyyxxx1981

      taxa daca ar exista macar autostrazile...dar sunt si tari unde nu se platesc taxe de autostrada, ex Austria, Ungaria, am trecut chiar vara asta pe acolo, nu am platit decat vigneta la intrare...si au autostrazi cap coada, nu bucatele ca la noi
    • +15 (17 voturi)    
      de unde stii? (Joi, 2 noiembrie 2017, 13:09)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui yyyxxx1981

      S-a facut vro autostrada cu plata si a stat goala? Orice conducator auto isi face calculele de diferenta de consum si de uzura a masinii pe drum national versus autostrada. In plus, transportatorii sunt avantajati de autostrada si mai mult, pentru ca diferenta de timp intre mers cu 30-40 km/h si mers cu 100 km/h inseamna sa transporti cantitate macar dubla de marfa cu acelasi sofer si acelasi tir. A declara ca la noi nu-s autostrazi pentru ca nu vrea nimeni sa plateasca taxa de autostrada mi se pare nitel deplasat.
    • +3 (11 voturi)    
      Poveste. (Joi, 2 noiembrie 2017, 15:40)

      Stef_and [utilizator] i-a raspuns lui yyyxxx1981

      Nu stiu nici un tunel de peste 10 km in Croatia, pe autostrada Adriatica sunt 2 mai lungi : MALA KAPELA si SVETI rok, dar nici una nu ajunge la lungimi de astea. Taxarea este relativ normala- cam 1€ / 10 km sau chiar mai putin.
      Eu zic ca si in Romania ar fi bine sa se plateasca pentru autostrazi, nu sa fie la liber.
  • +2 (14 voturi)    
    Știți bancul cu mexicanii?... (Joi, 2 noiembrie 2017, 12:18)

    Nautilus [utilizator]

    Cutremur devastator în Mexic, oameni morți, distrugeri, se strâng ajutoare. Macron trimite 100000 de euro pentru fiecare păgubit, Merkel trimite 100000 de buldozere, Trump trimite 100000 de mexicani.

    Trafic nasol în Balcani. Bulgarii construiesc autostrăzi, sârbii construiesc șosele, croații construiesc și una și alta. Românii noștri interzic traficul în centru, taxează poluarea și limitează numărul de mașini la una la 2 ani.
  • +13 (17 voturi)    
    Atat timp cat in Romania..... (Joi, 2 noiembrie 2017, 12:20)

    gigiN [utilizator]

    ...nu se face NIMIC daca decidentul-de regula politruci/ incompetenti -nu poate fura macar 20% pentru el si mizeria lui de partid,nu putem avea NIMIC si nici nu meritam sa avem suportand la infinit aceasta hoarda de hoti,numita..politicieni.
    • +9 (11 voturi)    
      cit? 20%??? (Joi, 2 noiembrie 2017, 13:11)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui gigiN

      daca s-ar fura doar 20% ar fi excelent. Din pacate se fura 50-80% iar de restul banilor se construieste aiurea (vezi autostrada aia facuta pe dealul care curge la vale).
      • +2 (4 voturi)    
        Minim 80%. (Joi, 2 noiembrie 2017, 15:42)

        Stef_and [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        E exagerat daca se fura sub valoarea asta.
      • +1 (1 vot)    
        20 este procentul de furt din..... (Vineri, 3 noiembrie 2017, 5:10)

        gigiN [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        ...banii europeni,unde...merge mai greu.Sigur ca la banii suta la suta romanesti furtul este de 2-3 ori mai mare.
  • +10 (14 voturi)    
    Bun titlu (Joi, 2 noiembrie 2017, 12:22)

    Captain Obvious [utilizator]

    Romania sta
  • +10 (16 voturi)    
    Sunt autostrazi in Romania, cum sa nu fie (Joi, 2 noiembrie 2017, 12:25)

    OmulNou [utilizator]

    Face acum Dragnea una de la Bucuresti la Alexandria.
    • +1 (1 vot)    
      acces la stadion (Vineri, 3 noiembrie 2017, 9:14)

      Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui OmulNou

      Da, ca sa ajunga suporterii la stadion
  • +7 (11 voturi)    
    la noi (Joi, 2 noiembrie 2017, 12:26)

    pepper89 [utilizator]

    se construiesc cu viteza melcului, daca e vorba de bani europeni, sunt mai greu de furat...oricum si daca se inaugureaza vre-un tronson de 10 km, dupa 1 an, doi exista cazuri cand anumite portiuni au trebuit refacute, la cat de bine au fost executate...facem 5 km, inchidem 2, 3, si tot asa...penalii au alte prioritati, multi din ei circula insotiti de politie oricum, ii doare undeva...unde sunt toti banii din accizele la carburanti de atatia ani???
  • -22 (34 voturi)    
    Doua concluzii, 2016 a fost anul de gratie (Joi, 2 noiembrie 2017, 12:39)

    xrogo [utilizator]

    a celebrului guvern zero barat si sa multumim din suflet Marelui Licurici care ne-a pricopsit cu Bechtel, de-aolo au inceput succesele in constructia de autostrazi!
    • +9 (19 voturi)    
      Hmmm... (Joi, 2 noiembrie 2017, 12:55)

      wolf77 [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      Eu n-am decat o singura concluzie in ceea ce te priveste. Esti un postac. Si esti prost. Altfel nu te angaja stapanul tau.
    • +14 (20 voturi)    
      stapanii tai au facut contractul cu Bechtel (Joi, 2 noiembrie 2017, 12:59)

      Francisc 1 [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      pe vremea lui nastase , cat despre intarzierile de acum sunt absolut sigur ca Soros nu ne da voie sa facem drumuri !
    • +10 (16 voturi)    
      Serios? (Joi, 2 noiembrie 2017, 13:00)

      Encounter [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      Măi omule, practic p$d-ul a fost la conducerea guvernului aproape permanent. Au șantajat permanent guvernele să facă ce vrea p$d-ul, așa că nu poți da vina decât pe ai tăi! Suck it up!
    • +7 (13 voturi)    
      >>>>>>>>>>>>>> (Joi, 2 noiembrie 2017, 13:11)

      Invincible [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      Licurici, Bechtel.
      Cumva, vrei sa il asociezi pe Basescu cu Bechtel, nepoate?

      Ba, eu nu stiu cum de sunteti voi tolerati aici.
      Imi place sa cred ca sunteti angajatii Hotnews care troleaza pentru trafic. Altfel nu imi explic cum plutiti voi pe marea asta de flegme care s-a strans in jurul vostru.
    • +6 (6 voturi)    
      autostrada (Joi, 2 noiembrie 2017, 16:19)

      nimrod [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      Croatia a construit cu Bechtel. Croatii s-au ingrozit de cat a costat da' au rabdat si a iesit ce-a iesit: pentru cine nu stie sa mearga sa vada... Si acolo nu e lut e stanca.
      • +1 (1 vot)    
        Cazul Bechtel (Vineri, 3 noiembrie 2017, 9:18)

        Inapasevedeinvers [utilizator] i-a raspuns lui nimrod

        Pai problema nu este la Bechtel este la Romania.
        In Croatia nu i-a fortat nimeni sa mareasca pretul si a iesit mai ieftin - chiar sapat prin stanca in Croatia comparativ cu camp deschis in Romania - si a durat mai putin constructia (adica chiar s-a incheiat).
  • -13 (17 voturi)    
    Boc si Ciolos. Marii constructori. (Joi, 2 noiembrie 2017, 13:17)

    CICEROnescu [utilizator]

    Fara numar :)))
  • +3 (3 voturi)    
    Dincolo de teleorman este imperiul roman... (Joi, 2 noiembrie 2017, 13:57)

    Casargoz [utilizator]

    La sfârşitul anului 2009, (an în care Borisov vine pentru prima dată la putere) autostrăzile în Bulgaria au o lungime totală de 418 km. Şapte ani mai târziu, lungimea acestora a crescut la 740 de km, conform datelor INS şi Eurostat

    Am putea crede ca Institutul National de Statistica (INS) are situatii mai bune in bulgaria. ( cred ca este o traducere care poate creea confuzii.
  • +7 (7 voturi)    
    n-ati inteles nimic (Joi, 2 noiembrie 2017, 16:30)

    iodixit [utilizator]

    deci; bulgaria fiind cam jumatate din romania, inseamna ca km de la ei e la jumatate din al nostru, deci ei au vreo 375 de km romanesti. croatia e cam juma din bulgaria deci ei au cam 300 de km romanesti.
    dupa aia: politicienii bulgari fura cam jumatate din cit fura cei romani, iar cei croati cam un sfert.
    deci tot noi sintem cei mai tari, indiferent cum o dai, si cel mai mare km si cei mai performanti politicieni!
  • -4 (4 voturi)    
    nimicuri (Joi, 2 noiembrie 2017, 20:19)

    levierul [utilizator]

    Daca te uiti la Estul Europei privind din Olanda, te intrebi ce cauta astia in uniunea ta.
    E ok sa faci autostrazi si sa pui si taxe pe ele, dar cel mai OK ar fi sa ai economie care sa necesite autostrazi, nu doar taranoi care si-au cumparat toate cojile de la tine si apoi vor sa mearga gratis, repede, la chef, fara sa plateasca vreo asigurare.
    De aia e A2 plina, dar beneficiile economice date de aceasta autostrada sunt ZERO.
    Poti sa faci un plan de dezvlotare sustenabila pentru Valea Prahovei + Poiana Brasov, dar chioscul de la intrare din Poiana produce mai multi bani decat un restaurant.
    Cam asta e si cu autostrada in Europa de Est. Bani mai multi se fac pe drumuri mici. Cu mici.
    Ciocolata Poiana, care intre timp se face la Svoge in BG, are vanzari de 20 de ori mai mici decat tableta Laura. Are nevoie Laura de autostrazi?
  • +4 (4 voturi)    
    avem suficiente autostrazi... (Joi, 2 noiembrie 2017, 20:56)

    George.Costache [utilizator]

    Avem suficiente autostrazi zicea un nene acum cateva luni - raportand numarul de kilometri la numarul de masini - si concluzionand ca stam mai bine chiar decat Germania...!
    Intelegerea mea despre acest fenomen este urmatoarea:
    - tarile vestice sunt interesate sa nu construim nimic. ne dau bani pe de-o parte dar descopera marmote ocrotite ce nu pot fi mutate din habitaclul lor...
    - inchid ochii cand fondurile europene dispar prin firmulite capusa, cand banii sunt palmati de catre rudele cui trebuie, cand licitatiile sunt contestate degeaba, cand autostrazile noi se crapa in prima saptamana, etc...
    - putine autostrazi inseamna pentru mine o modalitate greoaie de a ajunge cu tirul din Constanta in Europa de Vest - deci - hai sa trimitem vapoarele in Roterdam, la olandezi (ii stiti, nu?! aia de nu ne primesc in Schengen...)
    - putine autostrazi mai inseamna pentru mine sute de vieti pierdute pe DN1 si alte DN-uri... E interesant ca cei ce fura banii dorm linistiti, nereprosandu-si nimic...
    - si un raspuns pentru nenea care crede ca Romania are suficiente autostrazi... tataie, trebuie sa intelegi ca dezvoltarea economica va veni doar cand banii vor incepe sa circule (ca marfuri) pe... autostrazi...
    - intreb in final - ati fost pe afara? ati vazut autostrazi cu 6 benzi pe sens in Olanda? ati vazut tunel de 24 de km in Norvegia? ati vazut infrastructura de sute de tuneluri in Grecia? - astia puteam fi noi dar tu...
  • 0 (0 voturi)    
    RUSINE !.... (Vineri, 3 noiembrie 2017, 14:39)

    Olyx [utilizator]

    tuturor neavenitilor care s-au perindat la conducerea Ministerului Transporturilor dupa 1989 !...Aici ne-au adus INCOMPETENTA, HOTIA si SERVILISMUL acestora...Sa avem autostrazi la nivelul Albaniei si Macedoniei...
  • 0 (0 voturi)    
    eu la urmatoarele alegeri voi vota (Sâmbătă, 4 noiembrie 2017, 17:05)

    stefan2008 [utilizator]

    Partidul Autostrazilor.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi