Editurile il acuza pe ministrul Educatiei, Liviu Pop, ca vrea sa ascunda cauzele adevarate ale intarzierii manualelor prin declaratii calomnioase la adresa editorilor de manual. Astfel, editorii de manual considera ca adevaratele motive sunt gestionarea defectuoasa de catre MEN a proceselor de achizitie, lipsa unor calendare realiste, cu termene fezabile, subfinantarea grava a sistemului educational si lipsa de viziune si predictibilitate a factorilor de decizie din minister. Reactia editorilor vine dupa ce ministrul Educatiei a hotarat infiintarea unei edituri unice si calificarea sistemului de achizitie de pana acum ca fiind "sistem mafiot".

Potrivit Uniunii Editorilor din Romania, "nu se poate eticheta ca "sistem mafiot" un sistem de achizitie transparent, in care alegerea manualelor este facuta de zeci de mii de profesori din intreaga tara, iar plata se efectueaza prin intermediul M.E.N. si al Inspectoratele Scolare!"

"Ne delimitam de afirmatiile jignitoare ale domnului Pop si consideram ca aceasta atitudine tendentioasa este indreptata, in mod nedemn, impotriva editurilor de carte scolara si a autorilor de manuale scolare - cadre didactice cu mare experienta, care sunt parteneri responsabili in cadrul procesului educational din Romania, de peste 20 de ani:

au participat la licitatii publice deschise, transparente, in cadrul carora sunt cerinte legale - caiete de sarcini si garantii de buna-executie;

au acceptat, de cele mai multe ori, termene-limita aproape imposibile, alocand resurse umane si materiale considerabile, la preturi de achizitie mai degraba ridicole (o medie de 1,5 - 2 euro/exemplar, in timp ce media europeana este de aproximativ 10 ori mai mare!);

au investit in specializarea fortei de munca si in atragerea de resurse de invatare, in pas cu tendintele actuale, realizand materiale educationale competitive la nivel european", arata un comunicat al Uniunii Editorilor.

Editorii sustin ca ministrul Educatiei ar trebui sa ofere solutii pentru rezolvarea deficientelor din sistem si nu sa blameze partenerii educationali.