Radiografia cercetarii nationale, realizata de trei cercetatori romani: Sistemul de alocare al banului public in cercetare nu este competitiv si nu ofera cercetatorului predictibilitate

de N.O.     HotNews.ro
Joi, 14 septembrie 2017, 13:41 Actualitate | Esenţial

Bugetele alocate proiectelor nationale de cercetare de tip Postdoc (PD), Tinere Echipe (TE) si Proiecte de Cercetare Exploratorie (PCE) sunt insuficiente pentru a sustine echipe solide de cercetare pe termen lung si ar trebui cel putin dublate, pentru ca in prezent "ele par gandite pentru cercetatori deja angajati intr-o institutie si care au deja un salariu de baza asigurat prin finantare institutionala", iar "in Romania exista cerecetatori care chiar daca sunt angajati pe perioada nedeterminata nu au salariul de baza asigurat", scriu cercetatorii romani Octavian Micu, Mihai Miclaus si Lucian Ancu pe blogul lor doi mici si un anc. Cercetatorii  atrag atentia ca, in acest moment, competitiile PD sunt o raritate, iar cele TE si PCE nu au consecventa.

Potrivit acestora, in contextul in care bugetul pentru cercetare pierde, potrivit proiectului de rectificare bugetara, 318 milioane, Romania ar avea enorm de castigat investind o cota parte din acest buget in mod constant si predictibil in proiecte nationale de cercetare de tip Postdoc (PD), Tinere Echipe (TE) si Proiecte de Cercetare Exploratorie (PCE).

Cei trei cercetatori propun alocarea anuala a minim 300 de milioane (din cele 1.600) pentru finantarea proiectelor PD, TE si PCE si indeamna decidentii politici sa aloce 50% din fondurile destinate cercetarii prin competitii nationale destinate ansamblului de subprograme din PNCDI 3, astfel s-ar crea un sistem competitiv de alocare a banului public.

Potrivit acestora, asigurarea unei continuitati in finantarea celor 3 programe de cercetare ofera cercetatorului predictibilitate, in baza careia sa-si organizeze cariera.

Bugetarea anuala a lor ar permite unui proaspat absolvent de doctorat sa acceseze bani prin programul PD, ulterior sa creasca si sa se dezvolte cu un proiect de tip TE, pentru ca mai apoi sa devina un cercetator matur, pe modelul vestic al "Principal Investigator", avand propria lui echipa de cercetare.

Articolul integral poate fi citita pe doi mici si un anc.

Cine sunt cei trei cercetatori:

Lucian Ancu a activat la nivel de varf in fizica particulelor elementare pana recent. In decursul a mai bine de  zece ani a contribuit la cautarile pentru bozonul Higgs la Fermilab si apoi la descoperirea acestuia la CERN.  In acest periplu a lucrat la Universitatiile din Nijmegen, Berna si Geneva.

Mihai Miclaus a obtinut titlul de doctor in biologie moleculara la Universitatea Rutgers din S.U.A. in anul 2011. S-am intors in tara in acelasi an, iar actualmente este cercetator stiintific (gradul 2) la Institutul de Cercetari Biologice (filiala Cluj-Napoca a INCDSB).

Acesta isi desfasoara activitatea in domeniul biologiei moleculare a plantelor, folosind ca model de studiu porumbul, alaturi de preocupari stiintifice secundare in domeniul ecologiei moleculare a plantelor si respectiv geneticii/genomicii medicale.

Octavian Micu a obtinut titlul de doctor in fizica teoretica la University of Alabama, Tuscaloosa, AL, U.S.A. in 2007, dupa care i s-a oferit un contract de cercetator postdoctoral la Technische Universitat Dortmund, Germania. S-a intors in tara in 2011 cu un proiect de reintoarcere, iar actualmente este cercetator stiintific gradul 1 (CS 1) la Institutul de Stiinte Spatiale (filiala a INFLPR).

Isi desfasoara activitatea in domeniul fizicii gaurilor negre si a gravitatiei cuantice.

Toti trei sunt membri ai Asociatiei Ad Astra.

Material sustinut de Siemens

"Comorile" detinute de primarii: cum pot fi folosite marile baze de date pentru a imbunatati serviciile oferite cetatenilor. Studiu de caz City Pulse

Brasovul si orasul Aarhus din Danemarca au luat parte timp de trei ani la un proiect inedit de cercetare - City Pulse, finantat de Uniunea Europeana. Pe scurt, scopul proiectului a fost sa colecteze si sa coreleze cat mai multe date despre cele doua orase, iar pe baza acestora primariile sau companiile sa dezvolte aplicatii gratuite care sa imbunatateasca serviciile oferite cetatenilor.

A nu se mai aloca nimic dacă nu aduce niciun plus (Joi, 14 septembrie 2017, 15:06)

ice_sloi_de_gheata [utilizator]

Dragi mici și anci,

E recomandat să se dea bani doar celor care cercetează cu un scop transferabil industriei.

E absurd să tot finanțăm proiecte de cercetare fundamentală pe care le valorifică străinii ulterior din publicarea articolelor.

Cei cu articole câștigă granturi, își iau salariul, scriu articole în grant, câștigă granturi, îți iau banii, scriu articole șamd.

Nicăieri un rezultat cuantificabil în industrie. Aceștia sunt doar bani aruncați în vânt...
      Obiectiv vorbind (Joi, 14 septembrie 2017, 15:36)

Cercetator [utilizator] i-a raspuns lui ice_sloi_de_gheata

Dați-mi vă rog un singur exemplu de brevet folosit în industrie care nu are la bază cercetarea fundamentală.

Referitor la articolul micilor și ancilor, cred că nu ați prins esența: ei se axează pe resursa umană din cercetare și cum putem face să o păstrăm în țară.

Tipul de proiecte la care se face referire nu exclud cercetarea aplicativă. A se vedea subdomeniul „Bioecoomie”, de exemplu, pe care se pot depune proiecte.

Mai dați-mi un singur exemplu de țară care finanțează doar cercetarea aplicativă.
        parca (Joi, 14 septembrie 2017, 20:21)

Adri4n [utilizator] i-a raspuns lui Cercetator

acum cativa ani a incercat Apple sa patenteze forma rectangulara cu colturi rotunjite pentru tablete.
    Ars Amatoria? (Joi, 14 septembrie 2017, 15:21)

mike_the_hunter [utilizator]

Ad Astra sau Ars Amatoria?
    Romania nu are bani de autostrazi, de canalizare la sate si orase, de medicamente in spitale care stau sa cada si voi credeti ca are bani de bozoni, ecologiei moleculare a plantelor? USA , Franta , Anglia da ,au bani de asa ceva ,dar si acolo nu cat ar trebui. Aici? Intrati in politica daca vreti sa faceti bani rapid. Sau intr-o multinationala, dar nu exista multinationale de bozoni, nu inca.
    Cercetarea in Romania? Da, cativa pasionati care ne fac cinste, restul...