Uniunea Nationala a Judecatorilor propune ca in legile justitiei sa fie inclusa o prevedere ce incrimineaza racolarea magistratilor de catre angajati ai serviciilor de informatii. UNJR a inaintat propunerea, care prevede ca racolarea sau tentativa de recolare a magistratilor de catre servicii sa fie pedepsita cu inchisoare de la 5 la 10 ani, catre Consiliul Superior al Magistraturii. De asemenea, UNJR propune ca si comisiile parlamentare de control al serviciilor de informatii sa poata verifica daca acestea au "acoperiti" in justitie.

HotNews.roFoto: Hotnews

Uniunea Nationala a Judecatorilor precizeaza ca a propus Consiliului Superior al Magistraturii, pe data de 13 septembrie 2017, completarea proiectului de modificare a Legii 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor "prin includerea unei noi infractiuni si pedepse pe masura gravitatii faptei pentru angajatii serviciilor de informatii care incearca sa racoleze magistrati".

Textul propus de UNJR este urmatorul:

"Serviciilor de informatii le este interzis sa racoleze persoanele prevazute de aliniatul 1 ca lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informatii. Incalcarea acestei interdictii este infractiune si se pedepseste cu închisoare de la 5 la 10 ani."

Pedeapsa aplicata lucratorilor serviciilor de informatii vine ca si completare la interdictia care deja ii priveste pe magistrati si personalul auxiliar, carora le este interzis sa fie lucratori operativi ai serviciilor de informatii.

Astfel, art. 7 alin. 1 din Legea 303/2004 prevede: "Judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti, personalul de specialitate juridica asimilat acestora si personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si parchetelor nu pot fi lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informatii".

Mai mult, UNJR a mai propus ca, "in cazul in care infractiunea [de racolare a unui judecator, procuror sau personal auxiliar] este comisa de un ofiter cu functii de conducere sau la instigarea acestuia, limitele pedepsei pentru acesta se majoreaza cu jumatate".

De asemenea, "tentativa [de racolarea a unui magistrat] se pedepseste".

Dat fiind ca serviciile de informatii sunt structuri piramidale, fapta superiorului la instigarea caruia se racoleaza sau incearca sa se recoleze un magistrat este mai grava ca si cea a lucratorului din serviciu, motiv pentru care trebuie pedepsita pe masura.

Art. 7 alin. 2 din Legea 303/2004, in forma modificata de ministrul justitiei, prevede ca "Persoanele prevazute la alin. (1) completeaza anual o declaratie olografa pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu au fost si nu sunt sunt lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informatii. Declaratiile se depun si se arhiveaza la compartimentul de resurse umane.”

UNJR a propus, in plus, ca "verificarea veridicitatii datelor din declaratiile prevazute la alin. 2 se face de catre CSAT si Comisiile din Parlament de control a serviciilor, anual, din oficiu, sau ori de cate ori aceste autoritati sunt sesizate de Ministerul Justitiei, Consiliul Superior al Magistraturii, instantele de judecata sau judecatorul sau procurorul vizat.

Serviciile de informatii sunt obligate sa puna la dispozitia comisiei toate datele, informatiile sau documentele necesare in acest sens.”

Impunerea unei sanctiuni lucratorilor din serviciile de informatii si superiorilor acestor care incearca sa racoleze un magistrat este una dintre propunerile noi de modificare a legilor justitiei facute de UNJR.

Cum deja a afirmat public, UNJR este de acord cu o parte din propunerile de modificare a legilor justitiei facute de ministrul justitiei Tudorel Toader. Exista insa si propuneri care vor avea efecte contrare celor dorite, motiv pentru care UNJR a venit cu solutii alternative sau de imbunatatire a acestora.

In plus, asa cum deja a anuntat, UNJR a propus noi modificari, una dintre ele fiind si aceasta privind ofiterii acoperiti, in felul acesta asigurandu-se o mai buna protectie a justitiei fata de influenta sau interferentele serviciilor de informatii.

"Vechea reglementare, care impunea interdictii de partea magistratilor de a nu fi acoperiti, nu impunea insa nici o pedeapsa pentru cei din servicii care racolau sau incercau racolarea si nici nu oferea mijloace efective de control, facandu-o pur formala, lucru dovedit de faptul ca de doi ani situatia verificarii acoperitilor din justitie nu este clarificata", spune Dana Girbovan, presedinte UNJR.

"UNJR considera ca legile justitiei necesita o aducere la zi, motiv pentru care este important sa discutam deschis despre problemele si provocarile din justitie, iar prin efort comun sa gasim cele mai bune solutii legislative pentru a le rezolva", adauga Dana Girbovan.