Proiectul "Gradinite fara bullying", care isi propune sa diminueze fenomenului bullyingului, inca din faza incipienta, a fost lansat in in Sectorul 3, Bucuresti, la inceputul acestui an scolar. Potrivit organizatorilor, insultele, poreclele, imbrancirile, injuraturile si intimidarea la nivel de grup, sunt fenomene pe care copiii le intalnesc inca de la gradinita, iar acest fenomen a luat amploare de la an la an si in Romania.

Copii la joacaFoto: MorgueFile.com

Proiectul este organizat de catre Asociatia Parintilor Isteti, in parteneriat cu Itsy Bitsy FM, si finantat de Primaria Sectorului 3.

In 2016, sesizarile legate de fenomenul bullying in Romania au crescut cu 25% fata de anul precedent (conform Asociatiei Telefonul Copilului). Formele in care s-a manifestat fenomenul bullying au fost: insulte, jigniri, porecle, sarcasm (42,98%), loviri, imbranciri (38,58%) si intimidare, denigrare, insulte cu privire la statutul social (18,44%). Cei reclamati ca fiind bullies / agresori au fost, in proportie de peste 97%, tot copii.

Campania de constientizare si prevenire a bullyingului vine ca urmare la semnalele de alarma pe care le trag copiii, din ce in ce mai des, cu privire la aceste agresiuni la care sunt supusi zilnic in gradinite, scoli sau on-line, fara a simti ca primesc sustinerea de care au nevoie de la adulti, explica organizatorii campaniei.

"Este firesc ca toti copiii sa aiba emotii, dar uneori ei sunt coplesiti de furie, frustrare, tristete si nestiind sa recunoasca sau sa isi gestioneze aceste trairi au tendinta de a reactiona agresiv." explica Adriana Mitu, trainer de dezvoltare emotionala a copiilor.

La nivel international, in programele de prevenire a bullying-ului, copiii invata sa recunoasca din timp ce anume le provoaca emotii intense si sa isi controleze reactiile. Un copil care invata de mic sa isi cunoasca emotiile si sa fie empatic va fi cu siguranta mai putin predispus la a fi agresor sau victima la gradinita / scoala sau pe internet si va avea performante mai mari pe orice plan.

Proiectul "Gradinite fara bullying" invita cadrele didactice sa realizeze si sa foloseasca zilnic un EMOMETRU, instrument de cunoastere in grup a emotiilor. Aceasta practica zilnica la clasa va ajuta la dezvoltarea emotionala a copiilor, dar si la crearea unui mediu scolar mai benefic educatiei.

"E important ca cei mici sa inteleaga ca fiecare emotie este folositoare, dar ca intensitatea ei ar putea fi uneori prea greu de suportat. Atunci, ca si cand ai avea o oala pe foc, e posibil ca ea sa dea pe afara, sub forma de comportamente. Copiii pot fi indrumati sa semnaleze adultului cand <>, ca in loc sa dea in foc, cei din jur sa-i ajute cu o vorba calda, o privire incurajatoare, o atingere usoara sau o imbratisare, astfel incat sa scada intensitatea emotiei." spune psihoterapeuta Vistiana Long.

Proiectul "Gradinite fara Bullying in Sectroul 3, Bucuresti" deschide seria unor proiecte de prevenire a bullyingului in randul copiilor de toate varstele. Scopul acestor actiuni este sa aduca o schimbare de impact in constientizarea nevoilor emotionale ale copilului, care genereaza comportament de tip bullying, contribuind astfel la o mai buna sanatate emotionala a copiilor.