INTERVIU Mircea Miclea, analiza dura a starii invatamantului: Tot inainte, tovarasi, spre ceausim! Cum au distrus fortele retrograde reforma din educatie

de Nicoleta Onofrei     HotNews.ro
Duminică, 10 septembrie 2017, 9:34 Actualitate | Esenţial

Mircea Miclea
Foto: Arhiva personala
Fostul ministrul al Educatiei Mircea Miclea vorbeste, intr-un interviu acordat Hotnews, despre "intepenirea in proiect" a scolii romanesti, care isi sufoca elevii cu programe stufoase, care lasa cale libera profesorilor slabi sa ramana in sistem, prin centralizare si prin faptul ca nu exista salarizare diferentiata pe criterii de performanta.  Psihologul sustine ca introducerea unui manual unic, asa cum ne-a promis, in ultima vreme, actualul ministru al Educatiei, Liviu Pop, nu face altceva decat sa ne intoarca la perioada ceausista.


NO: Vom avea la clasa a V-a un compendiu in loc de manuale, din cauza ca licitatiile au fost blocate. Pe de alta parte, cand toate manualele vor fi tiparite, vom avea manuale pana si la sport si la dirigentie. Cum vi se pare situatia?

MM: Asistam la o rezolvare proasta, intr-o paradigma invechita, a unei probleme reale. Problema reala este urmatoarea: ce instrumente trebuie sa oferim elevilor pentru ca ei sa invete mai eficient? Manualul e un instrument, dar nu e alfa si omega. Oricine poate vedea ca elevii (si nu numai ei) prefera tot mai mult informatia pe suport digital, multimedia, fata de informatia tiparita. Manualul tiparit trebuie sa fie o alternativa, nicidecum singura, pentru invatare. Crearea unei platforme scolare de e-learning, in care sa fie prezentate toate lectiile in format multimedia, accesibila tuturor elevilor ar fi  mai potrivita pentru mintea "generatiei digitale", adica pentru elevii de astazi. Baza legala a unei astfel de solutii alternative usor de accesat, usor de actualizat, compatibila cu habitudinile noii generatii este pusa in Legea educatiei (art. 70), dar ministerul o ignora cu candoare. Iar manualele pentru sport si dirigentie sunt complet inutile. La aceste discipline trebuie sa inveti deprinderi motorii si atitudini, nu propozitii! Cred ca trebuie sa alergi efectiv 100 de metri nu sa stii sa raspunzi, ridicindu-te in picioare, care sunt caracteristicile alergarii la 100 de metri.

NO: Domnul ministru a mai anuntat, la un moment dat, ca vrea ca manualele sa fie tiparite de o singura editura. Ce ar insemna asta pentru elevi si profesori?

MM: Aceasta inseamna reintoarcerea la perioada ceausista, cand exista un manual unic pentru fiecare disciplina si o singura editura "de partid si de stat" - Editura Didactica si Pedagogica - ce le tiparea pe toate. Spune multe despre mintea celor care propun astfel de solutii. Tot inainte, tovarasi!

NO: Fostul ministru al Educatiei, Pavel Nastase, dar si actualul ministru, Liviu Pop, au anuntat ca vor sa treaca in parlament o noua Lege a Educatiei, dupa ce foarte multe puncte au fost modificate, altele nu au fost implementate. Avem nevoie de o noua Lege? Ar rezolva problemele din sistem?

MM: Legea 1 din 2011 s-a bazat pe o riguroasa analiza stiintifica si pe un consens national asupra principalelor solutii, consemnate intr-un Pact pentru educatie. A fost facuta pentru a reforma radical educatia, nu pentru a consemna legislativ  realitatea existenta. Am subestimat insa forta mediocrilor si a conservatorilor din sistem care s-au simtit amenintati si au reactionat virulent. Din oportunism sau prostie, guvernul Ponta a preluat discursul lor si a mutilat legea in 96 de locuri, facand o  contrareforma in educatie. Modificarile au fost indelung aplaudate de toti cei care promoveaza gandirea retrograda in sistem, de la sindicate la Consiliul National al Rectorilor.(se poate verifica ce spun printr-o simpla cautare pe net) Acum inteleg ca nici aceasta varianta mutilata a legii educatiei nu-i multumeste ci vor elabora una si mai conservatoare. De pilda, dl. Nastase a oprit evaluarea scolilor doctorale. Probabil ca in lege va aparea ca evaluarea calitatii nici nu mai e necesara. Dl. Pop spune ca trebuie manuale unice; probabil noua lege va scoate inafara legii orice manual alternativ. O astfel de lege, in loc sa rezolve, ar agrava si mai mult problemele din educatie. Dar, evident, ar oferi o lunga perioada de liniste tuturor profesorilor si scolilor cu prestatie mediocra. In dauna elevilor si a parintilor. 

NO: Prin DPPD ies multi profesori, dar avem nevoie de atatia, avand in vedere ca nu sunt posturi titularizabile? Vorbim despre multi, dar slabi?

MM: Stiam inca din 2009, cand faceam analizele pentru legea educatiei, ca ministerul finanteaza de 5 ori mai multe locuri, din banul public, la DPPD, decat numarul de posturi de la concursul de titularizare. La acestea se adauga, an de an,  cei care absolva DPPD la universitatile private! Aceste date si analiza sistemelor de invatamant performate au stat la baza solutiei masteratului didactic, propusa in lege. Prin masteratul didactic s-ar pregati mult mai bine un numar mai restrans de cadre didactice. Paragrafele au ramas in lege, dar nimeni nu le aplica. Toate tarile cu invatamant performant fac pregatirea initiala a personalului didactic prin masterat didactic. Doar  noi am ramas, cum spunea G. Liiceanu, "intepeniti in proiect".

NO: Legea 1 pe 2011 (articolul 254) prevedea ca posturile didactice se ocupa prin concurs organizat la nivelul unitatii de invatamant. Ulterior,  Legea Educatiei a fost modificata in sensul in care "in invatamantul preuniversitar de stat, posturile didactice/catedrele vacante si rezervate se ocupa prin concurs national organizat de inspectoratul scolar". Amintim aici cazul Tunegaru.

MM: Prin Legea 1 am vrut sa descentralizam sistemul si sa dam mai multa putere scolilor in politicile de personal. Intai, pentru ca sa reducem imixtiune politicului, apoi pentru ca daca scoala te angajeaza, ea te poate si disponibiliza, daca nu-ti faci bine treaba. Insa, au revenit in forta sindicatele si PSD-ul si au recentralizat sistemul, dand frau liber imixtiunii politicului (vezi cazul Tunegaru) si protejand incompetentii. Asa ca, acum, daca toti parintii cer directorului scolii sa disponibilizeze un profesor incompetent, el va ridica din umeri si nu va face nimic, pentru ca nu poate. Pentru ca incompetentul este angajatul sistemului national de invatamant, nu al scolii. Curatarea scolii de incompetenti a fost blocata prin lege de catre Guvernul Ponta.

NO: Periodic, mai vorbim despre scoala relaxata si fericita a finlandezilor, fostul ministru al Educatiei, Mircea Dumitru, vorbea despre faptul ca elevii romani se plictisesc la scoala. Cum e cu numarul de manuale, cu numarul de ore si cu temele? Ar trebui sa avem continuturi mai relaxate? Ce facem, pentru ca, pana la urma, pe unii ii pierdem? Un sfert din populatia cu varsta prescolara si scolara de la nivelul anului 2014-2015 nu a fost prins in sistemul national de educatie, potrivit pliantului "Populatia scolara a Romaniei 2016", publicat de Institutul National de Statistica.

MM: Legea 1/ 2011 limita numarul de ore de predare la 25 pentru gimnaziu si 30 pentru liceu. A revenit insa coalitia PSD-sindicate si a anulat aceste limitari pentru ca sa aiba toti profesorii norme (in conditiile reducerii populatiei scolare), nu conteaza cat de obositi sunt elevii, nu conteaza cit de inutile sunt anumite teme din programa!!      
Programele pentru gimnaziu, aprobate anul trecut, sunt si mai stufoase decat cele dinainte si se sporeste si mai mult numarul de ore. Un elev la arte are 37 de ore pe saptamana! Am fost citiva care am luat pozitie, am spus ca nu trebuie aprobate astfel de programe, dar n-am fost luati in seama. Abandonul scolar e cel mai ridicat din Europa si se datoreaza, in primul rind modului de organizare a ciclurilor de studii si a evaluarii nationale. Am avansat in Legea 1/2011 o alta structura a sistemului de invatamant si  de evaluare dupa clasa a IX-a,  o solutia care functiona si in Finlanda si in alte sisteme de succes. Au anulat si acel paragraf de lege. Deci, solutiile au existat, dar au fost anulate, calcindu-se in picioare orice argument. Te apuca disperarea cand vezi asa ceva. Imi vine in minte un pasaj dintr-un  psalm al lui David: "Caci atunci cand se ridica sus oameni de nimic, nelegiuitii misuna pretutindeni."

NO: Costul standard pe elev. "Atata timp cat determinarea costului standard se face prin hotarare de guvern, la propunerea Ministerului Educatiei, in functie de cuantumul cheltuielilor de personal stabilit de Ministerul Finantelor Publice pentru salariatii din invatamant si aprobat de Parlamentul Romaniei, prin Legea bugetului de stat, existenta acestui cost standard se mai justifica?" - e una dintre intrebarile aduse de unul dintre sindicatele din invatamant.

MM: Se justifica. Ai un indicator simplu si transparent ca sa vezi cat e dispus sa cheltuiasca statul cu un elev. Si il compari cu cat cheltuieste statul cu un puscarias, cu un politician, ca sa stii ce fel de stat ai. Se justifica si pentru ca statul are datoria sa finanteze elevul, nu profesorul. Scoala este o institutie creata pentru a instrui elevii, nu pentru a da de lucru profesorilor. Costul standard pe elev este un instrument reformist, daca stii cum sa il folosesti. O spun nu numai eu, ci si Banca Mondiala. E evident ca deranjeaza sindicatele.

NO: Sindicatele ameninta din nou cu proteste, din cauza ca, din calculele citate de FSLI, daca nivelul brut al salariilor creste cu 50%, angajati din invatamant vor primi in realitate o majorare de maximum 25%, din cauza trecerii contributiilor de la angajator la angajat. Cum vedeti toata  povestea asta cu Legea salarizarii, in contextul invatamentului, si cum vedeti protestele anuale ale sindicalistilor, care mereu cer bani de salarii, dar nu fac proteste pentru scoli dotate, scoli sigure (in Bucuresti, doar 22 din 420 de unitati au autorizatie pentru securitate la incendiu), cursuri de calificare continua?

MM: Principala functie a sindicatelor este de a proteja membrii de sindicat, nu de  a reforma sistemul. Oricine cauta pe internet luarile lor de pozitie va fi socat de conservatorismul lor real, chiar daca uneori il imbraca intr-o retorica reformista. PSD-ul are o sansa istorica de a face un mare bine acestei tari daca, odata cu cresterile salariale, introduce si criterii de performanta, deci salarizarea diferentiata a profesorilor in functie de performanta. Cred ca unii profesori merita nu o crestere de 5-%, ci de 200%. Dupa cum cred ca unii nu merita nici macar salariul pe care il iau acum. Calitatea prestatiei didactice ar creste enorm printr-o salarizare diferentiata pe criterii de  performanta. PSD-ul are puterea politica si destui oameni inteligenti ca sa poata face acest lucru. Din pacate, cred ca va rata aceasta sansa, din cauza antireformistilor din partid.

NO: Zilele trecute in comunitatea mica a localitatii Targu Mures au iesit aproximativ 2.000 de persoane sa protesteze fata de situatia neclara a Liceului Teologic Romano-Catolic. Scandalul pare sa ia cote monstruoase, Ungaria si-a suspendat sprijinul acordat Romaniei pentru aderarea la OCDE, dupa ce a fost suspendata infiintarea liceului. Avem elevii si copiii, avem scandalul politic, avem un ministru al Educatiei care poate sau nu poate face ceva? 

MM: Sa lamurim trei lucruri: 1) infiintarea liceului s-a facut printr-o procedura ilegala. Nu poti sa scoti niste clase dintr-o unitate de invatamant acreditata, sa le dai o noua  personalitate juridica numindu-le liceu si sa spui ca acreditarea institutiei din care s-au desprins se transfera si asupra noii institutii. Este aberant nu numai in raport cu legislatia romaneasca, ci si in raport cu orice legislatie referitoare la calitatea educatiei, din orice tara; 2) scolarizarea copiilor nu este periclitata. Ei pot fi scolarizati in vechea unitate de invatamant din care s¬au desprins sau in orice alta unitate de invatamant in care sunt alocate clasele in care sunt inscrisi elevii. Scolarizarea n-are legatura cu unitatea de invatamant unde are loc procesul instructiv-educativ; 3) reactia guvernului maghiar e ipocrita. Adica, guvernul maghiar care condamna CEU sustinind ca el e singurul in masura sa legifereze  educatia in Ungaria, fara intruziuni straine, face o intruziune straina brutala, intervenind in Romania, pentru a sustine o ilegalitate. Asta e ipocrizie!
Ministerul Educatiei si autoritatile locale pot analiza oportunitatea infiintarii sau neinfiintarii unui liceu teologic romano-catolic. Sunt pasi clari, specificati in legislatie, care trebuie urmati. Nu infiintezi un liceu "pe sub masa" si apoi mizezi ca, prin presiunea strazii,si a nu stiu carui guvern,  reusesti sa il legalizezi.

NO: Potrivit art. 7 al noii legi a Educatiei adoptate de Parlamentul de la Kiev, sistemul de educatie din Ucraina se desfasoara doar in limba de stat. Cum comentati?

MM: Ucraina este un stat foarte nationalist; nu e prima data cand se poarta discretionar cu romanii si cu Romania. Sa ne amintim de Canalul Bistroe, Insula Serpilor, etc, etc. Cred ca guvernul roman  ar fi trebuit sa incerce o negociere, in limitele legislatiei si ale diplomatiei. Situatia este diferita de ceea ce se intampla la Targu-Mures. Acolo, guvernul maghiar sustine o ilegalitate, ca sa devina legala. In Ucraina, guvernul Romaniei ar putea opri o nedreptate.

NO: Care este cea mai stringenta problema a scolii romanesti de azi care v-a furat chiar,poate, ore de somn noaptea, care va macina? Ati gasit solutii?

MM: Nu conteaza cate nopti nu dormi daca vezi ca munca ta e luata in sema. Insomniile cele mai rele incep atunci cand vezi ca solutiile la care ai lucrat, sunt anulate din pix, fara nici un temei. In ultimii ani am lucrat mult, cu colaboratorii mei sa cream o aplicatie online de consiliere in cariera. Din punct de vedere tehnico-stiintific avem cea mai avansata solutie , pe plan international. Ce ma chinuie acum? Oare ce trebuie facut ca profesorii buni sa preia conducerea sistemului de invatamint? N-am o solutie, am insa citeva idei unde anume ar trebui cautata solutia.

NO: Unde?

MM: Chiar cred ca ei, acesti profesori, nu ministrii, vor putea schimba sistemul.


Citeste mai multe despre   






















Jurnal din Israel

FOTOGALERIE Israel pe repede inainte: kit de informatii pentru o calatorie reusita

De la nord la sud, Israelul are putin peste 400 de kilometri, iar de la est la vest, putin peste 100. E printre putinele tari ale lumii in care, in aceeasi zi, poti face si baie in mare si ski la munte. E taramul miracolelor si al sperantelor, tara sfanta a pelerinilor, teritoriu complet liber si dezinhibat pentru hedonistii de pretutindeni. Ca vrei sa te regasesti spiritual sau ca vrei sa gasesti energia unor petreceri fantastice, mergi in Israel. O sa capeti ce cauti si, uneori, chiar mai mult decat atat.

11946 vizualizari

  • -23 (49 voturi)    
    Tot apar fosti ministri ai invatamantului romanesc (Duminică, 10 septembrie 2017, 9:45)

    xrogo [utilizator]

    care au facut reforme nereusite si acum, de pe margine comenteaza ca la fotbal, cum stiu ei ca nu se face bine si stiu ei cum ar trebui facut dar cand au avut ocazia nu au facut ceva remarcabil!
    • +21 (33 voturi)    
      Când nu cunoști cu cine vorbești (Duminică, 10 septembrie 2017, 11:05)

      raresh [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      mai bine taci...
      • -15 (25 voturi)    
        Învățământul lui Nicolae Ceaușescu a fost cel bun. (Duminică, 10 septembrie 2017, 14:26)

        simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui raresh

        Citat:
        "Tot inainte, tovarasi, spre ceausim! Cum au distrus fortele retrograde reforma din educatie"

        Autorul articolului nu știe pe ce lume trăiește dacă pune asemenea titlu unui articol despre învățământ.
        • +4 (10 voturi)    
          Spume (Duminică, 10 septembrie 2017, 21:36)

          tudor74 [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

          Cand va aud pe astia habarnisti sau copii de fosti securitsti / nomenclaturisti ca pe vremea lui Ceausescu era mai bine imi vine sa va iau la palme !

          Ce era mai bine?
          - saptamanile de munca la camp din perioada liceului ?
          - programa si manualele care contineau informatia la zi in anul 1950 ?
          - ca in liceele cu profil uman aveam ore de atelir unde ne invatau sa dam la pila ?
          - ca profesorii politruci ne dadeau afara din clasa pt ca aveam parul mai lung de 3 cm ?
          - ca ne scoteau de la ore si ne puneau sa stam cu flori in mana cand treceau analfabetul ala cu coloana de masini pe langa liceu sau scoala?
          - ca in vacanta de vara ne puneau sa adunam castane si alte rahaturi inutile (antrenament pt gulag si centrele de reeducare politice probabil)
          - ca dupa ce terminai facultatea te repartizau in capatul celelalt al tarii ? Si nu puteai sa refuzi ca descopereai de ce te puneau sa aduni castane in scoala generala si in liceu.

          Cu tot nerespectul pt dvs, hai sictir !
          • +2 (4 voturi)    
            Multi ajungeau la dat cu pila după liceu uman (Luni, 11 septembrie 2017, 1:12)

            simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

            Liceele cu profil uman aveau elevi mai slabi. Te învăța sa dai cu pila deoarece foarte multi ajungeau tehnicieni (unii chiar muncitori) și era nevoie sa știi meserie.

            Cei mai buni elevi intrau la secțiile de matematica-fizica.

            In alta ordine de idei, înainte de 1989, terminai facultatea și te repartiza undeva chiar dacă absolveai cu media 5. Acum indiferent cât ai fi de silitor sau inteligent probabilitatea sa-ți găsești de lucru, chiar și la marginea tarii, tinde la zero.
            • +1 (1 vot)    
              Terminau toti liceul (Luni, 11 septembrie 2017, 3:41)

              Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

              si habar nu aveau ce sa faca cu o integrala tripla. Habar nu aveau sa scrie cam jumate.
              Ar fi loc si acum, daca nu ar fi atatia magraoni pe pozitii nemeritate, date prin pile si shpagi.
              • +1 (1 vot)    
                Mdeah... (Luni, 11 septembrie 2017, 10:22)

                Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Wanheda

                1. Nimeni nu stia sa faca o integrala tripla cand termina liceul, pentru simplul motiv ca asa ceva n-a fost niciodata in programa de matematica de liceu.
                2. Ca jumatate din absolventii de liceu nu stiau sa scrie este o minciuna ridicola, stupida (ca poate jumatate faceau greseli, nu scriau 100% corect, asta e altceva. Insa nu sunt convins ca vrei sa analizam impreuna textele scrise de tine, ca sa vedem din care jumatate faci parte).

                In rest ai dreptate.
          • 0 (0 voturi)    
            Ne e rusine ... (Luni, 11 septembrie 2017, 10:42)

            Sorin-Cj [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

            Nu putem recunoaste ca a fost o prostie pe vremea lui Ceasca ca asata ne pune sub semnul intrebarii licentele!
            Oameni buni si capabili s-au nascut si performat sum orice sistem, ne laudam cu rezultatele la BAC unde 50% sunt sustinuti de parinti prin ore particulare.
            La scoala fiului meu "profa de Mate" zice: "Daca nu intelegeti sa va explice profesorii vostii particulari ..."
            Spuneti ve merge bine si normal in tara asat ... in afara de INTERNET.
    • +18 (24 voturi)    
      Tupeu de pesedac care cotcodaceste in gol ! (Duminică, 10 septembrie 2017, 11:55)

      Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      Ia zii, noroc cu reformele Androneascai si ale lui Popica care au facut si fac "lucruri remarcabile" ! :)

      PS. Cu astfel de postaceli iti reconfirmi renumele, xgroho ! ;)
      • 0 (14 voturi)    
        Profesorul bun este lucru rar, ca un actor bun. (Duminică, 10 septembrie 2017, 14:51)

        simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui Susufler0

        Pregătirea unui profesor și notele sale mari (pe merit) obținute la diverse examene nu au decât o legătură nesemnificativa cu ceea ce numim Profesor Bun. Este nevoie de un talent inascut ca și la actorie. Nu îl ai, și majoritatea nu îl poseda, poți sa te străduiești oricât ca tot un profesor oarecare ramii.
        • +2 (12 voturi)    
          Ce m-ai nimerit ! (Duminică, 10 septembrie 2017, 15:19)

          Susufler0 [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

          Ma infioara atata perspicacitate din partea ta.

          PS. Vorba aia : "Simplu", "simplu", dar perspicac !
  • +13 (17 voturi)    
    Ca veni vorba de educatie... (Duminică, 10 septembrie 2017, 9:57)

    ccc745 [utilizator]

    100 de metri se scrie cu un singur i... nu cu doi
    • +4 (6 voturi)    
      patru (Duminică, 10 septembrie 2017, 17:14)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui ccc745

      sustinatori de-ai abramburicii nu au fost de acord cu tine.
      altfel nu vad de ce tr-ar fi notat cu minus.
      @xrogo, @simplex1, si voi sunteti printre ei?
      • 0 (0 voturi)    
        Doar doi ;-) (Luni, 11 septembrie 2017, 10:10)

        Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui nahir

        Vedeti, nici macar aritmetica elementara nu-i atat de simpla cum crede lumea :-)
    • 0 (0 voturi)    
      Da e important sa scriem prostiile corect! (Luni, 11 septembrie 2017, 10:48)

      Sorin-Cj [utilizator] i-a raspuns lui ccc745

      Nu inteleg de unde e idea ca daca scri sau spui ceva gresit esti prost, daca nu intelegi despre ce e vorba atunci te legi de forma.
      Mie nici fontul folosit nu mi se pare corect ....
      Daca te injura careva nu il analizezi gramatical ci rectionezi .... uitate la gramatica din 1910 si spune-mi ce stiinta e asta care se schimba radical in 3 generatii?!
  • +3 (11 voturi)    
    Există platforme online dar nu se pot dezvolta făr (Duminică, 10 septembrie 2017, 10:08)

    raresh [utilizator]

    Există platforme de învățare online dar nu se pot dezvolta fără sprijin guvernamental sau non-guvernamental. Acum toată atenția este pe manuale, ceea ce nu este chiar productiv. Oameni buni! Există alternative. Manualul așa cum îl știm noi de acum 30 de ani devine din ce în ce mai irelevant.
    Iată aici doar câteva dintre platformele online de învățare realizate de profesori inimoși, cu bani puțini, incredibil de puțini.

    http://cmp.gil.ro/
    https://mquest.ro
    https://sorinborodi.ro/
    https://sorinborodi.wordpress.com/2012/10/28/pregatirea-evaluarii-nationale-la-matematica/
    http://www.mateinfo.ro/
    http://www.mykoolio.com/
    http://math-pdr.com/
    http://www.scoalademate.ro/
    http://supermeditatii.ro/
    http://mathmoreeasy.ro
    http://www.matematica.com.ro
    • +1 (3 voturi)    
      complex (Duminică, 10 septembrie 2017, 15:04)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui raresh

      Si eu cred asta. Dar cu nuante.

      Cea mai mare observatie este cea legata de lipsa cererii pentru absolventi bine pregatiti. Am detaliat in alte comentarii aici despre ce vorbesc, Platformele online nu rezolva aceasta lipsa a cererii de competente.

      Oamenii confunda adesea cererea individuala cu cererea sociala sau cererea de piata. Simplul fapt ca o anumita societate comerciala cere niste angajati comptenti este insufficient pentru a deduce din asta existanta unei cererei de competente.

      ===

      A doua mare observatie este interesul elevului. Intr-adevar, exista o curiozitate native a oricarui copil. Dar aceasta trebuie totusi supervizata. Asta e treaba pedagogiei si a cadrelor didactice (sau a parintilor, eu accept homeschoolingul).

      Platofma online nu elimina profesorul ci ii confera acestuia un rol diferit (indurmare, coordonare). Ori, avand in vedere pregatirea precara a multora in domeniul pedagogiei clasice si inchistarea intregului system al educatiei, este greu de crezut ca avem de unde lua asemenea cadre didacticve adaptate platformelor on-line.

      ===

      Totusi, Platofmele ramn un mijloc complementar puternic si reduc foarte mult din rolul manualului, intr-adevar.

      In realitate, nici manualele pe hartie nu ar trebui sa dispara ci ar trebui sa se adapteze la rolul lor de indrumare a invatarii

      Asrtfel, manualul de istorie ar trebui sa descrie cum sa inveti la istorie, folosind diverse surse - inclusive online, cum sa-ti pui problema proceselor istorice si sa se reduca la o prezentare minimala a a liniei temporale. Ori, cine sa scrie asemenea manuale? Si, mai departe, ce profesori avem sa stie sa le foloseasca?

      ===

      In realitate, ceea ce ar trebui facut ar fi sa folosim ragazul manualelor unice (3-4 ani) pentru a reforma atat piata (spre libertate) cat si educatia (spre modernizarea sa).

      In cazul societatii socialiste a Romaniei de astazi, am mari indoieli ca se gandeste cineva pe termen lung si la piata libera....
  • -2 (8 voturi)    
    corectie (Duminică, 10 septembrie 2017, 10:48)

    srpc [utilizator]

    nici in perioada ceausista nu existau manuale unice, fiindca mereu apareau "experimentale"
  • +6 (12 voturi)    
    cateva remarci (Duminică, 10 septembrie 2017, 11:15)

    T-Ora [utilizator]

    Am citit cu interes aricolul-interviu cu Mircea Miclea, de altfel ieri la comentariile articolului-interviu cu Funeriu l-am si amintit pe Miclea ca pe un ministru care a incercat sa realizeze ceva bun in educatie, dar a renuntat, nevrand sa faca compromisuri cu politicienii, simtind, cred, ca nu are libertatea necesara de actiune.
    Totusi, cand citesti o fraza de genul:
    "In ultimii ani am lucrat mult, cu colaboratorii mei sa cream o aplicatie online de consiliere in cariera. Din punct de vedere tehnico-stiintific avem cea mai avansata solutie , pe plan international. "

    Daca spunea ca e cea mai avansata solutie pe plan national, il credeam fara ezitare. dar chestia asta " suntem cei mai tari din lume" dar nu stie nimeni.....ma lasa dubitativ.
    Cred ca domnul Miclea si colaboratorii trebuie sa iasa putin in lume, sa vada ce se intamplasi in alte parti. Nu o sa se ajunga la nici o reforma realista ( ca de cele aiuristice si fara rezultate clare nu ducem lipsa si actualul guvern abunda in acest sens) daca ne credem cei mai tari si mai extraordinari din lume, fara sa o dovedim.
    O alta remarca despre afirmatia "ca elevii (si nu numai ei) prefera tot mai mult informatia pe suport digital, multimedia, fata de informatia tiparita."
    Intre a prefera si a da rezultate pozitive e o distanta foarte mare. Nu e deloc bine ca un copil sa stea cu orele in fata unui ecran ca sa-si pregateasca temele. Nici nu e realist: o familie cu 203 copii ar trebui sa aiba tot atatea computere sau tablete. ( nu mai vorbim de saracia din Roamnia, doar copii sunt nu numai in marile orase si cu parinti care castiga bine) .
    Deci cred ca,fara a exclude aceasta parte digitala din formarea unui elev/student trebuie totusi avute in vedere avantajele si dezavantajele fiecarui mijloc de invatare.
    • +6 (14 voturi)    
      Cred că altcineva trebuie să iasă în lume (Duminică, 10 septembrie 2017, 11:56)

      raresh [utilizator] i-a raspuns lui T-Ora

      Cred că altcineva trebuie să iasă în lume și să se mai documenteze înainte să scrie comentarii.

      Uite aici despre ce e vorba doar pentru unul din colaboratorii domnului prof. Mircea Miclea

      https://ro.wikipedia.org/wiki/Retman
      • 0 (4 voturi)    
        faci confuzie (Duminică, 10 septembrie 2017, 21:40)

        T-Ora [utilizator] i-a raspuns lui raresh

        Imi pare rau dar nu ai inteles nimic din ceea ce am scris si nici din ceea ce a scrsi Miclea:el vorbea de o aplicatie online de consiliere in cariera. Din cate stiu robotelul Retman este folosit pentru copiii cu probleme ( autism de exemplu) si nici nu e ceva nou, in alte tari se foloseste metoda asta de mult timp!!!
        Deci care e ideea comentariului tau?
    • +6 (6 voturi)    
      Incurajarea initiativelor (Duminică, 10 septembrie 2017, 13:26)

      motanul_gri [utilizator] i-a raspuns lui T-Ora

      Solutiile eficiente pe termen lung in sistemul de invatamant, ca si in oricare alt domeniu, sunt acelea care incurajeaza pluralitatea si concurenta intre entitatile implicate - indiferent daca vorbim de cadre didactice, manuale sau culegeri.

      Implicarea ministerului ar trebui sa se rezume la a verifica daca aceste informatii (fie ele pe suport digital sau hartie) acopera cadrul general al programei aferente clasei respective. In rest, ar trebui sa lase libertate profesorilor de a le alege pe acelea pe care le considera cele mai potrivite.

      Din acest punct de vedere, ideea manualelor unice tiparite la o editura de stat si interzicerea culegerilor mi se par un mare pas inapoi, urmarindu-se in realitate cresterea gradului de etatizare si de subordonare fata de factorul politic.
      • +6 (6 voturi)    
        piata libera (Duminică, 10 septembrie 2017, 14:46)

        Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui motanul_gri

        De accord cu comentariul, punctual.

        Dar concurenta ar trebui sa fie permisa si intre unitatile scolare, intre modurile de organizare si finantare, intre programele la dispozitie.

        Acest lucru nu este insa decat diversificare, nicidecum concurenta.

        Concurenta apare atunci cand cineva rasplateste performanta. Acel cineva, intr-o economie de piata libera reala, este clientul. In cazul educatiei, clientul este elevul (familia acestuia in fapt).

        Prin urmare, concurenta reala va aparea numai daca elevul va plati in functie de perfomanta.

        ===

        Este doar o parte a rezolvarii. Cea de-a doua e mult mai greu de observant. E vorba despre concurenta intre absolventi.

        "Cineva" - anume piata libera - trebuie sa rasplateasca buna pregatire. Prin venituri mai mari asigurate celor bine pregatiti (citeste in scoli bune) fata de cei mai putin pregatitii (adica absolventi de scoli mai slabe).

        Piata libera a absolventilor are 2 componente:
        a) piata muncii (super-rigida in ROmania de astazi si puternic dezechilibrata privat/stat)
        b) antreprenoriatul (slab, cel putin din cauza politicii fiscal, a concurentei neloaiale a sectorului de stat si a rigiditatii pietei muncii).

        Ei bine, nereformarea economiei pentru a se ajunge la piata libera (asa descrisa) va face imposibila orice reforma reala a educatiei, pentru ca in lipsa concurentei nu exista rasplata, iar fara rasplata nu exista cerere (de competenta)
      • +5 (5 voturi)    
        precizari (Duminică, 10 septembrie 2017, 15:08)

        Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui motanul_gri

        De accord. In sfarsit cineva care intelege ca fara concurenta nu exista progress.

        Scolile trebuie diversificate, apoi clientul (adica elevul) le allege si le plateste pe cele mai bune. Asta in conditiile in care piata e libera, piata muncii e flexibilizata si antreprenoriatul e stimulat.

        Fara "firme de stat" fara "salarii mari la stat" fara "solidaritate sociala" (pomana) fara "interventia statului in econmie" , fara "ocrotirea angajatului"!

        Daca nimic din toate astea nu se face, la ce bun sa mai imbunatatesti educatia in Romania?!

        Poate doar ca sa asiguri forta de munca si antreeeprenoriat altor state care inteleg ca fara piata libera nu exista capitalism iar fara capitalism nu exista bunastare.
  • -10 (12 voturi)    
    mais non... (Duminică, 10 septembrie 2017, 11:24)

    demaGOGU [utilizator]

    ...stimabilul, alaturi de Funeriu, este unul dintre distrugatorii invatamantului romanesc preuniversitar de dupa 1989.

    dur, inegalitar, autoritar, u name it, invatamantul "ceausist"(sic) producea valoare.
  • +1 (7 voturi)    
    invatamant obligatoriu ? (Duminică, 10 septembrie 2017, 11:46)

    suckthepen!!!!! [utilizator]

    o ineptie.
    cine poate si doreste, invata! cine nu, nu! punct.

    @rares +++++++!
  • +4 (8 voturi)    
    Educatia a beneficiat de cea mai reformista lege (Duminică, 10 septembrie 2017, 12:12)

    ty [utilizator]

    dintre toate domeniile vietii noastre.

    Raportul Comisiei Prezidenţiale pentru analiza şi elaborarea politicilor din domeniile educaţiei şi cercetării
    ROMÂNIA EDUCAŢIEI, ROMÂNIA CERCETĂRII
    din 06 iulie 2007 a stat la baza legi educatiei 1/ 2011 mai cunoscuta ca legea Funeriu.

    In 5.03.2008 Pactul pentru Educatie a fost semnat de toate partidele. Ce au solicitat partidele sa fie introdus in acest pact: http://www.hotnews.ro/stiri-politic-2511827-pactul-pentru-educatie-fost-semnat-toate-partidele.htm
    Sa vedem practic ce au realizat:

    PDL a facut legea educatiei nationale 1/ 2011. Incepe implementarea legii.

    PSD a solicitat invatamant social democrat si 6% din PIB. Prin ordonantele lor fara numar au reintrodus interesul partidului in educatie iar pentru 2017 au prevazut 25,02 miliarde de lei – 3,1% din PIB

    PNL un partid comod a sustinut ce le convenea membrilor sai.

    PC - a obtinut schimbarea cuvantului ”zone” cu “arii prioritare” din pact.

    UDMR - interesat doar de invatamantul minoritar

    PRM - a semnat pactul
    • -4 (8 voturi)    
      40% analfabeti functionali: exista o explicatie (Duminică, 10 septembrie 2017, 16:16)

      newlook [utilizator] i-a raspuns lui ty

      "Educatia a beneficiat de cea mai reformista lege"...
      ...si a scos 40% analfabeti functionali ...

      Nu era mai bine sa o lase asa, fara "reforme" ?
      • +2 (4 voturi)    
        Doar atata stii? (Duminică, 10 septembrie 2017, 18:41)

        ty [utilizator] i-a raspuns lui newlook

        - 42% dintre elevii romani de 15 ani sunt analfabeti functional. Media europeana este de 20% cu o tinta de sub 15% pana in 2020.
        - Rata abandonului scolar este de 19% in conditiile in care ne-am asumat, ca tara, un nivel de 11%
        - Romania ocupa locul 121 din 138 de ţării ce priveste calitatea invatamntului. Spre exemplu, sistemul nostru de educaţie este mai slab decât cel din Gabon, Congo, Tanzania, Uganda şi Nepal, care ocupă poziţii mai bune conform raportului întocmit de Forumul Economic Mondial. Conform topului, România are un mare minus din punct de vedere al resurselor umane şi al pregătirii acestora. (octombrie 2016)

        Bomboana de pe coliva: multumim PSD-ului pentru aceste rezultate.
        S-a inceput aplicarea legi educatiei in septembrie 2011 odata cu inceperea anului scolar.
        7 mai 2012 la guvernare vine ponta. Din 31 mai 2012 PSD - ponta incepe macelarire a legi educatiei cu prima ordonanta OUG 21/2012 privind modificarea si completarea Legii educatiei nationale nr. 1/2011. Nu a trecut nici o luna de guvernare. Solicitarile catre avocatul poprului (interimarul Dorneanu sau Ciobea?) de verificare la CCR a constitutionalitatii ordonantei au ramas fara rezultat.

        Ce zici newlook poate fi reformat un sistem neperformant si corupt in 9 luni de zile?
        • -4 (4 voturi)    
          Ai facut varza...dar e normal (Duminică, 10 septembrie 2017, 23:02)

          newlook [utilizator] i-a raspuns lui ty

          Ai facut varza...dar e normal. Altfel n-ai fi fost analfabet functional.

          In salata asta de mai sus, precum orice analfabet functional, ai citat fapte/statistici probabil corecte SI AI TRAS CU VIOICIUNE CONCLUZII IMBECILE:

          - ca numai PSD-ul e vinovat de invatamantul care scoate - pe toate treptele - 40% de analfabeti functionali - .....cand e evident o munca de e echipa...Ieri si alaltaieri HN a prezentat alte doua nulitati (non PSD) care au "facut reforme", da' matale o tii ca gasca la pascut: "PSD-ul, PSD-ul".

          - la intrebarea "de ce?" in loc sa raspunzi normal ca prea multe "reforme" (de fapt experimente imbecile pe copiii romani) au distrus un invatamant relativ bun pe care il avea Romania....matale, inca o data, caracteristic analfabetului functional, vezi faptele si raspunzi... "ah, nu, a 75-a reforma, a mea, e cea care trebuie" !
          • +1 (3 voturi)    
            Asta e, esti nebun (Luni, 11 septembrie 2017, 4:01)

            Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui newlook

            Incoerent si delusional, un nauc cu niuluk, SOS (same old sh!t).
  • +6 (8 voturi)    
    scoli sigure? dotate? (Duminică, 10 septembrie 2017, 12:20)

    king david hotel [utilizator]

    Nu e asta treaba ministerului? A conducerii? Sau tot angajatii ar trebui sa vina cu caramizi de acasa?
  • -3 (9 voturi)    
    ... (Duminică, 10 septembrie 2017, 14:12)

    vitan.sandu [utilizator]

    Toate bune si la locul lor in interviul dlui Miclea. O intrebare totusi trebuie sa pun: dansul nu s-a format cumva in "ceausism"?
    • 0 (0 voturi)    
      ... (Luni, 11 septembrie 2017, 15:29)

      provest [utilizator] i-a raspuns lui vitan.sandu

      Din ceausism si pana azi s-a inventat sau macar s-au introdus pe scara larga, centrala de apartament si internetul.
      S-o fi format el in ceausism, dar asta nu inseamna ca este un apologet decerebrat al regimului.
      Al intrebarea ta stupida pot raspunde cu mandrie doar Abramburica si sluga ei Pop.
      Pana la un punct, ei scop ca si ceusistii: cat mai multi sa absolve liceul, prin orice mijoace. Dupa aia, scopul abramburicai trece in zona capitalista: toti absolventii de liceu sa mearga la facultatile private infiintate de prietenii PSD.
      Esti mandru?
  • +3 (5 voturi)    
    "standarde de performanta" (Duminică, 10 septembrie 2017, 14:20)

    Paul_ [utilizator]

    Standardele de performanta nationale ar crea o birocratie imensa. Plus ca, daca se ele ar depinde salariul profesorilor, tendinta de a le frauda va fi foarte mare.

    Daca tot se vorbeste de descentralizare (banul urmeaza elevul, directorul scolii este ales de profesorii scolii, curriculum la decizia scolii etc.), atunci de ce nu se decide ca salariile pot varia cu +/-30% sa spunem.

    Decizia de a acorda salarii mai mari sau mai mici poate fi a consiliului de administratie al scolii, din care fac parte profesorii votati de profesorii din scoala si parinti (prevederea face sau facea parte din legea invatamantului din 2011).
    • +1 (1 vot)    
      se poate, dar altfel (Duminică, 10 septembrie 2017, 17:46)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Paul_

      Problema acestei modalitati de rasplatire este ca e tot administraiva. Adica, sa ne punem intrebarea cum anume se ia decizia de diferentiere salariala?

      Singurul fel posibil obiectiv este in functie de incasarile scolii, altfel spus de cererea pentru absolventii sai. In present asa ceva este imposibil - legal si faptic.

      Altflel, totul ramane la discretia directorului.

      Ca sa nu mai pun reactia negative a sindicatelor la ceea ce tu ai propus. Renzi in Italia de-asta a pierdut si scolile nu s-au putut reforma.

      Solutia este liberalizarea educatiei, in mod real. Ar trebui premise scoli cu programe libere (ca in UK), scoli charter (ca in SUA), ar trebui ca politica de personal a scolilor private si charter sa fie libera.

      Si, mai presus de taoate ar trebui sa avem o economie de piata libera. Care e admirabila, dar liseste deocamdata.

      Numai ea ar putea rasplati absolventii care au depus effort si in consecinta, scolile pe care le-au frecventat. Piata trebuie sa decida, nicidecum vreun morman de chestionare, de "factori de evaluare", "articole publicate" si alte nazbatii de acest sens, ce nu au de-a face cu nici un fel de perfomanta....
    • +1 (1 vot)    
      uitasem (Duminică, 10 septembrie 2017, 17:49)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui Paul_

      Uitasem -prevederea aia e total inoperabila. Ea presupunea ca parintii pot evalua procesul educativ. Ceea ce e imposibil, pentru ca nu au pregatirea necesara si nici nu au informatii...

      Ce merge din birou, nu merge si in realitate.

      Iar daca eviti sa iei in seama legatura scolii cu societatea (care e numai prin piata libera, altfel nu!), nu ajungi decat la prevederi ce vor spori numarul de foi de hartie, dar nicidecum performanta cadrelor didactice sau a elevilor.
      • +2 (2 voturi)    
        :) (Duminică, 10 septembrie 2017, 20:38)

        Paul_ [utilizator] i-a raspuns lui Dedalus

        Dar trebuie sa fi terminat UMF-ul ca sa poti alege un medic competent?

        Argumentul unui parinte: un copil care invata si merge la scoala fara frica insemna ca este la scoala care trebuie.

        Apoi ministerul nu are decat sa puna online niste teste grila in urma carora pot vedea daca copiii lor invata.
  • +2 (6 voturi)    
    calitatea profesorilor (Duminică, 10 septembrie 2017, 14:25)

    Paul_ [utilizator]

    Se vorbeste despre calitatea profesorilor. Dar se uita ca dintr-un elev mediocru nu prea poti obtine un profesor bun.

    Acum depinde de specialitate, dar cel putin pentru matematica si fizica, facultatile respective sunt in momentul acesta a 3-a sau a 4-a obtiune dupa AC, Informatica, Electronica sau Medicina.
  • 0 (4 voturi)    
    lipseste cererea (Duminică, 10 septembrie 2017, 14:54)

    Dedalus [utilizator]

    "Ideea" pe care o cauta Miclea pentru reforma educatiei pur si simplu nu exista si nici nu poate exista.

    Nu este posibil sa reformezi educatia fara a avea o piata libera reala, nedistorsionata.

    Oricat ai suci si invarti modul de organizarea al educatiei nationale, nu vei putea trece de 2 obstacole:
    a) Lipsa cererii de competente (am explicat intr-un comentariu mai sus in ce consta acest lucru)
    b) Conservatorismul sindicatelor.

    De fapt, o piata cu adevarat libera ar reduce mult din puterea sindicatelor ca obstacol in calea reformei educatiei nationale. Pentru ca 200,000 de sindicalisti (e exagerat, dar sa spunem) nu se vor putea opune voturilor a 2 milioane de parinti si 1 million de tineri care au cam vazut despre ce e vorba.

    ====

    Dupa mine, a cauta reforma educatiei in contextul actual este pierdere de vreme. Pur si simplu nu se poate.

    Educatia este o parte a societatii. Iar societatea de acum cere diplome, nu competente.

    Cere diplome pentru ca nefiind piata libera, nu are cine sa recunoasca si sa rasplateasca competenta.

    ===

    Totul se leaga de lipsa pietei libere. Daca nu are cine rasplati competenta absolventilor, evident ca nu exista nici cerere pentru competenta profesorilor lor. Asa ca nu exista nici nevoia pregatirii profesorilor. Si nici nevoia de manual bune.

    Elevii nu au nici ei de ce sa ceara in realitate o mai buna pregatire, pentru ca nu au la ce o folosi in Romania de astazi. O cer doar daca pleaca, iar daca pleaca nu-i mai usor sa se pregateasca direct in strainatate?

    ===
    Atat, deocamdata, cu multa parere de rau.
  • +1 (5 voturi)    
    Citind... (Duminică, 10 septembrie 2017, 16:52)

    Nonidem [utilizator]

    Citind solutiile propuse - unele aplicate in Lege- din interviurile celor doua somitati-domnii Funeriu si Miclea-si raportandu-ma la anularea/modificarea Legii Invatamantului de niste impostori,submediocri si de o ticalosie proportionala cu modificarile efectuate- realizez dezastrul invatamantului romanesc. PSD si aliatilor lor au transformat tineretul acestei Tari intr-o masa amorfa,semianalfabeta,neinstruita sa gandeasca singura.Aceasta banda care considera Tara ca pe o proprietate,a reusit sa mentina Invatamantul in halul pe care-l stim si mai mult decat atat, sa suprime orice speranta intr-un viitor compatibil cu cerintele Secolului XXI.Nicio problema,votantii lor vor ramane ceea ce sunt si vor perpetua pe acesti borfasi la butoane,asigurandu-le linistea si feudele.Pentru ei,restul nu conteaza!Sa se revizuiasca, dar sa nu se schimbe nimic!
  • +4 (8 voturi)    
    pe vremea lui Ceausescu (Duminică, 10 septembrie 2017, 16:53)

    Ar3s [utilizator]

    invatamantul era foarte bun. Acoperea toate etapele educatiei. De la gradinita la universitate, mentionand numeroasele scoli profesionale. Metodica era foarte bine intocmita. Numeric, participarea elevilor era excelenta. Acoperire teritoriala foarte buna. Existau unitati de invatamant militare, sociale si economice.
    Invatamantul lui Ceausescu avea totusi un mare minus: politizarea. Am inteles foarte bine motivul politizarii educatiei acelor timpuri, insa ideologiile politice,conduc la mari confuzii. Din materii, erau omise capitole intregi sau prezentate sub forme ridicole.
    Religia, prin dogma si traditie, era evitata din educatie. Nu pot spune ca acest lucru a fost bine sau rau. Am o parere nuantata privitor la aceasta materie sociala.
    Pe scurt, pe vremea lui Ceausescu, invatamantul era foarte bine organizat. Nu are rost sa ne certam ca prostii pe acest subiect, obiectivul principal al educatiei ceausiste devenind clar oricui.
    Spre deosebire de invatamantul ceusist, cel din ziua de azi este mai slab. Acest ministru nu stie ce spune. Oricum, personalul calificat, aceasta resursa, potrivit diferentelor, este inghitita imediat de catre Corporatie. Pentru administrarea statelor raman cei ce viseaza sa impoziteze bacsisul.
    • 0 (0 voturi)    
      As nuanta (Luni, 11 septembrie 2017, 10:35)

      Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Ar3s

      Nu era foarte bun; era doar mai bun decat ce-a urmat si ce-avem azi, dar nu era la fel de bun ca mai inainte de el.
      Am avut rude si prieteni educati in acelasi oras, la acelasi liceu pe care l-am urmat si eu - absolventii educati pana prin 1950-1960, cand "reforma comunista" a prins puteri si au aparut noile generatii de profesori, acei absolventi erau superiori celor educati dupa 1960, care la randul lor erau clar superiori generatiei mele.
      Am ajuns unde suntem ca urmare a unui proces de degradare a calitatii invatamantului pe parcursul a peste jumatate de secol.
      In plus, invatamantul ceausist era mai bun dintr-o anumita perspectiva; era, sa spunem, mai adecvat tipului de societate pe care o voiau atunci... pe cand, intr-adevar, astazi pare ca avem un invatamant inadecvat pur si simplu, ratacit, fara busola...
  • +1 (5 voturi)    
    mircea miclea (Duminică, 10 septembrie 2017, 16:54)

    antireforma [utilizator]

    MIRCEA MICLEA NU INTELEGE CUM FUNCTIONEAZA SISTEMUL DE INVATAMANT ROMANESC. STITI CUM AR FUNCTIONA DESCENTRALIZAREA IN INVATAMANT? SIMPLU! S-AR ANGAJA DOAR PILELE DIRECTORULUI CU SPAGI SI NEPOTISME!!! SPUNE CA SE VA INCHIDE SCOALA DACA NU ARE PERFORMANTA!!!! FALS! IN EDIUL RURAL, ORICE COMUNA, CHIAR DACA ARE O MIE DE LOCUITORI, ARE SCOALA EI, NU O POTI INCHIDE, CHIAR DACA 2 ELEVI. SI ATUNCI?! EL VEDE CE ESTE IN OCCIDENT, DAR E ALTA MENTALITATE, NU CA LA NOI. ASTA E DRAMA LOR, CA NU PRICEP DIFERENTA ENORMA DE MENTALITATE DINTRE OCCIDENT SI ROMANIA ORIENTALA, FANARTIOTA ETC.
    • +1 (3 voturi)    
      ...... (Duminică, 10 septembrie 2017, 18:45)

      Paul_ [utilizator] i-a raspuns lui antireforma

      ... dar, directorul este ales de profesorii din scoala respectiva, iar banul urmeaza elevul (conform legii invatamantului). Profesorii din scoala respectiva vor ajunge sa isi piarda locurile de munca, daca vor accepta pilele directorului.

      Daca nu sunt elevi scolile se vor inchide. Ca exemplu, multi copii de la scolile din jurul Iasului, aleg scolile in Iasi.

      Problema este ca trebuie ca ai toate articolele din LEN functionale: banul urmeaza alevul, directorul si CA se aleg de catre profesori si parinti, concursurile pentru ocuparea posturilor, se organizeaza la nivelul scolii.
  • +2 (2 voturi)    
    daca vrem cum vrea Maduro... (Duminică, 10 septembrie 2017, 17:52)

    Dedalus [utilizator]

    Sa mai precizez un lucru: daca ne dorim o tara socialista, cam cum e Venezuela, merfe si cu reforme administrative ale educatiei.

    De fapt, foarte multi cei care insista asupra reformei administrative nu au reusit sa se rupa de paradigma centrala a societatii comuniste, anume controlul prin planificare la nivelul societatii.

    Multi au aceasta impresie ca daca am avea legi care sa conduca la obligatii mai stricte asupra calitatii educatiei, aceasta ar creste. Eronat! Asemenea mecansime birocratice voir creste doar birocratia, nu si calitatea.

    Ca dovada ca numarul de hartii plimbate prin educatie a tot crescut, numarul de formulare si notificari a totr crescut, dar nimic nu s-a aschimbat altfel.
  • +2 (4 voturi)    
    Invatamantul s-a degradat treptat (Duminică, 10 septembrie 2017, 19:02)

    Wanheda [utilizator]

    Din cauza standardelor care au scazut mereu, a fabricilor de diplome si a nepasarii crlor capabili de a face ceva. S-au suzit foar vocile analfabetilor gen niuluk sau xgrohu.
  • +3 (3 voturi)    
    ceausisme (Duminică, 10 septembrie 2017, 19:26)

    Iorgovan [utilizator]

    Romanii vor pentru copiii lor profesori foarte bine pregatiti si manuale perfecte. Si toate astea GRATUIT. Pai unde va credeti, oameni buni, pe feisbuc? Sunteti capitalisti sau nu sunteti?!
  • +1 (1 vot)    
    Constatare (Duminică, 10 septembrie 2017, 21:58)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Andronescu + mafia ei de slugoi = CRIMINALI
  • 0 (0 voturi)    
    foarte interesant interviul (Luni, 11 septembrie 2017, 16:01)

    ..13 [utilizator]

    si in special finalul care insa ne lsa un pic in ceata - personal am si io oare idei dar nu stiu daca sunt aliniate la cele pe care le-a gandit Mircea Miclea.

    cei din inetrior pot face si dezface multe - numai sa aiba puterea de a rezista si de a persevera.
  • 0 (0 voturi)    
    Incetati cu: "suntem cei mai tari din lume" (Marţi, 12 septembrie 2017, 8:52)

    Emil Aluas [utilizator]

    Stimate D-le Profesor/Ministru: V-am mai raspuns intr-o alta publicatie, acolo fiind vorba despre Liceul Romano-Catolic din Tg-Mures. Nu mai spuneti NICIODATA ca "suntem cei mai..." din lume. Pentru ca NU suntem. Chiar si cariera D-vostra este incompleta. Sunteti eminamente produs PCR, si daca vreti si daca nu vreti. Voi face cateva observatii, eu care am trecut prin "focul" academic american. Nu am idee daca ati dat concurs pentru post la Cluj (pot sa aflu extrem de repede), si/sau ati trecut printr-o perioada de proba de 5, 6 ani, apoi sa vina titularizarea. Mi s-a spus de cativa clujeni ca aveti o gandire mai... aparte, Posibil. Sunt format la Cluj. NU SUNT VINITURA. Megalomania rrrromaneasca insa ma enerveaza la culme. Si exact cum TOATA lumea cu scaun la cap stie, NIMENI in lume NU STIE NIMIC DESPRE Romanica. Prof. Emil Aluas, Activist Politic, Presedinte-Fondator, Fundatia PRO WEST, Cluj-Budapesta. Blog: emilaluas.blogspot.com


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri