Universitatea din Bucuresti se declara ingrijorata de decizia Ministerului Educatiei Nationale de a renunta la manualele alternative pentru elevii din invatamantul preuniversitar si de a reintroduce manualul unic si atrage atentia asupra "impactului negativ major pe care manualul unic il va avea asupra dezvoltarii si educarii tinerilor romani".

Universitatea BucurestiFoto: Agerpres

"Avand in vedere stilurile cognitive diferite si ritmurile de invatare diverse ale elevilor, oferirea de manuale alternative este esentiala", se arata intr-un comunicat postat pe site-ul Universitatii.

Potrivit sursei citate, "existenta manualelor alternative asigura elevilor accesul la o varietate de instrumente de invatare, lucru care permite profesorilor posibilitatea de a alege acele resurse de invatare care raspund cel mai bine particularitatilor si nevoilor elevilor lor".

"Atragem atentia ca revenirea la manualul unic va avea ca efect major promovarea unui sistem de educatie care va uniformiza, in loc sa accentueze si sa sustina stimularea creativitatii si a individualitatii elevului", arata Universitatea din Bucuresti.

Ce masuri propune Universitatea din Bucuresti pentru imbunatatirea calitatii manualelor scolare:

  • revizuirea instrumentelor utilizate pentru evaluarea calitatii proiectelor de manuale scolare alternative si adaptarea acestora la specificul nivelului de scolarizare, chiar la specificul disciplinelor de studiu (de exemplu, evaluarea manualelor scolare pentru gimnaziu, cu aceleasi instrumente cu care au fost evaluate manualele scolare pentru invatamantul primar, pune sub semnul intrebarii rezultatele evaluarii);
  • revizuirea intregii metodologii de evaluare a calitatii proiectelor de manuale scolare alternative, cu accent pe adecvarea intregului proces de evaluare la specificul a ceea ce se evalueaza;
  • profesionalizarea evaluatorilor de manuale scolare;
  • prevederea unor instrumente de metaevaluare, cu ajutorul carora sa fie evaluate procesul de evaluare a manualelor scolare, instrumentele folosite in cadrul acestuia, rapoartele de evaluare realizate de catre evaluatori;
  • formarea autorilor de manuale scolare.