Adunarea Generala a Directiei Nationale Anticoruptie a decis sa se intruneasca pe 31 august, "avand in vedere situatia de incertitudine creata dupa prezentarea, de catre ministrul Justitiei, la o conferinta de presa, a unor modificari pe care intentioneaza sa le aduca legilor justitiei", pentru ca procurorii sa isi poata exprima opiniile referitoare la modificarile propuse si la felul in care le va fi influentata activitatea pe care o desfasoara in cadrul DNA, informeaza Directia intr-un comunicat. DNA sustine ca trecerea Inspectiei Judiciare in subordinea ministrului Justitiei, "este o modificare de natura sa afecteze grav independenta procurorilor in exercitarea activitatii lor, in raport de factorul politic."

Laura Codruta KovesiFoto: Privesc.eu

De asemenea, DNA critica extinderea motivelor pentru care procurorul ierarhic superior poate sa infirme solutiile adoptate de procurorul de caz, spunand ca ar putea sa creeze conditii pentru restrangerea independentei procurorului care desfasoara ancheta penala.

O alta critica adusa de DNA vizeaza crearea unei directii specializate pentru cercetarea magistratilor, afirmand ca o asemenea modificare ar restrange aria de competenta a DNA, in sensul ca procurorii DNA nu vor mai putea investiga fapte de coruptie savarsite de magistrati.

DNA subliniaza ca nu a fost consultata in vreun fel asupra acestui proiect de lege si ca nu a luat cunostinta de cele trei proiecte in forma scrisa pana in prezent.

Redam integral comunicatul DNA:

Avand in vedere situatia de incertitudine creata dupa prezentarea, de catre ministrul Justitiei, la o conferinta de presa, a unor modificari pe care intentioneaza sa le aduca legilor justitiei (Statutul magistratului, Legea pentru organizarea judiciara,Legea privind CSM), conducerea Directiei Nationale Anticoruptie (DNA) a decis convocarea Adunarii Generale pentru data de 31 august 2017, astfel incat procurorii sa isi poata exprima opiniile referitoare la modificarile propuse si la felul in care le va fi influentata activitatea pe care o desfasoara in cadrul DNA.

De asemenea, conducerea Directiei Nationale Anticoruptie a transmis o scrisoare deschisa ministrului Justitiei, Consiliului Superior al Magistraturii, procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si presedintei Inaltei Curti de Casatie si Justitie pentru a semnala o serie de aspecte legate de situatia creata dupa anuntul ministrului Justitiei.

1.DNA nu a luat cunostinta nici anterior, nici dupa conferinta de presa in care au fost prezentate modificarile la legile justitiei, de forma scrisa a celor trei proiecte de lege pentru a avea posibilitatea de a le analiza si de a exprima un punct de vedere fundamentat pe marginea acestor modificari.

2.Raportat la modificarile propuse, desi ministrul Justitiei a afirmat ca proiectele vor fi trimise spre avizare la CSM, DNA nu a fost consultata in vreun fel, nici cu privire la necesitatea lor, nici cu privire la impactul pe care acestea l-ar determina asupra activitatii desfasurate de procurorii anticoruptie.

3. Intr-o prima evaluare, realizata numai pe baza prezentarii facute de ministrul Justitiei, in lipsa proiectelor integrale, scrise, au rezultat urmatoarele :

- Trecerea Inspectiei Judiciare in subordinea ministrului Justitiei, numit politic, este o modificare de natura sa afecteze grav independenta procurorilor in exercitarea activitatii lor, in raport de factorul politic;

- Crearea unei directii specializate pentru cercetarea magistratilor nu a fost justificata de aparitia unei situatii obiective ce ar necesita o schimbare de politica penala si nici nu a fost discutata in cadrul sistemului judiciar; o asemenea modificare ar restrange aria de competenta a DNA, in sensul ca procurorii DNA nu vor mai putea investiga fapte de coruptie savarsite de magistrati. Datele statistice privind condamnarile definitive arata ca faptele de coruptie comise de magistrati nu reprezinta un fenomen aparte in comparatie cu alte categorii, nici prin tipologii, nici ca numar: astfel, in perioada 2005 - august 2017, s-au pronuntat decizii de condamnare definitiva fata de un numar de 88 de magistrati (44 procurori, 43 de judecatori si un magistrat asistent), majoritatea pentru infractiuni de luare de mita si trafic de influenta, comparativ un numar de 575 de ofiteri si agenti de politie, 121 lucratori vamali, 106 primari de comune, orase si de municipii condamnati definitiv in perioada 2005 - 2016;

- extinderea motivelor pentru care procurorul ierarhic superior poate sa infirme solutiile adoptate de procurorul de caz ar putea sa creeze conditii pentru restrangerea independentei procurorului care desfasoara ancheta penala;

- majorarea vechimii necesare la de 6 ani (inclusiv anii de pregatire la INM) la 8 ani (fara anii de pregatire la INM) va face mai dificila asigurarea gradului de ocupare a schemei de personal a DNA.

Din evaluarea preliminara a mai reiesit ca exista si alte aspecte de natura a afecta activitatea procurorilor anticoruptie, dupa cum exista si o serie de modificari ce pareau a fi necesare, insa asupra acestora DNA va exprima o opinie numai dupa ce va lua cunostinta de proiectele de modificare, in integralitatea lor.