PNL depune astazi la sediul Avocatului Poporului sesizarea prin care cere contestarea la Curtea Constitutionala a Ordonantei de Guvern 4/2017 privind supraimpozitarea contractelor de munca part-time prin modificarea Codului Fiscal, potrivit unui comunicat de presa.

Delegatia PNL, condusa de Ludovic Orban, depune sesizarea la sediul institutiei conduse de Victor Ciorbea la ora 12.00.

"Consideram ca nu pot fi adoptate prin ordonanta simpla modificari ale unor legi organice - Codul Fiscal fiind lege organica, iar actul normativ prin care a fost modificat fiind o ordonanta simpla. De asemenea, este incalcat Codul Fiscal, care prevede la articolul 4 ca o modificare a taxelor, impozitelor si contributiilor nu poate fi facuta asa cum au facut ei, de azi pe maine. Ar fi trebuit sa intre in vigoare de la 1 ianuarie si sa fie in vigoare timp de un an de zile. Asa prevede Codul Fiscal pe care ei l-au modificat, fara sa modifice in schimb acest articol din Codul Fiscal", a declarat Orban cu o zi in urma.

UPDATE: Scrisoarea integrala a PNL

Subscrisul Partidul Naţional Liberal, cu sediul în Bucureşti, Aleea Modrogan, nr. 1, Sector 1, Bucureşti, formulează prezenta cerere de sesizare a Curţii Constituţionale cuExcepţia de neconstituţionalitate a Ordonanței Guvernului nr. 4/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr 598, din 25 iulie 2017.

Stimate domnule Avocat al Poporului,

În ședința de Guvern din 20 iulie a.c. a fost adoptată Ordonanța Guvernului nr. 4/2017 pentru modificarea și completareaLegii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, ordonanța prin care se modifică „Baza de calcul a contribuției de asigurări sociale datorate de angajatori sau persoane asimilate acestora, prevăzute la art. 136 lit. c)”, dar se introduce și o derogare„de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prevederile art. I intrând în vigoare la data de 1 august 2017 și se aplică începând cu veniturile aferente lunii august 2017”.

Guvernul a motivat elaborarea și adoptarea în procedură de urgență a acestor prevederi astfel : „Măsura are ca scop descurajarea angajatorilor, care în încercarea de a reduce sarcina fiscală, încheie contracte de muncă cu timp parțial în situații în care activitatea desfășurată ar presupune un program normal de muncă. Astfel, angajatorul datorează contribuții sociale utilizând o baza de calcul diminuată față de cea reală. În vederea eliminării unei astfel de practici, a „muncii la gri”, la determinarea bazei lunare de calcul a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate, datorate de angajatori sau persoanele asimilate acestora, pentru veniturile realizate în baza contractelor individuale de muncă cu normă întreagă sau cu timp parțial, inclusiv în cazul celor care prevăd plata în acord, se va lua în calcul salariul minim brut pe țară garantat în plată. Astfel, se asigură plata de către angajator a contribuţiei pentru pensii şi sănătate la nivelul salariului minim pentru salariaţi în scopul protejării acestora prin prisma drepturilor de pensii şi de ocrotire a sănătăţii. Totodată, prin măsura propusă se elimină și inechitățile existente față de angajatorii care încheie în mod corect contracte individuale de muncă cu timp normal și asigură angajaților proprii salariul minim brut pe țară, ceea ce le asigură și prestații în sistemul de pensii”.

Acest demers legislativ al Guvernului României este neconstituţional din următoarele motive:

I.) Prevederile Art.II din Ordonanță reglementează o derogare de la prevederile art.4 din Codul Fiscal .

Cu alte cuvinte, modificarea Codului fiscal se va face cu nerespectarea art.4 alin.(2), dar și cu nerespectarea art.4 alin.(3) din Codul fiscal, ambele fiind norme juridice imperative privitoare la intrarea în vigoare a majorărilor de taxe (și impozite), în speță fiind reglementată o majorare a contribuțiilor de asigurari sociale plătite de către unii dintre angajatori.

Art. 4 din Legea nr.227/2015 este o normă juridică imperativă care reglementează modificarea și completarea Codului fiscal (care, în ansamblul său, este o lege organică).

Prin voința Parlamentului României, a puterii legislative, modificarea Codului fiscal nu se poate face decât cu respectarea art.4 din Cod, articol care este o normă stabilită printr-o lege organică, iar norma juridică care reglementează limitativ felul în care se modifică legea organică și se regaseste chiar in corpul legii organice este, în mod esențial, organică.

O primă concluzie, care se desprinde din motivele si raționamentul logico-juridic de mai sus, Ordonanța de Guvern nr.4/2017 este neconstituțională deoarece este dată cu încălcarea art.115, alin.(1) din Constituție, privitor la domeniul de emitere a ordonanțelor, text constituțional care exclude legile organice din domeniul (de competență) al emiterii de ordonanțe de către Guvern.

II.) În procesul de legiferare, Guvernul României a încălcat Legea nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, nu au fost respectate nici procedurile și nici termenele privitoare la transparență, consultare publică și dialog.

Proiectul de Ordonanță a fost publicat în data 14 iulie a.c. pe site-ul Ministerului de Finanțe și Ordonanța a fost adoptată în ședința din 20 iulie 2017 - în mod evident, au fost încălcate, așadar, prevederile art.4 lit.(a) și art .7 din Legea 52/2003.

O a doua concluzie,Ordonanța de Guvern nr.4/2017 este neconstituțională pentru că este dată cu încălcarea prevederilor art. 1 alin. (5) din Constituție: „ În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie.”

III.) De asemenea , prin Ordonanța nr.4/2017, sunt încălcate :

  • prevederile art.16, alin.(1) din Constituție, privitoare la egalitatea în drepturi și nediscriminare, deoarece măsura normativă propusă, prin adoptarea Ordonanței, creează regimuri de impunere majorate pentru persoanele care angajează forța de muncă part-time, față de cei care angajează cu normă întreagă – în condițiile în care beneficiază de aceeași prestație ( exemplificativ : in condițiile în care angajatorul beneficiază de munca prestată, în aceleași condiții și cu același randament economic, obligațiile de plată  pentru munca de 8 ore part-time  = cel puțin dublu față de 8 ore normă întreagă );
  • prevederile art.41 din Constituție, Ordonanța îngrădește dreptul la muncă, deși este recunoscut dreptul la muncă pentru durate parțiale de timp sau în condițiile unei munci retribuită în acord, dreptul la muncă al acestor persoane va fi în mod evident limitat, va fi îngrădit deoarece angajatorii vor alege să angajeze numai persoane dispuse să presteze norma de muncă, în condiții egale de eficiență a muncii, cu contracte individuale cu normă întreagă de muncă  deoarece costurile ocazionate de plata contribuțiilor sociale sunt mai mici.
  • prevederile art.56, alin. (2) din Constituție, principiul așezării juste a sarcinilor fiscale, sarcina fiscală  nefiind just aplicată angajatorilor,  angajatori care deși vor beneficia (în mod ideal) de aceeași contraprestație în muncă (de exemplu in total 8 ore muncă prestate de angajați cu aceeași pregătire și experiență profesională si in aceleași condiții, dar cu norme partiale de timp fie 2x 4 ore, fie 4 x 2ore...) vor suporta o taxă de asigurari sociale mai mare decat angajatorii care vor beneficia de aceeași contraprestație însă cu munca prestată la normă întreagă, sarcina fiscală fiind injustă din acest punct de vedere.  Subliniem că plata contribuției de asigurari sociale, obligația juridică, își are izvorul în lege și este generate  tocmai de faptul folosirii forței de muncă de către angajator.

O a treia concluzie,Ordonanța de Guvern nr.4/2017 este neconstituțională pentru că este dată cu încălcarea prevederile art. art.16, alin.(1), art.41 si art.56, alin. (2) din Constituție

Pentru toate aceste motive, vă adresăm solicitarea ca, în conformitate cu prevederile art. 13 lit. f) și în considerarea art.14 din Legea nr. 35 din 13 martie 1997 privind organizarea şi funcţionarea instituţiei Avocatul Poporului, republicată, să sesizaţi Curtea Constituţională pentru a se constata și pronunța neconstituţionalitatea Ordonanței Guvernului nr. 4/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr 598, din 25 iulie 2017.

În drept, ne motivăm Cererea de sesizare și Excepţia de neconstitutionalitate pe dispoziţiile art.1 alin.(5), art.16 alin.(1), art.41, art.56, alin.2; art.59 alin.1 teza a II-a, art.73 , art.10,; art.115 alin.(1), art.142 alin.(1) si art.146 lit.(d), teza a II-a din Constitutia Romaniei; art.3 lit a si lit.c si art.4 din Legea nr.227/2015 (Codul fiscal); art.4 lit.(a) si art.7 din Legea nr.52/2003; art.13 lit.f si art.14 din Legea nr.35/1997 şi ale art. 11 alin.(1) din Legea 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.