UPDATE Noi incurcaturi la Evaluarea Nationala. Centrul de Evaluare: Baremul nu prezinta solutii exhaustive, ci solutii cu titlu de exemplu. Marian Suta: Termenul "luminos" va fi luat ca varianta corecta de raspuns. Daca considera ca lucrarea nu a fost evaluata corect, elevii pot depune contestatii

de Nicoleta Onofrei     HotNews.ro
Marţi, 20 iunie 2017, 15:46 Actualitate | Esenţial

Evaluarea nationala
Foto: Stirile ProTV
Un subiect de la proba scrisa Limba si literatura romana, de luni, care cerea elevilor sa explice modul de formare a unui cuvant obtinut prin derivare, a creat din nou tensiune printre candidati si parinti, intrucat termenul "luminos", prevazut in baremul Evaluarii Nationale din 2010 ca facand parte din familia lexicala a cuvantului "lumina", nu mai este inclus in barem ca varianta de raspuns corect pentru derivat al aceluiasi cuvant. Centrul de Evaluare si Examinare informeaza ca "baremul nu prezinta solutii exhaustive, ci solutii cu titlul de exemplu", si   "se puncteaza oricare alte formulari/modalitati de rezolvare corecta a cerintelor". Totodata, cititorii au semnalat ca in testul de pe 19 iunie a mai existat o incurcatura in jurul functiei sintactice a cuvantului "factor".

UPDATE Intrebat ce se intampla in cazul lucrarilor in care termenul "luminos" nu a fost luat ca fiind raspuns corect de catre profesorii corectori, directorul CNEE a fost mai evaziv.

"Tot ce pot sa va spun este ca:
1. Atat subiectul cat si baremul sunt corecte. 
2. Asa cum precizeaza si baremul, orice varianta corecta este punctata corespunzator. Evaluatorii sunt profesori de limba romana. 
3. Daca vor considera ca lucrarea lor nu a fost evaluata corect, elevii au posibilitatea sa depuna contestatii".

UPDATE Coordonatorii de la disciplina limba si literatura romana din cadrul CNEE precizeaza, potrivit unui raspuns scris transmis Hotnews de catre directorului institutiei, Marian Suta, ca "baremul nu prezinta solutii exhaustive, ci solutii cu titlul de exemplu. Mai mult, in barem se precizeaza, inca de la inceput, ca "se puncteaza oricare alte formulari/modalitati de rezolvare corecta a cerintelor"; prin urmare, orice raspuns corect poate fi punctat".

Intrebat de Hotnews daca poate oferi un raspuns clar daca termenul "luminos" va fi luat ca varianta de raspuns corect, directorul CNEE, Marian Suta, a spus "da".


UPDATE  O cititoare ne-a sesizat ca mai exista o incurcatura si la punctul 4 al subiectului al II-lea, unde elevilor li se cere sa precizeze funcția sintactica a 2 cuvinte, unul dintre acestea fiind cuvântul 'factor' din enunțul: "Acum se crede ca factorul limitator este rapiditatea". 
"Conform baremului, răspunsul corect ar fi - subiect. Exista o întreaga polemica între cadrele didactice, unii susținând ca este subiect - ca in barem, alții ca este nume predicativ. Daca in rândul cadrelor didactice nu este clar răspunsul, cum li se poate cere unor copii de 15 ani asa ceva? Aproape in fiecare an, ne confruntam cum aceleași subiecte pline de ambiguități. S-au facut sesizări la numărul de telefon pus la dispoziție si așteptăm un punct de vedere", a scris cititoarea. 

In acest caz, CNEE a transmis Hotnews ca, in cazul "Acum se crede că factorul limitator este rapiditatea", substantivul factorul are funcție sintactică de subiect. 

"Identificarea corectă a funcției sintactice a unui cuvânt/părți de vorbire se realizează strict în contextul dat, orice reformulare fiind de natură a modifica sensul enunțului, deci și funcțiile sintactice", arata raspunsul CNEE. 


Stire initiala


Concret, la subiectul I a probei scrise la Limba si literatura romana din cadrul Evaluarii Nationale, la punctul 3, elevilor li se cerea sa explice modul de formare a unui cuvant obtinut prin conversiune si a unui cuvant obtinut prin derivare din ultimele trei strofe ale poeziei "Ploaia", de Magda Isanos. 

Redam mai jos textul poetic:

Ploi verzi de vara sufletu-mi vrajira
si-n melodia calda, ramuroasa,
eu auzeam pamantul cum respira,
iarba cum creste, noaptea cum se lasa.

Nu era nimic trist. Dar solemn,
sufletul lumii inchis in lemn,
in flori palide, in hribi* si scaieti,
revarsa bucuria tainicei vieti.

Cerul pierdut in ceturi il uitam.
Nu mai eram decat ram,
decat radacina si pace
de ierburi opace.

Insa irizata*, subtila apa voioasa,
avea licurici, clopotei, in plete.
Jumatate din fiinta ei luminoasa
lasand sa cada valuri incete,

aparea in pajiste sau langa balti,
(o zana pe care-o vazusem si-n alte dati),
numai picaturi de apa, vapai,
era frumusetea-i dintai*. [...]

Magda Isanos, Ploaia (fragment)

Pentru rezolvarea cerintei dupa barem, candidatii castiga 4 puncte. Daca nu, pierd 4 puncte. 

Ce spune Baremul

3. cate 2 puncte pentru explicarea modului de formare a oricarui cuvant obtinut prin conversiune si a oricarui cuvant obtinut prin derivare din ultimele trei strofe 2 x 2 p. = 4 puncte
- cate 1 p. pentru identificarea cuvintelor - 2 x 1 p. = 2 p.
- cate 1 p. pentru explicarea modului de formare a celor doua cuvinte (de exemplu: pierdut - adjectiv format prin conversiune din participiul verbului a pierde; voioasa - format prin derivare cu sufixul -os de la substantivul voie; licurici - format prin derivare cu sufixul -ici de la verbul a licari; clopotei - format prin derivare cu sufixul -el de la substantivul clopot; fiinta - format prin derivare cu sufixul -inta de la verbul a fi; alte - adjectiv pronominal nehotarat format prin conversiune din pronume nehotarat; picaturi - format prin derivare cu sufixul -atura de la verbul a pica, derivat, la randul lui, de la interjectia pic; frumusetea - format prin derivare cu sufixul -ete de la adjectivul frumos) - 2 x 1 p. = 2 p. 

Foarte multi candidati au raspuns, insa, la cerinta privind modul de formare a unui cuvant derivat prin termenul "luminos", ceea ce specialistii ar considera gresit, intrucat vine din latinescul "luminosus" si nu ar fi derivat, motiv pentru care nu este prevazut nici in barem. 

Profesor: Stiintific nu este corect, dar se poate identifica o radacina comuna

Problema e ca, in 2010, acelasi termen "luminos" este dat, in barem, ca facand parte din familia cuvantului "lumina", deci ca fiind un derivat.

"El vine intr-adevar din "luminosus", dar in principiu se poate identifica o radacina. Ma gandesc ca nu o sa le taie cuvantul respectiv. Daca l-au mai dat in structuri in care ei (Centrul National de Evaluare si Examinare) au considerat ca este derivat, adica in familie lexicala, ar trebui sa il ia si acum. Stiintific ar trebui sa nu il ia", a explicat pentru Hotnews profesoara Ruxandra Achim de la Colegiul National "I.L.Caragiale" din Bucuresti. 

Ministerul Educatiei: Nu ar trebui sa existe astfel de discrepante

Totodata, potrivit secretarului de stat din cadrul Ministerului Educatiei, Adriana Bucur, au fost inresgistrate mai multe sesizari luni si marti pe linia telefonica pusa la dispozitia pentru semnalarea eventualelor disfunctionalitati.

"Am adresat ieri o intrebare specialistilor, pentru ca am primit pe telverde doua solicitari in acest sens. Astept raspunul celor in masura sa dea un raspuns(...) Intr-adevar, nu ar trebui sa existe astfel de discrepante, sursele sunt aceleasi, dar nu pot condamna sau interveni  in evaluarea acestor lucrari si sa solicit profesorilor sa tina cont de un barem din 2010", a declarat secretarul de stat in Ministerul Educatiei, Adriana Bucur, adaugand "Poate cei de la CNEE au un argument pentru care atunci cand au gandit subiectul asa".

Totodata, directorul CNEE, Marian Suta, a spus, pentru Hotnews, ca a cerut o nota informativa specialistilor, aceasta urmand sa fie transmisa presei in cursul zilei. 



Citeste mai multe despre   




















Jurnal din Israel

FOTOGALERIE Israel pe repede inainte: kit de informatii pentru o calatorie reusita

De la nord la sud, Israelul are putin peste 400 de kilometri, iar de la est la vest, putin peste 100. E printre putinele tari ale lumii in care, in aceeasi zi, poti face si baie in mare si ski la munte. E taramul miracolelor si al sperantelor, tara sfanta a pelerinilor, teritoriu complet liber si dezinhibat pentru hedonistii de pretutindeni. Ca vrei sa te regasesti spiritual sau ca vrei sa gasesti energia unor petreceri fantastice, mergi in Israel. O sa capeti ce cauti si, uneori, chiar mai mult decat atat.

13981 vizualizari

  • +9 (13 voturi)    
    Simplu (Marţi, 20 iunie 2017, 15:56)

    Limort Nick O'Lae Darknea [utilizator]

    O inconsistenta de barem, stiintifica sau nu, se judeca in favoarea elevului.
  • +6 (6 voturi)    
    etimologia (Marţi, 20 iunie 2017, 16:30)

    harmalaie [utilizator]

    in primul rand ca baremul spune „ de exemplu”. Asadar, sunt exemple din ceea ce copiii au putut scrie.
    Toate solutiile corecte sunt admise, nu trebuie sa apara ca atare in barem!
    Ar trebui ca ministerul sa transmita inca odata aceasta regula profesorilor corectori (de altfel, este prima propozitie cu care incepe documentul Barem)
    Apoi, marii specialisti din minister confunda etimonul cu modul de formare al cuvantului.
    si in limba latina luminosus este format tot prin derivare.
    Luminoasa respecta textbook modul de formare al cuvintelor in limba romana, cu sufoxul „ os”.
  • +5 (5 voturi)    
    nu poti folosi doua masuri (Marţi, 20 iunie 2017, 16:41)

    Aniag [utilizator]

    In plus, e posibil ca unii copii sa fi facut subiectul din 2010, sa fi vazut acel barem si sa ramana cu impresia ca este corect.
    In lipsa unei lectii cu exceptiile-cuvinte care vin din latina, par derivate, dar nu sunt- un copil de 14 ani nu are cum sa stie asemenea lucruri. Mai ales ca nici multi dintre profesori nu stiau asta, vezi toate rezolvarile afisate pe net.
  • -3 (5 voturi)    
    mai multa latina in scoala (Marţi, 20 iunie 2017, 16:53)

    Tacfarinas [utilizator]

    si n-am mai avea asemenea probleme.
    • +1 (1 vot)    
      Elevii de azi (Marţi, 20 iunie 2017, 18:37)

      Limort Nick O'Lae Darknea [utilizator] i-a raspuns lui Tacfarinas

      Au probleme si cu socotitul. Degeaba vor spune in latina corect "puius congelatus" daca nu vor fi in stare sa iti dea corect restul la casa. Iar pe tine nu latina lor te va arde la portofel ci matematica lor.

      In plus cu fizica invatata la fara invatare iti vor trimite pe net powerpointuri cu ce mari si tari erau dacii si ce tehnica e ascunsa sun Carpati cu care e controlata lumea si ca in 25 august Marte va fi mai mare pe cer ca luna plina.
  • +5 (5 voturi)    
    o tampenie (Marţi, 20 iunie 2017, 17:08)

    VladSnow [anonim]

    Ce conteaza de unde vine? Acum pentru examenul de limba romana elevii trebuie sa cunoasca si limba latina si legatura ei cu limba romana?

    E examen de limba romana, nu de lingvistica diacronica.

    Oricum, si argumentul "stiintific" este varza, pentru ca inclusiv in limba latina exista "lumen" pentru lumina, suplimentar fata de "lux". De acolo vine "luminosus".

    Si nu vad utilitatea practica a acestor informatii pentru 99.9% din populatie.

    Mult mai bune ar fi teste de gasire/corectare a erorilor uzuale intr-un text, de genul "am cumparat decat 5 rosii".
  • +8 (8 voturi)    
    Nu este singura controversa !! (Marţi, 20 iunie 2017, 17:23)

    phonebook [utilizator]

    Rezolvarea subiectului II. A. 4, teza a doua, referitoare la functia sintactica retinuta in barem (Subiect) a cuvantului ''factorul'' este de asemenea susceptibila de critica, in conditiile in care, in scris, intonatia nu se marcheaza, iar structura sintactico-semnatica se ambiguizeaza.
    Limba romana permite variatia de topica a grupului ternar Subiect - Verb - Nume Predicativ, iar Institutul de Lingvistica ''Iorgu Iordan - Al. Rosetti'' al Academiei Romane a identificat 6 tipare de asezare, cele mai frecvente fiind S-V-NP, NP-V-S, V-S-NP si V-NP-S, in aceasta ordine. Se poate observa ca trei din aceste patru tipare indica un subiect postverbal.
    Structura scindata ("Acum se crede ca factorul limitator este rapiditatea.") face imposibila distingerea subiectului de numele predicativ. Constructia devine si mai ambigua in conditiile in care nominalul din structura este articulat hotarat.
    A se vedea in acest sens Gramatica Limbii Romane, pag. 284-286, Editura Academiei Romane, Bucuresti 2005.
    Pentru toate acestea, functia sintactica a cuvantului "factorul" este aceea de nume predicativ, iar subiectul este "rapiditatea".
    Ambele rezolvari isi gasesc insa argumente suficiente pentru ca baremul sa acorde punctaj maxim atat pentru indicarea functiei de subiect, cat si a celei de nume predicativ.
    • +2 (2 voturi)    
      de fapt.... (Marţi, 20 iunie 2017, 20:32)

      minus [utilizator] i-a raspuns lui phonebook

      inconsistentele acestea se repeta la cativa ani... este "subiectiva" la evaluare dar la olimpiada a fost "predicativa"....
      Dar acum am facut "lumina" si am inventat principiul - luminos- al reformularii excluse adica "Identificarea corectă a funcției sintactice a unui cuvânt/părți de vorbire se realizează strict în contextul dat, orice reformulare fiind de natură a modifica sensul enunțului, deci și funcțiile sintactice" . Care va sa zica am eliminat incertitudinea cuantica si am descoperit ca Lenin trebuia sa spuna "Invatati, invatati, dar nu reformulati"!.
      Pai sigur ca da, in acest caz NP-V-S este clar ca este S-V-NP pentru ca subiectul se poate identifica prin reformulare.
      Ce sa zic... au patit-o si altii.... "Şi turbare de cap şi frântură de limbă ca la aceşti nefericiţi dascăli nu mi s-a mai dat a vedea; cumplit meşteşug de tâmpenie, Doamne fereşte!"
  • +5 (5 voturi)    
    Factorul (Marţi, 20 iunie 2017, 19:27)

    of of [utilizator]

    Acum se crede ca factorul limitator sunt parlamentarii corupți. -- acordul este la plural, deci poate „factorul” nu este subiect ?

    Este o chestiune prea dificilă pentru evaluarea națională, oricum nu e genul de răspuns pe care să îl punctezi cu corect / incorect. Se poate argumenta și pentru subiect, și pentru nume predicativ -- dacă și specialiștilor le e greu, de ce se dă la evaluarea națională așa ceva?
  • +2 (2 voturi)    
    Despre sinonime (Marţi, 20 iunie 2017, 22:11)

    datalogger [utilizator]

    "Ploi verzi de vara sufletu-mi vrajira
    si-n melodia calda, ramuroasa,
    eu auzeam pamantul cum respira,
    iarba cum creste, noaptea cum se lasa."

    Sa speram ca va fi notat, ca sinonim adecvat pt "melodia... calda, ramuroasa", in acest context liric, si cuvantul "freamat"... nu doar cuvantul "cantec", pe care unii copii, mai imaginativi, nu l-au ales, tocmai pt. a fi mai aproape de sensul poetic si, deci, de cerinta exercitiului.


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică