Investigatie HotNews.ro

Blindate pentru Armata cu motor eco inexistent, ultimul contract in valoare de 80 de milioane de euro care i se pregatea lui Sebastian Ghita inainte de fuga in Serbia

de Marian Pavalasc     HotNews.ro
Vineri, 9 iunie 2017, 12:30 Actualitate | Esenţial

Autovehicul blindat cu sistem de racheta antitank Spike
Foto: miltechmag.com
Soldatii de infanterie risca sa moara in continuare in blindate vechi cu armura subtire pentru ca o licitatie lansata anul trecut, in urma careia militarii romani ar fi beneficiat de blindate sigure inca din acest an, risca sa fie anulata. Oficialii Armatei au cerut participantilor la licitatie ca blindatele sa aiba un motor care nu exista, dupa cum rezulta dintr-un raspuns primit de la Registrului Auto Roman. Din acest motiv, majoritatea ofertantilor au anuntat ca vor contesta castigatorul. Surse din MApN ne-au transmis ca foarte probabil se va relua concursul de oferte.
  • Un oficial NATO ne-a precizat ca spera ca macar Romania sa achizitioneze blindate utilizabile in misiunile aliantei, in cadrul licitatiei nefiind specificata nici macar conditia ca vehiculele militare sa fie unele "cu experienta" NATO. In licitatie au mai ramas doua oferte depuse de Elbit (Israel) si Uroversa (Spania).


  • Initial, contractul parea cu dedicatie pentru Teamnet un grup de firme intemeiat si controlat de Sebastian Ghita. Comisia de licitatie a cerut ofertantilor sa arate dovada ca detin codul de activitate 3040 care pemite activitati cu vehicule blindate. Doar Teamnet a stiut sa ia de la Registrul Comertului acest cod cu cateva zile inainte de solicitarea Armatei.



Foto: Masini blindate ale aliatilor NATO la exercitiul Noble Jump 2017 in poligonul Cincu (jud. Brasov)

---

In luna septembrie a anului trecut, Romtehnica - companie detinuta de Ministerul Apararii (MApN) si care se ocupa de dotarea Armatei Romane - a demarat o licitatie de peste 360 de milioane de lei pentru dotarea trupelor la standarde NATO cu blindate usoare. (Numarul anuntului de licitatie din SEAP: 169871 / 20.09.2016).

Numai ca, printre altele, printre conditii s-a cerut un motor ecologic cu diesel si kerosen care nu exista. Mai trebuie precizat ca, licitatia nu a fost una electronica, ci una restransa.

Dupa depunerea ofertelor pana pe 20 octombrie 2016, si acceptarea lor, au urmat negocieri si clarificari intre beneficiar si ofertanti, etapa care este si acum in desfasurare. 367 de milioane de lei (aproximativ 80 de milioane de euro) au fost oferiti de Romtehnica pentru semnarea unui contract cadru cu compania castigatoare care ar fi trebuit sa ofere, in functie de solicitarile Armatei, intre 40 si 286 de blindate usoare. Mai exact, este vorba de autovehicule militare de timpul celebrelor Humvee americane.

Compania fondata de Ghita, printre ofertanti

Sebastian Ghita
Foto: TVR
Teamnet Engineering, una dintre firmele din grupul IT  Teamnet (compania IT fondata de Sebastian Ghita, fostul deputat care este anchetat sau judecat in cinci dosare de coruptie) a fost cel mai surprinzator participant dintre cei 12 producatori de autovehicule militare sau dealeri ai lor.

De reamintit ca in baza unui rechizitoriu al Directiei Nationale Anticoruptie (DNA), Sebastian Ghita controleaza de fapt grupul Teamnet, iar actionarul principal al grupului, Bogdan Padiu, ar fi doar un interpus. Teamnet Engineering a fost sustinuta pentru depunerea ofertei de compania austriaca Franz Achleitner Fahrzeugbau Und Reifenzentrum Gmbh, producator de autovehicule blindate.
  • Restul particIpantilor au fost companii din Israel, SUA, Italia, Spania, Polonia si nu numai:  Asocierea Pro Optica (lider) si Nurol Makina, Uroversa, Iveco Defence Vehicles SpA, Nimr Automotive LLC, Radacini Motors sustinuta de Oshkosh Defense LLC, Israel Aerospace Industries LTD, Plasan Sasa LtdElbit Systems Land and C41 LTD, asocierea Carmor Integrated Vehicle Solutions LTD & Starc4Sys, asocierea AMZ-Kutno SA-Telsec SRL si asocierea Shladot Limited (lider) si Wawrzaszek ISS Sploka z Organiczona Odpowidzialnoscia Sploka Komandytowa.
Codul 3040 care il putea face fericit pe Ghita

Mai mult, intr-o prima faza, pana la sfarsitul anului trecut, era o singura companie  a carei oferta respecta noile solicitari ale Ministerului Apararii la adresa ofertantilor. Printre acestea, era si prevederea ca participantii sa aiba codul CAEN 3040 care permite realizarea de vehicule militare.

Comisia de evaluare din cadrul licitatiei a cerut ofertantilor cateva clarificari prin adresa SA/BP/568 din 3 noiembrie 2016. Printre acestea era sa declare ca au codul CAEN 3040 specific pentru desfasurarea operatiunilor vizand blindate de lupta pe roti.

Era o singura oferta care respecta acest cod CAEN, este vorba de Teamnet Engineering, in timp ce restul competitorilor aveau ca obiect de activitate comertul cu autovehicule sau altele asemanatatoare. "Desi participau companii care fac blindate de multi ani si ofera blindate inclusiv armatei americane, ni s-a transmis ca oferta tuturor, cu exceptie Teamnet, nu ar putea fi luata in considerare pentru ca nu avem codul CAEN 3040. O singura firma a intuit cumva, ca sa nu spun altfel, ca se va solicita acest criteriu dupa depunerea ofertelor. Este vorba de Teamnet", ne-a mai spus reprezentantul unei asocieri care a participat la licitatie.

Contractul de 367 de milioane de lei urma sa ajunga la compania fondata de Ghita, pentru ca societatea a intuit ca dupa depunerea ofertelor se va solicita codul 3040. Aproape toti participantii la licitatie au protestat si au anuntat ca vor face contestatii sau vor deschide actiuni in instanta, ne-a mai precizat sursa.

Schimbare la momentul oportun

Curios, dupa anuntul de licitatie din 20 septembrie al Romtehnica, Teamnet Engineering isi adauga la activitati tocmai codul CAEN 3040.  Pe 14 octombrie, actionarii (Teamnet International, TNI Stock Invest si GES Collaborate Invest si Invest Guidance) aproba extinderea obiectului de activitate cu urmatoarea activitate secunda, codul CAEN 3040 - fabricarea vehiculelor militare de lupta, asa cum se precizeaza in Monitorul Oficial nr. 3833/2016.

In luna noiembrie 2016, HotNews.ro semnala faptul ca actionarii Ymens Teamnet, compania IT de solutii de tip cloud a grupului Teamnet, au decis in 14 octombrie 2016 sa-si extinda activitatea cu un nou cod CAEN 3040: 'fabricarea vehiculelor militare de lupta', informatie publicata in Monitorul Oficial. Link: http://economie.hotnews.ro/stiri-telecom-21394357-bogdan-padiu-seful-teamnet-nu-vrem-fabricam-vehicule-militare-lupta-dar-decis-extindem-activitatea-catre-realizarea-produse-tip-blindat.htm

Contactat de HotNews.ro, Bogdan Padiu, seful grupului Teamnet, a precizat ca firma isi extinde domeniul de activitate catre realizarea de produse de tip blindat, dintr-o formalitate, si ca se doreste sa se realizeze doar o drona speciala. "Incadrarea in CAEN-ul 3040 a tinut de o pura chestiune de formalitate, neexistand alte optiuni de clasificare. Activitati precum productie de vehicule de lupta sau fabricare de armament nu sunt vizate de compania noastra", a declarat acesta.

Serviciul de Presa al MapN ne-a transmis ca s-a cerut acest cod CAEN dintr-o necesitate europena: "Aceasta clasificare incearca sa acopere caracteristicile contractelor de achizitii, prin standardizarea referintelor utilizate de catre autoritatile contractante in descrierea obiectului contractelor de achizitii".

Dupa fuga lui Ghita, a disparut necesitatea codului 3040


"Nu stiu cat au contat amenintarile cu contestatii, inclusiv in instanta, dar comisia a dat inapoi la sfarsitul anului trecut si au acceptat toate ofertele depuse", povesteste acelasi participant la licitatie. Insa, acesta recunoaste ca atunci s-a mai intamplat un lucru important: a disparut Sebastian Ghita in noaptea de 19 spre 20 decembrie, in preajma Craciunului. "Personal, cred ca a contat mult si acest lucru. Armata Romana risca sa intre intr-un mare scandal pentru ca a dat un contract de dotare cu blindate unei companii cu experienta in IT si care este controlata din umbra de un fugar. Probabil ca nu si-au permis", mai spune sursa. Reprezentantii MapN nu au vrut sa comenteze preferinta initiala pentru Teamnet. Ulterior, in primavara, Ghita a fost localizat in Serbia, unde se afla sub control judiciar.

Ba chiar, oferta Teamnet a fost apoi respinsa de comisia de licitatie in acest an. "Candidatura Teamnet Engineering a fost respinsa ca inacceptabila deoarece candidatul nu a indeplinit cerintele de calificare stabilite in Documentatia de atribuire si nici nu a prezentat documente relevante in acest sens. In urma analizarii contestatiei depuse de Teamnet Engineering cu privire la rezultatul intermediar al procedurii, aceasta a fost respinsa ca nefondata", ne-au precizat reprezentantii MApN. Teamnet a fost eliminata din licitatia restransa in acest an, dupa disparitia lui Ghita.


Blindate fara experienta NATO

Reprezentantul unei companii participanta la licitatie ne-a precizat ca s-a aratat surprins ca armata romana, membra NATO, nu a solicitat ca participantii sa aiba experienta in domeniu cu o alta armata transatlantica. Asa se face ca printre participanti au fost producatori si din Emiratele Arabe Unite, asa cum este compania Nimr.

Inclusiv reprezentantii NATO ne-a transmis ca ar prefera ca echipamentele achizitionate de Romania in cadrul acestei licitatii sa fie interoperationale. "Este decizia aliatilor sa decida ce tip de echipament cumpara. Ceea ce conteaza pentru NATO este ca echipamentul cumparat sa raspunda cerintelor Aliantei. Interoperabilitatea fortelor armate este fundamental pentru NATO pentru desfasurarea operatiunilor si misiunilor", ne-a transmis un oficial NATO.

In schimb, reprezentantii MapN ne-au explicat ca nu au vrut sa faca o discriminare cu aceasta conditie. "Solicitarea/impunerea unei cerinte privind experienta raportata la apartenenta NATO sau UE a unui candidat/ofertant excede cadrului legal privind achizitiile publice, putand conduce la eludarea principiilor nediscriminarii si tratamentului egal, impuse de art. 2 alin. (2) lit. a) si lit. b a OUG nr.114/2011, in baza careia se desfasoara procedura de achizitie", a fost raspunsul primit de la minister.

Motor care nu exista

Amanuntul care va face, probabil, asa cum ne-a declarat o sursa din MApN, ca licitatia sa fie reluata si achizitia blindatelor sa fie amanata inca un an, este legat de motor. Comisia de licitatie a cerut un motor care sa foloseasca atat motorina, cat si kerosen, dar care sa fie clasificat din punct de vedere al mediului cu Euro 5 sau Euro 6. Mai multi participanti au anuntat MApN ca nu exista o astfel de motorizare, iar una speciala, la comanda este foarte scumpa.

"Prin specificatia tehnica de achizitie s-a impus ca produsele sa aiba o motorizare care sa respecte norma europeana de poluare de minim Euro 5 (la utilizarea combustibilului diesel), conform directivei europene nr. 715/2007/CE, dar care sa permita si functionarea, in conditiile teatrului de operatii, cu combustibil unic tip F-34 (JP-8), fara a respecta normele de poluare, dar pastrand performantele de tractiune ale motorului", au explicat reprezentantii ministerului.

Unul dintre marii producatori auto care au participat la licitatie a cerut lamuriri legate de acest tip de motizare si a precizat ca nu se poate functiona la normele Euro 5 cu kerosen: "In conformitate cu cerinta de omologare mentionata pentru motoare Euro 5 nu poate fi folosit alt tip de combustibil in afara de cel prevazut de standardul DIN EN 590, iar utilizarea carburantului F34 (n.r. - kerosen) ar putea provoca defectiuni ale motorului precum si reducerea puterii acestuia, cu exceptia cazului in care se adopta o pregatire speciala a motorului, dar care are un determinant impact negativ asupra emisiilor, performantelor, costurilor de intretinere, timpului de pregatire necesar, precum si durata de viata a motorului".

Marile armate ale lumii, au astfel de motorizari pe kerosen si alt combustibil, insa acestea sunt Euro 3 si nu Euro 5 sau Euro 6.

Registrul Auto contrazice MApN

In schimb, MApN sustine ca sunt motoare care merg cu kerosen si motorina si care sa fie omologate de a Euro 5 in sus. "La nivel mondial, exista producatori de motoare care sa respecte norma europeana de poluare de minim Euro 5 si sa permita si utilizarea combustibilului unic F-34 (Renault, Cummins, Iveco, MAN etc)", ne-au transmis reprezentantii MApN.

Pentru a stabilit cine are dreptate, daca exista motorizare Euro 5 care sa functioneze cu kerosen si motorina, am apelat la Registrul Auto Roman. "Nu avem informatii despre motoare omologate european din punct de vedere al poluarii chimice si care sa functioneze cu astfel de combustibili, dar teoretic este posibil", ne-a declarant Dana Stuparu, de la biroul de presa al institutiei.

Mai mult, modelele indicate de MApN in raspuns sunt omologate cu Euro 3 din punct de vedere al emisiilor, asa cum reiese din informatiile de pe site-urile producatorilor.

Licitatia in pericol

Motorizarea este motivul pentru care cel putin doi concurenti in cadrul licitatiei sustin ca vor cere anularea concursului de oferte, dar acest lucru poate fi facut doar dupa ce se incheia procedura. In acest moment, dupa ce comisia de licitatie, a cerut mai multe solicitari participantilor, au mai ramas valabile doar doua oferte. Este vorba de cele ofertate de Elbit (Israel) si Uroversa (Spania).
De altfel, si un reprezentant al MApN ne-a transmis ca este posibil sa se reia licitatia din cauza stangaciilor din ultimele luni.

Urmarea, de-abia in partea a doua a anului viitor blindatele vor putea, spre exemplu, ajunge in posesia soldatilor romani din Afganistan. In 12 ani de prezenta in Afganistan, Armata Romana a pierdut 25 de militari, iar numarul ranitilor este de peste o suta. 17 decese au fost pana in 2010 cand soldatii romani foloseau blindate vechi in care erau victime sigure cand treceau peste o mina sau erau tinta unei rachete.
Din 2010, armata americana a donat soldatilor romani, 60 de vehicule blindate rezistente la mine si protejate impotriva ambuscadelor (MRAP).


Citeste mai multe despre   























[P] 1000 inseamna mai mult decat un numar

Angajatii sunt resursa cea mai importanta in orice companie, iar in cazul unui business de servicii, succesul se bazeaza pe resurse umane competente si implicate, care aduc plus valoare in relatia cu clientii. Societe Generale European Business Services, centrul care ofera servicii profesionale cu valoare adaugata in domenii precum finante, achizitii, resurse umane, KYC (Know Your Customers) si servicii de IT pentru grupul Societe Generale, a ajuns la pragul de 1000 de angajati in doar 6 ani de la infiintare.

24321 vizualizari

  • +33 (33 voturi)    
    coruptia UCIDE (Vineri, 9 iunie 2017, 12:55)

    rov [utilizator]

    semenii nostri din armata si pe noi ...incet, incet!
  • +31 (31 voturi)    
    astia isi bat joc (Vineri, 9 iunie 2017, 13:00)

    fuck off! [utilizator]

    si de militari.
    pai, ce faceti ba' apevstilor, va trimit politrucii in teatrul de operatiuni NATO desculti si numai in izmene iar voi nimic, sunteti mamaligi!?
  • +36 (36 voturi)    
    Condamnarea tradatorilor de tara ! (Vineri, 9 iunie 2017, 13:01)

    contributor.bis [utilizator]

    Hotie si tradare de tara !
    Mor militarii din cauza coruptiei.
    În acest domeniu exigenta trebuie sa fie maxima.
    Vinovatii ar trebui pedepsiti dupa legile militare.
    • +11 (13 voturi)    
      Razboi (Vineri, 9 iunie 2017, 18:58)

      contributor.bis [utilizator] i-a raspuns lui contributor.bis

      Uitam, poate, ca suntem IN RAZBOI, în tarile unde România a trimis militari.
      Deci trebuie aplicate legile militare de razboi pentru sabotaj si tradare.
  • +30 (30 voturi)    
    Blindade cu motor eco:))) (Vineri, 9 iunie 2017, 13:01)

    jackalphonse [utilizator]

    Alea trag si omoara oameni, dar au motor eco ca sa si protejeze soldatii?
    Pe ce mai da lumea bani :)))
    Ma stric de ras.
    PS. Pe cat punem pariu ca Ghita scapa intr un fel sau altul?
    • -19 (21 voturi)    
      motoare eco (Vineri, 9 iunie 2017, 14:31)

      MihaiG [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

      Motoarele eco sunt pentru noi toti oamenii de pe planeta asta, ca masinile alea merg peste tot, inclusiv pe sosele si prin orase.

      Si daca tot cumperi ceva nou, mai bine sa il iei la ultimele standarde de eficienta.
      • +13 (17 voturi)    
        in plus, as vrea sa fie pe o culoare de visiniu (Vineri, 9 iunie 2017, 15:10)

        jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui MihaiG

        si daca se trece la euro 6, sper sa achizitionam varianta si mai eco.
        PS. Eu nu zic ca n ai dreptate, dar este imposibil sa nu observi comicul situatiei.
        • +10 (10 voturi)    
          io optez (Vineri, 9 iunie 2017, 18:15)

          om simplu din multime [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

          pt. galben. e mai vizibil.
      • +6 (6 voturi)    
        muta pe Disney Channel (Vineri, 9 iunie 2017, 22:31)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui MihaiG

        e mai safe pentru tine
  • +28 (30 voturi)    
    sfantul Ghita si armetele demonice (Vineri, 9 iunie 2017, 13:03)

    levierul [utilizator]

    pai ma prostalanilor. Ghita este doar un om. Doar nu credeti ca s-a dus el de unu singur cu dosarul in mana la RC sau la alte institutii.
    Nu Ghita e problema cea mare aici, ci faptul ca oameni ca Ghita gasesc intotdeauna idioti care sa le faca treaba, desi stiu foarte bine cat de gresit totul. Asta e problema Romaniei..... pai n-am avut incotro; ce voiai sa fac? sa stau acasa? ... este timpul ca cei care ofera astfel de scuze sa isi primeasca pedeapsa. Nu doar Ghita, nu doar Voiculescu, toti cei care i-au ajutat. Dar vezi tu, neam cu frica de Dumnezeu si iubitor de familie traditionala, da vina pe mort.
    • -9 (9 voturi)    
      n-are treaba (Vineri, 9 iunie 2017, 14:56)

      mumuishere [utilizator] i-a raspuns lui levierul

      nu are treaba teamnetul sau ghita cu asta. cautau si ei pe piata furnizori ca orice alt ofertant. asta e un subiect artificial si a aparut doar pentru ca a participat si teamnet. teamnet lucreaza de ceva ani pe dezvoltarea de drone militare si e un domeniu in care voiau sa se dezvolte. de aia au si participat. au avut oferta neconforma oricum...nu a fost a lor...
  • -26 (28 voturi)    
    Combustibilul (Vineri, 9 iunie 2017, 13:10)

    Koczka [utilizator]

    Totusi daca cumparam blindate, tancuri, avioane sr trebui sa se prevada si faptul ca peste vreo 13-15 ani nu o sa mai existe combustibil clasic.
    • +5 (5 voturi)    
      pe bune? (Vineri, 9 iunie 2017, 23:21)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui Koczka

      Sa intelegem ca toate avioanele rusesti vor cadea din cer ca nu mai au combustibil clasic? Sau ca toate tancurile din lumea asta vor deveni inutilizabile? sa revenim la prastii si catapulte si sa ne apucam sa crestem cai zic eu.
      PS stii ca singurul care s-a luptat cu morile de vant in istoria literaturii era de fapt un deranjat mintal?
    • +1 (1 vot)    
      Corect (Duminică, 11 iunie 2017, 19:46)

      Ursuletul de Plus [utilizator] i-a raspuns lui Koczka

      Sa cerem tancuri electrice, sa le incarcam la fiecare 30 de minute. Mai greu cu trasul prizei pe campul de lupta, dar ne descurcam noi, suntem romani descurcareti.
  • +22 (22 voturi)    
    Am comentat când apăruse (Vineri, 9 iunie 2017, 13:16)

    trotuar [utilizator]

    anunțul cu licitația ce nevoie e de norme Euro 6 la un motor pentru armată și mi s-a dat în cap cu minusuri că avem nevoie de motoare eficiente.

    Normele Euro nu sunt legate de eficiența motorului ci de noxele emise. De fapt la motoarele diesel pentru a crește eficiența motorului se face arderea la temperaturi mai înalte care duc la crearea de NOx suplimentar.

    Să ajungi la euro5 euro6 pentru transportoare blindate care au un motor cu putere asemănătoare cu al unui TIR trebuie să adaugi Adblue sau Bluetec care înseamnă că pe lângă motorină/kerosen mai trebuie să ai și uree pe câmpul de luptă.
  • +33 (33 voturi)    
    Bun... (Vineri, 9 iunie 2017, 13:20)

    Pac-pac [utilizator]

    Dar intrebarea mea e urmatoarea: cei care au orchestrat licitatia, umbla liberi si fara griji?
    Nu cumva ar trebui sa fie chemati zilnic la DNA, parchet militar, etc pentru declaratii iar averile lor cercetate pana-n evul mediu?
    Intreb asta pentru ca am un sentiment ca cercul nemernicilor care manaresc licitatii pentru armata este unul mic si nu necesita un efort prea mare ca sa-i bagi la puscarie pentru urmatorii 15-20 de ani.
    Si nemernicii astia cica sunt platiti ca sa ne apere pe noi toti. Au jurat, primesc salarii bune, pensii bune...
    • +18 (18 voturi)    
      abuz in serviciu iti spune ceva ? (Vineri, 9 iunie 2017, 14:42)

      georgebb [utilizator] i-a raspuns lui Pac-pac

      Asta imi miroase a chestie ce intra la abuz in serviciu.
    • +9 (9 voturi)    
      CORECT! (Vineri, 9 iunie 2017, 18:19)

      CristioanR [utilizator] i-a raspuns lui Pac-pac

      Ghitza, care a obtinut codul in ultimul moment, este mai putin vinovat decat cei care au introdus cerinta asta, si i-au spus in timp util lui Ghitza!
      • +3 (3 voturi)    
        oricum e o aberatie asta cu codu' (Sâmbătă, 10 iunie 2017, 13:11)

        silviu_dumitrescu [utilizator] i-a raspuns lui CristioanR

        se putea cere ulterior ca cel care castiga sa isi inscrie la Reg Com si acest cod daca nu il are - mai exct partenerul din Romania
        este un formalism tipic romanesc - numai la noi se poate inventa o asemenea aberatie
        ar trebui zburat instantaneu din orice comisie imbecilul care a incercat sa manipuleze prin aceasta mizerie o licitatie importanta pentru eficienta si siguranta soldatilor romani
    • +4 (4 voturi)    
      :) (Sâmbătă, 10 iunie 2017, 0:02)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui Pac-pac

      Intrebarea este foarte buna pentru ca nu este nbici prima licitatie stupida si nici prima idiotenie.
      Inca nu s-a minunat nimeni de dotarea pestrita in vehicule a armatei facuta in licitatii de 12 masini?
  • +27 (27 voturi)    
    cine a trecut cerinta in caietul de sarcini ??? (Vineri, 9 iunie 2017, 13:27)

    georgebb [utilizator]

    Cine este individul cu 3040. Vreau sa-i apara poza pe internet ca sa se stie ca este un nemernic.
  • +26 (26 voturi)    
    Pai cine altcineva? (Vineri, 9 iunie 2017, 13:50)

    Andradda [utilizator]

    Ghita a fost (si continua sa fie) pusculita infractorilor.
    Chiar crede cineva ca toate sutele de milioane castigate prin afaceri cu statul de catre Guitza, au intrat in buzunarele sale?
    Si-o fi incasat si el comisionul de 5-10%, dar restul banilor s-a impartit intre borfasii care l-au "inventat" si controlat de la inceputul "carierei" sale si pana in ziua de azi.
  • +20 (24 voturi)    
    Astia de la MAPN sunt prosti, corupti si criminali (Vineri, 9 iunie 2017, 14:10)

    liviul2006 [utilizator]

    Ce Euro 5 sau 6? Echipamentele militare nu cred ca trebuie sa fie foarte eco, ci foarte fiabile si robuste. Cu cat au mai multe piese cu atat sunt mai greu de intretinut si mai usor de defectat.

    Din aceste motive butucanosul T34 a surclasat complicatul Tiger...
    • +7 (7 voturi)    
      Nici macar. (Vineri, 9 iunie 2017, 16:58)

      g01an [utilizator] i-a raspuns lui liviul2006

      Fiabilitatea vine si cu eficienta sporita.

      Dar la arme, nu este intotdeauna un crtieriu, trebuie sa fie robuste si sa ofere parametrii de lupta ceruti, chiar daca asta inseamna ca le bagi in mententanta dupa fiecare utilizare ca sa te asiguri ca poti stoarce maximul permis fizic. Cand impingi la limitele fizice un sistem, nu prea ai cum sa pastrezi si fiabilitatea, au durata de viata scazuta. Dar cat este in limitele acceptate, face ce trebuie, cat este pe campul de lupta, iti da maximul de capacitate de lupta si asta ar trebui sa fie tot ce conteaza ca este viata soldatilor care ne apara pe noi la mijloc.

      Si asta este cel mai deranjant la achizitiile astea, ca sunt facute de oameni care sunt in armata si ei si lucreaza cot la cot cu aia care ar putea sa se loveasca de lipsurile cauzate de contractele astea tampite.
    • +4 (6 voturi)    
      Am ajuns la OT! (Vineri, 9 iunie 2017, 18:25)

      CristioanR [utilizator] i-a raspuns lui liviul2006

      Finalul este complet in afara subiectului, insa sigur ca da, ai dreptate!

      Formidabilul "Tigru" a fost un esec rasunator, deoarece nemtii au produs abia 1600, in vreme ce sovieticii aveau peste 30.000 de T34/85!

      Chiar daca un Tiger ar fi putut face praf de la distanta zece T-34, numarul foarte mic si greutatea imensa, care-l facea greu de desfasurtat in teatrul de lupta, a facut ca in majoritatea confruntarilor sa fie cateva T-34 impotriva a ... zero Tiger!
  • -1 (11 voturi)    
    Tot o s-o repet pe aici (Vineri, 9 iunie 2017, 14:18)

    Zummm [utilizator]

    Cu toate ca dati minusuri de blegi (sa nu folosesc alta terminologie) ASTA ESTE RROMANIA ! Traiasca nasu, cuscru si tot asa
    • 0 (0 voturi)    
      Ai dreptate!!! (Luni, 12 iunie 2017, 11:42)

      CristioanR [utilizator] i-a raspuns lui Zummm

      DIn pacate, asa este!
      Situatia nu-i de loc singurlara.
      Si nu e vorba de Ghitza aici, ci de autoritatile care au bagat cerinta cu codul, plus criteriul combustibilului "eco". Reducerea poluarii este o cerinta legitima, dar se aplica atunci cand este vorba de milioane de autoturisme, mii de autobuze si de camioane. Blindatela usoare in cauza nu doar ca sunt pt armata, dar sunt in numar foarte mic! Cit puteau sa polueze motoarele, daca nu erau Eur 6???
  • +5 (5 voturi)    
    Armură? (Vineri, 9 iunie 2017, 15:16)

    war4peace [utilizator]

    BLINDAJ subţire. Blindaj! Nu "armură".
  • +10 (10 voturi)    
    aloo iordache! (Vineri, 9 iunie 2017, 15:34)

    bancheru83 [utilizator]

    trebuie crescut pragu la abuzul in serviciu!repede ordonanta de urgenta ce mai stai?nu ti e mila de colegul tau ghita?nesimtiti astia de la dna au cam stricat toate combinatiile....
  • +11 (11 voturi)    
    bravo ghita ! (Vineri, 9 iunie 2017, 15:52)

    vulpoiul rosu [utilizator]

    la cata prostie intergalactica este in armata, n-ar mai trebui sa va mai mirati! vorba unui personaj dintr-un sitcom romanesc : '' d-aia merge treburile cum merg in tara asta ! nu ca smecherii e smecheri, e ca prostii e prosti. '' ghita a mers pe ideea ca e pacat de Dumnezeu sa nu-i arzi pe prosti. nu de alta, dar mai bine ii arzi tu decat altii. ce mai trebuia? ca aia cu stele sa ceara sageti aer-aer pentru super nemaivazutele insotitoare de tarom F-16! bravo ghita!
  • +11 (11 voturi)    
    de ce kerosen ? (Vineri, 9 iunie 2017, 16:25)

    jescu [utilizator]

    De ce or fi cerut si kerosen ? Din ce stiu cel mai bun combustibil este motorina, pentru ca ia foc cel mai greu,...se salveaza vieti. La orice scurgere cat de mica plus o scanteie iti explodeaza si blochezi sau pierzi utilajul de milioane de euro. Americanii au cerut pentru armata chiar si ca motocicletele sa mearga pe motorina(ce vor cumpara de acum incolo).
  • +7 (7 voturi)    
    Incredibil (Vineri, 9 iunie 2017, 17:22)

    Ahha [utilizator]

    Noi ne punem singuri bete in roate, ne complicam singuri lucrurile ingreunadu-le cat se poate, punem frana la orice inseamna evolutie si dezvoltare in tara asta. Prin indivizi prosti, incompetenti, idioti sau rauvoitori. Asta ar trebui considerata tradare si atentat la siguranta nationala, iar indivizii astia demisi imediat si judecati.
  • +10 (10 voturi)    
    a naibii intuiție! (Vineri, 9 iunie 2017, 17:42)

    Evq [utilizator]

    Licitație cu dedicație.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică