Cercetatorii straini, eliminati din procesul de evaluare a proiectelor stiintifice nationale. Universitarii: Cercetarea din Romania face un pas inapoi

de N.O.     HotNews.ro
Marţi, 6 iunie 2017, 12:35 Actualitate | Esenţial

Cercetarea in Romania
Foto: Agerpres
Cercetatorii straini au fost exclusi de la evaluarea proiectelor stiintifice romanesti, iar cercetatorii romani care lucreaza la universitati straine au fost eliminati din consiliile stiintifice nationale, potrivit unui act aditional la contractul de finantare pentru servicii de conducere programe si componente de program din cadrul Planului National de Cercetare-Dezvoltare si Inovare. In acelasi timp, guvernul a modificat regulile privind finantarea cercetarii si dezvoltarii nationale, relateaza Science Business.

Conform noilor norme, Unitatea Executica pentru Finantarea Invatamantului Superior, a Cercetarii, Dezvoltarii si Inovarii nu va utiliza evaluatori straini pentru proiecte in valoare totala de 873 milioane lei (191 milioane euro), cu exceptia cazului in care "nu exista un specialist disponibil la nivel national pe domeniul respect ", arata un act aditional la contractul de finantare pentru servicii de conducere programe si componente de program din cadrul Planului National de Cercetare-Dezvoltare si Inovare. Fiecare evaluator extern va trebui sa fie aprobat, de la caz la caz, de catre autoritatea contractanta, respectiv de Ministerul Cercetarii si Inovarii, potrivit documentului.

Totodata, "selectia nationala se bazeaza pe utilizarea echilibrata a resurselor umane din toate regiunile de dezvoltare".  

Cele mai mari universitati din tara critica noile norme. 

"Este dincolo de posibilitatea noastra de a intelege", a declarat Mircea Dumitru, rectorul Universitatii din Bucuresti, pentru Science | Business.  

"Este o lovitura care condamna Romania la un pas inapoi", spune Daniel David, prorectorul de cercetare al Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca.  "Aceasta miscare poate fi vazuta doar ca un pas inapoi, spune si Lesley Wilson, Secretar General al Asociatiei Universitatilor Europene (EUA). "Este o dezvoltare foarte ingrijoratoare", a spus Wilson, avertizand ca cooperarea cu universitatile din Romania va deveni mai dificila, ceea ce va impiedica eforturile tarii de a stimula cercetarea si inovarea. 

Ministrul Cercetarii, Serban Valeca, a afirmat intr-un comunicat de presa ca embargoul asupra evaluatorilor straini va contribui la "optimizarea activitatii stiintifice", economisind timp si bani. 

Valeca a aparat revizuirea politicilor de cercetare si a sustinut ca noul sistem va "corela stiinta cu cerintele economiei locale".

Finantare redusa

In acelasi timp, guvernul a redus bugetul pentru cercetare.  

Tara nu va reusi sa indeplineasca obiectivele de cheltuieli stabilite in strategia nationala pentru cercetare si inovare in 2014. Pe atunci, s-a planificat cresterea cheltuielilor pentru cercetare de la an la an, pentru a ajunge la 1% din PIB pana in 2020. 

Insa in acest an, premierul Sorin Grindeanu a incalcat promisiunea de campanie a partidului sau de a majora bugetul de cercetare cu 30% si a alocat doar 0,22% din PIB, cand cercetatorii speraau 0,63%. 

"Proiectele de cercetare in derulare au fost blocate si nu au primit finantare pentru anul 2017", spune Dumitru.

Lipsa de transparenta

Valeca a concediat, potrivit sursei citate, cercetatori numiti in 2016 de catre de Dumitru, ministru al Educatiei la acea vreme. Persoanele numite urmau sa fie responsabile pentru supravegherea finantarii cercetarii si pentru a verifica orice incalcare a eticii stiintifice. Valeca i-a inlocuit cu cercetatori de la Academia Oamenilor de Stiinta din Romania, o organizatie neguvernamentala a carei calificare stiintifica a membrilor a fost pusa la indoiala. Dumitru a declarat pentru Science | Business ca calificarile noilor membri sunt "inferioare" si "nu sunt la fel de bine pregatiti". "Au lucrat doar o luna", a spus Dumitru. "Decizia a fost politica".


Citeste mai multe despre   
























Material sustinut de Siemens

"Comorile" detinute de primarii: cum pot fi folosite marile baze de date pentru a imbunatati serviciile oferite cetatenilor. Studiu de caz City Pulse

Brasovul si orasul Aarhus din Danemarca au luat parte timp de trei ani la un proiect inedit de cercetare - City Pulse, finantat de Uniunea Europeana. Pe scurt, scopul proiectului a fost sa colecteze si sa coreleze cat mai multe date despre cele doua orase, iar pe baza acestora primariile sau companiile sa dezvolte aplicatii gratuite care sa imbunatateasca serviciile oferite cetatenilor.

3827 vizualizari

  • +21 (21 voturi)    
    Un pas inainte (Marţi, 6 iunie 2017, 12:43)

    Porcurorul General [utilizator]

    Spre "cercetarea de apartament": eu fac cercetare si administratorul face review-ul. Vecina de la 3 publica si cel de la 5 da doctorate.
  • +19 (19 voturi)    
    Las' ca le evalueaza "specialistii" PSD (Marţi, 6 iunie 2017, 12:47)

    Idealistu [utilizator]

    Giortanii din PSD impreuna cu d-l ministru Valeca se pricep la evaluari stiintifice. Cum sa furi banii publici, stiintific !
  • -23 (27 voturi)    
    lovitura grea pentru (Marţi, 6 iunie 2017, 12:50)

    Snitzelvienez [utilizator]

    Spionii economici si parazitii din statul problema
    • +7 (13 voturi)    
      Ce sa-ti spioneze bai ? (Marţi, 6 iunie 2017, 13:35)

      Idealistu [utilizator] i-a raspuns lui Snitzelvienez

      Ai minte de militian si gandesti ca un privitor la A3.
    • +10 (10 voturi)    
      Intreb si eu ca boul (Marţi, 6 iunie 2017, 14:17)

      Porcurorul General [utilizator] i-a raspuns lui Snitzelvienez

      Daca romanii au acces la cercetarea stiintifica de peste mari si tari prin documentatia online, de ce mama ma-sii nu merge industria cu atata informatie ce curge pe capul nostru fara sa facem noi nimic?!?
      • +1 (5 voturi)    
        banca nenea (Marţi, 6 iunie 2017, 22:14)

        Snitzelvienez [utilizator] i-a raspuns lui Porcurorul General

        A avut grija Manole
        • 0 (4 voturi)    
          e clar (Miercuri, 7 iunie 2017, 0:11)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui Snitzelvienez

          industria ta se imprumuta de la banca nationala?.. :))
          • 0 (2 voturi)    
            te-ai prins (Miercuri, 7 iunie 2017, 12:02)

            Snitzelvienez [utilizator] i-a raspuns lui pehash

            Manole e neutru. Situatia bancara actuala n-are nimic de-a face cu distinsul si perpetuul Manole
    • +5 (7 voturi)    
      Exact, nu se pun ei cu gibonii mioritici (Marţi, 6 iunie 2017, 16:05)

      Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui Snitzelvienez

      care le stiu pe toate, afara cu strainii din tara, nu ne vindem tara, o furam noi si o dam pe degeaba dupa aia, la noi lucrurile merg oricum altfel, noi stim oricum mai bine ce trebuie facut, de aia se si duce totul de rapa.
      • 0 (2 voturi)    
        cum era aia (Miercuri, 7 iunie 2017, 12:05)

        Snitzelvienez [utilizator] i-a raspuns lui Wanheda

        Crestere economica dar nu se simte in buzunare. explicatiile stiintiifice urmeaza
        .Eu spun ca dezvoltarea naturala este cea mai indicata..contra naturii nu poti lupta..grecii sunt cel mai bun exemplu.au insule unde a fost interzosa masina in favoarea magarului
  • +8 (8 voturi)    
    ... (Marţi, 6 iunie 2017, 12:54)

    John.Doe [utilizator]

    Unde-i unul, nu-i putere, la nevoi si la durere.
    Unde-s doi, puterea creste si dusmanul nu sporeste!
  • +13 (15 voturi)    
    Cand bugetul tau de cercetare este... (Marţi, 6 iunie 2017, 13:00)

    Zummm [utilizator]

    Sub cel al ESTONIEI !! cu o pop. de 1.313.271, ce mai poti sa zici ? Asta e nivelul dragi cetateni ai coloniei Rromania
    • +7 (7 voturi)    
      Bugetul de cercetare se face (Marţi, 6 iunie 2017, 15:42)

      Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Zummm

      la Bucuresti (sau in Teleorman) nu la Paris sau Bruxelles. Asa ca mai moale cu "colonia" (a cui? a prostilor/coruptilor/martienilor). Daca sa poate fura mai usor in "proiectele" de infrastructura nu vor fi bani in veci pentru cercetare, educatie si sanatate!
  • +18 (18 voturi)    
    Cerere (Marţi, 6 iunie 2017, 13:06)

    FlorinOprea1 [anonim]

    Iata copia cererii mele adresate UEFISCDI:
    Buna ziua,

    Avind in vedere noile reglementari privind selectarea auditorilor va anunt ca am decis sa nu particip la acest simulacru de evaluare.
    Cit timp am fost in CNDI si in CNCSIS am putut vedea dezastrul facut de avaluarea dupa actualele reglementari.

    Numai bine,
    Florin Oprea


    Professor Florin Oprea, Ph. D., M. Sc.
    Universitatea Petrol-Gaze din Ploieşti
  • +12 (12 voturi)    
    Si uite asa ... DNA ... (Marţi, 6 iunie 2017, 13:10)

    si_mort_va_vad [utilizator]

    ... Va trebui sa ii cerceteze si pe "shershefuratorii " rumani mujici ...
  • -7 (15 voturi)    
    Era cazul (Marţi, 6 iunie 2017, 13:27)

    Un cititor [utilizator]

    Cercetatorii straini sa evauleze la ei in tara daca au ce! Ce scursori! Folosesc orice metoda sa fure bani publici!
    • +4 (8 voturi)    
      Mi-e greu sa sumarizez (Marţi, 6 iunie 2017, 14:43)

      Calin_file_de_dosar [utilizator] i-a raspuns lui Un cititor

      Mi-e greu sa sumarizez in câteva rânduri de ce atitudinea Dvs. e greșita... sa încerc totuși:
      intr-o tara in care doar 10% din cercetători publica decent iar in foarte multe domenii numărul "decentilor" nu trece de 10, sa renunți la evaluarea făcută de cercetători străini echivalează cu a promova impostura si a arunca banii pe fereastra.
      Pe scurt: afirmația Dvs e de o prostie infinita!
      • -1 (5 voturi)    
        Corecție (Marţi, 6 iunie 2017, 15:53)

        Un cititor [utilizator] i-a raspuns lui Calin_file_de_dosar

        „To summarize” nu se traduce cu „a sumariza”(!), dar trecând peste asta, ce înseamnă că „doar 10% din cercetători publică decent”? Mi-e ușor să observ că nu vă aflați printre cei 10% . lol
        • +1 (1 vot)    
          Of course (Miercuri, 7 iunie 2017, 0:34)

          Calin_file_de_dosar [utilizator] i-a raspuns lui Un cititor

          Altceva?
      • 0 (0 voturi)    
        Sugestie - a rezuma în loc de sumarizaq (Miercuri, 7 iunie 2017, 13:07)

        Spiky [utilizator] i-a raspuns lui Calin_file_de_dosar

        Având în vedere că engleze este noua latină, adică lingua franca, este inevitabil să se comită astfel de greșeli. Concluzia postării dvs. este din păcate inevitabilă.
    • +2 (2 voturi)    
      Toarșu Beleuză (Miercuri, 7 iunie 2017, 13:05)

      Spiky [utilizator] i-a raspuns lui Un cititor

      Cercetătorii străini ierea dă fapt români plecați și REALIZAȚI afară, cu recunoaștere internațională. Ăștiea ierea pericolu care împedeca dăzvoltarea multilaterală spre toati părțili a științei și tehnicii otohtone, în frunte cu Abramburica și alte somități entelectuale dân faimoasa Hâc... ademie. Ciordeala și păcăleala se vor reinstaura ca mai înainte, că înainte ierea mai bine (pentru cine, vă las pă matale, carele le știi pe toate, să înfierezi, pardon, să inferezi concluzia...)
  • +9 (9 voturi)    
    adio cercetare (Marţi, 6 iunie 2017, 13:27)

    plictis [utilizator]

    inca un motiv ca cei din varf sa plece afara. nu e destul ca in orice institutie sau firma de top din occident sunt romani.
    • -6 (10 voturi)    
      Adio, ce? Evakuarea stiintifica a nimicului (Marţi, 6 iunie 2017, 14:59)

      newlook [utilizator] i-a raspuns lui plictis

      Adio, ce? Evakuarea stiintifica a nimicului

      E bine ca Valeca blocheaza aruncarea de bani publici pentru fel de fel de "neprihaniti straini" care evalueaza zeroul "cercetarii" (ce cuvant mare si nepotrivit) romanesti.

      PS: Prietene plictisit, McDo e "o firma de top din occident". In Ioropa, McDo e plina de romani: spalatori de vase, maturatori...toti cu denumiri fancy on job desription. Care mai de care: asistent de manager, asociat in vanzari...etc.
      Sau tu crezi ca occidentul ii asteapta pe cercetatorii romani care au produs NIMIC timp de decenii sa-i faca sefi de laboratoare spatiale?
      • -1 (5 voturi)    
        EvaLuarea nimicului, bineinteles ! (Marţi, 6 iunie 2017, 15:26)

        newlook [utilizator] i-a raspuns lui newlook

        EvaLuarea nimicului, bineinteles ! (corectie)
      • +2 (4 voturi)    
        Da, daca is buni ii ia (Marţi, 6 iunie 2017, 16:07)

        Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui newlook

        E plina lumea de cercetatori romani.
    • +2 (2 voturi)    
      stai tu linistit (Miercuri, 7 iunie 2017, 12:10)

      Snitzelvienez [utilizator] i-a raspuns lui plictis

      Daca se inventeaza ceva .sa luam exemplul lui Justin capra si inventiile lui nu cred ca mai exista vreo banca romaneasca sa finanteze productia. Bancile au fost vandute 100% capital strain.
      Daca ramai in tara macar afla pt ce sa militezi.ia exemplul Koreii de Sud
  • +4 (6 voturi)    
    O fonduri pentru cercetare. (Marţi, 6 iunie 2017, 14:10)

    ZoltanKiss1 [anonim]

    Asa cum crcetatorii straini sunt eliminate tot asa si fondurile din Strainate trebuiesc imperative eliminate.Sa se descurce cu resursele primate de la govern,in cazul ca mai ramane ceva dupa ce secaturile corupte din majolitateatotal corupta PSD,ALDE si-au satisfacut propriile interese(delapidare)
  • +6 (6 voturi)    
    Subminarea economiei naționale (Marţi, 6 iunie 2017, 14:45)

    tao980 [utilizator]

    În 1989 l-au împușcat pe unul pentru subminarea economiei naționale (printre altele). Asta ce este? Nu tot un fel de subminare, cu bătaie lungă?! Eu cred că, dacă se construiește un caz cum trebuie, are DNA-ul suficientă treabă vis-a-vis de distrugerea, deliberată sau din prostie, a cercetării din țara asta ...
  • +1 (3 voturi)    
    Foto (Marţi, 6 iunie 2017, 14:46)

    MihaelaAnitei1 [anonim]

    Observati, va rog, cum banca este plina de dosare, caiete, etc. Intr-un laborator adevarat s-ar lucra practic pe acea banca, iar hartiile s-ar afla langa un computer, pe un birou.
  • +3 (7 voturi)    
    ! (Marţi, 6 iunie 2017, 14:48)

    Calin_file_de_dosar [utilizator]

    In situația in care subiectele hot ale cercetării actuale nu sunt accesibile decat celor maxim 1% din vârfurile autohtone, sa renunți la evaluarea externa înseamnă sa promovezi impostura si sa iti bați joc de banii publici... , acest ministru atentează pur si simplu la siguranta naționala!
  • 0 (4 voturi)    
    Furtuna in paharul cu apa (Marţi, 6 iunie 2017, 16:00)

    Boa [utilizator]

    cercetarea romaneasca are de foarte multa vreme probleme, iar evaluarea proiectelor e una dintre cele mai putin semnificative.

    Cercetarea romaneasca institutionalizata nu prea mai are clienti din moment ce economia s-a transformat si nu neaparat in ceva bazat pe creatie. Nu are rost sa detaliez evidenta.
    Doi la mana numai cerceatrea fundamentala poate fi evaluata de universitari asa cum era sistemul pana acum.
    Altfel peste tot in lume, programele si propunerile de cercetare serioase sunt evaluate de grupuri mixte, inclusiv de reprezentanti din industria de profil care stiu stadiul si cam care sunt sansele de inovare pe anumite directii.
    Pentru ca programele de cercetare nationale trebuie sa ai rezultate preluate de industria locala care ar trebui sa si cofinanteze proiectele.
    Nu are sens sa ai evaluari care sa-ti lase doar proiecte de cercetare la cel mai inalt nivel international si asta pentru ca inseamna ca pe de o parte finantezi cercetarea altora si pe de alta parte nu servesti nevoilor economiei nationale.
    Pentru asa ceva sunt programele europene de cercetare unde poti sa contribui la ceea ce altii vor integra.

    Mai exista si constrangerile contextuale, respectiv infrastructura inapoiata a cercetarii tehnologice romanesti care necesita mai mult decat pix, hartie si calculator.

    De aceea cred ca cercetarea romaneasca trebuie sa treaca printr-un proces mai amplu de evaluare, sa se defineasca directiile ce au potential pentru Romania, sa se faca (re)creeze si doteze la un nivel decent cateva centre de expertiza, sa se redefineasca retelele de competenta si cooperarea cu industria si IMMurile si atunci vom putea vorbi despre cercetare competitiva in Romania, pe directii bine definite.

    Abia apoi va conta modalitatea de evaluare a propunerilor.
    Altfel totul nu e decat o spoiala care poate lua nuante mai mult sau mai putin elitiste, preponderent umaniste sau tehnice dupa cum viseaza un grup aflat efemer la putere.
    • +1 (1 vot)    
      Aveti dreptate pe alocuri, DAR ... (Miercuri, 7 iunie 2017, 16:59)

      VladAvrigeanu [utilizator] i-a raspuns lui Boa

      Aveti dreptate pe alocuri, dar cu referinta la o normalitate care este inca de domeniul viselor pe aici...

      Faceti insa abstractie de faptul ca si in cazul cercetarii stiintifice (fundamentale) pe plan mondial ceea ce primeaza nu este COLABORAREA ci COMPETITIA. De aceea, in cazul unor subiecte de interes pentru "cercetarea altora", fiti sigur ca aceia nu vor astepta si nici incuraja Romania sa le ofere solutiile dorite.

      Si mai faceti abstractie in final de un aspect: pana se va ajunge la stadiul in care "va conta modalitatea de evaluare a propunerilor" pentru economia autohtona, exista niste fonduri care (poate) (inca) se mai aloca cercetarilor pe plan national. Si nu este de neglijat ca bugetul/proiect pentru proiectele PNCDI-III sunt (inca, desi in continua reducere) sensibil mai mari decat contributiile programelor europene vizand in principal 'networking'-ul. Va este indiferent daca aceste fonduri se aloca nu numai pe merit DAR si pe alte considerente? Poate gresesc, poate eu vad lucrurile deplasat, deformat, si/sau exagerat, dar credeti ca este posibila o alta explicatie pentru o situatie descrisa in modul cel mai concret in PdV expus in http://tandem.nipne.ro/~dante/projects/PN2P3_0450/VAvsPCE2016.pdf ?


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version