Operatorii portuari îl acuză pe administratorul Fondului Proprietatea că se opune adoptării unui proiect de lege în domeniul reglementării porturilor româneşti şi încearcă să-l blocheze, spunând că demersul acestuia trebuie combătut de toţi cei implicaţi în industria portuară, având un impact direct asupra a sute de mii de angajaţi, după ce FP a solicitat respingerea acestui proiect de lege care ar fi nociv pentru toate administraţiile portuare din ţară, potrivit news.ro.

Prin intermediul unui comunicat, Organizaţia Patronală Constanţa Port Business Association susţine că administratorul Fondului Proprietatea încearcă manipularea opiniei publice şi a factorilor de decizie pentru a bloca adoptarea iniţiativei legislative în domeniul reglementării porturilor româneşti.

“Trebuie să afirmăm că, prin mesajul promovat în presă în data de 25 mai 2017, administratorul Fondului Proprietatea încearcă o uriaşă manipulare a opiniei publice şi a factorilor de decizie pentru a bloca adoptarea celei mai importante iniţiative legislative din ultimul deceniu, în domeniul reglementării porturilor româneşti”, se arată în comunicat.

Sursa citată spune că Fondul Proprietatea încearcă blocarea iniţiativei legislative care obligă administraţiile portuare să investească peste 50 la sută din veniturile obţinute în repararea, întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii.

“În realitate, intenţia noii legi este să transforme fundamental politica portuară, obligând administraţiile maritime şi/sau fluviale la investirea unei părţi semnificative din veniturile pe care le obţine, în infrastructură. Infrastructura de transport naval, adică ansamblul porturilor, acvatoriilor, canalelor navigabile şi altele, aparţin infrastructurii publice a statului român. Noua lege nu face altceva decât să reglementeze, pentru prima dată în ultimii 27 de ani, o obligaţie clară în sarcina celor care administrează aceste porturi pentru a menţine, repara şi dezvolta această infrastructură. Facem referire la o infrastructură construită sistematic prin efortul naţional în ultimii 150 de ani, dintre care în ultimii 27 de ani, întreţinerea şi investiţiile au atins nivelul cel mai scăzut”, au precizat operatorii portuari.

Aceştia au mai spus că nu cunosc vreo contribuţie a Fondului Proprietate, de când deţine participaţii la Portul Constanţa pentru dezvoltarea infrastructurii portuare, FP obţinând în ultimii 15 ani peste 40 de milioane de euro din participaţiile deţinute la societatea de administrare a portului.

“Estimăm că în ultimii 15 ani Fondul Proprietatea a obţinut mai mult de 40 de milioane de euro din participaţiile deţinute la societatea de administrare a Portului Constanţa. Înţelegem din informaţii publice că, în toată această perioadă Fondul Proprietatea a fost diligent în a distribui zeci de milioane de euro către administratorul acestuia – Franklin Templeton Investment Management. Nu cunoaştem nici o contribuţie a Fondului, niciodată pe parcursul întregii perioade de când deţine participaţii la Portul Constanţa, pentru întreţinerea şi dezvoltarea infrastructurii portuare aparţinând Statului Român”, a mai afirmat Organizaţia Patronală Constanţa Port Business Association.

Operatorii portuari acuză Fondul Proprietatea că invocă faptul că acest proiect de lege a fost declarat neconstituţional de către Curtea Constituţională a României, în condiţiile în care reluarea procedurilor parlamentare nu face decât să pună în aplicare decizia CCR.

“O altă manipulare evidentă este reprezentată de invocarea Deciziei de neconstituţionalitate nr. 89 din data de 28 februarie 2017. Prin această decizie Curtea Constituţională a României s-a pronunţat exclusiv asupra unor chestiuni ce vizează procedurile de exercitare a puterilor publice ale Parlamentului României şi nicidecum asupra vreunuia dintre elementele pe care Fondul Proprietatea încearcă să le utilizeze, cu rea – credinţă, în apărarea intereselor sale. Reluarea procedurilor în Senat şi Camera Deputaţilor nu face altceva decât să pună în aplicare decizia Curţii Constituţionale a României!”se mai menţionează în comunicat.

Operatorii portuari mai spun că reglementarea tarifelor portuare prin noua lege transpune o practică europeană. De asemenea, ei acuză Fondul Proprietatea de rea-credinţă, spunând că modificările introduse în lege nu fac decât să clarifice regimul tarifar aplicabil în porturile româneşti.

“Putem afirma că administratorul Fondului Proprietatea acţionează cu o rea-credinţă făţişă, omiţând una dintre cele mai importante modificări ale proiectului de lege care atribuie Consiliului Concurenţei calitatea de arbitru, exact cu privire la reglementarea tarifelor de utilizare domeniu portuar şi la relaţiile dintre operatorii portuari şi societăţile de administrare a porturilor. Aceste modificări au fost propuse şi introduse în lege tocmai pentru a clarifica regimul tarifar aplicabil în porturile României şi pentru a elimina abuzurile de poziţie dominantă de care, cel puţin administratorul Portului Constanţa, a fost acuzat în trecut şi pe care, nu putem înţelege altceva decât că Fondul Proprietatea doreşte să le perpetueze”, susţin reprezentanţii Constanţa Port Business Association.

Organizaţia Patronală consideră nociv demersul administratorului Fondului Proprietatea, cu cât încearcă să distrugă consensul obţinut între toate părţile interesate, respectiv Ministerul Transporturilor, societăţile de administrare a infrastructurii portuare, organizaţiile patronale şi organizaţiile sindicale reprezentative la nivel de ramură.

Un alt argument adus de operatorii portuari este legat de faptul că legea a fost adoptată în Senat cu 101 voturi pentru, 8 abţineri şi nici un vot împotrivă, iar proiectul a fost avizat favorabil şi de către Consiliul Concurenţei.

Constanţa Port Business Association crede că demersul administratorului Fondului Proprietatea trebuie combătut de toţi cei implicaţi în industria portuară, având un impact direct asupra a sute de mii de angajaţi.

“Demersul administratorului Fondului Proprietatea trebuie combătut în mod pro-activ de către toţi cei implicaţi în industria portuară şi industriile deservite de către aceasta având un impact direct asupra a sute de mii de angajaţi şi unul indirect asupra întregii activităţi economice a României. Asemenea acţiuni pot fi circumscrise exclusiv unui interes unilateral de drenare a resurselor naţionale către actori cu aparenţă internaţională şi cu consecinţa blocării unor activităţi de interes naţional cum de altfel se întâmplă deja la Oil Terminal şi Hidroelectrica”, mai precizează comunicatul.

În final, operatorii portuari sugerează opiniei publice să analizeze cât de mare este procentul beneficiilor obţinute de administratorul Fondului Proprietatea din exploatarea bunurilor ce i-au fost acordate gratuit de statul român.

“Sugerăm opiniei publice ca, prin intermediul presei economice şi de investigaţii să analizeze cât de mare este procentul beneficiilor obţinute de către administratorul Fondului Proprietatea din exploatarea bunurilor ce i-au fost acordate gratuit de Statul Român. După cunoştinţele noastre, datele legate de Franklin Templeton Investment Management ar trebui să fie publice, dat fiind faptul că este o societate listată pe bursa din New York. O analiză jurnalistică ar trebui să arate în ce măsură acest procent este în concordanţă cu alte profituri făcute de Franklin Templeton în lume, şi mai ales să fie comparat cu veniturile altor administratori de fonduri (investiţii, pensii etc.) locale sau internaţionale care activează în România. De asemenea, ar trebui să se analizeze dacă, potrivit unor informaţii de presă, reprezentanţii Fondului Proprietatea în diferite societăţi, inclusiv administratorul Portului Constanţa, câştigă onorarii personale de succes de ordinul câtorva a mai multe sute de mii de euro pe an”, au mai afirmat operatorii portuari.

Fondul Proprietatea (FP) s-a arătat îngrijorat miercuri de reluarea procedurii de aprobare în Parlament a proiectului de lege pentru modificarea Ordonanţei de Urgenţă privind plafonarea chiriilor terenurilor porturilor, deşi proiectul a fost declarat neconstituţional de către Curtea Constituţională.

Proiectul a fost re-examinat şi aprobat prin procedură de urgenţă de Senat în 15 mai, în ciuda faptului că proiectul a fost declarat neconstituţional în 28 Februarie, potrivit FP. Fondul avertizează că, dacă va fi adoptată, legea va fi extrem de nocivă pentru toate administraţiile portuare din România, precum şi pentru bugetul de stat al României, conducând, numai în cazul Portului Constanţa, la pierderea unor venituri de zeci de milioane de euro.

”Potrivit prevederilor proiectul de lege, nivelul chiriei pentru terenul portuar şi infrastructura utilizate de operatori care refuză să încheie contracte de închiriere, va fi plafonat pentru o perioadă de 10 ani la nivelul plătit în prezent pe baza contractelor pentru aşa-zisa utilizare a domeniului portuar (“UDP”), care spre exemplu în Portul Constanţa, variază între 0,22 RON şi 0,36 RON pe metru pătrat pe lună”, se arată în comunicat.

FP avertizează că cele mai multe dintre aceste contracte au fost încheiate acum 10-15 ani, fără licitaţie publică, în condiţii lipsite de transparenţă, iar valorile plătite au rămas în mare parte neschimbate de atunci. Comparativ, potrivit fondului, terenul disponibil pentru activităţi logistice şi industriale în zone semnificativ mai puţin atractive şi cu acces mai redus la infrastructură din jurul marilor oraşe ale României este închiriat la preţuri de câteva ori mai mari decât cele care ar urma să fie plătite în Portul Constanţa, dacă legea ar intra în vigoare.

Directorul general al FP, Greg Konieczny, a avertizat că îngheţarea chiriilor la preţul minim din prezent pentru următorii 10 ani va conduce la pierderea unor venituri de zeci de milioane de euro doar în cazul Portului Constanţa şi reprezintă un precedent periculos prin faptul că o lege stabileşte în mod direct preţurile contractuale între două entităţi juridice.

”Aceşti bani ar putea fi folosiţi mult mai bine pentru proiectele de investiţii ale porturilor României, decât să creeze beneficii nejustificate unor operatori privaţi”, a declarat Greg Konieczny, în cadrul comunicatului.

FP avertizează că această măsură ar conduce la o încetinire a procesului de dezvoltare a porturilor din cauză că mulţi dintre actualii operatori – care nu doresc sau nu au puterea financiară să investească în noi facilităţi sau pentru recondiţionarea celeor existente – vor avea şi mai puţine motive să renunţe la terenul pe care îl ocupă momentan. În acest fel, este blocat accesul în porturi a altor operatori, care deţin mijloacele prin care ar putea să dezvolte porturile mai repede.

”În plus, în forma declarată neconstituţională de către Curtea Constituţională, legea stabileşte înfiinţarea un Consiliu de Supraveghere sub autoritatea Consiliului Concurenţei, care ar urma să fie responsabil de toate tarifele practicate de către porturile din România şi care ar trebui, de asemenea, să medieze toate neînţelegerile dintre administraţiile portuare şi operatorii portuari. Acest fapt ar duce la transferul puterii de decizie din responsabilitatea administraţiilor portuare şi a instanţelor de judecată către acest organism nou-creat, ale cărui responsabilităţi şi atribuţii nu sunt însă clar definite în proiectul de lege”, se arată în comunicat.

Acordarea dreptului de a emite decizii cu caracter obligatoriu, fără a determina ce tip de decizii se pot lua de către Consiliul de Supraveghere sau fără a specifica procedura prin care aceste decizii se pot ataca, ar putea duce la emiterea unor reglementări neclare sau la depăşirea cadrului legal de către o asemenea instituţie, potrivit FP. Acest consiliu ar urma să decizii şi, concomintent, să aibă competenţa de a judeca toate plângerile depuse împotriva aceloraşi decizii. Astfel, FP cere Camerei Deputaţilor să respingă această lege, ţinând seamă de impactul negativ asupra bugetului de stat şi activelor României.