Lectiile digitale ii tin pe elevi la scoala si ii fac sa fie mai atenti la informatiile care vin inspre ei, spun profesorii. Informatizarea scolilor si introducerea platformei de educatie virtuala AeL a ajutat in primul rand la dotarea cu PC-uri a scolilor si a propus o solutie noua pentru elevii care sunt tot mai apropiati de internet. Cu toate acestea, specialistii din domeniu isi fac griji ca, atunci cand elementul de noutate al lectiilor digitale va disparea, lectiile predate in fata calculatorului vor deveni la fel de plictisitoare ca tabla si creta de pe ea. Atunci, programa va trebui reevaluata, iar accesul elevilor la computere va trebui regandit.

„Nu mai ai cum, in 2008, sa atragi elevul doar cu creta si o harta rupta”, spune Robert Stan, director la un liceu mic de provincie. La liceul unde lucreaza, Brancoveanu Voda din orasul prahovean Urlati, elevii de la clasa a saptea si pana la clasa a XII-a au ocazia sa invete in sistem informatizat.

„Da roade. Altfel vede elevul templul de la Luxor sau o batalie a lui Iulius Cezar. Daca are imagini, retine mai usor si este mai atras de ora, dar bineinteles ca depinde si de profesorul care preda. Pot fi ore plictisitoare, chiar daca folosesti videoproiectorul”, mai spune directorul de liceu. Insa marea realizare a introducerii Sistemului Educational Informatizat este, spun profesorii, dotarea scolilor cu aparatura.

„Am primit fonduri de la Guvern si am doua videoproiectoare, calculatoare si DVD- uri pe care le folosim la ore. Sunt doua laboratoare de informatica si calculatoare in fiecare laborator de biologie, chimie, fizica”, ne-a declarat Robert Stan.

Cum functioneaza e-learingul

Educatia virtuala, e-learning, in termeni internationali, se face in sistemul de invatamant romanesc prin aplicarea platformei AeL Educational, un sistem de instruire asistata de calculator.

Practic, aceasta solutie software vine cu un pachet multimedia, care poate fi folosit ca o solutie autonoma, in fiecare scoala, sau interconectat. AeL asigura si comunicarea intre scoli si cu serverele nationale.

Lectiile Ael se gasesc pe portalul edu.ro, iar elevii le pot descarca si pe computerele de acasa. Sunt cuprinse discipline ca: istorie, matematica, tehnologie, fizica, chimie, informatica si geografie, dar si materiale auxiliare cum sunt enciclopediile, editoarele grafice, editoarele de expresii matematice si laboratoarele virtuale de chimie.

Informatizarea scolilor, cerinta europeana

Incepand din 2001, 4780 de laboratoare de informatica au fost dotate in cadrul programului Sistem Educational Informatizat (SEI). Programul este conform cu planul de actiune eEurope 2005 demarat de Uniunea Europeana si cu initiativa europeana de eLearning. SEI este implementat de un parteneriat public-privat. Utilizatorii sistemului sustin ca acesta are cateva probleme.

„Desi s-au demarat o serie de programe guvernamentale de informatizare a scolilor, acestea se rezuma doar la problema de infrastructura, minimizand importanta perfectionarii adecvate a cadrelor didactice pentru a putea utiliza calculatorul in activitatile de clasa”, este de parere Petre Botnariuc de la Institutul de Stiinte ale Educatiei.

El considera ca invatamantul pe suport digital trebuie sa aiba in vedere si cerintele psiho-pedagocice.

Mircea Miclea: "Modul in care s-a facut implementarea platformei este deficitar"

Mircea Miclea, presedintele Comisiei prezidentiale pentru invatamant, sustine crearea de manuale digitale, complementare celor clasice, dar care sa aiaba in vedere calitatea curriculei si accesibilitatea elevilor la platforma de educatie virtuala. „Partea buna din SEI este ca scolile au fost dotate cu aparatura. Insa modul in care s-a facut implementarea platformei este deficitar”, ne-a declarat Miclea.

„Toata reteaua este introdusa intr-o sala, iar acolo sunt programate cand ore de chimie, cand ore de fizica, cand ore de biologie si este dificil si pentru profesori si pentru elevi, pentru ca aceste sali stau, in cea mai mare parte a timpului, inchise. Nu se tine cont de nevoile profesorilor si profesorilor – e ca si cum ai face un produs fara sa tii cont de nevoile utilizatorului”, a explicat el.

In opinia sefului Comisiei prezidentiale pentru invatamant, computerele ar trebui distribuite astfel incat elevii sa aiba mai mult acces la ele, atat la internet, cat si la platforma AeL.

„Unele ar trebui sa stea in biblioteca. Atunci cand elevul merge la biblioteca, sa aiba acces si la internet. Un calculator, doua, ar trebui sa stea pe coridoare, ar fi mult mai bine sa existe cate un calculator in fiecare clasa, si nu distribuite intr-un singur loc. Atunci, platforma ar fi mai aproape de utilizator”, a mai spus Miclea