Lectiile digitale tin copiii mai atenti la ore. Trebuie regandita programa scolara?

de Liana Anghelescu     HotNews.ro
Vineri, 11 ianuarie 2008, 12:15 Actualitate | Esenţial


Lectiile digitale ii tin pe elevi la scoala si ii fac sa fie mai atenti la informatiile care vin inspre ei, spun profesorii. Informatizarea scolilor si introducerea platformei de educatie virtuala AeL a ajutat in primul rand la dotarea cu PC-uri a scolilor si a propus o solutie noua pentru elevii care sunt tot mai apropiati de internet. Cu toate acestea, specialistii din domeniu isi fac griji ca, atunci cand elementul de noutate al lectiilor digitale va disparea, lectiile predate in fata calculatorului vor deveni la fel de plictisitoare ca tabla si creta de pe ea. Atunci, programa va trebui reevaluata, iar accesul elevilor la computere va trebui regandit.

„Nu mai ai cum, in 2008, sa atragi elevul doar cu creta si o harta rupta”, spune Robert Stan, director la un liceu mic de provincie. La liceul unde lucreaza, Brancoveanu Voda din orasul prahovean Urlati, elevii de la clasa a saptea si pana la clasa a XII-a au ocazia sa invete in sistem informatizat.

„Da roade. Altfel vede elevul templul de la Luxor sau o batalie a lui Iulius Cezar. Daca are imagini, retine mai usor si este mai atras de ora, dar bineinteles ca depinde si de profesorul care preda. Pot fi ore plictisitoare, chiar daca folosesti videoproiectorul”, mai spune directorul de liceu. Insa marea realizare a introducerii Sistemului Educational Informatizat este, spun profesorii, dotarea scolilor cu aparatura.

„Am primit fonduri de la Guvern si am doua videoproiectoare, calculatoare si DVD- uri pe care le folosim la ore. Sunt doua laboratoare de informatica si calculatoare in fiecare laborator de biologie, chimie, fizica”, ne-a declarat Robert Stan.

Cum functioneaza e-learingul

Educatia virtuala, e-learning, in termeni internationali, se face in sistemul de invatamant romanesc prin aplicarea platformei AeL Educational, un sistem de instruire asistata de calculator.

Practic, aceasta solutie software vine cu un pachet multimedia, care poate fi folosit ca o solutie autonoma, in fiecare scoala, sau interconectat. AeL asigura si comunicarea intre scoli si cu serverele nationale.

Lectiile Ael se gasesc pe portalul edu.ro, iar elevii le pot descarca si pe computerele de acasa. Sunt cuprinse discipline ca: istorie, matematica, tehnologie, fizica, chimie, informatica si geografie, dar si materiale auxiliare cum sunt enciclopediile, editoarele grafice, editoarele de expresii matematice si laboratoarele virtuale de chimie.


Informatizarea scolilor, cerinta europeana

Incepand din 2001, 4780 de laboratoare de informatica au fost dotate in cadrul programului Sistem Educational Informatizat (SEI). Programul este conform cu planul de actiune eEurope 2005 demarat de Uniunea Europeana si cu initiativa europeana de eLearning. SEI este implementat de un parteneriat public-privat. Utilizatorii sistemului sustin ca acesta are cateva probleme.

„Desi s-au demarat o serie de programe guvernamentale de informatizare a scolilor, acestea se rezuma doar la problema de infrastructura, minimizand importanta perfectionarii adecvate a cadrelor didactice pentru a putea utiliza calculatorul in activitatile de clasa”, este de parere Petre Botnariuc de la Institutul de Stiinte ale Educatiei.

El considera ca invatamantul pe suport digital trebuie sa aiba in vedere si cerintele psiho-pedagocice.

Mircea Miclea:  "Modul in care s-a facut implementarea platformei este deficitar"

Mircea Miclea, presedintele Comisiei prezidentiale pentru invatamant, sustine crearea de manuale digitale, complementare celor clasice, dar care sa aiaba in vedere calitatea curriculei si accesibilitatea elevilor la platforma de educatie virtuala. „Partea buna din SEI este ca scolile au fost dotate cu aparatura. Insa modul in care s-a facut implementarea platformei este deficitar”, ne-a declarat Miclea.

„Toata reteaua este introdusa  intr-o sala, iar acolo sunt programate cand ore de chimie, cand ore de fizica, cand ore de biologie si este dificil si pentru profesori si pentru elevi, pentru ca aceste sali stau, in cea mai mare parte a timpului, inchise. Nu se tine cont de nevoile profesorilor si profesorilor –  e ca si cum ai face un produs fara sa tii cont de nevoile utilizatorului”, a explicat el.

In opinia sefului Comisiei prezidentiale pentru invatamant, computerele ar trebui distribuite astfel incat elevii sa aiba mai mult acces la ele, atat la internet, cat si la platforma AeL.

„Unele ar trebui sa stea in biblioteca. Atunci cand elevul merge la biblioteca, sa aiba acces si la internet. Un calculator, doua, ar trebui sa stea pe coridoare, ar fi mult mai bine sa existe cate un calculator in fiecare clasa, si nu distribuite intr-un singur loc. Atunci, platforma ar fi mai aproape de utilizator”, a mai spus Miclea






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2254 vizualizari

  • -1 (1 vot)    
    .......... (Vineri, 11 ianuarie 2008, 15:08)

    Andrei [anonim]

    nu prea imi vine s cred k prin introducerea acestui sistem de invatamant copii o s invete...chiar dak vor introduce sistemul eu de unul si multi f multi altii nu se vor chinui s invete,cum fac in prezent...aberatiii....
  • +1 (1 vot)    
    Vrajeala (Vineri, 11 ianuarie 2008, 15:14)

    Cristi [anonim]

    Marketingu' de la Siveco face vrajeala pe paine. Vreti sa va vindeti licentele si aburiti lumea ca este super platforma.
    Daca copilul are capacitate, poate invata si de pe un carton. Nu trebuie sa colorezi cartonul ca sa bagi copilul in clasa.
    Consider ca materialele de pe care am invatat inainte de 89 sunt de o calitate net superioara fata de ce este in ziua de azi. Si persoanele care spun ca materialele de pe vremea lui Ceausescu erau comuniste iar bat campii. Intr-un manual de matematica sau chimie nu am vazut ceva content cu tenta politica sau vreo farama de doctrina.

    Invatamantul din ziua de azi este in metastaza deoarece s-a dorit o schimbare dar nu in bine dupa cum se vede. Sistemul anterior era functional, nu am avut ce sa punem in loc. In plus copiii nu mai sunt atrasi deoarece noi permitem acest lucru prin faptul ca le dam acces la lucruri care ii distrag.

    Si pana la urma urmei, vreti sa fie toti doctori si ingineri...trebuie sa sape si cineva santurile tarii.
    • 0 (0 voturi)    
      Din contra (Vineri, 11 ianuarie 2008, 16:01)

      Emil Tamas [anonim] i-a raspuns lui Cristi

      De ce sa nu folosim lucrurile care-i distrag in scopuri educationale? De exemplu computerul si Internet-ul?
      Asa-i multumim si pe copii si renuntam partial la un mod arhaic de invatare. O imagine pe un proiector este mult mai captivanta decat un text plictisitor.

      Iar faptul ca profesorii folosesc tehnologia noua ii face pe profesori sa fie "hip again". Adica vor fi "cool" si nu doar niste relicve imbatranite care dau note proaste.

      Emil
    • 0 (0 voturi)    
      .... (Vineri, 11 ianuarie 2008, 16:16)

      marylenna [anonim] i-a raspuns lui Cristi

      Eu am lucrat intr-o scoala care era dotata cu SmartBoard conectata si la Internet pe care doar doi profesori o foloseau (fizica si germana). Orele erau super si le placeau copiilor. Numai ca asta inseamna ca profesorii sa invete sa lucreze cu astfel de tehnologii si mai ales sa se mai dezmorteasca putin, fizic si psihic.
      P.S. Copiii nu mai sunt atrasi de scoala si din cauza oamenilor ca dvs care nu au habar in ce lume traiesc acesti copii, cu ce se ocupa si ce le place sa faca.
      • 0 (0 voturi)    
        Un raspuns lui Emil si marylenna (Vineri, 11 ianuarie 2008, 20:40)

        Cristi [anonim] i-a raspuns lui marylenna

        Cum spuneti dvs. De ce este necesar sa folosim internetul si PC-ul ca moneda de a cumpara atentia copiilor. Daca parintii daca si-ar asuma responsabilitatea educarii atunci nu ar mai trebui sa ajunga lectiile de matematica pe Ipod ca dl. Goe sa arunce un ochi pe formulele lui Pitagora. Este penibil. Credeti ca Norvegia, Finlanda, Cehia sau Polonia foloesc lectii interactive? In nici un caz. Folosesc cel mult simulari virtuale ca suport complementar. Restul tot cartea este baza. Problema noastra este ca elevul ii este lene sa puna mana pe o carte. PC-ul din pacate a fost ca un instrument de distractie in momentul in care a ajuns in mana copilului. De ce pentru ca asa i-am invatat. Daca am fi atat de pro cu invatamatul electronic atunci meseria de profesor va disparea. Ca argumente....am 27 de ani, am crescut cu PC-ul de la 12 ani si am aruncat PC-ul din casa la 24, lucrarea de diploma a avut ca subiect construirea unei aplicatii de invatamant virtual. Iar ca concept e-learning-ul a fost conceput pentru formarea angajatiilor in diverse domenii, ulterior cineva s-a gandit sa il folosesasca si pe copii. Se pare ca nu a gandit bine....
  • 0 (0 voturi)    
    Are dreptate Miclea (Vineri, 11 ianuarie 2008, 18:31)

    Spilberg [anonim]

    Domnu Miclea stie ce stie cu platforma lul peste vanduta la ageamii din scoli pe bani grei. Numa ca Domnu actual ministru se plimba prin strainataturi pe banii companiilor care vand gogosi ministerului. Probabil ca vrea sa continuie sa tina scolile in intuneric cu programele pe care le va lua tot de la aia.
  • 0 (0 voturi)    
    Focul e grozav, daca nu e incendiu... (Vineri, 11 ianuarie 2008, 18:33)

    bernard70 [anonim]

    Introducerea de computere si sisteme educationale pe computer/internet este o necesitate.

    Insa, SEI ar trebui folosit doar ca mijloc educational complementar. Este posibil, chiar probabil, ca elevii sa nu mai invete nimic, caci: "oricum gasesc totul pe internet; cand trebuie sa stiu ceva, dau un google!"

    In zilele noastre, din ce in ce mai multe persoane isi petrec mare parte a zilei in fata computerului, fie ca este vorba de munca, filme, muzica, informatie. Tot mai multi tineri (cl.I-XII) isi petrec la PC mare parte a timpului liber (unele deja mentionate): jocuri, filme, muzica, Messenger, hi5, myspace, flickr, facebook, etc.

    Daca incurajam elevii sa isi petreaca si cea mai mare parte a timpului de studiu pe computer , riscam sa ajungem o natie de cocosati sedentari, cu probleme de vedere, artrita, etc. Dependenta de PC este o realitate, iar efectele acesteia sunt in genere ignorate, in special de tanara generatie.

    Tinerii elevi trebuie scoliti in a utiliza computerul/internetul pentru a avea acces mai rapid si mai facil la educatie si informatii. Simultan acestia trebuie responsabilizati fata de propria persoana; sa isi dramuiasca timpul petrecut in fata computerului, pentru a nu le fi afectata sanatatea.

    Care este insa know-how-ul profesorilor in materie de PC/internet - utilizare, beneficii, riscuri??
  • 0 (0 voturi)    
    scoala fara internet, in secolul XXI??? (Vineri, 11 ianuarie 2008, 23:46)

    un roman din Europa [anonim]

    Am citit comentariile si nu mi-a venit sa cred ca mentalitatea din Romania in loc sa se schimbe, se indreapta, pe zi ce trece, spre trecut...sau poate ca nu reusiti sa va debarasati deloc de trecut!
    In Occident nu veti gasi nici o scoala fara calculatoare, fara internet, iar acestea sunt PARTE INTEGRANTA din lectiile zilnice, nu simple obiecte de decor.
    In afara de asta, sistemul e-learning permite sa fii elev/student in clase aflate la sute sau mii de kilometri distanta...practic, din fotoliul de acasa poti studia ORIUNDE in lume!
    Dar pentru asta, TREBUIE sa stii sa lucrezi pe calculator, TREBUIE sa stii sa lucrezi pe internet, TREBUIE sa cunosti limba engleza...cam multe trebuie invatate, mai bine sa ramanem la carton, ca nu cere efort!!!
    Aici, in Occident, copiii beneficiaza de laptop-uri gradate pe varste educationale, incepand de la 3 ani...practic, folosind un laptop educational, copilul invata sa scrie, sa citeasca, sa socoteasca... aici, ACESTA este noul abac.
    In Romania, saracia ii determina pe parinti sa se comporte exact ca vulpea care nu ajunge la struguri: striga cat o tin plamanii ca TOTI sunt acri!
    Treziti-va, altminteri civilizatia va va arunca la o parte, iar vina va fi NUMAI a voastra!!!
    • 0 (0 voturi)    
      Asa o fi (Sâmbătă, 12 ianuarie 2008, 17:16)

      Cristi [anonim] i-a raspuns lui un roman din Europa

      Diferenta este ca in afara copii sunt educati ca este doar un tool si nu mancarea, apa si aerul. Din pacate copii nu trateaza calculatorul cu seriozitate. Au in cap doar Yahoo, HI5 si fetite. Noi in Romania trebuie sa dam dovada ca putem asimila informatii dupa un model clasic, si apoi PC-ul sa fie un suport complementar.
  • 0 (0 voturi)    
    parerea mea (Sâmbătă, 12 ianuarie 2008, 19:26)

    toto [anonim]

    Internetul nu stimuleaza atentia (atentia pe termen lung asupra unei probleme, obiect, etc), memoria (în definitiv toate informatiile sunt acolo, de ce sa le mai înveti, nu?) si analiza datelor (nu este timp; sunt atît de multe chestii simpatice pe internet). Bineînteles ca a sti sa lucrezi pe un calculator este obligatoriu, dar el este doar o noua " carte". Pîna la urma tot trebuie sa o închizi si sa gîndesti cu capul tau. În definitiv ,asta este rostul scolii, sa ne dezvolte intelingenta, nu sa ne ofere niste date.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by