O solutie bizara: La intrarea in Cluj va scrie MVNICIPIVM AELIVM NAPOCENSE AB IMPERATORE HADRIANO CONDITVM/ Boc pune placute nu doar in romana, maghiara si germana si ci in latina.

de Redactia stiri     HotNews.ro
Vineri, 7 aprilie 2017, 15:10 Actualitate | Esenţial

Clujul in latina
Foto: Actual de Cluj
Primarul Clujului, Emil Boc, a anuntat, vineri, intr-o conferinta de presa, ca va pune numele orasului in latina la intrarile in oras, aceasta fiind o recomandare primita de la Universitatii Babes-Bolyai, avand in vedere ca Clujul a fost primul oras parte din Imperiul Roman. Primarul din Cluj-Napoca Emil Boc a prezentat chiar si o varianta de placuta in care Clujul se va numi MVNICIPIVM AELIVM NAPOCCENSE AB IMPERATORE HADRIANO CONDITVM (117-138), langa care vor figura si denumirile Kolozsvar si Klausenburg, transmite Actual de Cluj.
Boc a organizat azi o conferinta de presa pentru a promova ideea la care a ajuns dupa ce s-a consultat cu istoricii universitatii Babes-Bolyai privind la modul in care trebuie sa arate placutele de intrare in oras.
In cel mai bun caz nu va avea denumirea in trei limbi: romana, maghiara si germana, dar si latina. Aceasta pentru ca, spune Boc, Clujul a fost primul municipiu din actualul teritoriu al Romaniei care a primit acest titlu de la imparatul roman, in jurul anului 100 era noastra. "Sunt mai multe elemente in calcul. Pentru a gasi o solutie m-am adresat UBB cu o solicitare prin care am cerut un punct de vedere, o parere cu privire la modul de rezolvare a acestei probleme, care sa sublinieze dimensiunea multiculturala, istorica si europeana a municipiului", spune Boc intr-o conferinta de presa.

A primit doua variante: una, "o reprezentare in integrum a intregii dimensiuni a orasului din cele mai vechi timpuri pana in prezent, care sa sublinieze evolutia acestui oras si sa o racordeze la timpul viitorului", acestea sunt cuvintele primarului. "Clujul e primul municipiu din Romania actuala care a facut parte acum doua milenii din imperiul roman, amintirea acelui timp e inca foarte actuala si acel vechi nume latinesc trebuie rememorat mereu si cunoscut de generatiile succesive".

A doua varianta propusa e integral in limba latina.

Prima varianta prezentata de primar cu versiunea indicatoarelor care vor fi aplasate la intrarea in oras a fost redactata gresit in ceea ce priveste Kolozsvar-ul. Asa ca Boc a cerut oamenilor din aparatul tehnic sa aduca o noua versiune.
Potrivit primarului, decizia stinge si conflictul din instanta cu Musai-Muszaj si este si ceea ce sustine si municipalitatea.

Edilul Emil Boc a fost presat public sa ia de buna (fara sa faca recurs) decizia prin care Tribunalul Cluj a dispus montarea de platute la intrarile in Cluj, atat in romana, cat si in maghiara, pe aceeasi suprafata.

Citeste stirea integral pe ActualdeCluj.ro


Citeste mai multe despre   






















9014 vizualizari

  • +44 (56 voturi)    
    bizara pt cine? (Vineri, 7 aprilie 2017, 15:19)

    CosminGeorge [anonim]

    mie mi se pare interesanta,denumirea in latina e o invitatie indirecta la studiu,cred ca face curios orice nou venit in Cluj si ar mai studia putin istoria orasului.
    • +22 (32 voturi)    
      CORECT (Vineri, 7 aprilie 2017, 15:33)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui CosminGeorge

      si bine precizat !
      • +2 (2 voturi)    
        Unii din mortii lui Dragnea sunt soldati romani (Vineri, 7 aprilie 2017, 17:08)

        SorinelCatelFidel [utilizator] i-a raspuns lui un domn

        Asa ca atunci cand sunt adusi cu duba la vot in Cluj, sa stie unde se afla.
    • +8 (20 voturi)    
      Pentru inculti... (Vineri, 7 aprilie 2017, 16:28)

      Adri70 [utilizator] i-a raspuns lui CosminGeorge

      Pentru inculti si pentru retardati ...pentru ei e bizara!
      • -9 (17 voturi)    
        Tu, vorbind fluent in latina nu esti incult. (Vineri, 7 aprilie 2017, 16:40)

        jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui Adri70

        Probabil nici retard, desi nu pari.
        Este trop tard for you, freund.
        • +5 (7 voturi)    
          Mai buna latina lui decat rusa ta (Vineri, 7 aprilie 2017, 17:09)

          SorinelCatelFidel [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

          Daca nu simti o cizma de FSB-ist calcandu-te zilnic pe obraz, probabil nu te simti bine.
        • +2 (4 voturi)    
          Clo-Clo@mocavrei... (Vineri, 7 aprilie 2017, 17:27)

          cristian_n [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

          Ai aparut?
          Trebuia sa aperi pistele de biciclete!
        • 0 (0 voturi)    
          Cum iti permiti? (Luni, 10 aprilie 2017, 12:17)

          Adri70 [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

          Cum iti permiti, obraznicule, sa faci judecati despre cunostintele pe care le am, inclusiv privind limba latina?! Nu iti este rusine? PSD-ist p(r)ostac ce esti! :)
    • +2 (12 voturi)    
      ! (Vineri, 7 aprilie 2017, 16:28)

      tudorr [utilizator] i-a raspuns lui CosminGeorge

      Da, dar si s-ar putea sa zici ca te-a dus gps ul gresit si sa opresti in AELIVM NAPOCCENSE AB IMPERATORE HADRIANO CONDITVM si sa intrebi: Nooo si incotro e Cluuujuuul :))
      • 0 (4 voturi)    
        Oare? (Vineri, 7 aprilie 2017, 17:00)

        Furnicuta [utilizator] i-a raspuns lui tudorr

        GPS-ul n-o să aibe toate denumirile. În mod normal, ar trebui menționată denumirea principală (Cluj-Napoca) și-atât. Și când intri în Cluj o să vezi și alte nume care să te ducă cu gândul că în acel oraș sunt și niște minorități.
    • +9 (19 voturi)    
      Bizara pentru (Vineri, 7 aprilie 2017, 16:30)

      Ahha [utilizator] i-a raspuns lui CosminGeorge

      cei ce nu cunosc tupeul gruparilor de ONG-uri iredentiste ale lor cu deviza "Pas cu pas"
    • +2 (4 voturi)    
      da (Vineri, 7 aprilie 2017, 16:59)

      Motanul_incaltat [utilizator] i-a raspuns lui CosminGeorge

      Si mie mi se pare chiar misto
  • +31 (41 voturi)    
    OK (Vineri, 7 aprilie 2017, 15:24)

    Adri70 [utilizator]

    Pentru asta eu ii spun: Bravo! Este o idee buna.
  • +16 (26 voturi)    
    ma bucur (Vineri, 7 aprilie 2017, 15:42)

    KaielIulian1 [anonim]

    SI eu m-am bucurat cand am aflat vestea. Sustin ca e decenta afisarea numelui in limbile celor doua etnii care au reconstruit orasul, dar si pastrarea memoriei latine.
  • +10 (20 voturi)    
    xzxzxzx (Vineri, 7 aprilie 2017, 15:42)

    solar [utilizator]

    Idee bizara ? Idee inteligenta ati putea sa ziceti, daca nu v-ar durea ...la propriile dv idei. Lucian Boia sustine ce ... sustine, dar replica ardeleneasca inteligenta nu s-a lasat asteptata. ASADAR, NICI BOIA ,NICI CEAUSESCU nu au/avut dreptate !!! Dreptate are ISTORIA ORASULUI . ”CI” ”ȘI”....
  • -9 (29 voturi)    
    Foarte tare :) (Vineri, 7 aprilie 2017, 15:43)

    Ahha [utilizator]

    Eu as adauga si in engleza: Close
    • +3 (21 voturi)    
      Trebuie facut recurs oricum (Vineri, 7 aprilie 2017, 16:11)

      Ahha [utilizator] i-a raspuns lui Ahha

      Pentru ca in Cluj ungurii sunt doar 15.2%, iar legea prevede placute bilingve doar la peste 20% . Nu trebuie cedat nimic si DELOC inafara legii pentru ca , gruparile astea ONG-iste ale lor au tupeu si cer pas cu pas tot mai mult, ca nu-i costa nimic. Tupeistului trebuie sa-i dai peste nas de la inceput, sa stie ca nu-i merge.
    • +1 (3 voturi)    
      lasa (Vineri, 7 aprilie 2017, 18:40)

      Xorciser [utilizator] i-a raspuns lui Ahha

      Ia zi tu mai bine cum ar scrie in engleza la Brasov- Bras off....

      PS: buna decizie a lu Boc.
  • -7 (19 voturi)    
    Pai cum nu si in mongoleza hunilor ?? (Vineri, 7 aprilie 2017, 16:14)

    xolv [utilizator]

    Sa nu se supere poetul sistemului L. Boia.
  • +8 (10 voturi)    
    fascinatia fata de romanitate (Vineri, 7 aprilie 2017, 16:14)

    KaielIulian1 [anonim]

    Pe vremea cand a studiat Emil Boc(ca si multi alti politicieni, juristi, magistrati) Dreptul, una din figurile carismatice de la Drept-UBB era Vladimir Hanga, probabil cel mai mare specialist in drept roman pe care l-a avut Romania. Lucrarea lui "Drept privat roman" o istorie a devenirii Romei prin inventarea de institutii valabile si astazi, premergatoare expansiunii militare, a devenit un fel de Biblie pentru acestia sau macar o lucrare teoretica la fel de importanta ca cele ale lui Stuart Mill si Max Weber.
    • +4 (4 voturi)    
      zxzxzxz (Vineri, 7 aprilie 2017, 23:02)

      solar [utilizator] i-a raspuns lui KaielIulian1

      Din fericire am audiat cursuri de drept roman ale lui V. HANGA, desi nu eram ... studinte la drept,ci la filo. Stia o limba latina si avea o cultura a clasicitatii romane formidabila ! Intrecea cu mult in aceasta privinta pe toti ”latinistii! Clujului academic. Si nu erau putini ! ”Dreptasii ” aveau un adevarat cult pentru aceasta mare personalitate prea putin cunoscuta astazi !
  • -6 (10 voturi)    
    O ironie fina:) Un mesaj. (Vineri, 7 aprilie 2017, 16:41)

    jackalphonse [utilizator]

    Simpatica treaba:)
    • +1 (1 vot)    
      da, trimitere fina (Vineri, 7 aprilie 2017, 17:37)

      alex323 [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

      la traducere din latina in ..... chiar simtul umorului ... :)))
  • +3 (3 voturi)    
    Precizare (Vineri, 7 aprilie 2017, 17:09)

    Furnicuta [utilizator]

    Textul în latină nu este o DENUMIRE a orașului, ci un text explicativ care, vorba cuiva, invită la studierea istoriei locale. În consecință, acest text nu trebuie tratat nici juridic, nici altfel, ca o denumire. Acest text nu ar trebuie să deranjeze pe absolut niciun om rezonabil (ca să nu spun direct - normal la cap).
  • -9 (9 voturi)    
    Zici Boc și tragi apa... (Vineri, 7 aprilie 2017, 17:26)

    HaralambieHarpalete [utilizator]

    Urmează plăcuțele în dalmată și umbriană.
  • -6 (6 voturi)    
    Are umor ! (Vineri, 7 aprilie 2017, 17:57)

    Ochiana [utilizator]

    Imi place.
    Chiar ma intrebam de ce nu ar pune si una in chineza ?!
    Eu nu am nici o problema cu asta.
  • +1 (1 vot)    
    de la placute la mai mult (Vineri, 7 aprilie 2017, 18:09)

    iggyT [utilizator]

    de acord. o munca intelectuala de cateva ore si o munca manuala de cateva minute.
    ok. terminat. fara dezbateri inutile, sterile, prostioare, reveniri, refaceri, bani. cat conteaza o placutza pentru un calator ajuns din vest din greseala in Clij. e un oraj super-curat, ordonat, demn de semnalat?
    domn primar : avansati va rog solutii la traficul din Cluj, solutii la cum orasul mai poate atrage noi investitori, pana acum buna treaba desigur.
    la cum orasul ii va primi pe cei care se vor instala, solutii pentru o linie feroviara de mare viteza pentru o gara "Cluj" demna de secolul XXI...strazi si autostrazi spre aeroport. va rugam sa va lansati!
  • +4 (4 voturi)    
    Ab urbe condita! (Vineri, 7 aprilie 2017, 19:18)

    MichiuStefan1 [anonim]

    Mi se pare interesanta si chiar necesara initiativa domnului Boc, de a consemna in scris pe o placa la intrarea in oras intemeierea municipiului roman de imparatul Hadrian,urmasul lui Marcus Ulpius.Orice referire la latinitatea poporului nostru nu poate decat sa fie binevenita cu atat mai mult cu cat globalizarea actuala are tendinta de a sterge originile natiunilor.Si in plus, suna atat de frumos: "ab urbe condita"!Si Roma isi numara anii de la intemeiere!
  • -7 (7 voturi)    
    Ce-i trebuie la caine izmene ? (Vineri, 7 aprilie 2017, 19:57)

    TRABI [utilizator]

    Foarte inteligent acest Bock . Nu a stat cam mult pe la inaltime ? O iau razna dupa un timp , nu mai au simtul realitatii . Chiar daca orasul Cluj este putin mai civilizat sa zicem , asta nu inseamna sa-ti pui in frunte ceva care nu-ti foloseste la nimic si nu se mai foloseste de mult . Alalalt de la BOR cu chipul pe clopot , la fel . Vorba lu' bunicu' : " Ce-i trebuie la caine izmene ? "
  • -5 (5 voturi)    
    numele clujului (Vineri, 7 aprilie 2017, 20:33)

    BalaFlorin [anonim]

    eu sunt impotriva la tot ce face dl. boc.
    mai mult, clujenii de vita vestica se cred cu un cap mai deasupra celorlalte regiuni. adica ceilalti sunt mitici si-n tot felu', da' doar ei is cei mai drepti si destepti.
    sa le scrie boc toate strazile, in ce limba or vrea si-n ce culoare or vrea, ca sunt la fel de chinuiti ca toti ceilalti, doar gura o au mai mare...
  • -3 (5 voturi)    
    fudulia prostului (Sâmbătă, 8 aprilie 2017, 7:50)

    Andrei57 [utilizator]

    Supărat că nu i-a dat justiția dreptate. Asa e singura explicație pentru gândurile de inscripții ale domnului Boc. Și o dovadă de naționalism de prost gust.


Abonare la comentarii cu RSS



Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri