VIDEO Povestea clopotului cel mare care va suna in Catedrala Mantuirii Neamului, un clopot al recordurilor

de Miruna Cajvaneanu     HotNews.ro
Duminică, 2 aprilie 2017, 22:34 Actualitate | Esenţial

Clopotul Catedralei Mantuirea Neamului
Foto: Hotnews
Clopotul care va răsuna în Catedrala Mântuirii Neamului din Bucureşti este unul dintre cele mai mari clopote suspendate din toate bisericile europene (cu exceptia Rusiei). Clopotul destinat Catedralei Ortodoxe din Bucureşti, de peste 25 de tone, a fost turnat în Austria, la unul din cele mai importante ateliere de profil din Europa, firma Grassmayr din Innsbruck, activă din 1599. Până în noiembrie 2016, data la care a fost turnat clopotul românesc, recordul era deţinut de Clopotul Sfântului Petru al celebrei catedrale din Koln (Germania), amplasat în anul 1922, care cântăreşte 24 de tone.

Pe 25 martie, porţile fabricii de clopote din Innsbruck au fost deschise pentru a permite vizitatorilor, veniţi nu doar din Austria, ci şi din Italia şi Germania, să vadă şi să asculte pentru prima oară sunetul clopotului care va răsuna în Catedrala de la Bucureşti. Şase bărbaţi, aşezaţi de o parte şi de alta, abia dacă reuşesc să tragă funia pentru a pune clopotul în mişcare. Din clopot răsună o vibraţie pe care niciun microfon standard nu poate să o înregisteze şi niciun sistem acustic obişnuit nu poate să o redea.



Pentru a afla mai multe detalii despre operaţiunea unică de felul ei, Hotnews.ro a obţinut un interviu în exclusivitate cu persoana care "a dat voce" clopotului - campion. Prietenii îl numesc un "Stradivarius al clopotelor". Este vorba de campanologul italian Flavio Zambotto, unul dintre puţinii profesionişti care se ocupă cu proiectarea şi acordarea de clopote pe întreg continentul european.

Clopotul recordurilor

Cantarul indica cele peste 25 de tone ale clopotului
Foto: Hotnews
"Clopotul a fost turnat pe 11 noiembrie 2016 şi cântăreşte peste 25 de tone, mai precis 252 chintale. Are un diametru de 3,35 metri. Devine astfel cel mai mare clopot în mişcare din lume situat într-un edificiu religios, depăşindu-l pe cel din catedrala din Koln. Ca diametru, firma Grassmayr a mai construit clopote mari, cum ar fi, acum patru ani, unul care a fost dus pe Muntele Tabor, din Israel. Dar, în acel caz, diametrul era inferior celui destinat Catedralei: doar 2,87 metri", ne spune Flavio Zambotto.

Aliajul de bronz utilizat este format din 78% cupru electrolitic, cu puritatea de 99,99%, şi 22% staniu electrolitic, cu aceeaşi puritate. La realizarea lui a lucrat o echipă de 25 de experţi provenind din 4 ţări europene. Trei săptămâni, atât a durat procesul de răcire a clopotului, după turnarea din luna noiembrie. "A urmat verificarea şi acordarea lui. Clopotul a fost acordat pe nota DO2. La testare, toate rezultatele au fost excepţionale".

"Fiecare clopot are povestea lui şi un sunet unic"

Campanologul italian a examinat clopotele cele mai cunoscute din Italia şi Europa: “Colaborarea pentru crearea clopotului destinat Catedralei din Bucureşti este cea mai mare realizare profesională a mea până în acest moment. Fiecare clopot are povestea şi sunetul său. Sunt clopote care au un sunet ce “deranjează” într-un fel urechea. Sunt şi altele, unice, fiecare în felul său, care au un sunet pur, divin. Există clopote vechi de sute de ani pe care le-am restaurat şi le-am acordat. Aşa am avut ocazia să constat că meşterii clopotari aveau o tehnică extraordinară, sub multe aspecte neschimbată până în ziua de azi.

Am avut onoarea să lucrez la acordarea unor clopote faimoase, cum ar fi unul din cele mai vechi din Italia - Campana della Rota - în Vatican, creat în 1215. Fiecare clopot pe care îl acordez e ca un fiu pentru mine şi toate reprezintă ceva special. Cel al Catedralei române este însă cu totul deosebit: are un sunet divin. A fost emoţionant să-l aud prima oară: puternic, profund, lung. E un sunet care te îmbrăţişează, te marchează”.

"Nimeni nu a putut să înregistreze sunetul real al clopotului"

Sunetul unic al clopotului  se datorează în primul rând calităţii materialului folosit -  un aliaj de bronz cu o puritate de 99,99% - dar şi dimensiunii: cu cât este mai mare, cu atât sunetul este mai grav.

Vestea despre turnarea unui clopot de o asemenea calitate şi dimensiune s-a răspândit printre pasionaţii de clopote de pe întreg continentul. “Suntem martori la un eveniment istoric”, e doar un mesaj postat pe reţelele de socializare. În ziua în care fabrica a permis accesul publicului, doar din Italia au venit peste 100 de vizitatori să vadă şi să audă clopotul.

“Câteva sute de persoane au admirat şi au ascultat clopotul în prima zi de deschidere; el a fost făcut să vibreze la fiecare oră, prin lovire din exterior. Majoritatea au încercat să surprindă momentul cu camera de filmat sau cu smartphone-ul, dar nimeni nu a reuşit să capteze sunetul real. Ceea ce au auzit cu urechile lor, mi-au spus că e cu totul altceva faţă de ce au reuşit să înregistreze. Este o explicaţie tehnică, de fond. Un microfon standard nu poate prinde decât jumătate din frecvenţele joase ale clopotului. Acelaşi lucru şi la redarea sunetului: abia dacă se aud jumătate din vibraţii.  Chiar dacă am vorbi, ipotetic, de o înregistrare bună, ar trebui să avem un echipament cu totul special, cu cel puţin un subwoofer”, ne explică Flavio Zambotto.

De altfel, adaugă expertul italian, “calitatea şi puritatea sunetului nu depind de parametri subiectivi, ci sunt măsurabile şi pot fi comparate. După turnarea clopotului am făcut toate testele şi măsurătorile prevăzute, iar rezultatul a fost unul excepţional, cu o toleranţă de 0 (zero)%! Nu a fost deloc uşoară obţinerea unui asemenea rezultat, ţinând cont, mai ales, de dimensiunea clopotului. Rezultatul se datorează şi muncii în echipă şi colaborării armonioase, în special între cei doi fraţi ingineri Grassmayr, a treia generaţie de proprietari ai fabricii”.

Până unde se va auzi clopotul Catedralei?

“Depinde foarte mult de factorii externi. Celebrul clopot din San Marco se putea auzi de la o depărtare de 40 de km, se spune. Dar, în urma cu sute de ani, nu era o poluare acustică asemenea lumii de azi iar condiţiile geografice, prezenţa unei suprafeţe de apă, au putut contribui la crearea legendei. Deci nu putem spune cu exactitate. Însă cu siguranţă se va auzi la kilometri depărtare şi sunetul profund, lung, va fi cu siguranţă inconfundabil”.

Un alt record: 6 clopote care acoperă 3 octave complete

În prezent, la Innsbruck se lucrează la realizarea celorlalte cinci clopote care vor fi instalate în turnurile Catedralei şi vor fi acordate astfel: Do2-Do3-Mi3-Sol3-La3-Do4 Greutatea lor va fi cuprinsă între 500 kg şi 3400 kg. “Putem vorbi de o adevărată arhitectură a sunetului, trei octave complete. Un clopot are armonia sa proprie, dar împreună vor avea o eufonie ulterioară, ceea ce face ca, împreună cu greutatea, să reprezinte un unicat în lume”.

Echipa de clopotari
Foto: Hotnews
Costurile şi echipa

Realizarea unui clopot poate dura, în funcţie de mărime şi cerinţele clienţilor, câteva luni de zile. În legătură cu costurile şi durata lucrărilor, Flavio Zambotto ne spune: “În trei luni se realizează un clopot mediu, pentru altele durează, de la proiectare până la pregătirea pentru transport, circa 6 luni. Pentru clopotul Catedralei din Bucureşti au fost necesare circa 8 luni”.

Costul lucrării nu este cunoscut, însă am aflat că materia primă - bronzul de calitate - costă circa 10 euro la kilogram.

Flavio Zambotto ne spune că o altă cheie a succesului o constituie munca în echipă: “Din echipa care a construit clopotul fac parte austrieci, nemţi, croaţi şi italieni. Sunt bucuros să spun că bronzul necesar construcţiei a fost furnizat chiar de o fimă italiană şi o parte din merit o va avea şi firma românească însărcinată cu instalarea clopotelor, mai precis Apel Industries din Arad.


Pe 7 şi pe 8 aprilie, fabrica de clopote din Innsbruck îşi va deschide din nou porţile pentru ca vizitatorii să poată asculta iar clopotul destinat Catedralei din Bucureşit. “Cred că e un motiv de mândrie pentru România, la fel cum este o mândrie şi pentru noi toţi, cei care am contribuit la lucrările de construcţie”.


Flavio Zambotto
Foto: Hotnews
Cine este Flavio Zambotto

Flavio Zambotto s-a născut la Vicenza, pe meleaguri unde arta clopotelor face parte dintr-o tradiţie seculară. Între localităţile Vicenza şi Verona sunt mai multe nuclee de « clopotari », profesionişti specializaţi în construirea şi acordarea clopotelor. « De mic am fost pasionat de clopote, de muzică în general. M-am născut într-o zonă unde este cunoscută « tehnica manuală » a clopotelor. Crescând la umbra clopotniţelor din Vicenza, ca să spun aşa, am avut şansa să combin cele două pasiuni ale mele şi m-am dedicat unei profesii de nişă, aceea “campanolog”.

Flavio este  considerat un expert internaţional: colaborează la realizarea clopotelor, acordarea, repararea şi testarea lor. Este unul din colaboratorii firmei Grassmayr, dar este chemat şi în alte ţări, acolo unde este nevoie de el.

În timpul liber, cântă la baterie în două grupuri muzicale italiene, cu un repertoriu laic care cuprinde şi piese de dans şi melodii rock: “Nu am renunţat la cântat, mai ales că atât clopotul cât şi bateria sunt instrumente muzicale, iar talgerele sunt, asemenea clopotelor, idiofone (nota red: IDIOFÓN instrumente muzicale care produc sunetele prin punerea în vibrație a propriului corp, fără intervenția unei părți auxiliare).”

Moştenitor al unei tradiţii seculare, Flavio transmite mai departe arta şi studiul clopotelor tinerilor curioşi şi dornici să se apropie de universul sunetelor divine. Printre “ucenicii” lui se află şi Ovidiu Deculescu, un tânăr român stabilit în Italia: “Muzica, în toate formele ei, e unul din cele mai importante lucruri din viaţa mea. Dacă pot transmite mai departe ce am învăţat, sunt fericit.”























​MASA ROTUNDA Ce fac si ce ar putea sa faca bancile pentru economie si companii? Economistii sefi ai primelor 3 banci comerciale, in dialog cu cititorii  HotNews.ro, luni, de la ora 9:00

Am vazut saptamana trecuta ca Institutul de Statistica a anuntat o crestere economica record - insa analistii si economistii, ne anuntam ca de fapt lucrurile nu sunt chiar atat de roz. Este economia bine finantata in acest moment? Se fac investitii private? Dar publice? Cum pot ajuta bancile mai mult economia, statul si companiile private? La toate aceste intrebari vor raspune Horia Braun, economistul sef al BCR, alaturi de Florian Libocor (economistul sef al BRD-GSG) si de Andrei Radulescu (economist sef al BT) in cadrul mesei rotunde care va avea loc, luni, 20 noiembrie, incepand cu ora 9:00.

26251 vizualizari

  • +26 (38 voturi)    
    Clopotele (Duminică, 2 aprilie 2017, 22:44)

    dandantheman [utilizator]

    Haideti sa ne masuram....CLOPOTELE!!!!
    • +34 (56 voturi)    
      Țară de kă..t (Duminică, 2 aprilie 2017, 23:12)

      Mustata lui Dragnea [anonim] i-a raspuns lui dandantheman

      dar cu moț de aur. Mă rog , de bronz de puritate 99,99%. Când citesc stirea asta singurul lucru care-mi vine in minte e manelistul cu ”bemveu” ultimul răcnet, ghiul si lant de aur dar care are o casă care stă să cadă.
      De, suntem săraci dar măcar ne respectăm. Bag p......icioarele in e de tara.
      • -9 (19 voturi)    
        Cu oameni ca tine asa este tara... (Luni, 3 aprilie 2017, 9:07)

        radu_cel_frumos [utilizator] i-a raspuns lui Mustata lui Dragnea

        Esti nemultumit de asta dar ai pus mana sa faci voluntariat la ONG-urile care promoveaza stiinta in locul indoctrinarii religioase? Sau nu ai timp?

        Mai usor cu "tara de kkt" pana nu faci tu ceva ca sa o schimbi.
      • -5 (13 voturi)    
        si eu sunt de parere ca acest clopt e cam (Luni, 3 aprilie 2017, 10:25)

        bancher [utilizator] i-a raspuns lui Mustata lui Dragnea

        exageratpentru posibilitatile noastre financiare, dar nu ai contribuit cu nimic la constructia lui, asa ca nu inteleg de ce te revolti asa de tare.
        • +6 (6 voturi)    
          fiecare cetatean roman a contribuit (Luni, 3 aprilie 2017, 16:49)

          banatul e fruncea [utilizator] i-a raspuns lui bancher

          Indiferent de religie si de etnie... chiar daca nu a vrut... asta a partea trista... daca faceau din bani babelor nu scoteam un cuvant, dar ei nu platesc taxe si primesc milioane de euro din banii nostrii... ca sa ce? sa construiasca case de copii, camine de batrani??? da de unde... catedrale aurite de jumatate de miliard EU cu cel mai mare clopot din europa...
      • -4 (14 voturi)    
        Cat hate la un singur articol (Luni, 3 aprilie 2017, 10:45)

        cinevatus [utilizator] i-a raspuns lui Mustata lui Dragnea

        Ma consider crestin dar nu ortodox.
        In opinia mea oarecum libertariana pe acest subiect, banii publici nu trebuie dati nici la biserici, nici la ong-uri.
        Totusi nu pot sa nu observ ura izbucnita in comentarii. Sunt unii utilizatori care se activeaza doar la stirile despre BOR pentru a descarca din frustrari. Au si ei in cine da pentru toate problemele tarii. Ca si cum BOR este responsabila si pentru ca ei nu au curajul sa faca ceva concret.
    • +12 (16 voturi)    
      Boii poarta talangute la gat... (Luni, 3 aprilie 2017, 6:13)

      Soljenitin [utilizator] i-a raspuns lui dandantheman

      ...asa ca si preafericitul Baniel si-a tras o talanguta pe masura. :-)
  • +45 (65 voturi)    
    Inutil (Duminică, 2 aprilie 2017, 22:48)

    tudor74 [utilizator]

    Nu stiu de au cheltuit bani pe un clopot, e suficient ca enoriasii sa isi bata in cap cu degetul si acelasi sunet de gol s-ar auzi.
    • +28 (38 voturi)    
      Banii pe clopot (Luni, 3 aprilie 2017, 0:50)

      Phil Austin [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

      sunt din buzunarul tau.
      • -4 (10 voturi)    
        ...clopot... (Luni, 3 aprilie 2017, 7:56)

        ALTAN [utilizator] i-a raspuns lui Phil Austin

        ...faurit in Austria,pe bani romanesti,creaza si mentin ,locuri de munca in Austria...
    • +6 (12 voturi)    
      tichie cu mărgăritare... (Luni, 3 aprilie 2017, 8:20)

      IancuJianu [utilizator] i-a raspuns lui tudor74

      cind noi nu ne putem căca de foame.
      • +4 (6 voturi)    
        roaga-l pe Dragnea (Luni, 3 aprilie 2017, 15:20)

        Altiro [utilizator] i-a raspuns lui IancuJianu

        sau pe Olguta sa-ti mareasca alocatia de asistat social.
  • +39 (63 voturi)    
    Ooo ce ma bucur (Duminică, 2 aprilie 2017, 22:51)

    Melinte [utilizator]

    Eu stau in apropiere,sunt asa incantat de sunetul clopotului de biserica !!!
    Fratilor suntem in anul 2017 ,oare pana cand ne mai prostesc bisericile astea ?
    • -5 (33 voturi)    
      Somn usor... (Duminică, 2 aprilie 2017, 23:08)

      dandantheman [utilizator] i-a raspuns lui Melinte

      Sper ca o sa dormi bine...poate ca o sa il sune din ora in ora, mai ales noaptea, ce frumos ar fi!

      >:)
    • -20 (38 voturi)    
      Asa glasuia (Duminică, 2 aprilie 2017, 23:25)

      xolv [utilizator] i-a raspuns lui Melinte

      si Tovarasul Lenin, exact acum 100 de ani.
      • -2 (8 voturi)    
        avea dreptate inca de atunci! (Luni, 3 aprilie 2017, 9:34)

        king david hotel [utilizator] i-a raspuns lui xolv

        dar noua ne e frica sa recunoastem asta!
      • +4 (6 voturi)    
        Iti recomand sa mergi la urgenta (Luni, 3 aprilie 2017, 15:33)

        cladob [utilizator] i-a raspuns lui xolv

        La un spital judetean, sa te internezi sa vezi ce conditii subt. Atentie! Pericol mare de infectii! Nu inteleg cum biserica ortodoxa e platita de stat! Dar ce nu poate cu oameni atat de bine educati si avand si multe drepturi fata de ceilalti sa fie in stare sa se autofinanteze ? Romania e o tara democratica, poporul alege orice banunt unde este cheltuit. Daca nube asa bor ul nu face altceva decat sa ia parte la marele jaf, naterial si spiritual
        • +1 (1 vot)    
          "Romania este.... (Luni, 3 aprilie 2017, 23:43)

          Cadillac [utilizator] i-a raspuns lui cladob

          ...o tara democratica, poporul alege....."

          Nu ma face sa rad ca am buzele crapate.
    • +14 (26 voturi)    
      Dormi linistit, credinciosule (Luni, 3 aprilie 2017, 0:26)

      trilulilu [utilizator] i-a raspuns lui Melinte

      La un asa clopot de 25 de tone, cica suspendat intr-un batz, se va surpa turla biserici.
      Studiu zero, refacem, alte 3 milioane ieruo s inca 10 ani.
      Pe urma tot asa pt ca nu suna in mi minor!!!!!

      Deci nu iti fa griji.
      • +3 (9 voturi)    
        daca se va intampla asa (Luni, 3 aprilie 2017, 8:36)

        nellino [utilizator] i-a raspuns lui trilulilu

        astept toata popimea sa explice cum ca surparea turlei bisericii NU este un semn divin.
  • +38 (52 voturi)    
    Cea mai buna universitate din Europa... (Duminică, 2 aprilie 2017, 22:55)

    radu_cel_frumos [utilizator]

    cea mai mare sala de concerte din Europa si cel mai perfectionat centru de transplant din Europa se afla tot in Romania. Sau nu?! De ce?
    • +32 (42 voturi)    
      ha (Duminică, 2 aprilie 2017, 23:31)

      thebblack [utilizator] i-a raspuns lui radu_cel_frumos

      irelevante. VOM AVEA CLOPOT!
      • 0 (2 voturi)    
        Păi nu ai nevoie de toate alea... (Marţi, 4 aprilie 2017, 14:47)

        Spiky [utilizator] i-a raspuns lui thebblack

        ...clopotul va trezii morții din morminte! Și Dragnea le va înmâna buletinele de vot....
  • +28 (50 voturi)    
    ! (Duminică, 2 aprilie 2017, 22:56)

    tudorr [utilizator]

    Vreun milion de euro tot a costat porcaria asta... evul mediu n-a murit, daca viitoare cand mai calcati intr-un spital mizerabil rugati-va la zeii vostri sa nu luati vreo bacterie ucigasa de pe acolo si amintiti-va cacatedrala "neamului" a costat Romania peste un sfert de milion de euro pentru NIMIC!
    • +17 (31 voturi)    
      Milion.... (Duminică, 2 aprilie 2017, 23:08)

      dandantheman [utilizator] i-a raspuns lui tudorr

      Sau MILIARD? (sfertul ala de care vorbesti)
      • +17 (27 voturi)    
        ! (Luni, 3 aprilie 2017, 0:05)

        tudorr [utilizator] i-a raspuns lui dandantheman

        Da...miliard, ireal si de neconceput pentru 2017...miliard :)) rad singur de cat de prosti suntem!
    • +21 (37 voturi)    
      Da, dar mandrii ortodocsi or sa racneasca (Duminică, 2 aprilie 2017, 23:20)

      Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui tudorr

      Si or sa se mandreasca ca le-au tras o palma occidentalilor decadenti dedi nu au fost in stare sa toarne clopotul in tara.
    • -19 (35 voturi)    
      A costat da insa la final pentru oricine vine... (Luni, 3 aprilie 2017, 0:34)

      mhc [utilizator] i-a raspuns lui tudorr

      sa viziteze Bucurestiul, catedrala va fi the place to go.
      • +8 (18 voturi)    
        :) (Luni, 3 aprilie 2017, 1:52)

        tudorr [utilizator] i-a raspuns lui mhc

        :))))))))) Sper ca glumesti... place to go?
        • 0 (8 voturi)    
          Lasa-l in pace..... (Luni, 3 aprilie 2017, 7:38)

          Cadillac [utilizator] i-a raspuns lui tudorr

          A "invatat" engleza la gura satrei...
          • +1 (1 vot)    
            A invatat engleza (Luni, 3 aprilie 2017, 17:03)

            Bazil [utilizator] i-a raspuns lui Cadillac

            dupa metodele revolutionare (sunt reclame la presa on-line) ce te fac sa vorbesti ca un nativ englez dupa 2-3 ore. Nu il critica, am inteles ca are un accent de te lasa masca.
      • +7 (19 voturi)    
        Acum ca bambu a ars (Luni, 3 aprilie 2017, 2:06)

        Wanheda [utilizator] i-a raspuns lui mhc

        Unde o sa gasesti cele mai mari cutre din Romania???
    • +2 (4 voturi)    
      nu a costat doar un sfert de milion (Luni, 3 aprilie 2017, 10:27)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui tudorr

      pana acum s-au bagat peste 100 000 000 euro. Si inca se mai baga..
  • +11 (31 voturi)    
    asta mai lipsea (Duminică, 2 aprilie 2017, 23:02)

    LearnHowToThink [anonim]

    acum nici sa dorm nu mai pot...
  • +14 (30 voturi)    
    Sunetul evului mediu, (Duminică, 2 aprilie 2017, 23:03)

    Ord [utilizator]

    ce frumos.
    Care sa fie rostul acestui clopot (nu mai zic al catedralei) in vacarmul din Bucuresti, se va auzi oare vreo 300m de jur imprejur cand este traficul lejer, o sa vina mirenii cand va bate clopotul sau nu-l vor auzi ca stau pe A3 si Romania tv cu sonorul la maxim ?
    • +1 (7 voturi)    
      Sunet (Luni, 3 aprilie 2017, 6:15)

      Soljenitin [utilizator] i-a raspuns lui Ord

      Naah, va avea sunetul acela cristalin pe care il fac monedele de 1 si 2 euro atunci cad peste gramada. ;-)
    • +4 (10 voturi)    
      rostul (Luni, 3 aprilie 2017, 9:37)

      dottore-plagiatore [utilizator] i-a raspuns lui Ord

      Rostul e chemarea la rugaciune, sa le sune vecinilor in cap duminica dimineata sa nu-i lase sa doarma. Daca eu pun death metal ma maxim, se numeste tulburarea linistii publice. Daca popa trage clopotele sau muezin urla in statie, se numeste chemare la rugaciune.
      • -1 (1 vot)    
        Chiar sunt curios, (Luni, 3 aprilie 2017, 18:03)

        MarinNecula [anonim] i-a raspuns lui dottore-plagiatore

        se poate cere in justitie interzicerea actionarii clopotului pe motiv ca tulbura linistea publica, avand in vedere faptul ca multi oameni se vor simti deranjati de zgomotul facut de clopot la ore cand, poate ei au nevoie de liniste ?
  • +6 (18 voturi)    
    Grija la vecinii de peste gard (Duminică, 2 aprilie 2017, 23:04)

    ady77 [utilizator]

    Sa nu ii treziti, cand dati de el, ca doar au cotizat si ei la fabricarea lui, prin banii nostri.
  • -10 (30 voturi)    
    Faceti misto aiurea. (Duminică, 2 aprilie 2017, 23:30)

    goguduru [utilizator]

    E vorba de niste oameni chiar pasionati de subiectul asta.

    Cu toate ca nu sunt de acord cu Catedrala Mantuirii, macar sunt multumit ca nu fac treaba de mantuiala. ;)

    Si se pare ca santierul asta chiar poate fi dat exemplu pentru alte lucrari publice. Vizitati situl sa vedeti ce bine suunt organizati. Dau clasa la orice santier de lucrari publice.

    Pana la urma, daca va fi un spatiu public OK si ingrijit, poti sa stai pe o banca, sa asculti Black Sabbath la casti si sa te relaxezi.
  • +9 (15 voturi)    
    parcare, off topic (Duminică, 2 aprilie 2017, 23:55)

    of of [utilizator]

    E un trafic infernal in zona si foarte putine locuri de parcare, ma intreb cum va fi dupa ce se va deschide catedrala. O parcare subterana nu le-a dat prin minte sa faca.
    • +2 (2 voturi)    
      Asta e o idee... (Luni, 3 aprilie 2017, 8:28)

      press_to_reset_the_world [utilizator] i-a raspuns lui of of

      buna si cu siguranta o sa vina perfect in completarea Catedralei.
    • 0 (0 voturi)    
      parcheaza in Piata constitutiei (Luni, 3 aprilie 2017, 10:29)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui of of

      daca nu cumva ii vine doamnei Firea ideea sa o inchida pana atunci.
      Oricum, nu luati 385, ca se termina slujba pana ajunge la Catedrala...asa de incet merge.
  • +22 (32 voturi)    
    ! (Luni, 3 aprilie 2017, 0:07)

    tudorr [utilizator]

    Faraonul daniel si-a tras piramida personala! Si-a asigurat "nemurirea" si pentru macar cateva sute de ani o sa mai "dainuie" gogomania aia megalomanica! Baaa, in tara asta de analfabeti la 5 blocuri e cate o biserica, nu va mai ajunge??? Bate vantul prin biserici dar nu-s deajuns de multe? :))))))))))
  • +9 (23 voturi)    
    asta e cu popii astia (Luni, 3 aprilie 2017, 0:27)

    bancheru83 [utilizator]

    daca au p...mica,macar clopotu sa fie mare.dupa ce l or fi montat vreau s o vad pe firea cum il trage prima:))
  • +11 (23 voturi)    
    Echipament special... (Luni, 3 aprilie 2017, 0:47)

    kralizec [utilizator]

    Ce rahat de specialist este si ala care considera ca un echipament special este un sistem audio care contine subwoofer?
    In zilele noastre orice sistem audio decent are subwoofer.
    Si cum poate sa afirme ca sunetul inregistrat nu este nici pe jumatate cat cel real? Ce mizerie de microfon foloseste ca sa se laude cu asa o prostie?

    Pretul este la secret. Normal. Ca sa nu stie "poporul" de megalomania gretoasa in care se scalda popimea.
    • +10 (14 voturi)    
      Nu mai zic transportul (Luni, 3 aprilie 2017, 1:53)

      Vlad-I [utilizator] i-a raspuns lui kralizec

      Transportul special si instalatul in varful turlei nu-i chiar o gluma,
    • +7 (9 voturi)    
      Raspuns (Luni, 3 aprilie 2017, 7:15)

      europeanul2 [utilizator] i-a raspuns lui kralizec

      Atunci cand nu ai idee despre ce inseamna sunetul si calitatile lui ar fi bine sa nu te lansezi in explicatii penibile! Ai idee intre ce frecvente inregistreaza si redau sunetul echipamentele obisnuite? N-ai tu bani nici daca iti vinzi toate proprietatile sa te atingi de scule care permit inregistrarea si redarea peste si sub aceste valori. (20~16000 hz). Un clopot reda un spectru mult mai amplu al sunetului decat ce se foloseste la sculele ordinare. Urechea umana nu aude sub si peste aceste valori dar in schimb corpul simte vibratiile. De exemplu cand e un cutremur miscarile placilor tectonice genereaza "sunete" sub spectrul celor 20 de hz pe care ii poate percepe urechea noastra. Infrasunetele au intre anumite valori efectul de a creea panica ( acesta e motivul pt care se agita animalele inainte de miscarea propriu zisa a pamantului la suprafata), iar sub acele valori creeaza distrugerea structurii moleculare a corpurilor cu care intra in rezonanta. Ultrasunetele pe de alta parte sunt deranjante pt caini de exemplu ( cu siguranta ati vazut caini care latra prelung cand cineva canta la un instrument). Deja am scris prea mult, dar concluzia e ca mai bine citesti inainte de a scrie!
      • 0 (2 voturi)    
        Zau? (Luni, 3 aprilie 2017, 19:20)

        ipolitic [utilizator] i-a raspuns lui europeanul2

        Un sunet pur este o sinusoida pura. Cel mult cu anvelopa exponential descrescatoare. Spectrul lui este o linie. Sunetele cu spectru larg, continuu se numesc zgomote.
        Clopotul in discutie, ca sa aiba un sunet (aproape) pur, trebuie sa aiba o singura frecventa de baza si eventual cateva "overtone"-uri. Iar acestea pot fi inregistrate si redate fara problema de sculele moderne.
        Apropo de overtone, trebuie neaparat verificat daca nu are in spectru unul de 666Hz. Ar fi catastrofal...:)
        • 0 (2 voturi)    
          Daca-ntr-o zi...... (Luni, 3 aprilie 2017, 23:50)

          Cadillac [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

          ....fereasca Dumenezeu, se da ordin sa fie impuscati toti inginerii de sunet, tu mori nevinovat.
        • -1 (1 vot)    
          Ipolitic (Marţi, 4 aprilie 2017, 2:26)

          europeanul2 [utilizator] i-a raspuns lui ipolitic

          Ipolitic sau Istiintific?
          Cand citesti ceva e bine sa citesti pana la capat si, in caz ca nu pricepi, intreaba! Imi poti da un exemplu de sunet pur ( sinusoida regulata) produs natural? Amice, esti departe de subiect! Sunetul pur se poate face numai electronic. Sunetele muzicale contin armonice superioare. Daca din curiozitate vei asculta un clopot vei constata in cazul in care nu esti surd ca sunetul lui oscileaza. Daca ai avea experienta in a asculta vei realiza ca se produc simultan mai multe sunete, urechea neantrenata percepand insa doar sunetul cel mai puternic, adica fundamentala. E un domeniu care te depaseste, si, crede-ma nu este un domeniu usor. Vezi ca functioneaza google! Inspira-te de acolo inainte sa postezi! Good luck!
  • +1 (11 voturi)    
    oare in ce an ne-am intors boieri dumneavoastra? (Luni, 3 aprilie 2017, 3:06)

    Coco Whistle [utilizator]

    tare as vrea sa aud cum 'sfintiile lor' ar fi redistribuit banii romanilor cu intelepciune. credeti ca ii aude cineva acolo sus dupa marimea clopotului daca ei insisi sint surzi la nevoile tarii? catedrala neamului ar fi fost punerea sub administrarea bisericii a tuturor orfelinatelor si caselor de copiii din romania. eu as face asta imediat si bineinteles cu control adecvat ca multi popi sint ...doar cu haina ca lupul paznic al romaniei.
  • +2 (6 voturi)    
    Clopot.. (Luni, 3 aprilie 2017, 5:31)

    Sorin Constantin [anonim]

    Parcă ar fi loc de o întrebare...Clopotele se construiesc sau se toarnă?
    Sper să nu dărîme catedrala,că nu degeaba multe biserici nu mai bat clopotele din turnuri și au instalat o clopotniță afară,de obicei o structură metalică.
  • +2 (10 voturi)    
    Clopot (Luni, 3 aprilie 2017, 7:02)

    europeanul2 [utilizator]

    Foarte frumos! Este remarcabil sa se faca ceva unic si la asemenea standarde in Romania! Biserica a avut din todeauna banii si domeniile ei pana sa se faca secularizarea. Bisericii i s-au luat averile cu conditia deva fi finantata de stat. Biserica reprezinta esenta fiintei poporului roman si nu intra in contradictie cu valorile europene sau economice ale noastre. Faptul ca de-a lungul perioadei comuniste ( inclusiv cea de dupa 89) biserica a facut si multe greseli este adevarat, dar nu trebuie uitat faptul ca au fost si multe aspecte pozitive, nu trebuie sa uitam ca in puscariile comuniste au murit si multi preoti, nu trebuie sa uitam ca valorile acestui popor au fost sustinute cu ajutorul credintei. Nu avem spitale si scoli performante nu datorita bisericii ci politicienilor. Sa nu dam vina pe altcineva in locul adevaratului vinovat! Stiu, sunt enorm de multe lucruri de facut in Romania care nu sufera amanare, stiu ca biserica ar putea sa se implice mult mai mult in ajutorarea oamenilor in dificultate, dar, atunci cand se realizeaza ceva deosebit ar trebui sa fim mandri indiferent de conjunctura. Pana la urma cu cheltuieli enorme au fost construite toate capodoperele acestei lumi, si, cu siguranta oamenii nu traiau mai bine atunci. Sa fim multumiti ca banii s-au dus pe ceva de calitate si nu au ajuns vile si ferme pentru psdei si tot felul de borfasi! Daca vrem o tara europeana trebuie sa stim ce sa alegem la vot, si sa terminam odata cu comunismul asta nenorocit!
    • -1 (1 vot)    
      pana la secularizare, biserica ortodoxa (Luni, 3 aprilie 2017, 19:49)

      kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui europeanul2

      practica sclavagismul.
  • +1 (7 voturi)    
    Oooooo, ce minunaaaaat (Luni, 3 aprilie 2017, 8:16)

    IancuJianu [utilizator]

    Cu ala vor putea mintui toti prostii.
    Dar nu era ma bine sa fie dimensionat in raport cu nivelul de trai alromanului de rind?
    Ori atunci semana doar cu un clopotel de tap logodit, cum avem multi pe aici, Tariceanu, Dragnea, etc.
  • -1 (7 voturi)    
    ooooooooh... (Luni, 3 aprilie 2017, 8:20)

    Adran [utilizator]

    voi sunteti tolerantii , deschisi la minte si la societate ? ce dragut. atitudinea voastra nu face decat sa ne faca sa facem 5 copii in loc de 3, ca sa functioneze democratia si in viitor si sa nu ajungeti vreodata voi sa conduceti aceasta tara. pentru ca la cum va manifestati si cum faceti spume la gura ca prietenul lui pavlov la fiecare trigger pus pe hotnews
  • +1 (7 voturi)    
    e atat de mare incat (Luni, 3 aprilie 2017, 9:10)

    tartoru [utilizator]

    nici nu poate fi batut cum trebuie.
    prostul nu e prost destul pana nu se lauda si-i fudul.
    cum e posibil, pentru ce era nevoie monstruozitatea asta.
  • 0 (2 voturi)    
    Cand turismul religios sau cultural o saaduca bani (Luni, 3 aprilie 2017, 10:31)

    jackalphonse [utilizator]

    talibanii ultracunoscatori, adica habarnisti, bvor spune ca neamul romanesc are si el un monumet cu care sa se laude...
    Foarte bine. Eu chiar am sa donez o suma modesta.
    • -2 (4 voturi)    
      desigur, un monument al prostiei. (Luni, 3 aprilie 2017, 13:25)

      IancuJianu [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

      iar banii vor intra in buzunarele popilor, nu in PIB.
  • +1 (5 voturi)    
    mda (Luni, 3 aprilie 2017, 12:09)

    SoulSearcher [utilizator]

    slabut... penibil...

    ma asteptam sa fie din aur masiv :DDD

    25 tone de aur sunt bani de buzunar pentru CEO-ul Daniel.

    chiar daca nu avea bani biserica, se oferea firea sau olguta sa doneze tot aurul necesar
  • +6 (6 voturi)    
    BISERICA / CATEDRALA / MANASTIRE (Luni, 3 aprilie 2017, 12:12)

    jidanul [utilizator]

    O biserica, o catedrala, o manstire este o Casa a lui Dumnezeu. Dar, ma intreb oare Dumnezeu considera ca-i bine ce fac romanii prin constructia acestei catedrale ? Cu cele mai mari clopote ? Oare recordurile acestea vor aduce mantuirea neamului romanesc ? Sau este inca o grandomanie a BOR ? pe langa alte grandomanii ale foarte multor preoti care se plimba in Mercedes-uri, BMW-uri si alte limuzine ? Oare acest comportament al trimisilor lui Dumnezeu pe pamant, il bucura pe Dumnezeu ? Nu-mi aduc aminte ca Iisus Christos sa mearga cu calesti de aur ? Oare n-ar fi fost mai bine cu banii pentru aceste recorduri bisericesti, sa se fi construit un azil de batrani, un orfelinat, un centru pentru bolnavii cu boli incurabile aflati in faza terminala, un centru pentru romanii fara casa cu o cantina sociala, pe langa fiecare Casa a Domnului ? Preotii trebuie sa se gandeasca in fiecare zi, cum va fi judecata lor in fata lui Dumnezeu. Preotii au inceput sa ia din naravurile politicienilor corupti si compromisi total, in loc ca preotii si Biserica sa fie exemplu de urmat in moralitate pentru societate si sa influenteze celelalte categorii sociale, incepand cu conducatorii Romaniei. Din aceste motive BOR nu mai este pe primul loc al increderii romanilor. Preotii si Biserica s-au departat si se departeaza si in prezent, de crediciosi pe care-i lasa de izbeliste, incalcand astfel una din cele mai importante meniri ale preotilor si ale Bisericii, acea de a fi alaturi, trup si suflet, crestineste, langa popor si cu poporul.
    • -1 (5 voturi)    
      Nu, n ar fi mai bine azile samd. (Luni, 3 aprilie 2017, 12:58)

      jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui jidanul

      Azilele cu azilele, monumentele cu monumentele.
      Cand s-au strans bani pentru statuia lui Brancusi (am donat si eu), nu v am auzit de azile de batrani.
      Asa, monstruos de mare cum este, va fi in simbol al romanismului si in mod sigur isi va amortiza cheltuielile prin turism, dupa are va produce profit.
      Este un exemplu al "lucrului bine facut" si eu chiar cred ca ar trebui terminat daca tot a inceput.
  • +5 (5 voturi)    
    nu-i bine ....... (Luni, 3 aprilie 2017, 13:10)

    TRABI [utilizator]

    Exista o explicatie . Daca este cel mai mare clopot din Europa , dupa Russia , inseamna ca am mai facut inca un pas valoros catre civilizatia mondiala . Cine mai este ca noi ? Suntem tara cu cea mai saraca populatie din Europa , n-avem drumuri standard , n-avem canalizari , apa curenta si gaze in commune si sate , avem wc-uri in fundul gradinii in majoritatea comuneleor si satelor , blocurile de locuit sunt sinistere ca design si mai nou inghesuite ca pentru sobolani , copii ni-s alungati din tara pentru ca s-a pradut tot , analfabetismul si bolile mintale sunt in crestere , numai 30% din populatia tarii are discernamant ...vai de fundu' nostru. Stiti cine isi achizitioneaza ce-i mai scump , mai mare si fălos , nejustificat fata de situatie ? => Cei ce nu au muncit pentru acei bani si chiar nu stiu cât de greu se face banul . Asta arata nechibzuinta . Mastodont de cladire , clopote care-i intrec pe toti cei dezvoltati economic , lanturi si cruci de aur , autoturisme "force one" . Ce ? Cei cu biserica-s altii ? Nu fac parte tot din necazul acestui popor cu familii destramate , imprastiate prin lume pentru supravietuire , nu-s si banii poporului acesta ? In acest caz avem o problema si cu conducerea bisericii si a tarii .
  • +1 (5 voturi)    
    catedrala (Luni, 3 aprilie 2017, 14:53)

    nicknolteanu [utilizator]

    prostirii neamului,,!,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
  • 0 (4 voturi)    
    clopotul si pretul (Luni, 3 aprilie 2017, 15:22)

    VintilaDascalita [anonim]

    la 10 Euro kg de material, pentru 25 000 kg inseamna 250 000 Euro. Probabil clopotul in totalitate ar costa de 10 ori mai mult, adica doua milioane jumate de Euro. La populatia Romaniei, inseamna ceva mai mult de 10 eurocenti, adica aproximativ 50 de bani Eu sunt de acord ca din impozitul meu sa fie cheltuiti 50 de bani pentru clopot :)
  • 0 (4 voturi)    
    oare vrea sa compneseze pentru ceva? (Luni, 3 aprilie 2017, 16:01)

    spiridusa [utilizator]

    probabil pentru lipsa modestiei . Pochi nenorociti!
  • +1 (3 voturi)    
    Sa separam religia de tehnologie (Luni, 3 aprilie 2017, 18:31)

    ultimul_mohican [utilizator]

    Cum ? Clopotul trebuie privit ca un instrument muzical de dimensiuni gigantice si cu calitati unice . Ca o vioara Stradivarius . Te poti bucura de sunetul unui clopot chiar daca esti ateu . Caci pentru un om obisnuit sa se bucure de sunete, clopotul induce un sentiment de noblete, generozitate si maretie . E precum cascada Iguazu care te infioara prin puterea si maretia sunetului .
    • -1 (5 voturi)    
      Stradivarius... (Marţi, 4 aprilie 2017, 0:07)

      Cadillac [utilizator] i-a raspuns lui ultimul_mohican

      Ma tem ca aceasta 'comparatie' e cam trasa de par!

      O gramada de obiecte produc sunete, dar asta nu inseamna ca se pot numi instrumente musicale!

      De exemplu: o sticla scapata pe trotuar, sau explozia unui cauciuc....

      Deci, sa recapitulam: clopotul este un obiect, iar viora este un instrument muzical.

      Pe de alta parte, nu cred ca clopotul induce generozitate....

      ( Te joci aiurea cu cuvinte 'pompoase' al caror sens iti este complet strain....)
      • 0 (4 voturi)    
        Ia aminte aici (Marţi, 4 aprilie 2017, 8:02)

        ultimul_mohican [utilizator] i-a raspuns lui Cadillac

        Toata pledoaria ta impotriva clopotului si a sunetulului scos de el va esua in ridicol atunci cind mari mase de oameni vor asculta infiorate sunetul lui . Fiindca ei , prin reactia estetica etalata, vor fi cei ce vor confirma ca acel clopot nu este un obiect oarecare ci un instrument muzical . Si nu unul oarecare ci unul impresionant . Tu poti ramine mai departe opac si imun la sunetul clopotului dar asta nu te va transforma intr-un etalon de sensibilitate ci te va mentine ancorat intr-o stare de saracie emotionala numai buna de compatimit si de ignorat . Mai pe sleau spus , noi nu te putem impiedica sa te arati mai extaziat de zgomotul unor flatulente decit de sunetul clopotului , daca astea-ti sunt gusturile .
        • -1 (1 vot)    
          Baiatu' tatii..... (Marţi, 4 aprilie 2017, 17:06)

          Cadillac [utilizator] i-a raspuns lui ultimul_mohican

          ....esti pierdut total in "ceata".

          Ramai acolo. Nu meriti sa fii salvat.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version