Procesul achizitiei corvetelor multifunctionale ce ar urma sa fie construite la Galati s-a impotmolit. Motivul? Fostul Parlament a ignorat Hotararea de Guvern data de cabinetul Ciolos, care stabilea procedura specifica pentru acest contract, iar noul Guvern nu a mai trimis noului legislativ ales o alta cerere de aprobare a achizitiei. In plus, potrivit unor surse institutionale, lipseste un consens in Guvern daca va fi continuat sau nu in forma adoptata planul de circa 1.6 miliarde de euro pentru constructia si dotarea a patru corvete multifunctionale la santierul firmei olandeze Damen de la Galati.

Corveta SIGMA 10514Foto: Damen

La finalul lunii noiembrie 2016, fostul Executiv adopta o Hotarare de Guvern prin care se stabilea procedura prin care Ministerul Apararii sa incheie un contract cu santierul naval olandez Damen de la Galati pentru construirea a patru corvete multifunctionale de ultima generatie, prima dintre ele urmand a fi livrata in primii 2,5 ani de la semnarea acordului.

Costul intregului program a fost estimat la circa 1.6 miliarde de euro (inclusiv TVA) si presupune, dincolo de constructia propriu-zisa a navelor, si achizitia munitiilor, suportul logistic initial, instruirea echipajelor, dar si colaborarea santierului la modernizarea altor nave, precum si elemente de offset.

Guvernul a decis prin HG procedura pentru achizitia corvetelor, dar asteapta aprobarea Parlamentului pentru demararea oricarui contract

Guvernul a ales corvetele Damen dupa un studiu in care au fost luate in considerare mai multe variante (detalii aici) si a decis initierea unei proceduri de achizitie diferita de o licitatie publica in conformitate cu legislatia la nivel european care permite statelor sa realizeze astfel de achizitii pe domeniul militar.

Practic, HG-ul adoptat de Guvern nu reprezinta un contract semnat sau macar aprobat, ci stabileste doar conditiile si liniile mari in care un astfel de contract poate fi semnat intre statul roman si compania vizata. Initierea achizitiei publice are loc abia dupa aprobarea din partea Parlamentului.

"Avand in vedere faptul ca valoarea estimata a contractului, fara TVA, este mai mare decat echivalentul in lei a 100 milioane euro, Ministerul Apararii Nationale a transmis Parlamentului Romaniei, in data de 18 octombrie 2016, scrisorile prin care se solicita aprobarea prealabila pentru initierea procedurii de atribuire, asa cum prevede art. 51 alin. 2 din OUG 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii", transmitea in decembrie anul trecut Ministerul Apararii, condus la acel moment de Mihnea Motoc.

Scrisoarea MApN a ajuns pe masa Senatului in noiembrie, pe cand HG-ul era in dezbatere publica, insa presedintele Senatului, Calin Popescu Tariceanu, dupa ce initial s-a aratat contrariat de planurile de achizitie a MApN, a decis sa dea de lucru viitorului Parlament. "Nu o sa luam o hotarare acum", a spus Tariceanu (Stenograma sedintei aici).

Soarta achizitiei corvetelor, in aer

Dupa alegerea noului Parlament insa, solicitarile MApN nu s-au mai regasit pe ordinea de zi a legislativului. Surse institutionale au precizat pentru HotNews.ro ca MApN ar trebui sa trimita noi scrisori pentru aprobare si catre noul Parlament, insa lucrurile nu sunt inca clare la nivel de strategie in Guvern, daca se va continua cu HG-ul deja aprobat sau va fi reconsiderat planul de achizitie a corvetelor.

Incertitudinea vine si pe fondul declaratiilor politice de dupa alegerile parlamentare, in speciale cele ale lui Liviu Dragnea, care lasat sa se inteleaga ca noul ministru al Apararii va reconsidera deciziile privind inzestrarea luate de fostul executiv. Si asta in ciuda faptului ca noul ministru al Apararii, Gabriel Les, este chiar cel care s-a ocupat de aceste planuri de achzitii in Guvernul Ciolos, el fiind secretar de stat pentru armament in MApN.

De ce a decis fostul Guvern sa cumpere corvete fabricate in Romania si ce presupun cei 1,6 miliarde de euro estimati in program

"Decizia de a propune Parlamentului Romaniei derularea contractului cu Damen Shipyards Group, prin Damen Schelde Naval Shipbuilding BV, pentru producerea a patru corvete din clasa SIGMA - proiect 10514 in Santierul Naval Damen Galati S.A., a avut in vedere un studiu-concept in care au fost analizate 13 proiecte de corvete. In cadrul acestui studiu au fost identificate patru proiecte care puteau raspunde cerintelor formulate de Fortele Navale Romane", spunea MApN anul trecut.

Ce avantaje spune MApN ca prezinta achizitionarea de corvete construite la Galati:

> Posibilitatea producerii lor la Galati indeplineste interesul esential de securitate al tarii noastre, respectiv asigurarea securitatii furnizarii navelor dupa producerea lor si a securitatii mentenantei, dupa intrarea in exploatare.

> Santierul Naval Damen Galati S.A va colabora cu reprezentanti ai industriei nationale de aparare, atat in activitatea de realizare propriu-zisa a corvetelor, cat si in proiecte de modernizare a altor nave din dotarea Fortelor Navale Romane, respectiv a celorlalte obligatii de actiuni compensatorii (offset) ce revin companiei olandeze, ceea ce va atrage oportunitati importante de dezvoltare, atat pe orizontala, in industria de profil nationala, cat si in spectrul mai larg, al altor companii romanesti.

> Activitatile compensatorii aferente contractului se vor desfasura prioritar in urmatoarele domenii: activitatea de modernizare a altor capabilitati ale Fortelor Navale Romane, realizarea facilitatilor de instruire, constituirea centrului de mentenanta si a facilitatilor de depozitare a munitiilor in Romania, cu aceleasi avantaje prezentate anterior.

"Informatiile vehiculate cu privire la preturi mult mai mici obtinute de alte tari la achizitia unor nave militare de acest tip nu au corespondent in realitate. Costurile totale ale celor patru corvete au fost estimate pe baza unor proceduri care pot fi usor verificate de autoritatile nationale competente", mai detaliza MApN.

Procedura de achizitie aleasa de Guvern, in contextul regulilor europene

Guvernul a decis sa adopte HG-ul pentru achizitia corvetelor respectand OUG 114/2011, care transpune Directiva 2009/81/CE a Parlamentului European si a Consiliului, si care stipuleaza ca Guvernul are dreptul de a stabili circumstantele si procedurile specifice pentru atribuirea contractelor de achizitie publica in situatiile prevazute de art. 346 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE).

Articolul 346 din TFUE spune ca orice stat membru poate lua masurile pe care le considera necesare pentru protectia intereselor esentiale ale sigurantei/securitatii sale si care se refera la productia sau comertul cu armament, munitie si material de razboi.

"Interesul esential de securitate pentru statul roman il constituie consolidarea/ dezvoltarea pe teritoriul national a unei capabilitati industriale navale, in domeniul militar, in care sa se construiasca si sa se doteze o prima corveta in intervalul de 2,5 ani si gruparea de 4 corvete intr-o perioada de maxim 7 ani, in vederea furnizarii si intrarii in inzestrarea fortelor navale romane", sustine MApN in nota de fundamentare a HG-ului.

"Ulterior, aceasta capabilitate navala de pe teritoriul national va trebui sa fie in masura sa execute lucrarile de mentenanta a corvetelor pe durata de viata a acestora, dar si lucrari de mentenanta pentru restul navelor din cadrul fortelor navale romane, asigurandu-se o crestere considerabila a securitatii aprovizionarii pe timp de pace, in situatii de criza si la razboi", se mai arata in document.

MApN: "Santierul Naval Damen Galati este singurul din Romania care a construit in ultimii 20 de ani nave militare noi (19 nave), pentru fortele navale apartinand tarilor NATO si UE"

"Santierul Naval Damen Galati S.A. are capacitatea tehnica, logistica si organizatorica sa realizeze constructia si dotarea corvetelor din clasa SIGMA proiect 10514 pentru fortele navale romane, fiind singurul din Romania care a construit in ultimii 20 de ani nave militare noi (19 nave), pentru fortele navale apartinand tarilor NATO si UE si alte cateva nave cu destinatie militara pentru tari terte. In Romania nu exista un alt santier naval care sa posede capabilitatea industriala necesara care sa faca fata cerintelor impuse de realizarea unei corvete", se mai arata in nota de fundamentare.

Corveta Damen SGMA 10514

Lungime: 105,11 m

Latime: 14,02 m

Viteza maxima: 28 noduri

Autonomie (la 14 noduri): 5.000 mile marine

Echipaj: 120

Propulsie: CODOE 2x10000 kW + 2x1300 kW, CPP

Deplasament: 2365 tone

Armamement compatibil

- Tun de calibru mediu - 76 mm;

- Close in weapons system;

- 2 x arme de calibru mic

- 2 X lansatoare SSM (racheta sol-sol)

- 12 celule cu lansare verticala pentru aparare antiaeriana de raza scurta

- 2 X lansatoare de torpile

- 2 X decoys/chaff;

- ECM.

Senzori/Radar:

- 3D surveillance & target indication radar & IFF;

- Radar/electro-optical fire control;

- Hull mounted sonar;

- ESM.

Heliport pentru eclioptere pana in 10 tone

Hangar pentru elicopter

Poate sustine 2 barci pentru trupe cu coca rigida (RHIB)

Vezi aici toate specificatiile modelului SIGMA 10514 (.pdf, ~2MB)

De ce achitioneaza Romania corvete multifunctionale?

"Cele mai eficiente nave de lupta de suprafata in zona de litoral sunt navele din clasa "corveta", cu deplasament mediu, capabile sa indeplineasca intreaga gama de misiuni in Marea Neagra si in afara acesteia, avand o autonomie corespunzatoare si calitati nautice care sa le permita executarea actiunilor inclusiv in conditii hidro-meteorologice dificile", argumenteaza Ministerul Apararii.

In prezent, fortele navale romane au in dotare patru corvete (din clasa Tetal), care sunt depasite din punct de vedere operational si tehnic, cu interoperabilitate limitata in raport cu navele altor state membre NATO, "avand resursa de viata epuizata si dotare cu echipamente si tehnica de provenienta estica, a caror modernizare nu este fezabila".

"Prin dotarea cu corvete noi, luandu-se in considerare durata de viata a acestora de aproximativ 30 de ani, care poate fi prelungita ulterior prin modernizari succesive, se asigura fortelor navale romane certitudinea operationala necesara pentru indeplinirea corespunzatoare a misiunilor specifice pe termen mediu si lung", sustine MApN.

Dintre misiunile care vor fi indeplinite de aceste corvete, MApN precizeaza:

- desfasurarea de actiuni militare, independent sau in cadrul unor grupari multinationale, pentru asigurarea integritatii spatiului maritim;

- participarea la impunerea respectarii legislatiei nationale si internationale in apele teritoriale, zona contigua si zona economica exclusiva;

- executarea operatiei de securitate maritima si a interventiei pentru cautare-salvare pe mare;

- asigurarea cercetarii permanente a litoralului si a Marii Negre;

- sprijinirea celorlalte categorii de forte ale Armatei Romaniei;

- participarea la operatii si misiuni internationale, conform planurilor aprobate.

Corvetele vor actiona ca unitate multifunctionala de lupta intr-o grupare de nave sau izolat. "Corvetele si cele doua fregate T22 vor constitui, prin rotatie, un grup de nave care sa fie pus la dispozitia NATO, in vederea indeplinirii angajamentelor asumate de Romania", arata MApN.