O serie intreaga de practici suspecte au fost descoperite de Corpul de control al prim-ministrului la cursurile organizate de Agentia Nationala a Functionarilor Publici (A.N.F.P.), cu firme private de formare profesionala, pentru functionarii administratiie locale. In anumite cazuri, un formator privat figura ca predand la doua cursuri diferite desfasurate in doua locuri in acelasi timp, arata Corpul de control, intr-un comunicat emis duminica.

Potrivit sursei citate, in perioada ianuarie 2011 - septembrie 2016, la nivelul A.N.F.P. si al centrelor regionale de formare continua pentru administratia publica locala s-au desfasurat 2.876 programe de formare profesionala/perfectionare, in valoare totala de 34.362.744 lei, organizate pentru 45.943 cursanti, marea majoritate a acestora provenind din cadrul institutiilor publice.

"Au fost identificate programe de perfectionare diferite in acelasi interval de timp, cu acelasi formator, dar in locatii diferite, fapt fizic imposibil, precum si cazuri in care acelasi partener de formare a organizat programe de perfectionare diferite, cu formatori diferiti, dar in aceeasi perioada si locatie, si in aceste situatii punandu-se sub semnul intrebarii realitatea realizarii cursurilor in cauza" - acuza Corpul de Control.

De asemenea, cursurile erau facute in statiuni turistice, in perioada vacantelor, iar cazarea la hoteluri a fost mai scumpa decat cursurile in sine, mai acuza institutia de control.

Cheltuielile estimate ale serviciile hoteliere de care au beneficiat participantii la programele de formare profesionala/ perfectionare s-au ridicat, in perioada analizata, la 55.579.534 lei (comparativ, contravaloarea programelor a fost de 34.362.744 lei), cu mentiunea ca aceste cheltuieli sunt suportate, in cvasitotalitatea situatiilor, de bugetele institutiilor si autoritatilor publice din care provin cursantii, arata Corpul de control.

In plus, serviciile de cazare includ mic-dejun, dar si bonuri de masa (de regula, in valoare de 100 lei/zi) reprezentand contravaloarea pranzului si a cinei.

In H.G. nr. 1860/2006, cu modificarile ulterioare, singura prevedere referitoare la decontarea contravalorii mesei oferite personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii in alta localitate se regaseste la art. 32, respectiv "in situatia in care in costul cazarii este inclus si micul dejun, se deconteaza si contravaloarea acestuia".

"Prin urmare, prin includerea valorii bonurilor de masa, altele decat mic dejun, in serviciile hoteliere s-a creat un avantaj locatiilor unde au loc cursurile, cu incalcarea prevederilor legale mai sus mentionate" - concluzioneaza Corpul de control.

Inspectorii de la Guvern spun ca au identificat parteneri de formare care "detin o pozitie dominanta in ceea ce priveste furnizarea programelor de formare profesionala/ perfectionare, desi nu au furnizat astfel de programe decat pe o perioada scurta de timp (ex.: 2 ani - Formatica S.R.L. Bucuresti sau 3 ani - A.P.S.A.P. Bucuresti)" .

Firma Formatica SRL ar avea legaturi directe cu vicepresedintele ANFP, Cristian Vasile Bitea, dupa cum a scris ziarul Adevarul, recent.

Ce spune Corpul e control al premierului ca a gasit la ANFP:

  • "Programele de formare profesionala/ perfectionare au fost realizate de catre partenerii A.N.F.P. sau ai centrelor regionale, care au fost selectati cvasi-exclusiv (cu trei exceptii) din randul unor societati comerciale sau organizatii neguvernamentale. Pentru derularea efectiva a acestor activitati, entitatile mentionate au utilizat, potrivit cadrului legal in vigoare, personal specializat in activitati de formare, constituit in mare masura din functionari publici.
  • din analiza tarifelor practicate de formatori s-a constatat similitudinea acestora, situatie favorizata chiar de catre reglementarile emise de catre A.N.F.P., ceea ce poate reprezenta o incalcarea prevederilor Art.8 din Legea concurentei nr.21/1996, republicata. ;
  • unele ordine elaborate la nivelul presedintelui A.N.F.P. au suferit o serie de modificari, care au avut ca efect o mai mare permisivitate in ceea ce priveste indeplinirea unor conditii de catre partenerii de formare sau monitorizarea activitatii de formare. In acelasi context se inscrie si modificarea modului de calcul a sumelor virate la bugetul statului, prin ordine ale presedintelui A.N.F.P. Aceasta modificare s-a soldat cu diminuarea atat a valorii reale a sumelor virate la bugetul de stat, incepand cu anul 2014 (333.919,80 lei in anul 2011, 368.250,32 lei ¬ in anul 2012, 425.831,90 lei ¬ in anul 2013, 301.490,80 lei ¬ in anul 2014 si 281.291,50 lei in anul 2015), cat si a ponderii acestora, raportat la totalul contravalorii programelor de formare profesionala/perfectionare (2011 ¬ 7,9%; 2012 ¬ 6,2%; 2013 ¬ 5,8%; 2014 ¬ 5,3%; 2015 ¬ 5,0%);
  • au fost retinute o serie de aspecte care pot conduce la concluzia ca programele de formare profesionala/perfectionare constituie, in multe situatii, o modalitate de recompensare, de catre sefii institutiilor publice, a functionarilor publici".