Ministrul Educatiei Mircea Dumitru s-a declarat nemultumit miercuri de noul plan cadru aratand ca ar fi fost logic ca prin el sa fie redus numarul obligatoriu de ore. Ministrul a adaugat ca, avand in vedere ca mandatul sau este de jumatate de an si ca noul plan cadru a rezultat in urma unei consultari publice la care au luat parte 18.000 de oameni, profesori, parinti si specialisti, nu se puteam apuca in august sa dea timpul inapoi si sa reia realizarea lor. Ministrul Educatiei a prezentat miercuri cateva dintre proiectele lansate recent de ministerul pe care il conduce.

Mircea Dumitru, rector Universitatea BucurestiFoto: Agerpres
  • HotNews.ro a transmis LIVE TEXT principalele declaratii ale ministrului

Principalele declaratii ale ministrului Mircea Dumitru:

Invatamantul preuniversitar

  • S-au intamplat multe lucruri in ultima perioada la Ministerul Educatiei. Voi face o sinteza.
  • In invatamantul preuniversitar, capul de afis a fost tinut de concursul pentru directori de scoli. Am urmarit profesionalizarea managementului scolar si am urmarit sa rupem o traditi care cred ca eu ca nu este benefica dezvoltarii scolilor - traditia prin care ani de zile directorii au fost numiti prin desemnare directa nu prin concurs.
  • Rezultatul acestui concurs este de natura sa ne inspire un optimism rezonabil si moderat.
  • S-a inscris un numar mare de candidati, peste 7.000. Numarul de contestatii este redus, sub 300. Au existat masive interventii, intruziuni de natura politica, in boicotarea acestui concurs.
  • Reprezentanti ai partidelor au incercat sa opreasca concursul. Am reusit sa il ducem la capat. Suntem in curs de solutionare a ultimelor contestatii. Corpul de control al ministrului analizeaza unele dintre ele. Suntem in calendar. Nu mai tarziu de 9 decembrie se va finaliza acest concurs.
  • Am fost intrebati daca se va realiza o alta etapa in sesiunea de primavara. Vom vedea daca vom lasa un memorandum pentru urmatoarul ministru.
  • E bine ca aceste concursuri sa nu se desfasoare o data la 10 ani.
  • O alta tema importanta este faptul ca pentru prima data Guvernul a acordat manuale gratuite elevilor de a Xi-a si a XIIa.
  • Daca nu exista manuale in toate scolile este pentru ca inspectorii si directorii de scoli nu au mers sa ridice manualele din depozite. Ele exista. Ii rugam sa mearga sa le ia.
  • Invatamantul profesional dual.
  • Am explict de multe ori de ce este necesar acest invatamant dual. Vizeaza nivelul 3 de calificare.
  • Zilele acestea incheiem, lucram la un HG, pentru desegregarea invatamantului, conceptul de scoala inclusiva.
  • Cand vorbim de desegregarea nu ne gandim la segregarea datorata etniei ci si la copii cu nevoi speciale.
  • Credem ca si scoala trebuie sa vina in intampinarea acestei nevoi morale a noastre si sa ii introducem in scoala pe copii cu dizabilitati.
  • Saptamata trecuta am semnat un ordin de ministru care a suscitat un interes ridicat, si anume cel care limiteaza timpul dedicat temelor.
  • Propunem o rationalizarea a timpului. Sa se faca o diferentiere intre temele obligatorii si cele care sunt optionale.
  • Timpul insumat de la scoala si acasa sa nu depaseasca 8 ore.
  • Pentru un scolar mic, timpul alocat scolii si temelor poate sa depaseasca acum numarul de ore pe care le munceste un adult.
  • Am schimbat modul in care sunt acoperite costurile pentru naveta elevilor.
  • OUG de Guvern vizeaza un program pilot de acordarea unui suport alimentar pentru pescolarii din 50 de unitati de invatamant.
  • Este in lucru codul de Etica pentru invatamantul preuniversitar.
  • Avem in lucru un program pilot pentru mediul rural pentru obtinerea acordurilor sanitare.
  • Vom adopt in guvern un memorandum in acest sens - un proces de cunoastere a starii scolilor. Si presedintia a cerut asta.
  • Nu ministerul are obligatia de a rezolva aceste probleme. Ea revine autoritatilor locale. Asta nu inseamna ca ministerul nu se implica.
  • Metodologia si standardele externe pentru acreditarea unitatilor de studiu si programelor din invatamantul preuniversitar. Tine de ARACIP.

Invatamantul superior

  • Este vorba de evaluarea scolilor doctorale. Dupa cum stiti, in vara toate scolile doctorale si-au pierdut acreditarea.
  • Am reautorizat provizoriu scolile doctoarle pentru un an timp in care fiecare scoala doctorala este obligata sa se supuna acestei evaluari.
  • Pentru asta trebuie sa existe o metodologie. Asta rezolvam acum
  • Masteratul didactic
  • Avem un anumit progres de etapa. S-au infiintat grupuri de lucru care lucreaza la realizarea unei metodologii. Exista semne ca in anul calendaristic viitor universitatiloe vor reusi sa propuna o metoda de formare a profesorilor.
  • Finantarea universitatilor din fonduri speciale.
  • Pana acum nu exista o metodologie. Acum avem una care spune cum se impart aceste focnduri speciale, la care au acces toate universitatile atata timp cat respecta niste criterii.
  • Mai multe universitati din tara, care nu sunt la fel de vizibile, au protestat fata de Metarankingul universitar.
  • Este un fel de clasament al clasamentelor. Acesta a aratat ca doar 10 pana la 15 universitati din Romania sunt vizibile in clasamentele internationale.
  • CNATDCU
  • Noul CNATDCU a fost numit prin ordin de ministru in iulie 2016. A inceput sa functioneze, a si dat verdicte care au fost amplu comentate. Continua sa functioneze.
  • Maine are loc o sedinta a acestui consilu in care se va decide rezultatul evaluarii asupra tezei de doctorat a dnei Kovesi.
  • CNATDCU mai area si alte functii, propune criteriile pentru concursurile didactice.
  • CNATDCU trebuie sa fie un paznic al integritatii cercetarii stiintifice ai al concursurilor didactice.
  • CNECSDTI - a fost numita o noua componenta.
  • Consiliul National de Statistica si Prognoza si Consiliul de Etica si Management Universitar.
  • CEMU a fost destructuraat, el nu a functionat.A fost desfiintat in 2012 cand a fost situatia verdictului de plagait al dlui V. Ponta cand a fost desfiintat peste noapte si CNATDCU.

Intrebari

Intrebare: Despre plagiate. Considerati ca ancheta procurorilor pune presiune asupra comisiei care a reanalizat sesizarea de plagiat asupra tezei de doctorat a lui Petre Toba?

Mircea Dumitr: Nu e nicio presiune asupra comisiei si nu vad nicio legatura cauzala intre cele doua chestiuni. Este o chestiune pur procedurala pentru care Parchetul a declansat inerent acea ancheta. Nu sunt vizate persoane care au elaborat referatul de specialitate si nicidecum persoanele care acum sunt in Consiliul General al CNATDCU.

Daca va influenta? Sub nicio forma. Exact ceea ce va considera comisia de specialitate, comisia tehnica inainte, comisia de specialitate si votul final al CNATDCU, acela va fi verdictul final.

Intrebare: Cand semnati ordinul de retrage a titlului?

Mircea Dumitru: Toata procedura este dusa pana la capat. Dar domnia sa a facut o contestatie. Trece termenul respectiv, analiza contestatiei. Deja se face. Vreau sa spun ca este declansata si acea procedura inerenta de catre parchet. Apoi este si analiza CCR, care trebuie sa reglementeze daca Ministerul Educatiei poate sa retraga titlul de doctor.

Intrebare: Limitarea Numarului de ore vine sa compenseze noul plan cadru?

Mircea Dumitru: Ordinea logica asa ar trebui sa fie, un plan cadru in care numarul obligatoriu de ore sa fie redus. Un plan cadru care sa permita dupa aceea, dincolo de partea de curriculumul obligatoriu, si discipline complementare dupa un plan mai variat si bogat si manuale foarte bune. Acestea trebuie rationalizate. Deciziile acestea au fost luate. Daca fiecare ministru care vine si sta pe acest scaun 6 luni sau mai putin de 6 luni incepe acest proces de redefinire a planului cadru, relansarea planurilor de invatamant si a manualelor, vom ajunge in viitor ca niciun elev din nicio clasa sa nu mai aiba manuale, nimic fix. Imi pare rau sa o spun, eu nu am fost cu totul de acord cu ideea ca planul cadru a iesit asa cum a iesit. Nu ma puteam apuca in august sa dau timpul inapoi mai ales ca rezultatul acesta la care s-a ajuns a venit in urma unui proces in care au fost consultati 18.000 de oameni, au fost consultati profesorii, parintii, cercetatorii. Atunci cand ai o astfel de consultare masiva sociala si care sustine acest plan cadru, nu poate sa vina un ministru sa souna ca <>.

Intrebare: Mai multe firme s-au plans ca ordonanta care stabileste organizarea invatamantului dual prevede o procedura de acreditare? De ce ati introdus procedura birocratica?

Mircea Dumitru: Nu pot sa ai invatamant fara sa ai acreditate toate partile, elementele care participa la acest proces. Ordinul este mai mult mai complex si are prevederi care sunt extrem de favorabile pentru operatorii economici care vor sa intervina in dezvoltarea invatamantului dual.

Sorin Costreie, secretar de stat in Ministerul Educatiei:

  • Invatamantul dual este un culoar in cadrul invatamantului dual si tehnic.
  • Noi oferim anumite avantaje companiilor, inclusiv fiscale.
  • Tinanad cont ca avem aceste avantaje, noi trebuie sa ne asiguram ca firmele acelea chiar vor si au capacitatea sa intre in acest sistem. Nu vrem sa intre doar pentru avantajele fiscale.
  • Trebuie sa ne asiguram ca aceste beneficii sunt pentru copii, nu pentru firme
  • Trebuie sa ne asiguram ca acele companii chiar vor si sa scoatem meserias de calitate.

Intrebare: Biblioteca Nationala, este blocat accesul la studierea tezelor de doctorat. De ce?

Mirabela Amarandei:Domnul ministru Mircea Dumitru a discutat cu doamna ministru Corina Suteu si impreuna au agreat sa gaseasca o solutie pentru ca la Biblioteca Nationala sa poata fi accesate aceste lucrari de doctorat, desi sunt unicul exemplar care se regaseste in arhiva bibliotecii.

Tezele de doctorat pot fi gasite si la bibliotecile facultatilor universitatilor, ele sunt publice. Universitatile au obligatia sa le puna la dispozitia tuturor celor interesati

Mai mult decat atat, stiu ca discutiile purtate cu doamna ministru Suteu s-au dus in a identifica o solutie astfel incat sa xerocopieze documentele respective, fie sa fie puse in forma digitala astfel incat ele sa poata sa fie accesate

Tezele care sunt declarate publice de la momentul martie 2016 vor putea fi accesibile si pe o platforma aonline la care lucram acum.

Monica Anisie: Pe 9 decembrie vor fi afisate listele finale cu rezultatele pentru concursul de directori de scoli. Pe 16 dec. inspectoratele scolare prin consiliul de dministratie vor valida rezultatele.