Din anul 2009 UDMR a primit in total peste 28 de milioane de euro in calitate de gestionar al sprijinului financiar guvernamental destinat comunitatii maghiare. Cea mai mare parte insa a bugetului alocat de guvern este folosita de UDMR pentru a finanta propria functionare - intretinerea sediilor, cheltuieli cu personalul, investitii imobiliare sau masini, arata o investigatie Atlaszo Erdely. Protocoalele Departamentului pentru Relatii Interetnice - structura condusa in trecut de UDMR de fiecare data cand a fost la guvernare - permit astfel de cheltuieli, insa controlul si verificarea lor sunt mai mult formale.

HotNews.roFoto: Hotnews

----

Din anul 2009 UDMR, in calitate de gestionar al sprijinului financiar guvernamental destinat comunitatii maghiare, a primit in total peste 28 de milioane de euro. O mica parte a acestei sume este alocata prin concursuri publice, pentru a finanta diferite programe comunitare, a publicarea de carti si pentru sprijinirea unor organe mass-media. Ce se intampla cu restul banilor nu se stia pana acum.

In data de 14 martie 2016 functionarii Departamentului pentru Relatii Interetnice (DRI) aduc doua cutii din carton mari, cu cel putin jumatate de metru cub de documente in sala de lectura de langa intrarea din spate a palatului Victoria. In cutii se gasesc justificarile trimise departamentului de catre UDMR privind gestionarea sumelor alocate din bugetul de stat din 2009 incoace.

Predam camera foto si telefonul mobil conform regulamentului, ne asezam la o masa langa poarta magnetica sa ne apucam de treaba: in conformitate cu intelegerea cu Departamentul pentru Relatii Interetnice, avem o zi pentru a studia documentele, a face notite si eventual a cere copii dupa unele acte mai importante.

Entuziasmul initial se risipeste rapid. Cercetand materialul din dosare ajungem repede la concluzia ca justificarile nu ofera destule informatii pentru o imagine completa cu privire la modul in care UDMR a cheltuie cele 18-20 de milioane de lei (4-4,5 milioane de euro conform cursului valutar curent) alocate anual din bugetul de stat minoritatii maghiare, in legatura cu care pe pagina web a UDMR nu se ofera niciun detaliu.

Scanarea presupune prea mult efort

Am trimis prima solicitare de acces la aceste justificari, in baza prevederilor privind liberul acces la informatiile de interes public, in ianuarie 2016. Pe atunci credeam ca Departamentul pentru Relatii Interetnice ne va trimite copiile tuturor documentelor solicitate, asa cum am cerut. Insa ulterior ni s-a comunicat ca le-am cerut imposibilul: oficiul nu dispune de resursele tehnice si umane necesare pentru a transmite un volum atat de mare de informatii in format electronic.

Dupa unele tergiversari si negocieri am reusit sa ajungem la intelegerea ca ni se va asigura acces la documente la sediul guvernului ¬ astfel am avut la dispozitie o zi pentru a gasi informatiile care ne intereseaza in cele doua cutii de carton, cu ajutorul functionarilor Departamentului pentru Relatii Interetnice.

Desi nu am reusit sa studiem in mod corespunzator toate documentele din dosare, am aflat totusi ca:

- pe langa concursurile de proiecte publice, Fundatia Communitas, o fundatie infiintata de catre UDMR si care gestioneaza sumele cu destinatie comunitara, are un buget separat pentru proiecte pe baza de invitatie, unde pot depune aplicatii ONG-uri apropiate de UDMR;

- o parte insemnata a sumei alocate de guvern se foloseste in scopul intretinerii sediilor organizatiilor UDMR (pentru cheltuielile lunare, pentru intretinerea si reparatiile cladirilor respective);

- o alta suma considerabila finanteaza cheltuieli de personal: numarul angajatilor de pe statele de plata UDMR s-a dublat fata de cel din 2009, de multe ori salariile depasind salariul mediu pe tara;

- in ultimii ani UDMR a cumparat mai multe autoturisme de clasa medie si superioara respectiv cateva imobile de mare valoare, unele dintre acestea fiind folosite ca si locuinte de serviciu.

Despre ce este vorba?

Din anul 1994 guvernul acorda sprijin bugetar celor 19 minoritati etnice recunoscute in mod oficial pe teritoriul tarii, pentru a contribui la finantarea programelor culturale, in vederea pastrarii traditiilor si culturii populatiilor minoritare din tara.

Aceste sume se aloca din bugetul Secretariatului General al Guvernului, prin Departamentul pentru Relatii Interetnice, care functioneaza in cadrul Secretariatului General al Guvernului. Suma alocata revine unei organizatii care reprezinta minoritatea respectiva. In cazul maghiarimii din Romania, din 2009, aceasta organizatie este UDMR.

De-a lungul timpului acest sprijin guvernamental, respectiv administrarea ei a cauzat mai multe dezbateri in sanul comunitatii maghiare.

La inceput, inaintea adoptarii Legii nr. 27/1996 cu privire la partidele politice, aceste sume au fost incredintate direct UDMR, care i-a cooptat si reprezentantii sferei civile maghiare in administrarea banilor. Din anul 2003 UDMR a desemnat Fundatia Communitas ca organizatie insarcinata cu impartirea banilor proveniti din bugetul de stat.

Secretomanie inca de la inceputuri

Aceasta impartire s-a efectuat conform unor criterii destul de obscure inca de la inceputul anilor 2000. Acest subiect a fost prima data dezbatuta in cadrul unui forum on-line, Disputa, dupa care in publicatia Kronika au aparut mai multe articole de investigatie despre banii Fundatiei Communitas. In aceasta perioada, Fundatia Communitas a preluat banii alocati maghiarimii din Romania din bugetul de stat, iar UDMR a incasat banii alocati partidelor politice tot din bugetul de stat (documentele Secretariatului General al Guvernului aici).

Din anul 2009 UDMR a renuntat la finantarea acordata partidelor si a preluat administrarea alocatiei cuvenite minoritatii maghiare. Din acest moment sarcina Fundatiei Communitas era sa foloseasca o parte din sumele acordate de UDMR pentru finantarea unor proiecte comunitare.

Articolul nostru acorda atentie speciala acestei perioade cuprinse intre 2009-2015, din cauza ca nu detinem nici o informatie esentiala in legatura cu aceasta perioada. Nici UDMR, nici mass-media in limba maghiara din Transilvania n-a dat publicitatii detalii in aceasta privinta.

Banii UDMR sau banii comunitatii maghiare?

De foarte mult timp se dezbate in comunitatea maghiara cui i se cuvin acesti bani? Organizatiei desemnate de guvern sau comunitatii maghiare din Transilvania? In acest caz Fundatia Communitas, respectiv UDMR avand doar responsabilitatea de a administra si imparti aceste sume alocate de guvern. Poate ca la prima privire dezbaterea pare o despicare a firului de par, dar ea vizeaza de fapt o problema foarte serioasa.

Daca banii se cuvin de drept UDMR, asa cum conducerea Uniunii sustine, atunci se poate argumenta ca organizatia decide dupa bunul plac in legatura cu folosirea acestor bani, si trebuie sa raspunda numai in fata Departamentului pentru Relatii Interetnice, a Secretariatului General al Guvernului, respectiv a organelor de stat care verifica cheltuirea banilor din administratia publica.

Insa in cazul in care banii alocati de guvern sunt destinati de fapt comunitatii maghiare din tara, UDMR fiind doar o persoana juridica care administreaza aceste sume, atunci organizatia are datoria cel putin morala, daca nu chiar legala sa informeze in detaliu aceasta comunitate cu privire la cheltuirea sprijinului financiar din partea statului.

Dintr-o explicatie din anexa a unei hotarari guvernamentale reiese clar ca cea de-a doua interpretare este cea corecta. In anexa Hotararii nr. 396/2009 apare pentru prima data UDMR ca ¬beneficiar si gestionar al sumei alocate maghiarimii din Transilvania din bugetul de stat.¬

Nu pot fi cheltuiti in orice scop

Dar sa ne intoarcem la sprijinul financiar acordat de Secretariatul General al Guvernului: acesti bani nu pot fi cheltuiti in orice scop. Deciziile guvernamentale, respectiv protocoalele semnate de Departamentul pentru Relatii Interetnice si beneficiari stabilesc ca banii pot fi folositi pentru intretinerea si reparatiile sediilor organizatiilor, pentru salariile angajatilor, pentru publicarea de carti si periodice, pentru organizarea evenimentelor culturale, pentru cumpararea unor bunuri si imobile, respectiv pentru asigurarea capitalului propriu necesar pentru obtinerea proiectelor UE.

Vezi aici procotolul semnatd e UDMR cu Departamentul pentru Relatii Interetnice.

Justificarea? O pagina A4

Cei familiarizati cu documentele necesare pentru intocmirea justificarilor pentru proiecte UE sau pentru fonduri norvegiene vor fi surprinsi de faptul ca documentul referitor la cheltuirea unor sume de 4-4,5 milioane de euro anual, Formularul A3, este de fapt o foaie A4.

Cu toate documentele anexate, dosarul e tot destul de subtirel: are in jur 100 de pagini, majoritatea paginilor acestora fiind o lista lunga, cu enumerarea diferitelor evenimente, organizatii civile si publicatii sprijinite de UDMR. La prima rasfoire a dosarelor cu formularele A3 si anexelor lor, sare in ochi faptul ca UDMR justifica cheltuirea unor sume considerabile ¬ uneori fiind vorba de sute de mii de euro ¬ foarte sumar, in unele cazuri in nu mai mult de cateva cuvinte.

200 de mii de euro in doua cuvinte

In cazul achizitionarii unor imobile nu se anexeaza la Formularul A3 nici copia contractului de vanzare-cumparare, nici extrasul din carte funciara. In ceea ce priveste cumpararea unui imobil din Bucuresti gasim intr-un tabel doar informatia "Imobil Bucuresti", cu pretul de cumparare 904 mii de lei (aprox. 200 de mii de euro).

In cazul reparatiilor efectuate la unele imobile nu exista nici macar o aluzie la felul lucrarilor efectuate sau la numele firmelor care s-au ocupat de aceste lucrari. La fel de schematice sunt informatiile in legatura cu autoturismele mentionate in documente. In 2013 apare informatia ca s-a achitat suma de 38 de mii de lei (8500 de euro) in avans pentru un autoturism Skoda, dar nu reiese de nicaieri daca masina respectiva a fost achizitionata in cele din urma sau nu.

In documente apar si multe inexactitati. UDMR a dat de exemplu o adresa gresita in cazul unui imobil cumparat in 2009: la adresa clujeana care apare in documente se afla o gradina cu zarzavaturi si un chiosc de lemn. Cladirea cumparata in data respectiva se gaseste la un numar diferit din acea strada.

Campaniile electorale nu pot fi finantate din aceste sume

Sa aruncam o privire mai atenta asupra unui document trimis la Departamentul pentru Relatii Interetnice, cu titlul Bugetul de venituri si cheltuieli. Observam ca cea mai mare parte a bugetului de venituri al UDMR este reprezentata de suma alocata de guvern. In conformitate cu protocolul semnat de UDMR si Departamentul pentru Relatii Interetnice, UDMR nu-si poate finanta campaniile electorale din acesti bani, aceste cheltuieli trebuie sa fie finantate din alte surse. Se vede clar ca sumele provenite din donatii si taxele de membru cresc vizibil in anii electorali (2012, 2014).

Sume absurde bugetate

In ce priveste partea cu cheltuieli, trebuie sa presupunem ca nu doar cheltuielile proprii ale UDMR sunt trecute in rubricile respective, ci si cele ale organizatiilor civile ale comunitatilor maghiare din Transilvania (cu ajutor financiar din partea Fundatiei Communitas sau alte surse ale UDMR), cel putin in ce priveste anumite articole de uz curent (rechizite de birou sau articole de curatenie), cheltuieli pentru deplasare sau pentru combustibil. Doar asa s-ar putea explica de ce sunt asa de mari sumele care figureaza in aceste rubrici.

Costul deplasarilor din 2012 insumeaza de exemplu 403 mii de lei (in jur de 90 de mii de euro). Iar daca impartim suma cu cea care se poate acorda pentru cheltuielile de deplasare, in conformitate cu legile in vigoare (in cazul deplasarilor in tara aceasta suma fiind de 32,5 de lei/zi, in cazul deplasarilor in strainatate in jur de 35 de euro/zi), atunci reiese ca sumele din documente acopera peste 12 mii de zile in deplasare in tara sau 2500 de zile de deplasare in strainatate.

Vezi aici Bugetul Venituri Cheltuieli UDMR intre 2010 si 2015.

La fel se intampla in cazul costului combustibilului. Din suma de 650 de mii de lei (145 de mii de euro) preconizata pentru 2012 se puteau cumpara in jur de 110 de mii de litri de combustibil (cu pretul de 6 lei/litri), cantitate suficienta pentru 1,4 milioane de km. Deci cu cantitatea de combustibil care apare in aceasta rubrica pentru un singur an se poate face inconjurul Pamantului la Ecuator de 36 de ori.

Sumele alocate organizarii unor evenimente culturale sunt in continua crestere in perioada 2010-2012. Daca in anul 2010 apare suma 3,5 milioane de lei (780 de mii de euro), in anul electoral 2012 suma aproape ca se dubleaza: 6,16 milioane de lei (1,37 de milioane de euro).

Din acest document referitor la buget nu reiese care dintre aceste evenimente sunt organizate de UDMR, si care de catre organizatii civile. Si nu stim cate din evenimente fac parte din campania electorala a UDMR, pentru care se aloca 3,5 milioane de lei (780 de mii de euro).

Citeste integral investigatia pe Erdely.Atlatszo.hu

---