Ministerul Energiei, Ministerul Transporturilor, Ministerul Comunicatiilor si Ministerul Economiei, inclusiv companii din subordinea acestor institutii, au contractat, in perioada 1 ianuarie 2011- 30 iunie 2016, un numar de 92 studii de fezabilitate, finantate integral de la bugetul de stat, in valoare totala de 92,9 milioane de lei (cu TVA). Dintre acestea, au fost finalizate 75 de studii de fezabilitate, in valoare de 39,2 milioane de lei, din care au fost efectuate plati de 23,9 milioane de lei, se arata intr-o nota a Corpului de Control al prim-ministrului. Acesta precizeaza ca s-au platit 18,1 milioane de lei pentru 29 de studii de fezablitate care nu au fost utilizate niciodata. Vezi topul primilor cinci contractanti.

Ponderea cea mai mare (100%) a studiilor de fezabilitate platite si neutilizate se afla la Compania Nationala a Uraniului- o companie din subordinea Ministerului Energiei. Desi, CNU a contractat trei studii de fezabilitate, in perioada 1 ianuarie 2011- 30 iunie 2016, suma platita de la stat a fost cea mai mare (10,2 milioane de lei). Niciunul dintre aceste studii de fezabilitate nu a fost utilizat. Valoarea celor 3 studii a fost de 11,3 milioane de lei, din care 90% s-au suportat de la bugetul statului. Motivul invocat de CNU este ca "din data de 05.12.2012 până în prezent nu au fost aprobati indicatorii tehnico-economici ai obiectivelor de investiții", iar "conform reglementărilor în vigoare nu s-a putut trece la fazele ulterioare de proiectare respectiv PT și DDE".

Potrivit Corpului de Control, situatia celor 75 studii de fezabilitate platite, la data de 30.06.2016, se prezinta astfel:

  • 46 studii de fezabilitate au fost platite si utilizate, valoarea totala a acestora fiind de 5.796.225,85 RON (cu TVA), si reprezentand 6,24% din totalul angajamentelor legale (92.915.732,15 RON), respectiv 14,78% din valoarea contractata a studiilor de fezabilitate  finalizate si platite (39.224.895,73 RON); 
  • 29 studii de fezabilitate au fost platite si neutilizate, in valoare totala de 18.128.775,83 RON (cu TVA), reprezentand 19,51% din totalul angajamentelor legale (92.915.732,15 RON), respectiv 46,22% din valoarea contractata a studiilor de fezabilitate finalizate si platite (39.224.895,73 RON).

Cauzele care au condus la plata si neutilizarea celor 29 de studii de fezabilitate, contractate de catre Ministerul Energiei, Ministerul Economiei si Ministerul Transporturilor, in perioada 01.01.2011- 30.06.2016, asa cum rezulta din documentele transmise de catre aceste ministere Corpului de control al primului-ministru

  • lipsa sursei de finantare pentru etapele urmatoare; 
  • neintocmirea documentatiei pentru avizarea investitiei in Consiliul tehnicoeconomic al Ministerului Transporturilor, aceasta fiind la momentul actiunii de documentare
  • in curs de intocmire; 
  • necesitatea completarii studiilor de fezabilitate "conform solicitarilor CE a Studiului de Trafic, Analiza Cost Beneficiu, Memoriu de Sinteza si Actualizarea Devizului
  • general";
  • studiu de fezabilitate dat spre consultare "expertilor in proiectul USTDA";
  • neeligibilitatea beneficiarilor.

Din centralizarea datelor primite de catre Corpul de control al primului-ministru de la Ministerul Energiei, Ministerul Transporturilor, Ministerul Comunicatiilor si pentru Societatea Infomationala, Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri, privind studiile de fezabilitate contractate in perioada 01.01.2011- 30.06.2016, precum si din analiza acestora, au rezultat urmatoarele:

  • un nivel foarte scazut al eficientei utilizarii studiilor de fezabilitate platite din bani publici, in sensul ca efortul financiar suportat de cele 4 ministere in suma totala de 23.925.001,68 RON (cu TVA) a fost compensat doar in proportie de 24,23%, reprezentand ponderea valorii studiilor de fezabilitate platite si utilizate in valoarea totala a studiilor de fezabilitate platite (utilizate +neutilizate);
  • implicit, un grad foarte ridicat al ineficientei utilizarii studiilor de fezabilitate platite din bani publici, de 75,77%, exprimat ca pondere a valorii studiilor de fezabilitate platite si neutilizate (18.128.775,83 RON, cu TVA) in valoarea totala a studiilor de fezabilitate platite in suma de 23.925.001,68 RON (cu TVA).

Primii 5 contractanti ale caror sume incasate au avut ponderea cea mai mare in valoarea totala a studiilor de fezabilitate platite si neutilizate de catre cele 4 ministere, in suma de 18.128.775.83 RON

  • Societatea GREEN HIDROFOR S.R.L cu suma de 10.244.880 RON reprezentand un procent de 56,51%; 
  • Asocierea EXPERT PROIECT 2002 S.R.L. & BETARMEX S.R.L. cu suma de 2.446.959,50 RON reprezentand un procent de 13,50%; 
  • Societatea I.S.P.C.F. S.A. - E.D.I.N. S.R.L. - S.T.E. S.R.L. - PEGASO INGEGNERIA SRL cu suma de 2.445.869,43 RON reprezentand un procent de 13,49%; 
  • Societatea BAICONS IMPEX S.R.L. 927.427 RON reprezentand un procent de 5.12%; 
  • CONSIS PROIECT S.R.L. cu suma de 558.000 RON reprezentand un procent de 3.08%.

"Având în vedere aspectele constatate, propunem efectuarea unor acțiuni de verificare de către organismele abilitate din cadrul ministerelor (corp de control al ministrului, direcții de control), cu informarea Corpului de control al primului-ministru, la entitățile care au înregistrat un grad foarte ridicat al ineficienței utilizării studiilor de fezabilitate plătite din bani publici, pentru analizarea modului în care au fost contractate aceste studii de fezabilitate și a cauzelor care au dus la o asemenea ineficiență în utilizarea fondurilor publice, respectiv la: Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri din România- C.N.A.D.N.R.; Compania Națională de Căi Ferate C.F.R. S.A.; Ministerul Energiei", se arata in nota de informare a Corpului de Control.

Vezi nota Corpului de Control aici sau atasata