Corpul de control al prim-ministrului: In ultimii cinci ani, s-au platit 18,1 milioane de lei pe 29 de studii de fezabilitate care nu au fost utilizate niciodata

de CP     HotNews.ro
Luni, 21 noiembrie 2016, 15:43 Actualitate | Esenţial

 documente
Ministerul Energiei, Ministerul Transporturilor, Ministerul Comunicatiilor si Ministerul Economiei, inclusiv companii din subordinea acestor institutii, au contractat, in perioada 1 ianuarie 2011- 30 iunie 2016, un numar de 92 studii de fezabilitate, finantate integral de la bugetul de stat, in valoare totala de 92,9 milioane de lei (cu TVA). Dintre acestea, au fost finalizate 75 de studii de fezabilitate, in valoare de 39,2 milioane de lei, din care au fost efectuate plati de 23,9 milioane de lei, se arata intr-o nota a Corpului de Control al prim-ministrului. Acesta precizeaza ca s-au platit 18,1 milioane de lei pentru 29 de studii de fezablitate care nu au fost utilizate niciodata. Vezi topul primilor cinci contractanti.

Ponderea cea mai mare (100%) a studiilor de fezabilitate platite si neutilizate se afla la Compania Nationala a Uraniului- o companie din subordinea Ministerului Energiei. Desi, CNU a contractat trei studii de fezabilitate, in perioada 1 ianuarie 2011- 30 iunie 2016, suma platita de la stat a fost cea mai mare (10,2 milioane de lei). Niciunul dintre aceste studii de fezabilitate nu a fost utilizat. Valoarea celor 3 studii a fost de 11,3 milioane de lei, din care 90% s-au suportat de la bugetul statului. Motivul invocat de CNU este ca "din data de 05.12.2012 până în prezent nu au fost aprobati indicatorii tehnico-economici ai obiectivelor de investiții", iar "conform reglementărilor în vigoare nu s-a putut trece la fazele ulterioare de proiectare respectiv PT și DDE".

Potrivit Corpului de Control, situatia celor 75 studii de fezabilitate platite, la data de 30.06.2016, se prezinta astfel:
  • 46 studii de fezabilitate au fost platite si utilizate, valoarea totala a acestora fiind de 5.796.225,85 RON (cu TVA), si reprezentand 6,24% din totalul angajamentelor legale (92.915.732,15 RON), respectiv 14,78% din valoarea contractata a studiilor de fezabilitate  finalizate si platite (39.224.895,73 RON); 
  • 29 studii de fezabilitate au fost platite si neutilizate, in valoare totala de 18.128.775,83 RON (cu TVA), reprezentand 19,51% din totalul angajamentelor legale (92.915.732,15 RON), respectiv 46,22% din valoarea contractata a studiilor de fezabilitate finalizate si platite (39.224.895,73 RON).
Cauzele care au condus la plata si neutilizarea celor 29 de studii de fezabilitate, contractate de catre Ministerul Energiei, Ministerul Economiei si Ministerul Transporturilor, in perioada 01.01.2011- 30.06.2016, asa cum rezulta din documentele transmise de catre aceste ministere Corpului de control al primului-ministru
  • lipsa sursei de finantare pentru etapele urmatoare; 
  • neintocmirea documentatiei pentru avizarea investitiei in Consiliul tehnicoeconomic al Ministerului Transporturilor, aceasta fiind la momentul actiunii de documentare
  • in curs de intocmire; 
  • necesitatea completarii studiilor de fezabilitate "conform solicitarilor CE a Studiului de Trafic, Analiza Cost Beneficiu, Memoriu de Sinteza si Actualizarea Devizului
  • general";
  • studiu de fezabilitate dat spre consultare "expertilor in proiectul USTDA";
  • neeligibilitatea beneficiarilor.
Din centralizarea datelor primite de catre Corpul de control al primului-ministru de la Ministerul Energiei, Ministerul Transporturilor, Ministerul Comunicatiilor si pentru Societatea Infomationala, Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri, privind studiile de fezabilitate contractate in perioada 01.01.2011- 30.06.2016, precum si din analiza acestora, au rezultat urmatoarele:
  • un nivel foarte scazut al eficientei utilizarii studiilor de fezabilitate platite din bani publici, in sensul ca efortul financiar suportat de cele 4 ministere in suma totala de 23.925.001,68 RON (cu TVA) a fost compensat doar in proportie de 24,23%, reprezentand ponderea valorii studiilor de fezabilitate platite si utilizate in valoarea totala a studiilor de fezabilitate platite (utilizate +neutilizate);
  • implicit, un grad foarte ridicat al ineficientei utilizarii studiilor de fezabilitate platite din bani publici, de 75,77%, exprimat ca pondere a valorii studiilor de fezabilitate platite si neutilizate (18.128.775,83 RON, cu TVA) in valoarea totala a studiilor de fezabilitate platite in suma de 23.925.001,68 RON (cu TVA).
Primii 5 contractanti ale caror sume incasate au avut ponderea cea mai mare in valoarea totala a studiilor de fezabilitate platite si neutilizate de catre cele 4 ministere, in suma de 18.128.775.83 RON
  • Societatea GREEN HIDROFOR S.R.L cu suma de 10.244.880 RON reprezentand un procent de 56,51%; 
  • Asocierea EXPERT PROIECT 2002 S.R.L. & BETARMEX S.R.L. cu suma de 2.446.959,50 RON reprezentand un procent de 13,50%; 
  • Societatea I.S.P.C.F. S.A. - E.D.I.N. S.R.L. - S.T.E. S.R.L. - PEGASO INGEGNERIA SRL cu suma de 2.445.869,43 RON reprezentand un procent de 13,49%; 
  • Societatea BAICONS IMPEX S.R.L. 927.427 RON reprezentand un procent de 5.12%; 
  • CONSIS PROIECT S.R.L. cu suma de 558.000 RON reprezentand un procent de 3.08%.

"Având în vedere aspectele constatate, propunem efectuarea unor acțiuni de verificare de către organismele abilitate din cadrul ministerelor (corp de control al ministrului, direcții de control), cu informarea Corpului de control al primului-ministru, la entitățile care au înregistrat un grad foarte ridicat al ineficienței utilizării studiilor de fezabilitate plătite din bani publici, pentru analizarea modului în care au fost contractate aceste studii de fezabilitate și a cauzelor care au dus la o asemenea ineficiență în utilizarea fondurilor publice, respectiv la: Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri din România- C.N.A.D.N.R.; Compania Națională de Căi Ferate C.F.R. S.A.; Ministerul Energiei", se arata in nota de informare a Corpului de Control.

Vezi nota Corpului de Control aici sau atasata




Citeste mai multe despre   









3949 vizualizari
  • -8 (14 voturi)    
    da, clar (Luni, 21 noiembrie 2016, 15:55)

    levierul [utilizator]

    ...si ati vrea sa fie toate studiile de fezabilitate utilizate pentru viitoare proiecte? Atunci de ce sa mai faca studiile?
    E perfect normal sa fie studii de fezazbilitate care nu au o finalitate. Tocmai asta le e menirea. Faptul ca sunt unii care au relatii sau sunt angrenati in caracatita coruptiei, nu inseamna ca toti sunt asa. Trebuie sa fie sustinuti cei care sunt corecti. Altfel, veti ajunge sa aveti studii de fezabilitate facute de semianalfabeti cu 8 clase, pentru ca cei buni nu raman sa moara de foame pentru ca dati voi cu pietre in ei.
    • +12 (12 voturi)    
      teoretic asha e (Luni, 21 noiembrie 2016, 16:53)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui levierul

      Dar cind faci studiu de fezabilitate, spre exemplu, la autostrada Iasi - Tg Mures, stiind ca te apuci de ea peste 5 ani, stiind ca studiul de fezabilitate e valabil 3 ani, si avind deja vro 3 studii de fezabilitate facute, nu suna a smen? In teorie ai dreptate, dar practic asta e unul din cele mai bune metode de a stoarce bani de la buget legal si fara munca.
      • +2 (2 voturi)    
        fix asha! (Luni, 21 noiembrie 2016, 18:45)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        La mine ("fief pesedist") au comandat acu' vreo doi ani un "studiu de fezabilitate pentru o lucrare de transport care nici macar NU ERA inclusa in Masterplan!!
        E CLAR ca astea sunt gaselnite pentru sifonat bani publici la "prieteni"! Las' sa-i controleze "LA SANGE"!! Abia astept sa-l aud iar pe Dragnea scheunand ca "se blocheaza investitiile" si ca "sunt intimidate autotitatili / investitorii"! >:)
      • +3 (3 voturi)    
        nu prea (Luni, 21 noiembrie 2016, 19:20)

        seagrass [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        nu e nici macar teoretic asha ( asta nu inseamna ca @levierul are dreptate).

        inaintea studiului de fezabilitate exista un alt studiu, de prefezabilitate.
        citeste HG 28 ( anexa 1) si te luminezi.concluziile din studiul de prefezabilitate ( inclusiv indicatori economici) se transmit la studiul de fezabilitate(anexa 2).
        cel care a facut controlul citeaza HG 28 la legislatia in baza careia a efectuat controlul.

        ceea ce nu spune nici "controlorul" nici alti comentatori este faptul ca la un singur proiect se taie efectiv proiectul in mai multe bucati/stagii/tronsoane si se fac studii/proiecte/autorizatii aiurea.

        te-ai intrebat vreodata de ce nu fac un singur studiu (unitar) si de ce nu autorizeaza dintr-un singur document un proiect important?
        poti pune in functiune bucati sau tronsoane sau toata lucrarea deodata?
        ce determina valabilitatea unui studiu?

        nu trebuie sa fii "rocket scientist" sa vezi asta.

        miroase a coruptie de la o posta.
        iar cel care va ancheta cazul va trebui sa aplice regula"follow the money".

        cine sunt adevaratii beneficiari ai banilor din studiile astea? asta e de fapt intrebarea fireasca.
      • 0 (0 voturi)    
        si tu ai dreptate (Luni, 21 noiembrie 2016, 20:02)

        levierul [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        doar ca ai dreptate in a-i condamna la gramada pe toti. Asta va face sa ii pierzi pe cei buni, pe cei capabili, pe cei care ar putea sa duca lururile la bun sfarsit. De ce repet asta? Pentru ca voi nu intelegeti ca o persoana cat de cat educata si cu o capacitatea medie de analiza isi cauta rostul in alta tara? Cine mai ramane atunci? Va spun eu: chiar aia pe care voiati sa ii vedeti condamnati, impuscati pe stadioane. Nu stiu de ce va mai bateti capul. Daca PSD nu va face guvernul acum, il va face cu siguranta pe urmatorul. De ce ? Pentru ca cei buni pleaca si raman resemnati de atitudinea voastra.
        • 0 (0 voturi)    
          nu-i condamn pe toti (Marţi, 22 noiembrie 2016, 11:40)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui levierul

          Am vazut spre exemplu salina turda, de pe vremea lu' madame Udrea, spectaculos de bine executata. Am vazut pirtia de ski si bazinul de inot acoperit de la gura humorului. Sau chiar drumul largit Iasi-Bucuresti, de care nimeni nu vorbeste, dar care e in stare aproximativ excelenta de citi ani? 15? Si probabil toate astea au avut studii de fezabilitate.

          Si nu, nu-s toti la fel. PNL e mai putin murdar decit PSD, USR e clar peste cele doua ca si moralitate si valoare umana. Ciolos e in mod cert de zeci de ori peste ce-am avut pina acum ca si premier, si tot asha. Problema aici e ca sunt cam multi bani aruncati pe studii de fezabilitate. In principiu cind comanzi un astfel de studiu esti 90-95% convins ca e proiectul e fezabil... Nu faci studii de fezabilitate pentru autostrada vaslui - birlad sau bucuresti-alexandria decit daca vrei sa sifonezi fonduri.
  • +4 (8 voturi)    
    CEI CARE LE-AU COMANDAT... (Luni, 21 noiembrie 2016, 15:58)

    schroedinger [utilizator]

    Sa fie executati silit daca nu inapoiaza sumele!
    SIMPLU!
  • +6 (6 voturi)    
    Doar atat? Numai la autostrazi s-au facut (Luni, 21 noiembrie 2016, 16:12)

    Maniu [utilizator]

    ”studii” supraplătite degeaba,
  • +8 (8 voturi)    
    Green hidrofor (Luni, 21 noiembrie 2016, 16:13)

    Rali [utilizator]

    Ce misto nume pentru o companie din Baia Sprie care construieste autostrazi .
    Ce profit frumos in 2011, cred ca o sa intre maine in insolventa, Si-a dat tunul acum e timpul sa dispara!
  • +8 (8 voturi)    
    18 milioane de lei reprezinta un moft (Luni, 21 noiembrie 2016, 16:28)

    Ricochet [utilizator]

    Intrebati-i pe onorabilii si de rezultatele maretului program de evaluare a starii de sanatate al natiei, din 2008, parca, adica tunul de 200 de milioane de EURO al lui Nicolaescu, fost ministru al sanatatii.

    N-au fost folosite niciodata, de nimeni. Bani aruncati, spagi incasate.
  • +2 (2 voturi)    
    Asta stiam si noi ! (Luni, 21 noiembrie 2016, 17:41)

    Miky113 [utilizator]

    Mai ciudat e cum nu exista nici un fibeack !

    :A drept vorbind din partea unor premieri precum : Roman, Stolojan, Vacaroiu, Ciorbea, Vasile, Isarescu, Nastase, Tariceanu, Boc, MRU, Ponta nici nu ne asteptam.

    Iara de la un functionar de elita ce pretentii ai putea avea.
    Ce-ti doresc eu tie dulce Romanie...o infinitate de sfuri pe hartie ...refren: Oare cum de va suporta pamantul, mai mai
  • +2 (2 voturi)    
    studiile (Luni, 21 noiembrie 2016, 17:59)

    nahir [utilizator]

    de fezabilitate, cele mai facile metode de sifonat bani. si nu putini.
    • +2 (2 voturi)    
      corect! (Luni, 21 noiembrie 2016, 18:49)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui nahir

      Nu ai criterii de masurare, lumea nu le "vede" (o sosea vezi ca s-a facut, pui piciorul pe kilometrii aceia, acolo chiar trebuie sa ;UCREZI ceva, e "masurabil"!!)! In plus, din cauza ca "obiectivul" nu se face, cu zecile de ani (cred ca am la mine un "obiectiv" pt. care s-or fi facut vreo 5 "studii de fezabilitate" si care nu va fi facut nici peste 20 ani!), nici macar n-ai cum sa verifici ca "studiili" au fost de fapt koorpapier si ca sunt proaste!

      Am vazut "studii de fezabilitate" care n-ar fi fost bune nici macar de-un referat de liceu! >:


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version