Ministrul Educatiei si Cercetarii, Mircea Dumitru, a declarat, luni, la Cluj, ca o solutie pentru a rezolva o viitoare criza a profesorilor in mediul universitar ar fi revenirea la legea dublei specializari.

Mircea Dumitru, rector Universitatea BucurestiFoto: Agerpres

"Vom propune unele modificari tehnice, nu politice, la Legea Educatiei. Am constatat ca una dintre problemele pe care le avem acum si care se va acutiza in viitor va fi lipsa profesorilor. De foarte multi ani am mers pe formula de monospecializare la licenta. In universitatile, romanesti regula era ca la licenta sa ai dubla specializare, matematica si fizica, biologie si chimie, pentru a avea la nivel de gimnaziu o forta de munca calificata pentru asigurarea normei didactice. Una dintre masuri pe care o propunem in OUG este acceptarea pentru universitati a dublelor specializari la nivelul licentei. Cred ca acestea vor raspunde nevoilor din sistem si vom putea vorbi despre posibilitatea de a avea profesori mai bine formati", a declarat ministrul, potrivit News.ro.

El a mai explicat ca, din experienta sa profesionala, a observat ca cele mai bune manuale "sunt cele scrise in spatiul anglo-saxon".

"Sunt profesor de logica de foarte multi ani si am putut sa fac un studiu comparativ si as putea sa va spun, chiar gandindu-ma la modul cum sunt concepute manualele si de culturile specifice din care provin autorii, spun absolut deschis, chiar daca o sa atrag iar anumite critici ca cele mai bune manuale pe care le-am vazut intotdeauna au fost cele scrise in spatiul anglo-saxon. Ma refer la cele din domeniul stiintific. Sunt manuale clare, manuale scrise pentru elevi, nu pentru profesori, nu pentru colegi, deci nu sunt scrise pentru ca autorul sa arate cat este de bine pregatit si cat de sofisticata este gandirea lui stiintifica. Manualul nu este singurul document didactic, nu este cheia, nu este pass-partout pentru toate problemele educatiei, dar in lipsa unor manuale bune nu cred ca vom putea dezvolta calitate in educatie", a mai spus Mircea Dumitru.

Ministrul Educatiei si Cercetarii a reluat ideea prezentata tot luni, la dezbaterea regionala privind "Analfabetismul functional in Romania", de la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, precizand ca mai mult de 40% dintre elevii romani nu inteleg un text pe care il citesc, fiind analfabeti functional.

"Realitatea este ca mai mult de 40% dintre elevii din tara noastra nu inteleg un text pe care il citesc la prima vedere. Sa nu ne amagim, nici nu prea citesc. De fapt, mai mult de prima sau a doua vedere nu prea exista pentru unii. Elevii au dificultati sa faca operatii elementare, au dificultati sa fixeze o notiune si sa faca raporturi logice intre idei, sa inteleaga concepte, au dificultati la nivelul unor competente de baza pe care scoala ar trebui sa le ofere indiferent de filiera, format si profilul scolii", a explicat ministrul.

Potrivit studiului Centrului de Evaluare si Analize Educationale, elevii de 15 ani stiu sa scrie, sa citeasca sau sa opereze calcule, dar nu inteleg notiunile invatate. Cauzele acestui fenomen sunt diverse, iar multe au legatura cu modul in care sunt predate anumite materii in ciclul gimnazial si liceal.

Studiul Centrului de Evaluare si Analize Educationale a fost prezentat luni la dezbaterea regionala privind "Analfabetismul functional in Romania", care a avut loc la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, evenimentul fiind organizat in cadrul proiectului "Romania Educata", derulat de catre Departamentul de Educatie si Cercetare al Administratiei Prezidentiale.