Ultimul avion Airbus A310 din flota transportatorului aerian national Tarom, aeronava botezata Transilvania, a efectuat sambata ultimul sau zbor, pe ruta Madrid-Bucuresti, relateaza News.ro. Acesta a aterizat pe Aeroportul International Henri Coanda din Bucuresti, la ora 16.40, fiind tras la salonul oficial, sub traditionalele tunuri de apa.

Airbus A310 - avion retras din flota TaromFoto: Wikipedia

Avand la bord 125 de pasageri, aeronava, impreuna cu echipajul, au fost intampinati cu aplauze de catre fosti colegi piloti si insotitori care au zburat cu ea.

Acestia s-au declarat coplesiti de moment si au rememorat clipele petrecute de-a lungul timpului in cursele lungi pe care Tarom le efectua candva.

"Am zburat pe Airbus A310 inca de la inceput, de cand au intrat in flota companiei. Lucrez la Tarom din anul 1979. Si fiul meu lucreaza tot la Tarom, este economist. Din pacate nu mi-a impartasit pasiunea. Am zburat peste tot, toate cursele au fost foarte frumoase, din toate am amintiri minunate", a declarat pentru News.ro Sandusa Tecucianu Moretti, sef de cabina pe ultimul zbor al aeronavei Transilvania.

Aceasta a povestit ca a zburat cu Airbus-urile Tarom la Hanoi, Shanghai, Singapore si Bangkok, curse la care compania de stat a renuntat de multi ani.

"Daca nu iubeam meseria asta, nu puteam zbura atat. O iubesc, ma simt mai bine in aer decat pe uscat", spune Sandusa Tecucianu Moretti.

La randul sau, Virgil Dumitrascu, fost comandant pe aceasta aeronava pana sa se pensioneze, a lucrat 35 de ani la Tarom. El se declara coplesit de emotie, insa spune ca nu este un moment trist, ci firesc.

"Am fost 30 de ani pe lung-curier. Primul lung-curier, Boeing 707. Apoi, din 1994, am zburat inca zece ani pe acest tip de avion, pana am iesit la pensie. Am zburat la Chicago, Montreal, Beijing, acestea erau de baza in acea perioada", a povestit pentru News.ro Virgil Dumitrascu.

Tarom cumpara in anul 1992 trei avioane A310, Muntenia, Moldova si Transilvania, cu o capacitate de 209 locuri. Acestea erau folosite in special pentru cursele pe distante lungi, precum Bangkok, Beijing, New York, Singapore, Montreal, la care Tarom a renuntat.

In 1995, avionul Muntenia s-a prabusit la Balotesti, la cateva minute dupa decolare.

Avioanele A310 au fost modernizate in 2007 la uzinele Airbus din Bordeaux, iar ulterior au fost introduse in circuit, pe rute europene. Cele mai lungi distante pe care zburau aceste avioane in ultimii ani erau spre Madrid, Tel Aviv si Dubai.

In ultima luna au avut loc mai multe incidente legate de zborurile Tarom, in special din cauza unor defectiuni tehnice. In 12 septembrie anul acesta a fost retras din uz si celalalt aparat Airbus A310, cumparat in 1992.

Compania Tarom ramane cu o flota de 22 de avioane formata din trei marci diferite, Airbus, ATR si Boeing, cu o medie de varsta de peste 15 ani, situatie care mareste semnificativ costurile de intretinere si operare.

Reprezentantii transportatorului aerian si ministrul Transporturilor, Sorin Buse, au avut in urma cu saptamana o intalnire cu reprezentantii constructorului francez de aeronave ATR, in urma careia producatorul va transmite "in curand" o oferta de inchiriere a doua avioane de generatie noua, de tipul ATR 72-600.

Tarom a cheltuit anul trecut aproape 47 milioane lei (10,4 milioane euro) cu intretinerea si reparatiile avioanelor, potrivit raportului companiei aferent anului 2015, publicat pe site-ul companiei.

Gradul mediu de incarcare al aeronavelor Tarom a fost anul trecut de circa 68%.

Tarom a raportat pentru primul semestru al acestui an pierderi de 28,6 milioane lei (peste 6 milioane euro), de opt ori mai mari fata de nivelul prevazut in bugetul de venituri si cheltuieli.