O urmare fireasca a evaluarii scolilor doctorale ar trebui sa fie ca finantarea doctoratului sa se faca diferentiat, in functie de capacitati si rezultate, considera rectorii principalelor 5 universitati din tara, reunite in cadrul Consortiului Universitaria. Acestia isi declara sustinerea fata de evaluarea scolilor doctorale si anunta ca se vor implica activ in dezbaterile publice care vizeaza propunerea de metodologie de evaluare.

Acordarea unui titlu academicFoto: Agerpres

Consortiul Universitarea este format din Academia de Studii Economice din Bucuresti, Universitatea din Bucuresti, Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi si Universitatea de Vest din Timisoara.

"Consideram ca o urmare fireasca a evaluarii scolilor doctorale este ca finantarea doctoratului sa se faca diferentiat, in functie de capacitati si rezultate. Din aceste ratiuni, sustinem urgentarea demersurilor privind evaluarea scolilor doctorale. Orice zi care trece fara ca scolile doctorale sa fie evaluate si diferentiate, trece in detrimentul celor care fac performanta in cercetarea universitara romaneasca, in ciuda subfinantarii cronice!", arata Consortiul universitaria intr-un comunicat de presa.

"Concentrarea resurselor in cercetarea universitara este o tema vitala pentru competitivitatea tarii noastre. Doctoratul este una dintre componentele majore ale cercetarii universitare. Romania poate recupera decalajele economice fata de tarile cu care ne-ar placea sa ne comparam doar daca centrele de excelenta in producerea de cunoastere din Romania vor reusi sa recupereze accelerat decalajele fata de universitatile performante ale lumii!", spun rectorii.

Potrivit reprezentantilor celor 5 universitati, propunerea de metodologie privind evaluarea si acreditarea scolilor doctorale din Romania, aflata in dezbatere publica, "aduce in premiera componente precum internationalizarea, competitivitatea si excelenta, pe langa criteriile si indicatorii utilizati in mod traditional in evaluarea academica din Romania. Aceste noutati sunt absolut necesare pentru integrarea scolilor doctorale romanesti in fluxurile internationale de cunoastere".

Rectorii califica drept "inacceptabila" nepunerea in practica a reglementarilor Legii Educatiei Nationale privitoare la evaluarea scolilor doctorale, "iar situatia din acest an trebuie depasita in mod credibil". Ministerul educatiei a autorizat provizoriu in aceasta toamna tote scolile doctorale din Romania, pentru ca acestea sa poata inmatricula studenti-doctoranzi in anul universitar 2016-2017, in conditiile in care a expirat perioada in care, prin lege, era obligatorie realizarea unei evaluari a scolilor doctorale.

"Studentii-doctoranzi, romani si straini, societatea romaneasca in ansamblu, au dreptul sa fie informati atat in privinta capacitatii si potentialului scolilor doctorale, cat si asupra rezultatelor generate de acestea. Ierarhizarile internationale arata ca sunt diferente semnificative intre universitatile romanesti, este important ca diferentele dintre scolile doctorale sa fie evidentiate printr-un exercitiu transparent de evaluare contextualizat pentru mediul universitar romanesc", mai arata consortiul.