Laboratorul de Inovare pentru Politici Publice, un proiect-pilot initiat de eurodeputatul roman Siegfried Muresan, care isi propune reducerea costurilor si eficientizarea politicilor publice europene, a fost lansat la sediul Comisiei Europene. Proiectul-pilot are ca scop, intr-o prima faza, sa creeze cadrul in care specialistii in politici publice din statele membre sa faca schimb de experienta pentru ca, apoi, sa se poata elabora politici publice mai eficiente si mai putin costisitoare. In acest fel, bunele practici din unele tari vor putea fi aplicate si in alte state membre. Siegfried Muresan spune ca va face propunerea ca proiectul sa fie pus si pe agenda noului Guvern din Romania, dupa alegeri.

Siegfried MuresanFoto: Hotnews

"La noi administratia e clar ca e mai proasta decat in alte state membre UE si vrem sa reducem decalajul. Ori daca administratia publica acolo devine tot mai buna, politicile raspund tot mai bine asteptarilor oamenilor, iar noi avem putina inovare astazi si nu vom avea politici mai bune nici maine, inseamna ca se anunta toate premisele pentru ca decalajul sa creasca, nu sa scada, de aceea cred ca e important sa punem pe agenda noului Guvern aceasta tema."

"Cred ca trebuie pus pe agenda Guvernului, dupa alegeri, un cadru organizat de inovare in sectorul public pe baza bunelor practici din alte state si tocmai pentru reducerea decalajului dintre noi si alte state membre UE", afirma europaramentarul.

  • Diferentele de somaj intre tari in randul tinerilor, ideea de pornire a laboratorului

Siegfried Muresan, europarlamentar PMP si purtatorul de cuvant al Partidului Popular European, povesteste ca ideea de a aduce laolalta specialisti in politici publice care sa faca schimb de experienta i-a venit pornind de la somajul in randul tinerilor, care este sub 10% in unele state membre, precum Germania, Austria, Danemarca sau Olanda, insa au existat perioade cand a fost de peste 50% in Grecia si Spania, unde, desi in prezent este in scadere, discrepantele sunt in continuare semnificative.

"Daca Germania, spre exemplu, are o politica publica inovatoare care a contribuit la aducerea somajului in randul tinerilor la sub 10%, de ce sa nu-si impartaseasca experienta cu celelalte state, precum Romania, unde somajul in randul tinerilor este astazi de 20%", spune Siegfried Muresan.

Europarlamentarul estimeaza ca "Romania va avea mult de castigat de pe urma acestui proiect-pilot. In primul rand, va invata de la alte state membre cu experienta cum se inoveaza in materie de politici publice. Apoi, va primi sfaturi despre cum sa creeze un laborator si in tara noastra - si aici astept de la viitorul Guvern sa demareze un astfel de proiect la nivel national. Nu in ultimul rand, va beneficia de pe urma faptului ca politicile la nivel european vor fi mai eficiente datorita rezultatelor oferite de acest laborator."

  • Kristalina Georgieva: Lumea se transforma, institutiile se adapteaza mai greu

Prezenta la lansarea Laboratorului de Inovare pentru Politici Publice, Kristalina Georgieva, vicepresedintele Comisiei Europene pentru Buget si Resurse umane, a explicat de ce tarile comunitare in care nu exista astazi laboratoare de inovare in politici publice trebuie sprijinite pentru infiintarea acestora: "Lumea se transforma foarte repede, iar institutiile se adapteaza mai greu. Ca sa facem posibila adaptarea institutiilor, trebuie sa lucram la implementarea deciziilor, la creativitate si la anticipare. Nu este un lucru usor de facut. (...) Vedem o harta a laboratoarelor privind politicile publice. Vedem tari unde acestea exista si tari unde sunt absente. Avem o mare responsabilitate sa le implementam acolo unde lipsesc."

Siegfried Muresan a explicat ca a propus acest proiect pentru a se gasi la nivelul UE solutii de "a obtine mai mult folosind resursele limitate pe care le avem la dispozitie, adica bugetul, care, pana una alta, e unul dintre principalele instrumente pe care ne implementam prioritatile."

"Ideea mi-a venit in sensul urmator: avem un buget limitat la nivelul UE, conceput pe perioada bugetara 2014-2020 pe baza prioritatilor din anul 2013. Intre timp, trebuie sa facem tot mai multe lucuri cu acest buget care e limitat si nu poate creste, caci statele membre nu vor pune mai multi bani la dispozitie. Trebuie sa facem mai multe lucruri in sensul: intaririi frontierelor externe, combaterii terorismului, securitate, asigurand insa continuarea finantarii prioritatilor de pana acum. Pentru ca in 2013 s-a spus asa: prioritatile UE pentru anii 2014-2020 sunt cresterea economica si crearea de locuri de munca. Ori locurile de munca sunt create in primul rand de catre sectorul privat, de aceea datoria oamenilor politici este sa foloseasca banul public intr-un fel in care economia sa fie competitiva, puternica, in care sectorul privat sa aiba incedere in economie, sa investeasca. De aceea am spus ca trebuie sa folosim mai bine banii limitati pe care ii avem fiindca trebuie sa sustinem noi prioritati, neafectand vechile prioritati", spune europarlamentarul roman.

Primul pas al innovation hub-ului propus de Siegfried Mureasan la nivelul Comisiei Europene a fost aducerea impreuna a unor laboratoare de inovare in materie de politici publice in statele membre ale Uniunii Europene: "Obiectivul este sa se cunoasca, sa afle unii ce fac ceilalti, sa gaseasca domenii de actiune in care pot coopera, sa afle ceva unii de la ceilalti, sa vada unde putem coopera: de exemplu somajul in randul tinerilor, unde exista discrepante foarte mari intre statele UE, si statele unde somajul este foarte mic au in principiu ceva in comun - au un sistem de educatie care corespunde nevoilor pietei fortei de munca, au un sistem privat care opereaza mult cu statul, pentru ca tinerii sa invete in scoala ceea ce au nevoie, sprijina tinerii antreprenori."

"Vedem evident ca exista asemenea laboratoare in vechi state membre ale Uniunii Europene intr-o mai mare masura decat exista in noi state membre UE. Trebuie sa vedem care este cadrul legal necesar pentru ca ele sa poata fi create. Acolo unde ele exista si unde functioneaza, sunt absolut mici, chiar si ca numar de angajati. Ce fac insa: coopereaza cu ONG-uri, sprijina proiecte, adica nu poti reduce birocratia cu birocrati de la Guvern, nu poti face ceva diferit cu functionarii Guvernului care fac de 20 de ani acelasi lucru. Majoritatea acestor laboratoare au un numar mic de angajati si esentiala este colaborarea cu proiecte, cu universitati, au nevoie de acces la informatie, de baze de date, de cooperare cu ONG-uri. Ideea este ca acest proiect nu trebuie sa piarda din beneficiile care sunt acum si nu vrei sa il ancorezi in sectorul public si dupa aceea sa fie omorat de un aparat guvernamental mare. Daca exista valoare adaugata ca urmare a ancorarii lui in sectorul public, atunci merita sa il ancorezi. Pentru mine nu e esential ca un astfel de proiect sa fie ancorat la Guvern. Scopul e ca astfel de proiecte sa existe, sa fie sprijinite si repet: probabil ca Guvernul, daca functioneaza ca un catalizator de informatie, de initiative, chiar bune practici, eventuale mici proiecte-pilot si le extinde la nivelul statului, asta totusi e mai usor pentru un Guvern, sa le extinda la nivelul intregii administratii. Dar va dati seama, convingerile mele sunt de centru-dreapta, nu sunt de extrema stanga, deci nu voi spune: hai sa luam ceva ce functioneaza in sectorul privat sau ce functioneaza la nivelul ONG-urilor. Ma gandesc ca daca exista initiative private sau ONG-uri care functioneaza bine si trebuiesc incurajate pentru a-si duce la capat misiunea, lasati-le asa."

  • Schimb de experiente si un catalizator de bune practici la nivelul UE

Siegfried Muresan spune ca, dupa ce a adus specialisti laolalta in cadrul laboratorului, intentioneaza ca un proiect de inovare de politici publice sa fie lansat pe langa Comisia Europeana. "Aceste proiect pot fi individuale, pot aplica pentru finantare din fonduri europene pentru activitatea lor curenta. Asta puteau si pana acum si asta pot si de acum inainte. Evident, din bugetul UE, acestia pot aplica pentru ax bugetare deja existente, conform prioritatilor existente in fiecare stat membru.Ceea ce acest proiect pilot a adus nou este asocierea lor la nivel european, schimbul lor de experiente, obiectivul de a lansa si de a sprijini lansarea de asemenea laboratoare in state membre in care nu exista si constituirea unui laborator la nivel european, pe langa Comisia Europeana."

In ceea ce priveste viitorul laborator constitut pe langa Comisia Europeana, acesta isi propune sa fie un catalizator, "sa fie locul unde se coalizeaza bune practici din unele state membre care sa poata fi aplicate in alte state membre - si aici, in perioada urmatoare, vor fi identificate policy areas in care unele state membre pot invata de la alte state membre, fie ca este vorba despre integrarea refugiatilor in comunitati, dar pot fi proiecte si foarte concrete: cum fac olandezii cursuri de limbi straine pentru refugiati. Atata vreme cat nu intelegem problema in detaliu, cu particularitatile ei, si nu venim si cu o solutie, e foarte putin probabil sa auziti de la un astfel de laborator de inovare chestiuni generale, tocmai datorita cauzelor specifice."

Europarlamentarul roman precizeaza ca laboratorul va avea doua misiuni: "Prima: sa vada care sunt politicile, masurile care functioneaza in unele state membre si pot functiona in alte state membre si sa functioneze ca o sursa de informatii pentru acele state care au nevoie de imbunatatire in politici publice. A doua misiune: sa vada cum poate fi imbunatatit procesul legislativ aici, la nivel european, in sensul in care pentru a aplica, pentru a accesa fonduri europene intr-un domeniu, in momentul de fata trebuie sa indeplinesti aceste conditii. Obiectivele pe care le urmarim atinse prin cheltuirea fondurilor europene sunt a, b, c, dar poate e nevoie de ajustari aici. In conditiile in care, prea des si in Romania, vorbim doar de rata de absorbtie a fondurilor europene, cateodata avem alti indicatori cantitativi, dar nu prea avem indicatori calitativi. Vine un proiect care isi propune crearea de locuri de munca pentru tineri, care propune 50 de locuri de munca pentru tineri create. Dar sunt locuri de munca stabile, pe termen lung?"

"Practic, cum reusim sa avem rezultate mai bune prin cheltuirea fiecarui euro din bugetul Uniunii Europene", concluzioneaza Siegfried Muresan.

Laboratorul de Inovare pentru Politici Publice este un proiect-pilot propus de eurodeputatul Siegfried Muresan in cadrul proiectului de buget al Uniunii Europene pentru 2016 care a fost aprobat de Parlamentul European in luna octombrie 2015. Laboratorul urmeaza sa functioneze in cadrul Centrului Comun de Cercetare al Comisiei Europene si beneficiaza de o finantare pentru primul an in valoare de 500.000 de euro, bani alocati in totalitate din bugetul Uniunii Europene.

Rolul laboratorului este de a propune noi metode de legiferare la nivel european care sa scada costurile totale atat pentru autoritatile europene si nationale, dar mai ales pentru cei afectati direct de legislatia europeana: cetatenii europeni si intreprinderile private.

Evenimentul de lansare a Laboratorul de Inovare pentru Politici Publice a avut loc in perioada 17-18 octombrie la sediul Comisiei Europene din Bruxelles, incluzand dezbateri si prezentari la care au participat vicepresedintele Comisiei Europene pentru Buget si Resurse umane, Kristalina Georgieva, comisarul european pentru Educatie, Cultura, Tineret si Sport, Tibor Navracsics, directorul general al Centrului Comun de Cercetare al Comisiei Europene, Vladimir Sucha, precum si alti experti ai Comisiei Europene si ai Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD).

  • Ce este Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene

Centrul Comun de Cercetare (Joint Research Center - JRC) este serviciul stiintific din cadrul Comisiei Europene care are misiunea de a oferi politicilor Uniunii Europene asistenta stiintifica independenta pe durata intregului ciclu de politici. Lucrand in stransa cooperare cu directiile generale de politici, Centrul Comun de Cercetare abordeaza provocarile majore ale societatii, stimuland, totodata, inovarea prin elaborarea de noi metode, instrumente si standarde si prin impartasirea expertizei sale cu statele membre, comunitatea stiintifica si partenerii internationali.

Aflat in coordonarea comisarului european pentru Educatie, Cultura, Tineret si Sport, Tibor Navracsics, JRC este condus de directorul general Vladimir Sucha si reuneste peste 3.000 de persoane din intreaga Uniune Europeana care contribuie la activitatile stiintifice in vederea sprijinirii politicilor comunitare.