Multe orase din intreaga lume continua sa se extinda fara a lua in considerare in mod suficient necesitatile in domeniul transportului in comun, subliniaza un raport publicat marti, care atrage atentia ca acest lucru are consecinte asupra calitatii vietii, poluarii si climei, potrivit Agerpres.

Institutul pentru transport si politica de dezvoltare (ITDP), organizatie non-profit cu sediul in New York, a analizat situatia din 26 de orase din intreaga lume, calculand cati oameni locuiesc la mai putin de un kilometru de o statie de transport public eficient (metrou, tramvai, autobuz etc). Rezultatul a fost ca majoritatea celor mai mari orase deservesc abia jumatate din populatia lor in mod corespunzator, relateaza AFP.

Orasul care sta cel mai bine la acest capitol este Parisul, cu 100% din cetateni care locuiesc in apropierea unei statii ce permite deplasarea cu unul dintre aceste mijloace de transport. Dar, la nivelul de aglomerare care exista, ponderea persoanelor deservite scade la 50%.

Modelul se repeta si in alte orase: 99% dintre locuitorii Barcelonei au acces la un mijloc de transport in comun (76% daca se ia in calcul si periferia), 91% dintre londonezi (61% cu periferia). In Statele Unite, cifrele scad semnificativ: 40% persoane in centrul Chicago, 14% pentru intregul oras, 24%, respectiv 11% in Los Angeles!

Retelele de transport public din Beijing si Seul (cele mai populate mega-orase incluse in studiu) sunt de asemenea insuficiente, desi deservesc un numar mare de persoane: 60% dintre locuitorii din Beijing au acces bun la un mijloc de transport public (46% la nivelul intregului oras) la un total de 23,7 milioane de locuitori, si 83% din populatia Seulului (45% cu suburbiile incluse).

"Acest lucru arata ca expansiunea urbana este mai rapida decat investitiile in transportul public, in detrimentul unei cresteri durabile si echitabile", mentioneaza studiul.

In secolul XX, modelul urban dominant era orasul cu densitate mica axat pe autoturismul personal, aminteste ITDP. Iar rezultatele au fost dezastruoase, atat pentru populatie, cat si pentru planeta.

Populatia din mediul urban este de asteptat sa creasca cu peste 60% pana in 2050, adica 2,5 miliarde de oameni mai mult.

"Transportul public ar trebui sa creasca odata cu orasele, dar cu toate acestea in majoritatea cazurilor autoritatile publice inca se bazeaza pe traficul auto ca principal mod de transport", spune Clayton Lane, presedintele ITDP.

"Drumurile urbane sunt deja aglomerate, in timp ce doar 10 pana la 30% dintre oameni detin o masina! Autoritatile ar trebui sa serveasca mai bine restul de 70-90%, a adaugat el, invocand si prioritatea climei. Potrivit acestuia, impactul incalzirii globale inca poate fi atenuat daca exista suficienta vointa politica, in timp ce continuarea unei dezvoltari bazate pe automobilul personal, peste tot in lume, este un exemplu perfect de contributie la inrautatirea consecintelor acestui fenomen.